Kvindelige Bodybuildere


Blomsterhunden
 Share

Recommended Posts

Hej, vi er 3 gymnasie elever der har fået til opgave at skrive en rapport om Bodybuilding.

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

og håbede på nogle her inde måske kunne hjælpe os.

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej, vi er 3 gymnasie elever der har fået til opgave at skrive en rapport om Bodybuilding.

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

og håbede på nogle her inde måske kunne hjælpe os.

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Hvad er det der driver folk til, at de vil have en hurtigere og hurtigere bil?

Se det som en sport og ikke som en mani, som mange har tendens til!

Link to comment
Share on other sites

Hej, vi er 3 gymnasie elever der har fået til opgave at skrive en rapport om Bodybuilding.

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

og håbede på nogle her inde måske kunne hjælpe os.

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Hvad er det der gør det så grænseoverskridende for samfundet at kvinder overskrider det gængse skønhedsideal?

Hvorfor er de tlangt bredere hvad der er tiltrækkende hos mænd, end hos kvinder?

Det er langt mere interessant end hvad enkelte mennesker i en lille subkultur dyrker.

Hvis man leder længe nok skal man nok finde freaks inden for alle retninger.

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Disse 3 spørgsmål viser, at i tager udgangspunkt i jeres rapport ved at stille nogle spørgsmål der tager udgangspunkt i egne holdninger, som jo derved vil drejer svaret på spørgsmålene i en bestemt retning.

Havde I stillet de samme spørgsmål til en fodboldspiller, Karatekæmper, eller en cykelrytter ?

Hvis svaret er nej, så er jeres udgangspunkt forkert.

Bodybuilding på professionel plan har intet med skønhedsidealer at gøre. Det er en sport hvor det drejer sig om at opnå god symmetri, en masiv og veldefineret muskelmasse.

Det der driver en professionel bodybuilder er den samme drivkraft som driver en cykelrytter eller en bjergbestiger.

Hvis I kan finde ud af hvad der får folk til at blive cykelrytter, fodboldspiller eller bjergbestiger, så har i svaret, for det er den samme drivkraft der driver en hvilken somhelst sportsmand eller sportskvinde.

I kan evt. begynde med at læse bogen "Det generøse menneske" af Tor Nørretranders. Denne bog giver svar på, hvorfor vi mennesker går og gør os umage med en masse ting som umiddelbart ikke giver mening.

Edited by John
Link to comment
Share on other sites

Disse 3 spørgsmål viser, at i tager udgangspunkt i jeres rapport ved at stille nogle spørgsmål der tager udgangspunkt i egne holdninger, som jo derved vil drejer svaret på spørgsmålene i en bestemt retning.

Havde I stillet de samme spørgsmål til en fodboldspiller, Karatekæmper, eller en cykelrytter ?

Hvis svaret er nej, så er jeres udgangspunkt forkert.

Bodybuilding på professionel plan har intet med skønhedsidealer at gøre. Det er en sport hvor det drejer sig om at opnå god symmetri, en masiv og veldefineret muskelmasse.

Det der driver en professionel bodybuilder er den samme drivkraft som driver en cykelrytter eller en bjergbestiger.

Hvis I kan finde ud af hvad der får folk til at blive cykelrytter, fodboldspiller eller bjergbestiger, så har i svaret, for det er den samme drivkraft der driver en hvilken somhelst sportsmand eller sportskvinde.

I kan evt. begynde med at læse bogen "Det generøse menneske" af Tor Nørretranders. Denne bog giver svar på, hvorfor vi mennesker går og gør os umage med en masse ting som umiddelbart ikke giver mening.

Hej john, mange tak for dit svar.

Men vi søger svar på hvad der driver folk ud i ekstremer og gør det svært at leve et normalt liv, og bliver direkte skadeligt for deres helbred.

Det er muligt spørgsmålet har været dårligt formuleret, i såfald undskyld.

Link to comment
Share on other sites

Det der er særligt ved bodybuilding, i forhold til andre sportsgrene, er selvfølgelig at den drivende kraft for størstedelen af træningens vedkomne går ud på, at gøre kroppen visuelt skønnere – hvordan dette skønhedsideal så opfattes er selvfølgelig meget individuelt.

