Tror du også BOR er en lat øvelse


RuneB
 Share

Recommended Posts

Men stadig et niveau der er for fesent til du vil ud med det, gotcha :wink:

Jeg ligger nok ikke så forfærdeligt langt fra dig i relativ styrke med en minimal trænings indsats, så hvorfor skulle jeg dog være det...

Spørgsmålet er snarere, hvad denne information bragt til diskussionen? IMO nada, men man må jo behage sin fan, når han så åbenlyst ikke forstå de fine hentydninger, man ligger ud :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis man mener man ved alt vil man gå glip af de sandheder andre finder frem til.

Et fedt eksempel her fra MOL syntes jeg var da Athlete X startede en tråd om overhead pressing, jeg har aldrig set nogen advare mod øvelser som fx millitary press før og blev lidt overrasket at nogen trænere valgte andre øvelser til at træne de muskler. Og nej, jeg træner stadig millitary da jeg ikke mener jeg har et skades potentiale.

Lige en side note - jeg er ikke mr. Perfect, men snare mr. Geek, jeg mangler disciplinen. Er ved at være kommet ud af 14 dages hold i nakken og skal til at igang igen og der skal jeg tage mig sammen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger nok ikke så forfærdeligt langt fra dig i relativ styrke med en minimal trænings indsats, så hvorfor skulle jeg dog være det...

Spørgsmålet er snarere, hvad denne information bragt til diskussionen? IMO nada, men man må jo behage sin fan, når han så åbenlyst ikke forstå de fine hentydninger, man ligger ud :tongue:

Jeg squatter +2xbw atg, dødløft +2,5xbw - ligger du tæt på det?

Det vi har fået frem med dit væveri, mundlort og retoriske nonsens er, at du trods et selvproklameret højt teoretisk niveau, ikke er i stand til at omsætte dette til resultater. Derfor bør man i sagens natur tage eventuelle råd fra din side med dette i mente.

Link to comment
Share on other sites

Jeg squatter +2xbw atg, dødløft +2,5xbw - ligger du tæt på det?

Det vi har fået frem med dit væveri, mundlort og retoriske nonsens er, at du trods et selvproklameret højt teoretisk niveau, ikke er i stand til at omsætte dette til resultater. Derfor bør man i sagens natur tage eventuelle råd fra din side med dette i mente.

Du er jo uden for pædagogisk rækkevidde.., men så fik du endelig anledning til at fortælle, hvor brøl stærk du er - FLOT!

Vil du sige noget med denne debat, eller keder du dig bare?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Du er jo uden for pædagogisk rækkevidde.., men så fik du endelig anledning til at fortælle, hvor brøl stærk du er - FLOT!

Vil du sige noget med denne debat, eller keder du dig bare?

Haha, ja din "pædagogik" er jeg ikke ret modtagelig over for, det har du ret i :smile:

Jeg er i øvrigt glad for du synes jeg er stærk, det betyder meget for mig.

hvordan gik dine pendlay rows, Søren?

Jeg droppede den efter opvarmningen, den er for omstændig synes jeg. Jeg gider ikke øvelser, hvor jeg skal tænke på for meget, hvis bevægemønsteret ikke giver mening intuitivt er det ikke noget for mig.

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja din "pædagogik" er jeg ikke ret modtagelig over for, det har du ret i :smile:

Jeg er i øvrigt glad for du synes jeg er stærk, det betyder meget for mig.

du har endnu ikke svaret på et eneste af de spørgsmål, jeg har stillet dig..., men du ville meget gerne ramme mig personligt - hvorfor?

Jeg kan ikke helt gennemskue din dagsorden..., men hvis det redder din dag.. fint med mig!

Link to comment
Share on other sites

du har endnu ikke svaret på et eneste af de spørgsmål, jeg har stillet dig..., men du ville meget gerne ramme mig personligt - hvorfor?

Jeg kan ikke helt gennemskue din dagsorden..., men hvis det redder din dag.. fint med mig!

Du har ikke stillet andet end tøsefornærmede spørgsmål, og jeg har ikke fundet det nødvendigt at svare på dem. Jeg kunne sagtens vende den om, hvorfor svarer du ikke på mine spørgsmål?

