Hvis Riis har dopet sig...


Melisen
 Share

Troværdighed  

337 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Riis har mig bekendt aldrig sagt at han ikke har taget noget. Han har sagt at han aldrig er blevet testet positiv :-D

Han blev spurgt om han kunne sige "Jeg har aldrig taget doping" af DR sidste år, og det sagde han derefter ordret. Så tv-optagelserne i DR Sporten i går aftes. Om han så vil gemme sig bag, at han bare gentog en tilfældig sætning på kommando må han jo om, men han har ytret ordene. :tongue:

@ Squatfather > Du ved godt, at det ikke kun er Tour de France rytterne cykler hvert år. Og selvom Simpson måske er seneste direkte offer på en etape, så er han ikke den eneste cykelrytter der er død af tvivlsomme årsager indenfor de sidste 30 år. Mener en del hollændere, eller var det belgiere, der havde et særdeles mistænktsomt helbred i en periode. Doping er og var en integreret del af elitecykelsport. Cykelsporten har for lægmand samme blakkede ry som bodybuilding på højt niveau, og det med rette. At nogen kæmper en hård kamp for at gøre sporten ren ændrer ikke på det faktum, at det generelt er en sport med mange spøgelser. Både historiske såvel som nutidige.

Det vidner indrømmelserne i de sidste dage om, ligesom Operation Puerto vidner om, at man stadig har massive problemer. Riis' bekendelser vil ikke ændre en tøddel på dette. Kun hans eftermæle lider skade. Sporten står hverken værre eller bedre efter eftermiddagens pressemøde.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Uændret.

En indrømmelse fra Bjarne Riis på nuværende tidspunkt er fuldstændig uinteressant. Stort set alle har de seneste år været overbeviste om, at han var dopet, så en indrømmelse vil ikke overraske nogen.

Desværre for Bjarne Riis vil en indrømmelse heller ikke give ham nogen ære. Han har benægtet sit dopingmisbrug hårdnakket igen og igen, og først nu hvor han er presset så hårdt op mod muren af alle andres indrømmelser, indrømmer han (formoder jeg, for pressekonferencen er ikke afholdt endnu). Det er rent spil for galeriet og giver ingen respekt.

Respekt får man for at gøre det rigtige, selvom det måske koster noget. Ikke ved først at "indrømme" noget, når alle efterhånden ved det i forvejen. Riis har leveret store resultater både som cykelrytter og som holdejer, men hans troværdighed bliver ikke genskabt af det mediestunt, som han nu laver omkring sit dopingmisbrug. Det er blot en fortsættelse af hans kyniske spekulation i, hvad som på det aktuelle tidspunkt giver de bedste resultater. Ærlighed og hæderlighed spiller ingen rolle i den sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

@ Squatfather > Du ved godt, at det ikke kun er Tour de France rytterne cykler hvert år. Og selvom Simpson måske er seneste direkte offer på en etape, så er han ikke den eneste cykelrytter der er død af tvivlsomme årsager indenfor de sidste 30 år.

Men nu skrev du jo det her:

Sjovt som folk nu taler specifikt om året 1996. Husker ingen, at rytterne faldt som fluer førhen? At et helt hold trak sig fordi en rytter på holdet døde under en etape, og resten af holdet derefter havde kollektivt 'maveonde'?

Hvornår skete det så? Eller var det bare noget, du skrev?

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

@ Squatfather > Du ved godt, at det ikke kun er Tour de France rytterne cykler hvert år. Og selvom Simpson måske er seneste direkte offer på en etape, så er han ikke den eneste cykelrytter der er død af tvivlsomme årsager indenfor de sidste 30 år. Mener en del hollændere, eller var det belgiere, der havde et særdeles mistænktsomt helbred i en periode. Doping er og var en integreret del af elitecykelsport. Cykelsporten har for lægmand samme blakkede ry som bodybuilding på højt niveau, og det med rette. At nogen kæmper en hård kamp for at gøre sporten ren ændrer ikke på det faktum, at det generelt er en sport med mange spøgelser. Både historiske såvel som nutidige.

