Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Lige et par strø-tanker, som jeg vil skrive ned i loggen, mens jeg husker dem:

Forleden, ude på Købmandsskolen, spurgte en flink med-kursist, hvad det dog var for noget `slam´, jeg drak? Det spørgsmål er han ikke den første til at stille. Jeg forklarede ham, hvad en protshake var, og lidt om grundene til at indtage protshakes af og til (ikke fordi jeg er vildt klog på sådan noget, så det blev bare lidt om `musklernes byggesten`osv). Han spurgte så, om det var pga. mit handicap, at jeg trænede?

Nej, det kan man bestemt ikke sige. Nu må man ikke tro, at jeg tog ham spørgsmålet ilde op. Slet ikke. Sagen er bare den, at træningen foregår langt mere på trods af mit handicap end på grund af det. Hvis det bare drejede sig om at være i stand til at leve med mit handicap, så ville et par gange holdtræning ugentligt på fys-klinikken være tilstrækkeligt, og jeg ville kunne spare medlemsskab i FW. men som jeg før har sagt: Fys-klinikken ejer ikke en anstændig håndvægt, og deres ellers udmærkede maskiner er lagt an på træning af handicappede og/eller ældre mennesker. Som sådan opfylder faciliteterne deres formål udmærket, men ingen kan med rimelighed sammenligne fys-klinikkens træningssal med hverken et kommercielt fitness-center eller (langt mindre) med et virkeligt styke-/BB-center. De ting er så forskellige som whisky og leverpostej.

Nej, jeg træner for styrke og masse (dog primært styrke), og passionen, ikke mit handicap, er min drivkraft. At øget styrke så også gør nogle ting lidt lettere for mig i hverdagen, er en behagelig sidegevinst. Naturligvis giver mit handicap mig visse begrænsninger i forhold til træningen. Men netop derfor er det så fedt, når jeg udvider mit program med håndvægt-træning, da frie vægte unægteligt kræver mere af mig, end maskinerne gør. I de øvelser, hvor jeg ikke har balance til at bruge frie vægte, er maskinerne jo stadig fuldt ud brugbare.

Her i vinterferien vil jeg forsøge at komme tidligt ned i FW, så jeg kan få plads og ro til at lege med håndvægtene. Den del af min trænings-mæssige `karriere´ er først lige begyndt, og som jeg så tit har sagt: Når jeg begynder fra en ende af, og bare holder fast, så skal tiden nok vise, at det ikke bliver helt ringe endda. De personer, som før har forsøgt at knække min motivation, kan roligt være bange!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bare drejede sig om at være i stand til at leve med mit handicap, så ville et par gange holdtræning ugentligt på fys-klinikken være tilstrækkeligt, og jeg ville kunne spare medlemsskab i FW. men som jeg før har sagt: Fys-klinikken ejer ikke en anstændig håndvægt.

Hvis det ikke er for langt væk kunne du skifte til Fysiocenter/DHS det er fys-klinik og center i et, gode håndvægte og maskiner, det burde lige passe til dig, det ligger på Vesterbro torv 2, 6 sal men der er elevator.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle roserne. Bliver jo helt rørt. :wub:

@ Mollerup: Forslaget er sådan set udmærket, men hvad decideret fys-behandling angår, bliver jeg, hvor jeg er, også fordi de har rimeligt god erfaring med at behandle spastikere.

Hvis jeg skal skifte center, bliver det nok til Ny Helse & Motion.

I øvrigt har jeg store nyheder på cykel-fronten:

WEEEEEEEEEEE HAVE A PR! :superman:

Med hiv og sving (samt en hulens masse vand, plus et par bananer og en halv pakke Dextro) lykkedes det mig at få cyklet 43 (!) km i dag! Kun en enkelt gang før har jeg nået marathon-distancen, og aldrig før har jeg været over de 42.

Hårdt var det, men det gik.

Nu skal jeg lige have lidt mad, og så skal jeg glo lidt film. Den slags ting må man jo huske at tage sig tid til i ferien.

Endnu engang tak for jeres aldrig svigtende support.

Link to comment
Share on other sites

Tak, folkens.

Som altid er jeg glad for jeres support.

