Henrik S.

Medlemmer
  • Content count

    5,135
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    99

Reputation Activity

  1. Like
    Henrik S. got a reaction from Bjergtrold in Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..   
    I lige måde. Keep up the good work. 
  2. Like
    Henrik S. got a reaction from Bjergtrold in Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..   
    Absolut. Jeg troede jo, at 'elbrus' var noget med at få nye installationer i badeværelset, men det viser sig - selvfølgelig - at være et bjerg.
    "Elbrus er en udslukt stratovulkan i den nordvestlige del af Kaukasus. Elbrus ligger på grænsen mellem de russiske republikker Kabardino-Balkarien og Karatjajevo-Tjerkessien og tæt på grænsen til Georgien. Elbrus har to toppe på henholdsvis 5.642 moh. og 5.621 moh., hvilket gør Elbrus til det højeste bjerg i Kaukasus."
    Hvorfor kommer det ikke bag på mig, at der er noget bjerg involveret 
  3. Haha
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Got legs?   
    Hvorfor sætter du styr på sadlen? Er det ikke ubehageligt? 
  4. Haha
    Henrik S. reacted to Kermit in Got legs?   
    I'll show myself out...... ;) 
  5. Haha
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Got legs?   
    Hvorfor sætter du styr på sadlen? Er det ikke ubehageligt? 
  6. Haha
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Got legs?   
    Hvorfor sætter du styr på sadlen? Er det ikke ubehageligt? 
  7. Thanks
    Henrik S. reacted to Bjergtrold in Drømmen om Mt. Elbrus juli 2020..   

    Well it's been a while og på den ene side ret store ændringer og alligevel er meget jo det samme, drømmene intakte; træning, naturen, bjergene... som noget af det jeg virkelig nyder. Det er mig. 
    Siden maj udfordret af pendlerliv da jeg har fået nyt job vest på. Var i starten supergod til at få puttet løb ind i mellem nogle af stationerne, svømmet derude, hoppen på løbebåndet. Ja og så i en periode, hvor alt var meget presset, ja der var det bare nemt at tage direkte hjem fra Banegården. 
    Nu er jeg så kommet i gang via gode træningsaftaler x 2 ugentlig med personlig træner og så også ugentligt svømme pas med seje Spinderella.
    Luftveje har sjældent haft det så godt og er koffeinfri (i denne omgang) på dag 64. Desuden blevet meget bedre til at være effektiv om morgenen, pakken rygsæk og kunne godt tænke mig at genoptage løb eller cykling noget af vejen = genialt at udnytte transporten.
    Har dog også lært, at træningsfri dage faktiske er ret gode når det kommer til restitution og byggen på.
    Skal til at reducere chokolade forbruget = huske at sætte låget på kitchen safen, som jeg efter Gregers´ præsentation anskaffede mig. Og ja jeg har holdt øje med Jeres logs men bare ikke lige været logget ind til at kommentere. Kommer rundt og hilser på og håber, at loggen her igen kunne være noget af det, der lige fik mig til at finde lidt ekstra motivation. Absolutely needed. Har tilgengæld aldrig tidligere værdsat det SÅ meget, når jeg får trænet. 
    Træning d 9.1
    Sent eftermiddags pas med PT 
    Vil ikke gå i detaljer her til en start men masser af supersets, bentema i dag og afslutningsvist 8 x 1 1/2 min med prowler skiftende med dødløft. Uhhh det var hårdt men godt. 
    Nå skal ud og trille havregrynskugler = et forsøg på lidt sundere sødt alternativ og så kun fyldt med enkle ingredienser. 
    Vi får se, hvor det ender, sov godt MOL 
  8. Like
    Henrik S. got a reaction from Kermit in Motion i balance™   
    Så kom der post fra Tyskland. Jeg har købt en USE Alien saddelpind i carbon og en Rotor Uno 11-speed-kassette fra en sælger via den tyske eBay. Det er nyt udstyr, der er pillet af en democykel, og det skal bruges, når jeg i april/maj bygger cyklen lidt om til mere bakkekørsel (bl.a. før Grejsdalsløbet, som jeg regner med at køre). Navnlig kassetten er jeg glad for at have fundet til en rimelig pris. Den er fuldstændig latterlig let (135 gram). Det bliver spændende at se, om den også kan holde til noget.

