Muskler man kan bruge til noget


Andreas M
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden trænet i et år med 3*8-10 og har efterhånden fået opbygget et fornuftigt fundament.

Mit formål med at træne er ikke nødvendigvis at blive stor og muskelsvulmende. Jeg vil primært træne for at blive stræk, stræk på en måde der gør at man kan bruge sine muskler i dagligdagen uanset om det er til at bære sække eller nedlægge gutterne i en uskyldig fight.

Mit spørgsmål er bare hvordan jeg bedst opnår den form for styrke, altså hvilken intensitet jeg skal træne med. Havde selv tænkt noget i stil med 3-4 sæt a 5 rep.

Men hvad siger i?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

det har jo virket godt, det du har trænet, indtil nu. så bliv dog blot ved med det...

man bliver god til det man laver, men om du styrkeløfter, bodybuilder eller crossfitter... gør ikke den store foreskel uden for motionscentrets vægge - med mindre du træner det som et sekundært element til en anden specifik sportsgren!

uanset hvordan(næsten) så får du en stærkere og mere kompetent krop til at udføre hårdt fysisk arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Mange lader til at synes CF er svaret på alt, det er såmænd det eneste.

det er jo også gude træning

ej, dejlig alsidig hvis det er det man ønsker men der er nok ikke den beste vej hvis man vil makse i dødløft el. går efter BB

Link to comment
Share on other sites

det er jo også gude træning

ej, dejlig alsidig hvis det er det man ønsker men der er nok ikke den beste vej hvis man vil makse i dødløft el. går efter BB

Præcis, crossfit er ikke andet end alsidig træning. Men folk tror jo at det er det eneste rigtige og "gammeldags" træning ikke længere er optimalt.

Der sidder en amerikaner og griner så højt pga det nye modefænomen, han laver BOKSEN!

Link to comment
Share on other sites

Præcis, crossfit er ikke andet end alsidig træning. Men folk tror jo at det er det eneste rigtige og "gammeldags" træning ikke længere er optimalt.

Der sidder en amerikaner og griner så højt pga det nye modefænomen, han laver BOKSEN!

personligt syntes jeg egentlig meget godt omkring den alsidighed der ligger i det, men at bliver religiøs omkring er nok til den gode ende...

på samme måde med CF CPH, kanon fedt at vi får en i DK, og lad der da endelig komme flere, så længe det ikke går hen også bliver til et pop-fænomen

Link to comment
Share on other sites

Præcis, crossfit er ikke andet end alsidig træning. Men folk tror jo at det er det eneste rigtige og "gammeldags" træning ikke længere er optimalt.

Optimal i forhold til hvad? Styrkeløft - nej nok ikke, Olympisk løft - nej, til dagligdagen og de opgaver som man møder (specielt som soldat, politimand, brandmand) - der er det i hvert fald et godt svar.

Crossfit er ikke ment som erstatning for hverken styrkeløft eller olympisk løft men som erstatning for den dårlige version af fitness træning der bliver tilbudt i de store fitness kæder (hvilket er blevet diskuteret på dette forum).

Der sidder en amerikaner og griner så højt pga det nye modefænomen, han laver BOKSEN!

Personligt har crossfit ikke kostet mig en krone. Det er rigtigt at der bliver lavet en del penge på seminarer og affiliate ordningen men der bliver også lagt en del arbejde i det fra Hr og Fru Glassman. At der bliver tjent penge på at lære folk om ordentlig træning er vel ikke et problem (træneruddannelse koster penge i alle sportsgrene). Godt være at det er et modefænomen men det er stadig et rigtigt godt alternativ til at komme i god form - specielt i forhold til de andre tilbud der findes. Selvfølgelig hvis du vil være en god stykeløfter eller en stor BB så skal man nok holde sig til den "gammeldags" træning.

Crossfit er ikke svaret på alt men det er "gammeldags" træning bestemt heller ikke.

Persoligt har jeg lagt crossfit ind i min træning for at få bedre kondi og der er det perfekt da jeg hader at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Ligger der ikke en hel del cardio udfordringer i CF? Det er da bestemt en markant afvigelse :blink:

Jo bestemt, til gengæld ligger der større styrke udfordring i traditionel styrketræning. Synes ikke den der blandede landhandel partout bør betegnes som større alsidighed. Men det er da kanon til at blive god til at arbejde mere eller mindre aerobt med alle kroppens muskler, frem for kun benene som i f.eks. løb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil til hver en tid foreslå svømning.

Svømmere er de mest muskuløse atleter på planeten. De er super funktionelle og er dedikerede i en grad alle andre atleter kun kan drømme om.

Nej Poul, svømmere har godt nok kroppe som græske guder, men vi ved alle sammen at motionsløbere er mere dedikerede end alle.

Link to comment
Share on other sites

Nej Poul, svømmere har godt nok kroppe som græske guder, men vi ved alle sammen at motionsløbere er mere dedikerede end alle.

hvis motionsløfterne brugte25minutter på at tage løbedragter på for at spare tiende dele på at løb, så måske...

