Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

hej arne

jeg checker lige om du har meldt dig til i aften - der kan godt være lidt venteliste på den time og så er det jo bare med at stå forrest i køen. Jeg skriver dig på ( og sletter dig selvfølgelig hvis du ikke kommer, så du ikke får bøder og skæld ud)

vi ses :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning fredag den 15 november

Så rullede den nye træningsplan i gang med en spinningtime. Det var fedt at komme i gang med det igen - men der er sket meget på 3 uger - jeg var glad for at det var en blød introtime. Med den modifikation at noget 15/15 og 30/30 arbejde, som denne gang var helt fraværende, nok ville havet passet mig bedre end de lange intervaller vi kørte med denne aften. Det glædelige var at jeg ikke har tabt forbedringen i det stående arbejde - men generelt var min ydeevne ikke for god. Jeg mangler noget billedsoftware, så jeg kan ikke vise pulskurven. Men det ses tydeligt på den, at jeg har en periode på 15 min midt i timen hvor jeg bare ruller rundt - med en puls omkring 150. Jeg startede ok og sluttede hæderligt med en blød 4 min spurt op til puls 185. Samlet gennemsnitspuls 158 – det afspejler ”den aktive pause” i midten af timen. I dele af timen lå jeg på 165-185, men alt i alt en lavere intensitet end de seneste spinningtimer. Jeg ydede dog en optimal arbejdsindsats - formen er ikke bedre - så det er bare at klø på og komme der op ad igen.

Musikken var lige lovlig meget latino – men den gode Mette var til gengæld i storform på podiet – vi blev pisket!

Mine ben er seriøst bustede – og min højre læg har truet med krampe store dele af aftenen – men sådan er det at holde træningspause – der er en pris at betale.

Denne træning får 4 x :banana:

I morgen bliver der købt løbesko!

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Tanker om at løbe

Jeg har lige tilbragt en spændende time - og lidt til - i en specialbutik for løbere på Frederikssundsvej - og kom hjem med et par Asics Gel Koji GS løbesko. Det var en god oplevelse at handle - min fod blev målt, min måde at stå og gå på blev taget i åsyn. 5 min senere stod den på afprøvning og videooptagelse af min fodstillingen, gennem gå og løbebevægelsen, gennemført på et løbebånd.

Som jeg godt vidste i forvejen, så overpronere jeg voldsomt. Så udbudet af sko var ikke voldsomt stort - og ud fra både optagelser og følelse var der ingen tvivl. Det blev en smule dyrere end jeg havde tænkt mig - men det er en fornøjelse at havet fået nogle sko som jeg føler mig tryg ved.

I de seneste dage har jeg ind imellem forsøgt mig med at løbe en smule - det har givet den samme besynderlige oplevelse som jeg endnu stærkere opdagede i dag på båndet. Jeg kan godt løbe nogle hurtige skridt for at nå en bus når adrenalinen pumper og jeg er ved at komme forsendt til noget - men at tage en beslutning om at løbe stille og roligt, ja den føre til ingenting! Jeg har glemt at løbe - eller den information mit nervesystem stadig rummer om "at løbe", passer til en helt anden krop - en krop der ikke har løbet siden jeg vejede omkring 80-85 kg for mere end 20 år siden. OK ingen tvivl om at blufærdighed og flovhed over min klodsethed spiller en rolle her - det bliver hårdt i forhold til cyklen - på cyklen kan jeg få en hver til at tørre grinet af fjæset, ved at piske forbi med 35-40 km/t - på løbestien er der langt til et punkt hvor jeg kan imponere, vi taler år.

Så jeg skal til at lære det igen - der er ikke andet at gøre - det bliver interessant. Indtil nu har jeg hadet tanken om at skulle i gang med at løbe, jeg har ikke de bedste minder fra netop den træningsform. Jeg havde det ok med intervalløb og korte distancer, men alt løb der tager mere end 15 min fandt jeg umådeligt frastødende. Så jeg skal nok også komme til at hade det igen - det er der ingen tvivl om. Men jeg glæder mig også til det - det er endnu en skridt i retningen af mine mål - og det er utroligt dejligt, at jeg er nået til et sted hvor det kan lade sig gøre at løbe igen. Første skrid tages tirsdag - ikke et ord om hvor og hvornår!