Med bodybuilding skal selvfølgelig forstås ordets oprindelige og bogstavelige betydning: Nemlig kropsopbygning med udseendet som målestok.

Der findes nemlig masser af styrketrænere og styrkeløftere rundt omkring i centrene. Deres primære mål er ikke nødvendigvis et skønnere udseende, men derimod at få noget motion og dyrke en sport.

I forhold til kvinder tror jeg ikke man kan sige at kvindelige bodybuildere afviger fra det ”normalt anerkendte skønhedsideal”.

Jeg er ret sikker på at de fleste stadig følger det ”normale” ideal, bare med egen tolkning. Prøv at tænke på andre tolkninger af hvad der anses for at være normalt: gamle damer med blåt hår, kvinder der er ekstremt solariebrune, brug af overdrevne mængder af make-up, tatoveringer, piercinger osv. osv.

Hvis man sammenligner kvindelige bodybuildere med kvindelige kuglestødere – bare for at tage et eksempel – så kan man jo også sige, at kuglestøderes fysik heller ikke stemmer overens med de idealer man ellers ser i reklamerne rundt omkring.

Når de vælger at udøve en sådan sport, der gør at de kommer lidt langt væk i forhold til ”reklameidealet”, er det selvfølgelig fordi de har fundet glæde ved at udøve sporten og konkurrencen der er forbundet med den. Og med det følger så også tilfredsstillelsen ved at blive bedre hele tiden.

Derfor er jeg ret sikker på, at hvis I spørger kvindelige bodybuildere, vil deres svar på hvorfor de udøver sporten, ikke afvige fra hvad en dartspiller, en kajakroer, en sprinter eller hvilken som helst anden konkurrence(sports)udøver vil svare. Jeg tror langt hen ad vejen, at jo mere man kommer ind i en konkurrence(sport), jo mere bliver det præstationen man kan udøve der får fokus.

For bodybuildere bliver det så groft sagt musklernes respons på træningen og dermed i mindre grad (selvom det lyder selvmodsigende) udseendet der får dette fokus. Bedømmelsen i en bodybuilding-konkurrence går nemlig mest af alt på træningen der er gået forud; altså om det forudgående arbejde har været godt nok!

Jeg vil derfor opfordre jer til at lave en skelnen mellem topatleter inden for bodybuilding og så de der ”bare” træner for at blive store. For det er hos sidstnævnte at I vil finde ekstremerne; folk der lider af megareksi, doper sig osv., hvor træningen ikke tjener det formål at stille op i konkurrence.

Hvis der er for at beskrive denne del af miljøet, som er ret lille i øvrigt, så er der gode artikler at finde på Bodybuilding.dk.

Sidst vil jeg da lige opfordre jer til, når I skal lave rapporten, at I indleder med at lave en kritisk analyse af jeres egne idealer og holdninger. Det er nu altid sådan en god praksis :wink:

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

Hvad er det der driver folk til, at de vil have en hurtigere og hurtigere bil?

Se det som en sport og ikke som en mani, som mange har tendens til!

Man kan forsøge at bortforklare i evighed, men der er næppe nogen tvivl om at for en stor procentdel`s vedkommende bygger interessen i træning og kroppens størrelse i nogle psykologiske problemer /mindreværds komplekser.

Det er ikke det samme som at det altid er tilfældet. Men det er ofte tilfældet.

Jeg vil derfor opfordre jer til at lave en skelnen mellem topatleter inden for bodybuilding og så de der ”bare” træner for at blive store. For det er hos sidstnævnte at I vil finde ekstremerne; folk der lider af megareksi, doper sig osv., hvor træningen ikke tjener det formål at stille op i konkurrence.

Hvis der er for at beskrive denne del af miljøet, som er ret lille i øvrigt, så er der gode artikler at finde på Bodybuilding.dk.

Det tror jeg du har ret i. Men jeg tror du finder eksempler på det samme inden for dansk bodybuilding. Men jeg ved ikke om du regner dem som værende "topatleter"

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg du har ret i. Men jeg tror du finder eksempler på det samme inden for dansk bodybuilding. Men jeg ved ikke om du regner dem som værende "topatleter"

Nu forekommer doping jo inde for en utallig række sportsgrene, så det anser jeg næsten for at være givet (undskyld mig :wink: )

Men derudover tror jeg at drivkraften bag doping er meget forskellig fra person til person. Den der ligger bag topatleter og "almindelige dødelige" vil jeg mene er meget forskellig, og jeg vil vove påstanden om at det netop går på henholdsvis konkurrencepres kontra udseendekomplekser.

