Haute Route Alp´s 2016 - en udfordring med bid i:-)


JannieSand
 Share

Recommended Posts

Tillykke med huset.

Tak Henrik:-)

Jeg mangler lidt struktur i min træning for tiden, da den kører lidt for meget on/off uden nogle klare retningslinjer. Det har irriteret mig lidt over en længere periode, for selvom min form har været fremragende i år, så ved jeg at den kan blive endnu bedre med en mere målrettet og struktureret træning.

Jeg har derfor netop taget kontakt til OOB Life med henblik på opstart af et træningsforløb. Jeg har jo tidligere trænet ved OOB, og jeg må indrømme at en af grundene til at jeg stoppede var, at der ganske enkelt ikke var timer nok i den cykeltræning som deres programmer dikterede. Det virkede lidt for tri-agtigt - bare uden de to andre discipliner.

Når det er sagt, så forbedrede jeg faktisk min form ret så kraftigt på relativt kort tid dengang, så et eller andet kunne programmerne.

Nu er der gået 1,5 år siden jeg stoppede ved OOB, og de har valgt at gå mere målrettet ind i cykelsporten. Et samarbejde med Veloropa og Anders Lund skal være rygraden i deres cykelprojekt, så min tanke er at der også må være sket lidt med deres tilgang og måske ikke mindst erfaringer indenfor cykelsporten siden sidst. Det skal i hvert fald prøves, så jeg starter op pr. 1/10 med Anders Lund som coach.

Torsdag d. 17/9

Jeg har ikke fået trænet de seneste par dage, da et par lidt lange arbejdsdage er kommet på tværs. Og ja, indrømmet, så har jeg også været for doven når jeg så endelig nåede hjem.....

I dag skulle det så være, og selvom jeg havde håbet på en tur på landevejen, så stillede jeg mig fint tilfreds med hometraineren på en regnfuld dag som i dag.

Motivationen var ikke til intervaller, og benene i øvrigt heller ikke, så jeg fandt en rute med lidt op og ned, mens jeg parkerede hovedet og bare trådte.

Cykling - 2 timer 15 min @ 161 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Tak Henrik:-)

Jeg mangler lidt struktur i min træning for tiden, da den kører lidt for meget on/off uden nogle klare retningslinjer. Det har irriteret mig lidt over en længere periode, for selvom min form har været fremragende i år, så ved jeg at den kan blive endnu bedre med en mere målrettet og struktureret træning.

Jeg har derfor netop taget kontakt til OOB Life med henblik på opstart af et træningsforløb. Jeg har jo tidligere trænet ved OOB, og jeg må indrømme at en af grundene til at jeg stoppede var, at der ganske enkelt ikke var timer nok i den cykeltræning som deres programmer dikterede. Det virkede lidt for tri-agtigt - bare uden de to andre discipliner.
Når det er sagt, så forbedrede jeg faktisk min form ret så kraftigt på relativt kort tid dengang, så et eller andet kunne programmerne.

Nu er der gået 1,5 år siden jeg stoppede ved OOB, og de har valgt at gå mere målrettet ind i cykelsporten. Et samarbejde med Veloropa og Anders Lund skal være rygraden i deres cykelprojekt, så min tanke er at der også må være sket lidt med deres tilgang og måske ikke mindst erfaringer indenfor cykelsporten siden sidst. Det skal i hvert fald prøves, så jeg starter op pr. 1/10 med Anders Lund som coach.

Torsdag d. 17/9

Jeg har ikke fået trænet de seneste par dage, da et par lidt lange arbejdsdage er kommet på tværs. Og ja, indrømmet, så har jeg også været for doven når jeg så endelig nåede hjem.....

I dag skulle det så være, og selvom jeg havde håbet på en tur på landevejen, så stillede jeg mig fint tilfreds med hometraineren på en regnfuld dag som i dag.

Motivationen var ikke til intervaller, og benene i øvrigt heller ikke, så jeg fandt en rute med lidt op og ned, mens jeg parkerede hovedet og bare trådte.

Cykling - 2 timer 15 min @ 161 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Den forgangne weekend blev afholdt i Slettestrand sammen med 10 af vores gode cykelvenner fra Vejle. Langt hovedparten af dem har deres fokus på MTB, og eftersom Slettestrand er et vaske ægte MTB mekka så var der mudder-ræs på programmet.

Hverken Michael eller jeg er særlig skarpe rent teknisk, når det handler om snørklede spor, store drops og rødder en masse, så vi fik vores sag for på sporet fredag eftermiddag.

Sporet i Slettestrand er nemlig noget nær det mest tekniske du kan finde i DK :crazy: Der er ikke mange højdemeter, men det er anlagt med tonsvis af udfordringer i form af rock gardens, tricky broer og hvad ved jeg. Dertil kommer at det hele foregår på et single track med så mange rødder at man skulle tro det var løgn. Det er i sandhed svært med svært på!

