xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

Mon jeg skulle træne til stærk mand istedet?

Jeg hjalp min bror med at lave spær og flytte dem i weekenden.

Det er min tvillingebror, men han er nok ca. 20 kg lettere end mig.

Han tog gladeligt den tunge ende af spærene og gik med dem så hurtigt at jeg måtte bede om pause flere gange.

Vi endte heldigvis med at bruge en trillebør i hver ende istedet for selv at løfte dem.

Senere kom jeg i tanke om, at jeg kunne have taget ved i bunden af spærret, hvorved jeg kunne have fået et bedre greb, men som det var, så var det en total fallit for mig både i forhold til grebsstyrke og i forhold til kondition.

Nu har jeg så ovenikøbet fået ondt i venstre knæ, hvilket dog måske kan føres tilbage til, at jeg trænede lidt rigeligt eksplosivt i fredags.

Jeg er samtidig blevet noget øm i underarmene. Det føles som om det er musklerne, der er ømme, men jeg er noget nervøs for at begynde at få seneskede hinde problemer igen.

Armene måler forøvrigt 41 cm for tiden, så lidt godt er der da.

Jeg har desværre lige fattet, hvor længe det er siden, at jeg maksede i noget sidst.

I samme ombæring kom jeg til at læse noget, som BK skrev om vægt og gentagelser i min log i starten af august 2005.

Det er ganske underholdende nogle gange at læse, hvor klog man har været tidligere (og sikkert stadig er).

Det er godt nok noget beklageligt, at det er 4,5 år siden, jeg sidst kunne løfte noget.

Jeg er straks klart til at finde på et eller andet (som sikkert ville være hasarderet) for hurtigt at løfte tungt igen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning 10-3-2009

bænkpres 10x20, 10x30, 10x40, 10x50, 9x10x60

sumo dødløft 5x60, 5x70, 5x80, 5x90, 5x5x100

pendlay rowing forsøg 3x5x60

biceps curl 3x15x15

triceps 3x12x6

military 3x15x15

kineser dumbbell rowing forsøg 3x10x14

goodmornings 3x10x20

Der var en, som maxede i bænkpres og som snakkede om MOL.

Der var nogle andre, som virkede dybt fornærmede, da jeg fortalte, at jeg manglede 6 sæt i bænk. De skulle åbenbart til at træne deres forced reps efter at have startet med dips. Det kunne jeg godt regne ud, så for en gangs skyld trænede jeg bare videre med god samvittighed. Jeg var dog straks parat til at opgive dødløftstangen, da jeg troede, at et par fyre ville træne squat. Det ville de, men i Smith stativet.

Det var ganske fedt at hilse på nogle af fyrene fra sidst.

Jeg havde dog desværre samtidig i baghovedet, at det er alt for lidt, jeg løfter.

Jeg vejede forøvrigt kun 98,9 kg, men jeg havde hellerikke spist aftensmad.

Der var forøvrigt en spinkel fyr, som snakkede om dengang han løftede 120 i bænk. Det er imponerende, så meget nogle kan løfte uden tilsyneladende at have muskler til det. Jeg tror dog p.t. på, at det vil gavne mig at få større muskler, før jeg for alvor forsøger at løfte tungt igen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning 13-3-2009

bænkpres 10x20, 10x30, 10x40, 10x50, 10x10x60

sumo dødløft 5x60, 4x70, 3x80, 2x90, 1x100

biceps curl 3x15x15

triceps 3x12x6

military 3x15x15

træk til brystet smalt 5x40, 5x45, 5x50

træk til brystet bredt 5x50

nedre ryg 2x10

mave 2x10

Hende den lækre var til træning, og vi fik et par gange udvekslet nogle få sætninger.