Men jeg kan da godt følge dig. Jeg tror også der er en del der udfra en mere eller mindre grad af megareksi er gået videre til at blive konkurrenceatleter. Om de så har sluppet "sygeligheden" kan jo mange gange være svært at vurdere.

Derfor er problematikken også meget svær at vurdere. Men i forhold til spørgernes udgangspunkt, tror jeg det er tjeneligt at skille tingene lidt ad, for at det ikke skal blive en sludder for en sladder eller det typiske pladderjounalistik hvor sensation er vigtigere end ordentlig research med et klart fastlagt holdningsfundament.

Vh

Søren

Edited by Sir1
Link to comment
Share on other sites

lige en sidenote

synes det er morsomt at man har fundet på betegnelsen megareksi, til folk der vil være større og større hele tiden, men en fodboldspiller, cykelrytter, gymnast der vil blive ved med at forbedre sig har ikke en sådan sygdomsbetegnelse, han/hun er bare dedikeret

Link to comment
Share on other sites

lige en sidenote

synes det er morsomt at man har fundet på betegnelsen megareksi, til folk der vil være større og større hele tiden, men en fodboldspiller, cykelrytter, gymnast der vil blive ved med at forbedre sig har ikke en sådan sygdomsbetegnelse, han/hun er bare dedikeret

For de to sidst nævnte er der vel også en del som lider af anoreksi... og det er vel alment kendt at der følger spiseforstyrrelser med at være topatlet i mange idrætsgrene, særligt (tydeligt) for kvinder.

Forskellen ligger vel også i at fodboldspillere og lign har et mål med træningen, mens megarektikere kun kigger på størrelsen og vil benytte alverdens medikamenter for at opnå den. Man kan jo sagtens blive stor uden at lide af megareksi.

ADD har udgivet en bog i 2004 Forfængelighed eller præstationsangst som i flere artikler belyser problematikken rimeligt.

Link to comment
Share on other sites

lige en sidenote

synes det er morsomt at man har fundet på betegnelsen megareksi, til folk der vil være større og større hele tiden, men en fodboldspiller, cykelrytter, gymnast der vil blive ved med at forbedre sig har ikke en sådan sygdomsbetegnelse, han/hun er bare dedikeret

En der lider af megareksi har ikke nødvendigvis til formål at stille op professionelt til BB-konkurrencer.

Link to comment
Share on other sites

Nu forekommer doping jo inde for en utallig række sportsgrene, så det anser jeg næsten for at være givet (undskyld mig :wink: )

Men derudover tror jeg at drivkraften bag doping er meget forskellig fra person til person. Den der ligger bag topatleter og "almindelige dødelige" vil jeg mene er meget forskellig, og jeg vil vove påstanden om at det netop går på henholdsvis konkurrencepres kontra udseendekomplekser.

Men jeg kan da godt følge dig. Jeg tror også der er en del der udfra en mere eller mindre grad af megareksi er gået videre til at blive konkurrenceatleter. Om de så har sluppet "sygeligheden" kan jo mange gange være svært at vurdere.

Derfor er problematikken også meget svær at vurdere. Men i forhold til spørgernes udgangspunkt, tror jeg det er tjeneligt at skille tingene lidt ad, for at det ikke skal blive en sludder for en sladder eller det typiske pladderjounalistik hvor sensation er vigtigere end ordentlig research med et klart fastlagt holdningsfundament.

Jeg tror du må have misforstået mig. Jeg har ikke talt om doping. Jeg har udelukkende talt om drivet til at træne, og den umættelige tørst efter en større krop, bedre resultater, at presse selv til endnu mere, trodse skader, ferier, familie besøg, by ture, venner osv, alt sammen for at opnå et eller andet man rent rationelt godt ved meget lidt betyder i eksistensen. Det tror jeg meget ofte er skabt grundet nogle psykologiske komplekser. At doping så måske bliver et led i det, er helt sikkert rigtigt. Men det var ikke pointen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du må have misforstået mig. Jeg har ikke talt om doping. Jeg har udelukkende talt om drivet til at træne, og den umættelige tørst efter en større krop, bedre resultater, at presse selv til endnu mere, trodse skader, ferier, familie besøg, by ture, venner osv, alt sammen for at opnå et eller andet man rent rationelt godt ved meget lidt betyder i eksistensen. Det tror jeg meget ofte er skabt grundet nogle psykologiske komplekser. At doping så måske bliver et led i det, er helt sikkert rigtigt. Men det var ikke pointen

