Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Hvor er det fedt for dig at der er fremskridt at mærke. Jeg krydser fingre for at det her er vendepunktet! :4winkkiss:

I forhold til valg af ny cykel, så er det måske oplagt for dig at kigge i retningen af en Venge. Den matcher dine kompetencer perfekt, selvom jeg er mest til looket på SL5´eren. Den har sådan et lækkert clean look, blandt andet med den skjulte sadelklampe, som jeg slet ikke kan stå for. Der synes jeg at Venge rammen fremstår lidt mere kluntet i det.

Link to comment
Share on other sites

Både Tarmac og Venge er dejlige cykler.

Men jeg tror, at i år er et dårligt tidspunkt at købe en Venge på, for jeg forventer, at der bliver annonceret en ny til sommer, til salg fra efteråret. Med det kommer de nuværende modeller samtidig på tilbud, som det har været tilfældet nogle gange med Tarmac.

Venge er efterhånden nogle år gammel, og med opdateringen af S5 har Cervelo bedre styr på stivhed, vægt og komfort sammen med aerodynamik, og det kan Big S selvfølgelig ikke have siddende på sig.

Specialized indviede deres egen vindtunnel sidste år, og det er noget der koster KASSEN, men indtil nu er det kun soft goods (hjelme) og hjul, der er kommet ud af det ift. konkrete produkter. Hverken Venge eller Shiv har fået en opdatering, selv om begge har nogle år på bagen. Det tror jeg, der bliver lavet om på.

Edited by polykrom
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at det på nuværende tidspunkt ikke er optimalt at købe en Venge. Der går nogle løse rygter om at vi måske ser en prototype i Milano-San Remo. Skal man følge tendensen, så vil man som du er inde på, se de første produktionsklare modeller omkring Touren og de vil komme til salg i efteråret. Det passer også fint nok for mig. Det er alligevel nok der jeg er klar til at købe.

Der er også noget med at Specialized har fået en af Cannondales ingeniører ombord, så der er mange der forventer sig at både Tarmac'en og Vengen får en gedigen overhaling. Specielt Tarmac'ens vægt har været diskuteret efter den seneste opdatering. Ift. en Cannondale SS Hi-mod, så er den altså en tung fætter.

Men ingen tvivl om at det bliver spændende at se.

Jannie; Jeg er enig med dig at SL5'eren er en pænere cykel. Vengen er lidt kluntet efter min smag, men efter jeg har set et par stykker uden den der underlige topcap, så er den lige blevet lidt ekstra lækker:
TINKOFF-SAXO-SICILIA_0022_zps0cdb6f5b.jp

Link to comment
Share on other sites

Du har ret. Det gør en kæmpe forskel!
Jeg er i øvrigt ret vild med den nye lakering:-)

Er det bare mig eller har cykel en Zipp frempind monteret? Jeg synes også at jeg så et billede at Contador, hvor han tydeligvis havde et Vision styr monteret. Wonder why? Jeg ved godt at Vision leverer TT hjul til holdet, men FSA har da et rimelig bredt udvalg af styr, så man skulle da mene at selv AC kunne finde et match der?!

Link to comment
Share on other sites

Du har ret. Det gør en kæmpe forskel!

Jeg er i øvrigt ret vild med den nye lakering:-)

Er det bare mig eller har cykel en Zipp frempind monteret? Jeg synes også at jeg så et billede at Contador, hvor han tydeligvis havde et Vision styr monteret. Wonder why? Jeg ved godt at Vision leverer TT hjul til holdet, men FSA har da et rimelig bredt udvalg af styr, så man skulle da mene at selv AC kunne finde et match der?!

FSA og Vision er i virkeligheden samme selskab, derfor det er sådan det hænger sammen :smile:

Lakeringen er monster fed, og man kan faktisk følge designeren på Insta. Notenoughswedes. Han smider nogle ret lækre lakeringer op fra tid til anden.

Ja, det er i den grad en Zipp frempind. Ved at Bennati og Breschel holder på Zipp Sprint frempinden. Om de vil blive skiftet skal jeg ikke kunne sige, heller ikke hvorfor de kører med den.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag kørte jeg 3x 10 omkring 100% FTP på hjemmetræneren. Første sæt lå jeg lige under, andet og tredje sæt lå jeg lige over(ca. 102%). Det var meget hårdt, jeg svedte meget og bandede meget til sidst, men endnu engang kom jeg igennem og kunne nyde at jeg stadig har power i stængerne til at køre 270-275 watt i 10 minutter.

Fredag var jeg forbi FitnessWorld til en omgang styrke.