Hun trænede squat i smith stativet på et tidspunkt, og jeg var imponeret over, hvor stabilt hun kune holde sin krop under øvelsen, men jeg fatter ikke, hvor hun får styrken fra. Jeg prøvede lige hendes squat øvelse, da hun var gået igen, og den var egentlig ikke så tung, specielt ikke, når jeg tænker på, at hendes kropsvægt nok er under det halve af min, men jeg er alligevel imponeret, og jeg var lige ved at tage mig sammen til at spørge hende, hvad hun træner ud over det, hun laver i centret. Hun virkede dog lidt reserveret i dag, så jeg spurgte ikke. (eller det var medvirkende til, at jeg ikke spurgte)

Bænken var skiftevis let og tung. Jeg var undervejs nervøs for, om min progression er ved at bringe mig i overtræning. Det er jo trods alt 20 % øgning i workload om ugen.

Dødløft var helt håbløs. Jeg havde planlagt at teste max, men jeg kunne slet ikke få gang i øvelsen. Mine inderlår var ømme, og jeg følte mig energiforladt, så jeg valgte at prøve lidt alternativ rygtræning, men det havde jeg hellerikke energi til.

Jeg spekulerer på, om min eftermiddagskaffe kage var medvirkende til problemet, men jeg har også drukket et glas vin eller 2 til maden hver aften, så det kunne måske også dræne mig?

Jeg er meget i tvivl, om jeg kan fortsætte med 65 kg i næste uge, og om, hvordan jeg ellers skal fortsætte.

Link to comment
Share on other sites

Skulderen har desværre været noget øm siden træningen i går. Jeg gad nok vide, hvad det er, der er i vejen, så jeg må hellere spørge lægen, når jeg alligevel er på besøg på onsdag.

Jeg vejede mig forøvrigt også i går. Vægten viste 99,6 kg.

Lidt senere tænkte jeg, at det jo kunne tænkes, at jeg havde tabt noget væske, så jeg ville lige checke igen. 99,3 viste vægten.

Det var godt nok lidt rigeligt at tabe mig, tænkte jeg, så jeg besluttede at prøve igen med og uden nøgler og mobil.

Først med nøgler og mobil: 99,1 kg.

Så uden nøgler og mobil: 99,4 kg.

Det kan være, at jeg vejer mig noget mindre i fremtiden, for den vægt kan man vist ikke stole for meget på.

Link to comment
Share on other sites

træning 16-3-2009

bænkpres 10x20, 10x30, 10x40, 10x50, 5x10x65

sumo dødløft 5x60, 5x70, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110

kineser rowing 10x16

biceps curl 3x10x20

triceps 3x10x6

military 3x10x20

front squat 4x5x20

smalt fat bænkpres 10x40, 4x10x50

træk til brystet bredt 3x10x40

nedre ryg 2x10

mave 2x10

Den lækre var dernede, men hun havde noget andet tøj på, så jeg kunne næsten ikke kende hende, jeg hilste dog alligevel, da jeg genkendte hende.

Der var tre inkompetente halvvoksne, som stillede sig på række og kiggede på mit bænkpres. De fandt dog på, at træne noget andet ligegyldigt.

Bænken gik forbløffende godt. Jeg kunne mærke, at det var tungere, og jeg blev træt i triceps undervejs, men generelt gik det godt. Jeg følte mig dog totalt hæmmet, fordi jeg har fået øje på, at jeg er ved at blive noget tyndhåret i toppen, og jeg spekulerede over, hvad de andre tænkte om det, og jeg havde voldsomt fokus på de øvrige voksnes måneniveau.

2 fyre snakkede om spisning, og jeg sagde til dem, at de altså skulle spise igennem, hvis de ville være store. Den ene havde nu været oppe på 93 kg før, så måske vidste han lidt om det. (I badet tænkte jeg på, om de mon tænkte, at så fed som mig, ville de ikke være. Men mit mål er jo hellerikke bb i længden)

Den tåbelige vægt insisterede forøvrigt på, at jeg vejede 100,4 kg i går (uden aftensmad).

