MTB loggen


MTBforever
 Share

Recommended Posts

Der kan helt sikkert gøres meget for at gøre løbetræningen mere interessant og sjov. Den er bare ikke så højt prioriteret i mit program, så det bliver nok som det er nu indtil jeg en dag sætter mig et mål som f.eks kunne være at løbe et marathon. Så indtil videre er det kun erstatnings træning det bliver brugt som, når det er småt med tid.

Grunden til at jeg spurgte efter MTB cyklen var at du så også kunne blive hevet med rundt i en af de lokale skove, når du har weekend vagt. Hammer bakker eller lundby krat ligger begge inden for 1 times grænsen. Men ellers nøjes vi bare med asfalten. Man behøver iøvrigt ikke det vilde udstyr bare for kunne komme med rundt i skoven. Den aflagte fra kælderen er sikkert helt fin til at få det prøvet.

Men videre til dagens træning:

3 rundture på min trænings rute før jeg ikke turde køre mere pga mørket. Der var god fart og energi på alle 3 runder og den svære stigning den indeholder blev klaret på alle 3 ture uden at skulle af cyklen. Ved ikke hvor stejl den er men valgte det næst laveste gear for at kunne komme op. Næst laveste på en gear MTB er altså lavt!! Hver gang var med sikkerhed noget med tæt på max puls da toppen blev nået! Der er desværre væltet eet træ henover en del af ruten så den er lvet ca 500 m og en bakke mindre siden sidst men stadig med 3 stejle stigninger og en lang række mindre der også kræver deres.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 304
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mr. Forever.

Har du kendskab til hvordan Rold rutens beskaffenhed er for tiden, og kan den i det hele taget køres for væltede træer.

Hilsen Per

Og så har du ret i at løb aldrig bliver sjovt, i al fald ikke sammenlignet med mtb-kørsel

Hej Per

Jeg har desværre ikke første hånds oplysninger om ruten men jeg vil formode at den officielle rute på store dele er meget mudret og stort set ufarbar. Jeg bruger den normalt kun fra ca maj til september/oktober da den ellers er for mudret efter min smag.

Man kan dog sagtens køre nede i Rold, jeg vil bare ikke anbefale den officielle rute og der er da bakker nok at tage af stort set uanset hvor du bevæger dig hen. Hvor meget der er væltet dernede ved jeg ikke men Lundby krat var ikke særligt medtaget. Det ene træ jeg så der var væltet lå bare ret uheldigt :sneaky2:

God tur!

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg spurgte efter MTB cyklen var at du så også kunne blive hevet med rundt i en af de lokale skove, når du har weekend vagt. Hammer bakker eller lundby krat ligger begge inden for 1 times grænsen. Men ellers nøjes vi bare med asfalten. Man behøver iøvrigt ikke det vilde udstyr bare for kunne komme med rundt i skoven. Den aflagte fra kælderen er sikkert helt fin til at få det prøvet.

Jeg er med! Tror lige jeg tager en prøvetur på den lånte BTB og hvis det går ryger den med til Ålborg. Alternativt tager jeg landevejscyklen med. Den vejer heller ikke så meget men fylder på den anden side lige så meget :bigsmile:.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med! Tror lige jeg tager en prøvetur på den lånte BTB og hvis det går ryger den med til Ålborg. Alternativt tager jeg landevejscyklen med. Den vejer heller ikke så meget men fylder på den anden side lige så meget :bigsmile:.

Lyder godt.

Uanset hvad du tager med skal vi nok finde på noget. Ville bare tro det kunne være meget sjovt at få prøvet noget andet. Var det ikke kun weekendene du sommetider skulle tilbringe i Aalborg?

Tirsdagen træning blev til 2 timers spin. Først en spin I og dernæst en Spin II og begge instruktører kørte faktisk fremragende timer stort set efter min smag. Den efterfølgende cykeltur 15 km hjem var der ikke meget energi tilbage til. Det var nu også lidt småkoldt efter at være fuldstændigt gennemvarmet og våd af sved sådan at skulle ud i det ret kolde og blæsende vejr.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad du tager med skal vi nok finde på noget. Ville bare tro det kunne være meget sjovt at få prøvet noget andet. Var det ikke kun weekendene du sommetider skulle tilbringe i Aalborg?

