Haute Route Alp´s 2016 - en udfordring med bid i:-)


JannieSand
 Share

Recommended Posts

Nu håber jeg efterhånden at jeg er lykkes med projekt billede-upload, for I skal ikke snydes for lidt pics af min nye racer :smile: Gaflen bliver selvfølgelig savet til så snart jeg er sikker på indstillingerne.

Vægten i dette setup lander på 6,1 kg, hvilket må siges at være meget pænt med et relativt tungt styr og wattmåler inklusiv.

EF8DEE17-883F-4550-AAAE-E739934E1BA3_zps

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Som den lyserøde streg afslører (wattene), så fik jeg disponeret helt perfekt. Jeg havde således overskud til at presse den en anelse hårdere i sidste sæt, og trods det følte jeg at jeg kom igennem uden at være total busted. Virkelig fed fornemmelse!

Wow, det er godt kørt med 32 40/20 i toppen af Vo2max. Nu kan man ikke se dine watt-tal på grafen, men lå du på 120% vo2max? I så fald er du virkelig godt kørende. Og godt disponeret må man sige.

Jeg synes selv at bare 2 x 8 40/20 omkring 115-120% af FTP er hjernedøde hårde. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Wow, det er godt kørt med 32 40/20 i toppen af Vo2max. Nu kan man ikke se dine watt-tal på grafen, men lå du på 120% vo2max? I så fald er du virkelig godt kørende. Og godt disponeret må man sige.

Jeg synes selv at bare 2 x 8 40/20 omkring 115-120% af FTP er hjernedøde hårde.

Hvis du nærlæser lidt, så vil du se at jeg rent faktisk skriver 120% af FTP og IKKE VO2 max. Der er lidt af en forskel;-)

Ikke at 120% af FTP ikke er hårdt nok :laugh:

Link to comment
Share on other sites

En smule beroligende at læse at I kører jeres tabataer så "lavt", når I kan holde til flere serier; jeg sad lige følte mig ussel.

De få 8x40/20 jeg har kørt har smadret mig godt og grundigt men har så også ligget på 136-140% af FTP.

Jeg stjæler lige ideen til senere brug :luske-smiley:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nærlæser lidt, så vil du se at jeg rent faktisk skriver 120% af FTP og IKKE VO2 max. Der er lidt af en forskel;-)

Ikke at 120% af FTP ikke er hårdt nok :laugh:

Jeg havde skam nærlæst de 120% af FTP.

Nu ved jeg ikke, hvordan du er kommet frem til dine wattzoner.

Men 40/20 er Vo2max-træning, hvilket Coggan definerer som: 106-120% af FTP. Nogle laver dem en lille smule højere, men at lave dem ved 140% går da meget op i næste wattzone og træner dermed noget andet. Personligt ville jeg have svært ved at holde 140% af FTP uden at gå død til sidst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde skam nærlæst de 120% af FTP.

Nu ved jeg ikke, hvordan du er kommet frem til dine wattzoner.

Men 40/20 er Vo2max-træning, hvilket Coggan definerer som: 106-120% af FTP. Nogle laver dem en lille smule højere, men at lave dem ved 140% går da meget op i næste wattzone og træner dermed noget andet. Personligt ville jeg have svært ved at holde 140% af FTP uden at gå død til sidst.

Jeg skriver ikke en dyt om hvad det er for en form for træning jeg praktiserer med 40/20 intervallerne, ikke at jeg ikke er bevidst omkring det, men jeg skriver at jeg kører dem med 120% af FTP og det stemmer sådan set meget godt med den zone som du refererer til (Coggan). Med andre ord, så forstår jeg ikke helt hvad du er du prøver at sige, men det virker som om at du mener at jeg gør noget forkert i min udførelse af intervallerne???!!

P.S. Hvis du havde nærlæst lidt i min log, så skulle du ikke kigge mange dage tilbage for at finde ud af hvordan jeg er kommet frem til min FTP!

Link to comment
Share on other sites

Easy onsdag

90 min let @ ca. 140-150 watt

Ikke så meget at sige til det, udover at jeg får pænt ondt i røven af at køre alt det hometrainer for tiden. Please, lad os få lidt bedre vejr! Om ikke andet så bare tørt!

