Arnes log - 3 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 652
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er i dag meget ydmyg og meget glad. Jeg er nærmest overvældet af alle de pragtfulde indlæg, PMs og mails. 1000 tak og så må i godt stoppe mens jeg kan være i mig selv :)

Træningen genoptages i dag med lidt bænkpres og sådan -jeg agter stadig at vinde den vædemål med b_skaal. :)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Kære Arne,

Jeg har lige inhaleret din status et par sider tilbage med stor benovelse - som behandler in spe kiggede jeg selvfølgelig en ekstra gang på afsnittet til behandlere. Godt skrevet; uden at have den store erfaring er jeg fuldstændig enig (jeg skal dog nok tygge lidt på den der med hård træning fra dag 1 gr. risikoen for uerkendt kranspulsåreforkalkning hos overvægtige osvosv.) - mit syn på tingene er da også til dels skabt af læsning i din nuværende og dine gamle logs ;)

Jeg håber, du sender det ind som en kronik i en større avis :)

Med fare for at blive flamet af diverse københavner-MOLere (generaliserer ikke :angelgrin: ), så bor du heller ikke i en by, hvis indbyggere ligefrem er kendt for tolerance og indlevelse. Kommentarerne havde nok været noget færre, såfremt du powerwalkede et sted i Vestsjælland eller Sønderjylland, hvor folk med +10 kg's overvægt og mere nærmest er en majoritet, og hvor man generelt er mindre kropsfikserede end i storbyer. Det overfladiske bekendtskab, som jeg har fået til københavnerne (ikke kun the scumbags, desværre) ved at arbejde i byen som politier i 5 måneder, har fået mig til at love mig selv aldrig at flytte derover :blink: Det skal lige siges, at jeg kender en del søde mennesker deroverfra, dog :)

May your spinner's high get even higher ;)

Lykke til - Louise.

Link to comment
Share on other sites

Mette - det er jeg klar over- og sådan skal det også¨være :devil: :)

Louise: Tak skal du ha for de gode ønsker og din fortsatte opbakning. Selvfølgelig skal man have fornuften med i det man sætter folk til - jeg mener blot at mange behandlere er alt for "pæne" i deres tilgang og derved fratager folk den motivation der ligger i en hurtig formfremgang! alt dog med måde - se dagens lille historie sidst i dette indlæg. Jeg elsker min by, så kom ikke her :devil: . Men jo, du har ret - tolerancen er ikke stor her ovre.....

Artiklen er i dag - i bearbejdet og opstrammet form, sendt til Politiken.

Styrketræning den 19/11

Jeg skal passe på mine ben

Jeg skal slå Mette i % fremgang i bænkpres

Træningen i den nærmeste tid bliver der efter - så i dag blev det til:

Bænkpres:

1 x 10 x 30.9

1 x 6 x 45,4

1 x 3 x 53,4

3 x 2 x 63,4 = gammel 1 repmaks før Hatfield. Første sæt var tungt, anden ok og det 3. pice of cake!

Assisteret dips:

3 x 3 x -censur :rolleyes:

Close grib bænkpres:

4 x 5 x 50,9 kg

Træk til bryst:

4 x 5 x 65 kg Færre rep. end sidst - men tilgengæld sad jeg helt oprejst - uden bevægelse i hoften eller lænmden udervejrs

DB incline pres for masse:

3 x 10 x 18 kg (per side)

Stående DB skulder pres for masse:

3 x 8 x 12 kg

Let cardion til test af tilstand:

10 minutter i crostrainer på niveau 3 til 5 - puls det meste af vejen omkring 130 - stigende til 150 til sidst. Mine ben bestod - der er begyndt at virke igen B)

Træning til klare 4 x :banana:

En lidt forstemmende oplevelse

Jeg går ind for at behandlere skal stille krav. Jeg går jo også ind for at man skal gå til den, når man ønsker at tabe sig - men det er sørme vigtigt at man har sig selv med. Der var en person der trænede på crosstrainer næsten ved siden af mig - denne person var noget overvægtig. Der var en personlig træner til stedet - ikke en fra SATS, men tydeligvis en der var hyret til opgaven. Personen blev presset konstant - på tros af at tårene længe have ståët ned i kaskader og der blev tryglet om at måtte skrue lidt ned- men nej - "KOM SÅ KOM SÅ - 180 I PULs - DER HAR DU ALDRIG VÆRET FØR KOM SÅ!!!" Havde det så i det mindste været det sidste den dag - men nej - senere var paret i gang på en cykel... Det var ikke sjovt at se på - jeg håber blot, at det ike betyder enden på en god process mod et andet liv. når den træner inden længe bliver skibbet... ikke måden at gøre det på - havde jeg på noget tidspunkt set dem hver for sig, så havde jeg måske sagt noget - først og fremmest til det fjols af en træner.

