BOGS


Bogs
 Share

Recommended Posts

Jeg tror lige du mistede fokus igen :tongue:

Jeg prøvede bare på at rette Bogs da hun sagde at hun skulle arbejde på hendes posterior chain for at blive bedre til db rows, jeg prøvede bare på at gøre hende opmærksom på at lats og erector ikke normalt er en del af posterior chain :smile:

Jo, erector ER faktisk! :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror lige du mistede fokus igen :tongue:

Jeg prøvede bare på at rette Bogs da hun sagde at hun skulle arbejde på hendes posterior chain for at blive bedre til db rows, jeg prøvede bare på at gøre hende opmærksom på at lats og erector ikke normalt er en del af posterior chain :smile:

ØV... og her troede jeg ellers jeg kunne sætte dig lidt på plads :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

Horisontale trækkeøvelser går hovedsageligt i lats, ja!

Det kommer altså helt an på hvordan du vinkler albuen, samt hvor opret eller foroverbøjet du står, hvor skråt du holder kroppen kontra hvor horisontialt ... det er i hvert tilfælde ikke kun en primær lat øvelse!!

Ved godt du skriver horisontialt, men det er de færreste der kører rows så strikt at de udtryk kan bruges i denne sammenhæng.

Jeg bruger som ofte min til bagskulderen og rhomboideus idet jeg ligger stor fokus på at sprede skulderbladene i bunde af løftet (dvs. vægten næsten ned at rører gulvet med skulderen så langt væk som muligt fra håndvægten med maks strakt arm) og få dem presset maksimalt sammen i toppen af løftet ... med et minimum af lat involvering....

... andre gange ligger jeg primær fokus på lat idet jeg ligger trækket tæt inde ved kroppen og fører vægten mere eller mindre op langs benet med en forholdvis rolig og foroverbøjet overkrop, hvorefter jeg jeg bruger mange kræfter på at finde lat kontraktionen i toppen af løftet og holde dette fokus i hele den eccentriske fase lige indtil jeg føler at trapzius tager over og skulderbladene går "for meget fra hinanden" og primær fokus derved mistet fra lat'en ... her vender jeg løftet for at bringe fokus tilbage på lat og IKKE trapezius og rhomboideus :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Det kommer altså helt an på hvordan du vinkler albuen, samt hvor opret eller foroverbøjet du står, hvor skråt du holder kroppen kontra hvor horisontialt ... det er i hvert tilfælde ikke kun en primær lat øvelse!!

Ved godt du skriver horisontialt, men det er de færreste der kører rows så strikt at de udtryk kan bruges i denne sammenhæng.

Jeg bruger som ofte min til bagskulderen og rhomboideus idet jeg ligger stor fokus på at sprede skulderbladene i bunde, af løftet (dvs. vægten næsten ned at rører gulvet med skulderen så langt væk som muligt fra håndvægten med maks strakt arm) og få dem presset maksimalt sammen i toppen af løftet ... med et minimum af lat involvering....

... andre gange ligger jeg primær fokus på lat idet jeg ligger trækket tæt inde ved kroppen og fører vægten mere eller mindre op langs benet med en forholdvis rolig og foroverbøjet overkrop, hvorefter jeg jeg bruger mange kræfter på at finde lat kontraktioneni toppen af løftet og holde dette fokus i hele den eccentriske fase lige indtil jeg føler at trapzius tager over og skulderbladene går "for megete fra hinanden" og primær fokus derved mistet fra lat'en ... her vender jeg løftet for at bringe fokus tilbage på lat :smile:

Jo længere væk armene kommer fra kroppen, jo mere går det over i at blive en bagskulder øvelse, facepulls (kabler) eller rear laterals (DBs), men dem regner jeg ikke for en row øvelse som sådan...

Jeg holder stadig fast på at hvis det er en horisontal row øvelse så går det hovedsageligt i lats, men det kan selvfølgelig være jeg tager fejl :smile:

EDIT: Ydermere kan man jo sige at jo mere oprejst man står, jo mere går den i trapz og rhomboids imo.

