Donprehn's Logbog


donprehn
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål til dem der nu kigger i min log.

Jeg er i gang med at træne til DM-A den 2. april og vil for en gangs skyld gerne levere en rimelig præstation i benchpress. De sidste par stævner, som jeg har stillet op til har benchpressen bare ikke fungeret, selvom jeg er blevet stærkere i denne øvelse.

Mit eget bud er, at jeg ikke responderer på trøje træningen. Det er som om at jeg bare bliver slappere og slappere jo mere jeg træner i trøjen. Inden hvert stævne har styrken i starten af trøje træningen haft det godt, men så er det bare blivet dårligere og dårligere, hvilket har resulteret i følgende stævne resultater:

DMB 2006: Fik kun min startvægt

SM bænk 2005: Bom

THY 2005: Bom i bench

ER 2005: Løftede det samme som DMB

Eneste af ovenstående stævner, hvor det er gået ok er ER 2005, hvor jeg havde en skadet albue og derfor ikke kunne træne så meget i trøje. Derfor har jeg umiddelbart strikket dette program sammen med inspiration fra et af min lillebrors programmer:

mandag 20. feb

2 rep'er reverse blå bands dagsform

fredag 24 feb (ca. 80% i workset)

bænkpres (workset), 4 set 3 rep

8cm klods (workset), 4 set 3 rep

12cm klods(workset),4 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

onsdag 1. marts

2 rep'er kæder dagsform

mandag 06 marts (ca. 80 % workset)

bænkpres (workset), 4 set 3 rep

8cm klods (workset), 4 set 3 rep

12cm klods(workset),4 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

fredag 10 marts

2 rep'er blå bands dagsform

onsdag 15 marts (ca. 80 % workset)

bænkpres (workset), 5 set 3 rep

8cm klods (workset), 5 set 3 rep

12cm klods(workset),5 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

mandag 22 marts

trøje, 3 set 1 rep (Startvægt)

8cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

12cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

16cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

fredag 26 marts

bænkpres (let), 2 set 2 rep

kæder, (let), 6 set 3 rep

Hvis der er nogen der har forbedrings forslag til ovenstående, så kom endelig med dem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du er en boldmongol i trøje og derfor ville mere trøje træning hjælpe dig. Det viste Dm B da også med tydelighed

hvis du var lidt rationel og kiggede på de 3 stævner du har stillett op til i år......

ER gik ok.

THY gik dårligt. Hvorfor?? Fordi du blev syg.

SM bænk gik dårligt. Hvorfor?? Fordi du kom i overtræning

DM B <--- du løftede det samme som du gjorde til ER bare i et nummer større. Din trøje var LØS. Og din teknik stank. STANK!

det har INTET at gøre med at du kørte i trøje op til de stævner.

Faktisk burde du have den trøje på noget mere, da din teknik langt fra er god i den. Du har den alt for lidt på og starter nærmest forfra til hvert stævne fordi der går halve år mellem du stiller op.

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

@Prehn

Op til DM føltes de 170 kg. de første par gange piv nem i trøjen. Da tiden så nærmede sig stævnet blev den tungere og tungere. Hvorefter at jeg bommede 170 kg. 2 gange til den sidste træning før stævnet, til DMB kunne jeg lige slæbe 170 kg. op og var nok bommet ud, hvis jeg ikke havde fået den godkendt. Jeg er udemærket klar over at min teknik stinker, men jeg synes altså jeg taber styrke i forbindelse med trøje træningen. Derfor vil jeg gerne køre lidt alternativt op til det her stævne, jeg er bare lidt i tvivl hvordan (hvorfor jeg postede det tidligere indlæg). For meget trøje træning har ihvertfald ikke været vejen frem.

Tænk på at op til SM bænk snakkede vi om, at på en god dag kun jeg løfte 190 kg. I dag er jeg chanceløs på 180 kg. Så et eller andet må jeg have gjort galt.

Link to comment
Share on other sites

for fanden den træning hvos du bommede de 170 lignede det enendu mere lort end det plejede, din indstilling var på højde med Hr. Fedts sidste trøje træning og du var helt færdig efter arbejde(som du også selv gav udstryk for).

Ja, op til SM løftede du også i 46eren og din teknik i trøjen på tidspunkt så også en anelse bedre ud.

