Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tak for det Thomas E :)

Fredagsspinning i Multisport, den 6/12

Jeg havde besluttet at holde lidt igen denne eftermiddag. Der SKAL løbes i weekenden og der venter en iltoptagelsestest på mandag.

Jeg forsøgte at køre mere jævnt og ikke overskride 180 i puls før i spurten.

Sådan blev det. Maximalpuls 190 - det er nu meget svært at presse den højere op på cyklen, 3-4 minutter flat out til sidst gør det ikke mere.

Gennemsnitspuls inkl de 10 minutteres opvarmning 168, excl. opvarmning 171. Der er en underligt hak omkring 46 min , det skyldes at jeg troede at vi var færdig efter "Birthe", men vi skulle lige have "popcorn" med også, så uret var stoppet godt et minut.

En god spinningtime til 3 gode :banana:

post-12-1039200248.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Eftermiddagsløb, d.8/12

En lille løbetur. Jeg varmede op med 10 min i CII. Gik over i fælledparken og løb 4 x 2½ min. med 30 sek gang imellem, bare lige for at få løbet lidt denne weekend.

2 x :banana: for det

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 49, den 9/12-02

Gennemført træning

En uge med lidt få, men gode og intensive træningspas:

løb: 2 gange af 12-15 min løb og 15-20 min powerwalk

Spinning: 2 gange 1 time

Crosstrainer: 1 gang af 30 min

Roning i CII: 1 gang af 5000 m (ikke logført – udført lørdag)

Styrketræning: 1 gang

I alt 7 træningspas

Dertil kommer ca. 100 km på MTB i tempo mellem turistkørsel og træning

Kommentarer til træningen

Fokus har i denne uge været på intensitet – det har helt naturligt medført at jeg har kunnet træne færre gange, spinning i 55 min ved 80-85 % i relativ intensitet trækker altså tænder ud. Selv om løbetræningen ikke er intensiv hvad angår iltoptagelse, så er den hård ved kroppen, og det medfører derfor også øget restitutionsbehov. Jeg kommer til at arbejde mig stille og roligt op i workload.

Form:

Føles god – i aften kommer der tal på når jeg skal testes på Center for muskelforskning.

Vægt:

Uh da, den har jeg gemt lidt…. :( Der er ingen tvivl om at jeg har tabt mig de seneste 3 uger, omkring 3 cm om livet, og 2,5 om låret i forhold til da jeg målte mig 2/11. Desværre har udgangspunktet nok været en vægtøgning i september og oktober, så jeg er nu på 129,4 kg…. Lidt muskelmasse har jeg nok lagt på, men……..

Der er en nogenlunde præcis digitalvægt i Multisport – så nuskal der føres ugentlig vægtkontrol! :teachingfinger:

Humør og motivation:

Humør ok – det er godt nok mørkt i disse tider, synes det genere mig mere og mere jo ældre jeg bliver!

Motivation: Aldrig været bedre, :) det er en rigtig god ting at komme til spinning og i det hele taget træne uden for hjemmet, og hvor der er andre mennesker i gang med det samme.

Men der skal f…. snart ske noget med den fedtmasse :devil:

Planlægning:

3 gange spinning i den kommende uge, helst 2 gange styrketræning, ellers uændret.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Watt-Max test på Center for Muskelforskning, udført den 9/12

Morten Z stillede endnu engang op til en test af min maximale iltoptagelse. Denne gang i selskab med B_skaal, der kørte en rigtig godt test og efterlod mig en varm sadel :)

Lidt tal

læs evt. om hvordan testen laves her

Belastning i Watt, Tid Kørt, Puls

100 2 min 141

135 do 149

170 do 163

205 do 170

240 do 178

275 do 186

310 22 sek 187

Det gode ved dages test var, at den viste at jeg er oppe på samme niveau som inden min lungebetændelse i oktober. Det dårlige var, at jeg denne gang objektivt set ikke fik kørt mig ud, jeg syntes at de 275 W var hårde - og fik ikke sat mig op til at klare de 310 W særligt længe. :chicken::chicken: Jeg hold 22 sek - jeg burde nok havet holdt ud til de 60-70 sek, og så var jeg nået op på de ca 3,6 l/min som var resultatet sidst. Nu blev det til 3,45 l/min.

