Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

"centralt fra". Du må her mene fra selve hjernen og ikke længere nede i CNS fordi så giver det bedre mening. Ellers er jeg bare :blink:

Altså at smerten har "sat sig" i hjernen og skabt en "forkert baning" pga. længevarende tryk / irritation fra f.eks. discus? spontane aktionspotentialer ?

Hvordan hænger det så sammen med at f.eks. visse bevægelser skaber større / mindre radierende smerter / forstyrrelser i UE?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja, med centralt mener jeg hjernen => højere end spinalt niveau..

Processerne i det er ikke afklaret, men et forsigtigt gæt kunne måske være at hjernen ikke helt har "styr" på smertesignaler, altså hvorfra kommer smerten.. (Når vi taler eksemplet med indsprøjtning i peronæus)

Når vi taler discus tror jeg det er mere komplekst.. Måske når jeg har taget credential.. :biggrin:

Jeg ser nogle sjove ting med mine neurologiske patienter. Mange har føleforstyrrelser ala´: De kan ikke kende forskel på smerteinput fra fingre og skulder. Dette opstår ret hurtigt efter skaden, og er altså ikke et resultat af "forkert indlæring". Spændende område!

Link to comment
Share on other sites

Lidt jerntræning..

4s x 5r x 130 i dødløft..

Chins blev til 5s x 7r x kropsvægt (Nu kun 90 :4thumbup: )

Noget benpres med maks vægt..

Bænk var ikke godt for skulderen, så det blev til pushups i stedet..

I morgen skal jeg have kollegerne med ud i submissionklubben, og bagefter skal vi ud og spise og i byen.. Det skal nok blive sjaw :4mewantfood: :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Fredag:

1 times stavgang med kollegerne.. Det er bare ikke hårdt nok.. Men så er det prøvet..

Derefter tog vi i submissionklubben, hvor jeg væltede rundt med 13 kvinder (Igen kolleger) :innocent: Lige til at holde til. Lavede en armlås på chefen :cooldance:

Julefrokost bagefter.

Lørdag:

10 kilometers løb.. Det tog lige under 50 minutter..

Link to comment
Share on other sites

Hej Jøgge. Du må sige til, når du ager til Fyens land engang. Tænker bl.a. på julen jo. Det er lykkedes os at misse hinanden hver evig eneste gang, du har skulle herover, men her i julen skal jeg være meget hjemme, så måske?

Kunne bl.a. godt tænke mig at vise dig mine kugler (kettlebells forståes :wink: )

Link to comment
Share on other sites

jsc: :biggrin: Jeg vil gerne komme og lege med dine kugler, specielt de tunge af dem.. Du får lige et hint når vi nærmer os julen! :showoff:

Svendsen: Jeg var fristet, men jeg styrede mig.. Et par af gutterne fra klubben var der og trænede, og specielt mine ældre kvindelige kolleger var lidt rystede over at man måtte slå videre, selvom manden lå på gulvet :laugh:

Lidt træning blev det til på arb i dag.. Men kun i maskiner, da der ikke er vægte nok i dette center.

Benpres, nedtræk og pec-deck.. Det gav faktisk et OK pump..

Jeg arbejder r.... ud af bukserne for tiden.. Og det er træls på to måder: Jeg får ikke trænet submission.. Og min tegnebog er ikke til at sidde på længere :cooldance: Nåmmen der skal trænes til blodet springer i weekenden..

Link to comment
Share on other sites

Let luntetur i mørket.. Klokken 16.45 var det allerede næsten mørkt, men det er skyfrit, så solen sendte lige den sidste smule lys op fra horisonten. Det var også koldt, men mine nye løbebukser klarede opgaven til UG.

Lidt chins bagefter.

Jeg havde aldrig troet at jeg skulle have en jakke med lyserødt foer. Men jeg har lige købt tøj til en kommende julefrokost, og den sorte blazerjakke er altså udstyret med pink indtræk. Men skidt med det, for tøjet spiller max. :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Trænede lidt med jern igår på arb..

Testede mit kondital på arb idag (eet punktstest): 45.. Ikke chokerende højt, men jeg er tilfreds.. Og så er der jo også lige usikkerheds momentet..

