Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

Der er grænser for hvor lang trærene vokser ind i himlen <_< B)

Jeg forsøgte at ro en 5000 m i CII her til aften - det gjorde jeg da også - men der var ikke rigtigt noget at fyre med - så jeg luntede igennem, uden af forcere i et moderat tempo på 2.20 til 2.25/500 m - og fik da brændt lidt kalorier af!

Jeg har aftalt en test af min maxiltoptagelse til den 9/12 - så nu skal træningen rettes ind i forhold til at opnå det bedste mulige resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan går det med vægten Arne?

Du har jo i din gamle kampform igen. Træning flere gange om dagen - og forskellige former for træning. Det kan vel kun gå i den rigtige retning.

O.k. jeg er nok næsten mere utålmodig end du er (jeg mener det er jo ikke så længe siden du prøveløb dine sko på en rigtig løbetur).

Link to comment
Share on other sites

Multitræningseftermiddag i Multisport

En frieftermiddag kan i princippet bruges til mange ting – lige for øjeblikket kan jeg kun få øje på træning! B) :bigsmile:

Det var dagen hvor Crosstraineren skulle tages i besiddelse – og så skulle jeg passe lidt vedligeholdelsesarbejde med vægtstangen – ikke optimalt at blande cardio og styrke inden for få timer – men det går nok en enkelt gang. :rolleyes:

Min ”gamle” udgave af Photoshop vil ikke køre under XP, så heller ingen pulskurver denne gang

Jeg var på crosstraineren 2 gange 15 min – med en lille time imellem. Det skyldes at jeg syre til omkring de 12-15 min – så jeg får mere ud af det på den her måde. Jeg ”gik” med en kadence fra 70 og op til 105 i slutspurterne – i det mest af tiden var kadencen omkring de 75.

Det tog ca. 5 min at komme op over 170 i puls – jeg holdt mig så omkring de 170-175 de næste 5 min, og så var det fuld skrue de sidste 5 min – med en puls konstant over de 180. Første gang sluttede jeg på 187, med et gennemsnit på 171, anden gang på 190, med et gennemsnit på 172.

Det er nemt at holde et konstant pulsniveau hvis man vil, og jeg har ikke haft det så sjovt med hårdt cardioarbejde – udover spindingen – meget længe. Som B_skaal konstaterede med et grin da jeg luftede min begejstring: Godt med nyt legetøj!

Imellem de to omgange på crostingen, udrette jeg følgende

4 x 8 triceps i kapeltingen

3 x 8 x 45 kg bænkpres

5 x 5 x 60 kg BB row (her blev det virkeligt set inderligt på mig fra de få andre tilstedeværende – jeg tog stangen fra bænkpres ud på gulvet – det ser man åbenbart ikke tit i Multisport)

3x5x35 kg Military press

Jeg giver træningen 2 karakterer: Styrke 2 x :banana: , Crosstrainer: 4 x :banana:

DaDane - jeg ved ikke med vægten - den går helt sikkert ned - men jeg vejer mig ikke så ofte - men jeg skal nok få det gjort snart - så I kan følge ordentligt med :) Tak for at du bliver ved med at forholde dig til min træning mv. :wave:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

(her blev det virkeligt set inderligt på mig fra de få andre tilstedeværende – jeg tog stangen fra bænkpres ud på gulvet – det ser man åbenbart ikke tit i Multisport)

Hæhæhæhæhæhæhæ, sådan er det også der hvor jeg træner. Skal altid låne bænkpres-stangen, når jeg laver military, bent åge, front squat og dødløft.

Det skaber altid en hvis mumlen, undren og banden.

- Undren, fordi de ser på som om jeg er sindsyg (hvad laver han - vi har jo maskiner til alle disse øvelser) :retard: :retard: :retard:

- Banden, fordi folk i mellemtiden ikke kan lave bænkpres :tongue: :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt mener jeg, at for få ting her i verden er lavet til voksne mennesker...

