Mest overvurderet/undervurderet øvelse!


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

bls>

fedt er det sådan så du kan udskyde fødslen. en af mine venner sagde at alle hippi kvinder lavede knibe øvelser så de selv i højere grad kunne bestemme hvornår de ville føde. hvad for mænd ud af den :blink::w00t::devil::firebounce:

Overvurderet: Incline db press - nøj hvor bliver den kørt meget i mit center. mindst dobbelt så meget som alm bænk. det underlige er at ingen røre ved incline bb

bænken

Undervurderet: Squat - dem jeg træner med synes deter en mærkelig niche øvelse - ingen i centret udover mig kører den :dead:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mest overvurderet øvelse i mit center: Al form for bænk

Mest undervurderede øvelser Dødløft og Squat.....jeg har kun set mig udføre dødløft, og så har jeg lokket en af vores instruktører til det er par gange, og vi har altså omkring 7-800 medlemmer..! -Squat, har jeg set et par enkelte køre, men for det meste kun i smith-stativ!....

Link to comment
Share on other sites

-> Don Nors

Du har ret, mænd vil også få noget ud af at kvinder laver denne øvelse. Lige det med at udskyde fødslen tror jeg ikke man kan, men det kan i hvert fald forhindre, at man går og sjattisser selv om baby skulle bruge blæren som trampolin.

Link to comment
Share on other sites

mest overdrevet : bænkpras vis du træner for meget bænk pras får du strut patter og det er nok ik det fedeste så lad vær med at over drive med bænkpras....
:lol: Ja hvem vil da også have andet end fuglebryst...

Mest overvurderede - Forced wristcurls

Mest undervurderede - Dødløft

Overvurderet: Incline db press - nøj hvor bliver den kørt meget i mit center. mindst dobbelt så meget som alm bænk. det underlige er at ingen røre ved incline bb

bænken

Den forstår jeg så ikke - synes det er en kanonøvelse der passer mine skudlre langt bedre en bb inc. bænk og den rammer det øverste bryst helt kanon...

fedt er det sådan så du kan udskyde fødslen. en af mine venner sagde at alle hippi kvinder lavede knibe øvelser så de selv i højere grad kunne bestemme hvornår de ville føde.

Du kan ikke selv påvirke om du vil vente med at føde - noget af det eneste der med sikkerhed kan sætte en fødsel igang er sex - da sæden indeholder stoffer der kan give livmoderen signal om at der er "ready to go", men den med hvad manden får ud af det er rigtigt nok. Det sjove er at da min kæreste havde en MEGET hård fødsel hvor vores datter sad fast og alt var kaos og det endte med at hun blev taget med sug, fik vi bagefter at vide at det faktsik næsten altid er de trænede kvinder der har størst problemer med at føde. Så er du totalt utrænet og slap i bækkenbunden smutter de ud, men tidspunket for hvornår det går igang har det ikke noget at gøre med.

Edited by LungBrush
Link to comment
Share on other sites

Sidder lige og keder mig paa arbejde for tiden saa fandt lige en sjov gammel traad frem, :bigsmile:

Hvordan har du klaret det, at få et arbejde, hvor du keder dig ?

Og samtidig har tid og mulighed for at gå på MOL ?

Så man alligevel ikke keder sig ikke mere.

Jeg troede ikke den slags job fandtes mere.

Er næsten lidt misundelig, da jeg har travlt både på job og hjemme,

så det kniber med nok tid nok til internettet.

Iøvrigt mit bud,

mest overvurderet: Singles i tunge styrkeøvelser.

mest undervurderet: Biceps, triceps armtræning og bench dips.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Overvuderet....

Ting med store blå gummibolde.... det har de ikke i Sibirien, så det behøver vi ikke her :devil:

Undervuderet: Den store gode funktionnelle vidunderøvelse alle burde lave: dødløft!!!..Okay, den er nok ikke undervuderet på MOL, men ellers.. Og så goodmornings, fantastisk øvelse (og minder så meget om min elendige squat stil :D )

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Da jeg sidste år havde temmelig ondt i det, der med et pænt ord hedder bækkenbundsmusklerne, var det netop denne øvelse, som gjorde h....... ondt at udføre.
Det kan lige så vel være refereret smerte (som når smerter i hjertet gør ondt i armen) :)
Idet man trækker sammen vil bækkenbunden også blive aktiveret, i hvert fald de muskler der sørger for at man ikke ufrivilligt lader vandet.

Bækkenbunden aktiveres ved alle kontraktioner af muskler, som er anstrengende ;)

Det er da muligt, at det er en naturlig forholdsregel for netop ikke at få våde bukser, men jeg synes at det er en meget effektiv form for knibeøvelser.

