Løb vs. Cykling vs. Løb.


NAVYSOLDIER
 Share

Recommended Posts

Lad os få en lille debat, ikke mudderkast og fight men en snak og meningsudveksling omkring emnet Løb Vs. Cykling Vs. Løb.

Hvorfor løber eller cykler lige præcis du eller jeg frem for det modsatte?

Eks. Løberen. Hvorfor er det at løbeskoene bare er så meget federe end at knokle der ud af i pedalerne på cyklen?

Eller Cykelrytteren der meget hellere ligger time efter time der ude i vinden frem for at tage en tur i løbeskoene ude i skoven. :bike:

Hvad er det fede ved cykling og hvad er det fede ved løb frem for det modsatte efter jeres mening?

Dette kommer sig selvfølgelig af min egen personlighedsforstyrrelse da jeg jo ikke selv helt kan komme frem til ”hvad jeg vil” er jo selv meget begejstret for begge dele, og ”dyrker” begge dele. Men hvor skal jeg ligge mit fokus? :unsure:

Så derfor køre +/- listen og tankerne meget i mit hoved for tiden.

Derfor kunne det jo være sjovt og måske gavnligt at høre lidt input fra jer andre.

Nok mest hvad I syntes er det fede ved lige jeres ”sport” Løb/cykling. Men måske lige så meget hvad er grunden til I ikke dyrker det modsatte eller ligefrem syntes det er ufedt at løbe eller cykle. :sleepy:

Dette skal som sagt ikke være en for og imod fight. :rocketwhore: Men mere en åben snak om fascinationen for ens egen ”sport” og måske undren over for den modsattes interesse.

Kom frisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes personligt at cykling er lækkert fordi der er lidt mere fart på end løb, man kommer længere omkring rent geografisk da en 3 timers cykeltur som oftest ligger i nærheden af 90 km.

Så er det hele cykelløb delen som har et fantastisk taktisk spil som ikke nødvendigvis er hvem der har de bedste ben på dagen, men hvem der bruger dem bedst. Det er måske det samme i løb, men det at se en rytter stikke fra et felt, blive hentet igen, og så går feltet i stå og den næste ryger afsted, det er altså spændende. De mange små ryk der hele tiden er grundet temposkift.

Det der absolut er fordelen ved løb frem for cykling er dog at det koster betydeligt mindre at dyrke, og kræver mindre tid.

Link to comment
Share on other sites

MTB og løb. Løb fordi det er hårdt og kort. MTB fordi det er en tur i skoven med høj puls, koordination osv. God all round.

Landevejscykling? Tja, hvorfor egentligt? Jeg glæder mig til at høre hvorfor, for det tangerer spinning i min bog, som er på højde med en trædemølle i et hamsterbur ;-) Med den eneste undtagelse at de tosser af en eller anden grund tror at færdselsloven ikke gælder for dem, og det gør de fysiske love omkring bremseafstand mv heller ikke. Beklager hvis jeg bliver lidt bitchy, men jeg ser det så tit at en eller anden cykelklub ligger og træner på en strækning hvor der bliver kørt 100+ og de ligger ikke en-og-en men kører som gruppe/i vifte, også når der er dårlige oversigteforhold etc. De ligger aldrig en-og-en.

Måske fordi at der skal være nogen skal køre tdf, så jeg kan sidde i sofaen med nachos og øl og se på det i tv :-)

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Det sidste kan der skrives bøger om. Ikke alle klubber kører dog lige vildt.

At ligge på en række er faktisk ingen god ting, da bilister ofte lokkes til at overhale når der reelt ikke er plads og når der så kommer en modkørende mens de er midt i overhalingen, bliver man ret klemt. Er vi flere i bredden er vi nok irriterende men bliver sjældent overhalet før forholdende er til det. Bremseforholdene klares ved de forreste råber meldinger ned til de andre, så det fungerer faktisk fint - har aldrig oplevet er vi ramlet sammen til træning.

Fik jeg skrevet at jeg er til landevejscykling, haha?

MTB gider jeg ikke da det er ufedt at gøre cykel ren bagefter og gider heller ikke at vælte i tide og utide.

