Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Ad isglatte veje samlede jeg lige lidt km. Benene er rigtigt fine og jeg nyder virkeligt at løbe i tiden. At jeg nu er i så god form, at jeg kan holde til en anstændig mængde og en ok intensitet, det nyder jeg virkelig, og jeg har meget mod på den nye sæsons 2 store mål.

Dagens træning: 75 min -> 70% :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har været et omskifteligt år med omskifteligt vejr og omskifteligt humør og psykisk velvære. Hvad der ikke har været omskifteligt er løberiet, det har på mange måder været den røde tråd igennem året 2012.

På løbefronten begyndte min sæson med at løbe Thy Trailmarathon, et hårdt løb med mange fede naturscenerier. Det var hårdt for mig at komme igennem løbet, og det flyttede en af de mange grænser som jeg har haft held til at flytte i 2012. Kort tid efter Thy Trail var jeg et kort øjeblik overmandet af et grænseløst mod, derfor meldte jeg mig til Mors Rundt 100 miles. Da jeg i februar tilmeldte mig 100 miles havde jeg ikke rigtigt nogle tanker om, hvad det vil sige at løbe 160 km, men jeg tænkte; at det klarer du nu nok Lars.

Inden det blev september og Mors Rundt skulle forceres skulle jeg lige rundt om et slagteri i Horsens, hvor jeg dagen forinden havde løbet all out på et 16 km trail løb i Tørring. 6 timer rundt om slagteriet i Horsens, det blev en sej omgang, hvor jeg løb 56 km på de mest skidte og energiforladte ben jeg nogen sinde har stillet op med til et løb. Men jeg kom rundt i de 6 timer, men med mange problemer i bentøjet. Jeg har siden jeg begyndte at løbe været hæmmet af et løbeknæ, og jeg har brugt megen tid på at finde en løbestil, der både er økonomisk og bringer mig fremad i tilpas tempo.

I ugerne efter løbet rundt om slagteriet løb jeg nogle halvmarathon og forbedrede min tid fra året før med 20 min. Forbedringer er nybegynderens store gevinst alt går bare fremad og hurtigere de første 2 år.

I maj måned skulle jeg så ud på mit første 50 km løb, det var i Bramming på en 10 km rundstrækning. Dette løb kom til at præge mig resten af sæsonen, da jeg kom ud i at løbe de sidste 25 km med store smerter omkring højre knæ, men jeg kom igennem, og jeg lærte lidt om at stille smerten til side, sådan den ikke altid skal ødelægge de løb jeg har glædet mig til. Så 50 km i Bramming blev et løb der gav mig tro på, at jeg måske godt kunne håndtere 100 miles på Mors.

I august løb jeg 12 timersløb i Viborg, hvor jeg stod af ved 56 km. Igen havde jeg voldsommer smerter og kramper med udgangspunkt i mit løbeknæ.

Så kom september og dermed Mors Rundt som jeg var umådelig spændt på og ikke mindst glædede jeg mig til det første løb som kunne ligne lidt det jeg havde i tankerne da jeg for 2 år siden begyndte at løbe. Mors Rundt har bakker og hård blæst og masser af km i mit eget selskab. Stort set løb jeg hele løbet alene, og det havde jeg det rigtig fint med.

Løbet på Mors gik godt også selv om, jeg havde store problemer med mine ben. Denne gang blev jeg hæmmet af løbeknæet allerede ved 15 km, så er der altså lang vej hjem, men det gik, og det var bare en fed tur. Turen på Mors lærte mig også lidt om at løbe med kvalme og blive dehydreret om natten.

I november lykkedes jeg så med et 6 timers løb, jeg kom ud på 64 km og havde slet ingen problemer med benene, og jeg føler mig stærk efter at ha klaret 100 miles.

Idag har jeg så løbet halvmarathon som var et stille og roligt løb, og om 6 dage venter et marathon som så bliver begyndelsen på det nye år.

2012 har givet mig lyst til at prøve og se, om jeg kan løbe hurtigt 100 km og 160 km. Mine hovedmål bliver Mors Rundt og 100 km i Salzburg, begge løb er tilmeldt og betalt, så nu sidder jeg i saksen.

I det nye år vil jeg se om jeg kan fortsætte med at øge min træning både mht intensitet og mængde. Og jeg er blevet mere og mere interesseret i at løbe i naturen, så jeg vil fortsat forsøge at få så meget af min træning til at foregå i naturen.

