Arnes log - 5 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dagens 2. træning - spinning Udholdenhed med Anette Berg i Parken (ME)

(ME) = planlagt til medium effort

Længe siden jeg har kørt hos Anette - og som altid kan jeg bagefter konstatere at det er ærgeligt - jeg må give Niske ret - hun er god - man får virkelig lyst til at lave noget - jeg havde nu ikke problemer med at holde lidt igen - jeg følte mig en lille smule brugt. Havde timen været med en ligegyldig instruktør kunne jeg godt havet fået det lidt svært - men nu gik det fjong! :smile:

Jeg gjorde comeback i første række - jeg overtog spocks cykel Men hvor var Fast? :sneaky2::wink:

Program (efteropvarmning)

Første serie:

3 x 7 minutter: (3 min stående enkelttakt, 1 min siddende dobbelttakt, 1 min stående mellemtakt , 1 min siddende dobbelttakt, 1 min stående mellemtakt)

Tanken var at intensiteten skulle tige for hver gang - det valgte jeg ikke at leve op til - og jeg kørte noget af den stående mellemtakt siddende.

Så 6 minutter først aktiv pause - så noget siddende mellemtakt - jeg kom nok lige lovligt langt ned i intensitet her

Sidste serie: 2 x 12 min med 3 min aktiv pause imellem de 2 sidste min med let stigende intensitet

Første 12 min:

2 min siddende enkettakt

1 min stående enkelttakt supertungt

2 min siddende enkelttakt

1 min stående mellemtakt - tungt

2 min siddende enkettakt

1 min stående enkelttakt supertungt

2 min siddende enkelttakt

1 min stående mellemtakt - tungt

Sidste 12 min:

2 min stående enkelttakt

1 min siddende enkelttakt super tungt

2 min stående enkelttakt

1 min siddende tempo

2 min stående enkelttakt

1 min siddende enkelttakt super tungt

2 min stående enkelttakt

1 min siddende tempo

Træningstid i alt: 69 minutter

Jeg lånte lige som i formiddags et pulsbælte i centret - så der er også pulskurve fra denne time:

post-125-1098994840_thumb.jpg

MUBSVET: :banana: :banana: :banana: :banana:

Link to comment
Share on other sites

hun er god

<{POST_SNAPBACK}>

Vist er hun så - hils hende mange gange fra mig (jyden, der fortalte hende, at Arne havde udfordret ham til III-timen dagen efter).

<{POST_SNAPBACK}>

Det fortalte hun mig om bag efter i dag :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter mit 6 ugers opbygningsprogram på mandag - og det kan ikke nytte at jeg er kørt helt ned inden. I går havde jeg mentalt brug for at træne 2 gange for at få den negative testoplevelse ud af hovedet. I dag fik jeg så overtalt mig selv til ikke at træne - og jeg køre kun 1 time på søndag.

Et billede fra testen - et stk meget langhåret (hvor hår findes :4smartass: ) og letter langskægget, samt fed :tongue: spinningfundamentalist - samt MZ:

post-125-1099084870_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Søndag den 31/10 - en god dag - selv om jeg havde "en dag uden"

Det er interessante tider! Når jeg siger dette så er det ikke fordi der f.eks er et vigtigt valg i USA på tirsdag, selv om det nu også er spændende! Mens vi er ved det, Blackmoore og jeg blev i går enige om over messenger, at vi hvis Bush vider, vil vi snupper en fiskekutter og sejle over dammen, gå i land og kræve Vinland tilbage(dem i tippier må gerne blive) og Texas tilbage til indianerne :devil::laugh:

Nej det er inyteressante tider på et mere personligt plan. Som menneske har man brug for en "fortælling om mig i verden" som giver mening i hverdagen og som sætter en kurs mod en mulig positiv fremtid. Hvis historien bliver til kaos i ens hoved, eller man ikke indskriver sig i en diskurs der peger i en god retning, så går det galt...