Løb med mine 90kg vil smadre mine knæ. Har prøvet lidt men det siger mig ikke heller noget. Pulsen kommer meget fint op men mangler muligheden for en rå udladning som man kan få på en cykel i en acceleration eller på en stejl bakke. Ondheden i kombinationen, altså at finde styrke til et ryk mens pulsen er højrød er også lidt fascinerende.

Link to comment
Share on other sites

Kan selvfølgelig også komme med nogle af mine egne tanker om plus & minus

+ Ved løb.

Det er nemt og lige til. Du kan hurtig lige hoppe i skoene og løbe en tur, og når du kommer retur så er det bare af med skoene og den træning er klaret.

Ved cykling er det lidt mere omstendigt. Typisk vil det tage lidt længere at få cyklen frem, sikre at den er i orden, (dæktryk osv.) Og når du kommer retur kræver det også mere arbejde, smøring og evt. vask.

Du kan altid/nemmere have et par løbesko med rundt omkring på ferie, rejser, familiebesøg osv. End en cykel.

Du kan løbe i alt slags vejr. Du kan selvfølgelig også cykle. Men jeg vil personligt hellere ud i løbeskoene når det er vådt og gråt, for slet ikke at tale om koldt og glat, end at side på cyklen. Risikoen for styrt på en våd for ikke at tale om glat vej er jo også væsentlig større på en cykel end i et par løbesko.

Som Kermit er inde på så er det heller ikke så tidskrævende at løbetræne. Du kan få rigtig meget ud af ½ - 1½ times løbetræning. Det kræver typisk noget mere tid på cyklen.

Økonomi. Løb er nødvendigvis ikke en billig sport, men en cykel med diverse udstyr, reservedele og reparationer er trods alt noget dyrere end x antal løbesko over en given årrække.

Kermits store fascination ved det taktiske i cykelløb kan jeg godt følge, og er også enig i den del med at det nødvendigvis ikke er den med de bedste ben der vinder men den der er bedst til at læse løbet, og bruge benene på den rigtige måde og tidspunkt. Men er så ikke så meget for det holdtaktiske / udnyttelsen af andres arbejde osv. Der er jeg mere til mand mod mand. Hvor den person med de bedste ben og bedste taktik vinder, og ikke den / de der er bedst til at ligge på hjul eller køre som et hold. Der er løb mere ”din egen kamp” og ikke så teknisk krævende.

Men dette er jo en smag sag.

Det er ikke så ”farligt” at løbe. En følge af ovenstående (kørsel i et felt) gør jo også at der til tider opstår styrt som du helt uforskyldt kan blive revet med i, med risiko for store skader så vel personligt som materielt. Dette vil du ikke opleve ved løb.

Der er ikke så stor risiko for ”uheld” når du løber som ved cykling. Når jeg her siger uheld, så mener jeg tekniske uheld. Selvfølgelig kan du få en skade på din løbetur, men det er godt nok ikke ofte man hører om at et par løbesko er gået i stykker, og man ikke rigtig kunne komme videre.

Der er risikoen jo noget større ved cykling. Punktering sker jo af og til. Men du risikerer også at stå 100 km. hjemmefra og ikke have flere slanger. Din kæde springer, dit dæk er helt kaput/flænset/hullet osv. Så er det godt nok rigtig øv, og rigtig langt hjem.

+ Ved cykling

Må først lige nævne at jeg lige som Gregers TF klart mest er til Landevej. Og ikke til MTB.

Det er MTB er alt for teknisk og farligt for mig. Det må meget gerne være HÅRDT! Men det skal ikke være svært, og ja man slår sig sku sådan når man styrter hele tiden.

Når det så er sagt, så er jeg heller ikke så meget for hold/gruppe kørsel, vil hellere bare selv ligge der ude på landevejen og få noget vind på næsen.

Nå men til + listen for cykling

Som Kermit også er inde på. Du kommer meget længere omkring geografisk.

Cykling er en forholdsvis skånsom træningsform, hvorimod løb kan være noget hårdere ved kroppen og derfor oftere skader. Her taler vi ren træning, ikke evt. styrt osv.