Til forrige uges Gran Fondo Munkebjerg blev der taget nogle pænt fede billeder af GripGrap´s fototeam. Dem synes jeg ikke at I skal snydes for :shades:

Ps. Tjek lige de lækre stænger som min kære mand har :laugh: Ikke at jeg tror det er noget turn-on for jer i denne mandsdominerede log-verden :laugh:

CB291D59-B45F-4679-A574-F4D722CD91C9_zps

77BB37A1-18BD-455C-8917-E1C5F57EB6E3_zps

705048C0-E910-4941-B7E6-DF0E6E36B8ED_zps

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Tjek lige de lækre stænger som min kære mand har ...

Altså, nu har jeg tilbragt 2 x 5 år af mit liv i en cykelsaddel med udsigt til andre mænds muskuløse lægge. Og de der er virkelig pæne, men eftersom jeg selv er født nærmest uden lægmuskler, så har jeg også lært at ignorere den del af mænds anatomi :laugh:

PS: Men i øvrigt nogle virkelig gode billeder ...

PPS: ... og en super fed cykel!

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på at den med træningsformen var til mig.

Netop derfor lækkert når der er nogen med forstand på træning, der gider logge noget af den, så vi andre kan lære af det (selvom det nu var din log der blev spammet :blush:) udover at vejen til målet imho er mindst ligeså spændende at følge, som hvordan det går på dagen.

Jeg har aldrig tænkt over at 40/20 kunne køres som vo2max men kun som HIIT.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det er en pænt hardcore træningsuge jeg er inde i, så efter en rolig træningsdag igår var det atter tid til at give den gas her til aften.

Vi kom i tøjet og var egentlig kørt afsted, men vi fortrød efter 5 min og vendte om for at køre hjem og tage træningen på hometrainerne. Lidt gak, ja I know. Men dels var det vildt blæsende - så blæsende at jeg ikke rigtigt kunne styre min cykel med Lightweight hjulene på. Derudover føler jeg mig ikke særlig godt tilpas på den nye Cannondale endnu, og det var den jeg var kørt hjemmefra på. Det er primært styret der generer mig, men nu må vi se om et bikefit imorgen ikke kan hjælpe mig lidt på vej. Hvis ikke, så må jeg have fat i et styr magen til det jeg har på den gamle Cannondale.

Intervallerne på hometraineren kom til at se således ud:

40 min opvarmning

5 x 30 sek acceleration @ ca. 300 watt direkte efterfulgt af 5 min @ 100% FTP -> 5 min pause ml. intervallerne

Afrul

I alt 2 timer

F***, hvor var det hårdt ved mig idag! Jeg var ikke på 100%, men jeg fik mig alligevel kæmpet igennem selvom det til tider var yderst uoverskueligt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ikke en dyt om hvad det er for en form for træning jeg praktiserer med 40/20 intervallerne, ikke at jeg ikke er bevidst omkring det, men jeg skriver at jeg kører dem med 120% af FTP og det stemmer sådan set meget godt med den zone som du refererer til (Coggan). Med andre ord, så forstår jeg ikke helt hvad du er du prøver at sige, men det virker som om at du mener at jeg gør noget forkert i min udførelse af intervallerne???!!

P.S. Hvis du havde nærlæst lidt i min log, så skulle du ikke kigge mange dage tilbage for at finde ud af hvordan jeg er kommet frem til min FTP!

Nej, nej. Jeg tror, du misforstår mig. :smile:

Tværtimod startede med at rose dig, fordi det er godt kørt med 32 stks. 40/20 ved 120% af FTP. I Amager Cykel Ring plejer vi normalt (kun) at køre 2 x 10 af dem, og de er hårde nok i sig selv. Så at køre 32 af dem på en dag er rigtig flot, synes jeg - i forhold til hvad vi kørte i foråret.

Og jeg havde læst med din FTP-test, men det kunne være, at du havde delt dine wattzoner op efter et en anden intensitetsskala/system. Du skrev kun, hvad du kom frem til, at din FTP var ud fra testen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede hele idéen med at bestille "samme" cykelmodel var, for at kunne få samme position? Er det styret, der giver problemerne alene eller har rammen en anden geometri?