Fredag d. 18/9

Fredagens tur blev derfor en prøvelse i overlevelse, hvor jeg slet ikke kan tælle det antal gange hvor jeg måtte af cyklen for a trække over en forhindring. Jeg var i den grad udfordret - måske også mere end hvad godt var.
Men jeg kom igennem, og jeg fik da også flyttet en håndfuld grænser undervejs, ligesom jeg også fik tænkt en del tanker om hvorfor jeg egentlig kører mtb.......

For i bund og grund er jeg ikke nogen dare devil der lever højt på at sætte liv og lemmer på spil. Slet ikke faktisk. Jeg er normalt ikke nogen kylling, men jeg er kontrolfreak, og det afspejler sig helt klart også i min måde at køre mtb på.

MTB - 2 timer og 15 min

Lørdag d. 19/9

Selvom de andre MTB tosser var helt og aldeles ellevilde efter at komme ud på sporet igen, så trak vi komfort kortet og hev racerne ud af bilen. Vi havde brug for at føle kontrol igen, og brug for at få tikket nogle timer på træningskontoen.

Det til trods for at jeg faktisk følte en god portion træthed med både torsdagens og fredagens pænt hårde træning i bagagen.

Når man befinder sig helt ude på vestkysten og det blæser en stiv pelikan fra vest, ja så er det svært at efterleve et ellers ret fast princip om at køre ud i modvind og hjem i medvind :rolleyes:

Det satte sine spor på turen, som blev kørt pænt hurtigt på første halvdel og noget langsommere på hjemturen :laugh:

Det sled noget på mig, og jeg indrømmer gerne at jeg hængte noget i bremsen på de sidste 20 km retur mod Slettestrand!

Formiddagscykling - 77 km

Efter en fornuftig formiddagstur mødtes vi med MTB slænget til en fælles frokost. Flere af dem var forslåede efter nærkontakt med træer og rødder. Det fik mig til at prise mig lykkelig for at have valgt raceren :wink:

Selvom frokosten var velindtaget og træningen egentlig også var overstået, så var der stemning for mere. MTB´erne kørte på sporet, og vi ville selvfølgelig ikke ligge under for deres træningsiver, så vi stak afsted på racerne igen.
Det blev en hård tur! Vinden blæste endnu mere end om formiddagen og benene var samtidigt pænt slidte. Det blev med andre ord en tur hvor der ikke blev mæglet mange ord, men bare trådt i pedalerne for at få det overstået hurtigst muligt. Puha for en omgang!

Eftermiddagscykling - 68 km

Alt i alt blev det en ret solid træningsdag. En dag der tæller godt på udholdenhedskontoen. Den konto som pt. halter lidt og som har brug for et boost inden Transtramuntana 4500 d. 24/10 :wink:

Søndag d. 20/9

Efter en god omgang morgenmad satte vi atter kurs mod Vejle. Nogle af de andre blev for at tage endnu en omgang på sporet, men vi trængte til at komme hjem. Hjem til vores dejlige bakker og mere moderate vind. Desuden var vi trætte efter en weekend i mange menneskers nærvær, så vi trængte til lidt alenetid inden en ny arbejdsuge ventede.

Da vi kom hjem kunne vi ikke helt dy os for at hoppe på cyklerne. Vejret var simpelthen for fint til blot at ligge på sofaen :smile:

Det blev en trilletur, for der var ikke til mere i benene. Men trilleture er også ok :wink:

Cykling - 51 km

Vi havde i øvrigt en ret pudsig oplevelse på søndagens tur. Hele to gange løb en ræv lige ud foran os, så vi måtte bremse hårdt op for at undvige den. Selvom der er en del ræve i området, så plejer de at være ualmindelige forsigtige med at stikke hovederne frem, og det er således første gang at vi har set en ræv på en cykeltur. Hvad er oddsene så lige for at vi møder hele to ræve på en og samme tur??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vi havde i øvrigt en ret pudsig oplevelse på søndagens tur. Hele to gange løb en ræv lige ud foran os, så vi måtte bremse hårdt op for at undvige den. Selvom der er en del ræve i området, så plejer de at være ualmindelige forsigtige med at stikke hovederne frem, og det er således første gang at vi har set en ræv på en cykeltur. Hvad er oddsene så lige for at vi møder hele to ræve på en og samme tur?

Spøjst.

Nu er jeg jo vokset op i Sønderjylland i 60'erne/70'erne, og der udbrød altid lettere panik, hvis nogen så en ræv i fuldt dagslys, for så var der muligvis noget rabies under opsejling. Danmark var fri for hundegalskab, men omkring 1964 kom der ræve over grænsen fra Tyskland med rabies. Det giver stadig et gip i mig, hvis jeg ser ræve :laugh:

Ellers en solid indsats inkl. kraftig mtb-udfordring :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Spøjst.

Nu er jeg jo vokset op i Sønderjylland i 60'erne/70'erne, og der udbrød altid lettere panik, hvis nogen så en ræv i fuldt dagslys, for så var der muligvis noget rabies under opsejling. Danmark var fri for hundegalskab, men omkring 1964 kom der ræve over grænsen fra Tyskland med rabies. Det giver stadig et gip i mig, hvis jeg ser ræve :laugh:

Ja, det er lidt spøjst :wink:

Jeg er ud af en rigtig "jæger-familie", og min mand er tilmed jæger. Det er derfor yderst sjældent at jeg har hørt rævene blive krediteret for andet end deres flotte farve :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver pt. at holde lidt liv i motivationen til at få trænet hårdt (læs: intervaller) ved at tænke på den forestående opstart af træningssamarbejde med OOB. Det er ikke alle dage det virker lige godt, men igår lykkedes det mig faktisk til punkt og prikke. God fornemmelse!