Der er en større Gear nørd / freak faktor i cykling end i løb. Du kan VIRKELIG købe dig fattig i udstyr og gear inden for cykelverdenen. Mere end inden for løb. FEDT!!!

Dette kan dog også være lidt et minus. Da det jo så igen nødvendigvis ikke er den bedste mand der vinder, men ham med den største pengepung, der kan købe den bedste cykel, bedste hjul osv.

Så dette punkt er faktisk både et plus og et minus.

Du kan få en masse tid til at gå med at ”nørde” omkring og med din cykel, ændre en masse grej, indstillinger osv.

Hvorimod løb, det er lidt mere bare skoen på og der ud af. (Når du altså har fundet de rigtige sko)

Det er / kan være mere socialt at cykle. Nu er jeg personligt ikke lige den sociale type, men er man til dette. Vil jeg mene at cykling er at foretrække frem for løb.

Det kræver ikke helt den samme planlægning, kostmæssigt inden du skal ud at cykle som ved løb. Jo hvis du skal ud og træne hårde intervaller er det selvfølgelig ikke smart at have spist lige før. Men for mit vedkommende skal jeg helst ikke have spist ret meget inden for de sidste 2-3 timer inden jeg løber ud, der kan jeg godt spise noget ”tættere på” når jeg skal ud at cykle.

Link to comment
Share on other sites

Bremseforholdene klares ved de forreste råber meldinger ned til de andre, så det fungerer faktisk fint - har aldrig oplevet er vi ramlet sammen til træning.

Jeg mente bilers bremseafstand. Men skal nok lade det ligge ;-)

MTB gider jeg ikke da det er ufedt at gøre cykel ren bagefter og gider heller ikke at vælte i tide og utide.

Hvis man ikke har tømmerlus, blå mærker og hudafskrabninger, i som er ved at hele op i forskellige stadier, så har det været en dårlig uge. Men man har jo hjelm og briller på, så det er noget pjat.

Løb med mine 90kg vil smadre mine knæ. Har prøvet lidt men det siger mig ikke heller noget. Pulsen kommer meget fint op men mangler muligheden for en rå udladning som man kan få på en cykel i en acceleration eller på en stejl bakke. Ondheden i kombinationen, altså at finde styrke til et ryk mens pulsen er højrød er også lidt fascinerende.

Jeg vejer 90+ og har løbet en halvmarathon, selvom mine knæ heller ikke altid er enige med mig i min træning. Ang udladning, så prøv at sprinte, løbe fartleg/interval, evt op af bakke. Jeg kan ikke få pulsen så højt op på mtben som jeg kan når jeg løber.

Link to comment
Share on other sites

Tommy, jeg syntes du har fat i mange af de ting jeg også selv oplever ved cykling på MTBen - bortset fra at jeg ikke træner ret meget over en time på den af gangen, da jeg helst vil kunne holde en fornuftig puls igennem træningspasset. Jeg syntes ikke at det er en fordel at det er så omstændigt og dyrt. Jeg smadrede min kæde den anden uge og måtte vente halvanden uge på at få reservedele hjem, da jeg ikke vil betale den lokale cykelpusher ublu priser for 10 mins arbejde og dobbelt pris for stumperne. Det er dyrt nok i forvejen. Den største fordel i mine øjne ved cyklen er at det ikke belaster knæene på samme måde som løb og man kan komme rundt i skoven og mudre sig til på en efterårsdag. Og det er skønt at være i skoven og mudre sig til :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes ikke at det er en fordel at det er så omstændigt og dyrt. Jeg smadrede min kæde den anden uge og måtte vente halvanden uge på at få reservedele hjem, da jeg ikke vil betale den lokale cykelpusher ublu priser for 10 mins arbejde og dobbelt pris for stumperne. Det er dyrt nok i forvejen.