OOB har en "russisk" "videnskabsmand", der har været med til st definere deres zoner.... (Salgsgas).. I bund og grund er jeg ret sikker på, st der ikke er nogen nævneværdig forskel på deres også Coggans.. Udover self at OOB har valgt at navngive dem efter regnbuens farver (igen.. salgsgas) fremfor 1-6.

Fede billeder - hvilket løb er de fra?

Hvilke motionsløb (af større karakter) er værd at kører i Jylland - jeg kunne godt bruge lidt st træne hen imod, når nu man blot er blevet en sofakartoffel :/

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke geometrien på rammen det er galt med men derimod styret. Til trods for at jeg er super glad for mit 3T Ergonova styr på den gamle EVO, så skulle jeg alligevel eksperimentere lidt og valgte derfor et Enve SES styr til den nye låge. Det er jeg endnu ikke blevet gode venner med, men lad os se om dagens bikefit ikke kan hjælpe mig lidt på vej. Nu får det i hvert fald chancen weekenden over, og hvis det så forsat er noget hø må jeg have fat i endnu et Ergonova styr :laugh:

Billederne blev taget til DGI Gran Fondo Munkebjerg, som jeg kørte for et par uger siden. Fedt løb i øvrigt, så måske det var noget? Ellers er Grejsdalsløbet også klart anbefalelsesværdigt. Masser af bakker og et generelt virkelig godt arrangeret løb.

Bakkeløbet i Hørning, som ligger allerede i slut april er heller ikke tosset. Generelt er der faktisk rigtig mange fine løb rundt omkring, og jeg fornemmer at der støt og roligt kommer flere og flere til :smile:

Jeg har i øvrigt lige forhåndsregistreret mig til dette løb: http://www.maratona.it/en/

Det køres samme dag som La Marmotte, men hvorfor ikke prøve noget nyt? Det er i hvert fald planen, hvis vi ellers får startnumre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Haha - det med dit styr lyder som noget jeg kunne have fundet på. I stedet for at gå den sikre vej med en Romin Evo saddel skulle jeg absolut over på en SW toupe, fordi den så lidt mere lirens ud... Resultat indtil videre er, at jeg stadig ikke er overbevist.

Tak for info om løb, vil jeg kigge nærmere på. :-)

Link to comment
Share on other sites

Bikefit og våd lørdags træning

I fredags smed jeg den nye EVO bag i Audi´en og kørte mod Aarhus for at blive bikefittet hos Velofit. Tilbage i februar blev jeg fittet af Thomas Bundgaard på træningslejren med Team TREFOR Bluewater, og jeg har rent ud sagt aldrig følt mig så godt tilpas på cyklen som siden da. Så hvorfor ikke prøve igen, nu hvor den nye cykel volder mig problemer?!?

Desværre var Thomas på ferie i denne uge, så jeg snuppede i stedet en tid hos Christian Jersild, da jeg virkelig gerne ville have min position på plads inden afrejse mod Mallorca.

Inden jeg hoppede i sadlen fik han tjekket mig lidt efter for skævheder, stivheder og andre fysiske ting der eventuelt skulle tages specielle hensyn til. Det gav anledning til lidt mindre justering af klamperne, da mit venstre lårben er en kende længere end det højre. Det skal der selvfølgelig kompenseres for, hvilket jeg havde glemt da jeg monterede nye klamper i mandags :laugh:

Jeg hoppede i sadlen og fik gang i pedalerne mens Christian kiggede mig efter. Han kommenterede at jeg sad godt på sadlen - et resultatet af mit sidste bikefit hvor jeg fik monteret en S-Works Power sadel. Den var helt ny på markedet dengang, men det var lige den jeg manglede på det tidspunkt, og den sidder derfor nu på alle 4 cykler :smile:

Han prøvede at rykke sadlen nogle få mm tilbage, men konstaterede hurtigt at det ikke var lykken. I stedet kom jeg en anelse længere op, hvilket jeg kunne mærke gjorde mig godt.

Den forreste del af cyklen var den jeg var mest spændt på, for det var ligesom der jeg har været udfordret. Udfordret på den måde at jeg ikke har følt at mine hænder kunne være komfortable på styret, hvilket har givet ømme håndflader og skuldre.