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Mette: :) :wave:

Dagen i dag, bød på en ca. 22 km tur på MTB. Pulsen mest i området mellem 150 og 160 - med nogle enkelte spurter.

Det handlede lige nu også om, at genvinde evnen til at gennemføre en stor workload - uden at stresse unødigt. OK lille tur til 2 x :banana:

De nye sko:

post-12-1037482821.jpg

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Tak for opbakningen Peter

MR: det handler om flere ting. sålen er udformet asynkront - skoen er lidt bredere end andre, og sålen er lidt stivere på nogle punkter på indersiden - som jeg har forstået det - uden at det skulle gå ud over støddæmpning. Forskellene på de forskellige sko jeg prøvede, var på dette område meget tydelig, på de videooptagelser af mine ben jeg så. Skoen er beskrevet her.

Prisen er sådan ca. lige netop på 4 tal i række - og en sjat B) Jeg fik heldigvis en donation til det formål på min fødselsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Arne Arne Arnedrengen :)

Har du, eller har du ikke lyst til at løbe? that's the question....

Hvis du ikke har og af erfaring ved at du aldrig får lyst til at løbe.... tjaeh; er det så ikke næsten at stå og lede efter et nederlag?

Hvis du virkeligt har lyst til at løbe, uanset årsagen, så kan du da blæse på følelsen af klodsethed osv. Som Blacmoore skrev en eller anden gang om de piger der sidder i inderlårsmaskinerne: de er trods alt 100 gange sejere end dem der sidder hjemme i sofaen (eller noget i den stil). Alene det at du tør at give dig i kast med noget som du på forhånd ved bliver så stor en udfordring er beundringsværdig. Og som jeg altid sagde til mig selv da jeg var i gang med det første løbeprogram og følte mig som en debil nar: Der er jo ingen der kan se hvor langt du har løbet når du kommer halsende. De ved jo ikke om det er den sidste km af en marathon, eller om du lige har ræset af sted i et heftigt interval. + hvornår har du sidst selv tænkt dårligt om en løber? aldrig vel? Folk synes generelt at det er friskt (især når vejret ikke er med en) og stort og misundelsesværdigt at man løber. Men det er godt at du er vant til at være ude i al slags vejr fra din cykling, det kan ellers tage pippet fra mange. Men Arne: klø på!! du er cool og har lækre løbesko, og hvis du har lyst til det kan det simpelthen kun blive en succes.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Litopsi - den type opbakning du her giver er meget værd :)

Jeg tror faktisk jeg har lyst til det - det er min træners idé og jeg har kæmpet lidt imod - men jeg tror ikke jeg var gået ud og købt de sko hvis jeg ikke ville - det bliver spændende! :)

Link to comment
Share on other sites

du imponerer mig, Arne - om du cykler, løber eller laver synkron svømning med en usynlig ven.
Aarh, måske er det sådan Morten Z kommer ind i billedet. (Sorry Arne; ku´ ikk´ la´ vær´ :bblush: )
men alt løb der tager mere end 15 min fandt jeg umådeligt frastødende

:D :D :D hvor jeg dog kender det <_< . Men du har vist en ufattelig viljestyrke :devil: , og gåpåmod indtil videre, så selvfølgelig kommer det til at gå.

Link to comment
Share on other sites

Min normale MOl identitet er blevet spæret inde i MZs nye "omvendt support forum" - se "Teknisk og praktisk om dette forum" - så jeg har måtte lave en klon Arne2 - men det er skam den samme Arne som normalt!

Styrketræning i USG d. 18/11

Jeg kan mærke at jeg er blevet mere aggressiv og determineret i vægtrummet - jeg går og savner den stemning af fokus på løftet - friheden til at råbe "KOM SÅ" og at andre gør det - som der var på MOL-træffet. På den måde var MOL-træffet et kick - som dem jeg træner med og sikkert også andre i mine omgivelser er ved at være ret trætte af at høre om. Jeg må indrømme at det trækker i mig, at melde mig ind et sted med den stemning - og et sted hvor man kan bruge lang tid til træningen - at gennemføre en af TJs dødløfts cykluser, som jeg har lidt lyst til, vil ikke kunne lade sig gøre hvor jeg træner nu... Vi har det hyggeligt, det er nogle gode gutter og gutinder - men der bliver ikke løftet ret tungt- og ja, der mangler noget...