For at være mere seriøs:

Hvis andreas både vil have styrkeudholdenhed og høj eksplosivitet. Så er en blanding af tung basistræning, kettlebelles/sandsække/stærkmansdinspireret træning gode bud.

Crossfit tilbyder også en samlet pakke. Jeg er bare ikke pjattet med deres valg af værktøj og kultlignende opbygning. hvis du træner i Fitness.dk så tag til hardcore, der får du din styrkeudholdenhed, og en masse nye værktøj til dit arsenal.

Andreas husk: Jack of all trades, master of none. Så hvis du vil være rigtigt god til noget kræver det fokus på specifik træning. Vil du være god til det hele, mister du noget på alle fronter, fordi dine mål vil modarbejde hinanden en smule.

Link to comment
Share on other sites

Optimal i forhold til hvad? Styrkeløft - nej nok ikke, Olympisk løft - nej, til dagligdagen og de opgaver som man møder (specielt som soldat, politimand, brandmand) - der er det i hvert fald et godt svar.

jeg kender ikke særlig meget til CF træning. Kan du komme med bare ÉN træningsform der vil forberede en soldat, politi- eller brandmand fremfor lignende øvelse ved "gammeldags træning"?!

Link to comment
Share on other sites

Postet den I dag, 00:14

QUOTE(mriber @ 10. Jun 2008, 23:20) *

...

på samme måde med CF CPH, kanon fedt at vi får en i DK, og lad der da endelig komme flere, så længe det ikke går hen også bliver til et pop-fænomen

Hvorfor er det et problem, hvis Crossfit bliver populært? unsure.gif

Har ikk noget imod at Crossfit bliver populært og anvendt...

men mener bare ikke det er fedt når hr. og fru. danmark, eller frk. pop-smart, begynder at dyrke CF fordi det er "smart" og "moderne". Det er altså baggrunden for at starte på CF jeg stillet spørgsmål ved. For dem der ønsker træningspricippet er det kanon, men syntes det giver et forkert billede af CF hvis dyrkes fordi det er " en ny trend" :dry:

Edited by mriber
Link to comment
Share on other sites

Crossfit tilbyder også en samlet pakke. Jeg er bare ikke pjattet med deres valg af værktøj og kultlignende opbygning.

Så du er ikke vild med tung basistræning, kettlebelles og o-løft?

jeg kender ikke særlig meget til CF træning. Kan du komme med bare ÉN træningsform der vil forberede en soldat, politi- eller brandmand fremfor lignende øvelse ved "gammeldags træning"?!

Så du sidder bare og nedgør noget du ikke rigtigt ved hvad er? For det første er der hele det aerobe aspekt som er temmelig vigtigt i kritiske situationer - det er ikke skide fedt at kunne squate 300kg hvis du skal løbe 5km med en masse taliban soldater efter dig (langt de fleste der kan squate 300 er ikke i stand til at løbe 5km) eller at kunne løbe 5km på 16min men så ikke have styrke til at tag få din makker ud af et brændende hus. Crossfit handler på at være god til alt i alle situationer og ikke kun at være stærk eller i god form.

Link to comment
Share on other sites

Så du er ikke vild med tung basistræning, kettlebelles og o-løft?

Nu er der jo rimelig sjældent decideret tunge løft i CF, det har jeg i hvert fald ikke set endnu.

Så du sidder bare og nedgør noget du ikke rigtigt ved hvad er? For det første er der hele det aerobe aspekt som er temmelig vigtigt i kritiske situationer - det er ikke skide fedt at kunne squate 300kg hvis du skal løbe 5km med en masse taliban soldater efter dig (langt de fleste der kan squate 300 er ikke i stand til at løbe 5km) eller at kunne løbe 5km på 16min men så ikke have styrke til at tag få din makker ud af et brændende hus. Crossfit handler på at være god til alt i alle situationer og ikke kun at være stærk eller i god form.

Nu står jeg personligt aldrig i lignende situationer, så jeg vælger de 300kg. Jeg gider ikke træne efter noget, der engang måske muligvis har en lillebitte sandsynlighed for at ske, så det synes jeg er et lidt fjoget argument, da man så ikke kunne lave andet end at forberede sig på diverse katastrofer.

Jeg bryder mig heller ikke om CFs kult-agtige opbygning med certificeringer osv., lugter langt væk af pengemaskine. Det blir aldrig populært blandt hr. og fru Danmark, de går efter et andet segment, så spørgsmålet er om der er basis for det i DK, der skal alligevel en del wannabe elitesoldater til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nu er der jo rimelig sjældent decideret tunge løft i CF, det har jeg i hvert fald ikke set endnu.

Sludder og vrøvl! Ud af de sidste 10 træninger der er postet på Crossfit.com er 4 af dem træninger udenlukkende med tunge løft - altså næsten halvdelen, i denne periode.