Min dagsorden er, og den er ikke skjult, at få frem i dagens lys hvad du egentlig kan, om du er kompetent til at give folk råd. Selvfølgelig kan jeg ikke forhindre dig i dette, men hvis folk ved hvad du er for én, kan de afgøre med sig, selv hvad de synes om råd fra en fyr, der tilsyneladende ikke formår at omsætte teori til praksis. Det der redder min dag er ikke at du er slap, det er der mange der er, det er den måde hvor på du forsøger at undvige de barske realiteter, det finder jeg oprigtigt morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke stillet andet end tøsefornærmede spørgsmål, og jeg har ikke fundet det nødvendigt at svare på dem. Jeg kunne sagtens vende den om, hvorfor svarer du ikke på mine spørgsmål?

Min dagsorden er, og den er ikke skjult, at få frem i dagens lys hvad du egentlig kan, om du er kompetent til at give folk råd. Selvfølgelig kan jeg ikke forhindre dig i dette, men hvis folk ved hvad du er for én, kan de afgøre med sig, selv hvad de synes om råd fra en fyr, der tilsyneladende ikke formår at omsætte teori til praksis. Det der redder min dag er ikke at du er slap, det er der mange der er, det er den måde hvor på du forsøger at undvige de barske realiteter, det finder jeg oprigtigt morsomt.

Det er jo ren børnehave, at jeg har brugt min tid på det - forstår vel kun guderne!

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber virkelig ikke, at du tager dig selv seriøst.. for så er du sku et ynkeligt menneske!

Haha, igen kommer du bare med den slags crap uden at svare på noget som helst :D

Heldigvis kan alle jo bare læse denne tråd og se hvem af os de synes bør tages seriøst, hvis der skulle være et par ind imellem, der mener det er dig, så skal det naturligvis stå dem frit for :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opsamler lige den spændende vidensdeling der har været i denne tråd.

Indtil videre er vi blevet enig om en opdeling af rows i forskellige varianter og deres udførsel.

Man kan groft sagt dele BB row op i 3 anerkendte/anvendte varianter:

Pendlay Rows

Udførsel: Uden bevægelse af hoften. Den skal ligges ned for hvergang.

BOR aka the real deal

Udførsel: Hvor man bruger ryggen til at skabe hastighed på baren. Hovedet pointen med øvelsen er at få tæsket en masse kg på og sænke de kilo langsomt til jorden.

Yates row

Udførsel: En masse kg på. ok med cheat, men vægten skal sænkes langsomt.

Primær hypotese for BOR og yates rows udførsel er deres positiv respons på excentrisk træning.

Af andre varianter er det være at nævne, mark riptoes variant.

Mark riptoes variant er en pendlay row med bevægelse af hoften. Det er ikke muligt at finde et klip på youtube.

Uafklarede er hvordan de forskellige varianter kan bruges, jeg har opstillet følgende forslag tidligere:

Hvis man ønsker at øge ens maks styrke i lats:

Pendlay rows.

Hvis man ønsker at øge ens stabilisering evne i bænkpress

Kan man både bruge BOR og pendlay rows til at rykke stabilisering evnen i bænkpress. Man skal bare hvis man bruger pendlay rows træne stabilisering via. bænkpress.

Hvis man ønsker at hypotrofer latsene:

Kan man både bruge pendlay rows og BOR, hvoraf BOR vil være mest effektivt pågrund af den excentriske del. Mens pendlay rows mere skal ses som en suplerings øvelse til at øge lats styrken ikke størrelsen.

Hvis man ønsker at hyptrofer trapz:

Pendlays rows vil være yderst ineffektivt pågrund af hastigheden i løftet og den manglende excentriske belastning af trapz. Samtidig vil lats være en begrænsende faktor i den koncentrisk fase, men trapz vil have meget lille betydning for løftet.

BOR vil ramme meget effektivt

hvad tænker du?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Et lille sidespørgsmål, er der andre der oplever en "sovende" fornemmelse i hånden ved DB rows i den tungere ende?

Det er til dels mest i venstre hånd når jeg kører 55+, og det irriterer mig da jeg føler mere for min teknik ifht bb rows,

og at jeg er nødt til at stille vægten 5 sek. og ligge et nyt greb hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget enig i at den øvre ryg er vigtigt. Dog mest som stabilisator...som f.eks. i bænkpress. Hvor jeg er enig i at lats styrken er vigtigt.

Som jeg har forstået det... "jeg bygger min forstilling fra flack and kramers bog designing excersice programmes" er isoleret koncentrisk bevægelser dårlig til at stimulere hypotrofi alene... mens at excentrisk træning er bedre. Sammen er de bedst...

Programmer hvor man isoleret set kunne laver koncentrisk bevægelser i lats er meget sjældne...derfor giver mit argument ikke helt mening...kun isoleret set...