Det er nemlig ritti' !!! dobbelt a !!! :blush:

begge instruktører kørte faktisk fremragende timer stort set efter min smag.

uuuuuhadada a080.gif lyder spændende :bigsmile:

/ :sun::please:

Link to comment
Share on other sites

Uhm .. Vejret var jo pragtfuldt med stortset blå himmel og forholdsvist lidt vind så det var jo heldigt at transporten hjem fra arbejde gjorde at jeg skulle stikke af tidligt. Hjem og skifte tøj og så afsted i skoven.

4 omgange blev det til på min egen lille runde i skoven og alle omgange med stort set samme tempo. 1 time og 25 minutters træning kunne det blive til inkl kørsel til og fra skoven. Kunne godt mærke at der har regnet lidt siden sidst jeg var der da bakkerne var klart sværere at få bid på. Ikke sådan at der var decideret mudret men nok til at nogle af opkørslerne var pænt svære at forcere og der skulle virkeligt arbejdes med vægtfordelingen på cyklen.

Måtte iøvrigt på sidste omgang lide den store skam at sætte foden ned netop fordi baghjulet smuttede hvorved jeg røg ud af kurs hvorefter der ikke var andet for end at sætte foden ned. Stedet var så også så stejlt at jeg lige måtte 10 meter længere op før jeg kunne komme på cyklen igen. Elsker den bakke!! Snæver, knudret og stejl singletrack = høj puls

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad du tager med skal vi nok finde på noget. Ville bare tro det kunne være meget sjovt at få prøvet noget andet. Var det ikke kun weekendene du sommetider skulle tilbringe i Aalborg?

Hej igen!

Komme til at tilbringe nogle weekender og hverdage i Aalborg (stavet rigtigt denne gang :laugh:). sender lige en PM.

:bigsmile:

Edited by Cykeldrengen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
:poking:

hva så - gengældelsens time, unge mand - er man gået i stå her med træningen ? holder man ferie ? eller har man midlertidig motivationskrise mht logføring ?

:bigsmile:

Håber uanset hvad at alt er ok i din ende !!

kh

/Maier

Nah ikke ligefrem gået i stå men der er ikke sket så meget der har været værd at skrive om. Stor del af motioneringen har været henlagt til transport kørsel.

Link to comment
Share on other sites

lørdag for længe siden .... 15/3

Gymnastik sæsonen færdig med finale opvisningen og det gik over al forventning. Må dog sande at det er sin sag at holde styr på ca 35 børn i 1-3 klasse alderen fordelt på 2 hold. Der skulle holdes general prøve, uddeles opvisnings tøj, spises frokost og fotograferes og de skulle være parate til opvisningen så der blev brugt en del resourcer på at få det hele til at klappe. Jeg var godt brugt da dagen var ovre osse af at slæbe redskaber frem og tilbage ikke kun for egne hold men osse for nogen af de helt små hold.

De største udfordringer på sådan en dag er dog nok mere af pædagogisk art end fysisk.

Onsdag d 19

Resten af familien var taget tidligt afsted til sommerhuset for at vente på elektrikeren der desværre ikke kunne sige præcist hvornår han skulle komme så de skulle være der fra kl 10:00, så jeg skulle støde til senere efter arbejde. Glimerende lejlighed til at få cyklet et par km på landevejen.

Så 53 km iflg iform ruteplanlægger. Det blev nogen kolde km!! Kører normalt ikke i overdrevent meget tøj til og fra arbejde da jeg trods alt kun har 13 km hver vej og måtte nok konstatere at sko overtrækkene ville have været en god ting at have med når turen varer længere tid end en time. Fuck mine tæer var kolde!!

Men ellers en god tur stort set med rygvind det meste af vejen så alt i alt en fornøjelse. Tid og fart må stå hen i det uvisse da jeg ikke har computer på vinterhesten.

