Per aspera ad astra


jenshh
 Share

Recommended Posts

20-11-2013 Onsdag

Åhhhh jeg havde glædet mig til at løfte vægte igen! Det er virkelig lang tid siden sidst.

Dagen i dag er blevet brugt på at fælde og slæbe juletræer og ellers skærer noget træ op med motorsav.

Styrketræning

Squat

10 x 30 kg

02 x 05 x 40 kg

02 x 05 x 50 kg

04 x 05 x 60 kg

05 x 65 kg

03 x 67,5 kg

01 x 70 kg

Benchpress

10 x 40 kg

03 x 08 x 60 kg

05 x 70 kg

05 x 75 kg

03 x 80 kg

01 x 87,5 kg

Militarypress

10 x 30 kg

05 x 40 kg

05 x 45 kg

03 x 47,5 kg

01 x 50 kg

Deadlift

10 x 40 kg

03 x 08 x 60 kg

05 x 70 kg

05 x 80 kg

03 x 85 kg

01 x 90 kg

Dips

25

25

20

16

Pullups

10

10

10

10

10

08

Overhead walking lunges

04 x 15 + 15 kg

Her en en fed video fra weekendens nordiske mesterskab

Link to comment
Share on other sites

2 spørgsmål

Må man sparke fra sig, når først modstanderen holder fat i dig? Tænker specielt på målmanden, og hans ben der peger mod angriberen.

Er de forskellige svømmefødder afhængig af spillerens funktion?

Fed video!

Gode spørgsmål.

Man må ikke sparke på modstanderen med fuldt overlæg uanset hvilken position man har, men man må gerne placere sine finner op i skærmen på modstanderen. Målmanden prøver først og fremmest at "presse" sig ned på kurven når han slår med finnerne, men hvis modstanderen kommer op over dig og du ikke kan strække benene, så er det svært at undgå at ramme ham, men her har man også en "undskyldning" for at ramme modstanderen og sparke ham. Mange er dog ikke blege for lige at sparke modstanderen og så håbe, at dommeren ikke ser det.

Svømmefødderne vælger spillerne selv alt afhængigt af deres budget ;), stortset alle på Danmarks U21 landshold besidder disse(stratos) også jeg, men spillernes funktionerne bliver markeret med farver på maskerne, men nogle taper også deres finner. Angribernes masker er røde, backerne(forsvarerne) har gule og målmændene har grønne.

146-6012-thickbox.jpg

Min maske

4KagDrg.jpg?1

Der findes forresten en aktiv UV-rugby klub i Arden, hvoraf der træner flere landsholdsspillere. Måske noget for dig ?

De træner hver søndag kl. 19.45 i Arden svømmehal.

Her er et 3 år gammelt video klip med U21 landsholdet, der trænede i Arden. Meget sjovt.

http://www.tv2nord.dk/artikel/125233:Sport--EM-i-undervandsrugby

Link to comment
Share on other sites

21-11-2013 Torsdag

Rimelig ramt af doms i dag..

Her til aften blev det til en smulle blandet.

WOD

8 min AMRAP

3 dumbell snatch right 16 kg

3 dumbell snatch left 16 kg

5 back squats - 50 kg

Total: 12 rounds + 4 DB Snatch

5-10 minutter senere.

Løb

500m

02 x 750m

1000m

Total: 3000m!

Det er er 8 måneder siden jeg sidst løb 1000m i træk, fedt!

Jeg fik ikke svømmet i dag da min makker blev syg. I morgen tror jeg den står på noget cardio a la C2 500m intervaller eller 100-250m sprint, men nu får vi at se.

Link to comment
Share on other sites

24-11-2013 Søndag

Svømning

200m blandet som opvarmning

Svømmetest 200m

Tid. 3.21 minutter.