Jeg ville lave backextensions i dag - der er en tilforladelig udseende bænk til formålet i Multisport - men den tværstang der skal holde fødderne er for kort! Jeg var lige ved at stå på snuden ud over kanten - :devil: Jeg må vel se at blive lidt mindre så jeg kan være i den......

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Spinning i Multisport den 29/11

B_skaal var tilbage på podiet denne fredag - så ingen gentagelse af sidste fredags negative oplevelse. En frisk gang spinning til musik fra min teenagetid :D Spurten blev kørt til gode gamle "Popcorn", verdens første elektroniske megahit. Vi fik også "Birthe" - er ved at lære at leve med det :rolleyes:

Jeg tyvstartede med et lille kvarters hyggekørsel omkring puls 150 - så jeg var varm fra starten. I selve timen sprang jeg kun meget lidt stående arbejde over - nogle gange ventede jeg 10-15 sek med at komme op - nogle få gange var jeg lige nede at sidde et øjeblik. Jeg køre efter pulsen - jeg har hele tiden et vindue jeg køre efter - de første minutter 155-165- så 160-170 - i en stor del af timen er det 175-185 der gælder. Hvis jeg kommer over 185 slækker jeg en smule - eller sætter mig ned, indtil pulsen er faldet 4-5 slag I de sidste 4-5 minuter er det bare klampen i bund! Som det kan ses på puls kurven ( :w00t: ) var der indlagt nogle "aktive pauser" i programmet, efter 9, 22, 32 og efter ca 40 minutter.

Det var en super time hvor det kørte fint for mig. En slutpuls på 195 og en snit puls på 174 er meget tilfredstillende - lige som det er meget tilfredstillende, at så meget af arbejdet lå over 85-90% i relativ intensitet, udregnet efter makspuls 196 og hvilepuls aktuelt på 55.

Gennemsnitspulsen på de 174, svarer til en relativ intensitet på ca 84% - det er ok - målet er at komme op i nærheden af 90% i de 45-60 minutter der trænes i.

Jeg kunne måske godt havet turdet en lille smule mere i det stående arbejde - derfor "kun" 4 x :banana: for denne træning

PS: INGEN dumme bemærkninger om hastighedsaksen til højre - en lille fejl i produktionen.

post-12-1038607517.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Løbeturen her til morgen blev kort :( Jeg konstaterede efter 10 minutters opvarmning og 6 minutters tungt, tungt løb, at det bare ikke var dagen - oven på en torsdag og fredag hvor jeg gik 10 % ekstra til den. Jeg forsøger igen i morgen :)

Træning uden for bedømmelse.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Gennemsnitspulsen på de 174, svarer til en relativ intensitet på ca 84% - det er ok - målet er at komme op i nærheden af 90% i de 45-60 minutter der trænes i

Tak for kaffe, siger jeg bare. Du går sandelig til den! Respekt!!! :yeah:

Har du for nyligt fået lavet en test, så du kan tjekke om det er realistisk at komme helt op på 90% i snit? Det handler om hvor din AT ligger. Jeg vil i hvert fald ikke anbefale, at nogen ligger med en gennemsnitspuls over AT i en spinningtime. Ikke så meget fordi det er farligt eller ubehageligt, men snarere fordi restitutionstiden bliver noget længere og forhindrer en i at træne nogenlunde effektivt i mindst 24 timer, måske 48-96 timer, alt afhængig af ens niveau og evne til at restituere.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jo tak Ziggymund

hehe jeg var lidt kåd da jeg skrev det med 90% - men det er nu meget godt at have noget at sigte på - det bliver næppe i denne eller i næste måned! Jeg ved fra "gamle dage", at jeg har haft høj kapacitet på dette område - men da var jeg selvfølgelig ikke 40 år... de 84-85% kan jeg da godt leve med - og jeg var på ingen måde syret helt til i går - der var mere at hente.

