Barbell Rows


Torben F.
 Share

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

incognito -> du kommer til at æde din gamle hat her, eller hvad det nu skal koste dig at påstå at jeg tager fejl B)

I den specifikke position med de rette vinkler kan du ikke opløse triceps' kraftvektor til noget der bidrager positivt til at løfte stangen. Jeg har netop vendt den med en af landets absolut førende eksperter indenfor biomekanik - og han er enig med mig.

Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg næsten tolke det som om du ville have noget på højkant.... B)

Jeg er spænt på, om dette virker.

Pilen øverst til venstre indikere, at triceps's arbejde er at få drejet underarmen udad i en drejning centreret i albueledet.

Da hånden holdes fast af stangen sker der istedet det, at albueledet presses til højre og opad i dette eksempel.

Der er ingen vinkler, hvor triceps ikke er aktiveret.

Dit eksempel bryder sammen, når der er en ret vinkel mellem overarm og underarm

Link to comment
Share on other sites

nu vil jeg forsøge at vove mig ud i noget argumentation... Jeg har altså ikke haft særligt meget mekanik og det er meget lang tid siden, så det er meget muligt at det er forkert, men det var det bedste jeg lige kunne få lavet ud fra logikken alene.... Eksemplet er lavet i det tilfælde hvor der er 90 grader mellem over- og underarm.

Altså... jeg har lavet en model her hvor de kræfter albueextension laver i sig selv er tegnet på.

post-10-1095680037.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så du siger, at f.eks. pullover, der er helt forkert i forhold til længde spændingsforholdet har høje shear forces pga det store stræk. Altså er det selve musklens udstrakte position, som menes at forårsage disse kræfter?

Hvis dette er tilfældet så vil disse shear forces jo ikke forekomme ved peak contraction øvelser som rows.

Link to comment
Share on other sites

(indlægget er ik lige færdigt, blive rnød tilat smutte)

Yihaaaaa, bevægeanalyse diskussion :w00t:

Mistede lidt overblikket på vej igennem siderne...

Man kan ikke se på det så firkantet...

Hvis du kun ville bruge pecs i bænkpress ville ville stange overhovedet ikke flytte sig...

Da pecs laver bevægelse mod kropsmidten, dvs du vil kunne ligge og presse så åndsvagt du vil i den lukkede kæde(m. stang)

Link to comment
Share on other sites

MZ: Jeg vil mene, at mine eksperimenter under dagens træning, og din egen film modsiger dit udsagn omkring, at der er vinkler, hvor triceps ikke "virker". Men det kan være, at jeg har misforstået dig?

Jeg troede helt oprigtigt, at triceps ikke kunne have en effekt under visse betingelser, men så vidt jeg nu har erfaret, så kan triceps løfte stangen fra alle relevante vinkler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tog fejl.

incognitos pointe med reaktionskraften fra albueekstensionen på skulderen er validt.

Jeg snakkede tidligere i dag med een biomekanikekspert og han konkluderede umiddelbart at triceps i den vinkelrette position kun kunne lave en kraft parallelt med stangen. Til hans forsvar skal siges at han ikke fik lang tid til at overveje det. Senere snakkede jeg med en anden biomekanikekspert og han konkluderede umiddelbart det samme, men vendte senere tilbage med en konklusion baseret på "virtuelt arbejde betragtninger" som sagde at triceps skaber løft i hele bevægelsen. Herefter lavede jeg et in vitro forsøg (Bilofix) der forkastede min første hypotese og bekræftede hypotesen fra incognito og ekspert nr. 2.

Jeg skulle have lyttet mere til mit eget tidligere indlæg, for problemet endte faktisk med at minde om Lombards paradox, i og med at triceps endte med at kunne betragtes som en skulderflexor.

Link to comment
Share on other sites

men vendte senere tilbage med en konklusion baseret på "virtuelt arbejde betragtninger" som sagde at triceps skaber løft i hele bevægelsen.

Hvilket vel også er den gængse opfattelse blandt idrætsfysiologer, veluddannede instruktører og diverse trænere.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om Clorius kan tilslutte sig den "konklusion" vi nu er nået frem til, eller om han stadigvæk holder på sit indledende argument.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share