Bælte ved dødløft og squat


Ramius
 Share

Recommended Posts

Hovedspørgsmålet er hvor stor er skaderiskoen uden belte under dødløft og squat?

Jeg vej lige under 80kg og har køre i øjeblikket 3 reps med 130kg i dødløft. I squat køre jeg kun 10x80kg da mine knæ ikke er særligt stærke, men det er på vej :)

Så stod jeg idag og snakkede med en af de gamle gavede styrkeløftere som mente det ville være en god ide at tage belte på nu da jeg var begyndt at køre med så tunge vægte i dødløft. Hans argument var at chancen for at man kunne komme til at vægten kunne smutte og trække skævt i ryggen og at man via et belte kunne undgå en diskopolaps (sikkert stavet forkert).

Hvad mener i, jeg har altid trænet uden belte og jeg ville mene at min muskulatur nu er trænet op til at kunne løfte den vægt jeg er nået til. Selvfølgelig har jeg ikke lyst til at ende med en smadret ryg... :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Puha, det er en klassiker som før har været diskuteret på MOL. Der er ikke nogen endegyldig sandhed på dette område endnu. Fælleskonsensus har været noget i retning at det er ok at bruge bælte ved rigtige tunge vægte, f.eks. 1RM eller 90% og det også har en skadeforbyggende effekt ved så tunge vægte, men at man godt kan klare sig uden.

Ja, nu blev du nok mere forvirret, men desværre, intet endegyldig svar på dette. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid trænet uden bælte, men på det seneste fået nogle skader i lænden, når jeg på tunge løft har været i bunden af squattet. For at få dybde nok har jeg (ubevidst) svajet lidt ekstra i ryggen, hvilket har givet gentagne forstrækninger i erector spina. Grunden til denne lille personlige analyse og sygdomshistorie er for at belyse, at behovet for bælte kan opstå lige pludselig og specielt ved tungere vægte. Ved faktisk ikke om bælte kan hjælpe på ovennævnte problem, men kan måske hjælpe lidt med at holde teknikken lidt på plads i tunge løft. Så bælte kan måske være skadesforebyggende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Min mening er at det er stærk overdrevet, det med at bælte skal være på i dødløft,squat og div andre øvelser. Har selv sagt farvel til bæltet for over 1 år siden, og har ingen problemer haft med det. Så raw er vejen frem :)

Link to comment
Share on other sites

Bælte bør efter min mening kun bruges ved tunge løft. Ved lettere løft bør man kunne holde ryggen på plads ved at bruge sine mavemuskler..

Bæltet kan give en falsk tryghed, da det også kræver teknik at bruge et bælte. Hvis du mister spændingen undervejs i løftet, så kan der sagtens opstå skader alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, at bæltet primært tjener en psykologisk funktion for mange. Hvis man føler sig mere sikker og stærk med bælte, så virker bæltet alene af den grund. Det er sikkert også årsagen til, at nogen bruger bælte til bænkpres.

For det meste, så er det vel for at holde trøjen på plads at man bruger bæltet til bænkpres...

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger næsten altid bælte på min squat så snart det ryger over 60-70%, ganske enkelt fordi det intra-abdominale bliver langt højere med bælte. Bælte i squat betyder at jeg på eksplosiv/dynamisk squattræning kan benytte ihvertfald 15kg mere end uden bælte og bevare hastigheden. Når det kommer i op i decidere maxløft er der ikke den store kilomæssige forskel, men 5-10kg på toppen skal der nok være med bæltet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir' dig ret mht. bæltet, men hvorfor træning uden knæbind skulle give stærkere ryg og mave kan jeg ikke lige se. Snarere tvært imod, for man kan jo løfte mere med knæbind og så må maven og ryggen alt andet lige arbejde hårdere.

Udover dette så bør det tilstræbes at langt de fleste træningsløft udføres uden bælte så man, som så mange andre siger, udvikler sine mave og rygmuskler bedre.

Link to comment
Share on other sites

Sund holdning (altså efter min mening).

Kan du mærke forskel styrkemæssigt hvis du tager et på?

Jeg kan ikke.

Husk at vi sparer nogle situps!

:)

Jeg har kun prøvet bælte 3 gange på 3 år og fundet det ubehageligt hver gang.... så jeg ved ikke om jeg ville få en styrkemæssig fordel af det?

Jeg bryder mig ikke om at trykke maven ud i bæltet, jeg har det bedst med at suge luft ind og spænde maven.

Jeg har aldrig haft problemer med formen i sqaut uden bælte og knæbind og indtil jeg virkelig møder en mur, så forbliver jeg RAW.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share