  9. Like
    Henrik S. got a reaction from Kermit in Motion i balance™   
    Så kom der post fra Tyskland. Jeg har købt en USE Alien saddelpind i carbon og en Rotor Uno 11-speed-kassette fra en sælger via den tyske eBay. Det er nyt udstyr, der er pillet af en democykel, og det skal bruges, når jeg i april/maj bygger cyklen lidt om til mere bakkekørsel (bl.a. før Grejsdalsløbet, som jeg regner med at køre). Navnlig kassetten er jeg glad for at have fundet til en rimelig pris. Den er fuldstændig latterlig let (135 gram). Det bliver spændende at se, om den også kan holde til noget.

  10. Thanks
    Henrik S. reacted to Kermit in Got legs?   
    Jeg er så egentlig igang allerede nu - startede lidt i midten af december, men fandt aldrig helt motivationen til at komme igang for alvor, men det skete så i slutningen af december. Jeg hoppede på vægten 1. januar og der stod den på 92 kg hvilket er ALT for meget. Her en uges tid senere er vægten faldet til 89,8 kg. Så 2,2 kg på en uges tid, kan for nogle virke voldsomt, men jeg har haft rigeligt at tage af, plus at jeg har haft en del væske ophobet. 
    Målet er 80 kg +/- og så kombineret med en bedre cykelform og ikke mindst generel styrke. Jeg tror ikke jeg satser på licens i år - jeg har andre prioriteter i år med en unge der burde lande i april måned. Så derfor betyder det også at jeg kan fokusere lidt anderledes på min sæson for 2020:
    1. Ramme 80 kg inden sommer. Svarer til ca. 2 kg om måneden. 
    2. Stabil cykelform hvor jeg kan træne uden de store gener fra hofte, og hvor jeg kan gøre mig gældende i den bedre ende af klubben. 
    3. Mere fokus på sprint i år - det er det jeg synes er rigtig sjovt, og et sted jeg virkelig tror at specifik træning kan gøre en kæmpe forskel.
    4. Mere stabil styrketræning, og et forsøg på at få opbygget mit brystparti som jeg egentlig altid har drømt om.
  11. Thanks
    Henrik S. reacted to Kermit in Got legs?   
    Sorry, jeg har lige været lidt fraværende :) 

    Måden jeg griber det hele an på er egentlig meget lige til, og uden alt for mange regler, da for mange regler sjældent virker for mig. I mit tilfælde har jeg været alt for god til lige at drikke en sodavand om aftenen, eller måske 2, have slik og chips liggende jeg har gået og snacket af, spist slik og kage på arbejde, og kombineret det hele med for lidt motion. Jeg kunne sagtens spise og leve på den måde for 5 år siden da jeg trænede 12-15 timer om ugen, men nu ryger det bare på.
    Jeg skal forsøge at undgå at spise og indtage dårlige ting som kage, slik, chips, sodavand og junk i hverdagene. Hvis jeg bliver tilbudt en cola og har lyst til en cola siger jeg ja tak. Ligeledes med slik og kage, men så længe jeg er motiveret til at sige nej tak, så har jeg heller ikke lysten til det. Når jeg så på et tidspunkt "falder i", for det vil jeg gøre på et tidspunkt, så skal jeg forsøge ikke at gå all-in, men derimod forsøge at stoppe det. Og så skal jeg have det i baghovedet hele tiden - dvs. læse artikler om vægttab, høre kost podcasts, se youtube videoer om træning etc, og veje mig tæt på dagligt for at holde motivationen oppe. 
    Jeg kommer så til at have en ugentlig dag hvor jeg kan gå i krig med alt det jeg ellers ikke indtager, specielt her i starten af processen. For så snart man har fået toppen af ens sukkerindtag, så finder man ud af hvor meget det reelt set mætter, og hvor lidt man har behov for. Når jeg har nået det niveau kan jeg åbne lidt mere op for et stykke slik i ny og næ. Og så prøver jeg at undgå at spise efter aftensmad - det er knap så meget en regel, for hvis jeg er sulten er det ok, men for mig er spisning efter man har spist aftensmad mere et udtryk for hyggespisning end reel sult. 
    Ellers er jeg ret lige til med hvad jeg indtager og hvor meget jeg indtager af det, for det er sjældent at jeg virkelig spiser kcal holdige måltider. Så om jeg tager 2-3 frikadeller ekstra, har ikke den store betydning. Det har en langt større betydning hvis jeg droppede de 2-3 frikadeller, og i stedet spiste en Mars bar efter aftensmad. 

