Arnes log - 3 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

Spinning II - Lasse Traff i Scala, den 23/11

Jeg viste at Lasse ville drille mig med mine mellemtaktskvaler i torsdags - og det gjode han også, så snart han så mig. Nå han er jo en rar mand - så han skulle lige høre mig, om jeg nu huskede også at bruge mit pulsur til, at holde øje med om jeg gik for langt, "nu når det går så godt ville det være dumt med en gang overtræning". Jeg kunne jo så kun sige at han ramte plet - og vi talte så lidt om mit program.

Timen i dag var lige mig. Første serie efter opvarmningen på 16 minutter, blev introduceret som "en serie vi køre til ære for min gode ven Arne".... vist lidt dril igen - men af den venlige slags...

Vi kørte skiftevis stående enkelttakt/siddende mellemtakt, dvs 60 rpm stående og 90 rpm siddende. Det så således ud

4 min. oppe

3 min. nede

2 min. oppe

1 min. nede

2 min. oppe

3 min. nede - alt efter skala 7, jeg "kom til" at køre efter 8-8½

6 min. oppe - efter skala 8 - jeg "kom igen til" at køre efter 8½-9...

En aktiv pause, og så 3 gange 5 minutter uden pause imellem - alt i mellemtakt. Først 5 x 1 min med 50 nede og 10 oppe, så 5 x 1 min. med 45sek nede og 15 sek oppe, og til sidst 5 x 1 minut med 40 nede og 20 oppe. De 3 serier skulle køres efter 6, 7 og 8 - jeg "kom igen til" at køre dem efter 8+..

En god time - jeg kunne godt mærke bagefter at det var odt jeg ikke skulle køre en time mere.

Gennemsnitspuls for hele timen: 150

Gennemsnitspuls uden opvarmning 157 = 85 % af pulsreserven

Energiforbrug: 1097 Kcal

MUBSVET: 4 x :banana:

post-12-1069605192.gif

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spock - du gik glip af endnu en god time her til aften B)

Spinning udholdenhed - 70 min, med Chris MacDonald

Det var meget nemt at holde takten under dagens time - enten kørte vi i relativ tung enkelttakt, mellem 60 og 64 rpm, eller også kørte vi dobbelttakt med meget lidt belastning - klart mere af det første end det sidste.

I den første serie efter de 16 minutters opvarmning startede vi 8 minutter oppe, så 4 nede, så 6 oppe - og så siddende i ca. 5 min. Efter 4 minutters dobbelttakt gik det så "opad" igen.

Vi skulle stå op i 12 minutter, så ned og køre dobbelttakt i 4 minutter og så 12 minutter med skiftevis 2 minutter op og 2 minutter nede.

Under de første 12 minutter fik jeg mit efterhånden sædvanlige problem med småkramper i venstre læg - det må være noget med min teknik - det skal der holdes lidt øje med - tror jeg vil bede en af instruktørerne se lidt efter under nogle timer. Det lille problem betød at jeg var nede og sidde 2 gange 40 sekunder undervejs.

Typisk for Chris - så blev der lige lagt en lille krølle på til sidst i timen - efter 1 minut af de afsluttende 2 minutters siddende arbejde, blev vi beordret op igen - og så gik det eller der ud af i 2 minutter med stigende tempo - jeg nåede lige op og hilse på puls 173 - 2-3 slag under makspulsen, der til sidst...

Jeg var nu kun glad for at få lettet røven. Jeg havde justeret lidt på min egen sadel (medbringer min egen der er magen til den på raceren) - men det var for meget - jeg havde tippet den en smule forover - men altså for meget - så jeg havde meget svært ved ikke at lægge vægten på armene. Jeg skiftede undervejs til cyklens egen sadel - den havde samme problem, samt at den er alt for bred og blød. Nå - det gik jo endda...

Det var en super god stemning lokalet - jeg så ikke rundt en eneste gang - men fornemmede at det blev kæmpet godt igennem.

Jeg er selv helt tilfreds med min indsats - jeg tog det lidt ekstra roligt i nogle af de perioder hvor vi sad i dobbelttakt - men ellers gik jeg pænt til den.

Lidt tal:

Højest opnåede puls: 173

Gennemsnitspuls for alle 69 minutter: 150 = 80 af pulsreserven

Gennemsnitspuls uden opvarmning: 154 = 84 % af pulsreserven

Energiforbrug: 1319 Kcal

MUBSVET: 3 x :banana:

post-12-1069710382.gif

Link to comment
Share on other sites

Uret var sat til at bippe 5.40 denne morgen, så jeg kunne nå Heidi Holms spinningtime 7.35 i Parken.