Det gik rigtig nemt at løfte vægten i dødløft, men teknikken svingede, og på et tidspunkt begyndte jeg at føle en svagt knækkende fornemmelse i nedre ryg mod højre. Da en af de førnævnte fyre hoppede rundt om vægtstangen mens jeg kørte 110 valgte jeg at stoppe. De efterfølgende kineser rows gav en ustabil fornemmelse i ryggen, så jeg valgte at droppe øvelsen. Jeg prøvede lige lidt dyb frontsquat, for at teste, om knækket blev ved. Det gjorde det ikke. Knækket var forøvrigt ikke forbundet med smerte, emn jeg brød mig ikke om fornemmelsen.

Lige nu overvejer jeg, om jeg skal vende tilbage til almindelig dødløft og holde mig fra "enside-øvelser", eller om jeg skal forsøge mig med core træning og droppe at blive stærk igen lige med det samme.

I dag føles mine brystmuskler forøvrigt mere massive, end jeg kan huske, at de har været tidligere, selvom dellen på maven fortæller, at 100,4 kg sikkert nok skal passe (øget fedtprocent)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning 20-3-2009

bænkpres 10x20, 10x30, 10x40, 10x50, 6x10x65

dødløft 5x60, 5x70, 3x5x80

biceps curl 2x15x15, 15x20

triceps 3x10x6

military 2x10x20, 10x15

front squat 5x20

overhed squat 5x20

smalt fat bænkpres 5x50

træk til brystet bredt 3x10x40

nedre ryg 2x10

mave 2x10

Det var pisse koldt i vægttræningsrummet, og der var deprimerende musik på anlægget (heavy rock eller noget lort i den retning).

Bænk fungerede nogenlunde, men noget trægt. Det virkede som om mine muskler blev kolde, men jeg kunne ikke finde ud af at stoppe de 2 ventilatorer, som kørte.

Jeg havde været noget øm i nedre ryg i ugens løb, så jeg valgte at begrænse belastningen for nedre ryg. Dødløft med 80 kg var super let, men teknikken var ikke god.

Jeg havde skruet ned for lortemusikken, da jeg et øjeblik var alene i rummet, men mens jeg trænede squat øvelser kom en fyr ind, og han kunne åbenbart ikke lave noget uden støj, så jeg valgte at stoppe træningen.

Vægten var stadig over 100 kg.

Link to comment
Share on other sites

træning 23-3-2009

bænkpres 10x20, 10x30, 10x40, 10x50, 7x10x65

dødløft 5x60, 5x70, 5x80, 5x90, 5x100, 5x110

smalt fat 8x50, 2x10x50

barbell rowing 3x8x60

military 3x10x20

triceps pushdown 3x10x45

Vægten sagde 99,7 i dag.

Bænk gik meget bedre end i fredags. men smalt fat var lige hårdt nok for det forreste af skulderen.

Jeg droppede biceps, fordi jeg er noget øm. Det skyldes nok, at jeg savede en del træ ned med en håndsav i weekenden. Faktisk havde jeg også problemer med at holde højre arm oppe, mens jeg skulle bruge en touch skærm på arbejde, men der var ikke noget problem til træning. Dog var jeg noget øm omkring min skade efter træningen. Jeg har fået tid ved en fys på mandag, så jeg kan få set på skulderen.

Jeg valgte at prøve med triceps pushdown istedet for triceps overhead. Maskinen fungerede voldsomt meget bedre end ventet. Man er nødt til at trække stangen mod sig selv frem for at presse den væk, men bevægelsen virkede udemærket.

Jeg droppede de resterende øvelser, da der var for fyldt til at jeg gad vente.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fyssen overtalte mig til at holde pause til efter påske.

Jeg har åbenbart problemer i begge ender af venstre kraveben.

Det føles meget værre efter at fyssen har været igang, men forhåbentlig bliver det snart bedre.

Jeg håber jo på at have resten af livet til at træne i, så en pause fra eller til gør forhåbentlig ikke så meget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Efter ultralydsbehandling hver dag siden forrige mandag er jeg nu ved at kunne sove på venstre side uden at blive øm under kravebenet.

