Hvis Riis har dopet sig...


Melisen
 Share

Troværdighed  

337 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Som i linket i ovenstående til programmet "Tavshedens pris" hvor en læge udtaler sig om Riis' 56.4:

"det er klart forhøjet, det er en sygelig værdi, enten er man patient på et hospital, eller også så er man dopet. det er ikke noget man finder hos normale raske mennesker".

Citat fra AntiDoping Danmarks hjemmeside:

I pjecen "Referenceintervaller for de klinisk-biokemiske afdelinger i Storkøbenhavn" (Udgivet af H:S Sundhedsfagligt Råd for Klinisk Biokemi) er referencen for hæmatokrit også kaldet B-Erythrocytter, volfr (=volumenfraktion) for kvinder: 35-47 og mænd: 40-52.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At Riis siger han ikke har haft nogle helbredsmæssige problemer, er jo ikke ensbetydende med at han ikke har haft det.

Derudover har Riis jo haft en læge til at overvåge sig konstant, hvilket amatørerne nok ikke har haft.

Hvis jeg var Riis ville jeg være mere bekymret over langstids-bivirkningerne ved et årelangt forbrug af cortison-præparater og væksthormon end ved brugen af EPO.

Link to comment
Share on other sites

Interessant udemelding, men jeg synes at han glemmer, at man altså fortsat helt legalt genem højdetræning kan opnå en stigning i hæmatokritværdien, og dermed "risikere" at ryge over 50. Desuden er der jo forskel på, hvor højt man ligger helt naturligt, nuvel de fleste ligger vel omkring 39-43, men stadig er der folk, der kan have højere værdier - naturligt. Nogle gange har læger det med at tage for meget udgangspunkt i "gennemsnitsmennekser".

Nu er den kære Bengt Saltin idrætsfysiolog med en Professor-grad, så han har formentligt overvejet din optegnede problematik...

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på højdetræning og ilttelte er jo netop, at man skal opholde sig i bjergene mere eller mindre konstant ved højdetræning...

Ved begge falder hæmatokrit værdien ret hurtigt efter endt brug..., derfor er medikamenterne noget nemmere at håndtere!

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på højdetræning og ilttelte er jo netop, at man skal opholde sig i bjergene mere eller mindre konstant ved højdetræning...

Ved begge falder hæmatokrit værdien ret hurtigt efter endt brug..., derfor er medikamenterne noget nemmere at håndtere!

Og det gør dem værre hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Og det gør dem værre hvordan?

Mener du, at fordi du via medikamenter kan opnå samme resultat som du ville kunne med en anden given træningsform, så er det OK med medikamenter ? hvis det er sådan at værdierne falder hurtigt efter en højdetræning, så kan du jo altså med medikamenter opretholde denne værdi kunstigt.

Det vil svare lidt til at sige god for AAS i bodybuilding til og med BF/de lavere BB klasser, da dette er en form som er muligt at opnå naturligt, det går bare lidt stærkere med AAS.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

:wacko:

Mener du, at fordi du via medikamenter kan opnå samme resultat som du ville kunne med en anden given træningsform, så er det OK med medikamenter ? hvis det er sådan at værdierne falder hurtigt efter en højdetræning, så kan du jo altså med medikamenter opretholde denne værdi kunstigt.

Det vil svare lidt til at sige god for AAS i bodybuilding til og med BF/de lavere BB klasser, da dette er en form som er muligt at opnå naturligt, det går bare lidt stærkere med AAS.

Jeg mener vist ikke rigtig noget. Jeg stiller bare spørgsmål for at få hoved og hale på det hele, så jeg kan blive enig med mig selv om hved jeg egentlig mener om det her... Har efterhånden svært ved at se nogen logik i det hele. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Nu er den kære Bengt Saltin idrætsfysiolog med en Professor-grad, så han har formentligt overvejet din optegnede problematik...

Nu fremgår Saltins overvejelser ikke af det jeg har læst, men kun hans konklusion og det var den jeg problematiserede. Men derudover er jeg da enig i, at medmindre man kan påvise en sygdom i familien eller en eller anden form for anomali, så er en værdi over 50 betænkelig. Derfor er out-of-competition tests også så utroligt vigtige for hvis en atlet bare på ét tidspunkt i løbet af sæsonen er "taget" med en værdi på 40-45, ja så har man jo et alvorligt forklaringsproblem! Effekten af højdetrænig aftager som du siger efter få dage, hvorefter hæmatokritniveauet vil være normaliseret, men hvad med ilttelt - det kan jo benyttes dagligt.