Christian fik mærket mig godt efter hen over skuldrebladene og armene og foreslog at fjerne en spacer under styret. Min første tanke var at det var helt hen i vejret, da det blot ville øge presset på mine håndflader i kontakten med styret, men jeg lod ham forsøge. Det hjalp en anelse, men ikke helt nok, så den sidste spacer måtte også lade livet.

Igen var min første tanke at det var helt gak og at jeg ville komme til at sidde for lavt, for højden var som udgangspunkt en total copy paste af setuppet på den gamle EVO. Men da jeg fik fat i styret og gang i pedalerne, kunne jeg mærke at det gav en meget mere komfortabel position på styret, og at presset på mine hænder var markant aftaget. Derudover var mine skuldre meget mere afslappede :smile:

Det betyder at mit styr nu er helt i bund, hvilket ser pisse fedt og race-agtigt ud :cooldance: Vigtigst af alt er dog at det føles helt rigtigt. Eller dvs. førstehåndsindtrykket føles rigtigt, for jeg har endnu ikke testet det på landevejen. Vejret er simpelthen for ringe til at min nye låge skal udendørs :sneaky2: Det hele giver dog god mening, da udformningen af Enve styret er markant anderledes end det gamle 3T styr. Faktisk toppen af skiftegrebene på begge cykler pt. i præcis samme højde, til trods for at der er en enkelt spacer under styret på den gamle.

Lørdagstræning

Da jeg vågnede lørdag morgen var det til støvregn og drivvåde veje. Hmpf, ikke lige hvad jeg havde håbet på, da jeg virkelig gerne ville ud og teste de nye indstillinger af. I stedet brugte jeg lidt tid på at få monteret Durano Plus dæk på mine Mavic hjul og få skiftet bremseklodser, så den gamle cykel nu er klar til at tackle vinteren med alt hvad det indebærer. Jeg må dog indrømme at det er med lidt stikken i hjertet at jeg kaster den ud som vintercykel, for det er den ALT for god og velholdt til :sneaky2:

Vi kom afsted med mindsettet rettet mod de 4 x 15 min´s FTP intervaller der ventede. Jeg følte mig ikke 100% i hopla, hverken mentalt eller fysisk, så jeg var på forhånd en anelse bekymret for dagens program. Efter opvarmningen var følelsen dog væk, og jeg fornemmede en fin power i benene.

Jeg kom godt igang med første interval og fik første halvdel i hus uden de store problemer. Derfra blev det dog en lang deroute.... Min power forsvandt og mit tråd blev ujævnt, og jeg måtte rent ud sagt hutle mig igennem intervallet. Av for den!
2. interval blev kun værre. Meget værre faktisk! Jeg kunne slet ikke holde min power og var ved at give op af flere omgange. Jeg fik dog kørt intervallet til ende med et resultatet i den lavere ende af zonen, men det er også ok.

I pausen slingrede jeg afsted og kunne slet ikke samle mig igen. Det fik mig til at droppe de sidste to intervaller og blot finde vej hjemover. Det var en kamp i sig selv!

Cykling - 2 timer 4 min

Normalt kan jeg godt være noget hård ved mig selv, når jeg mislykkes med intervaller og ikke performer, men igår var jeg total ligeglad! Faktum var at der ikke var mere at komme efter - jeg havde en OFF day. Længere er den ikke! Det er ok at have en OFF day i ny og næ. Det fortæller jeg i hvert fald mig selv som trøst :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Søndags tur

Jeg havde brug for at revanchere mig lidt idag efter den halvlunkne indsats jeg præsterede igår, og det kunne jeg meget passende gøre på den sidste lange tur inden Trans Tramuntana 4500 på lørdag.

I dagens anledning havde jeg på forhånd lavet en rute, som blev smidt på Michaels Garmin. Det betød nye og uprøvede veje, men også et par gamle kendinger - bla. i form af Ejer Baunehøj, Hylke og en par andre lede bakker i Skanderborg området.

Første 1/3 af turen blev meget urytmisk, da det konsant gik enten op eller ned. Det sled pænt meget på bentøjet, men vi kom igennem og kunne glæde over os lidt fladere kilometre fra Malling ned mod Hov. Det var tiltrængt :laugh:

Fra Hov og ind mod Horsens var det igen yderst bakket, så det blev igen nogle opslidende km. Bedre bliver det heller ikke nu hvor temperaturen er faldet - det gør det altså bare 20% hårdere at køre i sommer og sol!