Jeg har i nogen tid haft bedre styr påfortællingen om mig i verden end før i mit liv - det har knebet mere med at finde en stretegi for en mulig fremtid... Jeg har haft mig selv indskrevet i en historie der allerede indeholdt en masse succes og drive - og mange muligheder - historien om Grace cycling (Team S.A.T.S.).. I et stykke tid har det mere været en historie om frustrationer og forhindringer.. noget som ikke i mere konkret forstand ikke høre til i denne log.. Det gode er at det har fået mig op i tempo, givet mig mulighed for at opdage helt andre muligheder end jeg før har set - og det er jo godt :smile:

Jeg har ikke forladt Grace - det er det for spændende til - men lige nu ser jeg det ikke som det der skal sikre mig finnancielt og i øvrig i inden for en tæt tidshorisont... men mere som et projekt der laves sammen med gode mennesker - og ikke mindst nogle ryttere som det er værd at lave noget for :smile:

Nogen gange er livet forunderligt - ovenstående har stået klart i nogle dage - men i samme periode har nye muligheder for at lave noget spændende dukket op. Jeg er nu igang med nogle projekter - projekter hvor et har idealistiske dimmensioner som jeg har brug for og det andet kan give lidt smør på brødet og er sammen med gode mennesker - så humøret er højt i dag - selvom der skal mere til før der kan komme helt ro på linjen til banken :wink: Jeg skal nok fortælle mere siden.

Nu til Dagens træning

En af Jørgen Leths mere præcise udtryk er "Han har en dag uden" - sådan havde jeg det i dag til træning - en dag uden - helt uden...

Jeg havde ellers sat mig på første række til spinning II timen (Halloween event med lysende græskar, plasticedderkopper og slikuddeling) - på podiet var den gode vikar Christina Peick - scenen var sat - men jeg havde den dag uden - den totale offday som alle der træner meget rammer ind imellem - og som man ikke nødvendigvis skal forsøge at forklare - det er bare sådan - det er det der ligger i Leths udtryk: "Han havde en dag uden"

Så ikke mere om den time andet en enkelt :banana: og en pulskurve - god søndag til alle :smile:

post-125-1099228679_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har justeret programmet for den kommende uge - jeg begynder lidt roligere

MxE= Maksimal indsats - gennemsnit 87-88 % eller mere

ME= Medium indsats – gennemsnit op til 84%

MoE= Moderat indsats – gennemsnit ikke over 80 %

Uge 45 – opbygning uge 1

Mandag:

Spinning III - Gregers time på Vesterbro (ME)

Tirsdag:

Formiddag styrketræning

Eftermiddag spinning II eller udholdenhed (MoE )

Onsdag:

Spinning III (MxE)

Torsdag:

Styrketræning

Fredag:

Spinning II (MoE) + III (MxE)

Lørdag fri

Søndag: Spinning II (MoE)

Link to comment
Share on other sites

Søndag den 31/10 - en god dag - selv om jeg havde "en dag uden"

Mens vi er ved det, Blackmoore og jeg blev i går enige om over messenger, at vi hvis Bush vider, vil vi snupper en fiskekutter og sejle over dammen, gå i land og kræve Vinland tilbage(dem i tippier må gerne blive) og Texas tilbage til indianerne :devil:  :laugh:

jeps..så kan de lære ikke at spise vafler med de store!!! :cooldance::devil:

Link to comment
Share on other sites

I morges sov jeg for en gang skyld længe - vågnede 8.45 og kom i tanke om at jeg skulle stille til et møde vedrørende mit "kontaktforløb" (AF ting) 9.00 - så det blev en hektisk start på dagen.

Siden har jeg arbejdet på mine nye projekter - og glemte alt om at træne :blush:

Men i morgen :devil::innocent:

Jeg bliver sgu nød til at træne mindst 2 gang i morgen for at holde valgspændingen ud - får se om Blackmore skal finde sekstanten frem og navigere over Dammen!!

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig, Arne. Bush vinder. Vent og se  :mad:

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil ikke være til at bære hvis du får ret Doc.....

