Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået trænet lidt igen. Mandag tog jeg en times trilleri på hjemmetræneren med omkring 155-160 watt i snit.

I går kørte jeg også en time. Denne gang med 2x 15 minutters intervaller hvor jeg lå omkring de 250-260 watt. Det gik rigtig fornuftigt, og de sidste 5 minutter i sidste interval lå jeg konstant omkring de 300 watt uden at knæet brokkede sig.

Efterfølgende udstrækning.

Jeg har stadig en lidt underlig fornemmelse i knæet efter træning, men ikke umiddelbart noget der generer eller gør ondt. Jeg har skrevet til min læge om jeg måske kan komme ud til en ekspert og måske blive klogere på det. Indtil videre fortsætter jeg dog med at træne, og øge mængde og intensitet stille og roligt. Så længe det ikke gør ondt må jeg tage det som et tegn på at det ikke gør skade. Jeg håber i hvert fald at jeg er frisk nok til at kunne deltage i første fællestræning i rigtig lang tid i weekenden!

Link to comment
Share on other sites

De første terminsplaner begynder så småt at komme ind, og det lader til at sæsonen først starter d. 18/4 næste år, hvilket er lidt sent på året. Til gengæld bliver det en hård en af slagsen, da der står enkeltstart på tapetet. Så er sæsonen ligesom skudt igang.

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu lidt frem og tilbage med det knæ. Fredag havde jeg ondt et helt bestemt sted i knæet, og valgte ikke at træne. Lørdag fik jeg kørt 1 time og 20 minutter på hjemmetræneren hvor en time af det var omkring 220 watt svarende til endurance. Resten af dagen havde knæet det rigtig fint. Faktisk bemærkede jeg ikke noget ved knæet efterfølgende, og det føltes normalt.

I går var jeg så ude og ville egentlig have kørt en tur med klubben. Jeg var bare den eneste der stod ved mødestedet på det rigtige tidspunkt, så det blev en solotur. Knæet føltes ganske fornuftigt, og jeg fik alligevel kørt 2,5 time i noget tvivlsomme vejrforhold. Da jeg nåede Fredensborg begyndte det at regne, og det blev hurtigt koldt. Regnen holdt faktisk først op da jeg nåede Farum. Men jeg fik 75 km ind på kontoen, og ingen problemer.

I dag har jeg så mærket noget til knæet. Det har været lidt som det var i starten med at jeg får ondt i knæskallen når jeg har det bøjet i for lang tid af gangen. Jeg er ellers begyndt at strække ud før og efter træning, og også bruge en foamroller til mine lår. Tanken er at det kan hjælpe med at løsne lidt op i de sener der er omkring knæet, og som måske laver ballade.

Jeg har heldigvis en tid hos lægen på fredag, og der vil jeg gerne lige have at de kigger lidt ekstra på knæet igen, og eventuelt kan få mig henvist til nogen der ved endnu mere om det. Lægen har dog også været ret åben omkring at jeg sagtens kan blive henvist, men at de kan lave mere skade end gavn på den korte bane hvis de skal lave en kikkertundersøgelse, og det er jeg ikke interesseret i hvis jeg kan slippe for det.

Så fremgangsmåden her og nu må være at blive ved med at strække ud, og sørge for at mærke efter hvad der sker. Hvis det fortsætter må jeg skrue lidt ned for træningen igen, men jeg håber at det er et enkeltstående tilfælde efter at jeg har stået en del op i går.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få en henvisning til idrætsklinikken på Bispebjerg, hvor de kan ultralydsscanne. Det har jeg prøvet engang, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvor lang ventetid der var.

Alternativt kan du få en henvisning til en fys, hvor de har ultralydsscannning. Jeg har har blandt andet været hos Brønshøj Fysioterapi på Brønshøj Torv, hvor man kan komme hurtigt til. Jeg tror, at "min scanner" hed Christian, og han kunne ultralydsscanne og give chokbølgeterapi mv. Han havde med andre ord kørekort til alle maskinerne.

Link to comment
Share on other sites

Få fat i en fys der kan ultralydsscanne dit knæ.