Det er fint! :) Det er bare ikke den teknik man anbefaler i bækkenbundstræning, faktisk frarådes det at man spænder gluts og adduktorer, når man prøver at finde bækkenbunden :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Mest overvurderede: Peck Deck, Triceps press, upright row (Tager alle der hvor jeg træner), alle former for smith presses, heriblandt skrå bænk og pres bag nakken.

Undervurderede øvelser: Dødløft, Squat, Dips, Chins, BB row, Military press

Mest overvurderede muskel gruppe: Biceps (Hvis vi snakker funktionalitet og symmetri, selvom det er fedt med en stor biceps :D)

Mest undervurderede: Ben, lænd, mave, traps og Delts, især de bagerste delts.. Meget få der træner dem.

Link to comment
Share on other sites

Mest overvurderet: Diverse Biceps øvelser. Når man er nede i diverse fitness centre er det utroligt at se, hvor meget tid de enkelte bruger på at træne biceps. Oftest er det den muskelgruppe der bliver trænet mest :blink: Hvorfor???

Mest undervurderet: Squat og dødløft. Disse øvelser bliver ikke trænet særlig meget i fitness centre. Nogle steder må du endda ikke træne dødløft og så tror mange folk at dødløft er direkte skadeligt. Jeg havde selv en episode, da jeg trænede i hard work på Nørrebro. Her trænede jeg med en relativ let vægt i dødløft (120 kg) efter jeg var færdig med et sæt kom en fyr hen til mig og sagde "Du er godt klar over at tung dødløft ødelægger din ryg" :blink:

Hvis man bare træner de tre store Squat, benchpress og dødløft har man jo trænet hele kroppen igennem. Jeg har ikke nævnt benchpress, som undervurderet, da den bliver trænet rimelig meget i diverse fitness centre.

Link to comment
Share on other sites

@Lungbrush

Mnaaa den store svulmene biceps udebliver sq nok - den skal da have lidt difd arbejde skulderens bagside og midte ville jeg også give tæsk for sig selv - samt top ryg

Enig man får ikke playerbiceps ved kun at træne de tre store B) Men det jeg prøver at sige er, at man får ikke meget ud af at træne fx 5 øvelser biceps af x antal set i løbet af et træningspas. Samtidig med at man dropper fx ben, der ses mange der ligner Asterix figurer i diverse firtness centre.

Jeg træner selv bicepscurl ud over de tre store ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu startede jeg tråden i sin tid, så det må være på tide at skrifte igen. ;)

Mest overvurderet øvelse: DØDLØFT! :cry:Forklaring følger... ;)

Mest undervurderet øvelse: SQUAT

Mht. dødløft, så er øvelsen en kanonøvelse, bortset fra en ting. Man behøves ikke at være kæmpestor for at kunne trække store vægte, som f.eks. +200 kg. Det er straks noget sværere i squat. Der følger massen ofte godt med når man squatter +200 kg(vi snakker uden udstyr og singles naturligvis).

Link to comment
Share on other sites

@ Henning Friis

Jeg tror du står til tæv herinde :lol: At vælge dødløft som mest overvurderet øvelse herinde er jo nærmest blasfemi. Dødløft blev jo nærmest valgt som den mest imponerende øvelse i et andet emne her på Mol (hvilket jeg dog ikke selv var enig i).

Jeg er fuldstændig enig med dig i Squat, der er ikke særlig mange der træner denne Badass øvelse :devil: Det kræver jo også en del mod, at løft tungt i squat :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Mest undervurderede oevelse:

Gaffel curl

:4mewantfood:

Mest overvurderede oevelse:

Vaegttraening

:pumpin:

Nej, serioest...

Mest overvurderede oevelse: de fleste.

I mange tilfaelde kigges der for meget paa oevelsen frem for traeningsmetodikken.

Saa laenge det er basisoevelser er der mange "bedste" oevelser. Find favoritterne og manipuler med intensitet/volumen, paa den maade er i sikret gains i lang tid..

Squat vs Deadlifts... T-bar rows vs B.O. Barbell rows... Pull-ups vs Chin-ups

Ingen forskel, brug det du kan loefte mest i.

Mest undervurderede oevelse: Alle crap ass isolationsoevelser. Proev at aendre maaden i lave basis oevelserne paa frem for at laeve en isolationsoevelse for at fremme et svagt punkt.

Wsb gutterne er eksperter i dette.

Svag triceps? Smid kaeder paa stangen i baenkpressen.

Svag i bunden af din squat? Squat paa en kasse..

Nice :D

Generalisering:

Isolationsoevelser er primaert for avancerede atleter begyndere skal bare give basis oevelserne taesk :devil:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

>>Henning F.

