Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Lægger du is på, efter du har løbet? Hjælper for mig...

Jeg bruger aldrig is, er næsten aldrig skadet og har den filosofi, at man skal lade de slidte områder i kroppen hvile uden opmærksomhed, så finder de ikke ud af, at de er slidte og bliver hurtigt hele igen. :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: Tak for din omsorg!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

30 min. Stigningsløb på ben der begynder at ligne mine ben - for alvor.

Rigtig god fart i benene, god teknik kun konditionen hænger, det gør den så også i den grad.

Her midt i planlægningen af næste sæson, så er jeg også ved at have planen klar frem til 17. nov. Jeg vælger helt klart at stole på, at jeg har råstyrke nok til at løbe 6 timer og vil således helt og holdent koncentrere træningen om teknik og intensitet. Og sjovt som det kan vende i løb for 14 dage siden havde jeg svært ved at se for mig, at jeg kan nå mit mål i Grenå, og nu kan jeg se det for mig, hvis alt går min vej. Og det er jo sjældent, at alt går den rette vej i løb, men jeg vil være super skarp på hvert træningspas. Det er temmelig nyt for mig at skulle være helt skarp på hvert træningspas, men lige præcis derfor "laller" jeg forholdsvist meget hen over året for at have lidt ekstra mentalt at satse når det skal være, og det skal være 17. nov. i Grenå.

Link to comment
Share on other sites

Træning igår:

1 time i mørk aften i selskab med pandelampe, regn og vestenvind.

Træning idag:

1 time 76% i middleintensitet.

I forhold til mit mål 6 timer i Grenå, så har jeg lige knapt med tid til at øve mig, men jeg leger legen og giver fuld gas, så ser jeg til hvad det hele rækker til.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det 30 dage efter løbet: Rundt om Øen Mors, som på mange måder blev en livsbegivenhed for mig.

Igennem et helt år har 160 km løb på øen Mors været kilde til mange tanker. Mine tanker omkring at løbe 160 km har været præget af, at jeg har skullet forsøge at finde tro på, at jeg kunne klare løbet, og jeg skulle finde ud af at udvikle og trimme min fysik til løbet. Mit år med løb har været et fantastisk år, jeg har flyttet en del grænser, og jeg har oplevet, at mine løb er begyndt at gå som jeg havde forestillet mig det før de enkelte løb.

Siden jeg var til mit første lange løb for et år siden er der sket meget i mit løberliv. Efter hånden er jeg ved at have lidt styr på min basis i forhold til:

- hvad jeg kan holde til fysisk.

- om jeg har psyken til at løbe langt både på træning og løb.

- hvad kan min mave holde til i forhold til vand og ernæring.

- og ikke mindst hvilke smerter er farlige akut at overhøre og hvilke smerter kan få betydning på sigt og hvilke smerter, der kun er tydelige under løbet.

Jeg har i det seneste år støt og roligt øget min træningsmængde, således, at jeg nu kan omsætte og kapere en mængde på: 80 til 160 km pr uge. Min middelintensitet har været meget lav, hvilket jeg har valgt helt bevidst, fordi det vigtigste for mig har været ikke at blive skadet og samtidig få en del km i kroppen.

I det kommende år vil jeg forsøge at øge dette års mængde med 10% hvilket vil sige, at jeg det kommende år gerne skal træne omkring 4000 km. Antallet af km er i sig selv ikke vigtigst, men der skal en vis mængde til at komme i form til at løbe langt.

PÅ den lange bane, i 2016 er det mit mål at løbe Spartathlon i en tid på sub. 30 timer, et langt med høj varme og mange højdemeter. I den kommende sæson er Rundt og Øen Mors igen mit hovedmål, det er det bla fordi jeg her kommer ud på en hårde rute med lidt højdemeter, hvilket nok matcher mig meget godt i forhold til der hvor jeg lige nu er med mit løberi.

Hvis jeg kan løbe 4000 km i det kommende år, og jeg i træningen opsøger så mange højdemeter som muligt, så tror jeg også, at jeg kommer til at løbe et godt løb Rundt om Mors. En anden faktor jeg gerne vil have styr på er at være mere konsistent i mit løberi hen over året. Mentalt har jeg ryddet op i en del tung bagage, sådan det ikke kun er rent fysisk jeg bliver lettere, men også psykisk.

