HIT


yd
 Share

Recommended Posts

Okay her kommer en total nybegynder så bær over med mig.

Jeg er hovedsaglig til cykelsporten som bekendt ikke giver meget muskelmasse over bæltestedet. Kan jeg bruge HIT som supplement til at få større muskelmasse hvor cyklen ikke slår til? Jeg har intet andet end to håndvægte op til 15 kg. Hvis ja kan nogen så skitsere på en fem-ti linier hvad jeg skal gøre med dem på forståeligt dansk? Jeg ved godt at jeg nok ikke har læst nok de rigtige steder, men nogengange skriver I altså sort i mine øjne og så er det altså svært at fange det vigtige.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej omvendte Anders.

Du kan lave mange ting med to 15 kg.-håndvægte. Se f.eks. Øvelsesbiblioteket her på sitet. Hvis du vælger at træne HIT, vil du dog nok opleve, at 15 kg. ret hurtigt bliver for lidt i nogle øvelser. Desuden vil jeg ikke foreslå dig at starte med et decideret HIT-program (se evt. min tråd "Vær varsom med HIT!" under "Styrketræning" ), men derimod at køre en masse gentagelser i starten. Du kan dog sikkert med fordel bruge nogle HIT-principper, som f.eks. den lange restitutionstid mellem træningsdage.

Hvis du vælger at træne hjemme, så synes jeg du bør ofre lidt penge på kyndig vejledning i et motionscenter først, hvor en instruktør kan vise dig nogle grundøvelser.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det kan vel også få dig til at sætte spørgsmålstegn ved holdbarheden af den viden som du pt. tror at du besidder.

Det er en supergod kommentar. Nogen gange kammer begejstringen her på MOL over vores egen genialitet og alle andres totale dumhed over, og så er det meget godt lige at tænke på, at vi selv har lært noget gennem årene. Så det vi synes er genialt idag, vil vi måske afvise som det rene pladder om nogle år. Vi skal huske tolerancen overfor andre holdninger og ydmygheden overfor ting vi ikke kender nok til.

Link to comment
Share on other sites

Det er en supergod kommentar. Nogen gange kammer begejstringen her på MOL over vores egen genialitet og alle andres totale dumhed over, og så er det meget godt lige at tænke på, at vi selv har lært noget gennem årene. Så det vi synes er genialt idag, vil vi måske afvise som det rene pladder om nogle år. Vi skal huske tolerancen overfor andre holdninger og ydmygheden overfor ting vi ikke kender nok til.

Kan man være andet 100 % enig i sådanne kloge betragtninger :) :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg, Beleriand_K og Morten Z.

Det er også derfor jeg er meget tilbageholdende med at give andre gode råd - og gør jeg det så plejer jeg at opfordre til at de selv søger mere viden og flere vinkler på det. Jeg tør ikke andet.

Et godt eksempel er, at der var en tråd om gym weenies... Folk SKÆLDTE bl.a. ud på folk der kørte mange sæt bænk... I går kørte jeg 10 sæt bænk som en del af Sheiko, og mange andre på MOL har på det seneste gjort det samme.

"Sandheden" er det udsagn, som flest mennesker tror på i et givent øjeblik.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke spørgsmål om ens viden er komplet, men alene at der har været en periode med en masse lærdom omkring træning o.lign. At verdens viden omkring emnet ikke er udtømt, og alverdens forskere ikke er sat på standby mht. opdagelsen af ny viden ændrer ikke på det faktum at jeg (og andre) er blevet klogere og bedre udrustet til at lave kontinuerlige fremskridt i træningen...

Der er altid mere at lære, om det er milepæle eller maginaler må være op til den enkelte... men fuldendt bliver det aldrig, og hvor ville charmen dog være ved det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes virkelig der er et sket en hel del, siden den gang...

Rent personligt:

Min resultater har været bedre end jeg har turde drømme om, ligesom glæden ved den daglige træning er vokset så meget. Alt sammen takket være den revolution, som ramte MOL, hvor trenden gik tilbage mod højfrekvent træning med fokus på styrke.

Ret MOL-mæssigt:

Jeg synes personligt at standarden er blevet højnet på MOL. Når der diskuteres, er det ofte med mere håndfaste videnskabelige argumenter, i forhold til HIT-tiden.

Men vi har stadig meget at lære endnu... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Heh, for gangs skyld er jeg enig med dig Fitt. Trenden på MOL nu er HST :bunny:

Mht. HIT så afprøvede jeg nogle af tingene, moderat hastighed på mine reps, helt til failure hver gang, men glemte lige det med det begrænset antal af sæt og frekvensen mellem træningsdagene. Det var nok derfor det ikke virkede... :lol: :4whip::tongue:

Cool, det var så mit indlæg nr. 6000 :w00t::w00t::w00t:

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Heh, for gangs skyld er jeg enig med dig Fitt. Trenden på MOL nu er HST 
Glæder mig at det kan lade sig gøre nogle gange :)
Mht. HIT så afprøvede jeg nogle af tingene, moderat hastighed på mine reps, helt til failure hver gang, men glemte lige det med det begrænset antal af sæt og frekvensen mellem træningsdagene. Det var nok derfor det ikke virkede...   