Fordelt

100m crawl

50m bryst

25m crawl

25m bryst

- Hmmmm... forbedring på 2 sekunder, men jeg er ikke tilfreds, jeg kørte uden kolbøtte vendinger denne gang og det var en dårlig ide. Må svømme mere endnu, mine arme var tunge som bly efter de her 200m og min bryst teknik sejlede.. Teknik, teknik og teknik forhelvede

50m løs

Teknik træning

Pullboy

10 x 50m crawl

- Kørte fint, fokus på de lange armtag og vejr trækningerne og korte pauser mellem hver 50m. Jeg tror det var manglen på vejrtrækninger der gjorde 200m så hårde.

10 minutters UV-rugby

02 x 400m (skiftende stil 50m crawl og 50m bryst)

- Det kørte egentlig udemærket..

Bjærgning med dukke

150m

100m

- De første 150m kørte fint, jeg fandt et godt flow derefter holdte jeg 30 seks. pause og fortsatte denne gang var det hårdere. Bjærgning er blevet bedre.

Total: 2000m

Edited by jenshh
Link to comment
Share on other sites

Uge 47 Opsummering

Mandag: OFF
Tirsdag: Svømning(1050m)
Onsdag: Styrketræning
Torsdag: WOD + Løb
Fredag: WOD
Lørdag: Off
Søndag: Svømning(2000m)

2 x Svømning(3050m)

2 x WOD(Styrketræning + cardio)

1 x Styrketræning

1 x løb

Det har været en fin uge ovenpå den sidste uges mesterskab og træning. Har taget den lidt med ro fredag og lørdag, det kunne jeg mærke var nødvendigt. Jeg fik desværre svømmet lidt mindre end planlagt, uheldigt.

Den kommende uges program kommer sandsynligvis til at se således ud.

Uge 48 plan

Mandag: (Styrketræning) + Bassinprøve + UV-rugby
Tirsdag: Svømning + Løb
Onsdag: Styrketræning
Torsdag: Svømning + Løb + (WOD)
Fredag: Styrketræning
Lørdag: OFF
Søndag: Svømning + Løb

Indenfor svømningen bliver fokus at øve bjærgning mindst 2 x ugen og mindst 500m hver gang. Ydermere skal jeg have nogle sprint intervaller på 50-100m og måske 200m med blandet teknik.

Jeg vil også forsøge at få inkorporeret nogle 400m intervaller. Udover det skal jeg træne mere teknik. På torsdag skal jeg filmes over og under vand for at få rettet på teknikken.

Hvis der nogen som har nogle forslag eller konstruktiv kritik til svømmetræningen så sig endelig frem? Jeg satser på at smide videoen med svømningen op så snart den er filmet.

Mål

  • 400 m fri på 7 min og 30 sek (de første 200 m skal svømmes på maksimalt 3 min 30 sek)
  • 25 m polocrawl efterfulgt af 25 m undervandssvømning på maksimalt 50 sekunder
  • 150 m bjærgning på maksimalt 5 minutter (bjærgning af mannequin)
Link to comment
Share on other sites

25-11-2013 Mandag

Styrketræning

Kort, men et intensivt pas

Benchpress

10 x 40 kg

10 x 60 kg

05 x 70 kg

05 x 80 kg

03 x 85 kg

02 x 90 kg

Deadlift

10 x 40 kg

10 x 60 kg

08 x 70 kg

05 x 80 kg

03 x 87,5 kg

01 x 90 kg

Dumbell rows

03 x 10 x 22 kg

Back extensions

03 x 20

I vand

Bassinprøve + HLR- Bestået

90 minutters Undervandsrugby. Mange mennesker i dag, og godt med knald på. Fed træning!

Jeg kunne godt have svømmet lidt, men valgte en tur i saunaen i stedet.

I morgen står den på svømning.

Link to comment
Share on other sites

26-11-2013 Tirsdag

Svømning

Opvarmning

100m crawl

100m bryst

Teknik og skill træning

Pullboy

05 x 100m crawl

01 x 400m(skiftevis crawl og bryst for hver 50m)

- Planen var egentlig at svømme en hurtig 200m, men lod mig rive med og svømmede 400m i stedet.

