Arnes log - 5 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Formiddagsspinning II på Vesterbro - Planlagt intensitet: Moderat

Programmet siger "Powerwalk". Powerwalk ude er opgivet og erstattet af løbebåndet og i dag blev det erstattet af spinning ide Fast og jeg kom til at tale om, at det kunne være hyggeligt at køre dagens time med comrade Gregers - og det gjorde vi så :smile:

Jeg mailede Gregers i går aftes og bad om en masse enkelttakt - og det fik jeg sørme :laugh:

Førs en lang opvarmning, derefter:

Vi kørte en serie hvor der blev skiftet mellem 2 min siddende enkelttakt 70 rpm og så 2 min stående. Første gang oppe at ståe kørte vi tempoe i 10 sek, og så enkelttakt 70 rpm i 1. min 50, derefter 20/100 30/90 40/80 60/70 60/60 - helæe tide med de 2 siddende minutter imellem. - Fin serie på i alt 24 min

Efter noget restitutionskørsel kørte vi en serie hvor vi skiftede mellem stående enkelttakt og siddende tempo:

4 x (45sek. stående - 15 sek. siddende) 4 x (30/30) 4x (15/45) - i alt 12 min

Og det var så det. Jeg holdt intensiteten på under 80 % i gennemsnit som planlagt.

I aften skal jeg styrktræne sammen med Tulle - jeg får sikert også trænet min hørelse :laugh:

post-125-1100166761_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arne

Intensiteten af træningen på spinningcyklen har næppe nogen sinde været højere end den er nu - alligevel stod jeg af i de maxtest pga. lokal udmattelse i mine ben (samt min manglende mentale forberedelse - men det kommer ikke dette indlæg ved) Min pause i forbindelse med brandsåret kan ikke forklare det. Faktum er at da jeg nåede min højeste testværdi på godt 4 l/min (og det kan ikke være mit teoretiske maks) trænede jeg også en del landevej og brugte også f.eks crosstrainer og gang/løbetræning.

Hvordan kan det være at den høje intensitet ikke reultere i mere fremgang? Min egen teori lige nu er at det skyldes at meget af den høje intensitet - måt som pulsniveau - opnås ved stående arbejde i længere tid. Normalt når man står op kommer der også væsentligt mere modstand på - det gælder kun delvis for mig - det er faktisk kun sanmdt ved kadancer under 70 rpm - over 70 rpm ´køre jeg faktis med mindre belastning stående end siddende - simpelthen fordi det er hårdt for min krop at holde det høje tempo. Der er ikke tvivl om at mt iltbehov stiger lige som for alle andre - det er bare ikke de muskler der ellers er hovedmotoren i cykling der står for det øgede arbejde - det er de muskelgrupper der skal varetage stabiliteten - og meget af det arbejde forgår desunde nok i høj grad anaerobt.

På mange måder gør det ikke noget - set ud fra en generel vurdering af hvad der er godt for min sundhed - så er der meget godt at sige om det.

Men når alt kommer til alt - så får jeg ikke det udbytte jeg gerne vil have.

Hvad er der at gøre? Det er vinter - så cykeltræning er ikke så aktuel - jeg har godt nok gjort det før - men jeg har ikke cyklen til det lige nu - det vil koste mig 3-4000 at få min Ghost i træningsklar stand - og det er utænkeligt.

Jeg er for tung til at forsøge mig med løb igen - og jeg gider ikke cardiomaskinerne i SATS - jeg overvejer dog at bruge løbebånd til hastig gang med stigning på.... Det tror jeg vi kunne give en del.

En anden plan er at låne en spinningcykkel. Det jeg så vil gøre er at køre en masse sidende arbejde ved 80-85 % samt 2-4 min intervaller ved 90-95 % - det tror jeg virkelig vil give noget..

Nå, det her var et "tænke højt indlæg" - jeg tænker videre - inputs er yderst velkommene.

Jeg tager lige sidstnævnte for pålydende med en længere svada, som jeg dog håber er en smule relevant. Faldt lige over dine spændende teorier om spinningbelastning stående og siddende.
Normalt når man står op kommer der også væsentligt mere modstand på - det gælder kun delvis for mig - det er faktisk kun sanmdt ved kadancer under 70 rpm - over 70 rpm ´køre jeg faktis med mindre belastning stående end siddende - simpelthen fordi det er hårdt for min krop at holde det høje tempo. Der er ikke tvivl om at mt iltbehov stiger lige som for alle andre - det er bare ikke de muskler der ellers er hovedmotoren i cykling der står for det øgede arbejde - det er de muskelgrupper der skal varetage stabiliteten - og meget af det arbejde forgår desunde nok i høj grad anaerobt.”