Noget andet jeg vil prøve af er, at jeg i vintertræningen vil gå efter at træne relativt korte træninger på maks 2 timer for december, januar og februars vedkommende. Kortere træninger skulle gerne give en hel del højere træningsintensitet. Sådan vil jeg til foråret begynde at bruge 2 træninger på enkelte dage. Alt dette skulle gerne gøre, at jeg sidst på sæsonen i lagt højere grad end i år kan ramme hurtige og stærke ben i september 2013.

Dette var tanker fra 30 dage efter mit livs største sportsoplevelse og 40 dage før end jeg vil forsøge at nå 70 km på 6 timer i Grenå.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at du arbejder med løb efter samme koncept, som du gjorde med bænkpres. Det fungerede beviseligt rigtig godt for dig, og det ser ud til, at metoden kan overføres til løb. Det må være en rigtig god oplevelse, som bør give noget ekstra ballast i selvtillidskassen. Nu VED du på forhånd, at du gør det rigtige, og så kan kræfterne bruges konstruktivt i stedet for på at bearbejde tvivl. Det skal nok blive et godt 2013 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til, at du arbejder med løb efter samme koncept, som du gjorde med bænkpres. Det fungerede beviseligt rigtig godt for dig, og det ser ud til, at metoden kan overføres til løb. Det må være en rigtig god oplevelse, som bør give noget ekstra ballast i selvtillidskassen. Nu VED du på forhånd, at du gør det rigtige, og så kan kræfterne bruges konstruktivt i stedet for på at bearbejde tvivl. Det skal nok blive et godt 2013 :smile:

Ja tak Bruno - faktisk så bruger jeg præcis de samme principper - Stor volumen delt op i dage med flere træninger og en balanceret intensitet.

Igår trænede jeg 1 time på pisse dårlige ben.

Idag 1000x7 sub 4min - 1,5 min. pause

Dagens træning blev afviklet på ren koldstart, sådan jeg lige kan spare lidt på de lige nu skrøbelige løberknæ. :1112: :1112: :1112: :1112: :1112:

Link to comment
Share on other sites

Træning:

onsdag og torsdag: Hurtige ture på 5 km pr. stk.

Idag:

Løb i mtbspor i Blåbjerg: 1 time. ca. 80%

At løbe ude på mtb-banen bekommer mine ben godt, kan jeg mærke. Så jeg tror rigtig mange af mine km i den her sæson kommer til at ligge i plantagen i Blåbjerg, hvor jeg har den eneste bakke i en radius af 35 km fra, hvor jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Her i vest er der plads til alle Stine både cyklende og løbende - arh dog har tyskere ofte en anden opfattelse af, hvem der lige kan give plads til hvem.

Så det er ikke ude hos jer, at der bliver spændt liner ud over MTB-sporene? :4whip: Folk er jo tossede :omg:

He he, er selv vokset op i Sønderjylland, hvor tyskerne heller ikke er populære. Kan nu selv meget godt lide dem. Især når jeg er i Tyskland :happy:

Du skrev i en tidligere post, at du løber i Råbjerg. Hvor er det henne? (Går ikke ud fra at det er Milen, som er vandret så langt sydpå :shades: )

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke ude hos jer, at der bliver spændt liner ud over MTB-sporene? :4whip: Folk er jo tossede :omg:

He he, er selv vokset op i Sønderjylland, hvor tyskerne heller ikke er populære. Kan nu selv meget godt lide dem. Især når jeg er i Tyskland :happy:

Du skrev i en tidligere post, at du løber i Råbjerg. Hvor er det henne? (Går ikke ud fra at det er Milen, som er vandret så langt sydpå :shades: )

Ikke Råbjerg men Blåbjerg :laugh: :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

30 min fuld gas fremad på lidt trætte ben, men der er endnu 23 til nedtrapning. Jeg begynder dog at kunne ane noget der måske på sigt kan blive til en eller anden slags form.

Min kropsvægt er i nogen lunde kontrol et par kg højere end 8. sep.

Skaderne har deres eget liv, intet er alvorligt noget er lidt irriterende.

Og det har været en fin uge med træning. I næste uge skal jeg lige stramme en lille smule op og nå op omkring 100 km med god intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

opvarmning: 20 min.

Intervaller: 30 min -> 400m a 1min 40 sek. 80% -> 95%

Nedvarmning: 20 min.

Nu kan jeg snart kende mine ben igen, de er både ømme, trætte og lige på kanten og sådan skal det være. :4crutches: :4crutches: :4crutches: :4crutches: :4crutches:

Jeg er egentlig overrasket over, så hurtigt min kredsløbkondition forbedres, jeg løber jo ikke mange hurtige km på et år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share