Styrketræning til idrætsudøverer


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

Har nu gennem et stykke tid gransket forskellige elitesportsudøveres styrkeprogrammer og det der undre mig er, at de altid træner splitprogrammer. Hvorfor, når budskabet længe har været at full-bodyprogrammer er de mest effektive?

Skal lige siges, at de programmer jeg har læst har hver muskelgruppe kun været kørt igennem 1 gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Der er intet i vejen med split-programer. At full-body programer kan fungerer lige så godt for mange individer er en helt anden sag. Hele diskusionen om hvorvidt full-body er bedre end split er mere kompleks end som så. Mange som kører splitprogramer begår jo den fejl, at de kører for mange isolationsøvelser, eller for mange øvelser som stort set gør det samme. I et godt program bør der fokuseres på de store basisøvelser med frie som involverer mange muskelgrupper. Dvs. øvelser som squat, dødløft, good mornings og rows, samt presseøvelser for bryst og skulder. Gør man det tror jeg det er underordnet om man træner split eller full-body.

Dog vil jeg mene, at man bør have en frekvens, hvor der går maks 4 dage mellem man rammer hver muskelgruppe. Dette er noget jeg bygger på personlige erfaringer, det er muligt videnskaben anbefaler noget andet.

En mulig forklaring på idrætsudøvernes lave frekvens kunne dog være, at deres øvrige sportstræning gør at en lavere frekvens er optimal for dem. Jeg tror dog nærmere, at forklaringen ligger i at det for tiden er smart at træne HIT eller lignende programer.

Link to comment
Share on other sites

Okay!

Frank Mir, Tidligere Ultimate Fighting Chmapion

Dag 1

Incline bencpress

Military press

Arnold Press (hvad er det)

One-arm dumb bell chest press

Close grip bench-press

French press

Dag 2

Pull up

Lat pull down

Deadlift

Bent over row

Barbell shrug

Barbell curl

Dag 3

Squat

Lounges

One-legged stiff legged dumbbell deadlift

Det hele køres i 3 sæt med 5-6 reps

Link to comment
Share on other sites

Hej Nicolai

Når man bruger styrketræning i forbindelse med anden sport (Hvor den anden sport er hovedsporten), vil man dele året op i perioder.

Man starter f.eks. med en periode hvor man træner for hypertrofi, det kunne være er HST program. ( i den periode kan man måske også teste nye teknikker i forbindelse med sin sport )

Næste periode træner man måske for eksplosiv styrke med tung og eksplosivt udført træning, og samtidig mere sport specifik træning.

Sidste periode inden en stor turnering vil man skære ned på styrketræningen og træne mere hurtighedstræning.

På den måde er der store chancer for at man undgår overtræning.

Ps. Jeg træner forøvrigt ikke med splitprogrammer - men full-body ;)

Edited by Frisbee
Link to comment
Share on other sites

Fribee> den type træningsplanlægning du beskriver kaldes fase-træning, og den er forældet og ikke særligt effektiv. Det man opbygger i en fase, mistes lynhurtigt i løbet af den næste. Der er mange andre og mere effektive måder at bygge en makrocyklus op på.

Nicolai> jeg tror simpelt hen at Frank Mir kører ovenstående program fordi han er påvirket af det man kan læse i BB tidsskrifter. Der er som sådan ikke noget galt med programmet. Det kan bare gøres bedre. Squatfather nævner Bill Starr´s programmer, som jeg vil mene er MEGET bedre. Bill Starr er en gammel klog herre, som har meget stor erfaring i at træne atleter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Arnold Press (hvad er det)

Det er siddende skulderpres med håndvægte! Men hvor man starter håndvægtene foran sig med underarmene i en supineret position, og drejer armene i pronation imens man presser vægten op over hovedet! Man kører denne øvelse unilateralt, og presser derfor skiftevis med højre og venstre! :)

Link to comment
Share on other sites

Den type træningsplanlægning jeg beskriver har jeg fra Jesper Løvind Andersen fra center for muskelforskning, så det overrasker mig at du siger at den er forældet

Det undre mig at denne metode stadigvæk bruges. Det er alment kendt, at man ifølge use/disuse princippet mister det man har bygget op, hvis man ikke giver kroppen en grund til at holde på det. Den typiske opbygning af et faseprogram, er f.eks følgende.

Mikrocyklus 1: hypertrofi fase

Bestående af adskellige uger med hypertrofi specifik træning.