I dag blev det til et trænings-pas i FW. Jeg var en anelse træt efter gårsdagens cykel-helvede, men heldigvis mærker jeg hverken smerter eller øget muskel-tonus. Efter at have levet med mit handicap i 31 år, kan jeg som regel mærke, når den er gal, mht. overanstrengelse. I de tilfælde skyldes det som regel, at jeg har villet mere, end min krop har kunnet holde til.

jeg fik lavet en del gode DB skulderpres. Det ER altså federe end maskinen, selv om jeg ikke kan strække min venstre arm helt ud (men det kan jeg heller ikke i maskinen, så det gør næppe den store forskel).

Værre var det for en ung gut, der kom lettere til skade, da hans kammi kom til at anbringe en 30-kilos håndvægt oven på hans tæer! :crazy:. Så han måtte lige have en ispose på.

Apropos tunge håndvægte, så vil jeg gerne erklære min støtte til en del MOLboers initiativ om at klage til DGI, samt skrive læserbreve imod planerne om at fjerne håndvægte over 26 kg. Fra min side skal læserbreve regne ned over stort set alle de medier, man kan skrive til. Og hvad læserbreve angår, er jeg ikke nogen novice. I nogle år har jeg holdt mig fra at skrive læserbreve, pga. at jeg var træt af, evig og altid at blive truet og chikaneret, selv for relativt uskyldige skriverier. Men der er næppe nogle BB´ere, som bliver sure på mig, fordi jeg slår til lyd for, at man bibeholder tunge vægte. Det burde de vel snarere blive glade for. Og hvis nogen endelig skulle blive pissed off, kan de vel højest beskylde mig for at være krådt-tilhænger. Og det kan jeg nok leve med, i lyset af, hvad jeg ellers er blevet kaldt og beskyldt for i min tid.

Slutteligt skal ingen være i tvivl om, at jeg afskyer doping, og at jeg gerne lader mig teste, anytime!

Link to comment
Share on other sites

Tidligt op, og ned i FW.

DB skulderpress:

12@12

12@12

12@12

Det går lettere med at håndtere håndvægtene. Det er jo dejligt.

Benpres:

15@150

15@160

10@170

Vertical traction:

15@80

15@80

10@85

Lower back maskine:

3x15@70 kg. Jeg prøver nok snart med 75.

Leg curl:

3x15@45

Brystpres maskine:

15@40

10@45

10@45

Cable row:

15@55

10@65

8@70

Arm extensions efter behag @40 kg.

Abd. crunch maskine efter behag @35.

Derefter var det lynhurtigt hjem og smide trænings-tingene, og i stedet få fat i fys-tingene, og så til fys kl. 10.20. Så jeg bliver nok træt i aften.

God fredag! :smile:

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

I dag må der nok en pause til. I de sidste dage har jeg kørt på grænsen af, hvad jeg magter, og det kan mærkes. En LILLE (12-15 km) cykel-etape vil jeg ikke udelukke, men det bliver så også alt.

Btw, så rykker det mere og mere i mig for at skifte center. Jeg er ikke sur på FW, men jeg savner atmosfæren i de lidt mere hardcore gyms. Må se at finde ud af, hvad jeg vil. Naturligvis skal mine ambitioner heller ikke vokse mig over hovedet. Men omvendt er det nemmere at træne moderat i et hardcore gym, end bringe den hardcore atmosfære ind i et mainstream gym (sidstnævnte vil som oftest være umuligt, og er i hvert fald ikke noget en-mands-projekt).

Nå, vi må se, hvad der sker.

Jeg tilføjer lige noget: Jeg har det jo med at få idéer (og gudskelov for det, for mange af de ting, jeg har opnået, er blevet gennemført via mine egne eller min families idéer)´. Fornylig tænkte jeg på at få en lille bænk til mit mikroskopiske `home gym´. Den idé gik jeg fra, af følgende årsag: Hvis jeg skal træne DB skulderpres hjemme, så skal jeg have et tungere håndvægt-sæt, eller i det mindste nogle flere/tungere skiver. Hvis jeg skal dele mit nuværende håndvægt-sæt op, bliver de to `nye´ håndvægte for lette, hver især. Desuden har centret jo naturligvis bænke og håndvægte, som jeg kan bruge, når jeg alligevel er der. Så fra et cost/benefit synspunkt er det mest fordelagtigt at bruge håndvægte i centret, fremfor selv at investere.