Opvarmning:
15 min xtrainer
Udstræk, planke, armbøjninger

Squat:
10x 20 kg
10x40 kg
10x 45 kg
10x 45 kg
10x 45 kg

Dødløft:
10x 20 kg
10x 30 kg
10x 40 kg
10x 40 kg
10x 40 kg

Lat pulldown:
10 X 20 kg
10x 35 kg
10x 40 kg

Cable crossover:
10x 12,5 kg
10x 20 kg
10x 20 kg

Situp:
15
15

Hypers:
15
15

10 min kondi cykel + udstræk

Jeg bliver ved med at irritere min hofte/glutes, så jeg overvejer om jeg det næste stykke tid skal droppe bentræningen, og se om jeg kan få det neutraliseret og så starte forfra. Det er i hvert fald pænt irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror at styrketræningen driller, så ville jeg altså droppe det for denne omgang - med mindre du vil ind i den lille skare af ryttere under 40, der styrketræner året rundt, men det har jeg ikke set du har nævnt.

Uagtet at det er oktobermildt, så er vinteren snart slut og hvad jeg kan høre på vandrørene, så stopper de rigtige cykelryttere med styrketræningen her i februar.

Det er alligevel begrænset hvad du kan nå på 6 uger og jeg kunne forestille mig, at det er ekstra vigtigt for en ryttertype som dig, at bygge fundament op. Med de kæmpe lårmuskler du har, kunne det lige passe at de trækker en skade på sener eller led, hvis du giver gas fra start.

Det ville næsten være ubærligt, nu det lysner med knæproblemerne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke det driller kroppen, er der næppe nogen der er i tvivl om min holdning til styrketræning året rundt (med mindre man er på et niveau hvor man tjener penge på sin sport). Og klart det vil eliminere indkøringsfasen i forhold til når man kun styrketræner en del af året.

Man skal nok være varsom med at overføre erfaringer fra en midt40 motionsrytter og en ung licensrytter. Men forrige år da jeg holdt fast i vægttræningen også om sommeren, var der usædvanligt godt bid i mit antrit i forhold til andre år. Med dine tanker om at løfte din "hverdagsspurt" til plus1500watt, virker det også oplagt. Men om det virker i praksis på dit plan, aner jeg ikke og heller ikke hvordan det samlet påvirker træningen samlet set. Man er jo ikke særligt overskudagtig i stængerne dagen derpå.

Bortset fra det... Har du nogle bud på hvordan jeg får mine speedplaypedaler til at holde mere end en sæson? Jeg må åbenbart sidde uroligt med fødderne, for jeg får slidt/filet plastikken ned, så trædefladen bliver buet set forfra. Og med det resultat, at mine fødder sejler uhæmmet rundt i alle retninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker lidt at hvis jeg kører styrketræning så er det på rent vedligeholdelsesniveau for at holde teknikken vedlige. Så forhåbentlig betyder det at stængerne ikke er for mærkede dagen efter.

Bruger du de der coffeecleats som de har lavet? Det er sådan et plastikcover man smækker på klamperne når man går rundt, både for at give ekstra stabilitet når man går, men også for ikke at slide for meget på klampen.

Ellers er der dem her eller hvis du er lidt fix på fingrene

Men når det er sagt, så har jeg efterhånden erfaret at det godt kan betale sig at skifte dem minimum hver sæson, for at sikre at der ikke kommer slør i.

Link to comment
Share on other sites

Bortset fra det... Har du nogle bud på hvordan jeg får mine speedplaypedaler til at holde mere end en sæson? Jeg må åbenbart sidde uroligt med fødderne, for jeg får slidt/filet plastikken ned, så trædefladen bliver buet set forfra. Og med det resultat, at mine fødder sejler uhæmmet rundt i alle retninger.

Mener du pedaler eller klamper? Hvis det er klamper, så anbefales det at skifte min. en gang årligt - selvfølgelig afhængig af hvor meget du kører. Jeg troede ikke selv at det havde den store betydning, og vurderede egentligt at mine klamper så ganske pæne ud, men efter mit bikefit hos Nicolai Norrid blev jeg klogere. Han konstaterede nemlig også at min trædeflade inde i klampen buede alt for meget og det gav selvfølgelig en del slør. Mine klamper er ca. 10 måneder gamle, men mon ikke at I mænd slider jeres lidt hårdere end jeg gør;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bare var klamperne - det ville jeg mene var helt fair. Men, uagtet om det er nødvendigt også at skifte pedalerne, er det en udgift der er liiige pebret nok når den kommer en gang om året. Så billige er speedplaypedaler heller ikke.

Pedalerne bliver slidt skæve i de røde cirkler
post-1580-0-17638800-1421877049.jpg
og så kan skoen sidde og vippe fra side til side som markeret med linealen
post-1580-0-18687600-1421877248.jpg

Dem jeg pillede af i foråret VAR faktisk så skæve og de andre i cykelklubben blev næsten svimle at ligge på hjul, fordi mine fødder kartede rundt.