Nu ved jeg ikke lige om vi her er i samme båd. Mit problem med stående kørsel skyldes i hvert fald en kombination af den høje vægt og lidt skøbelige knæ, hvilket gør at stående kørsel for mig er relativt set ift. de mere letbenede typer betydeligt hårdere. Samtidig adskiller måden der trædes på sig en del om det er enkelt-takt eller mellem-/dobbelt (i hvert fald for mig som sværvægter). De lavere kadancer går efterhånden helt fint, da der er tid til at ”træde pedalen helt ned” og vægten hjælper til med dette. Køres der derimod mellemtakt (for ikke at tale om dobbelttakt) er det ikke muligt (eller tid til) at på samme måde at træde ned med vægten. Der skal polulært sagt trædes ”rundt” samtidig med at vi ”lidt” tunge ryttere skal holde en større vægt oppe.

Resultatet for mig er også, at jeg kan sætte stor belastning på det stående arbejde ved lav kadance (sikkert mere end de fleste kva vægten). Jeg kan godt træde høj belastning stående i mellemtakt-intervaller, men så bliver det hurtigt til killer-intervaller og ”syre” i benene.

Nu har jeg det godt nok også sådan, at jeg siddende kan træde ret store gear, da jeg udendørs er vant til at sidde ned det mest af tiden opad bakker og i skoven for det meste er nødt til dette (hvis der skal være greb på baghjulet).

Som du selv konstaterer bruges der for os meget energi på at holde vægten oppe set ift energioverførslen til pedalerne ved de stående øvelser. Men ift. pulstræning og iltoptagelse er det vel i princippet ligegyldig bare pulsen er høj og hvis målet er at blive bedre til spinning er det også ok, men det kan selvfølgelig gøre at det bliver for hårdt for leddene (hvilket også har betydet at jeg langsomt først skulle vænne benene - specielt knæene til belastningen).

Mit mål er dog primært formvedligeholdelse/forbedring ift. landevejsæsonen, og her er det det siddende arbejde der er det klart primære. Alt for megen stående arbejde er derfor ikke lige sagen for mig, men omvendt kan en del stående trænning både fungere som ”styrketræning” og tilvænning til de svære bakker (som er mit problem ved landevejstræningen).

Desuden er der også det problem ved den stående træning, at godt nok hæver det pulsen hurtigt, men til gengæld betyder det tungere muskelarbejde samlet set (også selv om belastningen på cyklen er den samme) at musklerne hurtigere syrer til. Dette medfører så efterhånden, som der køres meget stående med tung belastning eller hurtig kadance, at prisen senere i timen er lavere intensitet og det bliver vanskelige at komme højt op i pulsniveau. Modsat vil høj kadance siddende og noget lavere ”gear” være mere kredsløbsbetonet og knap så muskelbelastende, hvilket gør det lettere at holde pulsen oppe over længere tid. Et meget velkendt fænomen for cykelryttere, der kører i for høje gear og lav kadance er netop, at musklerne trættes hurtigere og resultatet er tunge ben, der ikke længere er i stand til at tvinge pulsen højt op. Derfor er en del af tekniktræningen af cykelryttere i starten at ”lære” at køre med høj kadance og noget lavere gear ganske simpelthen, fordi det er det mest effektiv over længere tid. Sikkert velkendt for dig, men trods alt alligevel værd at gentage, som en væsentlig forskel imellem den måde spinningkonceptet i dag praktiseres og landevejstræning.

Samlet set vil jeg derfor påstå at spinning med høj kadance konditionsmæssigt er mere effektivt end lav kadance og/eller stående cykling. Dette gælder selvfølgelig primært de tunge drenge, mens lette ryttere ikke har samme problem med de stående intervaller. Det er selvfølgelig også derfor Ulricht næsten altid sidder ned oppe bjergene, mens de lettere bjergryttere foretrækker den dansende stående stil.

Konkret har jeg valgt at følge programmernes stående intervaller i starten af vinterhalvåret (da det her er fint med mere styrke og mængde) mens sidste del af vinterspinningen i højere grad skal matche landevejsstilen. Og her er jeg så ligeglad med om jeg så må fravige instruktørens anvisninger og hvad andre tror og mener om dette.