Påske lørdag bød på ca 3 timers svømmehal med ungerne og det var klart en fornøjelse!! Selv pre teenageren viste sig fra den gode side og var med på at "lege" og prøve nye ting så han fik lært at lave baglæns salto fra 1m vippen. Han er ellers normalt lidt tilbage holdende med den slags udskejelser fordi han er bange for at det ser dumt ud hvis man ikke lige kan første gang ....... :blink:

Selv fik jeg igen taget mig sammen til at prøve lidt på baglæns salto og halvanden forlæns og sandelig om ikke det lykkedes. Baglæns lykkedes i første hug mens den halvanden forlæns kostede et par maveplaskere inden der var helt styr på rotationen. Det kniber lidt med orienteringen i luften efter mange års pause fra det pjat så skal lige have genopbygget fornemmelsen af hvad der er op og ned mens man snurrer rundt i luften. Cardio træning var det ikke men kan efterfølgende konstatere at skuldrene åbenbart bliver brugt ret intensivt alligevel for de er altså godt ømme.

Søndag d 23

-1 grader og tørt var jo ideelt til en hurtig tur på landevejen så jeg smuttede lige en tur ud til Nørholm og hjem igen. Ret flad rute og vinden er nærmest det eneste udfordrende her normalt. Denne var stortset direkte ind fra siden dog med tendens til modvind på hjemturen. Desværre begyndte det at små sne lige da jeg rullede ud af indkørslen og i løbet af turen tog det bare til. ca 45 km blev det til på halvanden time. Jeg var rimeligt påklædt men de sidste 10 km var ikke just en fornøjelse. Kulden havde langsomt kravlet i benene hvilket giver sådan en begyndende fornemmelse af at have fået en lammer på låret og dermed siver kræfterne også stille ud af benene.

Må have set ret sjov ud da jeg kom hjem for hår og øjenbryn var godt iset til. så håret bestod af ca 1 cm tyk isplade og samme galdt øjenbrynene og det var først under bruseren jeg fik det sidste væk.

Link to comment
Share on other sites

tirsdag 25/3

ca 42 km med ca 30 km/t som snit. Ikke specielt hurtigt men det skal nok tages med at det er på vintercyklen og i fuld vinterpåklædning. Ruten var ret kuperet hvilket osse trækker i den negative retning.

Havde ellers håbet på at det snart var ordentligt vejr så den rigtige racer kan komme på asfalt igen og man kan begynde at køre i lidt mindre tøj men det må vente lidt endnu.

Bortset fra temperaturen var vejret ellers pragtfuldt med sol og kun få skyer og vejene var helt og aldeles tørre.

Begynder lidt at blive bekymret for hvad form jeg kan nå at opbygge til Mallorca turen i april men uanset form så skal jeg jo afsted så det er vel bare med at få trænet så meget som muligt inden. Cyklen skal også lige klargøres med ildt lavere gearing end den normale. Var sidste år ude at køre på bjerge med min normale landevejs gearing og må nok erkende at det er lige en kende for højt når det går opaf over mange kilometre. Men det kommer altså ilge til at vente på at cyklen kommer på gaden når salten er væk fra vejene. For de nørdede bliver min normale 42/23 som laveste gear skiftet til 39/26 så mon ikke det rækker til osse at gå i panik opaf bakkerne .....

Link to comment
Share on other sites

Ja vejret var helt kanon i går. Havde selv håbet på at komme ud, men det var vidst lidt for koldt i forhold til mine skoovertræk, og gider ikke køre med kolde fødder.

Da ellers et helt anstændigt tempo du allerede kører med. Og mht. gearingen, så går du fra en dræbergearing, til en mere normal gearing :D

Link to comment
Share on other sites

Ja vejret var helt kanon i går. Havde selv håbet på at komme ud, men det var vidst lidt for koldt i forhold til mine skoovertræk, og gider ikke køre med kolde fødder.