Men det var nok fornuftigt ikke at gå "efter det sidste" igår. Træning i dag, kunne jeg mærkes i morges, var meningsløs - så den spinning var ikke "ustraffet" - jeg er nu ikke totalt smadret - men træt nok til træning at ville være den mindre smarte ting at gøre - det var bedre at flytte hviledagen fra i morgen til i dag, selvom lyster har været stor i dag.

Link to comment
Share on other sites

Aftentræning. søndag den 1/12

8000 m i CII. Tempo 2.20 eller 37 minutter

Kedeligt, men på tide med en smule distancesearbejde. Må indrømme at planen var 10.000 m - men jeg gad ikke mere :chicken:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 48, d. 2/12

Gennemført træning

Roning i CII: 3 træningspas på ialt ca. 18 km

Løb/powerwalk: 1 regulært træningspas på ca 25 min og et kort på 16 min - mest gang

Spinning: 2 træningspas på 1 time per gang

Crosstrainer: 1 træningspas på 30 min

Styrketræning: 1 gang i TSK, 1 gang i Multisport

Ca 100 km på cykel i pænt, men ikke fuldt, træningstempo.

Form, humør, helbred og kommentarer til træningen

Formen er fortsat på vej op. Hvor den er finder jeg ud af næste mandag hvor jeg skal til VO2 max test. Jeg kan atter klare en pæn stor workload. Min spinningtime fredag var rigtig fed - jeg følte jeg kunne det hele. Den tur viste dog også, og det er der egentligt ikke noget overaskende i, at en time med en gennemsnitlig relativ belastning på 85% er hård kost. Hård træning i weekenden var ikke en option - men det er på den anden side godt nok at komme der op en gang imellem, jeg skal havet udbygget min evne til at arbejde rigtigt hårdt.

Crosstraineren er et hit, den er anderledes, knaldhård og er formentlig en god hjælpeøvelse til mit løb. Jeg overvejer at opprioritere den.

Løb er fortsat en god tilføjelse. Jeg har stort set overvundet min blufærdighed, men I ser man trods alt ikke lørdag eftermiddaglangs søerne -ikke endnu ;)

CII spiller fortsat en god rolle i min træning

Styrketræningen er lige nu ren vedligeholdelse.

Spinning er det jeg holder mest af lige nu.

Cyklingen på MTB er ikke kommet igang endnu - den er fortsat ikke renoveret færdig, det skal jeg se at få gjort.

Motivationen er i top lige nu. Træningen har klar første prioitet i den kommende tid. Jeg har en del dage fri fra arbejde - det skal bruges til træning.

Panlægning får vente til i morgen - jeg skal bruge resten af i aften til lidt langtidsplanlægning.

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning, tirsdag 3/12

Jeg kunne møde lidt senere på arbejde i dag – så der blev plads til en omgang morgenspinning.

Det var en hård omgang – måske har resten af verden ret når de påstår at man ikke fungere optimalt klokken 8 om morgenen. Jeg begyndte at få det svært efter 15 minutter, men fik mig kæmpet igennem, så det endte med at blive en udmærket træning. Jeg kørte med mine landevejssko med SPD klamper – nogle af pedalerne hos multisport er dobbelte – Look på den en side og SPD på den anden. Det gav en del problemer og kostede et stop på 2-3 minutter, så det gentager jeg nok ikke.

Mette havde ladet Birthe og hende røde gummibåd blive hjemme blive hjemme. Det var lige før jeg savnede hende ;) :tongue:

Gennemsnitspuls 169 – maximal puls 191. Køretid 52 min. – heraf 43 min med puls over 160. Pulskurve indsættes i aften.

Det var ikke så sjovt i dag – men en godt gang træning til 3 x :banana:

Jeg havde planlagt også at gå til spinning i aften, men det kan ikke lade sig gøre, og jeg havde nok fravalgt det alligevel. Det bliver enten løbesko eller CII

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Pulskurven fra morgenspinningen. De 172 der står som gennemsnitspuls. er når opvarmningen, de første ca 7-8 min, trækkes fra. For hele timen var den 169.

