El Guapo's Trænings log


moraka
 Share

Recommended Posts

Hvad nytter det at proppe fingrene i ørene og råbe, så du ikke kan høre, hvad folk siger til dig, når det kun rammer dig selv?

Du lever i en fantasiverden, hvor du tror 120 kg er meget at dødløfte, og nærmer dig kun realiteternes overflade, når nogen bemærker, at de end ikke kan se, at du træner.

Hvis du hygger dig med din træning og ikke har andre mål end dette, kan du roligt fortsætte som hidtil, men hvis du vil nogen steder - nogen som helst steder, så bør du slå ørene ud og lytte til, hvad der bliver sagt.

Du bør i så fald droppe tankerne om mytiske skovhuggere, østeuropæiske gymnaster og indiske brydere, og i stedet vende tilbage til virkelighedens verden, hvor du hurtigt kan få verificeret, at deres situation og din tilnærmelsesvist er fuldstændigt inkommensurable. Dit liv og dit udgangspunkt er et andet.

Din træning er pænt udtrykt og lettere litotisk beskrevet ikke ligefrem konventionel, og hvis den slags ligeledes kaster ualmindelige resultater af sig (i positiv forstand) kan det forsvares, men ellers bør du nok kaste håndklædet i ringet og erkende, at "sandheden" kan findes i det simple, og ikke mindst at det ikke altid kan betale sig at være aparte i træningssammenhæng :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen, kan hører du ikke VIL lytte.

Det er lidt ærgeligt da det jo vel er en af styrkene ved at have en online logbog, at folk kan komme med gode velmenende råd og vejledning.

Jeg skriver ikke at du er nybegynder, men din træning ligner ærligt talt noget nybegynder noget. Derfor kommer med rådene.

Når så bliver konfronteret med dette kan dit program slet ikke forsvares i forhold til de mål du gerne vil opnå.

Som jeg har læst mig frem til så er dine mål noget lign:

1)Du vil gerne se godt ud nøgen?

2)Du vil gerne være stærk?

3)Dine forbilleder er bodybuildere så går ud fra at du gerne vil have en fysik der minder om en bodybuilders?

4)Du vil gerne være sund?

1) Du vejer 115 med en højde på 182 og løfter ikke særligt tunge vægte. Jeg går ikke ud fra at din fedtprocent er særlig lav.

Råd: Begyndt at basere dit program på store basisøvelser og på at blive stærk i disse. Krydder det med øvelser til dine 'weak point'. Din forbrænding og din Fedtfri masse vil helt sikker blive bedre end den er nu, og dermed stiger dit stofskifte også.

2) samme råd som 1eren. løft tung og bliv stærk. Lad være med at skifte øvelser hele tiden. Variation er godt men fokusere på at først og fremmest minimum at kunne squatte 150kg, dødløfte 200kg, bænke 150kg (Bare et eksempel), Så skal vi nok lade være med at kalde dig slap,

3) Prøv at se hvordan CLEAN bodybuildere træner. Eks. Crawdaddys log. Eller tjek nogle af de andre konkurrence athleter herinde og se hvordan de træner. Lad være med at kopiere 100% men lig mærke til at det er BASIS BASIS BASIS, og det er altså tung træning.

4) 115kg fordelt på 182cm kan næppe være supersundt. Der skal måske kigges lidt på kosten. Men det er selvfølgelig fint at du bevæger dig set fra et sundhedssynspunkt. Hardcore bodybuilding eller styrkeløft er ikke supersundt ganske vidst. Har ikke lige tjekket din log godt nok, men går ud fra at du jævnligt laver cardio ved siden af din vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvor i min træning er der mangel på basisøvelser. Jeg har altid ment at basisøvelser er vigtige og har altid brugt basisøvelser. Men jeg sætter også stor værdi i isolationsøvelser. Min foretrukkene reprange er 5-8 og jeg har ofte benytet mig af triples og singles til hypertrofi. Hvordan er det ikke tungt.

Triples og singles er ikke tunge per definition - de er tunge hvis de vægte du tager, er tunge... :wink:

(og det jeg tror de andre vil frem til er, at du skal løft nogle tungere kg'er!)

