Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

:blink::blink: øhhh - den er vidst helt gal med min krop - vildt høj puls i forhold til tempo...det føles også ualmindeligt hårdt at løbe i disse dage - enten er jeg ved at blive syg (forhåbentlig ikke!) eller også er der ged i hormonerne :tongue: eller også er der bare gået helt karl marx i min krop :crazy: Nå men vi ser hvordan det arter sig de næste par dage - måske kan jeg slet ikke tåle at holde flere dages pause længere :tongue:
Det er nok bare alt det rejseri, der sidder i kroppen - kender det selv. Luften i en flykabine er jo toerrere end luften i Sahara, så det er nemt at blive dehydreret af sådanne lange flyveture, som du lige har vaeret igennem. Drik lidt ekstra vand, og så kommer der sikkert styr bårde på Karl Marx og hormonerne :smile:
(det er stort set altid sorte mnd, og deres fysik kan bare noget andet end vores andres - white men - and women - can't jump )

Selvfoelgeligt kan vi hoppe ... måske bare ikke i takt til musik ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er nok bare alt det rejseri, der sidder i kroppen - kender det selv. Luften i en flykabine er jo toerrere end luften i Sahara, så det er nemt at blive dehydreret af sådanne lange flyveture, som du lige har vaeret igennem. Drik lidt ekstra vand, og så kommer der sikkert styr bårde på Karl Marx og hormonerne :smile:

Selvfoelgeligt kan vi hoppe ... måske bare ikke i takt til musik ... :wink:

Dertil kan jeg stille en lille udfordring: prøv at hoppe på en (1) hånd i takt til musik :blink: - eller går sidelæns på to hænder i takt til musik :tongue: Og det er skulle ikke undre mig om det bare er nogle knægte, der har lært det meste derhjemme i kælderen :crazy:

Du har nok ret mht flyrejseriet - det mest positive man efterhånden kan sige om det er at man kommer hurtigt fra a til b. Luften er tør som ind i h...... og benplads er efterhånden kun noget, de har på business class (godt man ikke er 2 meter høj siger jeg bare) :dry:

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 16. marts

Cykling 2:

Tid: 49 min

Gns puls: 158

MN-øvelser for knæ og ankel

Forlår i maskine (isoleret øvelse - det vil også sige et ben ad gangen): 3/3x12

Baglår i maskine: 3x12

Chins m. assistance (i tårn eller hvad det nu hedder): 3x8

Lænd på swissball

Nu hvor mit knæ brokker sig en smule tænker jeg at jeg hellere må genoptage lidt (meget lidt) styrketræning for ben. Jeg skal selvfølgelig reparere i stedet for at forebygge men lad nu det ligge :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dertil kan jeg stille en lille udfordring: prøv at hoppe på en (1) hånd i takt til musik - eller går sidelæns på to hænder i takt til musik Og det er skulle ikke undre mig om det bare er nogle knægte, der har lært det meste derhjemme i kælderen
Hvor svaert kan det vaere? Giv mig et par uger, så er den i vinkel (not) :laugh: Det er utroligt, hvad nogle af de gutter kan praestere ...
MN-øvelser for knæ og ankel

En del knaeproblemer starter med manglende mobilitet i hofterne, så hvis jeg var dig, ville ikke springe den del over ...

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 17. marts

Løb ca. 14 km

Tid: 1.12

gns puls: 166

MN-øvelser

Ikke specielt pålidelige km-data, da min foot pod blev ved at slukke - gad vide hvor tit man egentlig skal skifte batteri på sådan knægt :dry:

Træning lørdag den 18. marts

Cykling 3+2:

Tid i alt: 1.55

Gns puls: 162

Maks 186 :devil:

Lidt styrke:

Forlår: 4x10/10 (et ben ad gangen)