M.h.t. løb er mit problem også tilsvarende at benene ikke holder til at træne fast de 2-3 gange om ugen, der skal til for at få opbygget en god løbeform. Tilsvarende dit forsøg har jeg nu i ca. 1 mdr. gradvis begyndt ”gangbåndstræningen” 1-2 gange om ugen med stigninger, der godt nok er en del højere. Jeg mener også klart dette giver væsentligt mere end stavgang og powerwalk. Af udendørs alternativer har jeg 2 gange gået tur i hareskoven på mtb-stierne og skrænterne, som sagtens kan sende pulsen højt op. Det kræver selvfølgelig man kan finde nogle kradse bakker (i hareskoven er der masser af bakker over 20%).

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg Jan! Jeg kan nikke genkendene til det meste! Jeg har ikke knæproblemer, men til gengæld er jeg noget tungere end dig, så den side af problemet høj kadance/ stående arbejde er endnu stærkere repræsenteret hos mig.

At blive bedre på cyklen udendørs er også vigtigt for mig - denne sommere var en katastrofe mht. min egen cykling. Vejret havde meget at sige, men det betød også noget at jeg ganske enkelt kørte dårligere og langsommere end året før -.overførslen fra spinningcyklen til raceren var ringe. Hvad var anderledes? Well jeg kørte ikke mere mindst 30- 40 km på cykel til og fra arbejde - hvilket som regel forgik omklædt med bad i enden - og på spinningcyklen var jeg begyndt at stå op og jublede over at være bedre til stående mellemtakt. Mon ikke årsagen til den dårlige form på cyklen skyltes mindst 75 % at jeg CYKLEDE mindre og kun 25 % eller mindre den anderledes spinning - men alligevel....

Jeg kommer ikke ud og cykle en masse før det blivere varmere igen - jeg ganske enkelt ikke udstyret denne vinter - og har ikke råd til at anskaffe det - så det handler om at få mest muligt ud af den indendørs træning.

Jeg fik en masse ud af at læse dit lange indlæg - også mere end jeg har kommentere her - så endnu engang tak for dine reflektioner! :smile:

Seneste blodtryksmåling 14.12: 152/88

Link to comment
Share on other sites

En lang motionsdag falder på hæld

1 x spinning

1 x styrketræning

1 x tunning af høresansen (trænning med Tulle)

25 km transportcykling

Det er vel ok for en dag! :smile:

Styrketræningen så sådan ud:

7 min på elipsemaskine (seriøs dag - opvarmning)

Goodmornings:

1 x 6 x 50 kg

3 x 5 x 70 kg - jeg pressede slet ikke mig selv i dag i den øvelse - pga min blodtryksepisode

Incline DB press:

1 x 4 x 24 kg

1 x 3 x 24 kg

1 x 1 x 24 kg - ikke mere at hente

Siddende skulder pres:

2 x 8 x 13 kg

3 x 5 x 15 kg

1 arms DB rows:

3 x 6 x 24 kg

DB Hammer cull:

3 x 6 x 12 kg -gider ikke curle

Træk til brýst: (bredere greb end i Parken ca. 3 cm mere)

1 x 6 x 55 kg

3 x 7 x 60 kg

En masse kæbe- (en del) og nogen (megen) lyttetræning - men svært hyggeligt at træne med Tulle :smile:

Jeg fik også hilst på Quantanamo

:banana: :banana:

Link to comment
Share on other sites

Mega kodyl overfed fredags spinning med smertende ben

Så blev det fredag i gen - og tid til en gang 40/20 intervaller. Der er nogle der har spurgt mig hvad det betyder når jeg skriver "Stående angreb" - og ikke en takt?

Angreb er når man har tung belastning på cyklen og så "køre væk fra musikken". Idgangspunktet er enkelttakt - 70-80 -90 rpm og så øger man tempoet, uden at nå helt op i mellemtakten - der skal være for meget belastning til at det kan lade sig gøre.

Som det kan ses, kan udgangspunktet være inde for et redt berdt kadance område. Om fredagen er udgangspunktet i 40/20 serien 60-64 rpm - det skal være tungt når vi sætter os. Altså 30 sekunder så tæt op på de 90 (som er mellemtakten) rpm som man kan komme - jeg når ikke højere end 80 - det værste er de første 10 sek efter man er kommet ned i den siddende enkelttakt - især lang henne i serien - man sætter sig ned helt syret til - og skal træde TUNGT.