Som sagt, sygdommen i efteråret gør at jeg netop er tilfreds. Jeg arbejder videre på samme måde og bliver testet igen i slutningen af januar.

Pulskurven for de sidste 8 min af testen:

post-12-1039461209.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

En opsat Arne til morgenspinning, d 10/12

Jeg mødte til morgenspinning men megen indestængt kampvilje - jeg var i den grad gal på mig selv over min alt for tilbagelænede indstilling til den test i går - øv!

Så selv om mine ben var lidt tunge, blev der gået til den. Belastningen fik lidt ekstra denne morgen. (her har jeg fjernet noget som ganske enkelt ikke passede da jeg fik set på kurven)

Jeg endte med at havet kørt programmet, fratrukket de først 5 minutters opvarmning, med en gennemsnitspuls på 174 - der var nogle underlige spring, så det kan godt ændre sig når jeg får kurven i Polarprogrammet, der kan være nogle underlige toppe der skal "renses" - men der flytter næppe meget. (der var nogle toppe på 203 som skyltes teknikken - ikke mit hjerte - de er fjernet på kurven længere nede på siden, og erstattet af værdien lige før)

Jeg var godt stegt bagefter - og min venstre m. biceps femoris (ydre hasemuskel) har haft krampe 2 gange i løbet af dagen, nok som følge af, at den bliver sat på et hårdt stabiliserende arbejde når jeg står op og køre.

Men det var fedt at få kørt igennem :)

Den spinning time får sgu 5 x :banana: - nok lidt for meget - men ok når jeg medtager den gode effekt på humøret. Desværre næstsidste time med b_skaal på podiet :(

Så ud af hovedet med i går - jeg fik det ud af testen jeg skulle - næste gang brænder jeg lige igennem de der 310 W :devil: :)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Det gode ved dages test var, at den viste at jeg er oppe på samme niveau som inden min lungebetændelse i oktober. Det dårlige var, at jeg denne gang objektivt set ikke fik kørt mig ud......

blev det til 3,45 l/min......

Som sagt, sygdommen i efteråret gør at jeg netop er tilfreds. Jeg arbejder videre på samme måde og bliver testet igen i slutningen af januar.

Rolig nu Arne. Glæd dig over at du er tilbage til før-lungebetændelsesniveauet - og at du sikkert kunne været nået op på 3,6 L alligevel.

Morten Z stillede endnu engang op til en test af min maximale iltoptagelse

Jajajajaja, det er godt med dig - vi ved jo, at det kun er én og samme person. Men denne gang har vi b_skaal til at tjecke efter. :biggrin2: :nahnah: :biggrin2:

Link to comment
Share on other sites

Pulskurven fra morgenspinning

Pulsgennemsnit uden opvarmning: (som der mangler 2-3 min. af på kurven) 174. Inkl opvarmning: 170. Maksimalpuls under forløbet: 193. Som det ses så er kurven jævnere end de tidligere - jeg slappede simpelthen mindre af i de små pauser. Pulsen blev mere holdt oppe af belastningen på cyklen, end af korterer vilde spurter. Endelig så falder den pulsstigning, som det stående arbejde giver, nærmest time for time. det ryder også ud i toppene og giver et jævnere forløb.

post-12-1039541018.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Morgenløb den 11/12 i Fælledparken

Det er godt nok koldt, men det behager mig egentligt meget godt - nå det gælder løb. Jeg varmede op med et strækprogram og 10 min. i min CII.

Jeg føler det går godt fremad. Der var mere fart på denne morgen, jeg havde ikke svært ved at holde mig i gang 3 min af gangen. Jeg løb 4 x 3 min med 1 min gang imellem og så sluttede jeg med at løbe en gang 4.40 - så var jeg ved udgangen. Mon ikke jeg snart skal forsøge at løbe 4 minutter af gangen?

Til min fortsatte overraskelse synes jeg det er fedt at løbe, og ikke kun fordi det symbolisere mit forandrede liv, det er faktisk ok i sig selv :)

Jeg har medtaget en pulskurve denne gang. Som det ses er gennemsnitspulsen ikke imponerende med 153. Jeg når op på omkring 160-65 i de 4 første intervaller og 170 i den sidste, så en smule aerob træning giver det da. Det er dog nok først og fremmest der perifere system der er under optræning til løbedisciplinen.