En smule styrketræning den 2/11

Efter overståede "kaffeullykkeeftervirkninger" og efter at havet givet cardiotræningen et forspring, så var det i dag tid til en forsigtig opstart på bentræningen igen :cooldance:

Zechersquat:

1 x 8 x 31 kg

3 x 6 x 51 kg - ikke så hå¨rdt for ben - men mærkes i mave og ryg - ret så relevandt for spinning trænningen - opspænd i mave og ryg er vitigt i det stående arbejde. Jeg kommer dejligt dybt - men der er jo nok e del flere kg i mig - tros alt

Squat:

3 x 4 x 70 kg - også et stykke fra "kanten" - men mere end 85 tror jeg ikke jeg kan reppe med lige nu

Bænkpres:

5 x 5 x 56 kg - der må 2,5 kg på næste gang

Træk til bryst

1 x 8 x 60 kg

2 x 6 x 65 kg

Mavemaskine:

3 x 6 x 40 kg

Høj roning i maskine:

3 x 8 x 65 kg

Det var det 3 x :banana: for det - i aften spinning II i Boltens med Christina Peick

Link to comment
Share on other sites

Spinning II - med vikar - planlagt intensitet: moderat

Vikaren for Christina var fin nok. Han kørte en klassisk spinning II time - Lasse Traff Style med tvist :dry: .

Opvarmning - derefter 3 x 12 min med 2 m in imellem

Første serie:

3 min siddende mellemtakt

3 min enkelttakt 1 min op, 1 min ned 1min op

3 min siddende mellemtakt

3 min stående enkelttakt - 20 sek acceleration til sidst

Anden serie:

3 min siddende mellemtakt - med 2 stående accelerationer af 20 sek

3 min enkelttakt 1 min op, 1 min ned 1 min op

3 min siddende mellemtakt med 2 stående accelerationer af 20 sek

3 min stående enkelttakt - med 2 accelerationer - efter 1 min og til sidst

3. serie

2 min siddende mellemtakt - med 2 x 20 sek stående acceleration

2 min stående enkelttakt med 2 x belastningsøgning

2 min siddende mellemtakt - med 2 x 20 sek stående acceleration

2 min stående enkelttakt med 2 x belastningsøgning

4 min enkelttakt - frit stående eller siddende - med nogle accelerationer - jeg sad

Ok time - jeg holdt mig pænt nede i intensitet - det lånte pulsbælte gav op efter 2 serie - men jeg øgede ikke intensitetet i den sidste - så jeg holdt mig vist lige på de 80 % i gennemsnit der var intensitetsmålet - og holdt mig også pænt fri af "rød zone".

2 x :banana: - trods fuldt besat sal var det lidt nerveforladt.

Senere i aften vil jeg skrive et indlæg om nogle tanker om hvorfor jeg måske får for lidt ud af min spinning - mht. VO2-max optimering.

post-125-1099422203_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lidt overvejelser om mit udbytte af spinningen

Intensiteten af træningen på spinningcyklen har næppe nogen sinde været højere end den er nu - alligevel stod jeg af i de maxtest pga. lokal udmattelse i mine ben (samt min manglende mentale forberedelse - men det kommer ikke dette indlæg ved) Min pause i forbindelse med brandsåret kan ikke forklare det. Faktum er at da jeg nåede min højeste testværdi på godt 4 l/min (og det kan ikke være mit teoretiske maks) trænede jeg også en del landevej og brugte også f.eks crosstrainer og gang/løbetræning.

Hvordan kan det være at den høje intensitet ikke reultere i mere fremgang? Min egen teori lige nu er at det skyldes at meget af den høje intensitet - måt som pulsniveau - opnås ved stående arbejde i længere tid. Normalt når man står op kommer der også væsentligt mere modstand på - det gælder kun delvis for mig - det er faktisk kun sanmdt ved kadancer under 70 rpm - over 70 rpm ´køre jeg faktis med mindre belastning stående end siddende - simpelthen fordi det er hårdt for min krop at holde det høje tempo. Der er ikke tvivl om at mt iltbehov stiger lige som for alle andre - det er bare ikke de muskler der ellers er hovedmotoren i cykling der står for det øgede arbejde - det er de muskelgrupper der skal varetage stabiliteten - og meget af det arbejde forgår desunde nok i høj grad anaerobt.

På mange måder gør det ikke noget - set ud fra en generel vurdering af hvad der er godt for min sundhed - så er der meget godt at sige om det.