Programmet så således ud:

20 min opvarmning inkl. 5 x spin-ups @ 15 sek

9 min @ 200 watt -> 4 min rul

8 min @ 200 watt -> 3 min rul

7 min @ 200 watt -> 3 min rul

6 min @ 200 watt -> 3 min rul

5 min @ 200 watt -> 2 min rul

4 min @ 200 watt -> 2 min rul

3 min @ 200 watt -> 1 min rul

2 min @ 200 watt -> 1 min rul

1 min @ 250 watt

10 min afrul

Under første interval føltes mine lårpasser som to trælår, og jeg havde svært ved at holde wattene. Heldigvis åbnede benene sig allerede undervejs i andet interval, så selvom det selvfølgelig var hårdt, så var det tåleligt og jeg kom faktisk rigtig fint igennem.

Det er lidt tid siden at jeg sidst har kørt FTP test, så jeg er ikke 100% sikker på hvor mit nuværende niveau ligger. Der er dog ingen tvivl om at den er faldet siden start august, hvor jeg følte at jeg toppede, så et godt bud er pt. en FTP på 220 watt. Det var i hvert fald det tal jeg tog udgangspunkt i da jeg kørte intervallerne igår.

Link to comment
Share on other sites

Deadly Sins intervaller... Er OOB ikke blevet en smule for standardiseret og mainstream efterhånden?

Mit umiddelbare svar ville være et ja, for de tanker har jeg også selv gjort mig. Jeg hælder dog til at tro at mest gælder tri-delen, som er blevet ret stor og lidt upersonlig. Cykel-divisionen er nyopstartet og samtidigt styret af Veloropa. Jeg håber at det giver et pust i den rigtige retning, men det finder jeg nok snart ud af :wink: Opfølgning følger når jeg er i gang og har dannet mig et indtryk af setuppet.

Onsdags-tons

Tiden til udendørs træning endte med at være lidt knap i går, da arbejdet trak ud og dagslyset efterhånden er ved at være en mangelvare. Pislort - orker ikke at gå de mørke tider i møde!

Jeg var dog fast besluttet på at komme ud fremfor en session i dødskammeret hjemme på adressen, så det var med at være effektiv da jeg først kom afsted.

Første indtryk af benene var ikke godt. De var ømme og føltes tunge! 15 km inkl. Jennum bakken fik dem dog til at overgive sig, og derfra var jeg faktisk ganske glimrende kørende.

Det udnyttede jeg til at få kørt nogle pænt hårde intervaller på bakkerne med et output på ml. 250-300 watt alt efter længden på dem. Det føltes godt, og selvom det ikke var ubesværet, så tog kroppen pænt imod :cool:

Ca. halvvejs på turen begyndte regnen med at sile ned, og det fik turen til at ændre karakter til en tonsetur! Det var nødvendigt for at holde varmen, i den lidt for beskedne uniform som var fundet frem i dagens anledning :hmmm:

Cykling - 65,8 km, 2 timer 1 min @ 160 watt i avg (NP 179)

Idag holder jeg en off day og sætter mig i bilen med kursen sat mod det nordlige Italien. Weekenden skal bruges i Sesto med masser af cykling og ikke mindst højdemetre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Weekend-update

Det har været en dejlig lang weekend for mit vedkomne, eftersom jeg trak stikket allerede torsdag eftermiddag og første vendte tilbage til kontoret her til morgen.

Den forlængede weekend har været brugt i det Norditalienske, nærmere bestemt Cortina d´Ampezzo. Skønt skønt sted som jeg IKKE kan få nok af! :smile:

Køreturen syd over gik rigtig godt. Trafikken gled glat og vi slap for irriterende forsinkelser i form af vejarbejde og lign, så med en overnatning undervejs ankom vi friske og veludhvilede fredag formiddag.

Vi fik tjekket ind på hotellet og pakket cyklerne ud, og så var det ellers afsted på lågerne til en fornøjelig tur bestående af +3400 højdemetre.

5 stigninger var på programmet. Først op over Falzarego og Valparola, derefter videre over Passo Gardena, Passo Sella, Passo Pordoi, for så til sidst at klatre op af Falzarego igen. Helt igennem gedigne stigninger som konstant ligger på 6-9%, og hvor flow og godt underlag er kendetegnet hele vejen rundt. Ganske enkelt perfekt!
Alle stigninger overstiger trægrænsen, og måske mere relevant snegrænsen, så det var et vanvittigt syn der mødte os på toppen. Smukt som bare fanden! Og nå ja, også pænt koldt på de steder hvor solen ikke var fremme.