I aften står den på spinding. Det gør det også torsdag og fredag aften.

post-12-1039589114.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

En tung aftenspinning d. 11/12

Endnu en instruktør som syntes, at det meste af timen skulle forgå stående, i langsom enkelttakt med høj belastning - og i alle mulige "sjove" stillinger på cyklen. Det fik vi en lille diskussion af bagefter. B) "Jamen det skal jo være sjovt" var det bedste svar jeg fik. Jeg ender vel med at få et ry som ham kvæulanten B).

Nå men jeg fik nu en god time ud af det. ( den var kort - kun 48 min) En meget jævn pulskurve denne gang. Gennemsnitspuls inkl. opvarmningen: 170, uden opvarmning: 175. Højste puls 187.

4 x :banana: for den :) Slut på en rigtig god træningsdag :)

post-12-1039634360.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning d.12/12

En god spinningtime - jeg roste ligefrem instruktøren, som jeg ikke har kørt hos før. Mine ben var tunge i dag, så der blev slappet lidt mere af i de små pauser. Gennemsnitspuls for hele "timen" (52 min.) 166. Gennemsnit uden opvarmning 169. Højeste puls 186.

3 x :banana:

Pulskurve:

post-12-1039721305.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

...men jeg fik da brændt nogle kalorier af....

Dagens 57 min. spining var nok timen jeg ikke skulle havet taget.. Og så dog, godt jeg kom.

Hvis ikke det var fordi det var Mettes (b_skaal) sidste fredagstime, så var jeg nok ikke kommet afsted. Jeg havde intet at køre med i mine ben, så jeg rullede med, med beskeden belastning på cyklen.

Det blev nu alligevel en god time. Mette var i verbal topform og vanlig"smagsløs" i sit musikvalg :bigsmile: B) ;) . Vi fik "Den røde gummibåd", "Video video", en sang fra "The julekalender", Los Ketchups øjeblikkelige hit og til sidst Jon...... Højdepunktet var at vi minsanten lod os lokke til, at synge med på omkvædet til Video video............. (sig det ikke til nogen)

Jeg snupper sgu også lige hendes sidste time tirsdag morgen, så må de vente på arbejde :)

Pulskurven taler for sig selv....

post-12-1039810734.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

hvis jeg kan nå det, får I "tørfisk" tirsdag morgen....

fedt, at du kom Arne, god moral - og der var som sagt heller ikke en dyt i mine ben - vi er bare skide gode at vi sådan gør det alligevel ( nåja, jeg får jo løn for det, men alligevel).

Så tillykke med de kalorier, der trods alt blev brændt af...

Link to comment
Share on other sites

MR kommenterer, længere oppe i logbogen, min restitutionspuls. Jeg tror nu ikke den er så imponerende. Den er på ca. 30 slag per minut ved let aktivitet - som f.eks at rulle videre på spoinningcyklen med lille modstand. Mine kurver, hvor jeg vælger at fokusere på muligheden for at se detaljer, har en indflydelse på hvor "dramatisk" det ser ud.

Se blot kurven for aftenens spinning, når hele pulsområdet fra hvilepuls til maxpuls, tages med på grafen. Det ser jo nærmest jævnt ud.

post-12-1039822216.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Denne dag er jeg fuldstændig død i mine ben. Det gør ikke ondt - jeg er bare fuldstændig kraftløs i mine quads, hase og lægmuskler. Vi få se om det er ok med pause i træningen i dag, eller morgendag skal med.