En ny fys mente, at jeg delvist har sprunget musklen under kravebenet (underligt, når det ikke gjorde ondt) og mine problemer skyldes arvæv (var det det, han kaldet det?) efter sammengroning af musklen. Arvævet fylder for meget og bliver irriteret, når jeg bruger skulder eller brystmuskler for meget. (d.v.s. irritationen mærkes først senere (når musklerne bliver kolde?))

Det gode er, at jeg bliver anbefalet at starte op på styrketræning igen (med lav vægt). Det dårlige er, at jeg ikke har tid før i næste måned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det sidste par måneder har jeg ikke lavet andet fysisk end at hjælpe min bror med at bygge halmhus i weekenderne, men kombineret med meget dårlig mave de seneste fire uger har det resulteret i, at jeg er nået ned omkring 90 kg med tøj på ved lægen i dag.

Jeg tror, at Jørgen Krog savner min indbetaling til Videbæk Styrke, men der har ikke været det store til at inspirere mig, siden jeg så JM i Videbæk.

Jeg har lovet min bror at hjælpe ham lidt endnu (til tagpladerne er på), så der bliver nok hellerikke træning i november (bortset fra 1x100x,25 i diverse skulderøvelser ved fyssen 2 gange om ugen)

Link to comment
Share on other sites

Efter ultralydsbehandling hver dag siden forrige mandag er jeg nu ved at kunne sove på venstre side uden at blive øm under kravebenet.

En ny fys mente, at jeg delvist har sprunget musklen under kravebenet (underligt, når det ikke gjorde ondt) og mine problemer skyldes arvæv (var det det, han kaldet det?) efter sammengroning af musklen. Arvævet fylder for meget og bliver irriteret, når jeg bruger skulder eller brystmuskler for meget. (d.v.s. irritationen mærkes først senere (når musklerne bliver kolde?))

Det gode er, at jeg bliver anbefalet at starte op på styrketræning igen (med lav vægt). Det dårlige er, at jeg ikke har tid før i næste måned.

Nu er "øm under kravebenet" jo ikke meget at arbejde med, men med det forbehold lyder det som min skade sidste år. Dengang spildte jeg et par måneder hos en fysioterapeut, som ikke gjorde nogen som helst forskel. Til sidst opgav jeg fysioterapien og gik til en kiropraktor. Han løste problemet på to behandlinger! Så måske burde du overveje, om der kan være tale om et problem, som du har valgt den forkerte behandler til.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg har opgivet fyssen. Det er faktisk et halvt år siden, men jeg har været optaget af dels at afslutte på arbejde, dels at hjælpe min bror, dels at ordne have og indkørsel, og nu at genopbygge min garage.

Jeg har besluttet, at nu tager jeg til træning for første gang i lidt mere end halvandet år.

Link to comment
Share on other sites

træning 25-10-2010 i Videbæk

bænkpres 4x25x20

military 4x25x8

biceps ez curl 4x25x8

benpres 100xslæden

barbell rowing 4x25x20

Jeg var lidt øm i venstre skulder/bryst under kravebenet, men det mindede ikke om den gamle skade, så jeg fortsatte. Jeg er desværre stadigvæk øm, men håber, at det er i småtingsafdelingen.

Planen er at fortsætte med fys-øvelser mindst et par uger endnu, og måske vil jeg øve mig op til at tage 100 reps i alle øvelserne, før jeg øger vægten.

Link to comment
Share on other sites

træning 28-10-2010 i Videbæk

bænkpres 4x25x20

military 4x25x8

biceps ez curl 4x25x8

benpres 100xslæden

barbell rowing 4x25x20

Jeg måtte til sidst skynde mig lidt, og jeg nåede kun lige netop hjem til starten af Lærkevej.

Jeg læste "Millionøsemetoden" i pauserne, og de blev dermed lidt lange.

Jeg skal til at finde ud af, hvordan jeg får gavn af at tjene penge, når jeg altså tjener penge.