Jeg kom op, men blot for at konstatere, at jeg denne dag absolut ikke er træningsdulig. Jeg kan godt køre igennem almindelig muskelømhed - men når et trappetrin er en muskulær udfordring - så er det nok bedre at restituere. Jeg gik i seng igen og sov 4 timer mere - meget usædvanligt for mig - og en understregning af det fysiske behov for hvile. Jeg må leve med en PT reduceret arbejdskapacitet. God kost og veldoseret træning er vist vejen frem. Kan være jeg ikke bare skal reducere mængden, men også intensiteten i den enekelte træning...

Jeg køre muligvis en morgentime onsdag - og så ikke noget torsdag. Jeg skal i TSK på fredag og lave maksforsøg og vil gerne være på toppen der.

Link to comment
Share on other sites

Lidt deloadarbejde

Jeg tager som sagt i TSK på fredag for at sætte nye maks oven på min - øhhhm modificerede Hatfield" - i dødløft og bænkpres.

Jeg har ikke træne tungt siden fredag - og en hel uge uden noget arbejde tro jeg ikke på er godt for mig.

eg gad dog ikke gå i centret for at lave megt lidt - jeg ville sikkert også ende med at lave for meget og for hårdt..

Så for første gang længe, grb jeg til den stang og skiver jeg har her hjemme

Det blev til:

Dødløft fra 10 cm under knæ - udført med stive ben (stangen på en taburet - føderne på hver sit leksikon bind):

12 x 1 x ca 55 kg - alt hvad jeg har skiver til..

Floorepres:

5 x 3 x ca 45 kg

Det var det - uden for MUBSVET bedømmelse vil jeg sige.

Link to comment
Share on other sites

Hey Arne hvis du ikke har skiver til mere hvorfor laver du så ikke dødløft stående på klods? glæder mig til at se dig fredag :)

Det gjorde jeg ikke fordi mine ben er fuldstændigt ristede... B)

I lige måde knejt!

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning, den 26/11 - spinning II med Lasse Traff

Jeg viste let ikke hvad jeg gik ind til denne morgen. Mit hoved føltes godt og klart - mine ben tunge og dovne, da jeg travede mod Parken tyve minutter over seks.

Det viste sig heldigvis at de kære ben godt ville lege i dag :)

En af de bedste sider ved Lasse er at han altid insisterer på at opvarmning tager den tid opvarmning tager - de 5-6 minutter som mange bruger på det er for lidt. de ved det godt - men det er jo så meget der skal nås... Lasse går ikke på kompromis -- og det er godt. Opvarmning handler jo ikke bare om varme - det handler også om at få enzymerne i musklerne til at virke - og en række andre fysiologiske processer - og det tager altså 10 minutter +

Så vi lage ud med 13 minutters progressiv opvarmning - sluttende på skala 7.

Derefter en rigtig Lasse Traff serie på 2 x 13 minutter. 1,2,3,4, et tempo med 1 minut med et andet tempo ind imellem - kørt 2 gange.

Første gang med siddende enkelttakt/stående mellemtakt efter skala 7, anden gang med stående enkelttakt/siddende mellemtakt efter skala trin 8.

Efter en aktiv pause, sluttede vi af med 6 minutter i dobbelttakt - ca. 100 rpm - igen efter skala 8

50 sek. siddende, 10 sek. stående

45 sek. siddende, 15 sek. stående

45 sek. siddende. 15 sek. stående

40 sek. siddende, 20 sek. stående

40 sek. siddende, 20 sek. stående

40 sek. siddende, 20 sek. stående

Jeg kørte denne gang timen som "beordret" - jeg har det jo ellers med at ligge over den udmeldte intensitet i II timer. Helt holde mig på 7 kunne jeg ikke i de 3 x 1 minut med stående mellemtakt, samt i de sidste minutter hvor jeg gik på 8½ -men ellers.

