Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Træning torsdag den 5. oktober

Hyggetræning...Jeg synes hellere jeg måtte besøge SATS for bare at retfærdiggøre at jeg faktisk betaler for et medlemskab der :laugh: - med min besøgsfrekvens p.t. vil jeg skyde på at det koster mig 200-300 kr. pr. træningstime... :laugh::nonono:

Du skal da have lavet dit medlemsskab om til et 10-turs kort...:smile: Det andet er da for dyrt...:bigsmile:

Jeg tænke på om du har et par råd til mig... Du skrev i min log for et par uger siden om jeg havde et løbeprogram. Det har jeg ikke, men jeg har fået et par ideer gennem nogle andre hjemmesider. Men jeg vil meget gerne høre dit forslag til et program som kan hjælpe mig med at opnå mit mål.

På forhånd tak... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du skal da have lavet dit medlemsskab om til et 10-turs kort...:smile: Det andet er da for dyrt...:bigsmile:

Jeg tænke på om du har et par råd til mig... Du skrev i min log for et par uger siden om jeg havde et løbeprogram. Det har jeg ikke, men jeg har fået et par ideer gennem nogle andre hjemmesider. Men jeg vil meget gerne høre dit forslag til et program som kan hjælpe mig med at opnå mit mål.

På forhånd tak... :wink:

Vejen til et marathon kan jo gå ad mange veje og du kan også kigge på www.dourun.dk for inspiration til programmer. Og du har jo heldigvis god tid :smile: I hovedtræk mener jeg at et fornuftigt marathonprogram skal følge nogenlunde følgende retningslinier:

- du skal op og løbe omkring 50-60 km/uge (ikke nu men i løbet af træningsperioden)

- programmet skal have en fornuftig progression - dvs. overholde reglen om maks 10% mængdeøgning pr. uge

- du skal indlægge regelmæssig restitution (hver 3. uge vil sikkert være passende) - her reducerer man løbemængden lidt (10-20% - der er forskellige meninger om den sag). Reduktionen vil ofte komme fra at den lange kort bliver kortere.

- du skal have mindst 3 og gerne 4 løbedage pr. uge.

Jeg synes du skal starte med at bygge mængden op - vælge en tur om ugen, som langsomt blive længere. Når du har det godt med en løbemængde omkring 35-40 km/uge - det vil sige at du har oparbejdet en fornuftig løbeform og fundet ud af hvordan dine led og sener reagerer på større mængder løb - kan du begynde at indarbejde intervaltræning. Der er delte meninger om, hvor lange intervaller man skal løbe, men intervaller længere end 800-1000 meter kræver meget tilvænning og træning. Jeg synes at 800 meter intervaller er gode - især hvis du har adgang til et stadion. De er korte nok til at give fart i benene men samtidig lange nok til at pulsen er høj i en pæn rum tid.

Det kunne være fornuftigt at arbejde hen mod et program, hvor du har følgende ture pr. uge:

- en lang tur (20-30 km)

- en intervaltræning

- en i 'almindeligt tempo' - der hvor du har det godt

- evt. en tempotur - ca. 10 km i lidt højere tempo end dit almindelige tempo

Interval og tempotræning skal ikke introduceres samtidig. Det vil give for hårdt tryk på din led og sener.

Hvis du vil have hjælp undervejs siger du selvfølgelige bare til. Det er lidt lettere at tilrettelægge løbende når det viser sig, hvordan din krop reagerer på træningen.

Link to comment
Share on other sites

Det er super info dette du har skrevet ovenfor... :4thumbup: Jeg har tilladt mig at kopiere det hele over i et Word dokument så jeg har den til senere.

Tusinde tak...

Vil det sige at nu skal jeg bare løbe de små ture på omkring en 5 - 10km, 3 til 4 gange om ugen som jeg gør indtil jeg kommer ordenlig igang?

Link to comment
Share on other sites

Det er super info dette du har skrevet ovenfor... :4thumbup: Jeg har tilladt mig at kopiere det hele over i et Word dokument så jeg har den til senere.

Tusinde tak...

Vil det sige at nu skal jeg bare løbe de små ture på omkring en 5 - 10km, 3 til 4 gange om ugen som jeg gør indtil jeg kommer ordenlig igang?