Men igen kom jeg fornuftigt igennem, og faktisk havde jeg en fornemmelse af at det rullede bedre og bedre for mig.

På vejen ind mod Horsens hentede vi stille og roligt ind på et par ryttere foran os. Lige før bakken op mod Horsens passerede vi, hvorefter den ene af rytterne satte afsted i en vild og kejtet acceleration. Vi holdte vores watt og inden vi nåede toppen var han spolet ind igen :laugh: Men come on, hvad sker der for sådan en tosse? Hvorfor begynde med at spille smart hvis man ikke har nået at skyde med???

Fra Daugård og ind mod Vejle var der ved at være udsolgt hos mig. Jeg kunne godt holde wattene, men jeg sejlede lidt og havde problemer med at fokusere. Jeg fik klemt det sidste ud af mine dunke og det hjalp en anelse. I hvert fald fik det mig hjem i sikker stil.

Cykling - 161,7 km @ 153 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Det bliver en kort update herfra, da vi så småt er på vej mod lufthavnen. Vi skal flyve fra Hamburg imorgen kl. 6, så vi snupper en overnatning på et lufthavnshotel for at undgå at spilde det halve af natten på Autobahn.

Vi tog fri til middag for at nå træningen inden afgang, for lige netop i denne uge har jeg ikke lyst til at springe for meget over. Det er ligesom de sidste procenter der ligges på og jeg vil have det hele med!

Dagens program:

30 min let opvarmning

15 min @ ca. 190 watt - > 5 min rul

15 min @ ca. 190 watt - > 5 min rul

10 min @ ca. 220 watt

Afrul og hjemover

I alt 61,5 km

Det første interval var lidt tungt og jeg kunne mærke eftervirkningerne af søndagens tur. Heldigvis åbnede benene op og de sidste to intervaller blev kørt i den høje ende af zonerne. Spot on!
Derfra og hjemover var jeg flyvende! Det kørte som smurt og jeg havde den vildeste lyst til at hamre igennem. Jeg gjorde det dog ikke - jeg sparer sammen til lørdag :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hurtig update fra Mallorca, hvor ferien ikke fik helt den start som jeg havde håbet. Under udpakningen af min cykel erfarer jeg nemlig at bagstagen på rammen er knækket! Intet mindre! Af en eller anden underlig årsag formår jeg at tage det i stiv arm og tænker straks løsningsorienteret.

Jeg får talt med Cannondale, som kigger på billederne af bruddet. Dommen er klar - rammen er IKKE forsvarlig at køre på!

Desværre har de ingen rammer på lager i min størrelse, så i stedet begynder de med at undersøge hvilke lokale forhandlere der evt kan hjælpe. Tanken om at køre et 235 km langt løb på en lejecykel er dog på ingen måder tillokkende, men kunne vi bare finde en cykel bygget op på en EVO ramme, så kunne man måske betale for en delvis ombygning til mine komponenter. Desværre var der heller ingen muligheder her.....

Pludselig var gode råd dyre! Dog ikke så dyre at alt håb var ude;-) Et hurtigt opkald til min veninde hjemme i dk, lidt kommunikeren med en rejsekonsulent og wupti, løsningen er på plads:-) Lotte hopper på et fly til Mallorca i aften medbringende min reservecykel hjemme fra dk:-)

Ja, det er sgu en vanvittig løsning, men længe leve lavpris flyselskaber og hjælpsomme venner!

Indtil den anden cykel ankommer hernede klarer jeg mig med forsigtige ture på den knækkede ramme. Rammen er ikke knækket helt igennem og virker for så vidt stabil nok, så til let træning på flad vej fungerer det ok. I hvert fald fint nok til at kunne holde lidt gang i benene i de sidste par dage før race.

Således blev det også til en let gang spol på flad vej langs kysten i går sidst på eftermiddagen. Jeg må indrømme at det var præcis det jeg havde brug for, efter en dag hvor jeg havde været lidt mere end rigeligt presset!;-)

Onsdag - 54,5 km (let @ 135 watt i avg)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share