Her er de:

_________

"CrossFit Total"

Back squat, 1 rep

Shoulder Press, 1 rep

Deadlift, 1 rep

_________

Hang Power Snatch 1-1-1-1-1-1-1-1-1-1 reps

_________

Back Squat 5-5-5-5-5 reps

_________

Deadlift 3-3-3-3-3 reps

_________

Link to comment
Share on other sites

Så du er ikke vild med tung basistræning, kettlebelles og o-løft?

Heh, jeg er styrkeløfter, så jeg er glad for tung styrketræning.

Jeg syntes derimod der er fuld stændigt hul i hovedet at lave høj reps træning med cleans eller dødløft.

Hele konceptet med WOD der er fuldstændigt randomiseret og ikke at lave en langsigtet periodisering/træningsplanlægning er også hul i hovedet rent træningsmæssigt.

Det kan ganske givet være meget motiverende for nogen mennesker, og på den vis så leverer det jo varen.

Noget andet der også virker anstrengende på mig er hele denne begejstring for at lave ting bare fordi de er hårde. Det er ikke særligt kvikt at vurdere effektiviteten af et træningspas, på baggrund af hvor hårdt det er eller hvor ondt det gør. Effektivitet hvor man fokuserer på det optimale resultat, med mindst mulig spild af energi på vejen dertil.

Training effeciency med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Nu står jeg personligt aldrig i lignende situationer, så jeg vælger de 300kg. Jeg gider ikke træne efter noget, der engang måske muligvis har en lillebitte sandsynlighed for at ske, så det synes jeg er et lidt fjoget argument, da man så ikke kunne lave andet end at forberede sig på diverse katastrofer.

Nu er der menesker med andre behov end dig - der er folk der er afhængige af at være klar på en katastrofesituation hver dag når de går på arbejde, deres og andres liv afhænger om de er klar. Hvis du ikke har brug for andet end at løftetung så gør det men det gør bestemt ikke crossfit dårligere.

Jeg bryder mig heller ikke om CFs kult-agtige opbygning med certificeringer osv., lugter langt væk af pengemaskine. Det blir aldrig populært blandt hr. og fru Danmark, de går efter et andet segment, så spørgsmålet er om der er basis for det i DK, der skal alligevel en del wannabe elitesoldater til.

Træneruddannelse koster penge inden for alt sport så det kan jeg ikke se hvordan det skulle være anderledes (spørgsmålet er bare hvem der betaler, deltageren, klubben, kummunen).

Heh, jeg er styrkeløfter, så jeg er glad for tung styrketræning.

Jeg syntes derimod der er fuld stændigt hul i hovedet at lave høj reps træning med cleans eller dødløft.

Hele konceptet med WOD der er fuldstændigt randomiseret og ikke at lave en langsigtet periodisering/træningsplanlægning er også hul i hovedet rent træningsmæssigt.

Det kan ganske givet være meget motiverende for nogen mennesker, og på den vis så leverer det jo varen.

Noget andet der også virker anstrengende på mig er hele denne begejstring for at lave ting bare fordi de er hårde. Det er ikke særligt kvikt at vurdere effektiviteten af et træningspas, på baggrund af hvor hårdt det er eller hvor ondt det gør. Effektivitet hvor man fokuserer på det optimale resultat, med mindst mulig spild af energi på vejen dertil.

Training effeciency med andre ord.

Nu er det jo ikke sindssygt tungt når man kører høje reps med cleans eller dødløft så på den måde er det ikke noget problem.

Høj intensiv træning er nu bevist at virke meget bedre end lav/medium intensitet.

Mht til periodisering/træningsplanlægning så har Greg Glassman gennem 20 års erfaring fundet ud af at den måde med 3 dage på 1 fri virker bedst for hans målgruppe og den type fitness han promoverer.

Jeg tror i for blandet tingene lidt sammen med jeres engen målsætning og træningsform - crossfit er ment som "the sport of fitness" og ikke et styrketræningsprogram. Og som du selv sagde i en anden tråd – så handler det om det arbejde der bliver udført og ikke det at stå med det perfekte program i hånden.

Link to comment
Share on other sites

Så du sidder bare og nedgør noget du ikke rigtigt ved hvad er? For det første er der hele det aerobe aspekt som er temmelig vigtigt i kritiske situationer - det er ikke skide fedt at kunne squate 300kg hvis du skal løbe 5km med en masse taliban soldater efter dig (langt de fleste der kan squate 300 er ikke i stand til at løbe 5km) eller at kunne løbe 5km på 16min men så ikke have styrke til at tag få din makker ud af et brændende hus. Crossfit handler på at være god til alt i alle situationer og ikke kun at være stærk eller i god form.

Når du stiller det sådan der op lyder det jo som om, at der kun er ét rigtig valg til det hele - CF. Hvilket er problemet, for du skal ikke komme og fortælle mig, at træning i de 5 store vil stille dig dårligt hvis du skal løbe 5 km eller hjælpe en makker. og så er der jo selvfølgelig basistræningen ved at være soldat - for det er jo ikke en enten eller, problemstilling du står i. Nå hmm, enten kører jeg squat i dag ellers løber jeg 5 km. please.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share