Baglår: 3x10

Chins i tårn: 3x8

dips i tårn: 3x10

Der var smæk på i slutningen af første time (3'er timen), og jeg fik kørt nogle gode intervaller. Mit knæ arter sig faktisk rigtig pænt i disse dage, så jeg håber det er slutningen på det problem :tongue: Hamburg Marathon er jo ikke så langt væk nu, så formen skulle jo gerne være på plads :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket ur har du? Jeg har et Polar s625x og jeg har også i sidste uge oplevet problemer med at den slog fra hele tiden. Ganske rigtig var årsagen at batteriet var ved ved at gå død. Jeg synes det er rigtig dårligt at uret ikke kan advare om at batteriet er ved at løbe tør. :dry: Fornem træning iøvrigt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket ur har du? Jeg har et Polar s625x og jeg har også i sidste uge oplevet problemer med at den slog fra hele tiden. Ganske rigtig var årsagen at batteriet var ved ved at gå død. Jeg synes det er rigtig dårligt at uret ikke kan advare om at batteriet er ved at løbe tør. :dry: Fornem træning iøvrigt! :wink:

Jeg har Suunto T6, og jeg synes også godt at den kunne bippe eller noget, når batteriet er ved at være fladt...men det gør den så ikke :dry:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 19. marts

Løb 24,7 km

gns tid: 5.10 min/km

gns puls: 159

MN-øvelser (knæ, ankler, hofter)

Altså jeg løb med Spartas hold 6 i dag (5 min/km), men det gik ikke så godt for dem med at holde tempo - synes også det føltes lidt langsomt noget af vejen. Men det var en fin tur og knæet holdt hele vejen - omend det krævede lidt efterbehandling, da jeg kom hjem, men sådan er det...Det er ikke for sjov at jeg altid har en pose frosne ærter i fryseren til akutbehandling og forebyggelse af småskader :laugh: Jeg læste Karen Marie Brøggers (ultralandsholdsløber) bog, og har besluttet at være enig med hendes holdning, at man ikke skal være for blødsøden overfor sig selv; hvis man går til sin bilmekaniker, fordi bremserne ikke virker, stiller man sig jo heller ikke tilfreds med at få beskeden, at det ikke betyder noget, hvis bare man ikke kører i bilen... :wink: Så jeg 'kører' i min krop så længe den ikke brokker sig mere end den gør...Det varer heller ikke forfærdeligt længe inden jeg skal til at trappe ned mod Hamburg marathon.

Var inde og Gasolin-filmen i går (ville have set Capote, men der var selvfølgelig udsolgt til alle forestillinger...) - jeg har svært ved at se, hvad der er specielt interessant ved Gasolins historie - det forekommer mig at den sikkert minder om mange andre musikeres :dry: Med andre ord mener jeg ikke man absolut behøver at se den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 21. marts

Crosstrainer: 30 min

Stairmaster: 20 min

Gns puls: 160

Maks: 180

Styrke:

Forlår (isoleret i maskine): 4x12/12

Baglår: 3x10

Chins i tårn: 3x7

Dips i tårn: 4x10

Mave+lænd

Ok - søndagens tur tog lidt hårdere på knæet end først antaget :dry: Gjorde lidt ondt, da jeg stod op i morges, så jeg tog i sats i stedet for ud og løbe. Det hjælper dog væsentligt på sagerne at det bliver varmet igennem - alt er værre når man vågner om morgenen; stiv i hele kroppen :wink:

Det er planen at tage en cykeltime senere på dagen - formen skal jo helst ikke gå ned bare fordi knæet går lidt ned :tongue:

Som sagt så gjort :tongue: - eftermiddagstræning:

Cykling 2:

Tid: 50 min

Gns puls: 160

Maks: 176

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 22. marts

Løb 12 km

Tid: ca 1.03

Ikke helt pålidelige puls og tidsdata, da jeg glemte at stoppe uret :4slap: - det kørte med andre ord ca 10 min ekstra, hvor jeg bare stod og strakte ud :tongue:

Mit knæ er ikke på toppen, men det har det faktisk markant bedre når jeg har trænet end før jeg begynder :wink: Og så er det jo bare med at holde sig igang :tongue::superman: Og så kunne jeg rigtig mærke at solen varmede, da jeg løb hjem ad 'morgensolsiden' ved søerne - det var fedt og lige hvad vi trænger til :smile:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 23. marts

