Barbell Rows


Torben F.
 Share

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såfremt dit mål er forøget muskelmasse, så lad være med at spilde tid på Barbell Rows. Det er et primaeksempel på en biomekanisk inkongruent øvelse.

Øvelsen er designet således, at det er umuligt at få et optimalt mekanisk load på musklerne. Der er ingen ydre modstand når man er stærkest og modstanden en størst når musklerne er svagest.

Link to comment
Share on other sites

Sikken en gang vrøvl, barbell rows er en af de bedste rygbyggere når vi snakker lats/trapz..

Desuden er den en prima all around øvelse, der træner hele ryg regionen samt biceps og underarme.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Såfremt dit mål er forøget muskelmasse, så lad være med at spilde tid på Barbell Rows. Det er et primaeksempel på en biomekanisk inkongruent øvelse.

Øvelsen er designet således, at det er umuligt at få et optimalt mekanisk load på musklerne. Der er ingen ydre modstand når man er stærkest og modstanden en størst når musklerne er svagest.

Noget du vil uddybe med gode, sande, saglige argumenter?

Link to comment
Share on other sites

Fair nok. Jeg skal prøve at gøre det så simpelt som muligt.

Lad os tage Lats og bagsiden af skulder.

Øvelsen begynder med, at der ikke er nogen ydre modstand (resistance torque) på lats og bagsiden af skulderen.

Derimod har musklerne her den maksimale kraftproduktion (muscle torque). Når stangen trækkes mod slutpunktet i øvelsen, vil den ydre modstand stige til et maksimum, mens muscle torque vil falde til det mindst mulige.

Edited by clorius
Link to comment
Share on other sites

att: clorius

bestemt interessant med en diskusion omkring rows :)

du skriver at der ikke er nogen ydre modstand i bunden. med ydre antager jeg du mener påvirkerning induceret af rows. men er det så ikke i bunden der er størst kraftudvikling? det er jo der vægtstangen acceleraeres og da man ikke har nogen forspænding ligesom i DL er det da helt klart der jeg har de største vanskeligheder. de sidste ~5% af øvelse decelerarer jeg vægtstangen for ikke at få den hamret ind i maven.

er du enig i dette?

Link to comment
Share on other sites

Omega:

Ja t-bar row har de samme problemer. Der findes mange biomekanisk kongruente øvelser for ryggen:

F.eks.

straight-arm pulldown

chin

pulldown

dødløft

bagside af skulder liggende på siden på en bænk (aner ikke hvad den øvelse hedder)

Til listen over de inkongruente rygøvelser kan føjes pullover.

Don Nors

jo vægtstangen skal accelereres op i begyndelsen af bevægelsen. Det kræver en ekstra krafttilførsel, men da den ydre modstand er forsvindende lille er det alligevel ikke her kraftproduktionen er størst, da en meget lille krafttilførsel er nok til at starte bevægelsen. Man kan sige, at kravet om en ekstra krafttilførsel for at skabe en acceleration langt overskygges af den meget markante ændring i løftearm.

Det er selvfølgelig en anden historie, hvis du benytter dig af en semi-ballistisk bevægelse (altså hvor det er nødvendigt at stoppe vægten før den hamrer ind i maven). Hvis det er tilfældet vil der kun være en signifikant kraftproduktion i begyndelsen af bevægelsen. Det kunne være en fin styrkeøvelse, men en elendig hypertrofiøvelse.

Edited by clorius
Link to comment
Share on other sites

jo vægtstangen skal accelereres op i begyndelsen af bevægelsen. Det kræver en ekstra krafttilførsel, men da den ydre modstand er forsvindende lille er det alligevel ikke her kraftproduktionen er størst, da en meget lille krafttilførsel er nok til at starte bevægelsen. Man kan sige, at kravet om en ekstra krafttilførsel for at skabe en acceleration langt overskygges af den meget markante ændring i løftearm.

ok nu bliver du nød til at definerer ydre modstand. hvad er det for en modstand der er størst i toppen af løftet?