'

He he. Nej jeg syntes da bestemt heller ikke at det er en fordel ved cykling at det er så forholdsvis dyrt :nonono:

Hvis du har forstået det sådan, så må jeg have udtrykt mig forkert :blush:

Jeg har personligt heller ikke så meget imod at blive "mudret til" Okay, syntes måske ikke ligefrem det er mega fedt :alright: Men det er nu ikke det der holder mig fra de krævende singletracks. Nej det er nu mere frygten ved at styrte, hvilket jeg syntes jeg gør hele tiden :4ranting:

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg kan da godt komme med et bud. Jeg er klart til løb. Det tager kortere tid. Det er billigere. Et par løbesko om året. Et par nye løbebukser pr. år. Så er den hjemme. Jeg har ikke råd til endnu en dyr hobby. Så er det rart at have løberiet som en billig hobby.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pendlet lidt frem og tilbage mellem de to træningsformer og holder rigtig meget af dem begge, så jeg er måske ikke den rette til at komme med et for-eller-imod-indlæg. På bundlinjen ville jeg helst koncentrere mig op at løbe, men da det er hårdt ved bentøjet, så ender jeg muligvis i cykelsadlen igen. Og det er så okay.

Mine grunde til, at jeg - marginalt - foretrækker løb er, at jeg helt grundlæggende er bedre til det. Min krop er i højre grad konstrueret med løb end med cykling for øje. Derudover er der mange andre gode grunde til at foretrække løb, og de fleste er nævnt: det er billigere, langt mindre tidskrævende og er ideelt til hurtigt at få presset pulsen (det er simpelthen svært at løbe med en meget lav puls, fordi man hele ´tiden skal løfte kroppen fra jorden).

Borset fra de rationelle argumenter, så er der også en forskel i den 'kropsfornemmelse', der er knyttet til hhv. løb og cykling. Man får en lettere oplevelse af kroppen, når man løber meget, netop fordi det er en vægtbærende sport. Begynder man at træne sammen med andre og at træne intervaller mv., så er det også en meget 'kraftfuld' sport. De fleste bliver forbavsede over, hvor meget power, eliteløbere lægger for dagen, når de oplever dem tæt på og live.

Modsat bliver man noget mere tung i røven af cykeltræning. Oplevelsen af kroppen er en anden, fordi man lader sig transportere og sagtens kan rulle en tur uden at presse pulsen specielt meget. Når man ser cykelryttere/cykelmotionister, som ikke sidder på cyklen, så udstråler de ikke ligefrem en balletdansers elegance. Nogle bliver så forvandlede, når først de sidder på cyklen, bliver et med maskinen og nærmest danser af sted i pedalerne over bakker og gennem sving.

For når man først får trænet nogle kilometer på cyklen og får noget overskud i trådet, så kan man opnå en sejhed og noget power, der er helt unik. Det samme gælder vel for så vidt løb: Når man kommer til et vist niveau, hvor man oplever formfremgang, og at man 'mestrer' sin motionsform, så er det, at det begynder at blive rigtig sjovt. men igen: Oplevelsen/kropsfornemmelsen er meget forskellig i mine øjne. Det ene er ikke bedre end det andet, bare anderledes.

En anden fælles ting ved de to motionsformer er den glæde og den formfremgang, man kan opnår ved at træne sammen med andre. Det er jo en af mine kæpheste, og jeg gentager den gerne: I længden er det sgu kedeligt at tage af sted alene på cyklen eller at løbe for sig selv. Når man giver den gas sammen med andre, kan man virkelig rykke formen og teknikken.

Eftersom det er super nemt lige at tage løbeskoene på, er der nok flest løbere, der træner alene, hvor man typisk er hurtigere til at slå sig sammen med andre til cykeltræning. Og det er egentlig synd, for netop i løbetræningen sammen med andre kan man opleve den variation og de kraftudladninger i løbetræningen, som Gregers efterlyser ovenfor. Løbetræning kan være præcist lige så 'hidsigt' som cykeltræning, som jeg oplever det.

Endelig er der en klar forskel i risikomomentet, det siger sig selv. Når man cykeltræner på landevejen, så fylder man også i landskabet, når man skal træne viftekørsel og rulleskift. Og desværre er nogle bilister så hidsige, at de burde fradømmes kørekortet på stedet. Det er sjældent et spørgsmål om mere end 1-2 minutter, før man kan komme forbi en flok cykelmotionister, og alligevel er der på næsten hver træningstur nogle tovlige bilister, der er ved at slå nogen ihjel, fordi har et umodent forhold til verden omkring sig.

