Motiveret?


jsc
 Share

Recommended Posts

Lad mig lige få den igen...jo mere man løfter, jo mere kan man tillade sig at udtale sig om mål i livet?

Man kan være enig eller uenig i artiklen, men det er vel ikke eens fysiske styrke, der skal afgøre, om eens argumenter holder???

Ja, og jo, det er det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lad mig lige få den igen...jo mere man løfter, jo mere kan man tillade sig at udtale sig om mål i livet?

Man kan være enig eller uenig i artiklen, men det er vel ikke eens fysiske styrke, der skal afgøre, om eens argumenter holder???

Ja, og jo, det er det.

Jeg håber du tager pis på mig.... B)

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke?

Men min pointe står jeg ved: Når BUC udtaler sig om CS og nærmest kalder ham en taber og siger han skal Walk the Walk, så skal han lige have lov at sammenligne ham og sig selv.

Jeg gider generelt ikke høre på folk komme med råd om vægttræning, hvis de ikke selv kan smide rundt med nogle habile vægte. Hvis de ikke har prøvet det selv, hvordan ved de så det de siger virker. Læg venligts mærke til at jeg siger: Generelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med dig i at det - generelt - er en god ting at have prøvet tingene på egen krop. Ligesom jeg med en naturlig fedtprocent på 9 nok skal være varsom med at fortælle overvægtige, at de bare skal spise lidt mindre, så skal de nok tabe sig. Jeg synes måske, at CS kommer en anelse let til sine konklusioner, men hans (som jeg læser det) idé om at prioritere de ting, man VIRKELIG vil højest i stedet for at tude over dem, er jeg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Artiklen handler for mig at se ikke om man har mål eller ej, men om hvordan man selv forholder sig til de mål eller ønsker man eventuelt må have. Det er et spørgsmål om selverkendelse. F.eks. er der sikkert mange der har drømt om at blive jægersoldat eller frømand, og de fleste ved lige nøjagtig hvilken træning der skal til for at komme tættere på målet, men det betyder jo ikke at man så fører den træning ud i livet, og grunden til dette er netop hvad han skriver, nemlig at man ikke vil det nok. Hvis man ville det nok gjorde man jo bare hvad der skulle til. Det gælder for øvrigt også alle mulige andre ting der intet har at gøre med træning. En hel del har sagt til mig at de gerne vil tabe sig og få en lidt flottere krop, og selvom jeg har lavet fine træningsprogrammer til dem og fortalt dem hvordan de skal spise gør de det ikke, og der har jeg også tænkt at så vil de det jo åbenbart ikke nok. Som Shakespeare sagde så uanset hvad man gør, så skal man være ærlig over for sig selv. Hvis man er det kan man i mange tilfælde slippe for at gå og være utilfreds hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

fin artikel jacob :)

han har vel fat i nogle ok pointer,

fx trænede jeg os fuldstændig uden mål og med de første par år, hvilket os kunne ses på resultatet... :chicken:

men da jeg fandt ud på MOL, og derigennem fik sat mig et mål i form af DM næste år,

har jeg da os gjort større fremskridt på 6 måneder end på de sidste 18-20 måneder...

det må jeg da erkende blankt...

alt er blevet meget "nemmere" efter at jeg fik en deadline næste okt.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan lide at Staley påpeger vigtigheden i at være utilfreds. Jeg tror at man med fordel kan dyrke og tæmme mange af de ting man normalt betragter som værende negative i forhold til ens træning. Normalt plejer man også at sige at man aldrig skal konkurrere med ham/hende som ligger ved bænken ved siden af én, at man bare skal fokusere på sig selv.

Lidt konkurrence plejer som regel at bringe det bedste op i folk, så hvorfor ikke udnytte dette?! Nogen gange eller tit faktisk kan man godt presse sig selv mere end man umiddelbart gør,, hvad enten det er fart eller vægt som er afgørende, og hvis det er konkurrencemomentet som skal vride det sidste ud af en, så fred være med det.

Man skal dog også kunne styre det, så det ikke ender i dårlig form og/eller med lidt "hjælp" fra spotteren af(Dog ok, hvis det bruges meget infrekvent).

Link to comment
Share on other sites

Nemlig! Konkurrenceelementet har været medvirkende til flere rigtigt gode præstationer hos OBBCbanden. Jeg tænker fx på Baardis sidste rekord i patten, hvor han fik tre med 120kg. Grunden var, at han troede at Mass havde taget fire. Eller da jeg tog 50 i side press, efter at have trænet den to gange, for at komme før TJ. Konkurrenceelementet er en fantastisk motivationsfaktor.