Da ellers et helt anstændigt tempo du allerede kører med. Og mht. gearingen, så går du fra en dræbergearing, til en mere normal gearing :D

Hmm troede egentligt at 11-23 casetten jeg havde bagpå var hvad de fleste kører med. Ville faktisk foretrække 11-21 men den fåes desværre ikke til Chorus gruppen og Record casetten er urimeligt dyr.

Har faktisk en gammel 13-29 casette liggende som kun er blevet brugt på nogle få ture. Der kan man snakke om panik gear til når det virkeligt går opaf længe og til lejligheden den blev købt ville jeg afgjort ikke have undværet den.

Fandt iøvrigt den her side med målinger på de danske bjerge hvis der skulle være læsere der søger lidt udfordringer herhjemme i danmark. Jens der har siden er osse flink til at opdatere med nye bakker hvis man mailer ham hvor de er osv. Så finder han gps dataene og ligger dem ind.

Link to comment
Share on other sites

29/3

Endelig er temperaturen steget lidt men desværre osse med grå himmel og lidt byger som ekstra bonus. Bygerne har på den anden side den praktiske virkning at det salt som vejvæsenet så gavmildt har strøet den sidste uges tid bliver skyllet af vejen.

Så endelig tog jeg mig sammen til at tage det blå sommer lyn frem fra muldposen. ( i den her sammen hæng ved at fjerne de 3-4 cykler der stod foran den ude i garagen ) Helt afgjort en fornøjelse at komme på alurammen igen efter længe at have kørt på min gamle vinter stål hest. Cannondalen er altså bare lige det lettere og mere stiv hvilket altså bare føles godt.

Vinden blæste ret godt idag ca 10 m/s ind fra vest og det kunne da osse mærkes. Turen gik via Skalborg ud af mod Nibe hvor der er nogle mindre bakker der helt sikkert godt kan mærkes i modvinden. Formen er afgjort endnu ikke til modvind opaf bakker på stor klinge. Umiddelbart før Nibe kørtes mod klitgård og på dette tidspunk var snittet afgjort ikke noget at prale af. ca 27 km/t lå det på. Men det hjalp afgjort at få vinden ind fra siden af ned mod klitgård og da jeg ved klitgård fik vinden i ryggen gik det ganske godt fremad.

Det gik nu ind imod Hasseris og bagom Gug på vej hjem og stadig med et højt tempo.

Turen var ialt 69,45 km hvilket blev tilbagelagt på 2:15:32 dvs med 30,75 km/t som snit hastighed. Vind og påklædning taget i betragtning er det godkendt men må nok se i øjnene at jeg ikke kommer afsted til Mallorca i topform. Er simpelthen kommet for sent igang men nu må jeg så bare sørge for at komme i så god form som det nu kan nåes inden uge 17. Skal nok få besteget bjergene dernede men nok ikke helt i den fine stil der eller burde være muligt.

Link to comment
Share on other sites

Turen var ialt 69,45 km hvilket blev tilbagelagt på 2:15:32 dvs med 30,75 km/t som snit hastighed. Vind og påklædning taget i betragtning er det godkendt men må nok se i øjnene at jeg ikke kommer afsted til Mallorca i topform. Er simpelthen kommet for sent igang men nu må jeg så bare sørge for at komme i så god form som det nu kan nåes inden uge 17. Skal nok få besteget bjergene dernede men nok ikke helt i den fine stil der eller burde være muligt.

Hmmm topform? Knap 31 km/t er da et et udemærket gennemsnit at starte ud med her så tidligt på året. Og tænk på at du kun bliver hutigere jo mere du cykler. Iøvrigt lyder en tur til Mallorca som en udemærket gulerod at have foran sig. Der er garanteret varmt og tørt i uge 17.

God vind på landevejen!

Link to comment
Share on other sites

Turen gik via Skalborg ud af mod Nibe hvor der er nogle mindre bakker der helt sikkert godt kan mærkes i modvinden. Formen er afgjort endnu ikke til modvind opaf bakker på stor klinge. Umiddelbart før Nibe kørtes mod klitgård og på dette tidspunk var snittet afgjort ikke noget at prale af. ca 27 km/t lå det på. Men det hjalp afgjort at få vinden ind fra siden af ned mod klitgård og da jeg ved klitgård fik vinden i ryggen gik det ganske godt fremad.