Bagefter skulle vi finde på balance/styrketræning til de helt gode patienter (Dem uden fysiske skavanker). Jeg lavede lidt "brydning" med en mand på min egen alder.. Vi stod over for hinanden og måtte ikke flytte fødderne, og så skulle man få den anden ud af balance...

Min makker (Ca. 110 kilo) mente at fuldt angreb var løsningen.. Jeg valgte at dreje kroppen lidt til siden, og gå en anelse ned i knæ.. Det var ikke nogen god ide, for han var mere ude af balance end jeg havde vurderet: Han fløj sidelæns gennem lokalet, og væltede ind i en briks på gulvet :blink: Heldigvis kom han ikke til skade, og jeg sank en klump :blush: Det kunne have gået helt galt... Men de andre patienter morede sig kosteligt, så lidt godt kom der da ud af det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bagefter skulle vi finde på balance/styrketræning til de helt gode patienter (Dem uden fysiske skavanker). Jeg lavede lidt "brydning" med en mand på min egen alder.. Vi stod over for hinanden og måtte ikke flytte fødderne, og så skulle man få den anden ud af balance...

Min makker (Ca. 110 kilo) mente at fuldt angreb var løsningen.. Jeg valgte at dreje kroppen lidt til siden, og gå en anelse ned i knæ.. Det var ikke nogen god ide, for han var mere ude af balance end jeg havde vurderet: Han fløj sidelæns gennem lokalet, og væltede ind i en briks på gulvet  Heldigvis kom han ikke til skade, og jeg sank en klump  Det kunne have gået helt galt... Men de andre patienter morede sig kosteligt, så lidt godt kom der da ud af det..

Hehe! Godt med lidt inpiration til hvilken øvelser jeg skal lave med mit osteoporose hold næste gang jeg har hold træning i mit praktik sted :devil: ...... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Submission igår, godt 2 timer..

Trænede med lidt forskellige modstandere (Subwrestling)

Men spændende er det jo først, når jeg møder ligeværdige eller bedre modstandere. En stor gut på et par og halvfems kilo lykkes det mig at kaste rent på ryggen, for dernæst at indsætte armlås. Så kæmpede jeg med træneren - og tabte. Sådan blev jeg ved, til udmattelse. Det er fedt, og når jeg kæmper, er det som Connor Mcleod har det i "highlander" - det er en "quickening"... Et naturligt dope, hvor man lever 100%, og når man vinder er der ikke noget der hedder bekymringer eller andet, i et par sekunder.. Når jeg står derinde på måtten, er jeg stadig "ung" :smile:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Træning på arbejdet..

Dødløften er blevet svækket noget af de lange pauser imellem styrketræningen. Samtidigt kan huden i hænderne ikke holde det "tykke niveau", så det er en smertefuld affære at løfte flere reps :chicken:

Skulderen brokkede sig lidt under de stående presses, så alt i alt var det en lidt ynkelig affære. :dry:

Bagefter løb, og i aftes julefrokost.. Masser af cardio: :strat::headphonedance:

Link to comment
Share on other sites

Submission igår, godt 2 timer..

Trænede med lidt forskellige modstandere (Subwrestling)

Men spændende er det jo først, når jeg møder ligeværdige eller bedre modstandere. En stor gut på et par og halvfems kilo lykkes det mig at kaste rent på ryggen, for dernæst at indsætte armlås. Så kæmpede jeg med træneren - og tabte. Sådan blev jeg ved, til udmattelse. Det er fedt, og når jeg kæper, er det som Connor Mcleod har det i "highlander" - det er en "quickening"... Et naturligt dope, hvor man lever 100%, og når man vinder er der ikke noget der hedder bekymringer eller andet, i et par sekunder.. Når jeg står derinde på måtten, er jeg stadig "ung"  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

He he, total fight club!!

Link to comment
Share on other sites

Idag: En lille løbetur i mørke og tåge. Syret.

DBM: Ja, fight club er en interessant film/bog.. :smile: Alle kampsportsudøvere har deres egen helt private grund til det de gør. Hvis man træner seriøst, er det nok altid et eller andet inde i een selv, som man arbejder med.. For mit vedkommende er det f.eks. at overvinde den naturlige angst de fleste vel føler, når de møder en bedre modstander. Man ved at det kommer til at gøre ondt, og at man vil tabe. Men det er en læreproces. Hver gang jeg taber, bliver jeg et par procenter bedre. Jeg siger det uden at levne plads til tvivl, for jeg ved at det er sådan. Hvordan vil min modstander reagere når han har vundet? Hvordan vil jeg reagere når jeg har tabt? Bliver jeg skadet? Hvor "stort" taber jeg?