Men jeg tror vi mener mere eller mindre det samme her..

Edited by Thorhauge
Link to comment
Share on other sites

Det kommer altså helt an på hvordan du vinkler albuen, samt hvor opret eller foroverbøjet du står, hvor skråt du holder kroppen kontra hvor horisontialt ... det er i hvert tilfælde ikke kun en primær lat øvelse!!

Ved godt du skriver horisontialt, men det er de færreste der kører rows så strikt at de udtryk kan bruges i denne sammenhæng.

Jeg bruger som ofte min til bagskulderen og rhomboideus idet jeg ligger stor fokus på at sprede skulderbladene i bunde af løftet (dvs. vægten næsten ned at rører gulvet med skulderen så langt væk som muligt fra håndvægten med maks strakt arm) og få dem presset maksimalt sammen i toppen af løftet ... med et minimum af lat involvering....

... andre gange ligger jeg primær fokus på lat idet jeg ligger trækket tæt inde ved kroppen og fører vægten mere eller mindre op langs benet med en forholdvis rolig og foroverbøjet overkrop, hvorefter jeg jeg bruger mange kræfter på at finde lat kontraktionen i toppen af løftet og holde dette fokus i hele den eccentriske fase lige indtil jeg føler at trapzius tager over og skulderbladene går "for meget fra hinanden" og primær fokus derved mistet fra lat'en ... her vender jeg løftet for at bringe fokus tilbage på lat og IKKE trapezius og rhomboideus :smile:

Takker for den detaljerede beskrivelse! Synes nemlig, at jeg mest kan mærke den i min rhomboideus, når jeg laver den (står skråt for det meste)... det kan være det er derfor jeg stadig roder rundt med så små kg... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for den detaljerede beskrivelse! Synes nemlig, at jeg mest kan mærke den i min rhomboideus, når jeg laver den (står skråt for det meste)... det kan være det er derfor jeg stadig roder rundt med så små kg... :blink:

JA... der har du nok forklaringen :smile:

De fleste kvinder er i reglen meget svage næsten tangerende til atrofiske i deres rhomboideus muskel :dry:

... endda blandt mange af dem som stiller op i fitness er der direkte "hul" i ryggen på dem mellem skulderbladene fordi musklen er så underprioriteret og mange ikke forstår at træne den!!

DB rows er en skide god øvelse for du kan næsten ramme alle de overfladiske rygmuskler med øvelsen alt efter hvordan du selv vælger at vinklen kroppen og armen der trækker... gå ALTID EFTER hvor du mærker den... ikke efter hvor en eller anden fortæller dig øvelsen rammer!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

JA... der har du nok forklaringen :smile:

De fleste kvinder er i reglen meget svage næsten tangerende til atrofiske i deres rhomboideus muskel :dry:

... endda blandt mange af dem som stiller op i fitness er der direkte "hul" i ryggen på dem mellem skulderbladene fordi musklen er så underprioriteret og mange ikke forstår at træne den!!

DB rows er en skide god øvelse for du kan næsten ramme alle de overfladiske rygmuskler med øvelsen alt efter hvordan du selv vælger at vinklen kroppen og armen der trækker... gå ALTID EFTER hvor du mærker den... ikke efter hvor en eller anden fortæller dig øvelsen rammer!!

Var det så en idé at køre dem tungt med lats'ene først, for så at kunne trække lidt flere kg på rhomboideus (hvis det ville hjælpe)?? Eller bare veksle? Vil gerne have lidt fylde midt på ryggen jo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var det så en idé at køre dem tungt med lats'ene først, for så at kunne trække lidt flere kg på rhomboideus (hvis det ville hjælpe)?? Eller bare veksle? Vil gerne have lidt fylde midt på ryggen jo :wink:

.... nærmere omvendt!!