Godt du kan bruge det :smile:

Du kan så småt begynde at forlænge den ene tur, så du får arbejdet en af ugens ture op omkring 15 km. Det vil være et godt udgangspunkt for marathontræning. Så får du vænnet både krop og psyke til at være i gang i længere tid. Ligesom at gennemføre et marathon også for en stor del er en mental øvelse er marathontræningen det også - lange træningsture er noget også hovedet langsomt skal vænne sig til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 6. oktober

Løb 13 km

tid: 1.07

gns puls: 155

Ok - nu er det så efterårsvejr - regn og stiv kuling :dry:

Jeg har i øvrigt nu lagt mig i stilling til en Garmin Forerunner 305 :wub: Så nu er det snart MizzR - nu også med gps :wink: Ja der er så få gadgets til løb, så man må samle på dem, der findes :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 6. oktober

Løb 13 km

tid: 1.07

gns puls: 155

Ok - nu er det så efterårsvejr - regn og stiv kuling :dry:

Jeg har i øvrigt nu lagt mig i stilling til en Garmin Forerunner 305 :wub: Så nu er det snart MizzR - nu også med gps :wink: Ja der er så få gadgets til løb, så man må samle på dem, der findes :laugh:

Ej, hvor er jeg misundelig - jeg vil også have GPS.

Jeg går dog lige først og lurer på den nye Apple/Nike tingest til distance og hastighedsmåling. De har vist rimelig stor succes med det i USA, men det er ikke kommet på markedet herhjemme endnu :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 7. oktober

Løb 8,5 km

gns puls: 163

tid: 42 min

mave-, lænd-øvelser

De første 7 km med selskab...jeg var ikke frisk og min krop var ikke i form, så jeg kortede turen noget af, trænede lidt mave mv. og løb så hjem...

Træning søndag den 8. oktober

Løb 20 km

gns puls: 155

tid: 1.42

Jeg havde det - heldigvis - noget bedre i dag end i går...Jeg lå godt nok også maksimalt på sofaen i går :tongue::laugh:

Løb ialt uge 40: 83,5 km

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Ej, hvor er jeg misundelig - jeg vil også have GPS.

Jeg går dog lige først og lurer på den nye Apple/Nike tingest til distance og hastighedsmåling. De har vist rimelig stor succes med det i USA, men det er ikke kommet på markedet herhjemme endnu :sneaky2:

Jeg har også opdaget Apple/Nike-tingen, men hvor jeg bruger apple-mp3-afspillere bruger jeg ikke længere Nike-løbesko...Men hvis det virker godt er det en supergod produktide synes jeg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne :bigsmile:

Interessant log du har, jeg løber selv en del, så tjekkede lige dine tider ud :tongue: Jeg er ikke helt lost kan jeg se, men med distancerne er jeg vist. Jeg har som mål at få løbet 30 - 40 km om ugen, det synes jeg er til at overskue :wink: - Sjovt at følge en løbe-entusiast :walking:

Go vind :sun:

- Pia (Bambi)

Link to comment
Share on other sites

Hey du!

Var det ikke noget - kunne godt bruge lidt mere feminint selskab!

Sally :laugh:

JULEFROKOST

SIDSTE TILMELDING/BETALING PÅ ONSDAG KL: 12.00

Kr. 120,- skal indsættes på Pilegårdens konto:

BG BANK regi. 0246 kontonr. 31 02 17 75 41 med teksten "11.11.06.MetteLehmann"

Efter kl. 12.00 går Rikke fra Pilegården og jeg listen igennem og så er der ikke flere chancer for tilmelding - whatsoever!

For mere info se HER I OFF TOPIC

Kærligste hilsner

Sally the Rednosed Reindeer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey du!

Var det ikke noget - kunne godt bruge lidt mere feminint selskab!

Sally :laugh:

JULEFROKOST

SIDSTE TILMELDING/BETALING PÅ ONSDAG KL: 12.00

Kr. 120,- skal indsættes på Pilegårdens konto:

BG BANK regi. 0246 kontonr. 31 02 17 75 41 med teksten "11.11.06.MetteLehmann"

Efter kl. 12.00 går Rikke fra Pilegården og jeg listen igennem og så er der ikke flere chancer for tilmelding - whatsoever!

For mere info se HER I OFF TOPIC

Kærligste hilsner

Sally the Rednosed Reindeer :smile:

Det kniber måske lidt med de feminine tilmeldinger :wink: - jeg vil bestemt overveje det (man skal jo ikke sådan lade en chance for at drikke øl gå ens næse forbi :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opdaget Apple/Nike-tingen, men hvor jeg bruger apple-mp3-afspillere bruger jeg ikke længere Nike-løbesko...Men hvis det virker godt er det en supergod produktide synes jeg :smile:

Jeg løber heller ikke i Nike, men den lille tingest kan man vist hæfte fast på skoen som det nu passer én. Man behøves altså ikke at løbe i Nike.