Og ja, der er da uden tvivl gået nogle ting galt. Op til SM kom du jo helt i overtræning. Min skyld, men skal vi blive ved med at hive den frem, det er efterhånden blevet gennemdiskuteret, men det er åbenbart nødvendigt at nævne det endnu engang. Problemet til SM var at du lå på for høje vægte i for lang tid og så brændte du ud med en skulderskade til følge.

Det eneste problem jeg ser i forbindelse med meget trøjetræning er at du er så dårlig til at løfte i trøje, så du skal næsten have dit max på for at kunne få den ned. Det er et stort problem, da du så ligger meget tæt på dit max over et for stort tidsrum, hvilket kan gøre du brænder lidt ud.

En måde at løse det på kunne være at køre med trøje til en lav klods i starten for at få øvet sig med nogle kg der er til at have med at gøre - en fremgangsmåde jeg så Dave Tate anbefalede det i en af hans toolbox artikler.

Jeg er ikke i tvivl om at det program du har prostet sagtens kan virke, for hvis du ikke træner i trøje, har jeg svært ved at forestille mig dine trøje løft bliver meget værre end de er nu mens programmet måske kan gøre dig stærkere. Det ærgelige ved programmet er at det ikke tager højde for et af dine store problemer, nemlig trøje bænken. Det kan godt være det ikke udbetaler sig med det samme til DM-A med mere trøje træning, men senere på året kunne det måske give pote. Såfremt du får trænet i trøje op til klubmesterskabet og de stævner der ligger senere på året.

Link to comment
Share on other sites

Så er der kommet artikel vedrørende, min præstation til DM B på hjemmesiden :

Fede Prehn klarede guldkravet

Thomas Prehn tog den lange vej over til Randers for at stille op til DM B, i håb om at kvalificere sig til DM-A. Det lykkedes med serien 220 i squat, 170 i bænkpres og 220 i dødløft(PR med 5kg) og 610 i totalen(PR med 20kg). Iøvrigt blev det til en guldmedalje i vægtklassen samt en tredjeplads på tværs af vægtklasserne

af Jacob Prehn

Endnu engang journalistik på højt niveau :laugh:

Efter at have snakket med C0y0te er jeg blevet enig med mig selv om, at på de tunge dage vil køre en 3 set 1 rep i min ultra løse trøje på lav vægt bare for at få lidt teknik. Det der med at træne for meget tungt i trøje bliver jeg ikke stærk af.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have snakket med C0y0te er jeg blevet enig med mig selv om, at på de tunge dage vil køre en 3 set 1 rep i min ultra løse trøje på lav vægt bare for at få lidt teknik. Det der med at træne for meget tungt i trøje bliver jeg ikke stærk af.

med ultra løse trøje så mener du altså en str. 48er som du åbenbart har problemer med at få stangen til brystet med alt under 170kg?? Hvordan vil du lige pludselig få en meget lav vægt ned i sådan en ?? - for ja, det vil da helt sikkert være en god ide hvis du kan, det kan vi hurtigt blive enige om

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

med ultra løse trøje så mener du altså en str. 48er som du åbenbart har problemer med at få stangen til brystet med alt under 170kg?? Hvordan vil du lige pludselig få en meget lav vægt ned i sådan en ?? - for ja, det vil da helt sikkert være en god ide hvis du kan, det kan vi hurtigt blive enige om

Jeg vil bruge den gamle str. 48, som er løsere end den anden. Det gør at jeg forhåbentligt "kun" behøver at køre med 160 kg. i trøjen. Det skal helst undgås, at jeg træner med højere vægt i trøjen ellers må jeg køre til 4 cm klods.

Link to comment
Share on other sites

160 er så stadig en pæn % af dit nuværende max i en løs 48er.

i en stram 48er er 160 over 90%.

Det er rigtigt, men jeg skal jo træne teknik på en eller anden måde. Alternativet med slet ikke at træne trøje er måske lige optimistisk nok. Det kunne være at man skulle købe en str. 50 til træningsbrug :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt, men jeg skal jo træne teknik på en eller anden måde. Alternativet med slet ikke at træne trøje er måske lige optimistisk nok. Det kunne være at man skulle købe en str. 50 til træningsbrug

Du kunne eventuelt også forsøge at dele det op så du nappede et par lette træninger midtvejs for ikke at brænde ud.