Bjærgning af dukke

01 x 150m

Tid: 4.29 minutter.

Så fik jeg sat tid på min 150m bjærgning. Det er anden gang jeg forsøger at bjærge 150m, så det er fint. Jeg lagde støt ud, og øgede farten stille og roligt. Bjærgetræningen har hjulpet. Det burde være muligt at få tiden endnu mere ned.

100m bjærgning.

Total: 1350m

God træning, med meget fokus.

Link to comment
Share on other sites

27-11-2013 Onsdag

I dag var jeg til fysioterapeut, og det gik egentlig rigtig fint. Hun kunne konstatere at det gik fremad og at styrkeforskellen i benene ikke var så markant mere. Hun anbefalede mig at løbe lidt mere end jeg gør for tiden.

Styrketræning

Squat

10 x 30 kg

10 x 40 kg

05 x 50 kg

03 x 05 x 60 kg

05 x 65 kg

05 x 67,5 kg

03 x 70 kg

03 x 72,5 kg

02 x 75 kg

Military Press

10 x 30 kg

05 x 40 kg

05 x 45 kg

03 x 47,5 kg

01 x 50 kg

Overhead walking lunges

15 + 10 kg

03 x 15 + 20 kg

Chin-ups

05 x 08 x BW

Løb

02 x 800m

01 x 1000m

Total: 2600m

Ingen problem.

Mellem det sidste 800m interval og de 1000m holdte jeg omkring 15 sekunders pause. Ydermere var der lidt fartlek i de sidste 1000m. lækkert. I morgen tidlig skal jeg svømme. Håber at være i vandet kl. 6.50.

Link to comment
Share on other sites

28-13-2013 torsdag

Morgen

Svømning

200m crawl opvarmning

Teknik

Pullboy

05 x 80m

120m løs

01 x 240m (skiftende stil for hver 60m)

02 x 100m crawl

160m crawl det blev filmet

100m bjærgning

Total: 1420m

Så snart jeg lige har får filmen lægger jeg den op.

Jeg har nu også mulighed for at svømme en time hver onsdag morgen. 5 x ugentlig hvis jeg strammer mig an.

Edited by jenshh
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du ikke i rød trøje som de andre til indmarch? Det er alligevel en vild sport kan jeg se, men har fuldstændig glemt hvor sjovt det er at svømme med svømmefødder :4jumpy:

Jeg kom også til at tænke på, at tilskuerne da ikke kan se noget som helst til sådan en kamp?

Ser skarpt ud med din træning, hold den kørende BS!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er du ikke i rød trøje som de andre til indmarch? Det er alligevel en vild sport kan jeg se, men har fuldstændig glemt hvor sjovt det er at svømme med svømmefødder :4jumpy:

Jeg kom også til at tænke på, at tilskuerne da ikke kan se noget som helst til sådan en kamp?

Ser skarpt ud med din træning, hold den kørende BS!

Hola amiga!!

Altså forbundet havde ikke bevilliget penge til dragter til holdet, så de 5 spillere der havde været med på U21 før lånte deres ekstra t-shirts og "jakker" til nogle af andre, som ikke havde en rød beklædningsdel. Jeg havde et par røde shorts, det tænkte jeg måtte være nok. :D

Hahaha, nej sporten er langtfra publikumsvenlig, men til store stævner bliver det livestreamet og vist på storskærm :D

Tak skal du have! Godt du selv logger regelmæssigt igen ;)

Edited by jenshh
Link to comment
Share on other sites

29-11-2013 fredag

Weeee, så havde de i træningscenteret investeret i et jackstik til boomboxen. Det var et optursmoment.

Conditioning

C2-rower

05 x 500m + 60 sekunders pause

Tider:

1.36

1.40

1.44

1.41

1.38

Der var ærlig talt ikke meget at give af i dag.