Men når alt kommer til alt - så får jeg ikke det udbytte jeg gerne vil have.

Hvad er der at gøre? Det er vinter - så cykeltræning er ikke så aktuel - jeg har godt nok gjort det før - men jeg har ikke cyklen til det lige nu - det vil koste mig 3-4000 at få min Ghost i træningsklar stand - og det er utænkeligt.

Jeg er for tung til at forsøge mig med løb igen - og jeg gider ikke cardiomaskinerne i SATS - jeg overvejer dog at bruge løbebånd til hastig gang med stigning på.... Det tror jeg vi kunne give en del.

En anden plan er at låne en spinningcykkel. Det jeg så vil gøre er at køre en masse sidende arbejde ved 80-85 % samt 2-4 min intervaller ved 90-95 % - det tror jeg virkelig vil give noget..

Nå, det her var et "tænke højt indlæg" - jeg tænker videre - inputs er yderst velkommene.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Jeg er ikke i stand til at vurdere, om din konklusion er rigtig.

Men er det ikke såre enkelt at afprøve den?

Du kan vel bare spinne på en anden måde. Sig til instruktørerne, at nu vil du prøve siddende tungt arbejde i enkelttakt og gennemfør timerne efter det koncept. Enhver vil synes, at det er et spændende initiativ. Netop timernes karakter med tidsblokke, der endda annonceres i forvejen, giver dig nogle muligheder for selv at planlægge lidt i farten, så du skal nok få dine højintensive intervaller. Og du vil stadig være med i timen.

Måske vil du også finde, at det er lidt tamt at sidde på en cykel derhjemme, når du nu er vant til fællesskabet i spinnesalen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne.

Jeg er ikke i stand til at vurdere, om din konklusion er rigtig.

Men er det ikke såre enkelt at afprøve den?

Du kan vel bare spinne på en anden måde. Sig til instruktørerne, at nu vil du prøve siddende tungt arbejde i enkelttakt og gennemfør timerne efter det koncept. Enhver vil synes, at det er et spændende initiativ. Netop timernes karakter med tidsblokke, der endda  annonceres i forvejen, giver dig nogle muligheder for selv at planlægge lidt i farten, så du skal nok få dine højintensive intervaller. Og du vil stadig være med i timen.

Måske vil du også finde, at det er lidt tamt at sidde på en cykel derhjemme, når du nu er vant til fællesskabet i spinnesalen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for dine kommentarer :smile:

Jeg har ikke løst til at køre timerne på den måde - ud over hvad jeg allerede er begyndt på - jeg har nævnt det nogle gange i forbindelse med timer - det fede er jo at være med (CoqRouge vil elske den her haha). Hjemmetræningen skal være et suplement i form af morgentræning - så jeg taler om en øget indsats - samt måske fravalg af enkelte timer som jeg Pt køre med begrænset intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dine kommentarer :smile:

Jeg har ikke løst til at køre timerne på den måde - ud over hvad jeg allerede er begyndt på - jeg har nævnt det nogle gange i forbindelse med timer - det fede er jo at være med (CoqRouge vil elske den her haha). Hjemmetræningen skal være et suplement i form af morgentræning - så jeg taler om en øget indsats - samt måske fravalg af enkelte timer som jeg Pt køre med begrænset intensitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg forstår dig skam udmærket. Det bedste er det bedste. Og jeg havde måske indtryk af, at du var ude efter et mere generelt strategiskifte end et supplement. Vi har hos os regulære spinnecykler, der er placeret i cardioafdelingen – jeg tror nu ikke, de bliver benyttet ret meget.

Må jeg have lov til at vende problemstillingen mere generelt?

Der er nok også en kulturforskel på de forskellige centre. Det gjorde da indtryk på mig, da jeg besøgte jer og oplevede, at en instruktør bad en spinner om at skifte cykel, når programmet ikke (kunne) følges. Det gør tilsvarende indtryk på os herhjemme, når det ofte viser sig, at det er helt acceptabel kollegial adfærd, at en instruktør kører noget afvigende i en anden instruktørs timer – og netop kombinationen lavere kadence og tungere belastning er også repræsenteret her.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Første gang i din log. Søger faktisk bare lidt hjælp med puslsmåler. Hr som dig også en polar puls måler med mulighed for overførelse af data til pc, men jeg kan ikke finde ud af at lægge mine pulskurver ind i min log, som du gør. Hvordan gør jeg det?