Og at være utilfreds med det nuværende er vist også en god strategi, hvis man vil fremad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår folks begejstring over artiklen. Det lyder som om folk tolker den som: "hvis du ikke når dit mål, så er det fordi du ikke vil målet nok". Jeg synes sådan et udsagn er rimeligt banalt og ser ikke hvordan det kan vække en sådan begejstring.

Jeg læser hans mening som: "hvis du ikke når målet, så ønsker du slet ikke målet". Lidt ligesom at sige: "Du vil gerne have en million, men eftersom du ikke har den, så vil du i virkeligheden ikke have den", og dette udsagn passer nok ikke på folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Jamen det ER da banalt. Derfor kan han stadig have fat i noget. Problemet er, at han insinuerer, at vi er bevidste om vores valg. Manden med 50 kg's overvægt er måske klar over, hvad der kræves for at tabe sig, men jeg tror nu ikke, at det er så enkelt igen. På den anden side henvender CS sig til folk, som måske går og piver over, at de godt kunne tænke sig at løfte lidt mere - og der har han da ret: Jamen så træn hårdere og tag de afsavn det kræver eller hold op med at pive!

Artiklen kan give lidt eftertanke: Gør jeg i VIRKELIGHEDEN nok for at nå mine mål? Er jeg klar til at give afkald på noget af det, jeg har nu, for at nå de mål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk ikke at det emd de 50 kg's overvægt kraæver så meget mere. Hans holdning er at hvis du har et mål i livet, indretter du hele din vej efter at opnå det. Løser ALLE de forhindringer der måtte være. Det handler som en anden skriver, om prioriteringer. Hvis du VIL squate 300 kg, må du indrette dine handlinger til at opnå dem. CS's holdning er ikke så adkslit fra for eksempel, Dr. Phil da han skrev bogen "life Strategies", eller for den sags skyld fra Steven Covey's "7 gode vaner" eller Stuart Wildes "life aint a battleground" eller Anthony Robbins etc. etc. De skriver allesammen om ønsket om at nå målet kræver at du baner vejen.

Link to comment
Share on other sites

jsc: Fin artikel. Som vi tidligere har diskuteret: Der er ALTID tid til det man virkelig vil! Også selvom man har lidt ondt af sig selv over den småtravle hverdag! Og det er jo også det han skriver mellem linjerne.

Der er selvf. forskellige grader af at ønske noget, og det er også OK, bare man er bevidst om hvor stort/lille et ønske det er :)

Personligt har jeg faktisk ingen mål i min styrketræning, måske derfor giver jeg den heller ikke så meget tid i øjeblikket. Mine mål ligger lige nu i min judo, hvor et mål f.eks. kunne være: Hamvil jeg vinde over! Det er måske et løst mål, men når det lykkes, er det ligesom juleaften B)

Link to comment
Share on other sites

Do you think that motivation is a fundamental issue when it comes to successful exercise or athletic training programs?

I don’t. In fact, I KNOW it isn’t!

Se - her er noget jeg ikke helt fatter.

I mine øjne er hele artiklen NETOP et argument for at motivation er essentielt for succes.

Det kan jeg være fuldt ud enig i. Mine egne tidligere forfejlede forsøg på at smide vægt har da i høj grad været spoleret af en for lav motiviation.

Ligesom jeg heller ikke kunne drømme om at trække mine svømmere gennem de 20+ timers hård træning der er på programmet i denne uge medmindre de var motiverede.

ER det mig som er helt :blink: eller handler den artikel ikke netop om hvor vigtig motivation er?

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk ikke at det emd de 50 kg's overvægt kraæver så meget mere.

CS's argument er, at manden er tilfreds, fordi de ting han får ud af sine 50kg's overvægt mere end opvejer de negative ting. Måske. Men at påstå - ud fra sine egne erfaringer om at løfte 315 pund - at denne mand (og alle andre overvægtige og andre med lignende problemer) har erkendt dette fuldt ud og derfor selv er ude om sin overvægt er noget elitært vrøvl.

Når det er sagt har han som sagt fat i noget, og hvis hans artikel kan få folk op af stolen, så er det jo fint.