Jeg var på forhånd lidt bekymret for turens hårdhed, for nok er formen forsat ok, men de lange ture ligger efterhånden et par måneder tilbage. Det viste sig dog at der ikke var grund til nogen former for bekymringer, for både Michael og jeg kom mere end hæderligt igennem og var i stand til at holde et konstant pace rent wattmæssigt :smile:

Fredag - 5 timer og 35 min, 116 km, 3400 højdemeter

Efter en nat med en helt ubeskrivelig ringe nattesøvn, vågnede jeg op med tunge ben og tungt hoved lørdag morgen. Sengen på hotelværelset var så pivringe at den havde holdt mig vågen i adskillige timer, og derudover sad der en god portion træthed i kroppen efter fredagens lange tur. Det gav lidt dårlig moral i forhold til den forestående tur, men jeg fik gemt de negative vibes væk og gik ind til turen med masser af gå-på-mod.

Første stigning var igen de 15,5 km op mod toppen af Falzarego, og starten gik faktisk rigtig fint. Efter 10 km begyndte jeg dog at fornemme tungheden i benene, hvilket fik resten af turen til at forekomme uoverskuelig. Nedkørslen og op og ned turen frem mod foden af Pordoi var slem ved mig. Rigtig slem. Men heldigvis vendte tingene for mig da opkørslen for alvor tog fat, og jeg kom til tops i fin stil. Sådan forsatte turen og jeg kom rundt med et lille overskud, og det er jo altid en dejlig fornemmelse :biggrin:

Lørdag - 4 timer 15 min, 95 km, 2600 højdemeter

Natten til søndag var endnu en ussel nattesøvn, så da jeg kom til mig selv om morgenen var jeg helt væk og total smadret! Vejret var samtidigt skod, så vi pakkede bilen og kørte retur mod dk efter morgenmaden. Min tur startede med to timers søvn på passagersædet. Utroligt at man sover bedre på sædet i en Audi sammenlignet med hotellet :blink:

Vi havde på forhånd taget en fridag om mandagen, da vi egentlig ikke regnede med at komme hjem før om eftermiddagen engang. Men da vi endte med at være hjemme allerede søndag omkring midnat, havde vi pludselig en hel dag i det smukkeste danske efterårsvejr. Det skulle udnyttes, og eftersom jeg havde tilmeldt mig en Strava +120km challenge for september, så endte det med at blive dagen hvor den blev kørt i hus.

I solskin og næsten total vindstille vejr, fik vi kørt os en tur hvor vi så steder vi aldrig før har set før. Ruten gik omkring Bryrup og Vrads og videre over Østbirk og Lund. Det er områder vi meget sjældent kører i. Ja faktisk så godt som aldrig, så det var virkelig fedt at udforske nye områder.

Kendetegnet for turen blev mange højdemeter og aggressiv kørsel, så det endte med at blive en super hård tur med mange TSS point. Heldigvis var der power i stængerne, så selvom det endte med at holde hårdt, så nød jeg hårdheden fra ende til anden :smile:

Mandag - 126 km, 160 watt i avg, 33,6 km/t i avg.

Link to comment
Share on other sites

Aii, det er jo mit håb engang at tusse henover Vrads Hede på cykel (sammen med noget Silkeborg, Laven, Gl. Ry). Som jeg husker heden, er det nærmest bare en stribe asfalt lagt henover noget, der visuelt virker som det mest øde stykke Danmark man kan finde. En gang jeg er på vennebesøg i Gørding, bliver jeg nødt til at hive nogle timer ud og få det kørt. Med fare for at blive totalt skuffet.

Det er nok ikke så spændende når man tit er sydpå men når man til hverdag kører på det pandekageflade Amager og Vestegn, så ligger overliggeren ikke så højt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så spændende når man tit er sydpå men når man til hverdag kører på det pandekageflade Amager og Vestegn, så ligger overliggeren ikke så højt :tongue:

Der tager du helt fejl. Vrads er og bliver et fantastisk område! Jeg elsker det markante skift der pludselig er i naturen, og bakkerne - de fås ikke bedre. Vi har før kørt en runde på ca. 20 km med lige godt 200 højdemeter i forbindelse med træningen forud for La Marmotte. Det kan kun anbefales at gøre noget lignende hvis du alligevel befinder dig i området :smile:

Link to comment
Share on other sites

Onsdags træning

Det er ikke så ofte at vi deltager i sociale klubture, men når vi gør, så er det gerne om onsdagen. Træningen starter kl. 17:30, men eftersom niveauet og distancen ofte er noget svingende, så valgte vi at køre en times opvarmning inden.
Instruktøren på gårsdagens hold var ny for mig, så jeg var lidt spændt på hvordan han ville håndtere træningen. Mere om det straks.

Efter en god times opvarmning med masser af bakkekørsel mødtes vi med de andre. Vi fik lidt instruktioner af den nye instruktør; instruktioner som var noget forvirrende, og jeg tvivler ærlig talt på at mange forstod hans pointer. God start!