Jeg skal prøve at lave lidt research ift. hvilken klinik du skal have fat i, hvis det er.

Det er også efterhånden der jeg er nået til. Umiddelbart har jeg haft kig på http://www.cure4you.dk/1753/som ligger i Ordrup. Giv gerne dit besyv med.

Du kan få en henvisning til idrætsklinikken på Bispebjerg, hvor de kan ultralydsscanne. Det har jeg prøvet engang, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvor lang ventetid der var.

Alternativt kan du få en henvisning til en fys, hvor de har ultralydsscannning. Jeg har har blandt andet været hos Brønshøj Fysioterapi på Brønshøj Torv, hvor man kan komme hurtigt til. Jeg tror, at "min scanner" hed Christian, og han kunne ultralydsscanne og give chokbølgeterapi mv. Han havde med andre ord kørekort til alle maskinerne.

Brønshøj Fysioterapi er noteret. Altid godt med folk der har kørekort til alle maskiner, specielt i sådan et tilfælde her.

Stemmer også helt klart for at du tager sagen i egen hånd og får dig en ultralydsscanning! Alt det der med henvisninger via egen læge tager 100 år, hvilket jeg personligt er alt for utålmodig til;-)

Afsted med dig, og lad det gå lidt stært!

Ja, det er efterhånden også det jeg er noget frem til!

I går måtte jeg stoppe trilleturen før tid fordi det ikke gjorde noget godt. Jeg fik bare ondt, og det er sgu ikke meningen. Slukøret og irriteret hoppede jeg af cyklen, og var nærmest ved at sætte det hele til salg på den blå avis af ren opgivenhed. Det har nu varet ved i 2 måneder, og jeg har mærket fremgang, og nu tilbagegang. Målet var at stå knivskarp til næste sæson og virkelig give det en skalle, men jeg bliver mere og mere presset på tid jo tættere vi kommer på april, og udsigten til at skulle tage endnu en pause er nok det sidste jeg har lyst til. Det der i særdeleshed er irriterende er at ingen har kunne fortælle mig hvad fanden det er der er galt. Normalt hungrer jeg ikke efter diagnoser, men lige præcis i dette tilfælde ville det være rart at kunne få sat nogle ord på hvad det er, og hvad der skal gøres for at det bliver bedre. Det har hverken læse eller fys gjort indtil videre. Tankerne om lægens ord om at holde det i ro var egentlig fornuftige nok, men det virkede ikke efter hensigten. Fyssen var sådan set spild af tid, for han tog gav egentlig ikke nogen retningslinjer for hvad jeg skulle gøre for at få det bedre med knæet, men gav mig i stedet nogle øvelser der skulle styrke min balance og core. Egentlig fint nok, men på den korte bane hjælper det ikke knæet.

Til gengæld kunne jeg mærke at den smuttende fornemmelse i mit knæ var kommet igen, ligesom den havde været der i starten. Egentlig underligt når nu jeg ikke havde mærket noget til den i sidste uge. Jeg havde tidligere læst om at det nok var en slimhindesæk, hvilket fyssen også havde sagt, så jeg begyndte at tænke over om der måske var en sene der kørte henover denne og som lavede en irritation. Jeg fik søgt på google, og da jeg kiggede på billedresultaterne fandt jeg et billede der viste lige præcis hvad jeg selv kunne fornemme:

knee_plica_symptom01.jpg

Så resten af dagen i går blev brugt på at læse om det, om plica/slimsækbetændelse og meget andet. Umiddelbart føler jeg mig ret sikker på at det er det, men jeg er på ingen måde læge. Jeg ved kun at jeg er den eneste der kan mærke hvor det gør ondt, og hvordan det gør ondt. Jeg er den eneste der kan beskrive symptomerne, og ud fra det passer det egentlig meget godt.

Så må vi bare håbe at der måske er en løsning på problemet, for løsningen er ikke bare at fjerne smerten, men finde frem til hvorfor i alverden jeg irriterer den plica!