Nå, til dagens menu:

Dødløft:

10 x 40 kg

5 x 60 kg

5 x 90 kg

4 x 1 x 100 kg

2 x 1 x 110 kg, de var ikke kønne - ryggen kom de sidste cm til sidst, sammen med skuldrene.

2 x 1 x 110 kg, miss - kom til lige under mine knæ

3 x 1 x 100 kg - så var der udsolgt

Dette tog 40 min - det gik stærkt til og med de 5 x 90 - langsomt med resten

BB row og incline bænkpres blev kørt på skift, jeg laver normalt ikke incline - men der var for optaget på den normale bænk, jeg satte bænken til den mindste stigning, nok ca 30-35 graders stigning.

BB row:

5 x 50

2 x 5 x 60

2 x 4 x 65

1 x 5 x 60 (lidt en kylling her - men det var ikken blevt til BB row med 65 et sæt til)

Incline bænkpres

5 x 5 x 40 kg - alt for let - så meget tungere end almindekig bænk, var den ikke!

Der var lige tid til:

Træk til bryst:

1 x 6 x 50 kg

2 x 5 x 65 kg

Det er ikke meget jeg får squattet pt. Jeg er kun kommet i USG en dag i ugen - og så er det dødløftet der vinder, pga. min glæde ved den øvelse. Tirsdag har jeg både løb og spinnng - så mandag er en dårlig squatdag - men der skal altså squattes om torsdagen - tag dig sammen Arne! :devil:

3 x :banana: for den træning

Edited by Arne2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan mærke at jeg er blevet mere aggressiv og determineret i vægtrummet - jeg går og savner den stemning af fokus på løftet - friheden til at råbe "KOM SÅ" og at andre gør det - som der var på MOL-træffet.

Jeg må indrømme at det trækker i mig at melde mig ind et sted med den stemning - og et sted hvor man kan bruge lang tid til træningen.

På lang sigt fører det kun til ærgelser at træne med nogle, der har et mindre engagement end en selv, når man nu ved, at et eller andet sted derude...

Jeg taler af erfaring.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 46, den18/11 – dag 1 inden første løbetur ;)

Resultatet af mange små pauser - på en lang arbejdsdag...

Udført træning:

Roning i CII:: 3 træningspas på i alt 14 km

Cykling på MTB i træningstempo: 1 tur på 22 km

Spinning 1 time

Powerwalk: : 1 gang af 3,5 – 4 km

Styrketræning: 1 gang i USG, 1 gang hjemme

Dertil kommer ca. 140 km almindelig cykelkørsel.

I alt 8 træningspas Lidt i underkanten, men jeg har været i en genopbygningsfase, som nu er ved at være overstået. Jeg er til gengæld glad for at der nu indgår så mange træningsformer. Vægten er konstant tror jeg – alt for længe siden jeg er blevet vejet – det skal snart ske.

Humør, form og helbred:

Jeg har haft noget forhøjet blodtryk, som følge af stres, sygdom og manglende træning – det er ved at være på plads. Jeg ser nogenlunde optimistisk på den nærmeste fremtid. Formen er for opadgående, det er lidt sejt denne gang – men det bliver ok hurtigt.

Planlægning:

Som angivet tidligere i loggen, så er min ugeplan sådan:

Alle hverdage: cykel frem og tilbage til arbejde i moderat tempo - 24-25 km/t på MTB

Mandag morgen: styrketræning

Tirsdag morgen: løb - 2-4 km og stigende

Tirsdag eftermiddag/aften: spinning hvis jeg kan finde et hold

Onsdag morgen: CII arbejde - korte intervaller

Onsdag aften: CII arbejde, 6000-8000 m

Torsdag morgen: Styrketræning

Fredag eftermiddag: spinning

Lørdag: Cykeltur på Hellerupruten eller lignende ca. 2o km, eller løb hvis mine ben kan holde til det.