Forløbigt tyder det på, at i år bliver det år, hvor jeg får udbetalt flest penge indtil nu i min karriere, men samtidig er jeg nødt til at låne penge til pension eller skattebetaling, fordi jeg bestemt ikke havde regnet med at sætte indkomst rekord et år, hvor jeg er arbejdsløs halvdelen af året, og jeg tænkte ikke lige over det undervejs.

Link to comment
Share on other sites

træning 1-11-2010 i Videbæk

bænkpres 25x20, 30x20, 25x20, 20x20

military 4x25x8

biceps ez curl 4x25x8

benpres 100xslæden

barbell rowing 4x25x20

Jeg var ved at blive lidt for modig med bænkpres, men gik tilbage til strategien.

Hovedproblemet er jo at få venstre skulder og brystmuskulatur trænet op efter skaden, så jeg bliver ved 25 reps (samlet 100 reps), selvom det lige virkede kedeligt idag.

Jeg læste "Coaching i organisationer" i dag, fordi jeg lige er startet på kursus.

Nu skal jeg bare have tiden til at gå indtil Miss Marple i aften. Desværre er det udskudt p.g.a. noget politik-lort. Det er lidt hårdt fordi jeg var tidligt oppe morges.

Link to comment
Share on other sites

træning 4-11-2010 i Videbæk

bænkpres 4x25x20

benpres 100xslæden

military 4x25x8

biceps ez curl 4x25x8

barbell rowing 4x25x20

Jeg havde lidt travlt. Vi afsluttede coaching træning ca halv seks, og jeg havde besluttet at køre til Skandinaviks Yoga og meditation for at købe deres bog. Jeg har haft den før, men ekskærestens datter lånte den vist.

Jeg havde en anden kursusdeltager med til Grønegade i bilen, og da jeg havde sat ham af, fandt jeg ud af, at yoga folkenes kontor var lukket.

Så kom jeg i tanke om, at jeg havde travlt, hvis jeg skulle nå til Videbæk og træne inden Lærkevej.

Jeg nåede vist til Videbæk ca 1915, så jeg droppede at tage en bog med ind til pauserne, og jeg holdt mig til pauser på 30-60 sekunder.

Jeg nåede hjem inden reklamerne var overstået. Jeg ved så ikke, om det siger mest om mig eller om tv2's reklameblokke (og deres deraf følgende vilde afvigelser fra de officielle start tider. (Forøvrigt fungerer det bedre for mig med lidt forsinkelse frem for DR's opstart præcist på klokkeslet.)).

Link to comment
Share on other sites

træning 8-11-2010 i Videbæk

bænkpres 4x25x20

benpres 100xslæden

military 4x25x8

biceps ez curl 4x25x8

barbell rowing 4x25x20

Jeg læste i "Coaching i organisationer" i pauserne.

Det det er den dårligst skrevne bog, jeg kan huske at have læst i.

Hvis det ikke havde været grundbogen til det kursus, jeg går på, så havde jeg aldrig åbnet bogen igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg trænede det sædvanlige, bortset fra, at alt bænkpres udstyret står oppe i en af hallerne p.g.a. DM i bænkpres i weekenden.

Jeg er lige kommet hjem fra opstilling.

Jeg har forøvrigt trænet det sædvanlige siden sidst bortset fra en uges pause, mens bilen var til værksted, fordi de ikke kunne finde en benzinpumpe, der passede.

Jeg glæder mig til at se Hoosier igen i morgen.

Lige nu mindes jeg træffet i Odense, og jeg savner Mads!

Link to comment
Share on other sites

Så er DM ovre for i dag, og jeg er helt smadret af at sidde og forsøge at høre, hvad Jørgen sagde, så jeg kunne holde displayet opdateret.

Det var dybt frustrerende, indtil jeg fandt ud af, at der ikke måtte stå nogen mellem netbooken og displayet. Derefter var det bare almindeligt træls.

Det var lidt kedeligt, at Hoosier ikke fik så meget op i dag, men jeg var imponeret, da hun lige styrede præmieuddelingen til sidst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share