Jo, det var en misforståelse (det var citatet fra mig og dit svar i forhold dertil, der foranledigede mig til misforståelsen)

- Men det du nævner, tror jeg ikke er specifikt gældende for bodybuilding. Jeg har i hvert fald kendt et par sportsudøvere gennem tiden, der satte alt til side, trods det de ikke konkurrerede på topplan.

Vh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var en misforståelse (det var citatet fra mig og dit svar i forhold dertil, der foranledigede mig til misforståelsen)

- Men det du nævner, tror jeg ikke er specifikt gældende for bodybuilding. Jeg har i hvert fald kendt et par sportsudøvere gennem tiden, der satte alt til side, trods det de ikke konkurrerede på topplan.

Det er jeg meget enig i. Jeg tror ofte (oftere end man tror) at udøvelse af ting i ekstremer bunder i forsøget på at hænge sin identitet og sin selvværd på noget man føler sig god til, overlegen til, fordi man mangler dette på andre felter i livet.

Link to comment
Share on other sites

Hej, vi er 3 gymnasie elever der har fået til opgave at skrive en rapport om Bodybuilding.

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

og håbede på nogle her inde måske kunne hjælpe os.

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Har I tænkt over, at der for mennesker, med andet indhold i livet end andres anerkendelse, findes vigtigere ting end hvad andre synes? Spørg jer selv hvorfor unge drenge for 20 år siden gerne ville være fodboldspillere når de blev voksne, men nu svarer de vil være berømte. Hvorfor unge nærmest vil gøre hvad som helst for at komme i tv, og gerne fremstå som en idiot imens. For mange er det højeste man kan opnå her i livet berømmelse, andres anerkendelse. Det er jo den holdning, der gør I i det hele taget stiller jeres spørgsmål, I anser en person, der ikke prøver at opnå andres anerkendelse som unormal.

Link to comment
Share on other sites

Hej, vi er 3 gymnasie elever der har fået til opgave at skrive en rapport om Bodybuilding.

Vi har haft ret svært ved at finde noget om den generelle drivkraft bag ekstrem bodybuilding,

og håbede på nogle her inde måske kunne hjælpe os.

Hvad er det der driver folk til at ville være større og større?

Og hvad er det får kvinder til at modstride det normalt anerkendte skønhedsideal?

På forhånd tak.

Det er i øvrigt et sprøgsmål som kan stilles til 50% af danske piger, som ikke kan lade være at spise for meget slik og chokolade.

Det paradoxale i dette tilfælde er dok at de faktisk VIL se ud som det der klassiske skønhedsideal, men kan aligevel ikke holde fingrerne fra kagen. Det synes jeg sgu er et betydeligt mere fascinerende fænomen...

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt et sprøgsmål som kan stilles til 50% af danske piger, som ikke kan lade være at spise for meget slik og chokolade.

Det paradoxale i dette tilfælde er dok at de faktisk VIL se ud som det der klassiske skønhedsideal, men kan aligevel ikke holde fingrerne fra kagen. Det synes jeg sgu er et betydeligt mere fascinerende fænomen...

Som du selv siger er der tale om en så stor del af befolkningen - hvilket gør det uhåndterligt.

Den slags brud af skønhedsidealet som du nævner kræver heller ikke det store af personen selv - man skal bare føre hånden til munden - hvorimod en kvindelig bodybuilder sætter sig direkte op imod dette og gør noget aktivt for at ændre sig. Hvor en fedladen kvinde kan sige, at sådan er hun bare. Det kan en bodybuilder ikke, for det personen ændres til er ikke ham/hende selv (Det er selvfølgelig kun det ydre).

Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt et sprøgsmål som kan stilles til 50% af danske piger, som ikke kan lade være at spise for meget slik og chokolade.