Det vidner indrømmelserne i de sidste dage om, ligesom Operation Puerto vidner om, at man stadig har massive problemer. Riis' bekendelser vil ikke ændre en tøddel på dette. Kun hans eftermæle lider skade. Sporten står hverken værre eller bedre efter eftermiddagens pressemøde.

Jeg tror at de sager du tænker på var dødsfald iblandt unge hollandske amatørryttere omkring 1990. Disse tilskrives brug af EPO uden at kende til doseringer og hvor lang tid stofferne måtte tages over. Men i de proffesionele rækker ser man ikke ligefrem at rytterne falder døde om. At Pantani døde af narkotika, Jimenez begik selvmord, samt Denis Zanette fik en alergisk reaktion på en bedøvelse hænger nok hverken sammen med doping eller det at de var cykelryttere.

Med hensyn til hvad indrømmelserne kan gavne, så tvivler jeg på en effekt. Og såfremt at det betyder, at foregangsmænd i dopingkampen som Riis og Aldag forlader sporten er det et tilbageslag.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til hvad indrømmelserne kan gavne, så tvivler jeg på en effekt. Og såfremt at det betyder, at foregangsmænd i dopingkampen som Riis og Aldag forlader sporten er det et tilbageslag.

Det afsnit glemte du vist at sætte en smiley på. For du kan da ikke i fuldt alvor mene, at Bjarne Riis er en "forgangsmand i dopingkampen"?

Dels har manden højst sandsynligt været forgangsmand i dopingmisbrug. Det får vi måske bekræftet i eftermiddag.

Dels har han i elleve år hårdnakket benægtet sit eget misbrug lige indtil han ikke længere havde noget valg.

Og dels har han selv sagt på TV, at hans kontakt til Rasmus Damgaard primært var for at beskytte sit hold mod dopinganklager. Altså skaffe goodwill. Ikke at bekæmpe doping.

Bjarne Riis har både som cykelrytter og efterfølgende holdejer markeret sig som en meget begavet og kynisk mand, for hvem midlerne tydeligvis helliger målet. Han dopede sig, når det gav de bedste resultater, og han hyrede anti-dopingekspertise, når det var det mest fordelagtige.

Bjarne Riis er forgangsmand for Bjarne Riis, og det har han gjort meget dygtigt. Men at kalde ham for forgangsmand i dopingmisbrug er på grænsen til det groteske.

Link to comment
Share on other sites

Det afsnit glemte du vist at sætte en smiley på. For du kan da ikke i fuldt alvor mene, at Bjarne Riis er en "forgangsmand i dopingkampen"?

Dels har manden højst sandsynligt været forgangsmand i dopingmisbrug. Det får vi måske bekræftet i eftermiddag.

Dels har han i elleve år hårdnakket benægtet sit eget misbrug lige indtil han ikke længere havde noget valg.

Og dels har han selv sagt på TV, at hans kontakt til Rasmus Damgaard primært var for at beskytte sit hold mod dopinganklager. Altså skaffe goodwill. Ikke at bekæmpe doping.

Bjarne Riis har både som cykelrytter og efterfølgende holdejer markeret sig som en meget begavet og kynisk mand, for hvem midlerne tydeligvis helliger målet. Han dopede sig, når det gav de bedste resultater, og han hyrede anti-dopingekspertise, når det var det mest fordelagtige.

Bjarne Riis er forgangsmand for Bjarne Riis, og det har han gjort meget dygtigt. Men at kalde ham for forgangsmand i dopingmisbrug er på grænsen til det groteske.

Vi må skelne mellem idealisme og realisme. Definitionen på en foregangsmand må være en, der står forrest blandt mange. Hvis du ikke mener, at Riis står med de initiativer han har taget på sit hold rent antidopingmæssigt er en foregangsmand, så har jeg svært ved at se hvad der skal til. De bliver testet i hoved og røv.

Vi bliver nødt til at skille skæg fra snot i den her snak, og dømme manden for hvad han gør i dag for sporten og ikke i hvilken omfang han har villet stå til regnskab overfor udenforstående. Jeg går ud fra at vi snakker om hvad der sker i cykelsporten og ikke hvad Lars Werge skriver i Ekstra Bladet? Jeg går ud fra at vi snakker om hvad der sker i 2007 og ikke hvad der skete i 1990'erne?