Programmet var ændret i dag efter 40/20 serien. Jeg tager lige 40/20 serien igen:

4 min 40 sek med 40 sek stående angreb/20 sek siddende enkelttakt - 2 min pause

3 min 40 på samme måde - 2 min pause

2 min 40 sek ditto - 1 min 30 pause

1 min 40 sek ditto - 1 min pause

1 min angreb - pause i 2. 30

Jeg var lidt for pæn ved mig selv i første interval. Men ok - man skal holde hele vejen

Derefter stående angreb (de andre - jeg sad og kørte tungt, tungt)

9 min - pause

7 min - pause

4 min

Jeg kørte de intervaller med knap 90 rpm siddende med belastning - jeg så sole og stjerner efter 1. interval - jeg var ikke i satnd til at holde samme intensitet i de 7 min, men kom igen i de sidste knap 4 min som sidste interval varede.

FED træning af slutte ugen på - pga. social ting kommer jeg nok ikke til at træne i weekenden. Det må blive til :banana: :banana: :banana: :banana: :banana3:

post-125-1100287144_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Derefter stående angreb (de andre - jeg sad og kørte tungt, tungt)

9 min - pause

7 min - pause

4 min

Manner, det er jo det rene Paradis - nu er jeg endnu mere sur på mit job!!

Forbandede fucking blæsevejr, og forbandede fucking Øresundsbro :mad::mad::mad:

Dammit, det er jo et program til at køre sig halvt ihjel på!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

:jodler: Hip hip hurra siger jeg til mig selv: Siden jeg begynte at strukturere min træning igen - og kost i øvrigt også for små 3 uger siden - har jeg sgu tabt 4 cm om livet. Det har jeg det ret godt med! (og det var 3,8 inden jeg begyndte med de vanddrivende piller - så det er ikke bare det!)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Haha du er den første og eneste der har kommenteret det :laugh:

Er det iørivigt korrekt at der er skrevet lidt om hvordan BL altid går i kortærmede trøjer? Mener jeg at have hørt noget om :wink:

Han er iøvrigt homoseksuel, er han ikke? :4trumpet:

Ja altså ikke fordi jeg er det, men har bare hørt om det.

Link to comment
Share on other sites

Haha du er den første og eneste der har kommenteret det  :laugh:

Er det iørivigt korrekt at der er skrevet lidt om hvordan BL altid går i kortærmede trøjer? Mener jeg at have hørt noget om  :wink:

Han er iøvrigt homoseksuel, er han ikke? :4trumpet:

Ja altså ikke fordi jeg er det, men har bare hørt om det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det er han. Bjørn er egentligt flink nok - en kende arogant og selbevist - men ok at diskutere med - hvilket jeg havde en del fornøjelse af for 10-12 år siden. Den gang arebejdede han på et projekt der skulle kunne forudsige alt social handlen ud fra højst 4 parametre.... Nå skal vi have endnu e Lomborg diskussion - så skal det vist være i OT. Men som du nok kan regne ud - så er jeg ikke imponeret af hans indsats på miljøområdet.

Link to comment
Share on other sites

Morgenfrisk solskindsramt super duper morgen styrketræning

Jeg er vist i godt humør i disse dage :cooldance: Jeg smuttede lige over i Parken på denne skønne morgen og kørte lidt ekstra styrketræning.

Dagens menu:

Bænkpres:

1 x 8 x 31 kg

2 x 3 x 51 kg

2 x 2 x 61 kg

4 x 2 x 63,5 kg - anden rep blev grindet op hver gang

Mavermaskine:

3 x 8 x 37,5 kg

Machine back extensions:

3 x 8 x 67,5 kg (det er hvad der er i stakken)

Roning i sjov Technoshit maskine:(men nu meget god faktisk)

4 x 6 x 65 kg

Military press:

3 x 6 x 30 kg

Standing cabel flyers (for masse)

3 x 10 x 27 kg (1x 1 kg gummiklods på hver stak)

Dagens maskine eksperiment:

Technogym Bio series Shoulderpres:

3 x 6 x 45 kg - den maskine er til gengæld ringe synes jeg.....

Træk til bryst:

3 x 8 x 65 kg

Det var det - mine ben skulle bestemt ikke trænes på nogen måde i dag :4smartass: Jeg ville egentligt prøve armcyklerne for at få lavet lidt kresløbstræning - men jeg ikke bruge dem - der er for lidt plads til mavsen :nono: - dumt da det er en øvelse som mange "runde" da kunne have fornøjelse af - pladsen er meget beskeden......