Min ene skoklampe gav problemer efter 38 min, så det dyk der er frem til omkring 40 min var ikke tilsigtet. Puklerne afspejler alle stående arbejde eller intervaller mellem 1 min stående i enkeltakt, vekslende med 30 sek sidende med dobbeltakt. (i forhold til musikken). Spurten blev kørt siddende, men med meget høj belastning og kadance.

Kurven afspejler en veltilrettelagt time!

post-12-1038937908.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide den grønne skala til højre, med km/t... Er det ikke træls at køre 200 km/t på en cykel uden baghjul? :hehe:

Jeg kan kun sige. at jeg glæder mig til foråret, så kommer der baghjul på - det bliver det eneste nogen ser :lol: :w00t:

Skal huske at vælge en anden kategori i programmet end cykling når jeg overføre data...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være at den skriver max puls som 197, når grafen kun viser lidt over 190?

De to tal for maxpuls og hvilepuls til højre er faste - de angiver min aktuelle maxpuls og hvilepuls - i det omfang at jeg husjer at rette i programmet, hvad jeg netop har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Aftenløb i Fælledparken d. 4/12-2002

10 min powerwalk som opvarmning

5 x 3 min løb med 1 min gang imellem

Udstrækning

Slutpuls i intervallerne 154, 157, 156, 160, 163. Jeg blev modigere hen af vejen :)

Det begynder mere og mere at ligne løb! Jeg hold mig igang alle 3 min hver gang, ind imellem på kanten af løb og gang til sidst, men det går hastigt fremad. Nok mest fordi jeg er ved at finde mine grænse, jeg er stadig en meget stor dreng, så det er nok klogt at udvise forsigtighed.

Spinningen fra i går sad stadig i mine ben, men jeg vedtog at være ligeglad og efter 15 min var det helt ok.

4 x :banana: for den træning.

Link to comment
Share on other sites

Løber du også rundt i fælledparken om aftenen?

Så kan det være at vi render forbi hinanden en dag.

Jeg er nem at kende. Jeg er helt rød i hovedet og hiver desperat efter vejret. Nogle gange må jeg stoppe op for at få pusten igen. Så kalder jeg det intervalløb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nem at kende. Jeg er helt rød i hovedet og hiver desperat efter vejret. Nogle gange må jeg stoppe op for at få pusten igen. Så kalder jeg det intervalløb.

:D :lol: Jeg tro nu nok jeg kan genkende dig fra MOL træffet sidst - også selv om du er rød i hovedet af anstrengelserne!

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning og træning i crosstrainer i Multisport, d. 5/12

Endnu en lang session i Multisport for at få lidt pause mellem styrketræning og konditionstræning.

Dagens styrketræning

Dødløft:

1 x 10 x 60 kg

1 x 8 x 70 kg

1 x 6 x 80 kg

BB rows:

8 x 3 x 50 kg

1 x 4 x 62,5 kg

Bænkpres:

3 x 5 x 60 kg

Træning i crosstrainer

10 min opvarmning med 60 -65 steps/min og moderat belastning (ikke med på pulskurven, bortset fra ca. de sidste 90 sek) - puls 155-162

21 min intervalarbejde - maskinen skifter belastning efter indlagt program - jeg kan selv regulere skridthastigheden. Jeg kørte først progrtammet igenne på 15 min, derefter på 6 min. Maskinen afvikler de samme belastningstoppe, men ændre bare tiden per interval.

Lå konstant igennem programmet på 70-74 steps/min - stigende til 85-90 i de sidste minutter.

Gennemsnitspuls for intervalprogrammet 169, højeste puls 181. Gennemsnit for heleprogrammet var formentligt ca. 164-166.

Atter en god træning i crosstræneren - skal måske også forsøge mig med nogle længere programmer på 45-60 min.

3 gode x :banana: til dagens træning.

Dagens pulskurve:

post-12-1039100738.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share