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at sige, at fortiden ikke spiller en rolle for virkeligheden idag, og Riis' snyderi (potemtielle) ikke har betydning for hans arbejde med doping nu.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Spørgsmålet om Riis' troværdighed og handlinger frem til idag er afgørende for den rolle, han spiller i cykelsporten.

Er Riis en person, der snød ved en enkelt lejlighed - sin TdF sejr -, efterfølgende så det som en stor fejl og sidenhen har arbejdet for at rense ud og skabe et rent miljø?

eller

Er Riis en gennemført snyder, der har gjort alt i sin aktive karriere for at komme frem og vinde, og som sidenhen har brugt sin viden om doping, metoder og systemer til at optimere sit holds præstationer?

Svaret på det spørgsmål betyder noget for det (for mig at se) indlysende spørgsmål, der må følge:

Er grunden til at han har skilt sig af med Basso og andre ikke, at han har kæmpet for at udrydde doping, men derimod at dopingjægerne kom lidt for tæt på, og han måtte tage tabet for at kunne holde det uplettede ry højt?

Det skulle da være mærkeligt, at verdens bedste cykelryttere ikke har lært hele pakken af Riis, men kun den "rene" del og alligevel har formået at vinde i konkurrence med alle de ryttere, der drev af doping.

Jeg kunne tænke mig at høre, hvorfor vi har hørt så lidt fra BS Christiansen i denne sag. Han plejer da at være klar med opbakning til "hans drenge", som bare arbejder så godt som et team og er sammen i tykt og tyndt. Altså lige undtaget når de er dopede, for så er den jo den enkelte rytter, der helt alene står bag det... :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Det er nemt at sige, at fortiden ikke spiller en rolle for virkeligheden idag, og Riis' snyderi (potemtielle) ikke har betydning for hans arbejde med doping nu.

Jeg kunne ikke være mere uenig. Spørgsmålet om Riis' troværdighed og handlinger frem til idag er afgørende for den rolle, han spiller i cykelsporten.

Jeg har ikke givet udtryk for at Riis fortid er uden betydning for nutiden. Men jeg mener heller ikke den er heller ikke en show stopper. Jeg har ikke givet udtruk for at jeg mener at Riis eventuelle indrømmelse er irrelvant eller en entydig dårlig ting. Overhovedet ikke, jeg hilser det da velkommen at manden siger sandheden.

Men tror du selv på, at de ryttere, der i dag kører for Team CSC tror på at Riis var clean fordi han ikke har tilstået over for Olav Skaaning Andersen eller du tror, at de selv kan tænke ligesom du kan, og lægge to og to sammen? Der er jo ingen i cykelsporten, der er blevet snydt af Riis, når sandheden er så åbenlys som den er. Alle ved det. Sportsdirektører, ryttere, potentielle sponsorer og cykelfans. Om han så har indrømmet det eller ej.

Jeg tror det er dig, der føler dig snydt.

Link to comment
Share on other sites

Ret vildt pressemøde. Der var absolut ingen anger, nærmest vrede over at alle ikke bare kunne lægge det bag sig.

Han gik ikke ind på pressens præmisser overhovedet, men talte helt ud fra sin egen fortolknig af sagen og det kan jeg ikke andet end tage hatten af for, selv om jeg ikke er enig med ham.

Link to comment
Share on other sites

Det bør måske huskes, at jo mere der er på spil, des større grund er der til at lyve. At Bjarne langt om længe indrømmer at han har løjet, kan ikke andet end give et mere negativt billede af ham som person og den forretning, han har gang i.