Vi satte derefter kursen mod Hedensted, op over Horsens bakken som ligger på vej ud af Vejle. En scooter med en ret "fyldig" mandsperson overhalede os, og pludselig tog fanden ved Jesper (instruktøren). Han accelererede voldsomt for at hente scooteren. Så voldsomt at kun Michael kunne følge ham, og tilpas voldsomt til at han fik slået et hul på +1 min til bageste deltager. Og næ nej, ikke noget med at vente umiddelbart efter på toppen. Nej, bare stram kæde videre den næste km før nogen fik bedt ham om at samle op. Enorm dårlig stil, hvis I spørger mig!

De næste mange km foregik på cykelstien langs landevejen mod Hedensted. Meget mere idéforladt bliver det ikke, og da slet ikke taget i betragtning af hvor mange små fine veje vi kunne have valgt i stedet. Jeg fik da også sluppet en kommentar omkring det; måske I kan fornemme at jeg allerede her havde fået taget NEJ-hatten på...... :laugh:

Da vi kommer op nord for Løsning er det meningen at vi skal køre noget rulleskift. Jeg er dog i tvivl om Jesper egentlig selv ved hvordan man kører et rigtigt rulleskift, for de instruktioner vi fik var hverken helt eller halvt nok til at få det til at fungere. I stedet blev feltet strukket ud og flere hang i bremsen nede bag ved. Glimrende kørsel.... NOT!

Jeg selv slog lidt op i banen og lod mig falde tilbage for at give nogle af de lidt tungere ryttere noget læ, og ikke mindst hjælp til at komme op igen. Pludselig lader Jesper sig også falde ned til mig og lægger sig ind foran mig for at give mig læ. Come on, det var sgu da ikke mig der havde brug for at blive trukket op igen.... BAD judgement! :laugh:

Resten af turen blev kørt på må og få. Vi kørte en del skiltespurter på eget initiativ hvilket var fint nok, men det betød desværre også at der skulle ventes en del på den tunge ende efterfølgende. Igen en lille reminder om hvorfor det er at vi egentlig har det bedst med at træne for os selv eller i små lukkede grupper. Fællestræningen her i Vejle er ganske enkelt ikke harmonisk!

De sidste 7 km kørte Michael og jeg væk med min gode MTB veninde og hendes kæreste. Sandy har lige købt racer, og selvom hun forsat er lidt usikker på den, så har hun en god portion power med fra MTB´en og sidder fint med selv i højt tempo.

Vi nåede Vejle, parkerede og låste cyklerne fast foran en nærliggende café og fik os derefter et lækkert post-training måltid. Det var dagens absolutte højdepunkt :laugh:

Cykling - 90 km, 137 watt i avg. (166 watt i NP)

Link to comment
Share on other sites

Fremtidstanker

I dag starter Michael og jeg op med vores træningsprogram ved OOB under Anders Lund. Vi havde en super god snak med ham på Skype i går, og det viser sig at vi er de to første atleter som han skal træne på fast basis. Han virkede super motiveret i forhold til at komme igang med opgaven, og vores fornemmelse var virkelig også positiv efter den 30 min lange snak vi havde med ham. Vi glæder os derfor ualmindelig meget til at komme igang, og til at se hvor meget vi kan rykke os over de kommende måder.

Pt. går vi med lidt tanker om hvad 2016 sæsonen skal bestå af. Jeg har længe haft en drøm om at prøve kræfter med et etapeløb. Ikke bare en coast-to-coast tur eller lign, men et rigtigt vel tilrettelagt etapeløb med tidstagning osv.

Der findes ikke uanede mængder med etapeløb for motionister som mig, men lidt findes der.
Et af de løb som pt. trækker mest i mig er Haute Route Alps 2016.

Løbet køres i Alperne og strækker sig over 7 bjergrige etaper med en samlet distance på ca. 900 km og 23000 højdemeter. Løbet er organiseret som var det et løb for profferne. Alt lige fra mekanikere til servicebiler, lægebil, soigneurs, transfers til og fra hotellerne er inkluderet, så det er virkelig et løb der trækker i mig.

Jeg har ingen anelse om hvor holdbar, jeg er sammenlignet med andre, i et løb der strækker sig over 7 dage, men jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve kræfter med udfordringen. Ikke fordi jeg har nogen ambitioner om en fin placering, men mest af alt for at prøve mig selv af og mærke hvor mine grænser går.

Derudover snakker vi også om at tilmelde os Maratona dles Dolomites. Løbet køres samme dag som La Marmotte, og foregår i det terræn som vi brugte sidste weekend på at træne i. Menuen består af ca. 145 km og 4300 højdemeter, så det er et løb der er knap så hårdt som La Marmotte. I hvert fald rent distance-mæssigt :wink:

Jeg har igennem længere tid fulgt løbet via deres facebook side, og udfra de ting de poster der, så virker det til at være et meget velorganiseret og professionelt setup de kører. Langt mere prof end La Marmotte, men der skal ærlig talt heller ikke meget til... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Kadence-work

Mit første træningspas hos OOB bestod af et 2 timers træningspas med masser af fokus på kadence. Normalt er jeg typen der gerne ligger et sted ml. 90-100 rpm, så relativ høj kadence er ikke fremmed for mig. Det betød dog ikke at den foreskrevne kadence omkring 110 rpm var specielt let - faktisk var det ualmindelig svært på en dag med en skiftende vind, som konstant rev mig ud af rytmen.