Men, intet slår rigtigt GPS :wub:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 10. oktober

Løb ca 13 km

inkl. intervaller: 5*800 m + 400 meter pause-job

gns puls: 159

maks: 183

Jeg havde svært ved at tæske pulsen i vejret i dag men jeg kom nogenlunde efter det. Mit gps-gadget er ikke arriveret endnu - til gengæld købte jeg nye sko i går, og jeg synes jeg skulle bruge et par sko, som ikke var Asics Kayano (for at få lidt afveksling), og jeg endte med at købe et par Asics Kinsei, som jeg ellers bare liiige skulle prøve at løbe i. Jeg tror faktisk ikke at jeg kunne have købt et par løbesko, der var dyrere - heller ikke selvom jeg havde kigget mig godt omkring :laugh: Nå men jeg tænker at prøveløbe dem i morgen, så nu må vi håbe de viser sig at være pengene værd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så kan du jo løbe jorden rundt nu uden at blive væk... :tongue:

Det ser jeg også som en stor fordel :tongue: - man ved jo aldrig hvornår man skulle få brug for at finde hjem fra Timbuktu :wink:

Nu skal jeg jo foreløbig lige tage mig sammen til at finde ud af hvordan den virker. Jeg var begyndt på det i går aftes - så ringede telefonen og pludselig var aftenen væk :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer at deltage i 50K varianten af socialmarathon for ligesom at holde julefedtet af kroppen. Ved du om alle, der løber 50K, løber med i 4:30 gruppen?

Sidste år kom vi ind lige tids nok til første startgruppes afgang. Men der var også et par stykker der var fartholdere på 3:45 - så alle muligheder står åbne :-)

Mvh,

/KasperCO

Link to comment
Share on other sites

Jeg overvejer at deltage i 50K varianten af socialmarathon for ligesom at holde julefedtet af kroppen. Ved du om alle, der løber 50K, løber med i 4:30 gruppen? Hvad gør du fx selv?

Mvh

Carsten

Jeg ved ikke engang hvad 4.30-gruppen er... :tongue: - er det km-tid eller sluttid? Uanset hvilken af varianterne, der er tale om løber jeg nok ikke med der - det er enten for langsomt eller for hurtigt :tongue: Jeg har læst at de regner med at sætte et tempo omkring 5 min/km fra hovedbanen og ud, men jeg løber kun med, hvis jeg kan nå og fange en fornuftig gruppe til resten af turen.

Sidste år kom vi ind lige tids nok til første startgruppes afgang. Men der var også et par stykker der var fartholdere på 3:45 - så alle muligheder står åbne :-)

Mvh,

/KasperCO

Hvilke tidsgrupper findes?

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 13. oktober

Løb 15,5 km

tid: 1.18

gns puls: 159

Ydersiden af min ene ankel føles lidt 'slidt' :dry: - nå men mon ikke det går over helt af sig selv igen... :tongue:

og så er det fredag den 13. i dag, så vi må hellere kollektivt lukke os inde og håbe på at vi ikke får besøg af et monster eller en massemorder :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke engang hvad 4.30-gruppen er... :tongue: - er det km-tid eller sluttid? Uanset hvilken af varianterne, der er tale om løber jeg nok ikke med der - det er enten for langsomt eller for hurtigt :tongue: Jeg har læst at de regner med at sætte et tempo omkring 5 min/km fra hovedbanen og ud, men jeg løber kun med, hvis jeg kan nå og fange en fornuftig gruppe til resten af turen.

Hvilke tidsgrupper findes?

Du kan se tidsgrupperne her:

http://www.sitecenter.dk/socialmarathon

Gruppe 1; 4 timer 30 min. starter kl. 8.45.

Gruppe 2; 4 timer starter kl 9.15

Gruppe 3; 3 timer 45 minuter start kl 9.30

Hvor foregår alle dine mange løbekilometer typisk henne?

Jeg selv er snart ved at løbe tør for interessante løberuter i københavn og omegn - men overvejer snart at indvie Rudersdalruten, hvor der vist skulle være en marathon rundt i skøn natur.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke tidsgrupper findes?

Gruppe 1; 4 timer 30 min. starter kl. 8.45.

Gruppe 2; 4 timer starter kl 9.15

Gruppe 3; 3 timer 45 minuter start kl 9.30

(sakset fra løbets hjemmeside)

Opmærksomheden skal henledes på, at der lægges lidt mere vægt på depoterne end under et traditionelt marathon-løb. Der er i dagens anledning mange gode sager (var der i hvert fald sidste år) - og den faktiske løbehastighed mellem depoterne er således lidt højere end hvis man blot konverterer sluttiden til hastighed. Sådan husker jeg det i hvert fald.

Mvh,

/KasperCO

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share