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er plica synovialis ikke det samme som en inflammeret slimsæk. En inflammeret slimsæk kaldes en bursit. Plica synovialis er en inflammeret synovialis membran (en tynd kapsel som slutter sig omkring leddet.) Er denne irriteret, så er det oftest fordi der er noget galt inde i leddet, som medfører øget væske i leddet. En ultralydsscanning vil kunne præcisere hvad der er tale om.

Jeg ville kigge i retning af en FYSIQ klinik, der tror jeg du vil kunne finde en kompetent fys, der kan skanne dit knæ.

Håber du finder frem til en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er plica synovialis ikke det samme som en inflammeret slimsæk. En inflammeret slimsæk kaldes en bursit. Plica synovialis er en inflammeret synovialis membran (en tynd kapsel som slutter sig omkring leddet.) Er denne irriteret, så er det oftest fordi der er noget galt inde i leddet, som medfører øget væske i leddet. En ultralydsscanning vil kunne præcisere hvad der er tale om.

Jeg ville kigge i retning af en FYSIQ klinik, der tror jeg du vil kunne finde en kompetent fys, der kan skanne dit knæ.

Håber du finder frem til en løsning.

Perfekt. Kunne heller ikke forstå hvorfor jeg kom til at læse om bursit, da det ikke lød som noget jeg havde. Plica synovialis lyder mere realistisk.

Skriver FYSIQ bag øret. Har fået en tid hos klinikken i Ordrup, hvor ham jeg skal snakke med tidligere har været på idrætsklinikken Nord. Så håber han kan nogenlunde det samme som hos FYSIQ.

Link to comment
Share on other sites

Male fanden på væggen
wallpaper-2899899.jpg

Det her indlæg bliver nok af den slags, som mere er som en slags lettelse af hovedet, mere end det reelt giver mening.

En kollega på arbejde spurgte mig i dag hvorfor det generer mig så meget med mit knæ, det er jo bare et knæ, og så må det få det hvile der er behov for. Det fik mig til at tænke lidt over tingene, og hvorfor det egentlig går mig så meget på. Årsagen er egentlig ret simpel: Jeg elsker at cykle. Det skal ikke forstås sådan at jeg elsker at cykle mere end jeg elsker min kæreste og familie, men de to ting kan egentlig ikke helt sammenlignes. Jeg elsker at cykle, så meget så jeg faktisk selv elsker de ture hvor jeg hader det undervejs. Følelsen af at komme ud på landevejen og få klaret tankerne. Eller følelsen af musklerne der bliver presset til det yderste, mens luftvejene bliver mere anstrengte når man sidder på hjemmetræneren om vinteren. Eller følelsen af adrenalin der pumper rundt i kroppen når man nærmer sig spurten, ligger på det rigtige hjul og venter på momentet hvor man træder an med alt hvad man har i kroppen. Det er nok alt sammen følelsen om at være i live - noget vi alle har behov for på en eller anden måde. Nogle bliver stimuleret af at gå på arbejde, andre af at dyrke deres hobby. Jeg hører klart til den sidste del, og har altid gjort det.

Lige meget hvad jeg har dyrket af interesser igennem mit liv, så er jeg altid gået all-in på det. Da jeg var mindre spillede jeg basket, og der var ikke andet i verden end det. Efterfølgende var det musik, først som guitarist, så som trommeslager, og så som guitarist igen. Hvad jeg ikke har brugt af penge på guitarer(har ikke styr på hvor mange jeg har ejet), pedaler, forstærkere, lilletrommer, bækkener og meget andet. Og efter det stod cykelsporten for alvor for døren. Tilbage i 2006 købte jeg min første Colnago, og så tog det fart. Cykling er pt. min største passion, og noget af det der fylder absolut mest i mine tanker. Om det er træningsrelateret, grejrelateret eller cykelsportsrelateret, så har det min interesse.

Og så er der hele ambitionsdelen. Jeg er sjældent særlig ambitiøs, eller set ift. at jeg da jeg spillede basket ville være den første dansker i NBA, og da jeg spillede musik drømte om at leve af det professionelt. Heller ikke på cyklen har jeg været særlig ambitiøs, hvilket min udvikling også vidner. Det var vel reelt set først i 2013 at jeg begyndte at tænke lidt mere på træning og et forsøg på at øge mit niveau. Ambitionerne fik et nøk opad til 2014, hvor jeg har formået at kravle op i B klassen, og sat et mål om at komme i A klassen.