Link to comment
Share on other sites

Og her er jeg dybt uening. Jeg er af en mening, at man ikke skal abselut kunne squate 150kg. På trods af at jeg er svag, så har jeg da taget mindst 10 kilo på i muskler og har en andstædig fysik. Milo Sarchev fotæller, da han for første gang trodte ind i et motioncenter så han en fyr bænke 80 kilo som havde fænomonal brystkasse ogsom bænkede 200kg som kun havde middelmådig udvikling. Der har du to argumenter for min mening.

Det er en rigtig god idé at bruge én eller anden anekdote, om hvilken du ikke kender sandheden, som grundlag for din træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set folk, der har store muskler og var meget slappe.

De var alle på steroider. Så kan du jo tage et valg?

Løfte tungt, spise rigeligt protein og grøntsager + bønner/linser og fuldkorn.

Eller fise den af og løfte lette vægte og krudte den max for at nå dine mål.

Teknikken forstår jeg ikke du kan have problemer med. Du siger selv du har stor erfaring og viden. Det er ingen kunst at løfte pænt med let vægt, det bliver først svært når man når over 90% af max.

Har man ikke god teknik med sin 6RM i goodmornings, så har man ikke god teknik i øvelsen overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har jeg skrevet at jeg har stor erfaring og viden. Jeg er blot ikke nogen nybegynder. Og hvad med det faktum af at man kan sagtens løfte lidt tungere, hvis man lige har dårligt teknik og har lavere range of motion. og hvad er egentligt tungt i dine øjne at man bare skal smide vægte på og løfte som en idiot.

Jeg taler meget om teknik i min post. Jeg taler om tungt som en funktion af ens 1RM (angivet som procentsatser).

Hvad tror du så min definition af tung træning er?

Måske du skulle gå tilbage, læse min post igen?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at forstå hvad jeg skriver. Jeg er af den mening af noget, så kommer jeg med et eksempel fra mig selv og en anden som har oplevet lign.

Du er vel ikke noget specielt godt eksempel, da du ikke har et stort veludviklet bryst.

Man kan ikke tage én eller anden tilfældig udtalelse fra folk for gode varer, især ikke hvis de prøver at overbevise dig om et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Og fordi at jeg ikke har noget godt bryst ,så tæller resten af kroppen slet ikke. Det kunne måske tænkes at jeg måske ikke ligefrem har gode gener angående det områede af kroppen. Hvem siger at det var en tilfældig udtagelse. Manden kom med en pointe, om ikke at abselut skulle kunne løfte så tungt som muligt, men at bruge god form.

Det er jo ikke det Søren skriver. Okay, du siger du ikke har gode gener iforhold til at bygge stor patkasse men hvad har du så gener for?

Den med at skyde skylden på generne er verdens dårligste undskyldning. Istedet burde du kigge på din træning. Det med at nogle ser voldsomt massive ud selvom de ikke løfter de store kg, tror jeg mere skyldes fedtprocenten folk render rundt med. Hvis en lille makker på 1,70cm og 70kg hakket med et godt stykke under 10% fedt på kroppen ligger og repper med 80kg og ved siden af ligger en stor styrkeløfter på 130kg med en fedtprocent omkring de 30% kan presse 200kg i bænk. Så er det da klart at de fleste synes at den lille makkers brystkasse ser 'størst' mest defineret ud. Men at tro at den lille makkers muskel tværssnitsareal på brystmusklen er større en 200kgs bænkeren er simpelthen at bilde sig selv noget helt forkert ind.

Husk at vi kun er her for at hjælpe og ikke for at hævde os selv eller være nedladende. Der er altid nogle der er stærkere et eller andet sted. Personligt holder jeg af at træne med folk der er stærkere end mig, da det inspirere til selv at blive stærkere. Og stærkere ER lig = større hvis det er clean. Og også federe fysik hvis fedtprocenten holdes i nogenlunde kort snor.

Good luck. Håber at du bare tager 5-10% med at hvad der bliver sagt. De historie som du hører skal mere bruges som inspiration og ikke som den pure sandhed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share