Jeg mener derfor at jeg nok tog fejl i forhold til at man "skulle" kører BOR (og ikke pendlay fordi den bevægelses mæssigt er uspecifik) for at rykke den specifik styrke til at stabilisere med latsene i bænkpress. Det skulle man hvis man ikke kørt bænkpress samtidig... men det giver jo overhovedet ikke mening for en styrkeløfter...man vil jo altid træne bænkpress...Og derved vil man altid træne specifikt at stabilisere med latsene...

(det er mig selv jeg irettesætter ikke dig... man bliver klogere :blush: )

Jeg prøver lige at pladser de forskellige løft træningsmæssigt. Håber det giver mening.

Hvis man ønsker at øge ens maks styrke i lats:

Pendlay rows.

Hvis man ønsker at øge ens stabilisering evne i bænkpress

Kan man både bruge BOR og pendlay rows til at rykke stabilisering evnen i bænkpress. Man skal bare hvis man bruger pendlay rows træne stabilisering via. bænkpress.

Hvis man ønsker at hypotrofer latsene:

Kan man både bruge pendlay rows og BOR, hvoraf BOR vil være mest effektivt pågrund af den excentriske del. Mens pendlay rows mere skal ses som en suplerings øvelse til at øge latsene styrke ikke størrelsen.

Hvis man ønsker at hyptrofer trapz:

Pendlays rows vil være yderst ineffektivt pågrund af hastigheden i løftet og den manglende excentriske belastning af trapz. Samtidig vil lats være en begrænsende faktor i den koncentrisk fase, men trapz vil have meget lille betydning for løftet.

BOR vil ramme meget effektivt

Til bodybuilder er BOR derfor bedst, mens pendlay rows mest skal ses som en assistance exercise til BOR.

F.eks. Var man en styrkeløfter (som gerne vil hypotrofer) kunne man bruge BOR og bænkpress i GGP fasen, mens man hen mod peaking fasen kunne lave en overgang til pendlay rows... og derved mindske volumen på den stabiliserende funktion på latsene samtidig med at man øgere intensiteten og styrken af latsene, hvilket inddirekt vil rykke ens bænk...

Jeg håber det gav mening nu.

Det er kun en tese jeg opstiller for at blive klogere på pendlay rows. Jeg siger på ingen måde at noget af det jeg skriver er rigtigt. Har du andre bud eller kritik, praktisk erfaring er du meget velkommen til at poste...

Måske har jeg misforstået noget, men Pendelay rows er da netop mere komplet træning af lats end BOR.

Rows. Look at an anatomy chart. If the scapula and upper-arms are held in a constant position, shortening of the lats WILL result in arching of the middle and upper back. I AM NOT saying that the lats are primarily responsible for upper back flexion. What I am saying is that they can assist in this.

I also HAVE done EMG work on various different rowing techniques. And there is not doubt that rows performed as I describe them will activate the lats more completely than done any other way I have ever seen.

I have done EMG work on a large quantity of people for rows. And I’ve always found that these kind of rows activate the lats most completely. And besides, even if you don’t buy the fact that they activate the lats better, you can always be content with the fact that your getting an erector workout.

Hvor står der man bare skal smide stangen eccentrisk i Pendelay rows?

Hvis man sænker den kontrolleret vil der være MERE ikke mindre eccentrisk arbejde ved en pendelay row, da der bruges mere vægt og længere ROM.

Denne kraftigere eccentriske loading fra en arched position vil gøre øvelsen langt mere specifik for en styrkeløfter end end traditionel BOR:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger nok ikke så forfærdeligt langt fra dig i relativ styrke med en minimal trænings indsats, så hvorfor skulle jeg dog være det...

Spørgsmålet er snarere, hvad denne information bragt til diskussionen? IMO nada, men man må jo behage sin fan, når han så åbenlyst ikke forstå de fine hentydninger, man ligger ud :tongue:

lol, du vil ikke sige, hvor stærk du er, men alligevel får du lige sneget ind, at du ikke er langt fra Søren. Når han så sætter nogle tal på hans relative styrke, er du mundlam og beskylder for at udnytte en mulighed til at fortælle om, hvor stærk han selv er? Jesus christ, Yetti. Du er jo direkte pinlig.

Link to comment
Share on other sites

Måske har jeg misforstået noget, men Pendelay rows er da netop mere komplet træning af lats end BOR.

Hvor står der man bare skal smide stangen eccentrisk i Pendelay rows?