DL kan da være en formidabel masseøvelse, men mange laver den nok for få reps til det. Hvis man kan lave 10 reps med en 200-220kg må man da have lidt masse også. Jeg synes da også der er nogen tyndbenede squattere derude egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Næh, så mange tyndbenet squattere er der hellere ikke, som løfter store vægte. Begge øvelser kan naturligvis være formidable massebyggere såfremt man træner for det, men synes stadigvæk at dødløft er en øvelse hvor man kan være meget stærk uden at se ud af meget. Det kan måske så også skyldes at der som bekendt er en væsentlig eccentrisk fase i squat :D, hvor imod denne næsten kan og bliver ignoreret når man kommer op op og trækker store vægte i dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Arh hvad??? :blink:

Prøv du nu lige at se lidt på de små klasser i SL og VL. De er krafte.... da ikke ligefrem fedbenede monstre. Høje reps (eller mange sæt med lavere reps) med tunge vægte i både DL og squats giver muller.

Link to comment
Share on other sites

Tag en mand som Wade Hooper, han er bedst i squatten, du husker vel godt hans ben?

Sammenlign ham i forhold i forhold Ismo Lappi, verdensrekordholder i dødløft i samme vægtklasse. Hooper har klart større ben end Lappi, også selvom Lappi anvender sumo-dødløft, en stil som klart benytter sig mere af benstyrke i forhold til konventionel dødløft.

Ellers tag sådan en som Troels(Undskyld Troels :D ;) ) som selv indrømmer at han har tynde ben, og dødløfter væsentligt meget mere end han squatter, ligeledes har vi da en del 200 kg's dødløftere på MOL, som ikke er specielt store(Jeg mener det på en god måde ;) ) men hvor mange 200 kg's squattere har vi på MOL i samme størrelsesniveau? Ikke mange er mit bud.

da ikke ligefrem fedbenede monstre. Høje reps (eller mange sæt med lavere reps) med tunge vægte i både DL og squats giver muller.

Ja, det kan jeg da ikke være uenig i. Min pointe er sådan set bare at en stærk dødløfter ikke nødvendigvis ser ud af meget i forhold til en tilsvarende stærk squatter(der kan naturligvis være undertagelser)

Mange af specielt vægtløfterne har faktisk relativt store ben, måske ikke Platz-størrelse, men store i forhold til deres størrelse, og deres træning samt konkurrenceløft er som bekendt baseret meget på at kunne squatte i en eller anden form.

Link to comment
Share on other sites

Men at sige at dødløft er overvurderede er jo nok lige så meget en reflektion af dine egne styrker og svagheder, oder? ;)

Jeg var rimeligt forberedt på at du ville hive Wade Hooper ind i diskutionen, men hvad med ham den lille finne?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Men at sige at dødløft er overvurderede er jo nok lige så meget en reflektion af dine egne styrker og svagheder, oder? ;)

Jeg var rimeligt forberedt på at du ville hive Wade Hooper ind i diskutionen, men hvad med ham den lille finne?

Jeg mener jo ikke at man skal holde op med at dødløfte eller nedprioritere den?! Er du da helt gal?! :cry:

Jeg er faktisk stærkere i dødløft end i squat lige for tiden, men i starten fulgtes begge løft pænt af, men efterhånden som jeg holdt op med at vokse så meget i muskelmasse, så aftog væksten i squatstyrke , mens dødløft stadig steg.

Ismo Lappi, har dødløftet 340 kg i 75 kg's klassen. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt nok at man kan trække mere i DL som begynder end man kan squatte. Jeg vil skyde på at en af grundene er at man sagtens kan trække meget med en sindsygt dårlig teknik. Rygradden og støtteapperaturet kan tåle en del, hvilket gør at man kan fortsætte et løft der er ufattelig "grimt" og også lave lockout.

Den samme mulighed findes ikke rigtig i squat, som overall er et mere krævende løft rent teknisk. Hvis man dummer sig i bunden, så bliver man nok siddende og den er lidt svær at redde hvis den først kører af sporet.

Man kan vel godt argumentere for at den er overvurderet, men det bunder måske i man godt kan trække en del og stadig have en ærwelig ryg, fordi man bruger rygradden mere end musklerne.

Undervurderet øvelse>

Nu bliver isolationsøvelserne jo godt nok disset en del herinde, men jeg holder på at flyes er en ganske fortrindelig øvelse, hvis man vel at mærke kan finde ud af at lave den. Mange har en fuldstændig rådden flye-stil, hvilket også ses i de resultater de får ud af den. Jeg har altid fået gode gains ud af den, så den får helt klart topkarakter i min bog ;)

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share