Har lige siddet og læst en masse af dem igennem - det er da meget sjov ;) jeg var blevet meget meget upopulær med mine 6 træninger om ugen.

Men der kan man da sige at der er kommet et enormt holdningskift på de par år - det er ikke sådan at man tænder lidt på programmer med navne eller hvad ?

PS:

Cool, det var så mit indlæg nr. 6000

TILLYKKE XAX ! - det vil gå over i historien, 6000 skulle der til før vi var enige om noget :)

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Der vil altid gå lidt religion i de forskellige systemer og principper, og folk vil holde på deres. Sådan er det vel, deraf de forskellige navne, HIT, WSB, Sheiko, HST, etc. Den generelle udvikling er dog heldigvis at folk forholder sig mere kritisk end før, og interesserer meget for den videnskabelig baggrund, men derfor kan man jo godt holde fast i noget alligevel :)

Heh, det tog nu ikke 6000 indlæg før vi blev enige, men måske et par stykker alligevel... :lol: ;)

Link to comment
Share on other sites

Xax> nej det er vist sket et par gange før - når jeg har skrevet indlæg som "solen skinner idag" og sådan ;)

Men ja debatten er da kommet op på noget højere teknisk plan, selvom jeg godt kunne være glad for sådan en som Lars Nielsen - han var en sjov debattør.

Men stadigvæk....1 træning om ugen ! men okay, der var da nogle der oplevede ekstreme resultater på det - så måske skulle jeg overveje og købe et klippekort fremfor et årskort næste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg trænede HIT i 8 måneder, før jeg blev rigtig aktiv på MOL og begyndte med dødløft mv.

Trods det, at det meste foregik i maskiner (lige fra leg press til preacher curl tekno diller daller maskiner) - havde jeg ganske god fremgang med 2 ugentlige træninger. Jeg kunne øge enten vægt eller reps i de fleste øvelser hver gang, og når det ikke kunne lade sig gøre, fandt jeg en ny lignende øvelse. Jeg tog også 5 kg på (primært LBM, velsagtens) - hvilket jeg aldrig havde troet var muligt førhen (klogere blev jeg) :)

Hvis jeg en dag kun får tid til at styrketræne 1-2 x ugentligt igen, så vil jeg da overveje HIT ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg spildte mange år i begyndelsen af min træningskariere på HIT lignende programmer. Ét sæt til failure per øvelse, 10-15 øvelser tre # ugentligt. Jeg købte også den der med at kosten ikke betyder noget, som HITerne var fremme med.

Resultatet var ubetydelig fremgang i styrke og masse.

Jeg tror lige det skal huskes, at Mike Mentzer, som var HIT advokat per excelence, udover at have gode gener (fantastiske) junkede sig med anaboler (1-2 gram ugentligt) OG ustyrlige mængder amfetamin for at kunne udholde sine ultra intense træningsmetoder (hvilket udløste en mani hos ham)-Ikke en rollemodel i mine øjne.

Arthur Jones, den oprindelige HITer brugte Casey Viator og Sergio til at sælge sine maskiner. Tjae, de to måske mest genetisk begavede mennesker i træningens historie kunne nok have fået fremgang med andre træningsprogrammer.

Det 4 ugers program, hvor Casey angiveligt skulle have taget 64 pund på, startede han udsultet (efter Jones`ordrer, og han havde også haft en ulykke, som havde kostet haqm en finger, og han havde været ved at dø af sepsis. (Alligevel så han bedre ud end de fleste her på MOL :( ))

Hvis jeg havde 1 gang om ugen hvor jeg kunne træne, ville jeg træne én basisøvelse per muskel, men få mig en shitload sæt, og kun træne for+baglår, ryg, bryst og arme.

Jeg synes tanken om, at hvis man kun har én gang per uge at træne i, så strejfer man lige sine muskelfibre, men smadrer sit CNS, er paradoksal.

Desuden synes jeg, at hvis man kun har én gang per uge, har man et prioriteringsproblem. Eller et problem med fantasien til at skabe træningsmuligheder uden for centret.

Link to comment
Share on other sites

Tja, du skriver jo selv noget i retning af: "Hvis jeg kun har tid til 1-2 træninger om ugen".

I så tilfælde synes jeg der kan være tale om et prioriteringsproblem. Jeg vil aldrig stille mig op og diktere hvor mange træningspas der skal til ugentligt, før man ikke har et motivationsproblem. Spørgsmålet må være om man har fremgang i styrke og muskelmasse.

Jeg tror så, at mindst to pas per uge er nødvendigt. (Og jo, jeg vil egentligt godt sige, at jeg synes man har et motivationsproblem hvis man kun gider træne 1 gang ugentligt på fast basis.-Alle kan have perioder hvor deres liv er ultra hektisk. Der gælder det om at optimere sin træning med den tid man har til rådighed)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share