Søndag Træningsfri - eller en længere cykeltur hvis jeg har lyst.

Jeg regner med at træne de fleste søndage - men det er et lille trick at give mig selv lov til pausen på forhånd.

Onsdag morgen vil nok også blive sprunget over en gang imellem.

Det nye er løbetræningen - i starten vil det være med begrænset træningsudbytte mht. forbrænding af kalorier og forbedring af kondition - det er forberedende arbejde til at på et senere tidspunkt, om nogle killo, at kinne bruge løbetræningen som en vigtig betstandel af træningen. Løb er meget næmmere en cykling at planlægge - men cyklen vil forblive mit primære motionsredskab - der vil blot blive løbet mere og mere ved siden af.

Programmet er en miks af træningsformer, indspireret af MOLs motionskur.

Jeg vil køre med denne plan frem til årsskiftet, måske med en optrapning af løb og spinding på forskellige tidspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 46, den18/11 – dag 1 inden første løbetur

1 dag FFL. :)

Angående din ugeplan, så synes jeg den ser fornuftigt ud også selv om du dovner den lidt om søndagen. ;)

En hviledag er nok også godt for restitutionen og motivationen.

Jeg er spændt på hvad du synes om løb efter så mange års pause, men det vil helt sikkert "booste" din form på lang sigt.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om hvad folk mener om din løbestil eller mangel på samme. I min relativ korte "karriere" som løber er jeg stødt på mange bizarre stilarter uden at folk (andet end mig selv) tog notits af det. De fleste er vel i bund og grund misundelige over at de ikke selv løber.

Et par gode råd angående løbestilen:

1. slap af i skulderen

2. brug armene aktivt

3. undgå at krydse armene ind foran kroppen

God tur Arne "Kipketer". :wave:

Edited by homer simpson
Link to comment
Share on other sites

Tak for de kontante råd Homer S.

Jeg har også fået kontant instruktion om, at løbe ved at løfte knæene op og frem - ikke ved at kaste hofte og ben rundt i underlige cirkelbevægelser.

God tur Arne "Kipketer".

"Kipketer", han løber lidt for elegant B) Hvis du endelig skal "sammenligne" :rolleyes: mig med en gammel stjerne - så må det blive Emil Zatopek - han løb grimt! B)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Morgenløb den 19/11

Første løbetur overstået!

Jeg kan ikke sige noget precist om distancen - men den var ikke lang - jeg løb rundt om en fodboldbane som jeg vil tro er 250 m rundt, hvis det er rigtigt har jeg løbet lige under 2 km- . Jeg kunne løbe 90 sek af gangen - pulsen steg ikke til mere end 160 - men jeg syrede hurtigt i mine ben - det er afgørende for mig at løbet rigtigt - og ikke begynde at løbe på alle mulige alternative måder. Så løb 90 sek, gang i 60 sek (ikke med i de 2 km) endte med at blive opskriften. Jeg havde håbet at jeg kunne løbe i 3 minutter, men det kan jeg ikke. Jeg håber de muskler, der nu skal lave uvandt arbejde, kommer hurtigt efter det! Løb samt gang tog 25 minutter - inden da havde jeg varmet op med 10 min rask gang - med indslag af div. øvelser - sidebevægelser, gang med høje knmæløft - stræk mv.

Jeg har strukke ud i 10 min efter hjemkomsten.

Hvad lærte jeg ellers?

1. Jeg kommer ikke til at hade det, tror jeg

2. Mine sko var en drøm at bruge - det var meget lettere at løbe korekt, pga. den gode stabilitet

3. Løb er allerede god træning

4. Jeg følte mig egentligt ikke til grin, som jeg havde frygtet lidt - jeg var sgu lidt stolt af mig selv

5. Sjov følelse for et storbymenneske, at være alene i Fælledparken - det er en stor græsplæne - man kan se langt omkring - for et sted at være midt i København.

Jeg så ingen stjerneskud - øv - lidt for sent afsted - og de er svære at se København...