Nok også derfor irriterer det mig så meget at jeg ikke kan træne som jeg gerne vil. Formen var god efter sæsonen, motivationen var høj, træneren var fundet, og alting var klart. Det var perioden hvor niveauet skulle hæves yderligere, hvor der skulle smides timer i sadlen og vægtrummet, og hvor resultatet skulle være at jeg til sæsonstart skulle stå knivskarp og forhåbentlig tage min første sejr i et licensløb og rykke op i det forjættede land - A klassen. Der skulle køres enkeltstart, og ikke mindst elite-DM i disciplinen.

Som det er nu, kan det stadig nåes, men forberedelsen har været alt andet end optimal. Jeg har haft uger hvor jeg ikke har kunne træne, eller hvor min træning ikke har været med særlig stort udbytte pga knæet. Og det er sgu frustrerende og irriterende, ikke mindst fordi motivationen stadig ikke fejler noget, og jeg savner de dage hvor man kommer hjem efter 4-5 timer på landevejen, ikke kan mærke sine tæer, og ribber skabet for sukkerholdige ting fordi man egentlig er gået sukkerkold. Den tur hvor man har brugt 1,5 time i modvinden på Strandvejen for at komme hjem, og så lige skal køre de 4-5 km fra Strandvejen opad bakke til Lyngby.

Og så tilbage til det med at male fanden på væggen.

Jeg skrev med Juan Pelota i går på Facebook omkring det, og det var der sætningen at male fanden på væggen kom op. For hans råd til mig var ikke at male fanden på væggen inden jeg havde fået scannet mit knæ. Jeg prøver på at holde det nede, men jeg tror sgu egentlig at det er meget normalt at man ser alt det negative først. Jeg har jo selvfølgelig det værste man overhovedet kan få, og i værste grad. Det er jo faktisk lige før at det eneste rigtige er at amputere skidtet. Ironi kan forekomme. Det sjove er jo at jeg overhovedet ikke ved om det er det jeg tror det er. Det virker bare ret sandsynligt.

Men er det det jeg tror det er, så er der vidst 3 løsninger, og ja, jeg har selvfølgelig allerede læst om det:
1. Prøver at få det til at blive bedre ved aflastning, isning, og noget fysioterapi. Så kan det være ovre på 4-6 uger.

2. Operere og skære noget af slimhindefolden til(så vidt jeg har forstået)

3. Operere og fjerne skidtet.

I de 2 sidste tilfælde er det vidst ret forskelligt hvor hurtigt folk er tilbage på fuld skrue. Nogle siger at de trænede et par dage efter, andre har ikke kunne træne smertefrit efter 6 måneder.

Jeg har selvfølgelig tænkt over hvad jeg egentlig selv ville foretrække. At give det et forsøg og være tilbage efter 4-6 uger, eller lade sig operere og være tilbage efter 3-4 måneder. Den nemme løsning er selvfølgelig at være tilbage efter 4-6 uger, men hvad nu hvis det reelt set ikke hjælper? Så har man "spildt" 4-6 uger, hvor man kunne være godt og vel halvejs ift. operationen. Jeg har det bare ikke super fedt ved at tænke på at skulle blive opereret i knæet. Ud fra hvad jeg har læst er der en del der har haft gode erfaringer med det, og slet ikke mærker noget til det igen. Samtidig har jeg også læst om nogle der efter operationen ikke har kunne strække deres ben fuldt ud. Det lyder heller ikke lækkert.

"Frygten" for at skulle vinke farvel til 2015 sæsonen er virkelig ikke særlig rar, og det er virkelig at male fanden på væggen. Men efter at have døjet med det her i over 2 måneder nu, så det er nemt at se sort på det hele.

Jeg håber dog på at jeg bliver meget klogere på tirsdag, når jeg rent faktisk skal have undersøgt knæet igen. At jeg finder ud af at hvad det er der er galt i knæet, og at der er en simpel løsning som rent faktisk virker, så 2015 sæsonen kan blive udnyttet. Please?