Men hvor én idé dør, opstår en ny, og forhåbentlig bedre; Jeg `laver´ en lettere håndvægt, ved at flytte rundt på skiverne, og så begynder jeg at træne lidt wrist curls herhjemme. Det vil blive lidt svært med min venstre arm, men netop derfor skal det øves. Og jeg skal nok få det lært. Jeg har alt for længe begået den fejl at tro, at jeg stort set ikke kunne lave andre håndvægt-øvelser end biceps curls.

Nu bliver jeg helt glad. :cooldance:

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Det fungerede udmærket at lave wrist-curls. Jeg startede tidligt ud, for ikke at overbelaste håndleddene. Den til formålet sammensatte håndvægt vejer 4,3 kg. Mens jeg nu var i gang, lavede jeg også nogle wrist extensions. Tak til den, der lavede MOLs øvelsesbibliotek. Og når bare passionen er `semper ardens´(altid brændende), så skal resultaterne nok komme. Og jeg skal jo hverken stille op til Athletic Fitness eller til DM i styrkeløft.

Det er jo godt, at mit gamle håndvægtsæt stadig kan bruges til noget, selv om det snart er ved at være for let til seriøse biceps curls. Bl.a. Blackmoore har jo før forsøgt at motivere mig til at lave flere forskellige håndvægt-øvelser, men på det tidspunkt var min træning centreret omkring cykling og vægttab.

I aften cyklede jeg 15 km, som jeg jo halvt om halvt havde lovet log-læserne. Det gik fint.

Jeg har lige haft lidt `issues´ her i aften. En kvindelig bekendt gjorde noget meget uoverlagt, og det kostede hende en tur på sygehuset (og for at undgå misforståelser: Det var ikke mig, der, på nogen måde, forårsagede hendes indlæggelse). Hun ringede så til mig, og jeg forsøgte at snakke hende til ro. Sådan noget må hun sateme aldrig gøre mere, og hvis hun gør, så er hun der ude, hvor det ikke står i min magt at gøre noget for hende, hvor gerne, jeg end ville. Men hun er sluppet overraskende billigt fra sit meget ukloge optrin, og bliver formentlig udskrevet i morgen. Jeg tror dog nok, at hun og jeg skal nøjes med at være venner, i hvert fald til der falder ro over tingene. Det bliver for kompliceret, hvis vi skal til at være mere end det, lige nu.

Vi ses, her i loggen.

Nu vil jeg se James Bond, og nyde en genstand.

Link to comment
Share on other sites

Træning i FW i dag:

Benpres:

15@150

15@160

10@16010@170

5@180

Vertical traction:

15@80

15@80

10@85

Skulderpres maskine:

15@40

15@40

10@45

8@50

Brystpres maskine:

15@40

15@40

10@45

Cable row:

15@55

15@60

10@65

8@70

Arm extensions efter behag @40/45, samt abd. crunch maskine efter behag @35.

Derefter lidt leg med håndvægte. Den `tunge´ afdeling var desværre ret crowded, så jeg måtte nøjes med to stk. 10-kilos. Jeg fik dog bl.a. lavet en del wirst-curls.

Lower back maskinen gad jeg ikke bruge i dag.

En lille snak med min gode homie T blev det også til.

Hurtigt hjem og spise, samt vaske tøj, og vaske op, og så hurtigt ned på Bridgewater, hvor en lile flok United-fans overværede holdet slå Derby 4-1. Udmærket indsats af begge hold, men klasse-forsskellen gjorde sig jo gældende. Jeg drak 3 pints, og ikke mere end det. Skal jo tidligt op i morgen. i morgen bliver nok en nul-dag. Jeg har længe presset mig selv rigeligt hårdt.

Alt i alt en god dag.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Er du gal, hvor var FW proppet!

For første gang i min tid dernede var det lige før, at jeg ikke kunne gennemføre mit træningspas.

Nå, men det gik da.