Jeg kunne lave noget styrketræning for overkroppen, men det vil jeg gemme til mit besøg i TSK på mandag, hvor jeg i øvrigt agter at melde mig ind. Tænk at man skulle ende i en Styrkeløfterklub, og så på Amager....... B)

Link to comment
Share on other sites

Fornemmer man en snigende ovetræning :confused2:

Du går (måske for) hårdt til den for tiden :)

Ziggymund

Det er der noget om Ziggymund, så derfor har jeg taget det roligt her i weekenden. Jeg rullede en turisttur på 10 km i går på cykel. I dag har jeg roet 5000 m i CII i meget stille tempo, pulsen kom næppe over 130, bare for at få lidt gang i blodomløbet. Jeg lavede et 10 min strækprogram før og efter. Det er i øvrigt blevet en daglig vane, at starte og slutte dagne med 10-15 min stræk/smidighedsøvelser.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Hvad siger vægten Arne? Det går fremad med din træning. Det fremgår jo tydeligt. For at sige det er jeg ret imponeret. Du går jo helt amok :) Som Ziggymund siger, så pas på ikke at komme i overtræning. Hold evt en eller to fridage med total hvile så du kan udnytte at din krop kompenserer for det nedbrudte. Men det kan jeg se du har taget højde for med din "pensionisttur".

Thomas

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Apropos overtræning, der jo er et resultat af for meget intensitet ift. restitution, så faldt jeg over denne ligning af Joe Friel fra hans bog "The Cyclist's Training Bible".

"Training = work out + recovery" B)

Hvor lang restitutionstiden er, afhænger selvfølgelig af hvor hårdt man har trænet og ens fysik, men som en tommelfinger kan man godt regne med at der bør gå mindst 48 timer mellem 2 hårde spinningtimer. Ikke forstået sådan, at man skal ligge i dvale i restitutionstiden, man kan sagtens træne med lav intensitet og f.eks. styrketræne overkroppen.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode råd drenge!

Denne morgen blev det til en stlle løbetur. Sammen intensitet i intervallerne og stadig 3 min af gangen, men med 1 min pause mellem intervallerne, 90 sek inden den sidste. Jeg løb til gengæld 6 intervaller mod 5 sidst.

Mit pulsbælte har åbenbart siddet forkert - der er så mange udfald på kurven at den er ubruglig, men toppene var ved ca. 160-64 - lidt lavere end sidst pga. den længere pause mellem intervallerne.

En træning til 3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 50, mandag den 16/12-02

En uge med få, men stenhårde træningspas

Spinning: 4 gange

Løbetræning: 1 gang

Roergometer: 1 gang

Watt-maxtest: 1 gang

Styrketræning 0 gange

Smidighedstræning/stræk: 2 x 10-15 min dagligt alle 7 dage

ca. 80 km på cykkel i mellemtempo (18-24 km/t)

Kommentarer til træningen

4 gange spinning kan man godt, hvis man køre efter det. Jeg satte turbo på de 3 første gange, jeg kørte med en relativ intensitet på 80-85 % hver gang, med spurter på over 90-95% hver gang, og det er mere end hvad man kan holde til. Den store fejl var at køre med på det, i mine øjne, vandvittigt tunge program onsdag, det var ren syretræning som de fleste, mig inkl, ikke kan bruge til ret meget.

Nå men jeg tror nu den hårde træning kommer mig til gavn. Jeg har taget det roligt i weekenden og nøjedes med lidt lavintens restotutionstræning.

Styrketræningen var et bevist fravalg i denne uge, oven på maxtesten. Der med ikke sagt at det var et klogt valg, det var resultatet af et rent arbejdsraseri, der kun kunne komme ud på "min" spinningcykel (bruger altid den samme)

Den endelige løbetur gik forrygende godt, stor tilfredsstillelse.

Smidighedstræningen er nødvendig. Jeg er ikke ligefrem blevet mere bevægelig af den træning jeg har lavet det seneste år, så jeg er meget stiv. Det går ikke i forhold til løbetræningn i det lange løb. Derfor er den del af træningen blevet intensiveret. Jeg bryder mig ikke specielt om det. Derfor har jeg valgt at gøre det til en morgen og aftenvane på linje med tandbørstning B), det er noget der SKAL gøres og ordentligt selvfølgelig).

Humør og form

Formen på vej op stadigvæk. Humøre ok og motivationen fortsat i top.

Kost

Fortsa ikke godt nok. Vil se om jeg kan få mig selv til, at orke endnu et forsøg på at logføre den. Man kan undre sig over hvad det er jeg er bange for :sneaky: :chicken:

Planlægning

Min uge er uvis på mnange måder. Men det bliver noget med 2-3 spinningtimer, 1 gang på crosstraineren, 2 løbeture og noget styrke.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share