Programmet så således ud:

30 min let opvarmning

15 min @ 180 watt m. 110 rpm -> 5 min pause

15 min @ 150 watt m. 110 rpm -> 5 min pause

15 min @ 180 watt m. 110 rpm

30 min let afrul

I alt 2 timer 10 min, 63,7 km

Ser jeg bort fra at intervallerne blev et konstant kompromis mellem at køre den rette kadence eller de rette watt, så var det en ganske fin omgang. Ja ok, jeg fik pænt ondt i min popo af den højde kadence. Især det midterste interval gjorde niller, da wattene var så beskedne at jeg sad noget let i sadlen.

Idag holder jeg en off day, hvilket mit TSB niveau på TrainingPeaks også fortæller mig at jeg bør :laugh: Faktisk synes jeg at TrainingPeaks ofte rammer den ret præcis når den estimerer mit træthedsniveau, så hvorfor ikke rette sig efter den.

Derudover er det oplagt med en off day idag, da jeg skal gøre DGI Gran Fondo Munkebjerg imorgen.
Jeg har tilmeldt mig på 120 km ruten, hvilket betyder 3 x Munkebjerg og et samlet antal højdemeter på ca. 1400 meter. Pæn hård rute må man sige!

Desværre røber startlisten at lidt for mange licensryttere har tilmeldt sig den lange distance, hvilket jeg synes er pænt irriterende. Jeg synes simpelthen ikke at det er ok at super stærke licensryttere skal hærge sådan et løb, og gøre det til en helt umulig opgave for almindelige dødelige at snuse til noget der minder om et rigtig cykelløb. Der er ligesom en årsag til at det kaldes et motionscykelløb!

Jeg vil lige skynde mig at sige at min holdning til licensryttere eller ej intet har med mine egne personlige ambitioner at gøre, for uanset hvad så har jeg ikke en chance for at sidde med fronten i sådan et løb. Dertil køres der simpelthen for stærkt! :shades:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give dig ret i, at licensryttere i motionsløb intet har at gøre der!

Det er det samme som når PRO triatleter stiller op på motionsdistancer uden et elite-felt. Det er ligeså plat, også ryger min respekt for folk.

Det ser da ud til at piben har fået en anden lyd med OOB's cykeltræning efter, der er kommet en cykelrytter ind, der lader til at ville lidt andre ting end det forsimplede "bullshit" omkring træn mindre perform bedre, som de sælger dem selv på.

Nå, nok brok ;-) Fortsæt loggen - det er god læsning!

Hvad endte det med ift. cykelsituationen?

Link to comment
Share on other sites

DGI Gran Fondo Munkebjerg

Idag blev der sat nummer på trøjen og kørt lidt ræs :smile: Det er altid fedt, og så er det i øvrigt alle tiders form-booster, hvilket er præcis hvad jeg har brug for inden Transtramuntana 4500 om sølle 3 uger.

Før starten havde Michael og jeg aftalt at holde os lidt tilbage i feltet og lade spidsen køre, for så at finde vores eget jævne men høje pace. Lidt underlig taktik kan man mene, men ingen af os ville alligevel have kunne sidde med licensrytterne i fronten, og det vi var ude efter var egentlig mest af alt en god jævn omgang træning med et konstant højt wattniveau.

Vi startede derfor ud ca. 100 meter bag hovedfeltet, og indtog dermed den evigt jagtende rolle :laugh:

Hovedfeltet var hurtigt væk godt anført af licensdrengene. Shit de kørte stærkt! Vores pace var nu heller ikke værst, og da jeg efter ca. 10 km nærmest ikke havde været under 220 watt, måtte jeg prikke til Michael og bede om at få tempoet bare en anelse ned. Det var for tidligt at syre til!

Det gav lidt luft og den første runde kom i hus i god stil. Videre, JA TAK!

Runde nummer to kørte som smurt! Benene var virkelig gode, og vi begyndte efterhånden med at få kørt en del ryttere ind, som ikke havde kunne holde hovedfeltets pace. Når jeg så på deres statur (læs: form), så kan jeg undre mig meget over at de overhovedet vælger at forsøge at sidde med. De har jo ikke en chance og ender blot med at køre dem selv helt i hegnet allerede tidligt i løbet......

Flere af rytterne forsøgte at hænge på os når vi kom blæsende forbi, men ikke en eneste lykkedes med projektet. Dertil var vores tempo for højt. Et kig på min wattmåler ca. halvvejs inde i løbet viste mig da også nogle pænt solide tal, så indsatsen fejlede bestemt ikke noget :wink:

Ud på sidste runde med fokus på at holde niveau. Jeg var på ingen måder flad på energi, men til gengæld begyndte benene så småt med at klage lidt. Det var dog ikke værre end at vi formåede at holde vores pace, og selvom der virkelig skulle fightes på sidste tur op over Munkebjerg samt på turen ned omkring Andkær Vig, så kunne jeg træde an op ad sidste bakke mod Brejning med en ualmindelig dejlig fornemmelse i kroppen.