Styrketræning

Den vigtigste øvelse !!

Squat

10 x 40 kg

05 x 50 kg

04 x 05 x 60 kg

05 x 67,5 kg

03 x 70 kg

01 x 75 kg

50 dips, pushups + nogle pullups

Har lavet de sidste to opdateringer fra telefonen. Det er træls. Opdateringerne bliver lige korte nok.. I morgen er det restday og om aftenen står den på julefrokost. Yea.

Link to comment
Share on other sites

01-12-2013 Søndag

Svømning

200m crawl opvarmning

Teknik træning

Pullboy

08 x 50m + 30 sekunders pause

Dynamisk apnea

05 x 25m

+ 01 x 25m polocrawl

50m løs crawl

"Tempo"

04 x 100m( skiftende stil for hver 50m)

10-15 sekunders pause mellem hver 100m.

Hver 100m blev svømmet på ca. 1.40 minut.

- Jeg svømmer 50m bryst 5 sekunder langsommere end 50m crawl måske endda lidt mere.

Fuld ABC

10 x 25m dyk + 25m svømningen i overfladen.

- Kort pause på 4-8 åndedrag mellem hver 50m.

Sprint

02 x 50m crawl

Total: 1800m

Havde ikke monster meget energi i dag. I går var jeg til julefrokost med dykkerklubben, og ja der mødte sku ikke mange op.

Jeg starter på at øve polocrawl + dyk her i december. Jeg skulle bare have "hul på bylden" i dag mht. dynamisk apnea, jeg er sku blevet lidt rusten til det. Jeg vil øve polocrawl + dyk her i starten ved at tage 7-10 åndedrag efter de 25m polocrawl og derefter dykke.

Link to comment
Share on other sites

Uge 48 Opsummering

Min plan var lidt optimistisk, men jeg nåede alligevel en hel del!

Til sammenligning har jeg opskrevet min plan og hvad jeg reelt set nåede.

Uge 48 plan

Mandag: (Styrketræning) + Bassinprøve + UV-rugby
Tirsdag: Svømning + Løb
Onsdag: Styrketræning
Torsdag: Svømning + Løb + (WOD)
Fredag: Styrketræning
Lørdag: OFF
Søndag: Svømning + Løb

Opsummering uge 48

Mandag: Styrketræning + Bassinprøve + UV-rugby
Tirsdag: Svømning (1350m)
Onsdag: Styrketræning + løb
Torsdag: Svømning (1450m)
Fredag: Cardio + Styrketræning
Lørdag: OFF
Søndag: Svømning(1800m)

Total mængde:

3 x Styrketræning

3 x svømning(4600m)

1 x UV-rugby(90 minutter)

1 x Løb(2600m)

1 x Cardio (C2-rower intervaller)

Hæderlig træningsuge. Jeg begynder at øve alle tre diciplinger indenfor livredningen nu. Svømning, bjærgning, og polocrawl + dyk.

Uge 49 plan

Mandag: (Styrketræning) + Svømning + UV-rugby
Tirsdag: Svømning + Løb
Onsdag: Svømning + Styrketræning
Torsdag: Svømning + Løb
Fredag: Styrketræning
Lørdag: OFF
Søndag: Svømning

Ydermere vil jeg forsøge at få gået nogle ture.

Edited by jenshh
Link to comment
Share on other sites

02-12-2013 Mandag

Har jo fået job som vikar på en skole, og i dag blev jeg ringet. fedt nok. 4 timers ekstra arbejde i dag.

Mage til uopdragne børn!

Styrketræning

Deadlift

10 x 40 kg

10 x 60 kg

05 x 70 kg

03 x 05 x 80 kg

05 x 85 kg

03 x 90 kg

01 x 95 kg

Back extensions

03 x 20

+ nogle pull ups

Der var nogle lidt yngre drenge oppe og træne samtidigt med mig, de spørger ofte til råds mht. træning etc. Så spurgte 2 af dem om jeg ville være med til at se hvem der kunne holde planken i længst tid. Tjoh hvorfor ikke?