Man kan sige at den pågælende har sin frie vilje og bør sige fra - men hvis man har hyret en "ekspert" og får fortalt at sådan må det være - så er det nok så som så med den der frie vilje - hvis man tror at det så også er et farvel til drømmende at sige at det er for meget... folk der påtager sig rollen som behandlere har et stort ansvar....

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Morgenspinnning den 20/11

Der er intet som at starte dagen med en god frisk morgentime! Kammerrat Gregers skulle køre som vikar i Scala 6.30 denne morgen - jeg fik lokket spock til at køre med.

Det blev en god - men hår spinning II time. Der var rigtigt meget stående mellemtakt i dag - og det er hårdt for lille mig B)

Det første lange stykke var i mellemtakt - ca 90 rpm. De første minutter har jeg ikke helt styr på - de forgik siddende. Der efter frem til de 22 minut: 4 minutter med 15 sek op- 45 sek ned, 4 minutter med 30 op-30 ned og endelig 4 minutter med 45 sek op - 15 ned. Frem til pausen kørte vi så 4 minutter siddende enkelttakt. Det var meningen at vi ikke skulle over 7-7½ på den fysiologiske skala - men jeg ryger meget let op på 8-8½ i pulsniveau i stående mellemtakt - det er dog ikke nær så belastende for muskulaturen, som 8 - 8½ er ved andre køremåder.

Efter en aktiv pause, fulgte ca 14 minutter i enkeltakt. ca 3 min stående ved i skal 7, så en belastningsperiode med skiftende stående og sidende arbejde i skala 7½-8. Det er nemmere at stå end sidde i tung enkelttakt - vi kørte: 30 ned -30 op, 45 ned -30 op, 60 ned - 30 op, 75 ned - 30 op, 90 op, 30 ned - derefter 4 minutter med stående arbejde.

Den sidste hårde del af timen, kørte efter samme 14 minutters skabelon - bare i mellemtakt - hvorfor der blev byttet om på det stående og siddende arbejde - stående arbejde er hårdest i mellemtakt. De sidste 2 perioder oppe, på 75 og 90 sekunder, var godt nok hårde - jeg toppede med en puls på 172 - det er 3-4 slag fra min aktuelle maxpuls - så jeg holdt mig ikke helt til trin 8...

Timen blev afrunde med 4 minutter siddende mellemtakt på 6-6½.

Pulsgennemsnit efter opvarmning: 155 = 83 % af pulsreserven - eller 89 % af makspulsen

Energiforbrug (med alle de vanlige forbehold) : 1006 Kacal

Super god time -og jeg havde gode ben i dag. 4 x :banana: - mere kan der ikke gives til en II time.

post-12-1069316403.gif

Link to comment
Share on other sites

Du er ved at blive helt glad for Scala, hva'?!

Jeg trænede selv en del i Scala da jeg startede og da jeg troede at Technogymmaskiner var vejen frem. Deres Spinninglokale har den vildeste udsigt, og om sommeren er det for fedt at gå ud på terassen mellem ens sæt; pauserne bliver bare lidt lange når man ligger og solen i en strandstol :lol:

Jeg ærgrer mig til stadighed over at de ikke har et alm. squatrack, da jeg meget nødigt vil undvære squat i min træning - selv de dage hvor jeg ikke har squat på programmet, skal jeg som regel lige over og "tekniktræne" med 40-50% RM intensitet.

Rart at se dagens 4 bananer efter din forrige "log entry" (star date 101120145 :lol: ). Lyder som om at du er "back on track" med humøret!

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentarene Martin. back on track... tja - jeg får da trænet - men problemet som sådan forsvinder ikke så hurtigt - men jeg er vist nok optimist :)

Ja der mangler et suquatrack og måske også lody andet i Scala - men det er nogle godfe lokaler - og som du selv skriver - spinningrummet er suverænt!

Det med squatracket der mangler er jo mere reglen end undtagelsen. Den gode General Manager i Bolten, som er meget glad for sit center - har måtte lægge øre til en del hån over den mangel....

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du ha, Lea :)

Spinning og dumhed

Lige pludselig fik jeg travlt denne eftermiddag. Jeg gik og troede at jeg havde god tid - men lige pludselig var der kun 45 minutter til min uvgdholdenhedstime med Lasse Traff skulle begynde..

Jeg kom ind i lokalet - der var mange mennesker - men ikke rigtigt nogle af dem jeg plejer at køre med... Det næste der sker er, at den instruktør jeg troede var ved at pakke sammen - igen sætter sig på cyklen og begynder at gøre sine CD´ere klar. Jeg ser på min bilet - jeg er kommet en time for tidligt :4slap:

Så var det jeg traf den eneste, af 3 mulige beslutninger, som jeg ikke skulle havet truffet.

