Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Løb, chins og pushups.

Snart med weighted chins B)

Fys-fagligt:

Apraksi? Jamen, det er når man ikke ved hvad en genstand skal bruges til.. Eksempel: Tandbørsten bruges til håret, tandpastaen spises direkte fra tuben.

Det kan give nogle interessante situationer i træningen.

Således har jeg oplevet en patient med såvel apraksi, som en lungesygdom. Hun bed konsekvent i alt hvad der blev ført op til hendes ansigt. (Også lungetræningsmasker)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde max energi idag, og det betød et aktivitetsniveau som jeg har holdt højt i næsten 6 timer!!

Leg med jern:

Dødløft:

opvarmning

4 x 130

4 singles x 160

Erector i højre side brokkede sig lidt, så jeg :chicken: 'nd out B)

Bænk:

Stærkt negligeret i månedsvis - måske man skulle prøve at satse lidt på den?

Opvarmning

4s x 4r x 80

2s x 6r x 70

2s x 15r x 50

Frivend:

4s x 5r x 60

Squat:

Opvarmning

6s x 4r x 90 ATG

Cablecrunches ad libitum

Et spørgsmål som jeg har tumlet med igennem nogen tid, dukkede atter op idag:

Jeg træner infrekvent, i og med jeg aldrig helt ved om det bliver til 3x træning om ugen, eller kun 1...

Sammenholdt med at jeg ikke har lyst til at følge et fast program, betyder det at min træning (læs: og resultater) bliver lidt tilfældige..

Med det for øje, gælder det jo selvf. stadigt om at få det maksimale ud af træningen. Hvis man nu siger at det er en 3x træningsuge, kan man så sige noget som tommelfingerregel? Jeg mener - Skulle man køre tungt i alle øvelser om mandagen, let om onsdagen, og tungt igen om fredagen?

Jeg er selvfølgelig bevidst om, at der ikke findes nogen "perfekte" svar på dette, men alle input vil være velkomne :)

Og så hjem til havearbejde... Der blev slået græs og klippet hæk..

Men jeg var ikke færdig, så det blev også lige til en løbetur. Ruten er 2800 og ikke 2700 som jeg tidligere har angivet, og det gør jo min grinagtige tid (13:30) en anelse bedre.. :)

Link to comment
Share on other sites

I og med at du træner så infrekvent skulle du måske gå til den hver gang du er inde og træne. Træne tungt (eler i hvert fald ikke let) selv om du træner 3# på en uge, men så måske tage tre forskellige øvelser for musklen. Fx bænk, dips og incline d. pres for patten; chins, b.rows og kabel roning for latten, d.pres; military og d.laterals for delten; squats, lunges og dødløft for UE; etc; man, ons og fre, henholdsvis.

De uger du kun kommer ind én gang kan du jo nå at superkompensere for den umiddelbart opnåede overtræning :) Det ville efter min mening være at gå med flowet, da du udnytter en tilsyneladende suboptimal situation til at praktisere en loadingteknik russerne var vilde med.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med jsc... faktisk træner jeg ofte efter samme princip. Man kan jo altid diskutere om man gider lave fx incline eller bare vil mixe sæt og reps på bænkpres! Jeg forsøger dog at få noget eksplosiv træning med. Hvis jeg har haft to "tunge" dage på en uge snupper jeg gerne en eksplosiv!

Det gode ved at træne efter dagsformen og uden fastsat program er jo at man kan lave hvad man har lyst/kræfter til.

Når jeg ikke er inde i min anti-bænkpres-periode, træner jeg fx: 5x5, 6x4, 5-8x3 (tunge) og 8-10x3 (eksplosive) Sådan synes jeg, at jeg får mest "bang for the buck" B)

Link to comment
Share on other sites

jsc og DBM: Tak for responset :) Jeg vil tage det med i mine overvejelser næste gang jeg træner.. Mere om det senere!

Fys-fagligt: Foredragsaften med Per Kjær (Fysioterapeut og phd stud. på rygforsknings centret i Ringe), omhandlende disponerende faktorer for - og behandling af - LBP (Low Back Pain)

Hans projekt hedder "Fynske rygge - hvad har de ondt af"

Der var mange rigtigt gode ting, bl.a. viste hans undersøgelser at de mange manuelle tests som vi laver, er næste umulige at validere.

En teori omkring LBP, er multifidis rolle som stabilisator/styrende enhed for lænderyggen. Dette sås på i et kohorte forsøg, med over 800 randomiserede fynboer, som blev MR scannet.