Man ser sjældent de samme bilister presse en flok rockere ud i grøften, der ligger og kører langsom paradekørsel på deres Harley'er og blokerer hele vejen :laugh:

Nå, det blev et længere indlæg uden den store pointe. Men nu er det skrevet, og om et kvart sekund er det sendt ...

Link to comment
Share on other sites

Lad os få en lille debat, ikke mudderkast og fight men en snak og meningsudveksling omkring emnet Løb Vs. Cykling Vs. Løb.

Hvorfor løber eller cykler lige præcis du eller jeg frem for det modsatte?

Personligt har jeg altid cyklet, men forsøger nu at få gang i lidt løbetræning, så jeg synes, det er en interessant tråd, du har åbnet her.

Grunden til, at jeg forsøger at supplere cykleriet med løb er følgende:

1) Løb virker meget mere belastende for kroppen (måske fordi jeg vejer 100 kg...), og det er derfor lettere at presse pulsen i vejret med løb end på en cykel.

2) Det er lettere at sammenligne tider med andre i løb, og dermed få et indtryk af sin egen form. Forskellen i udstyr gør en sammenligning af cykeltider meningsløs.

3) Løbetræning behøver ikke tage så lang tid som cykeltræning for at opnå den samme belastning.

Så løb virker for mig som en enklere og mere naturlig måde at træne på. Back-to-basics...

Jeg har dog også oplevet problemer med løbetræning, som cykeltræningen aldrig har givet:

1) Selvom jeg er startet med et meget let program, som virkelig er for nybegyndere, så er mine knæ tydeligvis ikke begejstrede for den træningsform.

2) Løbetræning er langt mere "alt-eller-intet" træning (i hvertfald når man befinder sig på mit konditionsniveau :hehe: ) og dermed giver løbet ikke mulighed for at graduere belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Løb er ganske rigtigt en meget ubarmhjertig motionsform. Specielt, hvis man ikke er en lille myggevægt på 60 kg. Så slår det hårdt igennem, når man lander på jorden. Meeen det er måske ikke umuligt. Hvis du laver en virkelig langsom tilvænning og fra tid til anden supplerer med lidt træning på en crosstrainer i et motionscenter, så kan det da godt være, at knæene kan overtales :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dejligt at der kommer lidt flere indspark her :beerchug:

Og specielt fra Henrik S. :alright: Det indlæg har jeg set frem til, for Henrik er jo The Grand Old Man (Sagt med et glimt i øjet) :hehe: inden for lige præcis disse to trænings former, for som han selv er inde på, så har han års erfaring inden for begge grene.

Jeg har det lige sådan som Henrik. Jeg er nok også mest til løb, men også her er der diverse øv grunde til at jeg nok må ligge mit fokus mest på cyklingen. Og holde løbet til noget lidt mere sekundært og "hygge" Det er Øv! Øv! Men sådan er livet jo, og det er også okay :icecream:

At ligge der ude på landevejen på sin racer :bike: med vind på næsen er nu også en fed fornemmelse :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

The Grand Old Man

Hmm, skal man være smigret eller fornærmet :bigsmile:

Jeg vælger naturligvis det første. Dels fordi du skrev det med et glimt i øjet. Og dels fordi jeg vitterligt har samlet erfaringer med både løb og cykling i en del år. Alderen er jo en af de få ting, man ikke kan løbe fra (hø, hø) ...

Da jeg var nede at køre igennem Pyrenæerne for nogle år siden med nogle andre cykeltosser, havde vi i øvrigt en deltager med på 70, og han klarede hele turen i fin stil. Så selv jeg kan se frem til mange år i bevægelse :shades:

Hvis vi bliver ved det med alder, så er det jo en af de virkelig opmuntrende ting ved at køre motionscykelløb, at der er rigtig mange med, som er godt oppe i årene. Cykling er så skånsomt, at man kan holde den kørende, næsten lige til man segner. Det er måske ikke en problemstilling, så mange på MOL arbejder med, men når man som jeg snart runder de 52, så begynder man også at tænke fremad i et aldersperspektiv.