Link to comment
Share on other sites

Omega:

Ja t-bar row har de samme problemer. Der findes mange biomekanisk kongruente øvelser for ryggen:

F.eks.

straight-arm pulldown

chin

pulldown

dødløft

bagside af skulder liggende på siden på en bænk (aner ikke hvad den øvelse hedder)

Til listen over de inkongruente rygøvelser kan føjes pullover.

Det vil sige, at du mener at alle former for rows er dårlige øvelser? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Har lige lavet en lille tilføjelse angående ballistisk træning i min tidligere post.

Med ydre modstand (resistance torque) menes krydsproduktet mellem retningsvektoren (overarmen) og kraftvektoren fra vægtstangen. Altså overarmens længde gange tyngdekraften på vægten gange sinus til vinklen mellem overarm og kraft. Kort sagt: hvor stor er vægtens belastning for musklen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Clorius> hvordan skal man træne lats så?

En hurtig søgning på dit brugernavn viser nogen lidt...interessante og anderdeles teorier. Fx mener du det er muligt ikke at involvere triceps i bænkpres, og at dips ikke er optimale hypertrofi øvelser. Derfor forholder jeg mig lidt kritisk til hvad det er du siger.

Selvom det lyder som om du har forstand på det er det lidt... <_< at række ned på det der ofte kaldes den bedste rygøvelse ovehovedet.

EDIT: Har fjernet "chins" efter dips, lavede en fejl :thumb_down:

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Med ydre modstand (resistance torque) menes krydsproduktet mellem retningsvektoren (overarmen) og kraftvektoren fra vægtstangen. Altså overarmens længde gange tyngdekraften på vægten gange sinus til vinklen mellem overarm og kraft.

Jeg vil have en tegning! :)

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Har lige lavet en lille tilføjelse angående ballistisk træning i min tidligere post.

Med ydre modstand (resistance torque) menes krydsproduktet mellem retningsvektoren (overarmen) og kraftvektoren fra vægtstangen. Altså overarmens længde gange tyngdekraften på vægten gange sinus til vinklen mellem overarm og kraft. Kort sagt: hvor stor er vægtens belastning for musklen.

det er ca. et halvt år siden jeg sidst har åbnet en fysik bog så det er muligt jeg tager fejl :)

men hvis jeg ikke tager fejl saå siger du at modstanden er størst i toppen fordi bevægelsen der er uhensigtsmæssig. er det helt forkert? det er også det du mener når kraft potentialet i musklerne er størst i bunden, ikke?

jeg undrer mig lidt over du bruger overarmens længden i din ligning. længden af overamrne er muligvis proportional med ROM men den er ikke ækvivalent. kan du uddybe dette ? :)

som du nok kan læse har jeg ikke de samme biomekaniske forudsætninger som du har. er der noget læse stof du kan anbefale? :)

att: Doc

fuck nu om han er neo nazistisk pædofil morder - gå efter bolden og ikke manden ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige endnu engang understrege, at jeg kun siger at rows er dårlige med henblik på hypertrofi, ikke styrke. Desuden vil jeg lige bemærke, at det jeg siger ikke er teori. Det udspringer af de naturlove, som danner fundamentet i klassik mekanik.

Det her emne falder ind under den samme katagori som vores tidlige diskussion om triceps og bænkpres. Biologer der kaster sig over et område, hvor deres uddannelse ikke har givet dem den fornødne kompetence. En snor (sene), der hiver i en stang (knogle) er biomekanik og kun en biofysiker er i stand til at lave en kompetent analyse. Det lyder hårdt, men det er sandheden.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Don> hvis du hørte en kontroversiel påstand efter påstand efter påstand, ville du også forholde dig kritisk til den nye påstand, ligegyldigt hvor velargumenteret den var ;)

Søg på post history og du vil se lidt af hvert.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ups...

Cilius----> Clorius.

:unsure::w00t:

Jeg prøver selvf. ikke at afspore debatten ved at nævne det med triceps involvering i bænk, udpegede blot at det var en af årsagerne til jeg ikke tog Cloriuses udsagn som gode varer.

Edited by DocHolliday
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share