Planken: 6. 07 minutter. De var fulde af imponade. hehe

2,5 time senere.

Undervandsrugby i 90 minutter, der var meget power på i dag.

- Helt mørbanket efter denne træning.

Her er to videoer af mig der svømmer, konstruktiv kritik modtages gerne!

https://docs.google.com/file/d/0B_cOouRgHGysOTBDelJWQWxBRFE/edit?pli=1

https://docs.google.com/file/d/0B_cOouRgHGysRm1wekVWbjZfanc/edit?pli=1

Link to comment
Share on other sites

Fedt med lidt video i loggen

1) Lær at lave kolbøtte vendinger, så du får det maksimale ud af vendingen og det dertilhørende afsæt.

2) Overvej at køre 3-træk. Dvs at du trækker vejret under det 3 armtag. Det gør at du får mere ilt. Mere ilt = mulighed for højere fart.

Link to comment
Share on other sites

Fedt med lidt video i loggen

1) Lær at lave kolbøtte vendinger, så du får det maksimale ud af vendingen og det dertilhørende afsæt.

2) Overvej at køre 3-træk. Dvs at du trækker vejret under det 3 armtag. Det gør at du får mere ilt. Mere ilt = mulighed for højere fart.

Ohøj!

Tak for den hurtige respons. Det vil jeg gøre.

Jeg øvede mig på 3-trækket i dag og det fungerede godt. Jeg tror jeg har haft en tendens til at sulte mig selv, og simpelthen trække for lidt luft pr. bane. I morgen vil jeg se om jeg kan holde en tilfredsstillende distance med 3-træk og kolbøttevendinger.

Der kommer nok 2 videoer til.

Nu ved du hvad målet er, hvad siger du til træningspassenes indhold? Hvis du umiddelbart har en kommentar på det.

Link to comment
Share on other sites

03-12-2013 Tirsdag

Jeg havde mulighed for at svømme ganske kort tid i svømmeren, så det gjorde jeg.

Svømning med meget skill fokus.

200m opvarmning

05 x 25m polocrawl +15m dyk

- Mellem 4-7 ind og udåndinger inden dykket. Der var relativt meget fart på polocrawlen.

Jeg lagde i dag ud med at svømme omkring 15m undervand, bare for at få fornemmelsen af det. Intet større problem der, så jeg øger uv afstanden for hvert pas samtidigt med at jeg skærer en smule ned på ind og udåndingerne.

Crawl teknik

Pullboy

05 x 50m

Bjærgning

150m

- Ved ikke hvad den præcise tid var, men den var under 5 minutter.

5 minutters pause + 100m løs.

150 bjærgning..

Total: 1000m

Svømning i morgen fra kl. 6:45.

Link to comment
Share on other sites

04-12-2013 Onsdag

Svømning

05 x 80m crawl

Ca. 1.20 pr. interval(1 sekund pr. meter) . Citronen blev ikke presset for meget da fokus var på teknik og 3-træk, og pauserne var korte.

Pullboy

05 x 80m crawl

Polocrawl + dyk

20m + 20m + 1 opstigning med 1 indånding.

100m bryst

03 x 80m crawl

Total: 1220m

Kørte 3-træk i dag, det fungerede godt. Jeg følte jeg havde et større overskud til at holde et regelmæssigt tempo.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også arbejde lidt på dine armtag, især isættene. Få noget mere vidde på ved isættet, så du ikke krydser ind over midteraksen. Det giver unødvendig ustabilitet hele vejen ned igennem underkroppen og bremser din fremdrift markant.