Hvis man sænker den kontrolleret vil der være MERE ikke mindre eccentrisk arbejde ved en pendelay row, da der bruges mere vægt og længere ROM.

Denne kraftigere eccentriske loading fra en arched position vil gøre øvelsen langt mere specifik for en styrkeløfter end end traditionel BOR:

Det står der ingen steder. Og gutten på billedet gør det hellere ikke. Så det var vist en vigtig pointe at man alligevel i pendlay rows holder igen nedaf. Det giver også mening i forhold til at holde opspændet i en bænkpress, som du selv skriver. På den både er den også en pænt potent øvelse til hyptrofi i latsene. Jeg havde set fejlen, skulle lige se hvor vågen i var

Hvis man ønsker at øge ens maks styrke i lats:

Primært: Pendlay rows.

Sekundært: BOR

Overhovedet ikke: yates rows

Hvis man ønsker at øge ens stabiliserings evne i bænkpress

Primær: Pendlay

Sekundært: BOR

overhovedet ikke: yates rows

Hvis man ønsker at hypotrofer latsene:

Primært: Pendlay

Sekundært: BOR

overhovedet ikke: yates rows

Hvis man ønsker at hyptrofer trapz:

Primært: BOR og yates rows

Sekundært: Pendlay

Størst hormonel respons:

BOR - da man løfter relativt tungt og aktivere relativt større andel muskelmasse

BOR er primært en compound øvelse til BB, der kan bruges på en ryg dag som primær øvelse.

Pendlay er primært en assistance excercise til bench press. Dvs. den skal køres efter bench press.

Jeg kan desuden henvise til denne artikel hvis man vil vide mere om trap træning:

http://www.getbig.dk/article.php?id=158 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at øge ens maks styrke i lats:

Primært: Pendlay rows.

Sekundært: BOR

Overhovedet ikke: yates rows

Hvis man ønsker at øge ens stabiliserings evne i bænkpress

Primær: Pendlay

Sekundært: BOR

overhovedet ikke: yates rows

Hvis man ønsker at hypotrofer latsene:

Primært: Pendlay

Sekundært: BOR

overhovedet ikke: yates rows

Someone needs to stop this BS. Immediately.

Link to comment
Share on other sites

Pendlay Rows

Udførsel: Uden bevægelse af hoften. Den skal ligges ned for hvergang. Der skal holdes igen ned af

BOR aka the real deal

Udførsel: Hvor man bruger ryggen til at skabe hastighed på baren. Ok med cheat. Hoved pointen med øvelsen er at få tæsket en masse kg på og sænke de kiloene langsomt til jorden. Det er dog afgørende at skulderen er samlet og ikke shrugget når man sænker vægten.

Yates row

Udførsel: En masse kg på. ok med cheat, men vægten skal sænkes langsomt.

Primær hypotese for BOR og yates rows udførsel er deres positiv respons på excentrisk træning.

Link to comment
Share on other sites

Jamen kongkent, så forklarer mig hvorfor...jeg prøver at hive nogen tanker frem. Argument endelig imod, jeg har ikke påstået jeg har ret.. jeg prøver bare at uddybe...

Hmm... jeg tror det gav mening nu.. jeg skal virkelig til at stoppe og bare prøve øvelserne selv...Lol :laugh:

I har uden tvivl helt rigtig fat i det med den praktisk erfaring.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at øge ens maks styrke i lats:

Primært: Pendlay rows.

Sekundært: BOR, yates rows

Hvis man ønsker at øge ens stabiliserings evne i bænkpress

Primær: Pendlay

Sekundært: BOR, yates rows

Hvis man ønsker at hypotrofer latsene:

Primært: Pendlay

Sekundært: BOR, yates rows

Hvis man ønsker at hyptrofer trapz:

Primært: BOR og yates rows

Sekundært: Pendlay

Jeg er helt med... men det sku godt nok en lille ROM

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jamen kongkent, så forklarer mig hvorfor...jeg prøver at hive nogen tanker frem. Argument endelig imod, jeg har ikke påstået jeg har ret.. jeg prøver bare at uddybe...

Hmm... jeg tror det gav mening nu.. jeg skal virkelig til at stoppe og bare prøve øvelserne selv...Lol :laugh:

OMG. We have a breakthrough. :superman:

For ja, det bedste er jo bare at afprøve dem i praksis, hvorefter du vil erfare, at forskellen mellem de forskellige rows-varianter er akademisk for langt de fleste mennesker. Man skal op på et vist (elite)plan førend det giver mening at differentiere imellem øvelserne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share