Link to comment
Share on other sites

I øjeblikket arbejder klubben på nogle tiltag der bl.a. skal være med til at gøre det mere attraktivt for unge ryttere at komme til klubben, og måske skabe bedre forhold for de seriøse ryttere, herunder A, B, JUN og Dame A.

Derfor undrede det mig meget da jeg fik at vide at man fra tøjudvalgets side havde valgt ikke at tage en TT dragt hjem i sortimentet, men derimod kun en speedsuit. For det utrænede øje er det det samme, men en speedsuit har som lommer på ryggen, da den er lavet til at man kan bruge den til linjeløb. Det har en TT dragt ikke, og det har den ikke for at skabe ekstra lav vindmodstand. Man må på en måde forvente at ambitiøse ryttere vil køre enkeltstarter og etapeløb hvor der indgår enkeltstart.

Nå, men det gav så mig og en anden tanken om at vi kunne få en TT dragt hjem af andre veje. Den skal lige cleares med bestyrelsesformanden, men sker det så ender vi nok med enten Sportfuls eller Castellis TT dragt. Meget spændende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår så udemærket dine frustrationer i forhold til dit knæ. Både stressfaktoren i det i forhold til den nye sæson, men også savnet efter at komme ud på vejene og tømme hovedet. Det er egentlig ikke fordi vejret pt. indbyder til cykling, men det er altid sjovere når man selv kan vælge noget fra i stedet for at være tvunget til det.

Vedr. operation eller ej, så ville jeg for alt i verdenen forsøge at undgå det. Jeg synes desværre at man ofte hører om folk, som har fået foretaget relativt beskedne indgreb hvor den forventede succes er erstattet af fiasko. Michael er faktisk en af dem, og han går rundt med daglige irritationer/smerter i knæet, som lægerne tilsyneladende ikke rigtigt kan finde en løsning på.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. operation eller ej, så ville jeg for alt i verdenen forsøge at undgå det. Jeg synes desværre at man ofte hører om folk, som har fået foretaget relativt beskedne indgreb hvor den forventede succes er erstattet af fiasko.

Det er også min helt instinktive indstilling (uden at jeg har nogle konkrete eksempler på det). Et indgreb i knæet er en voldsom ting, hvor jeg tænker, at meget kan gå galt ...

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er man blevet meget klogere i dag sammenlignet med for 5 år siden, hvor man opererede alt. Mange læger har det desværre med, at ville operere alt, hvilket er logisk fordi det er det de kan - de glemmer bare, at der findes folk som ganske vist er under dem i fødekæden løn mæssigt, som i flere tilfælde kan fikse problemerne med langt bedre outcome for både patient og samfund.

En operation er ikke et quickfix, som så mange tror, og der er massere af riscisi forbundet hermed. Men som du allerede giver udtryk for, så er du afklaret på denne punkt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for ordene alle sammen. Rent mentalt er operation også det jeg mindst vil, så håber på at fyssen kan klare det.

I øvrigt døde min computer vidst i går, og i dag vågnede jeg op med ondt i maven og kvalme. Der må godt være noget medvind på vej til mig.

Link to comment
Share on other sites

Og så kom der lidt medvind:
Der er indkøbt ny computer i samråd med min kæreste. En MacBook Air, og den er sgu godt nok lækker.

Lørdag blev den første Specialized cykel samlet, den blev lagt på Facebook om aftenen, og en time efter var den faktisk reserveret til en interesseret køber. Derudover kom der adskillige forespørgsler på den, og dagen efter kl. 10.00 vinkede jeg farvel til den. Den blev skudt afsted for 17k, hvilket betød at mig og min kammerat fik dækket alle omkostninger ved cyklen, og stadig havde 2000,- i overskud vi kunne dele. Det lyder måske ikke voldsomt, men når man så husker på at vi har endnu en cykel stående klar i kulissen, som så vil blive solgt som 100% fortjeneste, så er det ret lækkert. Med lidt held kan vi få nogenlunde det samme for den anden, måske lidt mindre fordi den ikke er lige så pæn som den anden. Så hvis vi bare siger at den hedder 15k som salgspris, så er det 7,5k i hver vores lommer. Holder den så har vi solgt for 15k og solgt for 32k. Ganske udemærket når man synes det er pissesjovt, og samtidig har mulighed for at give andre en god handel. Win-win.