Det er en sær fornemmelse at give sit yderste, og så alligevel tabe! Der er ingen lykkerus, kun en fornemmelse af "pyhha - var det hvad jeg kunne levere?"

Bagefter: Analyse - hvad gik galt? Har jeg en chance for at tage ham på et tidspunkt, og hvordan hulan skal jeg gøre det? :4smartass:

Måske er min kampsport min psykolog? :rolleyes:

Prøv at læse det her stykke fra "Fight club" :

"By this time next week, each guy on the Assault Committee has to pick a fight where he won't come out a hero. And not in fight club. This is harder than it sounds. A man on the street will do anything not to fight. The idea is to take some Joe on the street who's never been in a fight and recruit him. Let him experience winning for the first time in his life. Get him to explode. Give him permission to beat the crap out of you. You can take it. If you win, you screwed up. "What we have to do, people," Tyler told the committee, "is remind these guys what kind of power they still have."

Link to comment
Share on other sites

Let løbetur i næsten totalt mørke. Og så regnede det. :laugh:

Har idag været til møde med SMI. De vil gerne køre et projekt på min arbejdsplads, med elektrisk stimulering af lammede benmuskler. En kollega og jeg skal stå for den praktiske udførsel af projektet.

Vi får chancen for at være med fra starten af, og har altså stor indflydelse på udformningen.

De to projekter handler om elektrisk fremprovokeret "refleksgang" (Via fodsålen), og faciliterende FES (funktion elektrisk stimulation) på relevante gangmuskler.

Jeg glæder mig helt utroligt til at komme igang :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Idag: En lille løbetur i mørke og tåge. Syret.

DBM: Ja, fight club er en interessant film/bog..  :smile: Alle kampsportsudøvere har deres egen helt private grund til det de gør. Hvis man træner seriøst, er det nok altid et eller andet inde i een selv, som man arbejder med.. For mit vedkommende er det f.eks. at overvinde den naturlige angst de fleste vel føler, når de møder en bedre modstander. Man ved at det kommer til at gøre ondt, og at man vil tabe. Men det er en læreproces. Hver gang jeg taber, bliver jeg et par procenter bedre. Jeg siger det uden at levne plads til tvivl, for jeg ved at det er sådan. Hvordan vil min modstander reagere når han har vundet? Hvordan vil jeg reagere når jeg har tabt? Bliver jeg skadet? Hvor "stort" taber jeg?

Det er en sær fornemmelse at give sit yderste, og så alligevel tabe! Der er ingen lykkerus, kun en fornemmelse af "pyhha - var det hvad jeg kunne levere?"

Bagefter: Analyse - hvad gik galt? Har jeg en chance for at tage ham på et tidspunkt, og hvordan hulan skal jeg gøre det?  :4smartass:

Måske er min kampsport min psykolog? :rolleyes:

Prøv at læse det her stykke fra "Fight club" :

"By this time next week, each guy on the Assault Committee has to pick a fight where he won't come out a hero.  And not in fight club.  This is harder than it sounds.  A man on the street will do anything not to fight.  The idea is to take some Joe on the street who's never been in a fight and recruit him.  Let him experience winning for the first time in his life.  Get him to explode.  Give him permission to beat the crap out of you.  You can take it.  If you win, you screwed up.  "What we have to do, people," Tyler told the committee, "is remind these guys what kind of power they still have." 

<{POST_SNAPBACK}>

:4thumbup: :devil: Når/hvis jeg en dag får taget mig sammen til at tjekke BJJ, må vi tage en MOL openmat. Vi kan også gøre det nu, men så må I ikke lave nedtagning på mig :laugh:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:  :devil: Når/hvis jeg en dag får taget mig sammen til at tjekke BJJ, må vi tage en MOL openmat. Vi kan også gøre det nu, men så må I ikke lave nedtagning på mig  :laugh:

Jamen DBM! Det ville jo være en chance for at lære :laugh:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share