For hver løgn bliver det lettere at lyve, og blot fordi han har indrømmet sit bedrag, fortjener han i mine øjne ikke tilgivelse, før han har vist at verden ikke hænger sådan sammen længere. Det er jo påfaldende at både Tyler og Ivan tilsyneladende har været dopede under Bjarnes tilsyn, så han har i høj grad lige så stor grund til at lyve i dag som for 11 år siden.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Interessant pressemøde, det giver et klart billede af Bjarne som en stærkt kalkulerende mand, hvis største problem er at han taler over sig. Han indrømmer det jo kun fordi presset er blevet for stort grundet de andre indrømmelser - så mister han igen sin troværdighed. Han lever i sin egen verden, hvor han tror, at fordi han bekender sine synder, så er han hellig igen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Det afsnit glemte du vist at sætte en smiley på. For du kan da ikke i fuldt alvor mene, at Bjarne Riis er en "forgangsmand i dopingkampen"?

Dels har manden højst sandsynligt været forgangsmand i dopingmisbrug. Det får vi måske bekræftet i eftermiddag.

Dels har han i elleve år hårdnakket benægtet sit eget misbrug lige indtil han ikke længere havde noget valg.

Og dels har han selv sagt på TV, at hans kontakt til Rasmus Damgaard primært var for at beskytte sit hold mod dopinganklager. Altså skaffe goodwill. Ikke at bekæmpe doping.

Bjarne Riis har både som cykelrytter og efterfølgende holdejer markeret sig som en meget begavet og kynisk mand, for hvem midlerne tydeligvis helliger målet. Han dopede sig, når det gav de bedste resultater, og han hyrede anti-dopingekspertise, når det var det mest fordelagtige.

Bjarne Riis er forgangsmand for Bjarne Riis, og det har han gjort meget dygtigt. Men at kalde ham for forgangsmand i dopingmisbrug er på grænsen til det groteske.

Der var absolut ikke glemt nogen smiley. Når ProTourholdenes organisation har holdt møder angående doping har Riis sammen med Aldag og Stapleton fra T-Mobile været dem der er gået forrest når der skulle nye tiltag mod doping på bordet. At Riis tog Damsgaard ind var jo nærmest et tiltag for at lukke munden på den værste kritiker. Damsgaard har jo flere gange udtalt, at han kunne knalde hele feltet. Men har hans hundredevis af test resulteret i at nogle af Riis´s ryttere er blevet knaldet? Nej. Det er jo heller ikkke sådan, at der bare var frit spil hos CSC inden Damsgaard kom til. Inden da raporterede holdlæge Joost De Maeseneer til ledelsen i tilfælde af uregelmæssigheder. Hvis ikke Riis er forgangsmand i dopingbekæmpelsen har jeg sgu svært ved at se hvem der er det.

Link to comment
Share on other sites

Interessant pressemøde, det giver et klart billede af Bjarne som en stærkt kalkulerende mand, hvis største problem er at han taler over sig. Han indrømmer det jo kun fordi presset er blevet for stort grundet de andre indrømmelser - så mister han igen sin troværdighed. Han lever i sin egen verden, hvor han tror, at fordi han bekender sine synder, så er han hellig igen.

'Pyt

Jeg synes faktisk at han var utrolig ærlig på pressemødet. Det ALLERnemmeste for ham ville være at spinne det: "Ja jeg tog doping og mit bedrag af det danske folk har givet mig søvnløse nætter lige siden. At insisterer på at have et helt rent hold har været min indirekte måde at bearbejde det på, men det har ikke været nok. Derfor står jeg frem i dag og håber at alle andre der gjorde det samme også vil stå frem, så vi kan få en helt ren tavle". I stedet sagde han nogenlunde det stik modsatte. At han ikke vil indtræde i den angrende synders rolle, som vi så alle kan tilgive er temmeligt hardcore. At han derved også siger at hans hårde kontrol med sit hold ikke er fordi det er moralsk eller sportslig forkert at dope sig, men alene for at rytterne kan få fred til at cykle nogle løb i fred, det får faktisk min tillid til at de mener det med dopingkontrollen til at stige.

Der er ikke meget moderne corporate storytelling over ham, det er "hvis I ikke kan lide min opfattelse, så tough shit"

Link to comment
Share on other sites

Woowww, der blev ikke lagt fingerne imellem. Det var godt nok en bekendelse som ville noget.

Riis er så nem at læse, via sit kropssprog. Det var helt tydeligt at hans kropssprog når han talte om egne synder og gerninger var helt afslappet og for mig er det ret sikkert, at disse ting var meget tæt på sandheden.