Nu er vi så åbenbart i nogenlunde samme situation med begrænsninger på løbeudfoldelserne. Det har da fået mig til at overveje, at det måske ikke er så tosset at satse lidt på to heste. Måske er det ikke løb vs cykling, men løb & cykling?

Hidtil har jeg ganske vist haft mere end svært ved ikke at gå all-in på enten det ene eller det andet, og sådan bliver det nok igen, når jeg er fri for skavanker i bentøjet. Men der er nu meget, der taler for at træne begge dele med mulighed for at skrue lidt op for det ene eller det andet i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, skal man være smigret eller fornærmet :bigsmile:

Jeg vælger naturligvis det første. Dels fordi du skrev det med et glimt i øjet. Og dels fordi jeg vitterligt har samlet erfaringer med både løb og cykling i en del år. Alderen er jo en af de få ting, man ikke kan løbe fra (hø, hø) ...

Nu er vi så åbenbart i nogenlunde samme situation med begrænsninger på løbeudfoldelserne. Det har da fået mig til at overveje, at det måske ikke er så tosset at satse lidt på to heste. Måske er det ikke løb vs cykling, men løb & cykling?

Hidtil har jeg ganske vist haft mere end svært ved ikke at gå all-in på enten det ene eller det andet, og sådan bliver det nok igen, når jeg er fri for skavanker i bentøjet. Men der er nu meget, der taler for at træne begge dele med mulighed for at skrue lidt op for det ene eller det andet i perioder.

Du opfattede det helt korrekt. (Grand Old Man) Det var sagt i en positiv ånd. :beerchug:

Vi har åbenbart meget de samme tanker og holdning til dette emne. Løb Vs. Cykling el. Løb & Cykling.

Og pt. kører jeg også begge ting sådan sideløbende, med et hvis overtag til cyklingen (Grundet mine løbeproblemer)

Jeg er dog lidt delt i den der med all-in i det ene eller andet. Har selv meget svært ved det (Nok grundet at jeg gerne vil løbe, men ikke helt kan på det niveau jeg gerne vil)

Men jeg holder meget af begge "grene" og vil nødig undvære nogen af delene.

Nu er jeg ikke på nogen punkter top atlet, eller nogensinde vil komme til at vinde noget som helst stort, Men er dog alligevel meget konkurrence menneske, og derfor har jeg nok grundlæggende den holdning, at man skal vælge sit "kald" og så fokusere / koncentrere sig om dette. Altså du kan jo ikke være bedst til begge dele :4oops:

Så altså den tid du bruger på eks. cyklen, den tid kunne du jo så have brugt på at forbedre dit løb, hvis dette nu var din "hovedsport" og omvendt selvfølgelig :weight_lift:

Derfor har jeg det nok sådan, at man ligesom må vælge hvor man vil ligge sit fokus. Ikke at man så over hovedet ikke kan lave det andet, men det skal så bare være sådan mere på "hygge plan" :hippy:

Og for at komme tilbage til den med alderen :tongue: Så har jeg også haft den tanke som du er inde på, ang. at cykling jo er en sportsgren for alle aldre. Hvor imod løb er noget hårdere ved kroppen. Derfor kan du nok / forhåbentligt være aktiv på et "højere motions plan" ved cykling end ved løb. (Ja ved godt at der er 70-90 årringe der løber maratons) og endda hurtigere end mange unge kan gøre det :worship:

Men dette er jo også som du nævner på fordels siden for at vælge cyklingen. :bike:

Men en af grundene til dette dilemma, er jo som sagt nok, at jeg lige som dig er marginalt mere til løb end til cykling.

Og hvis jeg nu fik sat stolen for døren og SKULLE vælge, ja så ville jeg jo nok helst ligge min fokus på løbet. :cooldance:

Men det er jeg jo desværre "forhindret" i.