Stats er omtrent, som de plejer at være, men det lykkedes mig liiiiiiiige at tage 3 reps på cable row maskinen, med 75 kg på! YEAH! :laugh:

Men til syvende og sidst ender det nok med, at jeg må ned i Ny Helse & Motion. Der er næppe helt så crowded (selv om lokalerne er langt mindre, har de også langt, langt færre aktive medlemmer).

Ellers går det bare ud i et. Jeg er på kursus (går trods alt bedre end i starten), kommer hjem, træner, køber ind, spiser, og går så ud som et lys. Godt, at det her er tidsbegrænset.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Egentlig en udmærket dag i dag.

Vores skøre underviser var i hopla, og lavede skæg & ballade, så vi alle var ved at falde ned af stolene af grin.

men han skal nu tage sig i agt, for nu skal vi have vikar et par dage, og når vores `rigtige´ underviser vender tilbage, skal han nok erfare, at vi andre heller ikke er helt ringe, hvad practical jokes angår. Selve planen skal jeg nok forklare, når vi forhåbentlig har fået den gennemført.

Dagens cykling blev til 14 km. Det var sådan set ok. Det er lidt hårdt at cykle efter en lang dags kursus, men det går.

Jeg bekæmpede stædigt lysten til at købe nget i kantinen i dag. Madpakke, banan og en protshake var alt. Og så naturligvis vand.

Link to comment
Share on other sites

Så blev det fredag, guys!

Der blev gået godt til stålet i FW, hvor min gode homie, T, som er idrætslærer, og som lever og ånder for sport af snart sagt enhver slags, fungerede som spotter, imens jeg lavede DB skulderpress.

10@12

10@12

10@12

Derefter fortsatte jeg selv med maskin-øvelserne.

Benpres:

15@160

10@170

10@180

Vertical traction:

15@80

15@80

10@85

Brystpres maskine:

15@40

15@40

10@45

Lower back maskine:

15@70

15@70

10@75

Seated leg curl:

3X15@45

Cable row:

15@60

10@65

10@70 (UBEHA´LIG, som Asbjørn Riis siger!)

Arm extensions efter behag @40, samt abd. crunch maskine efter behag @35.

Sluttede af med lidt wrist curls med en 6-kilos håndvægt.

Så har jeg også gjort mit for i dag.

Vi snupper lige et nummer med gode gamle Dave Dudley:

http://www.youtube.com/watch?v=uKcYRkUI0Dk...feature=related

Og så et klip, hvor Johnny Cash læser op på dansk, i Kbh. i 1971. Jeg synes, at han klarer oplæsningen helt ok, i betragtning af, at han ellers ingen tilknytning har til DK.

http://www.youtube.com/watch?v=SY9wsCywWHU...feature=related

I fald det skulle interesserer nogen, så har jeg i dag et hvæserbrev i JP, angående doping-problematikken og DGI´s (IMO) hovedløse politik med at begrænse adgangen til tungere frie vægte:

http://jp.dk/meninger/breve/article1607925.ece

God fredag. :smile:

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

17 kilometer på kondicyklen i dag, plus nogle wrist curls med en 6,5 kg´s håndvægt.

I morgen skal der gøres rent, og hvis det ikke er alt for glat, skal jeg ned i FW. Ellers må træningen, for en gangs skyld, vige for husholdnings-arbejdet. Der er dæleme nok at se til.

Jeg smutter nu, for jeg er ved at se Predator på TV2.

Link to comment
Share on other sites

Glimrende træning i dag. Det eneste, der ikke rigtig kørte, var benpres.

Jeg skriver stats ind senere, hvis jeg orker det. Fåårk, hvor jeg glæder mig til det kursus er slut. Det er altså for hårdt i længden, det her. Og der er jo en grund til, at jeg har fået tilkendt fleksjob.

Hvis jeg så bare kunne tage mig sammen til at spise. Men et eller andet blokerer ligesom for det, rent mentalt. Paven havde nok ret, dengang han skrev, at jeg sikkert opfatter det som om at jeg spiser mere, end jeg egentlig gør.