Havde jeg sagt - ok så køre jeg den her time for fuld skrue og dropper LT timen - så havde det været fint, fint.

Havde jeg forlad lokalet - taget noget tøj på og slentret i Fælledparken indtil det var tid til den rigtige time, så havde det også været fint.

Men næ næ nej - jeg besluttede at køre den første sådan på 85 % og så snuppe den "rigtige" time bagefter.

Timen var fin nok - det var en anderledes oplevelse at der blev kaglet lystigt de første 10 minutter - men der var intet at udsætte på hverken stemning eller Patricia på podiet - hun var god - og det var en fin spinning II time. Jeg var lidt brugt - så pulsniveauet blev pænt højt - gennemsnittet for alle 54 minutter blev 155 og uret sagde at der var forbrugt 878 Kcal. Jeg sled ikke få meget på mine ben syntes jeg – boy was I wrong…

Lasse var i fin form - og jeg kunne mærke at jeg virkeligt har savnet hans måde at køre på.

Jeg var en smule i krise fra starten - men jeg bevarede optimismen - selv om jeg godt kan mærke at jeg ikke helt er mentalt parat til at køre igennem for fuldt i øjeblikket.

Så snart det blev alvor - efter en serie på 16 minutter - hvor de 10 minutter må kaldes opvarmning, så røg jeg af feltet.

Jeg sad og tænkte "ikke noget med en masse hidsigt stående tempoarbejde" - men jo - selvfølgelig var det det ... det er jo sådan noget Lasse hele tiden finder på…

Menuen for den lange serie:

6 min stående mellemtakt - ca. 90 rpm :blink: - ikke for småbørn

5 min siddende enkelttakt

4 min stående mellemtakt

3 min siddende enkelttakt

2 min stående mellemtakt

1 min stående mellemtakt -- og så hele vejen til bage til 6 min stående mellemtakt

Det skulle køres på skalatrin 7. Jeg røg lynhurtigt på 8- 8½ - og måtte køre det meste mellemtakts arbejde siddende.

Da vi nåede til de sidste 6 minutters mellemtakt valgte jeg at sige at det var det.

Jeg tro faktisk ikke, at jeg PT er i form til at køre de hårde timer hos Chris og Lasse - benene er jeg i tvivl om - men mit hoved er meget langt fra at være klart

Jeg bliver vist nød til at tage mig selv lidt mere alvorlig. Jeg har lige holdt en lille pause fordi jeg var for flad - så går jeg ind den første dag og køre 3 timer.... kommentarer eller analyser er vist er overflødige!

En rigtig god spinning time - som f.eks den i morges - er det bedste jeg kan gøre for mit mentale velbefindende - men det er altså ikke et fix jeg kan gentage 3 gange på en dag.

Så nu skal jeg til at opføre mit en smule fornuftigt - og så ikke mere trampen rundt i det!

Man må jo sige at jeg faktisk nåede at få en god gang træning!

Jeg nåede at køre 52 minutter og 50 sek. Pulsgennemsnit efter opvarmning 154 = 83 % - kurven er meget jævn - jævnt hårdt arbejde hele vejen.

Energiforbrug: 995 Kcal - samlet for aftenen: 1871 Kcal

Samlet MUBSVET... svært - træningen er til 3 - men jeg trækker en for dumhed - og så bliver det til 2 x :banana:

Kurven viser kun time nummer 2.

post-12-1069359772.gif

Link to comment
Share on other sites

Politiken vil ikke lege, jeg har i dag modtaeg denne mail:Kære Arne M. Christensen,

Tak for det tilsendte kronikforslag, Fedme er et hot emne i dagens

Danmark.... Interessant læsning. I den benhårde prioritering af de mange

manuskripter, redaktionen dagligt modtager, har jeg imidlertid valgt at

takke pænt nej til den aktuelle tekst.

Venlig hilsen

Peter Wivel

kronikredaktør

Spm må jeg jo se om der er andre der vil lege...

Link to comment
Share on other sites

Politiken vil ikke lege, jeg har i dag modtaeg denne mail:Kære Arne M. Christensen,

Tak for det tilsendte kronikforslag, Fedme er et hot emne i dagens

Danmark.... Interessant læsning. I den benhårde prioritering af de mange

manuskripter, redaktionen dagligt modtager, har jeg imidlertid valgt at

takke pænt nej til den aktuelle tekst.

Venlig hilsen

Peter Wivel

kronikredaktør

Spm må jeg jo se om der er andre der vil lege...

Hvad!!!! :blink: . Hvis du har trimmet kronikken efter vi fik et smugkig, så kan den da kun være blevet bedre.