Både Kermit og jeg var faktisk lidt inde på det tidligere i tråden, men da jeg var ude på cykel i dag (Solo selvfølgelig) :cool:

Kom jeg til at tænke på det igen. En af grundende til at jeg syntes at løb er lidt federe end cyklingen, er at der er det hver "mand" for sig. Der er det dig selv der skal "kæmpe". :bruce: Selvfølgelig er der også lidt taktik og teknik i dette. Men du kan ikke på samme måde drage fordel af andre, ligesom du kan hvis du kører i gruppe / hold. Hvor du jo kan hjælpe hinanden og ligge på hjul osv. Ja det er at ligge i eller køre som en gruppe/hold det er jo faktisk næsten en hel disciplin i sig selv i cykelsporten. Et godt sammenkørt hold, kan jo sagtens slå en flok individualister, selv om samtlige af disse måske er "bedre"/stærkere cykelryttere end samtlige af dem på holdet.

På den måde bliver cykling jo faktisk lige så meget en holdsport.

Der er jeg meget mere individualist, og vil kæmpe min egen kamp, frem for alt det tekniske og taktiske i at køre som hold.

Der ser Kermit jo modsat en fascination i dette taktiske spil i cykelsporten.

Link to comment
Share on other sites

Nu du nævner det så specifikt, så er det taktiske spil faktisk det som i min verden er den helt store ulempe ved cykling.

Selv til træning er det da møg irriterende at en sejr f. eks. i en bakkespurt ikke er en skid værd, hvis/når man har ligget lidt på hjul af dem man klapser af inden man rykker sig fri - det er der jo ikke nødvendigvis den store kunst i og det tangerer jo næsten snyd.

Sjovt så forskelligt man kan se på det :bigsmile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Gregers TF.

Det er jo også lidt min holdning :smile: At i cykling kan den "svage" jo bare ligge og lurepasse, og så rykke til sidst.

Men det er mindst lige så meget at jeg "gider ikke" når det bliver for teknisk og "svært"

Det må meget gerne være hårdt, men det skal ikke være svært :tongue:

Altså at man skal kunne "læse" vinden, løbet osv. plus at man skal være fuld ud koncentreret på hvad folk omkring en gør, for ellers ender det galt = styrt. :4crutches:

Også en af grundene til at jeg ikke er så meget til det der MTB. Det er sku alt for teknisk og farligt :blush:

Så hellere bare selv ligge på landevejen med vind på næsen og kæmpe din egen kamp med kadencen eller mod "bjerget" :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Af samme grund kan man i motionsløb og til træning sagtens se de gamle, erfarne gutter luske sig med på cyklen, selv om deres form egentlig ikke er til det. Når man kommer op i en vis fart på cyklen, så går måske 70-80 procent af al ens energi til at overvinde vindmodstanden og ikke rullemodstanden. Hvis man er rigtig snedig og ved præcis, hvor man skal placere sig, kan man - næsten! - komme med på en gratis omgang.

Den er vanskeligere ved løbetræning. Her bliver man til en vis grad også 'suget med', hvis man løber i en stor flok, men vindmodstanden spiller slet ikke den samme rolle, så det er mest mentalt, at man bliver trukket med af 'feltet' ved løbetræning og -konkurrencer. Man får i højere grad et ærligt udtryk for ens form, for hammeren falder før eller siden, hvis man løber over evne. Og så kan man ikke lige tage en puster som på cyklen.

Men taktik og teknisk kunnen er en del af gamet, når man cykler. I cykling er det op til tonserne og bakkerytterne at få kørt de sprintere møre, der ellers bare snylter sig med hjem for at rykke forbi de sidste 200 meter. Hvis ikke man kan få dem rystet af eller kørt træt, så er det tilbage til tegnebordet og træne lidt hårdere til næste søndag :happy:

Link to comment
Share on other sites

Men taktik og teknisk kunnen er en del af gamet, når man cykler. I cykling er det op til tonserne og bakkerytterne at få kørt de sprintere møre, der ellers bare snylter sig med hjem for at rykke forbi de sidste 200 meter. Hvis ikke man kan få dem rystet af eller kørt træt, så er det tilbage til tegnebordet og træne lidt hårdere til næste søndag :happy:

:thumb: Meget godt sagt :chopper:

Link to comment
Share on other sites

Men taktik og teknisk kunnen er en del af gamet, når man cykler. I cykling er det op til tonserne og bakkerytterne at få kørt de sprintere møre, der ellers bare snylter sig med hjem for at rykke forbi de sidste 200 meter. Hvis ikke man kan få dem rystet af eller kørt træt, så er det tilbage til tegnebordet og træne lidt hårdere til næste søndag :happy:

Det synes jeg sjovt nok er tarveligt, hehe....