Det gik nu ind imod Hasseris og bagom Gug på vej hjem og stadig med et højt tempo.

Ahh godt med en cykeltur i mit "gamle område" :wink:

Jeg er sikker på at du får en go' træningstur til Mallorca - bare det at køre i "fremmed område" og i sommertøj før vi andre gør det :bigsmile: Giver et godt boost !!

- og iøvrigt tak for link med "danske bjerge" og input somewhere else om hvor det er godt at cykle i Jylland - skal lige ha' set lidt nærmere på det :smile:

Fortsat go' weekend !

/ :sun:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm topform? Knap 31 km/t er da et et udemærket gennemsnit at starte ud med her så tidligt på året. Og tænk på at du kun bliver hutigere jo mere du cykler. Iøvrigt lyder en tur til Mallorca som en udemærket gulerod at have foran sig. Der er garanteret varmt og tørt i uge 17.

God vind på landevejen!

Hej Lars

Som start på sæsonen er det ok men det er ikke ok med kun 3 uger til det der skulle have været forsæsonens mål. Jeg har trodsalt haft et par måneder som kunne have været brugt mere effektivt. Men jeg har vist været for god til at prioriteret alt muligt andet :dry: Og ja det er en god gulerod så beslutningen lige pt er osse bare at få trænet så meget som kroppen nu kan holde til indtil turen dvs ca hveranden dag. Så må vi se om det rækker til at få rø... med op over bakkerne i et ordentligt tempo.

Ser i øvrigt godt ud med din træning her tæt på marathonen. Du kommer jo til at gennemføre i fin stil.

Ahh godt med en cykeltur i mit "gamle område" :wink:

Jeg er sikker på at du får en go' træningstur til Mallorca - bare det at køre i "fremmed område" og i sommertøj før vi andre gør det :bigsmile: Giver et godt boost !!

- og iøvrigt tak for link med "danske bjerge" og input somewhere else om hvor det er godt at cykle i Jylland - skal lige ha' set lidt nærmere på det :smile:

Fortsat go' weekend !

/ :sun:

Hej Vivs

Turen bliver helt sikkert en god tur men jeg er bare ikke der formmæssigt hvor jeg gerne ville være og havde regnet med at være.

Nå træning sofar today ....

13 km i øs regnvejr !! Tog sommer raceren på arbejde og håber at jeg kan smutte tidligt og få trillet en tur på vej hjem ( dvs fuld udblæsning over ca 40 km ). Men godt nok ikke sjovt at trille afsted i regnen her til morgen.

mere senere!!

Link to comment
Share on other sites

Nå men smutte tidligt blev aldrig til noget men jeg ville alligevel prøve om jeg ikke kunne nå nogle kilometre inden aftenens pligter. ( Forældre møde og arbejde )

Lagde ud på hvad der skulle have været ca 40 km men efter små 5 km syntes jeg godt jeg kunne mærke cyklen var lidt blød bagtil ..... Ganske rigtigt .... Årets første punktering. Jeg havde kun en reserve slange med så jeg turde ikke køre den planlagte tur eftersom at det regnede. Som de fleste cyklister ved er chancen for at punktere i regnvejr jo noget større end i tørvejr.

Så det blev til direkte hjem efter at have skiftet slange og pumpet cyklen så meget som mini pumpen nu kunne klare. Sølle 20 km blev det til. Absolut ikke noget at prale af.

Derefter arbejde, videre til forældre møde og så hjem og arbejde igen. Man skulle tro jeg havde travlt men grunden er den simple at kunden jeg snakker med er i New Zealand så vi er desværre 12 timer fra hinanden. Lidt bøvlet men det er der nok ikke noget at gøre ved.

Over and out.. og godnat!!