Eller bare tage dig sammen i den trøje :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål til dem der nu kigger i min log.

Jeg er i gang med at træne til DM-A den 2. april og vil for en gangs skyld gerne levere en rimelig præstation i benchpress. De sidste par stævner, som jeg har stillet op til har benchpressen bare ikke fungeret, selvom jeg er blevet stærkere i denne øvelse.

Mit eget bud er, at jeg ikke responderer på trøje træningen. Det er som om at jeg bare bliver slappere og slappere jo mere jeg træner i trøjen. Inden hvert stævne har styrken i starten af trøje træningen haft det godt, men så er det bare blivet dårligere og dårligere, hvilket har resulteret i følgende stævne resultater:

DMB 2006: Fik kun min startvægt

SM bænk 2005: Bom

THY 2005: Bom i bench

ER 2005: Løftede det samme som DMB

Eneste af ovenstående stævner, hvor det er gået ok er ER 2005, hvor jeg havde en skadet albue og derfor ikke kunne træne så meget i trøje. Derfor har jeg umiddelbart strikket dette program sammen med inspiration fra et af min lillebrors programmer:

mandag 20. feb

2 rep'er reverse blå bands dagsform

fredag 24 feb (ca. 80% i workset)

bænkpres (workset), 4 set 3 rep

8cm klods (workset), 4 set 3 rep

12cm klods(workset),4 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

onsdag 1. marts

2 rep'er kæder dagsform

mandag 06 marts (ca. 80 % workset)

bænkpres (workset), 4 set 3 rep

8cm klods (workset), 4 set 3 rep

12cm klods(workset),4 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

fredag 10 marts

2 rep'er blå bands dagsform

onsdag 15 marts (ca. 80 % workset)

bænkpres (workset), 5 set 3 rep

8cm klods (workset), 5 set 3 rep

12cm klods(workset),5 set 3 rep

kæder (let), 5 set 3 rep

mandag 22 marts

trøje, 3 set 1 rep (Startvægt)

8cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

12cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

16cm klods, (dagsform), 4 set 2 rep

fredag 26 marts

bænkpres (let), 2 set 2 rep

kæder, (let), 6 set 3 rep

Hvis der er nogen der har forbedrings forslag til ovenstående, så kom endelig med dem.

jeg syntes du er alt for fastlagt i dit program, men det virker jo bedst for nogen

Jeg har i år, pga af manglende tid, skåret mit program ned til 2 gange om ugen

Har jo før trænet op til 5 gang,

Det første stykke tid, syntes jeg slet ikke der var noget ved det

men efter 2-4 uger, er jeg ved at vende mig til det

er oppe på De samme kilo i klods bænk i trøje, som da jeg lavede 252,5, men med 10 kg letter kropsvægt

Så det jeg prøver at sige, er at jeg mener du skal nøjes med 2 gange om ugen, også give den gas hver gang

Sådan som jeg selv køre det nu er:

Mandag

alm bænk

5-6 sæt med 5 rep, mæske lige en enkelt tung 3 rep

Trøje på

5-6 sæt til forskellige klods højder

alm bænk 3-5 sæt 5 rep

3-5 sæt klods

Torsdag

alm bænk

5-7 sæt 5 rep

Måske et par sæt lette sæt til klods

Forsøger at holde mig fra alt for tunge løft og køre dem med fokus på teknik

Link to comment
Share on other sites

nej det kan da godt ske det er for tæt på til at lave alt for meget om

det har da taget mig en 4 uger at vende mig til det.

Men tror nu hovedvægten af mit alm, vil ligge omkring de 5-6 rep, det næste lange stykke tid

Edited by jfk
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Benchpress:

3 rep 100 kg.

3 rep 110 kg.

3 rep 120 kg.

Benchpress med reverse blå bands:

3 rep 140 kg.

3 rep 150 kg.

3 rep 160 kg.

2 rep 165 kg.

5 set 3 rep 150 kg.

Flyes

2 set 8 rep 19 kg.

Triceps curls

8 rep 15 kg.

6 rep 19 kg.

Yates rows

8 rep 60 kg.

8 rep 80 kg.