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg sjovt nok er tarveligt, hehe....

Jamen kan kun være helt enig med dig Gregers. :smile:

Eller tarveligt er det måske ikke, for det er jo en del af gamet og ja....... charmen :newtongue:

Men er som sagt personligt også mere til mand mod mand :4boxing: "Let the legs do the talking" :flipa:

Og er nok mere "The lonely rider" / "Tonseren" frem for ham der vil ligge og træne rulleskift og formations kørsel. :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Det hører måske med i billedet, at jeg også var en tonser, dengang jeg kørte cykelløb. Jeg havde det fint med bakker, kunne godt aflevere en fornuftig enkeltstart, men først den sidste sæson eller to kunne jeg træde nogenlunde med i en spurt. Nogen decideret sprinter blev jeg aldrig, så jeg har også været en af dem, der skulle se at få arbejdet gjort ude på ruten, så vi højst kom en lille gruppe hjem, hvor alle var lige trætte i spurten.

Som ung seniorrytter (det har nok været i C-klassen i foråret 1979) nåede jeg at køre et enkelt løb mod Ole Ritters gamle ærkerival Ole Pingel fra Næstved. Ritter havde engang givet Pingel bank med cykelpumpen, fordi Pingel aldrig tog en ærlig føring, men til gengæld altid tog spurten hjem. Pingel har vel været omkring 42 i 1979 og kørte kun med for hyggens skyld.

Løbet var vest for Vejle med nogle satans stejle bakker undervejs (og sågar et enkelt hårnålesving). Jeg har aldrig set en mand lide så meget på bakkerne og pruste og stønne som den gamle Pingel. Han var lige fra starten på nippet til at blive sat af, men fik sig lusket med hjem. Og da vi kom til opløbet på Boulevarden, kom han flyvende som en raket bag fra og placerede sig helt fremme. Hans killeinstinkt var lyslevende :happy:

Det kan man så kalde dårlig stil, men vi andre kunne jo bare have gjort arbejdet færdigt ude på ruten og kørt fra ham. Så selv om den type rytter måske ikke får den store respekt som sådan, så vil der altid være nogen som ham, der aldrig får vind på næsen. Sådan er det vel også blandt profferne. Cavendish tager nok ikke mange føringer undervejs på etaperne ...

Link to comment
Share on other sites

For profferne er det jo også noget andet, end når vi andre nusser rundt i blandet flok.

Kan man nøjes med at konkurrere til træning, kan man sætte nogle øvelser op som tager det taktiske spil ud, næsten, og overlader det til stængerne at tale.

Rulleskift, hvis man ikke kører det efter konceptet men som udskildning, er en fin og fair måde at udstille styrkeforholdet. I den form for kørsel for det er ikke sprinterne der ender med at sidde to og to med små føringer i indtil den ene bliver hægtet af.

I spurtopgør parer man folk to og to og sætter den side om side hvor man ikke må gå på hjul hvis man disponerer passivt i forhold til sidemanden.

De fleste vil nok savne det taktiske spil og for dem der vil køre løb er det også galt ikke at træne det. Men muligheden er bestemt til stede.

Link to comment
Share on other sites

Min strategi er både/og. Jeg bøvler også med knæene, så jeg er i samme båd. Løbet er det jeg prioriterer højest, fordi det er hårdest og den mest tidseffektive træning. MTBen må se sig forvist til de dage jeg ikke løber, sammen med lidt svømning. Det skal siges a jeg ikkehar deltaget i konkurrencer i nogen af sportsgrenene, ud over da jeg løb en halvmarathon og da jeg svømmede over Vejle fjord - jeg dyrker sport for min egen skyld (efter at jeg er blevet for gammel til at blive verdensmester ;-))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share