Cykling - 3 timer 37 min, 33,7 km/t, 123 km, 182 watt i avg, 1250 højdemeter

Med min relativt beskedne vægt, så giver det et gennemsnit på ca. 3,5 watt pr. kg for løbet. Ikke værst distancen taget i betragtning. Michael endte med et snit på 265 watt, hvilket ikke er helt tosset for en gut på 77 kg. Jo jo, vi blev begge presset præcis derud hvor vi gerne ville, og et eller andet sted er det bare super fedt at vi kan gøre det sammen og få sådan cirka lige meget ud af det :wink:

P.S - Jeg kørte bedste tid blandt damerne. Ikke at der rigtigt var nogen nævneværdig konkurrence, men anyway....

Jeg kan kun give dig ret i, at licensryttere i motionsløb intet har at gøre der!
Det er det samme som når PRO triatleter stiller op på motionsdistancer uden et elite-felt. Det er ligeså plat, også ryger min respekt for folk.

Ja, det er sgu lidt ynkeligt!

Hvad endte det med ift. cykelsituationen?

Jeg endte med at bestille en SuperSix Evo Team Edition m. Campa Super Record. Den kommer i næste uge :wink:
Jeg er super glad for mit valg, for min nuværende Evo har tjent mig virkelig godt. Derudover synes jeg at Venge Vias bliver grimmere og grimmere jo flere gange jeg ser den. Især hvis man har spacers under styret. Det ligner simpelthen løgn!

Link to comment
Share on other sites

Søndags spol

Selvom jeg ikke rigtigt har mærket den ellers karakteristiske tunge fornemmelse i benene i dag, så besluttede jeg mig for at hoppe i cykeltøjet til en kort let rulletur. Det var faktisk rigtig skønt vejr - meget mildt i det og mere eller mindre vindstille.

Planen for turen blev eksekveret til perfektion, og det var faktisk ualmindelig skønt at cruise lidt i den sikre del af min komfortzone :laugh:

Cykling - 42 km @ 29 km/t, 131 watt i avg.

Samlet set ender jeg på 460 km i denne uge og lige knap 15 timer. Ikke værst på denne tid af året!
Men bedst af alt, så har træningen i denne uge været af den slags som rykker formen, og det er en super fed fornemmelse!

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 5/10

Vores hovedleverandør af maskiner har netop udnævnt en ny salgschef for Europa, og i den forbindelse havde han og en kollega meldt sin ankomst i Vejle, så vi kunne få hilst på og vendt løst og fast.

De ankom til Vejle igår kl. 15, hvorefter vi havde møde og til sidst var ude og få en bid mad med dem. Det betød at den normale hverdagsrutine blev fucked op, og jeg valgte derfor at tage en forlænget frokostpause, så jeg kunne få træningen overstået inden mødet. Jeg hader at gå ind til aftenmøder velvidende at det er på bekostning af min træning, så det gav en dejlig ro i kroppen og hovedet at vide at træningen allerede var i hus:-)

Hometrainer:

30 min let opvarmning

20 min @ 160 watt -> 5 min let rul

15 min @ 190 watt -> 10 min let rul

10 min @ 210 watt

30 min afrul

Alle intervallerne skulle køres med 110 rpm, hvilket jeg skulle hilse og sige ikke er det nemmeste i verden.
Jeg får så psyko ondt i røven af det. Især i de intervaller hvor belastningen er forholdsvis lav eller moderat.

Mit i 2. interval begyndte mit venstre skinneben også med at blive irriteret af den høje kadence. Jeg valgte at køre intervallet til ende med de 110 rpm, men kørte så til gengæld sidste interval med 100 rpm i stedet. Det fik straks ømheden til at fortage sig.

I dag står den på let træning, men så er der til gengæld test på torsdag. PUHA!

Link to comment
Share on other sites

Testing

Oh God, hvor jeg dog hader at køre tests. 20 min hvor alt vrides ud af kroppen - kan det blive mere modbydeligt? Næppe!

Men det er en del af gamet hvis man vil gribe sin træning seriøst an. Det ændrer dog ikke ved det faktum at jeg hader det mere end pesten!

Min dag igår var noget stresset grundet messe her i Vejle, hvor vi var repræsenteret med egne stand. Det betød at testen måtte klemmes ind sidst på eftermiddagen, hvor jeg lige netop havde tid nok til at få den kørt. Lidt stressende, men det gik nu ok.

Test:

10 min let opvarmning

5 min med stigende puls

5 min rul

20 min all out

10 min afrul

BUM!

Jeg havde på forhånd forventet at lande på et FTP niveau omkring 220 watt, men så højt nåede jeg desværre ikke. Sikkert fordi jeg kørte testen indendørs og ikke udendørs, som typisk giver en anelse højere wattniveau. Resultatet blev 222 watt i snit for de 20 min efter en veldisponeret test, hvor jeg føler at jeg det ud af benene som der var at komme efter. Det giver en FTP på 211 watt, hvilket egentlig er helt ok taget i betragtning af at min cykel mere eller mindre stod stille fra medio august til medio september grundet flytning.