Og Mads har sgu også fat i noget der... Hmmm

Link to comment
Share on other sites

CS's argument er, at manden er tilfreds, fordi de ting han får ud af sine 50kg's overvægt mere end opvejer de negative ting. Måske. Men at påstå - ud fra sine egne erfaringer om at løfte 315 pund - at denne mand (og alle andre overvægtige og andre med lignende problemer) har erkendt dette fuldt ud og derfor selv er ude om sin overvægt er noget elitært vrøvl.

Hele pointen med artiklen er vel at få folk til at erkende at de selv er skyld i deres tilstand. Derfor er det dig der vrøvler, når du skriver han siger at alle har erkendt at de er tilfredse. Jeg vil mene at artiklen kan tolkes på to måder:

Enten får den en til at indse at man faktisk ER tilfreds med ens tilstand, og så skal man holde op med at brokke sig.

Eller også må man ændre sig, så man BLIVER tilstrækkeligt utilfreds med ens tilstand, så man gør noget ved det.

Og som jeg ser det, er begge dele en fordelagtig situation. :)

Link to comment
Share on other sites

har erkendt dette fuldt ud og derfor selv er ude om sin overvægt er noget elitært vrøvl.
Hvori ligger det elitære vrøvl, specificer ??
Se - her er noget jeg ikke helt fatter.

I mine øjne er hele artiklen NETOP et argument for at motivation er essentielt for succes.

Det kan jeg være fuldt ud enig i. Mine egne tidligere forfejlede forsøg på at smide vægt har da i høj grad været spoleret af en for lav motiviation.

ER det mig som er helt  eller handler den artikel ikke netop om hvor vigtig motivation er?

Næææ det tror jeg ikke du er ;) Men det handler lidt om definition. Det han skriver om er er VILJE, ikke motivation. Vilje skaber motivation, men motivation kan altså ikke skabe viljen....forstår du hvad jeg mener eller er det vrøvl ?

Ligesom jeg heller ikke kunne drømme om at trække mine svømmere gennem de 20+ timers hård træning der er på programmet i denne uge medmindre de var motiverede.

Nu nævner du jo selv svømning. Navnet Mark Spitz er nok ikke ukendt for nogen herinde, og da slet ikke en svømmer. den historie der går om ham og hans vilje er et godt eksempel på hvordan man kan definerer vilje som motivationsskaber, og ikke omvendt. Samt den sætter CN's artikel lidt i relief.

Mark Spitz ville vinde OL. Det vidste han, derfor var han nødt til bane vejen for den (som blev DE) sejr. viljen skabte hans hverdag. Han vidste at hvis han skulle vinde, så skulle svømme adkillige sekunder hurtigere på en given distance (desværre husker jeg ikke tallene). Det var faktsik uoverskueligt mange sekunder. For at kunne opfylde den indre djævels ønsker, regnede han ud hvor hundrede dele af sekunder an skulle svømme hurtigere pr. uge. Han planlagde HELE sin træningsstrategi efter at opfylde HVER enkelt delmål, der måltes hver måned. resultatet af denne strategi, der overskyggede ALT andet i hans liv, kender de fleste - 7 OL medaljer...!

Link to comment
Share on other sites

Hehe - fortsætter lige mundhuggeriet... :)

Mener i første omgang at vilje og motivation langt hen ad vejen er to sider af samme sag.

Desuden kan motivation sagtens avle vilje.

Hvis jeg har noget jeg gerne vil opnå giver det mig motivationen til at have viljen til at gennemføre hvad der skal til for at nå mit mål... :bigsmile:

7 OL medaljer...!

og ikke bare medaljer... 7 OL GULD! OG verdensrekkord i alle 7 løb (100, 200 fly + 100, 200 fri + plus holdkapper (stafet for ikke svømmebekendte) 4*100 fri/medley+4*200 fri)

Ligger du tilfældigvis inde med links til matriale omkring Spitz (altid godt at have nogle gode træningsanekdoter at fodre svømmerne med)

(Kan i parentes bemærke at der en en særdels ung gut - født 1985 - som allerede har VR i flere løb og har udvist en alsidighed som gør at han højest sansynelig vil gå efter de 7+ guld i Athen næste sommer)

Mads :swim:

Edited by MadsSVØM
Link to comment
Share on other sites

<_< Hmmm, min fejl. Jeg tog selvfølgelig argumentationen i artiklen for pålydende, hvilket man jo skal lade være med, når man bevæger sig på det lommepsykologiske felt. :rolleyes: Derfor er det naturligvis MIG, der har skrevet noget elitært vrøvl; det er jeg sørme ked af. :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share