Link to comment
Share on other sites

Lige lidt hurtig opdatering.

Mandag stod den på 3x 10 minutters intervaller omkring 100% FTP. Fremragende træning.

Tirsdag var jeg forbi FitnessWorld til en omgang styrke:

10 min crosstrainer
60 sek planker + side x2
12 armbøjninger x2

Lat pulldowns:
10x 40
10x 45
10x 45

Tricep pulldown rope:
10x 10 kg
10x 15 kg
10x 15 kg

Calf raise:
6x 180 kg
6x 240 kg
6x 240 kg
6x 240 kg

Front raise:
15x 10 kg
15x 10 kg

Sidebend:
20x 16 kg
20x 16 kg

Armstrong row:
10x 16 kg
10x 16 kg

Situps:
15
15

I går stod den på hjemmetræneren igen. Da det er første uge med en lidt hårdere træningsplan valgte jeg kun at køre 1 time, hvoraf de 40 minutter var i Zone 2. Benene var noget matte i det, fordi jeg samtidig har prøvet at skære lidt i kulhydraterne, og mit knæ og hofte drillede en lille smule. Ikke noget jeg som sådan var bekymret for, men højst sandsynlig noget der hang sammen med styrketræningen dagen før. Det lader til at jeg bemærker det lidt mere når mine lægge er ømme.

I dag står den så på Zone 4 træning igen, og jeg håber at jeg kan køre 3x 12 minutter til en afveksling.

Link to comment
Share on other sites

Høhø, Henrik. Skal du ikke pakke flyttekasser :tongue:

Det er selvfølgelig rart at kunne klikke i fra begge sider men....

Nu I skriver jeg slider dem unormalt, går tankerne alligevel kraftigt hen imod at skifte tilbage til Shimano, som jeg havde på cyklen tidligere og også sidder på vinterlågen.

Eller Keo eller... Måske man skulle undersøge hvad der er at vælge imellem.

Tak for indspark (og misbrug af din log, Kermit)

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Selvom det lader til at mit knæ har det bedre end tidligere, så irriterer det mig at jeg ikke føler at forbedrer sig mere end det gør. Som jeg ser det har jeg 3 muligheder:

1. Fortsætte som i dag med langsom genoptræning, og håbe på at det bliver bedre. Det betyder dog nok at jeg næppe er klar til sæsonstart sådan som min fremgang er lige nu.

2. Prøve at presse lidt mere på og håbe på at det ikke bliver værre.
3. Få det undersøgt nærmere med en MRI scanning, og så tage resultatet derfra.

Årsagen til at jeg har været størst tilhænger af den første løsning er selvfølgelig at jeg får trænet, hvilket jeg ikke gjorde før, og at jeg tager det meget roligt. Derudover har det været godt, rent mentalt, at kunne få trænet. Da jeg forsøgte mulighed 2 løb jeg lidt panden mod muren, og det påvirkede mig meget mentalt.

Dog føler jeg også lidt lyst til at prøve 2 af igen da jeg savner turene på landevejen, og ikke mindst det sociale ved at træne med klubben.

Mulighed 3 er begyndt at komme her på det seneste ifbm. at jeg føler at fremgangen er stagneret, og jeg ser mere og mere frem mod en sæson der bliver amputeret nærmest lige meget hvad jeg gør. Tanken om at fortsætte med løsning 1 uden at vide hvornår jeg kan være 100% igen, er på en måde ret utryg. Jeg frygter nærmest allerede nu foråret når de andre begynder at smide resultater ind på kontoen mens jeg stadig roder rundt med mit knæ. Derfor overvejer jeg at hive fat i Parkens privathospital for at få lavet en MRI scanning og se hvad fanden det er der er galt i knæet. Jeg har skrevet lidt med JuanPelota omkring det, og han har selvfølgelig en tilgang til det. Han stillede endda det meget fine spørgsmål "Hvad vil du have de skal finde på den scanning?". Jeg ved det faktisk ikke, men jeg håber på en måde at jeg kan blive endnu klarere på hvad fanden det er der er galt, og måske komme et skridt tættere på at komme tilbage. Hvis de finder ud af at det er noget jeg kan blive opereret for, må jeg overveje fordele og ulemper ved det. Som det er i dag har jeg ikke lyst til at blive opereret i mit knæ fordi jeg dermed er ude af spillet i noget tid. Men hvis alternativet er det samme ved konservativ terapi, så er det vel egentlig at vælge mellem pest eller kolera.

Jeg synes efterhånden at jeg har prøvet det meste af, og strækker ud, foamroller og iser mit knæ efter hver træning. Der ligger allerede en henvisning fra min læge til min sundhedsforsikring, men som det er nu er jeg ikke helt afklaret om hvorvidt jeg skal sætte den i brug.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share