Crosstrainer: 10 min

Spinning 2: 50 min

Gns puls: 160

Maks: 175

Internetforbindelsen på kontoret har været nede i flere dage, så det er en helt befriende fornemmelse at få den op og køre igen :smile: Ufatteligt så afhængig man (jeg :blush: ) er af denne forbindelse til omverden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 24. marts

Løb 14 km

Gns puls: 173

Gns tid: 5 min/km

Havde næsten ikke ondt i knæet i morges og har besluttet mig for at afprøve nogle af teknikelementerne i Chirunning (der har været tonsvis af tråde om det på www.dourun.dk, hvor folk skriver begejstret om, hvordan det har forbedret deres hastighed og nedsat antallet af skader og bedret eksisterende skader). Og hvis man skal tage morgenens tur i betragtning kan man godt bilde mig ind at det virker. Jeg synes godt jeg kan se på gns-pulsen at min form er gået lidt ned - formentlig som følge af relativt lang tid uden intervaltræning, men det var en god tur. Og jeg har nærmest ikke haft gode ture i ugevis :dry:

Link to comment
Share on other sites

Havde næsten ikke ondt i knæet i morges og har besluttet mig for at afprøve nogle af teknikelementerne i Chirunning (der har været tonsvis af tråde om det på www.dourun.dk, hvor folk skriver begejstret om, hvordan det har forbedret deres hastighed og nedsat antallet af skader og bedret eksisterende skader). Og hvis man skal tage morgenens tur i betragtning kan man godt bilde mig ind at det virker.

Interessant! Jeg har tidligere stoedt på noget lignede (det hed bare effortless running), og tror egentlig, at der kan vaere noget om sagen. Jeg er så småt begyndt at forberede mig på en ny loebesaeson (isen og sneen skal lige bort foerst, inden jeg går rigtigt i gang :dry: ), og jeg havde faktisk taenkt mig at eksperimentere lidt med chirunning-agtige ting. Tak for linket :smile:

Link to comment
Share on other sites

Interessant! Jeg har tidligere stoedt på noget lignede (det hed bare effortless running), og tror egentlig, at der kan vaere noget om sagen. Jeg er så småt begyndt at forberede mig på en ny loebesaeson (isen og sneen skal lige bort foerst, inden jeg går rigtigt i gang :dry: ), og jeg havde faktisk taenkt mig at eksperimentere lidt med chirunning-agtige ting. Tak for linket :smile:

Jeg vælger at sætte ind på kropsholdning og maksimalt afslappede arme og ben. Hensigten er at lade tyngdekraften gøre en del af arbejdet og derfor bruge en lille fremadlæning i kroppen til at drive sig med med. Det gør også at man lander midt på foden snarere end på hælen, og jeg tror faktisk at et hårdt nedslag på hælen er hårdt hele vejen op gennem kroppen.

Jeg forsøger mig et stykke tid og ser hvad effekten er :smile:

Kig eventuelt også på siden www.chirunning.com

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 25. marts

Cykling 3+cykling 2:

Tid: 1.59

Gns puls: 162

Maks: 183

Lidt styrke:

forlår: 4x10/10

Baglår: 4x10

lidt mave

Min sædvanlige lørdagstræning i Parken; en god måde at starte lørdagen på og komme af med rester af gin fra aftenen før :tongue: - så er jeg også sikker på at blive lidt træt igen bagefter :laugh:

Jeg har lige resten af dagen og natten til at beslutte om det vil være at presse citronen at løbe langt med Sparta i morgen formiddag - jeg har godt nok ikke hørt noget særligt fra mit knæ et par dage, men sidst hørte jeg rigeligt fra det efter en lang tur. Men jeg vil jo gerne med...

Link to comment
Share on other sites

Havde næsten ikke ondt i knæet i morges og har besluttet mig for at afprøve nogle af teknikelementerne i Chirunning (der har været tonsvis af tråde om det på www.dourun.dk, hvor folk skriver begejstret om, hvordan det har forbedret deres hastighed og nedsat antallet af skader og bedret eksisterende skader). Og hvis man skal tage morgenens tur i betragtning kan man godt bilde mig ind at det virker. Jeg synes godt jeg kan se på gns-pulsen at min form er gået lidt ned - formentlig som følge af relativt lang tid uden intervaltræning, men det var en god tur. Og jeg har nærmest ikke haft gode ture i ugevis :dry:

Hej Marianne!

