Core Træning


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

beskriv hvordan en core øvelse har relevans i en opstart af en squat...

Prøv at lægge mærke til, hvor mange, der de første mange gange, hvor der står squat på skemaet, har store problemer med at holde mave- og lænderegion stabil under både den op- og nedadgående bevægelse.

I den sammenhæng mener jeg at øvelser for blandt andet transversus abdominus har en stor værdi. Tidligere blev core kaldt korset-muskulaturen, hvilket det ikke bliver mere præcist af..

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg klart anbefale at folk læser lidt mere Stuart McGill. Udover træning af mavemuskulaturen har han skrevet nogle fantastiske bøger omkring træning af ryggen, både for dem der har lidt småskader, til dem der er i gang med den helt store genoptræning. De kan alle findes på Amazon.com, er til at købe for penge og har mange gode illustrationer.

Der er altså en grund til at de fleste dygtige trænere i verden lytter til hvad han siger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg klart anbefale at folk læser lidt mere Stuart McGill. Udover træning af mavemuskulaturen har han skrevet nogle fantastiske bøger omkring træning af ryggen, både for dem der har lidt småskader, til dem der er i gang med den helt store genoptræning. De kan alle findes på Amazon.com, er til at købe for penge og har mange gode illustrationer.

Der er altså en grund til at de fleste dygtige trænere i verden lytter til hvad han siger. :smile:

Der ser ud til at være en del.

Hvilke(n) anbefaler du?

Link to comment
Share on other sites

Dem jeg har brugt mest er:

Staurt McGill 1

£80 for en brugt paperback-udgave virker umiddelbart HØJT! :gal:

Er dette hans egen side?

http://www.backfitpro.com/

Der skal den dog over sundet, men til gengæld en mere rimelig pris.

Er der væsentlig mere i "ultimate back fitness" end "lower back disorders" ift. genoptræning, øvelser og den slags?

Link to comment
Share on other sites

£80 for en brugt paperback-udgave virker umiddelbart HØJT! :gal:

Er dette hans egen side?

http://www.backfitpro.com/

Der skal den dog over sundet, men til gengæld en mere rimelig pris.

Er der væsentlig mere i "ultimate back fitness" end "lower back disorders" ift. genoptræning, øvelser og den slags?

Low back disorders er en fantastisk bog i forhold til genoptræning. Der er en minutiøs gennemgang af hvorfor irritationer og skader opstår, hvordan man undgår at fremprovokere dem igen (både under genoptræningen og bagefter) og selvfølgelig programmer. Den er fyldt med billedillustrationer(sågar af hvordan man bedst støvsuger for ikke at provokere ryggen :laugh: ).

Ultimate back fitness har lidt af den samme opbygning, men går lidt videre.

Jeg ville starte med Low back disorders hvis jeg var dig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Low back disorders er en fantastisk bog i forhold til genoptræning. Der er en minutiøs gennemgang af hvorfor irritationer og skader opstår, hvordan man undgår at fremprovokere dem igen (både under genoptræningen og bagefter) og selvfølgelig programmer. Den er fyldt med billedillustrationer(sågar af hvordan man bedst støvsuger for ikke at provokere ryggen :laugh: ).

...

Jeg ville starte med Low back disorders hvis jeg var dig. :smile:

Bestilt.

Elounge.dk viste sig marginalt billigere end amazon med gratis levering til Riccos kaffebar, så det foretrak jeg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

i min verden giver det fint mening af man kan træne isolerede bevægelser der kan intregeres i helheden, men jeg vil gerne se eksempel på en core øvelse du laver og hvilken bevægelse den skal optimere...

Masser af eksempler, men det kunne eksempelvis være reverse hypers med stor suspension.

Jeg placere en støtte under brystet (bord, hyper-bænk, GHR e.lign.). Herfra retter jeg ryggen ud i neutral (lidt over horizontal), så røven svæver frit uden støtte. Derfra laver jeg så reverse hyperextensions. Enten med strakte ben eller med bøjede ben.

Jeg bruger øvelsen med henblik på "planche", "back lever", "pres til håndstand" eller dødløft for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at lægge mærke til, hvor mange, der de første mange gange, hvor der står squat på skemaet, har store problemer med at holde mave- og lænderegion stabil under både den op- og nedadgående bevægelse.

I den sammenhæng mener jeg at øvelser for blandt andet transversus abdominus har en stor værdi. Tidligere blev core kaldt korset-muskulaturen, hvilket det ikke bliver mere præcist af..

I den nedadgående bevægelse vil man ofte se folk krumryggen, pågrund af flere ting relateret til smidighed og/eller motoriske sammenhæng (f.eks. nedsat proprioception og muskulær kontrol af bækkenets stilling).

I forhold til at krummeryggen kan de tit være anvendeligt at arbejde med folks proprioception (stillings sans, altså hvor er min arm pladseret når jeg ikke kigger på den) omkring hvad der sker med bækkenet når baglåret kommer på stræk. De kunne f.eks. være dødløft med en pinde den er i kontakt med nakke og sacrum, hvis pinden flytter sig fra sacrum har du krummet for meget. Man kan lave en masse andre... jeg er så småt begyndt at eksperimenter med forskellige variationer og mit umiddelbar indtryk er at det virker rigtigt godt! Dvs. jeg giver folk sensorisk øvelser i stedet for styrke øvelser med det formål at give dem bedre teknik i øvelsen.

transversus primær funktion i en squat er at skabe intraabdominalt tryk, hvilket fiksere rygsøljen. Først og fremmest skal man husk at langt flere muskler er på spilde en tranversus samt at transversus er relativ slap muskel der ikke kan skide meget alene. Hvis rygsøljen trækkes i svaj er det primært obliques der virker som antagonist til at holde rygsøljen i neutral. Tranversus kan ved kontraktion kun trække maven ind.

Man kan også bare overspænde i toppen (altså hele kæden) med bækkenet i neutral stilling og så ellers gå i dybden, men man render stadig ind i så snart det bliver så tungt at en del af kæden dominere og man bliver trukket den ene eller den anden vej så har man sensorisk brug for at vide hvad der sker, samt motorisk have evnen til at vide hvad man så skal gøre. Hvordan træner man bedst den sensorisk feedback ved et tungt løft:

1. Man har haft den sensorisk føling med fra starten så den bliver trænede i gennem hele processen (altså fra 0 til 300 kg)

2. Jævnligt feedback fra andre og video. Samt at andre feedback på de video man optager. Det er altid godt med en anden vurdering om man så er verdens mester eller begynder.

skal trænet så ligge og lave alle mulige latterlig sensorisk øvelser på et gulv, nej... de skal løfte tungt, med hjælp fra en træner. Sensorisk øvelser kan være et redskab til begynder, men de kan også bare squat.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share