Der var som nævnt focus på det neuromuskulære aspekt, og der blev bl.a. sammenlignet fedtindholdet i multifidi, renset for usikkerhedsfaktorer som BMI osv. i to grupper: 40 årige og 13 årige. Dele af undersøgelsen er endnu ikke afsluttet.

Meget fedt i multifidi, er klart indikator for LBP, hos voksne.

En interessant ting han nævnte til sidst: "Modiske forandringer" var observeret hos en signifikant del (over 80%) af patienterne. Dette beskrivedes som "væske ophobninger i bl.a. knoglemassen. Dette er ny viden, som man endnu ikke ved hvad man skal bruge til.

"Dagens medicin" bringer på fredag en artikel om emnet, hvorefter resultaterne nok vil komme i medierne!

Link to comment
Share on other sites

Spændende med multifidi. Nogen resultater fra MR-scanning om multifidi var atrofieret i hos patienter med lbp i forhold til raske?

"Modiske forandringer", "væskeophobning i knoglemassen"? Hvordan kan der ophobes væske i en knogle og har det evt noget med inflammation ødem at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lau :)

Ja, der var ganske rigtigt atrofi af multifidi, hos dem med smerter. Men hvad er så kommet først - atrofien eller smerten? Det kunne man ikke sige.

Omkring de modiske forandringer (Hvad det så end betyder): De kunne ikke sige noget om det - andet end de var hos en meget høj %del LBP patienter. Måske der står noget mere i Dagens medicin i morgen. Jeg linker til det hvis der gør :)

Link to comment
Share on other sites

Det i loggen tidligere nævnte dilemma (Det usikre projekt/forskningsjob eller det faste job som nok er lidt kedeligt i forhold til), er nu ligegyldigt!

For jeg har fået en fast stilling på den rehab afdeling som jeg gerne ville, med projekt og forskningsarbejde og det hele :step: Så jeg er en tilfreds mand idag!

Idag: Let løb, chins og pushups - i morgen skulle det gerne blive til noget seriøs løften på arb!

Dagens medicin

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hej Lau :)

Tak, jeg er også meget glad for det.

Mit job kommer mest til at handle om forskellige former for FES (funktionel el stimulation), i samarbejde med Aalborg uni..

Per kan af gode grunde ikke offentliggøre så meget om resultaterne, da det er dårlig stil når man ikke har forsvaret det endnu..

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det nye job :) . Er det stadig under Uffes selskab, eller er det noget selvstændigt?

Du nævner el-stimulation og Aalborg Universitet. Så kommer du måske til at arbejde sammen med en af mine gamle klubkammerater fra Aalborg Taekwondo Klub, Morten Haugland. Han er engang imellem i medierne i forbindelse med forskning vist nok indenfor det område. Han er en flink fyr, men har 1. eller 2. dan i TKD, så pas på! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej BJ :)

Jobbet er i forlængelse af det arbejde som jeg laver for tiden (som hovederhverv), nemlig neurorehabilitering. I forbindelse med det, ønsker Aalborg uni at fortsætte forsøgene med el-stimulering af lammede muskler. Jeg skal være en af bindeleddene imellem uni og mit arbejdssted. (Jeg er næsten selvskrevet, med min fortid som elektronikmekaniker)

Mit arbejde for Uffe fortsætter, sålænge de vil have mig. Og jeg er da ikke blevet smidt ud endnu (Det er een gang om ugen) B)

Ja, Haugland lyder som et bekendt navn.

TKD? Er det ikke den sport hvor man ikke må slå i hovedet :D

Idag: Løb, på tømmermænd og en mave som en centrifugerende vaskemaskine :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Idag: DOMS :lol: :chicken: , løb og lidt chins.

Jeg har rundt regnet ondt i hele kroppen, men på en dejlig måde. Det beskrives bedst som en uendelig træthed i alle dele af kroppen.

Det er efterhånden blevet en vane, at jeg kæmper videre, når almindelig træning er overstået. Og det gør altså, at jeg er helt færdig dagen efter..

Link to comment
Share on other sites

Sjov tur i sommerhus med kollegerne vel overstået. Det blev til et orienteringsløb (Det var sjovere end jeg huskede fra mili) og en morgenløbetur på 5 km.

Og så svømmede jeg lidt i svømmepølen i Søhøjlandet. Fornemmelsen af at "sprinte" på den korte 25 m. bane, svarer lidt til det jeg oplever i submission. Altså hurtig tilsyring af skuldermuskulaturen. Det fortæller mig jo så også lidt om, hvordan det skal trænes :)

Idag:

Løb.

Chins: Ny PR - 10 stk!!

Pushups..

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share