Mvh endnu en spinning entusiast :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Første gang i din log. Søger faktisk bare lidt hjælp med puslsmåler. Hr som dig også en polar puls måler med mulighed for overførelse af data til pc, men jeg kan ikke finde ud af at lægge mine pulskurver ind i min log, som du gør. Hvordan gør jeg det?

Mvh endnu en spinning entusiast  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Sune - jeg har skrevet om det et eller andet sted - skal nok lige forsøge at finde det - tror også MaxPower har skrevet om at poste billeder i "Teknisk og pragtisk". Men udgangspunktet er at du tager et skærmdump med "Print Screen", sætter det ind i et billedbehandlingsprogram - f.eks det gratis InfranView, skære det til og gemmer det som .gif.

Link to comment
Share on other sites

Tak for forslaget Blackmoore - men det siger mig ikke rigtigt noget at traske afsted med et par stave :smile: Jeg har fundet på noget andet:

Nyt træningsregime - 1. forsøg

Nu er det jo ikke fordi jeg har tænkt mig at opgive soinningen - der skal bare noget andet til også. Da jeg ikke kunne nå spinningtimen i dag - så kunne jeg jo ligeså godt forsøge noget andet i dag.

Jeg begyndte på løbebåndet - ikke at jeg løb - så langt fra - men "gåbåndet" lyder jo lidt mærkeligt :laugh:

Det fungerede fint. det er en meget underlig fornemmelse og en del aftiden var jeg nød til at have en smule fat i håndtaget. Jeg startede uden hældning og lav hastighed - lidt over 4 km/t - stille og roligt begyndte jeg at hæve intensiteten hver 30-60 sekunder - hvilket producerede en flot jævn pulskurve :4smartass:

Enten hævede jeg hastigheden en smule - eller øgede hældningen. Jeg er pga. min vægt en elendig kapgænger - jegt sluttede med 3% hældning og 5,3 km/t - og det var nok til at hæve min puls til 90%. Jeg tror nu nok at jeg ville kunne gå med den hastighed og den smule hældning i "den virkelige verden" med noget lavere puls - men det er jo egentligt helt ligegyldigt.

Jeg synes at den del af forsøget var en succes - men jeg tror ikke at jeg i starten skal gå mere ende 20-30 min af gangen, det er uvandt og jeg skal lige finde ud af hvad mine ben siger til det i længden.

Efter en kort pause hvor jeg sludrede med en anden velkendt spinningentusiast der øvede sig som instruktør i cykelsalen, hoppede jeg på en crosstrainer hvor jeg snuppede et 15 min intervalprogram med 4 belastningstoppe på 90 sekunder.

Hel fin træning - og egentligt ikke kedeligt :smile:

:banana: :banana: :banana:

post-125-1099516607_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter en kort pause hvor jeg sludrede med en anden velkendt spinningentusiast der øvede sig som instruktør i cykelsalen, ..... (snip)

Hehe.. :bigsmile: - idag lærte jeg hvordan man slukker og tænder lyset :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: for helvede, Lars ...

Og Arne - godt at se at dit 1. forsøg gik godt - keep it up :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg begyndte på løbebåndet - ikke at jeg løb - så langt fra - men "gåbåndet" lyder jo lidt mærkeligt :laugh:
Well, Arne, man skal jo starte et sted !!
Efter en kort pause hvor jeg sludrede med en anden velkendt spinningentusiast der øvede sig som instruktør i cykelsalen, hoppede jeg på en crosstrainer hvor jeg snuppede et 15 min intervalprogram med 4 belastningstoppe på 90 sekunder.

wæhæjjj! hvor det går ! nu ikke kom for langt foran...vel ? :laugh:

Ser godt ud Arne - bar' bli' ved - du kan med fordel prøve dig lige frem igennem de programmer der er i maskinerne...de er ikke skide sjove allesammen..... :laugh: Musik i ørerne og så deruda' !!!

/ :banana3:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share