    Nu hvor jeg læser det er der alligevel en del "regler", men for mig virker de ikke så restriktive. Det er ikke noget med at skulle faste, skære kulhydrater væk etc. Det er egentlig bare en mere rationel tilgang til maden, hvor jeg godt ved at jeg ikke skal sige til mig selv at jeg slet ikke må drikke sodavand i en måned, for hvis jeg satte den regel op, så ville jeg ikke gå og tænke på andet. Det faktum at jeg har sagt til mig selv at det er ok at drikke en sodavand i ny og næ i hverdagene, gør at det slet ikke er et issue at sige nej.

    Og så har jeg udskiftet havregrynene i hverdagene med skyr og frugt. Igen, jeg træner ikke flere timer om dagen, så jeg behøver ikke nødvendigvis de kulhydrater fra morgenstunden af til når jeg kl. 16 skal sidde på en hjemmetræner i en time. I weekenden når jeg skal ud og køre 2-4 timer ryger der derimod havregryn ind :D 
  12. Like
    Henrik S. got a reaction from Kermit in Got legs?   
    Hvordan griber du det an? Jeg regner med at køre en del i bakker næste år, måske endda en tur i bjergene, så jeg skal også skrælle et kilo eller tre af i foråret, så der ikke er for meget at slæbe rundt på. Har tænkt mig at skære (næsten) alt, hvad der hedder kager, søde sager, sodavand osv. væk, når jeg er mentalt parat til det. Jeg regner egentlig med, at det er nok, for sådan en hel kostomlægning orker jeg ikke rigtig ...
  13. Like
    Henrik S. got a reaction from kahlua-kalv in Motion i balance™   
    Så kom den sidste uge lige med, og jeg lander på 10.229 km på cykel i alt i år og omkring 805 km løb. I morgen gider jeg ikke rigtig noget træning, men mon ikke jeg skal på en eller anden symbolsk tur den 1. januar? Det tror jeg nok. 
    Ellers kan jeg mærke behovet for at sadle lidt om nu, for i takt med, at jeg har fået en god portion efterårskilometer i benene, har jeg også følt mig tungere i røven. Så januar bliver noget med kortere ture, lidt mere restitution og så eksperimenter med bakker og intervaller - både korte og lange. Mit håb er, at det kan løsne lidt op for lårbasserne, som er blevet temmelig tunge af de sidste par måneder.
    Jeg fortsætter i øvrigt med at løbe, selv om det lige nu er meget korte ture. Jeg skruer nok lidt op her i januar, for det er godt for lænden (den har brokket sig lidt igen her på det sidste - på de lange ture). Jeg er faktisk gået tilbage til at løbe i de helt flade FiveFingers, da det er godt for senerne i fødderne. Fødderne bliver lidt slappe af cykling, og nu skal der kæles lidt for dem og for lænden.
    Ellers er det vist bare noget med at komme sikkert ind i 2020 med hønder, fingre og øjne i behold.
    GODT NYTÅR!