Glæder mig til at høre nærmere om dine erfaringer med Chirunning, da jeg har overvejet det selv. Har også fulgt lidt med på dourun.dk. Er pointen blot at læne sig fremover og lande midt på foden? Gider næsten ikke købe DVD'en, de har vist fyldt den med noget langhåret mentalt skrammel :tongue:

Lever Karen-Marie Brøgger endnu? Den kvinde er utrolig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne!

Glæder mig til at høre nærmere om dine erfaringer med Chirunning, da jeg har overvejet det selv. Har også fulgt lidt med på dourun.dk. Er pointen blot at læne sig fremover og lande midt på foden? Gider næsten ikke købe DVD'en, de har vist fyldt den med noget langhåret mentalt skrammel :tongue:

Lever Karen-Marie Brøgger endnu? Den kvinde er utrolig :bigsmile:

Hyggeligt du kigger forbi min log :smile:

Yep - Karen Marie Brøgger lever endnu :bigsmile: Hendes bog er faktisk læsværdig - ikke alle dele er lige interessante men der er nogle meget gode (og morsomme) observationer ind imellem :tongue: Hun virker i udpræget grad som en kvinde, der har nået ret gode resultater ved simpelthen ikke at tro på at kvinders fysik er mindre stærk eller udholdende end mænds...og så en rigtig pæn portion hårdt arbejde oven i hatten selvsagt :wink:

Jeg har ikke sat mig vildt og voldsomt ind i chirunning, men har bidt mærke nogle områder, som jeg tager fat på (kan også mærke at det nok kommer til at tage en rum tid at ændre løbestil, så der kan vel implementeres flere ændringer hen ad vejen :tongue: ): 1) en mindre hældning fremover i overkroppen - det sikrer fremdrift fremfor opdrift og tyngdekraften gør noget af arbejdet :tongue: 2) maksimal afslappede bevægelser i arme og ben 3) landing midt på foden (det kommer næsten af sig selv som følge af hældning i overkroppen).

Der er også noget med at holde en fast kadance på 90 skridt/minut, men det har jeg ikke fokuseret på.

Jeg har flere gange lagt mærke til at mange af de rigtig hurtige marathonløbere lander på midt- eller forfod og ikke på hælen. Altså jeg tror nu ikke der er den store risiko for at ændret løbestil gør, at jeg slår verdensrekorden, men hvis jeg bare kan slå min egen (med flere længder på et tidspunkt), så må det kunne gøre det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 28. marts

Crosstrainer: 30 min

Steptrainer: 50 min

Gns puls: 158

Styrke:

forlår: 3x10/10

Baglår: 3x10

Chins m. assistance: 3x8

Dips m. assistance:3x8

Mave+lænd

Nu er mit knæ i orden men noget har sat sig nede omkring anklen i venstre ben (altid venstre ben...) :dry: - jeg tænker at det bevæger sig ned gennem benet og forsvinder helt ud på et tidspunkt, hvis jeg bare ryster benet godt nok :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 29. marts

Løb 12,6 km

Gns puls: 164

Gns tid: 5.10 min/km

Mit venstre underben er stadig ikke optimalt, men det gik faktisk sådan ok da jeg først var godt varm. Jeg ville have løbet noget fartleg men det lod sig ikke rigtig gøre...Det er da altid noget at jeg får cyklet nogle intervaller engang imellem, så min form ikke falder helt sammen på den måde :dry::laugh:

Og det var næsten varmt i morges og solen skinnede da jeg løb hjem - fantastisk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 31. marts

Løb 9 km

gns tid: 5.25 min/km

gns puls: 160

Det var ikke en god tur i dag :nonono: - mit ben brokkede sig, så jeg vendte snuden hjem nogle km før beregnet :mad: Men til gengæld gør det ikke nævneværdigt ondt nu, så det er da altid noget. Det er som regel ikke et godt tegn, hvis det gør dobbelt så ondt efter anstrengelserne :wink: Jeg tror der er dømt nul lange ture før Hamburg Marathon og så satser jeg bare på at benet holder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share