Link to comment
Share on other sites

CSC måske ikke med til touren...

http://www.bt.dk/article/20070528/SPORT03/70528014/1039/A

Det ville sku dog være det dummeste træk overhovedet :crazy: 11 år dopingskandale lykkedes ikke at holde mig fra skærmen. Men at udelukke de ni mindst sandsynligt dopede ryttere på grund af at deres holdejer i år indrømmer en fejl han begik for 14 år siden ville nok få mig til at miste interessen for det løb :mad:

Link to comment
Share on other sites

CSC måske ikke med til touren...

http://www.bt.dk/article/20070528/SPORT03/70528014/1039/A

Det ville sku dog være det dummeste træk overhovedet :crazy: 11 år dopingskandale lykkedes ikke at holde mig fra skærmen. Men at udelukke de ni mindst sandsynligt dopede ryttere på grund af at deres holdejer i år indrømmer en fejl han begik for 14 år siden ville nok få mig til at miste interessen for det løb :mad:

Såfremt Christian Prudhomme tager den beslutning er det da et selvmål af format! I givet fald må det samme jo være gældende for T-Mobile med Holm og Aldag, samt Gerolsteiner med Henn. Prudhomme burde i dette tilfælde lytte til UCI og McQuaid som netop roser de tidligere Telekomryttere for at tale ud om fortidens synder.

Link to comment
Share on other sites

CSC måske ikke med til touren...

http://www.bt.dk/article/20070528/SPORT03/70528014/1039/A

Det ville sku dog være det dummeste træk overhovedet :crazy: 11 år dopingskandale lykkedes ikke at holde mig fra skærmen. Men at udelukke de ni mindst sandsynligt dopede ryttere på grund af at deres holdejer i år indrømmer en fejl han begik for 14 år siden ville nok få mig til at miste interessen for det løb :mad:

Det er da selvsving i allerhøjeste klasse :dry: som du siger, det er trods alt et hold der for alvor gør en indsats for at udrydde dopingmulighederne.

Det virker som om der er enkelte i den verden der har et personligt vendetta igang.

Link to comment
Share on other sites

Var der da noget du gerne ville have haft andre svar på?

Jeg lægger ikke så stor vægt på at doping er tilstede i cykelsport, jeg hæfter mig primært ved troværdigheden af de svar der gives, og den manglende ditto som Bjarne har - hvilket kun forstærkes hver gang han udtaler sig om tingene.

Nu var det i situationen jo ikke oplagt at komme med de lange uddybende svar, men jeg synes der var for meget undvigemanøvre (ved spørgsmålet om hvordan man snyder dopingkontrollen) og lang tænkepause for derefter at komme med et strategisk svar (da han inddirekte blev spurgt om omfanget af doping i TDC feltet i dag.)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Synes folk virkelig det er "fair", og rimeligt at han tvinges til at forlade sin post ?

Jeg synes det er helt helt helt ude af proportioner, det er da ren heksejagt fra TDF's side.

Godt nok så er Riis ikke en fyr der lige umiddelbart indgyder troværdighed, ej heller med sin afsløring som virker afmålt. men man bør da se på hvad han gør idag, og som jeg forstår det så gør han et gigantarbejde for at dreje sporten ind på en ren retning, jeg læste et sted at hans hold ville være underlagt 800 dopingtests på et år.

Link to comment
Share on other sites

Synes folk virkelig det er "fair", og rimeligt at han tvinges til at forlade sin post ?

Jeg synes det er helt helt helt ude af proportioner, det er da ren heksejagt fra TDF's side.

Godt nok så er Riis ikke en fyr der lige umiddelbart indgyder troværdighed, ej heller med sin afsløring som virker afmålt. men man bør da se på hvad han gør idag, og som jeg forstår det så gør han et gigantarbejde for at dreje sporten ind på en ren retning, jeg læste et sted at hans hold ville være underlagt 800 dopingtests på et år.

Jeg syntes bestemt ikke, at det er fair. Men mon ikke at der blot er tale om en enkelt "Tourkarantæne" til Riis. Rent sportsligt vil det næppe have den store betydning, da Alain Gallopin og Kim Andersen er større taktiske kapaciteter end Riis.

Med hensyn til de 800 dopingtests, så er det udelukkende holdets interne testprogram som Damsgaard står for. Der udover kommer de mange test som rytterne bliver udsat for i forbindelse med løb og træning af WADA.