Godt Nytår! :clap::clap::clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

fussingø trail

Godt Nytår, og vildt flot med de mange løbeture året igennem! 10 dages influenza.... Shit, jeg har haft det i 3 dage og føler mig heldigvis på vej opad igen. Shiit.

Godt Nytår,

Nico

Tak Nico og det samme til dig. Jeg håber du får hurtige ben på cyklen og ikke mindst i vandet og løbet. Ja den sygdom er rigtig træls. Godt nytår Nico!

Link to comment
Share on other sites

Træning igår:

Halvmarathon i Herning. En dårlig oplevelse. Jeg er blevet vant til god plads på ultraløbene, jeg oplever også at løbet var befængt med en hob af mennesker der ikke havde begreb om at holde til højre, når man kan høre der kommer løbere bagfra. Så sidste gang jeg gider løbe i de store felter.

Dagens træning:

løb: 40 min -> 70%

20. april løber jeg 50 km i kbh, og jeg tror det vil være godt med et lille mål frem til det løb. Mit mål bliver at komme under 4 timer på 50 km. :shades::shades::shades::shades::shades:

Link to comment
Share on other sites

Er du egentlig opmærksom på, at der i år afholdes DM i 100 km i Bramming den 19. maj?

http://www.brammingultra.dk/bramming-vært-dm-i-100-km-løb

Ja det er jeg opmærksom på Henrik, men jeg har valgt disse 2 løb istedet for:

http://www.extremmaraton.dk/x/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=73

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jeg opmærksom på Henrik, men jeg har valgt disse 2 løb istedet for:

http://www.extremmaraton.dk/x/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=73

Uha, det ser også imponerende ud, det der løb ved Salzburg. Var der i området på familieferie for en del år siden, og det er altså et dejligt hjørne af Østrig.

Sjovt nok fik det der 100 km DM i år mig til at tænke tilbage på dengang, jeg løb rigtig meget omkring 1981-83. Dengang var der faktisik også 100 km løb, selv om mange tror, at ultraløb er en ny ting herhjemme. Der er måske ikke vildt mange, der løber de helt lange distancer i dag, men det er nærmest en folkebevægelse sammenlignet med dengang. Det var virkelig en sag for nogle meget få nutcases for 30-35 år siden, hvor selv maratondistancen var ret eksotisk :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Uha, det ser også imponerende ud, det der løb ved Salzburg. Var der i området på familieferie for en del år siden, og det er altså et dejligt hjørne af Østrig.

Sjovt nok fik det der 100 km DM i år mig til at tænke tilbage på dengang, jeg løb rigtig meget omkring 1981-83. Dengang var der faktisik også 100 km løb, selv om mange tror, at ultraløb er en ny ting herhjemme. Der er måske ikke vildt mange, der løber de helt lange distancer i dag, men det er nærmest en folkebevægelse sammenlignet med dengang. Det var virkelig en sag for nogle meget få nutcases for 30-35 år siden, hvor selv maratondistancen var ret eksotisk :laugh:

Da jeg løb halvmarathon i Herning i mandags havde jeg en skidt løbeoplevelse, fordi der var alt for mange som ikke kender til hvordan man opfører sig i et løbefelt. I ultramiljøet er der et hensyn og omsorg som jeg rigtig godt kan lide. Og så er jeg jo først begyndt at løbe i en så sen alder, at jeg må erkende, at jeg aldrig bliver hurtig nok til distancer som er under 100 km. Men jeg kan rigtig godt lide, det jeg oplever, når løbene er lange og hårde.

Link to comment
Share on other sites

Halvmarathon i Herning. En dårlig oplevelse. Jeg er blevet vant til god plads på ultraløbene, jeg oplever også at løbet var befængt med en hob af mennesker der ikke havde begreb om at holde til højre, når man kan høre der kommer løbere bagfra. Så sidste gang jeg gider løbe i de store felter.

Kender jeg kun alt for godt. Det er klart at i de meget store løb / felter kan ALLE løbere jo ikke løbe i højre side eller holde til højre. Men der er virkelig folk der ikke forstår at begå sig i sådan et felt, eller tage hensyn til andre og hurtigere løbere :annoyed:

Ellers et imponerende 2012 du har haft i løbeskoene :omg: Det er da godt nok blevet til en del km og løb :4thumbup:

Også et godt nytår til dig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share