Dejlig måde at starte sin lørdag på!! Det må give 4 x :banana3:

Maskinen til roning:

post-125-1100337487_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vist i godt humør i disse dage :cooldance: Jeg smuttede lige over i Parken på denne skønne morgen og kørte lidt ekstra styrketræning.

Hej Arne..man kan da heller ikke være andet end i godt humør i det her konge-vejr

:sun::sun::sun:

Lørdag-morgen-træning og :sun: uhhhhhhh :4thumbup: :4thumbup: :bigsmile:

God fornøjelse med alle dine sociale aktiviteter i weekenden :smile:

/ :banana3:

Link to comment
Share on other sites

Dejlig weekend, med godt selskab, rødvin, brunch, bif - og mod forventning med træning

Lørdag aften var jeg i godt selskab.... da jeg skulle hjemad ved 1-2 tiden var jeg i en tilstand, som sagelige Douglas Adams ville havet beskrevet som "En svagt reduceret evne til ag stå op" - det var en alt for god rødvin der røg på bordet :4smartass:

Søndag vågnede jeg så alligevel ret tidligt, med milde tømmermænd men i god tid inden de to Chris MacD timer - så hvorfor ikke?

Det blev endnu en gang enkelttakstræning. Første time var en II time. efter opvarmningen kørte vi en lang "bakke" i enkelttakt;

3 x (2 min sidende - 1min stående) 75 rpm - efter 6,5

5 min siddende 80 rpm efter 6,5-7

5 min stående 80 rpm efter 7-7,5

10 min med 1 min siddende/1 min stående - 7,5-8

Jeg lå på hele bakkem ½ til 1. skalatrin for lavt - jeg var en lille smule længe om at komme i gang.

Vi sluttede med en intervalserie:

3 x (20 sek siddende TUNG enekelttakt 60 rpm, 20 sek siddende angreb, 2 sek sidende spurt, 1 min stående enkelttakt -pause)

III timen kunne ikke være enklere. En relativt kort opvarmning efter fulgt af 4 intervaller, hovraf jeg måtte afstå fra den sidste får at nå min brunch aftale.

1 interval: 9 min stående enkelttakt 70-75 rpm - pulsmål 85% eller skalatrin 8

2. interval: 7 min siddende enkelttakt ca 100 rpm - her havde jeg fornøjelsen af at Chris stod lige forand og heppede på mig - men jeg havde det da godt da han råbet "Det er tung belastning på den her cykel!"

3. Intervall - skulle køres stående ve dlidt lavere intensitet inden finale intervallet på 8 min. Jeg kørte dette interval lidt blandet stående og siddende.

Så måtte jeg gå. Fin træning og jeg nåede et snert af "spinners high" nogle gange.

Jeg har nu trænet 7 dage i træk - og nogle af dagene 2 gange. Så i morgen, hvor jeg også står som nummer milliard på ventelisten i Parken, holder jeg træningsfri!

Efter træningen i dag spiste jeg brunch med 3 gode venner på Combos hvorefter vi gik i biffen og så "Dårlig Dannelse" - Almodovars nyeste. Brunchen var med alt det forbudte -amerikanske pandekager med ahornsirup mv.. Men jeg måtte godt - for det var deres fødsellsgave til mig denne dag (forsinket med 2 måneder) - inkl både mad og ´bif. Filmen var ikke hans bedste - men bestemt seværdig!!

Søndags karaktere:

Træning :banana: :banana: :banana:

Brunch: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood: :4mewantfood:

Film: :a-okhand: :a-okhand: :a-okhand: :a-okhand:

DEJLIG WEEKEND

Dagens pulskurver:

post-125-1100451409_thumb.jpg

post-125-1100451425_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brunchen var med alt det forbudte -amerikanske pandekager med ahornsirup mv

:gal:

<{POST_SNAPBACK}>

ej det er da for lækkert - hvis man har en sød tang - men mere end 2 gange om året kan jeg ikke klare det. Der var nu også mange andre gode ting - spiste en del melon og sådan :smile:

Lidt senere: Ugestatus

Link to comment
Share on other sites

Brunchen var med alt det forbudte -amerikanske pandekager med ahornsirup mv

:gal:

<{POST_SNAPBACK}>

ej det er da for lækkert - hvis man har en sød tand - men mere end 2 gange om året kan jeg ikke klare det. Der var nu også mange andre gode ting - spiste en del melon og sådan :smile:

Lidt senere: Ugestatus

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share