6 rep 100 kg.

4 rep 110 kg.

Herefter gik jeg amok i superset med biceps og triceps.

Kommentar:

Kan godt mærke at jeg har mistet meget styrke i benchpress, det var meningen at jeg skulle køre en 2'er på 170 kg. reverse bands idag, men jeg kunne mærke at det var styrken ikke til i dag. Regner med at gå hårdt i benchpress den næste tid for at vinde noget af den tabte styrke tilbage.

Toughmeter: Middel

God indstilling og træningsiver på trods af at jeg var ramt af slaphed i benchen.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare sige at det er spændende at følge med i din log og alle dine overvejelser omkring træningen. Man kan jo hører at du tænker over det, og erfaringen og de små justeringen kan også lige betyde de sidste 10% som gør at man er rigtig tought på stævnedagen :smile:

Angående trøjetræningen har jeg det også sådan at jeg ikke skal i trøje alt for ofte og tæt på op til et stævne da det brænder mig af. Men så må man bare være lidt mere jævnligt i trøje offseason så teknikken hurtig kommer med et par gange i trøjen op til stævnerne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vil bare sige at det er spændende at følge med i din log og alle dine overvejelser omkring træningen. Man kan jo hører at du tænker over det, og erfaringen og de små justeringen kan også lige betyde de sidste 10% som gør at man er rigtig tought på stævnedagen :smile:

Hehe ja det er altid spændende at komme herind i Don´s Log og læse hvad han nu har gjort sig af overvejelser med træningen :smile:

Han tænker og fundere altid MEGET over tingene

Totalt hygge....

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Vil bare sige at det er spændende at følge med i din log og alle dine overvejelser omkring træningen. Man kan jo hører at du tænker over det, og erfaringen og de små justeringen kan også lige betyde de sidste 10% som gør at man er rigtig tought på stævnedagen :smile:

Angående trøjetræningen har jeg det også sådan at jeg ikke skal i trøje alt for ofte og tæt på op til et stævne da det brænder mig af. Men så må man bare være lidt mere jævnligt i trøje offseason så teknikken hurtig kommer med et par gange i trøjen op til stævnerne :smile:

Tak Troels og L^P :smile:

Jeg har det på nøjagtig samme måde med hensyn til trøjetræningen. Meget trøjetræning brænder mig af :crazy: Giver dig ret i at for sådan nogen som os, der ikke er toughe nok til at køre meget trøjetræning nok vil få det bedste ud af at sprede trøjetræningen ud over året.

P.S L^P skal du træne idag? Jeg skal selv træne idag, men der er ikke nogen nede i klubben på en tirsdag, så jeg tænkte på hvis du skal træne idag kunne jeg lige hoppe med på vognen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Squat:

3 rep 100 kg.

3 rep 120 kg.

2 rep 140 kg. (med bælte)

Herefter halvdragt (min gamle str. 46) og bælte

2 rep 160 kg.

2 rep 170 kg.

3 set 2 rep 150 kg.

Dødløft:

3 rep 110 kg.

3 rep 140 kg.

2 rep 160 kg.( med bælte)

3 set 1 rep 180 kg. (fuldt udstyr)

Sluttede af med mave træning

Kommentar:

Squatten kørte okay ingen problemer der :smile:

Dødløft kørte til gengæld dårligt, de 180 kg. var tunge også blev de løftet med dårlig teknik.

Toughmeter: Middel

Middel p.g.a squatten

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Squat:

3 rep 100 kg.

3 rep 120 kg.

2 rep 140 kg. (med bælte)

Herefter halvdragt (min gamle str. 46) og bælte

2 rep 160 kg.

2 rep 170 kg.

3 set 2 rep 150 kg.

Dødløft:

3 rep 110 kg.

3 rep 140 kg.

2 rep 160 kg.( med bælte)

3 set 1 rep 180 kg. (fuldt udstyr)

Sluttede af med mave træning

Kommentar:

Squatten kørte okay ingen problemer der :smile:

Dødløft kørte til gengæld dårligt, de 180 kg. var tunge også blev de løftet med dårlig teknik.

Toughmeter: Middel

Middel p.g.a squatten

Underlig træning du havde i dag. Squatten kørte fornuftigt, men din dødløft gik sløjt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share