Prøv at gå efter at sætte hænderne i vandet ved 11 og 1 på uret. Det vil føles forkert i starten, men sådan er det altid når man ændrer ved teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også arbejde lidt på dine armtag, især isættene. Få noget mere vidde på ved isættet, så du ikke krydser ind over midteraksen. Det giver unødvendig ustabilitet hele vejen ned igennem underkroppen og bremser din fremdrift markant.

Prøv at gå efter at sætte hænderne i vandet ved 11 og 1 på uret. Det vil føles forkert i starten, men sådan er det altid når man ændrer ved teknikken.

Hej Jannie

Velkommen i loggen!

Det er altid rart at få nye perspektiver på sin træning. Tak for det. :-)

Har prøvet at tænke på isættene da jeg svømmede i går og jeg synes det har hjulpet på fremdriften.

Link to comment
Share on other sites

Update

Hey folkens det er et stykke tid siden jeg sidst loggede..

Nå onsdag fik jeg svømmet, men midt på dagen fik jeg uregelmæssig hjerterytme, og udover det har jeg haft en trykken i venstre side..
Så jeg tog ind på hospitalos, der foretog de et hjerte-gram, men der var ikke noget mærkeligt at se, og den uregelmæssige hjerterytme var også gået over. Jeg skal bare være OBS på det i fremtiden..Det er lidt træls..

Torsdag 5-12-2013

OFF

Fredag 6-12-2013

Styrketræning - fullbody

Squat

10 x 40 kg

05 x 50 kg

03 x 05 x 60 kg

05 x 67,5 kg

03 x 70 kg

02 x 75 kg

Benchpress

10 x 40 kg

10 x 60 kg

05 x 80 kg

03 x 85 kg

02 x 90 kg

Deadlift

10 x 40 kg

10 x 50 kg

05 x 05 x 80 kg

05 x 85 kg

03 x 90 kg

03 x 95 kg

DB-rows

03 x 10 x 22 kg

Legpress

-Masser af press. forskelig vægt, og bredder.

Pushups

03 x 20

07-12-2013 Lørdag

Jeg havde ikke tid til at træne da størstedelen af dagen blev brugt på at rydde vejene efter stormen med motorsav og muskler.

08-12-2013 Søndag

Lool Heikichi var derinde i dag, da kajak klubben har hallen før dykkerklubben så han svømmede lidt med.

Svømning

Opvarmning

300m crawl

Teknik

Pullboy

02 x 50m

04 x 100m

Interval

04 x 100m crawl

90-95 %

- Aadd,

- Pause mellem hvert sæt 3 minutter.

Sprint

02 x 50m crawl

Skill-training

Polocrawl + dyk

04 x 25m PC + 15m dyk

3 ind og undåndingers pause.

Total: 1500m

- Havde ikke mulighed for at træne bjærgning, desværre. Polocrawl + dyk går fremad. Det skal jeg nok få styr på.

Link to comment
Share on other sites

Uge 49 Opsummering

Opsummering uge 49

Mandag: Styrketræning + UVR
Tirsdag: Svømning(1000m)
Onsdag: Svømning(1220m)
Torsdag: OFF
Fredag: Styrketræning
Lørdag: OFF/ arbejde i skov.
Søndag: Svømning(1500m)

3 x Svømning( 3720m)

2 x Styrketræning

1 x UVR(90 minutter)

Det blev en roligere uge end forventet, men jeg fik gennemført 3 svømmepas, hvilket er tilfredstillende.

Jeg forventer at svømme 4 gange i den kommende uge. Planen ser således ud

Jeg startede ugen ud med en OFF-dag, da jeg kan mærke jeg ikke er helt på toppen. Forhåbentlig får jeg gennemført 4 svømmepas, hvilket er det vigtigste.

Plan Uge 50

Mandag: OFF
Tirsdag: Svømning + Joker
Onsdag: Svømning + Joker
Torsdag: Svømning + Joker
Fredag: Styrketræning
Lørdag: OFF
Søndag: Svømning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share