Træt rhomboideus og de midterste + nederste trapezfibre først og kør derefter for lat'en... under lat øvelsen vil du jo stadigvæk på virker de andre muskler og endda ekstra meget hvis de allerede er udtrættet!!

Lidt ala at man laver leg extensions først før squat hvis man ønsker at påvirker vastus mediales mere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Norah omrking 2 ting:

1. lats arbejder en del i kødløft. De holder bla. stangen ind til kroppen.

2. Aktivér og arbejd på dine rhomboidei. De er vigtige for dine skuldre's funktion og er ofte svage hos kvinder (og mænd i en lidt mindre grad).

Mon ikke du er gode hænder hos Anders og de andre IK/MOL drenge? :smile:

Link to comment
Share on other sites

kæft der er varmt herinde... :4flex:

Anna jeg tror også du skal droppe ham Erik selvom han har en flot sideskilning :superman:

NO>> Stop med at mobbe mig :spam: Jeg har da i det mindste alle 8 abs året rundt :w00t:

He, tror også jeg er i lidt bedre hænder hos coach Anders.. :smile:

Hvordan lagde du selv ud med VL-træningen? Det er måske slet ikke så kompliceret, som Erik gør det til? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Norah omrking 2 ting:

1. lats arbejder en del i kødløft. De holder bla. stangen ind til kroppen.

2. Aktivér og arbejd på dine rhomboidei. De er vigtige for dine skuldre's funktion og er ofte svage hos kvinder (og mænd i en lidt mindre grad).

Mon ikke du er gode hænder hos Anders og de andre IK/MOL drenge? :smile:

Jeg er i hvert fald blevet taget godt imod og får al den hjælp jeg har brug for :wub::bigsmile: Der går ingen tid, så er jeg stor, stærk og mean :wink::devil:

Link to comment
Share on other sites

He, tror også jeg er i lidt bedre hænder hos coach Anders.. :smile:

Hvordan lagde du selv ud med VL-træningen? Det er måske slet ikke så kompliceret, som Erik gør det til? :blink:

Jeg træner ikke direkte VL, men bruger deres hjælpeøvelser. Har aldrig prøvet at være med til een af deres træninger, selvom man nok burde... Det ser ud som om de har det sjovt :smile: Har lavet nogle træk og stød sammen med Anders (incognito) førhen, men er kommet lidt fra det igen. Cool hvis det er den vej du vil gå!

Kompliceret er det jo egentlig, men Erik prøver at gøre sig uundværlig ved at overdramatisere :tongue: Klassisk approach :4thumbup:

Edited by Tunen
Link to comment
Share on other sites

Jeg træner ikke direkte VL, men bruger deres hjælpeøvelser. Har aldrig prøvet at være med til een af deres træninger, selvom man nok burde... Det ser ud som om de har det sjovt :smile: Har lavet nogle træk og stød sammen med Anders (incognito) førhen, men er kommet lidt fra det igen. Cool hvis det er den vej du vil gå!

Kompliceret er det jo egentlig, men Erik prøver at gøre sig uundværlig ved at overdramitisere :tongue: Klassisk approach :4thumbup:

Hmmm... Jeg er faktisk blevet lidt tændt på VL og kunne godt tænke mig at blive god til det - uden dog at sætte min almindelige hygge træning (dødløft mm.. :wub: ) på standby. Så planen er i hvert fald at komme til VL-træning 2 gange om ugen og så køre det andet rigtig tungt ved siden af! :bigsmile:

Så Erik, som snakkede en del om, hvordan vi skulle træne VL 5 gange om ugen (og ikke andet end VL) må liiiiige styre sig lidt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dayum et dødsensløft Anna :4thumbup: Mere af det på mandag kl 1745.

Ja, du gik glip af noget dér! :wink:

Skal træne mandag formiddag, men skal til VL-træningen om aftenen, så ses vi jo nok dér.. :smile: Så må jeg se, om jeg kan presse lidt mere ud af stængerne :tongue:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share