Lasse var i sit bedste humør - nogle gange bruger han meget tid på at snakke om at "der sidder nogle her som spilder deres og vore andres tid" - eller "Jeg synes nogle af jer skulle tænke over, at komme til spinning I, så I kan lære at køre enkelttakt" osv.... Manden er meget elitær - men det er gode timer hvis man kan holde det ud - ingen problemer for mig der... Men det vil jeg ikke filosofere mere over på dette tidlige tidspunkt B)

Lidt tal:

Pulsgennemsnit hele "timen" (50 min 30 sek.): 144 = 74 % af pulsreserven

Pulsgennemsnit efter opvarmningen: 153 = 82 % af pulsreserven

Højeste puls opnået: 167

Energiforbrug: 906 Kcal

MUBSVET: 3 x :banana:

post-12-1069835408.gif

Link to comment
Share on other sites

Lasse var i sit bedste humør - nogle gange bruger han meget tid på at snakke om at "der sidder nogle her som spilder deres og vore andres tid" - eller "Jeg synes nogle af jer skulle tænke over, at komme til spinning I, så I kan lære at køre enkelttakt" osv.... Manden er meget elitær - men det er gode timer hvis man kan holde det ud - ingen problemer for mig der... Men det vil jeg ikke filosofere mere over på dette tidlige tidspunkt B)

:

Hehe - det er netop det jeg godt kan li' ved hans timer :devil:

Godt at se du havde en god time - det er ofte de bedste, når man starter totalt uoplagt i kroppen - for derfter at finde ud af at kroppen skam godt kan, når bare den bliver varmet nok op.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor løfter vi vægte?

Jeg dagdrømmer om et bænkpres

Jeg plejede at drømme om 100 kg

100 kg et dejligt rundt tal – en sand milepæl

Men lige nu skal drømmene ikke være for fjerne –

men dog stadig være drømme

Så jeg dagdrømmer om et bænkpres

Jeg dagdrømmer om et bænkpres på 75 kg

Jeg løftede 71 kg – det var næsten let

Jeg forsøgte et bænkpres på 72,5 kg

Det var ikke muligt – stangen lå død på mit bryst

Jeg drømmer om et bænkpres

72,5 er for lidt – det er for tæt på -

alt for realistisk til at begejstre mig

Nej jeg drømmer om et bænkpres på 75 kg

Fredag i Tårnby skal drøm bliver virkelighed

Jeg drømmer om et bænkpres

Jeg drømmer om fredag i Tårnby

Jeg drømmer om mit bænkpres på 75 kg

Jeg behøver næsten ikke løfte de 75 kg

Jeg kan forstille mig øjeblikket af intens glæde

Jeg drømmer om et bænkpres

I drømmen ser jeg stangen med de 75 kg

Jeg ser den over mig i strakte arme – i perfekt ro

Jeg forstiller mig den intense rus

Øjeblikket når drømmen bliver virkelig

Og bagefter?

Jeg drømmer om et bænkpres

Jeg plejede at drømme om 100 kg

100 kg et dejligt rundt tal – en sand milepæl

Men lige nu skal drømme ikke være for fjerne –

men dog stadig være drømme

Så jeg dagdrømmer om et bænkpres

Jeg dagdrømmer om et bænkpres på 85 kg…

Jørgen Leth? Har aldrig hørt om ham….

Link to comment
Share on other sites

Glæder mig til 16.30  :bigsmile:  :4jumpy:  :bike:

Som du dog kan træde i det :angry:

For nu at træde endnu mere i det - der var ledige cykler i 2- time...

Spinning II +III med Chris MacDonald i Boltens Gård

Ok timer - den første lidt præget af at Chris kom 20 min for sent , så det var Christina fra Team SATS der startede timen. Jeg tror ikke Chris viste hvad klokken var - så vi kørte i 58 minuttter. Jeg hold en rimelig fornuftig intensitet hele vejen - lidt under de senstes timer, nu da jeg valgte at bryde beslutningen om ikke at køre dobbelttimer.

Jeg havde gode ben, og skal ikke spinne igen før søndag. Jeg holdt et gennemsnit på 80-83 % af pulsreserven - med nogel toppe undervejs. Anden time var bygget op om nogle forløb i siddende mellemtakt i 4 minutter, så på med belastning og en lille tempoøgning i 1 minut, så mere belastning på, op og stå og køre helt igennem i 1 minut - så ned og sidde uden belastning i dobbelttakt 1 minut, og så forfra. De sidste 11 minutter stod vi op med ca 70 rpm - belastningen blev så sat op over de sidste 5 minutter.

Jeg har løst mysterriet om mine ømme lægge - og samtidigt opnået en meget bedre evne til at stå op i højt tempo. Mysteriet var ikke større end at første hypotese passede. Jeg har kørt de 2 sidste gange med mine SPD sko. Med de sko har jeg ingen float - det vil sige foden er fikseret i sideled. Normalt med mine røde LOOK klamper, har jeg 6 graders float til hver side.

I første time i dag var der en masse stående arbejde med 80 rpm - intet problem for mig, og min venstre læg gav ingen problemer. I 2. time skiftede jeg til de andre sko, straks var der problemer. Jeg kunne nu tydelig se at min venstre fod køre rundt - istedet for at optage bevægelserne i kroppen for at holde balance, så køre min venstre fod nærmest rundt i en cirkelbevægelse - mega usundt....