Omvendt, når han blev spurgt om andres misbrug. Så kom et meget anstrengt kropssprog frem. Intet mærkeligt i det. Han ville ikke udstille andre, og "blev nødt til" at sige, at om de konkrete omtalte ryttere (som ikke allerede selv har bekendt sig), at han ikke vidste noget om det. Forstå mig ret. Formentlig ville han ikke meget, meget sikkert kunne sige at den og den rytter var dopet, men han ville formentlig have et godt bud. Men for ikke at svine andre til, så var det mest "korrekt" blot at sige, at han ikke vidste noget om deres eventuelle misbrug......og så blev hans kropssprog anstrengt.

All in all en bekendelse der ville noget og jeg er 99 % sikker på, at angående hans egne gerninger og synder da talte han så tæt på sandheden han kunne.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som man kunne forvente, men generelt synes jeg, han håndtere det så godt som det er muligt. Dog synes jeg hans udtalelser om Ulrich er uheldige. Det virker lidt som endnu en løgn..... Er det realistisk, at han været uvidne om hvorvidt Ulrich var dopet? Når nu 7 rytter indtil videre har stået frem.

Link to comment
Share on other sites

Fra Riis-cycling.com:

Team CSC Press Release

[25.05 16:19]Concerning the current debate in Germany, Bjarne Riis would like to give the following statement:

After the long run of confessions concerning the Telekom team in the 1990s, I have decided to give a statement about my involvement.

I have decided this for two reasons.

First of all, I'm doing this to keep the focus on the work we are doing today that keeps cycling in the right perspective. The massive steps we have taken to fight doping and the ways in which we have secured that the team rests on the right and proper foundations.

I think if we are to talk about doping, we should talk about what to do now and not about the mistakes in the past. The recent developments in Germany have taken the balance out of this and therefore I want to set the record straight. And I want to do this, because the future of cycling needs the right focus.

Second of all, I'm doing this to get rid of the endless discussions about things that are truly in the past and that I personally have put behind a long time ago. I don't want my personal past to overshadow that work and brilliant effort that Team CSC is doing today. We are the number one team in the world for the second year running and I want my riders and sponsors to be proud of that. They work, within the rules, with passion, professionalism and commitment and I want them to keep on doing that. When I was a rider in the 1990s, I worked extremely hard to get my results. I worked extremely hard, day in day out and I sacrificed a lot just even to be part of the best. In that time, the perspective on doping and preparation was wrong and misguided.

That also means that I did things that I shouldn't have and I have regretted that ever since. Those were mistakes that I take the full responsibility for and I don't have anyone to blame but myself. We all make mistakes and I think my biggest mistake was to let my ambition get the better of me. That I have had to deal with a long time ago and I am glad to say that I am a lot wiser now. Both in my personal and in my professional life.

I don't want the mistakes of my personal past to stand in the way of the work we are doing today. I did what it took to compete at the highest level back then, and it's a deep satisfaction for me that those days are long gone and the sport has moved in the right direction. If that wasn't the case, I wouldn't be here today.

I have learned from my past – for better and for worse. The experience and wisdom I have gained informed my decision to come back to cycling and has energized me to create the best team in the world.

Link to comment
Share on other sites

I stedet sagde han nogenlunde det stik modsatte.

Og alligevel ikke, for når der så blev spurgt mere ind til tingene, så gav han udtryk for at det alene handlede om at overleve grundet afhængigheden af sponsorerne.

At han ikke har evnerne til at spinne historien, betyder jo ikke, at han ikke lyver stadigvæk eller lever bevidst i uvidenhed omkring sine rytteres medikamentforbrug.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Har stor respekt for Bjarne Riis. Alle i toppen af 1996 er taget for doping og det gør ikke hans præstation mindre.

Hvis han havde indrømmet det før havde det haft for store konsekvenser for hans cykelkarrierre og efterfølgende cykelchef.

Hvad der tværtimod forarger mig er Brian Mikkelsens forargelsen og "chok-tilstand". Manden har jo tydeligvis ikke sat sig ind i cykelsport http://sporten.tv2.dk/article.php/id-7070828.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share