Det ville sgu være en skam, såfremt Riis blev presset ud af sporten nu hvor han virkligt har fundet sin klasserytter til de store etapeløb. Det den kun 21-årige Andy Schleck viser lige nu i Giroen er jo helt fantastisk. Om et par år er han klar til at kører med om Toursejren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også det er en katastrofe, hvis de udelukker ham. Man skal selvfølgelig ikke belønnes bare fordi man indrømmer, men man skal da heller ikke straffes for noget der er så forældet. Slet ikke når man er foregangsmand i dopingbekæmpelsen nu.

Hvad med T-Mobile? Og hvordan ser det ud med at få flere indrømmelser fra andre tidligere syndere, hvis Riis korsfæstes nu?

I øvrigt synes jeg da det er klart at Riis ikke kan indrømme andet end det han selv har gjort. Hvor anstændigt ville det have været hvis han havde siddet på det pressemøde og peget fingre: "Jan gjorde det også," som et lille barn... :blink: Det må være op til Jan, og alle de andre at indrømme.

Link to comment
Share on other sites

Synes folk virkelig det er "fair", og rimeligt at han tvinges til at forlade sin post ?

Jeg synes det er helt helt helt ude af proportioner, det er da ren heksejagt fra TDF's side.

Godt nok så er Riis ikke en fyr der lige umiddelbart indgyder troværdighed, ej heller med sin afsløring som virker afmålt. men man bør da se på hvad han gør idag, og som jeg forstår det så gør han et gigantarbejde for at dreje sporten ind på en ren retning, jeg læste et sted at hans hold ville være underlagt 800 dopingtests på et år.

Jeg synes det er fair. Hvis man virkelig vil forsøge at få en ren cykelsport, så kan man ikke have en chef for et deltagende cykelhold, som har dopet sig systematisk gennem sin aktive karriere på toppen og efterfølgende benægtet det hårdnakket i elleve år. Det sætter så mange pletter på troværdigheden bl.a. omkring hans mulige viden om og eventuelle deltagelse i de dopingsager, som har ramt ryttere fra hans eget hold, at det konstant vil trække mistro og smuds henover ethvert cykelløb, som hans hold deltager i.

På den baggrund kan jeg sagtens forstå, hvis en smudset straffeattest må udelukke en person som Bjarne Riis fra at deltage i cykelsporten i det mindste i en periode.

Det ville sgu være en skam, såfremt Riis blev presset ud af sporten nu hvor han virkligt har fundet sin klasserytter til de store etapeløb. Det den kun 21-årige Andy Schleck viser lige nu i Giroen er jo helt fantastisk. Om et par år er han klar til at kører med om Toursejren.

Squatfather>Det undrer mig virkelig, at du, som er så vidende og begejstret cykelsportentusiast, konsekvent lukker øjnene for hvad der sker i cykelsportens verden. Har du slet ingen forståelse for, at det vil ødelægge cykelsporten og reducere den til en lurvet tredierangssport, hvis dopingspøgelsets grimme skygge ikke bliver fjernet fra sporten?

Nu har jeg fulgt debatten længe, og det virker, som om du bevidst tager skyklapper på og benægter alt negativt, så længe det overhovedet er muligt. Og når svineriet så kommer frem i lyset, kalder du det for fortid og taler om at se fremad istedet for. Ind under gulvtæppet skal svineriet under alle omstændigheder. Den indstilling forstår jeg simpelthen ikke. Kun ved at få ryddet ordentligt op bliver det muligt at komme videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes bestemt ikke, at det er fair. Men mon ikke at der blot er tale om en enkelt "Tourkarantæne" til Riis. Rent sportsligt vil det næppe have den store betydning, da Alain Gallopin og Kim Andersen er større taktiske kapaciteter end Riis.

Med hensyn til de 800 dopingtests, så er det udelukkende holdets interne testprogram som Damsgaard står for. Der udover kommer de mange test som rytterne bliver udsat for i forbindelse med løb og træning af WADA.

Det ville sgu være en skam, såfremt Riis blev presset ud af sporten nu hvor han virkligt har fundet sin klasserytter til de store etapeløb. Det den kun 21-årige Andy Schleck viser lige nu i Giroen er jo helt fantastisk. Om et par år er han klar til at kører med om Toursejren.

"hvis han blev presset ud" ???

INGEN har tvunget ham til at dope sig. Det er 100% hans eget valg og ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share