KUR: Anskaffelse af sorte klamper uden float - og indtil det er gjort køre jeg i SPD sko. JEg kan ikke blive ved med at køre i de, sålen er alt for blød og skoene for varme.

Nå nu skal der ses en masse sport i TV. Jeg vil slutte med at give dagens træning bedømmelsen 3 x :banana:

Nå ja, det skal lige med at jeg i følge pulsuret forbrændte 2034 Kcal.

post-12-1069960947.gif

Link to comment
Share on other sites

Skal det forstås således at du har forbrændt 2034 kCal på 2 træningspas på samme dag, på mekanisk arbejde???

Det er ikke småting!

Nej - men det er nok heller ikke rigtigt. Det er det tal pulsuret opgiver. Nu er det mere precist end man ofte ser det. Uret kender min vo2-max, hvillepuls og makspuls. Men et sted mellem 1600 og 1800 Kcal er nok mere realistisk - men det er da også OK :tongue:

Tak Lea :)

Link to comment
Share on other sites

Maksforsøg i bænk - på lidt eksperiment med boxsquat

Jeg var tilbage i TSK for en kort bemærkning i dag. Jeg ville forsøge at sætte ny maks i bænk - i håbet om at vinde det lille vædemål med b_skaal. Som beskrevet i hendes log, så var mine odds dårlige, efter Mettes nye flottte Pr på 47,5 kg. Kravet til mig vat 75,4 kg....

Jeg varmede op sammen med Watts - med nogele reps på 40, 50 og 60 kg.

Derefter blev der sat 70 kg på stangen. De fløj op - meget nemmere end mine 2 seneste PR løft på 66 og 71 kg. Det gav optimisme.

Efter en pause satte vi så 75 kg på. Jeg havde ikke en chance - stangen kom 3-4 sm og ikke længere. Jeg følte min dog på ingen måde udbrændt - så jeg forsøgte i det mindste at få en PR på 72,5 med hjem.

Jeg forsøgte 2 gange - jeg førte stangen forkert ned første gang, så det skulle prøves igen. Men ak, jeg var ikke i nærheden, Så PR lyder stadig på 70,9 kg.

Selv om jeg tabte dysten, så,er jeg godt tilfreds. 45 kg var tungt, da Mette og jeg begynte at træne sammen i sommers. Intil denne omgang med Hatfield var det tungeste jeg havde løftet 55 kg (muligvis 60 - men det tror jeg faktisk kun har vært i en drøm - hvis jeg har skrevet det tidligere) - så at kunne løfte 70 nu er yderst tilfredsstillende - men mere vil selfølgelig have mere!

Senere skulle Hoosier og jeg prøve noget boxsquat. Der var langt ned til den metalskammel! Jeg forsøgte først med skammel og 3 skiver. Det føles som en rigtig øvelse - og jeg havde vist gjort det rigtigt da jeg selv prøvede den anden dag. Jeg tog nogle reps med 60 kg. Jeg har ikke meget styrke i bunden - men jeg har jo heller aldrig rigtigt trænet den :devil: Min forside er ikke stærk nok - så alt for meget hviler på rectus femoris når jeg skal op fra boxen...

Jeg forsøgte også med kun 2 skiver. Jeg satte mig ned..... og sad... og sad... indtil Thue yog stangen - ingen chance for at komme, der er noget at arbejde på.

Til sidst skulle jeg lige prøve at dødløfte med en god stang igen (jeg skriver det brev i aften Martin :rolleyes: ) Det blev bare til 4 singler på 100 kg. De få boxsquats havde trætttet min ryg.....

Jeg skal så finde ud af vad jeg nu skal med styrketræningen - mere om det på søndag.

MUBSVET: tja ja bum bum - nå 3 x :banana: - de 70 kg føltes godt :)

Link to comment
Share on other sites

Til sidst skulle jeg lige prøve at dødløfte med en god stang igen (jeg skriver det brev i aften Martin :rolleyes: ) Det blev bare til 4 singler på 100 kg. De få boxsquats havde trætttet min ryg.....

MUBSVET: tja ja bum bum - nå 3 x :banana: - de 70 kg føltes godt :)

Det lyder godt :)

Thomas Jansen skulede lidt til mig i dag, fordi jeg nappede stangen fra incline bænken lige for snuden af ham. Men så må han da være indstillet på at der kommer en stang mere som er dedikeret til DL :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share