Den kronik fortjener bare offentliggørelse.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Almen "rygtotur" + det løse - udført den 21/11

Jeg var ikke særligt oplagt inden starten på denne aftens træning. Jeg havde mere lyst til fortsat at nyde hvor afslappet og mobil jeg var i nakke og ryg, efter at "husfys" Mette havde været igang med mig i en lille time i formiddags :lol:

Træning sammen med Hoosier :)

Opvarmning:

8 min i afslappet stil på crostrainer

Goodmornings 1:

2 x 6 x 50 kg

Dødløft:

Hatten er røget lidt ud af struktur - jeg mangler 2 uger efter denne - og de skal køres efter bogen... :rolleyes:

1 x 5 x 90,9 kg

3 x 2 x 100,9 kg - det var så "Hatten"

2 x 1 x 110,9 kg

En eller anden i lokalet forsøgte så 2 gange på 123,4 kg - sjovt nok min lige over min PR... ;) ;) :4whistling: Første forsøg kom til 10 cm over knæet - andet forsøg havde fart på i 20 cm - og døde så...

Let Hatfield bænk:

5 x 2 x 50 kg

Goodmornings 2:

3 x 5 x 60 kg

Mine albuer ville ikke finde sig i de BB rows jeg forsøget mig med - så i stedet:

High pully siddende rows:

3 x 5 x 75 kg

Machine back flies:

2 x 5 x 57,5 kg

1 x 5 x 60 kg

Endelig lidt leg i en rygmaskine: Man sidder ned, Der sidder så en polsteret "pølse" for enden af en fjederbelastet arm - man starter foroverbøjet, når man presser bagud mod "pølsen" så ruller den op af ryggen -. fra lige over lænden til lige under naken - det føles som en slags maskin goodmornings.

jeg lavede 4 sæt - den er ikke ubrugelig - men det var kun for sjov og fordi den var lige ved siden af den mavemaskine Hoosier brugte - jeg satte ikke nogen rigtig seriøs belastning på.

Slut på det - 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Politiken vil ikke lege, jeg har i dag modtaeg denne mail:Kære Arne M. Christensen,

Tak for det tilsendte kronikforslag, Fedme er et hot emne i dagens

Danmark.... Interessant læsning. I den benhårde prioritering af de mange

manuskripter, redaktionen dagligt modtager, har jeg imidlertid valgt at

takke pænt nej til den aktuelle tekst.

Venlig hilsen

Peter Wivel

kronikredaktør

Spm må jeg jo se om der er andre der vil lege...

Der er nogen, der ikke kan se guldet, selvom det ligger for næsen af dem.

Har du fået læst korrektur på den, inden du sendte den ind?

Alternativt kan du jo indsende det som læserbrev. :unsure:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Pyt> Ja der var læst korektur - hvis jeg indsender det som læserbrev bliver det: A: kasseret for at være for langt, A:En jounalist redigere det og indsætter et eller andet uddrag. Det ønsker jeg ikke.

Træning i de kommende uger - jeg har truffet nogle nødvendige beslutninger

Forudsætninger:

1: Jeg kan klart mærke at min krop ikke er 100 % - et godt stykke fra faktisk

2.: Jeg har ikke mental ork til at træne cadio på virkelig høj intensitet - og det er ikke godt for humøret bagefter. Styrketræningen nyder jeg der i mod - så meget at jeg skal pase på ikke at overdrive.

Det har resulteret i en op og ned kurve i humøret som ikke er smart lige nu, af grunde jeg har været inde på for nogle dage siden.

Derfor:

1. I de kommende 14 dage køre jeg kun spinning II timer ( eller udholdenhed om mandagen) - og ingen dobbelttimer. Jeg køre mandag eftermiddag, tirsdag morgen, torsdag eftermiddag og muligvis søndag

2. Jeg styrketræner 2-3 gange per uge -primært de dage hvor jeg ikke spinner.

Der skal være kræfter til at holde mig kørende i øvrigt - og gerne til at holde kontrol, med vægten. Jeg har klart taget på de sidste 10 dage - ikke voldsomt - men det skal bremses. Som jeg fungere lige nu er mere træninge IKKE måden at kontrolere vægten på.

Jeg skal nok komme på toppen igen - men kun hvis jeg opføre mig fornuftigt - og ikke som torsdag...

Jeg vil først i morgen tage stilling til om jeg træner i morgen eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok komme på toppen igen - men kun hvis jeg opføre mig fornuftigt - og ikke som torsdag...

Det er da helt sikkert. Du har jo værktøjet til at behandle det her, og komme bedre ud på den anden side, Arne :bigsmile: .

Pøjpøj med det.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share