Under alle omstændigheder så er jeg tilfreds, og jeg føler at mit niveau er ret solidt og med gode muligheder for at få rykket det yderligere med den rette træning her vinteren over :smile:

PS. Jeg får min nye cykel senere idag :shades:

Link to comment
Share on other sites

Weekend update

Jeg hentede som bekendt min nye cykel fredag eftermiddag, og efter at have brugt resten af fredagen på at savle over den, var jeg klar til at tage den med ud på landevejen til test lørdag formiddag. Jeg havde forsøgt at få indstillet alle indstillelige dele på cyklen som på min anden EVO, men med det nye ENVE SES styr var det lidt svært at ramme det helt spot on. Måske mest af alt fordi skiftegrebene var blevet placeret en kende for lavt på styret, hvilket gjorde det umuligt at få positioneret styret på en fordelagtig måde.

Jeg fik ikke justeret skiftegrebene inden jeg kørte afsted lørdag formiddag, så det blev en tur hvor jeg aldrig rigtigt følte mig 100% tilpas på cyklen selvom jeg stoppede op til flere gange for at lave lidt små justeringer. At jeg samtidigt skulle køre nogle pænt hårde intervaller gjorde det sikkert ikke bedre, for jo hårdere jeg kører desto mere betyder min position for mig.

Lørdags intervaller:
40 min let opvarmning

3 x 15 min @ 100% FTP -> 10 min rul ml. intervallerne

Let rul hjem til adressen

I alt 78 km

Det gik fint med at få intervallerne i hus. Det var hårdt og det kunne mærkes i lårbasserne efterfølgende, men jeg kom igennem på fornuftig vis.

Undervejs havde jeg dog ikke fået indtaget noget energi, så ca. 20 min efter at intervallerne var overståede gik jeg noget kold. Jeg var helt væk da jeg kom hjem, og sansede næsten ikke at finde vej ind under bruseren. En kold cola fik dog gradvist liv i mig igen. Det kære sukker har det med at gøre underværker :laugh:

Hvis jeg ser bort fra de små detaljer som ikke helt spillede på cyklen på min jomfru-tur, så var det en meget positiv oplevelse. Det virker helt klart til at cyklen er blevet stivere omkring kranken sammenlignet med den gamle EVO. Fornemmelsen fra krankboksen minder faktisk utrolig meget om den fra min gamle Tarmac SL4, hvilket var noget af det jeg var mest begejstret for, så det er virkelig fedt!

Selve styreegenskaberne er fabelagtige, men det er de nu også på den gamle EVO. De skulle dog være et niveau over på den nye, men selvom jeg prøvede at presse den lidt på et par nedkørsler, så var de for korte til at jeg for alvor kunne mærke det. Det bliver fedt at få muligheden for at give den gas på Mallorca om bare 9 dage :shades:

Søndag var vi beordret ud på en 4,5 times tur med lette ben og bagerstop undervejs. Det er sgu i orden når træneren dikterer det :laugh:

Vi teamede op med Sandy og Nicolai, og fik os en super fin tur i et skønt efterårsvejr. Det var virkelig dejligt, selvom temperaturen ikke sneg sig meget over 10 grader.

Jeg var ikke i nærheden af at være presset på noget tidspunkt, selvom jeg var oppe og sluge en del vind ved siden af Michael. Sandy og Nicolai er primært MTB´ere, så selvom deres hurtighed er ganske glimrende, så kniber det lidt med udholdenheden og lidt læ var derfor nødvendigt :wink:

Cykling - 4 timer 32 min, 134 km

Link to comment
Share on other sites

Jeg er netop gået ind i en pænt hård uge med en solid mængde intervaller, der lige skal støve det sidste "rust" af inden jeg drager til Mallorca for at køre Trans Tramuntana 4500 på næste onsdag. Jeg må indrømme at programmet ser skræmmende ud, men jeg er ved godt mod og føler mig generelt godt tilpas for tiden.

Ugens først pas blev sat i bogen i går efter arbejde, og det var et af de pas jeg på forhånd frygtede mest.

post-58684-0-63041900-1444814279.png

Det er vist ikke svært at se hvad det skal forestille, hvis man ellers har lidt indsigt i intervaltræning. Ellers hjælper jeg gerne lidt på vej :laugh:

30 min opvarmning

8 x 40/20 intervaller @ 120% af FTP

5 min pause

8 x 40/20 intervaller @ 120% af FTP

5 min pause

8 x 40/20 intervaller @ 120% af FTP

5 min pause

8 x 40/20 intervaller @ 120% af FTP

5 min pause

Afrul

I alt 2 timer

Som den lyserøde streg afslører (wattene), så fik jeg disponeret helt perfekt. Jeg havde således overskud til at presse den en anelse hårdere i sidste sæt, og trods det følte jeg at jeg kom igennem uden at være total busted. Virkelig fed fornemmelse!

Idag står den på 90 min let træning i grøn zone, hvilket vil sige et sted ml. 120-160 watt. Det burde der ikke være mange ben i, men til gengæld handler det mest af alt om at holde igen så jeg kan have friske ben til torsdagens intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share