Når det her bøvl er slut, vil jeg til at læse bøger om at styrke sit selvværd. Det kan næsten kun blive bedre. Alt for tit vil jeg gerne bære verden på mine skuldre, og det holder jeg bare ikke til, selv om mine skuldre er blevet en del bredere.

Nu snupper jeg lige et par frikadeller, for noget må jeg have ned i mavzen.

Link to comment
Share on other sites

Stats for i dag:

Benpres:

15@160

15@170

Mere var stængerne ikke til i dag

Vertical traction:

15@80

15@80

10@85

Lower back maskine:

15@70

15@70

10@75

Brystpres maskine:

15@40

10@45

10@45

Seated leg curl:

3x15@45

Seated cable row:

15@60

10@60

10@65

8@70

Skulderpres maskine:

15@45

Men jeg syntes ikke, at maskinen var så sjov, så jeg lavede resten af mine skulderpres med 12-kilos håndvægte i stedet for.

Sluttelig arm extensions efter behag @40, samt abd. crunch maskine efter behag @35.

Nu har jeg fået vasket alt mit tøj, så jeg har noget rent til den kommende uge. Det er godt, at jeg er så selvhjulpen.

Link to comment
Share on other sites

Pga. travlhed nøjedes jeg med 10 cykling i dag, bl.a. fordi det var nødvendigt at få købt ind i dag. NUL-dage ER bare ikke mig! Jeg regner med at tage omkring 15 km i morgen, og så kommer denne uges styrketræning til at ligge onsdag-fredag-lørdag.

Til aften åd jeg hele 400 gram kyllingebryst, med kartofler og rå gulerødder til. Decideret junk har jeg holdt mig fra i dag: En bolle i stedet for pølsehorn, og protshake i stedet for Matilde.

Nå, men jeg må have en lur.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag indebar bl.a. en tur i det, der angiveligt skulle være DK´s dyreste taxa, en Mercedes 320 SL. Man svævede nærmest hen over asfalten. Det er sgu en skam, at sådan én ville koste 2,4 mille, hvis man skulle købe den til privat brug.

Af træning er det blevet til 15 km på kondicyklen. Jeg afviste at tage i FW i dag, selv om én af mine med-kursister, som også er FW-medlem, forsøgte at punke mig lidt. Der er dæleme for crowded om tirsdagen. I morgen skal jeg derned, selv om det næppe er stort bedre til den tid.

Nå, men det går jo nok! Selv om jeg ikke skal nægte, at jeg føler mig yderst presset lige for tiden. Men nu kan jeg da snart se enden på det. Og jeg har i hvert fald fået lært en del, selv om jeg ikke bliver revisor i dette liv. Men det behøver jeg så heller ikke blive.

I næste uge sker der nok noget spændende, men for det tilfælde, at det ikke bliver til noget, skal jeg gemme detaljerne til senere.

Nu vil jeg i bad.

Link to comment
Share on other sites

I går vaskede jeg gulv, og magtede ikke at cykle. Men omvendt er det også kedeligt at skulle bruge weekenden på alt for meget husligt.

I dag gik det ok på kurset. Men det er nu godt, at der kun er en uge tilbage.

Dagens træning i FW:

Benpres:

15@160

15@170

10@180

Seated leg curls:

3x15@45

Brystpres maskine:

15@40

15@40

10@45

Lower back maskine:

3x15@75

Vertical traction:

15@80

15@80

10@85

Cable row:

15@60

15@65

12@70 (UBEHA´LIG! :devil: )

Arm extensions efter behag @40, samt abd. crunch maskine efter behag @35.

Lidt DB skulderpres blev det også til. De 12-kilos håndvægte var borte med blæsten (eller vel rettere med nogen, der ikke havde sat dem på plads efter brug), så jeg prøvede med 14-kilos. De er liiiige tunge nok endnu. Men det gik da så nogenlunde. I hvert fald mere givende end skulderpres-maskinen.

God MOL-fredag. :laugh:

I næste uge kommer der MÅSKE til at ske noget, som der kan blive en del Okse-historier ud af. Stil ind her på kanalen, for yderligere detaljer, i næste uge (men da planen er lidt svær at udføre, kan jeg ikke GARANTERE, at den kan gennemføres).

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share