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Angående løbetræning: Det 'rareste' underlag jeg kender til, både for knæ og skinneben, er de 400-meter baner m. tartanbelægning, som findes på de fleste stadions - og underlaget i Fælledparken bliver hårdt som sten når det bliver koldt i vejret. I sin tid løbetrænede jeg en del på Rudegård stadion i Holte, og der var helt fri adgang, så længe man ikke løb oven i fodboldkampe eller når atletikfolket brugte faciliteterne. Hvordan det er med andre stadions, eksempelvis Østerbro ved jeg ikke.

Held og lykke med løbetræningen :wave:

Link to comment
Share on other sites

Aften træning, den 19/11

Det skulle havet været en spinningtime. Men centeret, ved b_skaal, ringede og fortalte mig det var aflyst pga. for få deltagere...

Mette fik motiveret mig til at komme og lave noget andet - det var godt, for jeg tror ikke jeg havde taget mig sammen til noget herhjemme :)

Så det blev til en tur på en højteknologisk kondicykel. 10 min med jævn fart og 15 min med 10 indlagte intervaller på ca 50-60 sek. for fuld fart. Kadance ca 100 - pulsen kom op på 165-169 i intervallerne. Sjov maskine - sadler der kunne understøtte en mand på 300 kilo - og en angivelse af arbejdet i Watt, der fortalte mig at jeg var tæt på Indurain... Men svede gjorde jeg - pacet af Mette på cyklen ved siden af. så godt nok.

Bagefter fik Mette lokket mig til at prøve en Cross Trainer. en blanding af løbebånd, langrend og stepmaskine :lol: Fandens hårdt - især efter løbeturen i morges- men i og med at der lan sættes belastning er det måske nok en fremragende måde at understøtte løbetræningen på.

Jeg var en smule forviret - så Mette fik lov til - tørt - at konstatere - " Arne du går baglæns" :bblush: :rolleyes: det blev til 8 min... med et par små pauser - hård maskine.

Ikke den mest strukturerede træning jeg har haft - men jeg fik arbejdet godt og det var sjovt!

Mette uden din hjælp havde jeg aldrig taget mig sammen til at komme i et center - jeg skylder dig stor tak - for det og din fortsatte hjælp - jeg skal snart til at klare mig selv B) - men det går nok også - du nåede at hjælpe meget!

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg vågnede første gang 4.30 - tænke - hold da op jeg er slet ikke blevet øm af den løbetur mv... nu ca. 2½ rime senere, og efter at havet stået op, ja og lige frem har forsøgt mig med nogle skridt rundt i værelset, kan jeg konstatere, at ja - jeg er f.... øm så det vil noget :devil:

Morgentræning bliver der ikke noget af - det kommer der ikke noget godt ud af - ikke pga. ømheden i sig selv, men fordi 24 timeres restitution virker som en god ide lige nu. Så selvom jeg sikkert er endnu mere øm til den tid, så bliver organismen ikke skånet i aften..

Planen siger CII - men efter at havet siddet i den hele ugen i sidet uge, er jeg fristet af at gøre noget helt andet. Kan være at jeg skal forbi croos-traineren hos Multisport efter arbejde...

Skægt med sådan et center. der er folk der virkelig går til den - og så er der dem som hende, der i går der sad i en af kaffemaskin... de højteknologiske kondicykler, med sine studiebøger fra jura på styret - der sad hun længe med meget let belastning og kadence 60... så behagelige er de sadler heller ikke - men der er da fjernesyn ligesom hjemme :rolleyes:

Et billede af omtalte højteknologiske kondicykel: (læg mærke til saddlerne)

post-12-1037771730.jpg

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

(læg mærke til saddlerne)
:D :lol: :D (Jeg forstår hvad du mener Arne)
Bagefter fik Mette lokket mig til at prøve en Cross Trainer

En cross-trainer er faktisk overaskende god træningsmaskine og bedst af alt: Den er skønsom for ledene. Det er faktisk muligt at få en rigtig god omgang træning ud af sådan en fidus. ;) Men som med alt andet så får man DOMS hvis man ikke er vandt til en given udfoldelse.

vågnede første gang 4.30 - tænke - hold da op jeg er slet ikke blevet øm af den løbetur mv

Husk nu at D'et står for Delayed, forsinket. :devil:

Ellers er det godt at se dig igang med løbetrænigen! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share