  14. Haha
    Henrik S. reacted to Gregers TF in Motion i balance™   
    Godt nytår, din træningstosse
     
  15. Like
    Henrik S. reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    I går frøs jeg konstant og var øm i halsen og frygtede at jeg var ved at blive syg - sker jo tit i træningspause eller ferie fra stresset arbejde,  når immunforsvaret drosler ned. Meget u-Greta´sk har jeg knaldet fuld skrue på alt varme incl min varmeblæser.
    I går aftes tåhævninger på et ben fra plant gulv: 50, til fail for vanstre - vist lidt over 40
    I morges lidt i tvivl om jeg skulle tage til banecykling eller ej, for det gik bedre med helbred men det var ikke super. Det viste sig at jeg ikke havde feber og tog afsted.
    Ok opvarmning - ret lang

    3 x 20 omgange progressivt med meget roligt udlæg.

    Til sidst en 4-4 med 8 omgange nede på sort. Jeg gad egentlig ikke men blev lovet højt og helligt at der VILLE blive restitution på den blå så jeg kørte med alligevel. Da jeg ligger på 36 råber de at jeg skal sætte farten op - så er det jo ikke restitution. Ikke for mig, i hvert fald. De 4 omgange oppe ved barrieren kører jeg på 90-95% og har sat dem med en halv omgang da jeg er færdig. Jeg hægter mig på igen og resten er der ingen tempoforskel mellem restitution og interval. Men det vidste jeg jo godt og var derfor jeg ikke gad køre med.
    Der er ikke rigtig nogle ryttere til næste træningshold og der må jeg også gerne køre, så jeg fik kørt en håndfuld sprint-indløb i tekniktempo.
    Lidt trilleri på fortovet - der var 3 “nye” der var dukket og jeg kunne ikke lige få min fede røv ud på banen.... men så kørte den ene en flyvende 200meter og så kunne jeg jo også, så ned og skifte tandhjul bagerst.
    Op på banen hvor jeg fik 4 ekstra runder ved barrieren indtil jeg var sikker på at kunne spurte uden at komme i nærheden af de andre. Det blev alligevel kun en 175meter da de to ungdomsryttere kørte og snakkede og sejlede over meget af banen. Trods trætte stænger gav det ny hastighed-PR i gear 51-13 (udover dengang Dior gav mig dernypace).
    Så virkelig dejlig afslutning efter de sidste pauvre træninger på banen. Jeg fik også sat ny sadel på og indstillet højde og hældning - jeg tror det fungerer fint som den står nu. Sadlen er egentligt fejlkøb men det kunne være at jeg skulle få en magen til på tricyklen, for man klistrer godt fast på den. Måske jeg ikke hele tiden glider frem, som jeg gør med den der sidder på nu, hvilket reelt er ret irriterende.
    51km på kontoen
  16. Thanks
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Motion i balance™   
    Har tilbagelagt ugens 30/30 og 40/20 tur i dag i stedet for i morgen. Når nu de lovede høj sol i dag og heldagsregn i morgen, så skulle man da være et skarn, hvis ikke man benyttede sig af sin frihed som selvstændig til at bytte om på dagene. Super dejligt at samle lidt D-vitamin op, når nu det er så sjældent på denne årstid.
  17. Like
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Motion i balance™   
     