Mikrocyklus 2: power fase

Bestående af adskellige uger med træning for at øge eksplosivitet og hurtighed

Mikrocyklus 3: peak strength

Bestående af adskellige uger med træning for at øge den maksimale styrke

Problemet er at den muskelmasse man opbygger i mikrocyklus 1, er skabt på specifik hypertrofi træning. Træningen i de efterfølgende cyklusser vil til en vis grad bibehole noget af massen, men i overenstemmelse med use/disuse princippet, så VIL noget af massen forsvinde, når den belastning som har skabt den forsvinder. Det samme gør sig gældende med de andre faser. Når man stopper den eksplosive træning, og påbegynder den tunge maksimale træning, så daler ens RFD ligeså stille, i takt med at vægtene bliver tungere, og udførselshastigheden langsommere. Dette er også meget naturligt. Det er selvfølgelig ikke sort/hvidt. For der vil altid bevares noget fra tidligere faser, men en vis dekompensation VIL forekomme. Hvorfor så træne sådan ??

Hvis man antager at vi anvender vægttræningen med et formål, så er det fordi der er BRUG for den ekstra muskelmasse. Fordi der er BRUG for en ekstra power. Brug for den ekstra styrke. Formålet må derfor være at holde de nødvendige fysiske egenskaber på et så højt niveau som muligt.

Dette kan gøres ved at implementere træning som rammer alle de fysiske egenskaber vi har brug for LØBENDE. WSB er et godt eksempel på et program som øger både muskelmasse, styrke og eksplosivitet løbende. Men det kan gøres på uendeligt mange måder.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Ja det lyder da som en mere logisk form for periodetræning.

Men med den nye viden der findes omkring at muskler bliver hurtiger når man holder pause, så skal man skal vel stadigvæk trappe ned for styrketræningen i god tid inden en stor begivenhed? - Specielt hvis det er en sport hvor hurtighed er en vigtig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til træning til f.eks. kampsport er store flerledsøvelser klart at foretrække..

træningskulturen med hensyn til vægttræning er en del anderledes i U.S.A end den er herhjemme. Da jeg gik på highschool i staterne kunne jeg se hvordan de trænede deres brydere og fodboldspillere.. Det var øvelser som bænkpres, military pres, squat, dødløft.. og hvis folk havde teknikken til det vægtløftningsøvelserne..

Vægtløftningsøvelser er de bedste øvelser at træne hvis man ønsker en generel atletisk forbedring. Disse øvelser gør kroppen eksplosiv og fleksibel. Alle de atletik-folk jeg har hørt om og set er også sande mestrer i frivend og råtræk.

Jeg er sikker på at de store drenge i ufc som coleman og sapp har bygget deres styrke gennem tung træning med en 20 kilos barbell (måske med lidt vægte på hver side).

På et tidspunkt gik jeg selv til lidt boksetræning det var medens jeg trænede split-program af den gammeldags type hvor man deler kroppen op i 3 dele. problemet er at hvis du lige har trænet 3 øvelser for skulderenmed 4 set i hver øvelse så har du i den grad fået oparbejdet en begrænsning i din efterfølgende kampsportstræning. skulderen går jo kold..

Mit råd : så store flerledsøvelser som muligt. Fordel belastningene ud over hele kroppen i hvert træningspas, så undgår du at ligge på gulvet og ikke kunne tage dine ti armstrækninger i den efterfølgende kampsportstræning

Link to comment
Share on other sites

Både Sapp og Coleman har vist også fingrene i andet end havregrynsposerne. Det er almindeligt kendt at folk fra Hammerhouse (Colemans gym) er på AS.

Mhs. til Mirs program, mente jeg heller ikke, at det virkede særlig optimalt...

Og jeg er da heller ikke blind for, at mange af topidrætudøverne er på præstationsfremmende midler.

Link to comment
Share on other sites

Eller købe mine bodybuilder blade som jeg har til salg. Der er nemlig en stor bunke Ironman blade imellem. Og Bill Starr skrev en solid artikel for dem HVER måned

Det er jo et meget godt tilbud, men problemet er bare, at man så også skal købe de 2000 Flex blade som du har :D

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et meget godt tilbud, men problemet er bare, at man så også skal købe de 2000 Flex blade som du har

Jo jo, men faktisk har Bill Starr også skrevet en række artikler for dem. Men jeg vil da ikke lyve. Mange af Flex bladene er kun interessante, hvis man er BB interesseret.

Jeg vil dog stadigvæk pointere at prisen kan diskutteres, hvis der er interesse :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share