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 1/4

Grundet nattens sene arbejde havde tog jeg tidligt hjem idag men måtte lige have en "morfar" ude på liggestolen i solen. Godt nok iført sove pose men fuck det var afslappende!! Efter en halv times super restitution var jeg bare topklar til en cykeltur. Vinden var for en gangs skyld i sydøstlige hjørne så turen gik derfor østpå. Det betyder for mit vedkommende at turen bliver ret bakkeløs men tilgengæld over ret åbent landskab altså ret meget vind.

Temperaturen var så høj at jeg satsede på korte bukser og knæovertræk men indrømmet det var nok lige tidligt nok. Der skal vist være et par grader varmere før det bliver påklædningen men jeg nød nu alligevel fraværet af de lange bukser.

Distance: 50,71 km

gns : 32,71 km/t

tid: 1:33:03

vind: 7 m/s

Trods alt god hastighed men der er nu stadig plads til forbedringer. På sådan en flad rute skal jeg gerne til sommer op og ligge på omkring de 35 i snit, med der er lige et stykke vej endnu.

Iøvrigt 1 styk punktering igen igen. Dækindlæggene skal snart i.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt 1 styk punktering igen igen. Dækindlæggene skal snart i.

Det plejer da ellers normalt at være den årstid hvor man tager dem ud :blink:

:tongue:

Grus og småsten skulle forbydes og/eller kommmunen skulle feje alle veje og stier mindst en gang om ugen.

Tænk at kunne powernappe udendørs. Det lyder meget!! hyggeligt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det plejer da ellers normalt at være den årstid hvor man tager dem ud :blink:

:tongue:

Grus og småsten skulle forbydes og/eller kommmunen skulle feje alle veje og stier mindst en gang om ugen.

Tænk at kunne powernappe udendørs. Det lyder meget!! hyggeligt.

Hej Gregers - hyggeligt du kigger forbi.

Indrømmet - Lyder ret forkert .... men jeg kører normalt ikke med indlæg på sommer raceren. Der ligger bare helt enormt meget fint grus på vejene lige pt så at have dem i indtil jeg skal til Mallorca og træne ville nok være en god ide.

Powernapning udendørs .. Tja der skal jo være en eller anden fordel ved at være jyde!

Link to comment
Share on other sites

5-6 april

Weekenden bød på 24 timers spin i randers.

Selv havde jeg valgt at deltage på et 4 mands hold så det blev kun til 6 timer i sadlen men det passede nu osse fint ifht hvad der var formålet for mig. Havde jeg valgt 8 eller 12 timer i sadlen skulle jeg sikkert have brugt et par dage på at restituere men nu kan jeg sagtens komme videre med træning allerede fra idag.

Fedt event ellers - god stemning og de instruktører jeg fik fornøjelsen af gjorde det rigtigt godt. Der var vist et par fejlskud i løbet af de 24 timer men heldigvist ikke noget jeg blev udsat for.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 8/4

Som start på dagen lidt trælst at konstatere at vejvæsenet har fundet det nødvendigt at sprede salt på stierne bare fordi temperaturen har været under 0. Nu kommer Sommer cyklen ikke ud før der igen har været en god gang regn vejr til at fjerne salten.

Men ellers var der jo perfekt vejr dvs ikke alt for meget vind og tørt men køligt. Det passede lige med at køre en omvej hjem fra arbejde idag og da en gammel cykel buddy/kollega spurgte om jeg ville med ud at køre passede det jo perfekt. Jeg hentede ham lige efter arbejde og han stod parat i indkørslen til at smutte afsted da jeg kom.

Vi blev enige om at han bare fulgte mig hjem så afsted det gik. udad diverse småveje omkring Aalborg med fokus på at der godt måtte være lidt buler på turen.

Jeg mangler stadig lidt ifht topformen men har alligevel rimeligt overskud på bakkerne og det er jo under alle omstændigheder det der bliver brug for om godt 11 dage når jeg kommer sydpå. Turen idag blev vidst for mig kun på omkring 32 km ( ingen computer på vinterhesten )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share