Det paradoxale i dette tilfælde er dok at de faktisk VIL se ud som det der klassiske skønhedsideal, men kan aligevel ikke holde fingrerne fra kagen. Det synes jeg sgu er et betydeligt mere fascinerende fænomen...

Fantastisk indlæg :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Som du selv siger er der tale om en så stor del af befolkningen - hvilket gør det uhåndterligt.

Den slags brud af skønhedsidealet som du nævner kræver heller ikke det store af personen selv - man skal bare føre hånden til munden - hvorimod en kvindelig bodybuilder sætter sig direkte op imod dette og gør noget aktivt for at ændre sig. Hvor en fedladen kvinde kan sige, at sådan er hun bare. Det kan en bodybuilder ikke, for det personen ændres til er ikke ham/hende selv (Det er selvfølgelig kun det ydre).

Omvendt kræver det ikke meget at leve op til idealet når man taler vægt og dårlige kostvaner. man skal bare lade være. Man skal simpelt hen lade være emd at stoppe crap i munden.

Går ind i 7-11, spise en kage ller drikke en halv liter skummetmælk og spise en grovbolle.

Gå på mc donalds, bestil en pose gulerødder og en light sodavand.

Jeg ved godt at der er forskel og at der kommer alle mulige sociale og andre ting ind over. Men når alt kommer til alt, er det meget let at træffe ikke fedende valg hvis det er det man vil.

Link to comment
Share on other sites

Omvendt kræver det ikke meget at leve op til idealet når man taler vægt og dårlige kostvaner. man skal bare lade være. Man skal simpelt hen lade være emd at stoppe crap i munden.

Går ind i 7-11, spise en kage ller drikke en halv liter skummetmælk og spise en grovbolle.

Gå på mc donalds, bestil en pose gulerødder og en light sodavand.

Jeg ved godt at der er forskel og at der kommer alle mulige sociale og andre ting ind over. Men når alt kommer til alt, er det meget let at træffe ikke fedende valg hvis det er det man vil.

enig - En dag på arbejdet drak jeg en halv liter mælk og så kom en kollega og kiggede på mig som om jeg var idiot og spurgte direkte til hvorfor jeg drak det shit i stedet for en sodavand!?

En lille spøjs historie fra livet, derude. . .

Link to comment
Share on other sites

Det er i øvrigt et sprøgsmål som kan stilles til 50% af danske piger, som ikke kan lade være at spise for meget slik og chokolade.

Det paradoxale i dette tilfælde er dok at de faktisk VIL se ud som det der klassiske skønhedsideal, men kan aligevel ikke holde fingrerne fra kagen. Det synes jeg sgu er et betydeligt mere fascinerende fænomen...

Efter som facts viser, at der er blevet fokuseret mere og mere på kroppens udsende de sidste år, tror jeg at mange er begyndt at "holde fingrerne fra kagen". Jeg er også sikker på at der er langt under 50% af danske piger der vil se bedre ud men ikke gøre noget ved det.

Men jeg tror at De der indtager meget usundt (kager, slik, etc.), inderst inde godt ved de ikke er "perfekte", men er tilfredse med deres udsende.

Jeg syntes det er langt mere facinerende at kvindelige bodybuildere bevidst "kæmper" for at overskride andres idealer. De modstrider idealet bevidst, det gør "små-chubby" piger ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har I tænkt over, at der for mennesker, med andet indhold i livet end andres anerkendelse, findes vigtigere ting end hvad andre synes? Spørg jer selv hvorfor unge drenge for 20 år siden gerne ville være fodboldspillere når de blev voksne, men nu svarer de vil være berømte. Hvorfor unge nærmest vil gøre hvad som helst for at komme i tv, og gerne fremstå som en idiot imens. "For mange er det højeste man kan opnå her i livet berømmelse, andres anerkendelse". Det er jo den holdning, der gør I i det hele taget stiller jeres spørgsmål, I anser en person, der ikke prøver at opnå andres anerkendelse som unormal.

Hvis det højeste man kan opnå her i verden, for mange er at opnå andres anerkendelse, som du selv skriver, syntes jeg du selv anser en person der ikke prøver at opnå andres anerkendelse som unormal.

Og er det at være fodboldspiller for 20 år siden, ikke det samme som berømt ?

Jeg syntes du modsiger dig selv, jeg vil ikke afvise jeg har misforstået dig, men jeg syntes bare ikke det hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share