    Jamen, jeg blev sgu også lidt bleg, da det skete. Men nu er det længe siden, og jeg har lige monteret frisk kæde og kassette, så jeg er klar til at stævne ud i morgen igen efter min off-uge. Jeg havde faktisk indkøbt kæde og kassette til montering i juledagene, for de skulle alligevel skiftes ud, så det hele lå på lager.
    Ja, Friel er skam klog nok, og jeg har læst 'Fast efter 50' som en opsang til os gamle motionister og sportsfolk, der alt for ofte forfalder til noget komforttræning, som er 'langt og langsomt'. Hans opskrift er i hvert fald at komme meget mere intervaltræning ved høj puls ind i programmet, og det vil jeg da skrive mig bag øret. 
    Hans påstand er, at formen/den maksimale iltoptagelse/farten daler støt, hvis man bare hyggetræner. Så kan det godt være, at man tilbagelægger mange kilometer, men hvis det er i komfortzonen, så daler formen ret meget med alderen. Der skal noget mere til, og man kan åbenbart forhindre formnedgangen dramatisk ved at træne mere målrettet med flere hårde pas og flere intervaller.
    Det skal naturligvis doseres og periodiseres alt efter sæson, mål osv. , men groft sagt lyder hans opskrift på at supplere mængdetræningen med tempointervaller (som man kan holde i 3-5 minutter) og intensive intervaller (over 30-40 sekunder).
    Nu hvor min egen grundform føles fornuftig, vil jeg prøve at snige nogle af hans forslag ind i de kommende 2-3 måneder.
  18. Haha
    Henrik S. got a reaction from vestjyden in Motion i balance™   
    Første dag i min off-uge, og det er allerede vildt kedeligt. Jeg har nok taget 5 kg på allerede 
  19. Haha
    Henrik S. got a reaction from vestjyden in Motion i balance™   
    Første dag i min off-uge, og det er allerede vildt kedeligt. Jeg har nok taget 5 kg på allerede 
  20. Thanks
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Motion i balance™   
    Lang søndagstur med 76 i kadence. Den kadence på 'midt i 70'erne' begynder at sidde fast nu, også på de længere ture, hvor jeg er træt til sidst. Bliver spændende at se, om jeg kan løfte den yderligere. Ville gerne op på noget 78-80 som gennemsnit. Indtil videre krydser jeg bare fingre for, at det her fantastiske vejr fortsætter ... hvad det jo nok ikke gør. Men lige nu er det da helt forrygende.

  21. Haha
    Henrik S. got a reaction from kahlua-kalv in Motion i balance™   
     
    Ha! Nej, bøger for filan, cykeltræningsbøger  Nu skal jeg lige læse op på emnet igen, så jeg kan få lidt inspiration til det kommende halvår.
  22. Like
    Henrik S. reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    I går aftes et forsøg på lægtræning på begge ben, for ikke at provokere ømheden fra forrige uge. Men jeg nåede aldrig at komme tæt på fail, trods 170-180 tåhævninger og noget statisk ud i en køre. Men CNS´et tabte pusten og læggene ormede rundt til sidst, så det så i det mindste sjovt ud.
    I dag et lang tilløb, før jeg kom på landevejen. Og tak, Henrik - uden dit indlæg på FB, var jeg ikke kommet ud.
    Den sædvanlige rute om Ll Skensved. Jeg var ikke i humør til intervaller eller spurter men jeg gad godt tonse.
    Ved vendepunktet var der udsigt til en klar forbedring af bedste tid men den sidste halve times tid endte jeg i rød bølge med 7 røde lys, heraf 5 på ca 10 minutter, så jeg fik kun hevet et par minutter af. Turen udløste en all-time 2nden plads på 90min-power og all-time 1ste plads på 90 min puls, så jeg har været på kanten af det mulige. Jeg er også pænt busted, selvom det er 5 timer siden jeg kom hjem
     

  23. Like
    Henrik S. got a reaction from kahlua-kalv in Motion i balance™   
    Siden sidst har jeg endelig fået vredet forskifteren helt på plads, så den ikke går på i yderstillingerne. Derudover har jeg sat friske bremseklodser på både for og bag, og der skulle bremsecaliperen også lige justeres, så forhjulet kunne spinne frit. Jeg bliver nok aldrig den store fan af skivebremser.
    Jeg har fejret begge dele ved at tage den første 100+ km-tur på sølvpilen i dag. Med 108,5 km er jeg godt tilfreds med distancen, selv om gennemsnitsfarten daler en del, når geden vejer 10-11 kg i stedet for 6,9. Men jeg sidder godt på den, og selv om den er tungere, så kører den snorlige.
     

  24. Like
    Henrik S. got a reaction from Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    Der er søreme smæk på i videoen. Meget god kvalitet film, egentlig ...
  25. Like
    Henrik S. got a reaction from Kermit in Motion i balance™   
    Gensyn med en rigtig, rigtig dejlig dag i Yorkshire