Jeg har i øvrigt også en SRAM Red Quarq wattmåler liggende, hvis der skulle være nogen der kunne have interesse :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Og så kom der lidt medvind:

Der er indkøbt ny computer i samråd med min kæreste. En MacBook Air, og den er sgu godt nok lækker.

Lørdag blev den første Specialized cykel samlet, den blev lagt på Facebook om aftenen, og en time efter var den faktisk reserveret til en interesseret køber. Derudover kom der adskillige forespørgsler på den, og dagen efter kl. 10.00 vinkede jeg farvel til den. Den blev skudt afsted for 17k, hvilket betød at mig og min kammerat fik dækket alle omkostninger ved cyklen, og stadig havde 2000,- i overskud vi kunne dele. Det lyder måske ikke voldsomt, men når man så husker på at vi har endnu en cykel stående klar i kulissen, som så vil blive solgt som 100% fortjeneste, så er det ret lækkert. Med lidt held kan vi få nogenlunde det samme for den anden, måske lidt mindre fordi den ikke er lige så pæn som den anden. Så hvis vi bare siger at den hedder 15k som salgspris, så er det 7,5k i hver vores lommer. Holder den så har vi solgt for 15k og solgt for 32k. Ganske udemærket når man synes det er pissesjovt, og samtidig har mulighed for at give andre en god handel. Win-win.

Jeg har i øvrigt også en SRAM Red Quarq wattmåler liggende, hvis der skulle være nogen der kunne have interesse :laugh:

Vil den passe med SRAM RED krank og det resterende i Ultegra? - i så fald, hva' kostern'??

Link to comment
Share on other sites

Lige en update.

I går aftes fik jeg dette billede fra min kammerat som havde bygget cyklen færdig. Er du sunshine den er lækker, og virkelig nitten at den lige er en anelse for lille til mig.
10846388_10152851659945502_3164863254601

Så nu er den sat til salg. Sig endelig til hvis der er nogen interesserede - det er en str. 52.

Jeg var også forbi fyssen i dag, og fik scannet mit knæ. Inden vi overhovedet nåede så langt gav han udtryk for at han også selv, ud fra min historie, troede det var en slimhindefold. Han tjekkede selvfølgelig knæet for de andre ting der kunne give samme smerter, men uden udslag. Så fandt han frem til den "streng" der smutter i knæet, og så blev det scannet. Der er en lille smule væske, men ikke noget vildt. Der er umiddelbart heller ingen inflammation, men det kan skyldes at jeg ikke har belastet det i en uges tid. Så fremadrettet er planen ret simpel. Jeg skal forbi et par gange for at få nørklet senen, i håbet om at det kan hjælpe. Jeg må gerne træne, men ikke så hårdt at jeg generer knæet. Styrketræning er ok.

Så må jeg tage det som det kommer, og han vil løbende scanne knæet for at se om inflammationen kommer igen. Så langt så godt.

Til gengæld har jeg så haft de vilde mavesmerter i dag og måtte tage hjem fra arbejde. Den første time lå jeg bare rullet helt sammen og kunne ikke noget, men har vidst fået nogenlunde styr på det nu. Så længe jeg ikke skal bevæge mig for meget.

Link to comment
Share on other sites

Har I fået skudt cyklen af?

Da jeg var nede og hente vasketøj, spottede jeg lige ryggen af gut der gik med en hvid S-Works over skulderen.

Og skulle du egentlig ikke snart se at blive rask??? - jeg synes ikke du er synderligt heldig for tiden :unhappy:

Den er ikke skudt af, men står hos mig for tiden. Ham du så komme gående med den, kom forbi mig for at aflevere den :smile:

Og jo, jeg skulle i den grad se at blive rask. Men har nu hørt at der er utrolig mange der render rundt med nogenlunde det samme som jeg er ramt med, så det hjælper om ikke andet en anelse på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share