Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

Aftentræning, den 20/11

Jeg er meget, meget træt. Så det er blevet til 5000 m i CII - de første 1000 m efter 2.20/500m, resten efter 2.08 - det er jeg egentligt godt tilfreds med! 3 x :banana:, både for i dag og i går aftes.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå jeg har bragt billeder af cykler, romaskine og sko - hvad med manden, høre jeg det imaginære publikum spørge? :D

Sandheden er, at jeg endnu ikke har kunnet finde et billede, der var ufordelagtigt nok til, at jeg har villet bringe det!

Den unge kanonfotograf Watts - kendt som det unge sjællandske håb i styrkeløft - har nu klaret det problem!

Da jeg stod på podiet, som speaker under 3 kampen på træffet, har han sneget sig ind på mig, taget et billede af mig nedefra, og med en flot indfanget skygge til venstre, en skygge der på fantastisk vis gør mig endnu mægtigere! Effekten forstærkes fantastisk af mine lyse oversize joggingbukser, som jeg har brugt de seneste 50 kg :devil: .

Billeder lever således op til alle mine kvalitetskrav! Så her er det:

post-12-1037817983.gif

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i USG, den 21/11

Tiden var knap– så det blev ikke til så meget.

Jeg kan godt mærke at bentøjet for tæsk dagligt pt – og at det var længe siden sidt med squat.

Efter lidt backextensions og crunches som sædvanligt, blev det til:

Squat

1 x 8 x 40 kg

1 x 5 x 60 kg

5 x 5 x 70 kg

Inden de 70 kg forsøgte jeg med 80, som jeg havde regnet med at jeg kunne klare, – det var for tungt – det blev til 2 reps uden dybde.

BB row

3 x 5 x 60 kg

1 x 5 x 65 kg

1 x 3 x 65 kg

Træk til bryst

3 x 5 x 60 kg

Bænkpres må klares i morgen i Multisport.

2 x :banana: for den træning

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Hvor skal jeg træne i dag? Det er ved at blive et godt spørgsmål

Vores træner til styrketræning er blevet fyret, på en - i mine øjne, ikke alt for fin måde. :sneaky: :chicken:

Det aktualisere mine overvejelser om at søge nye græsgange. Multisport, som har den fordel, at jeg allerede er medlem, har en ok bænk, det kan lade sig gøre at dødløfte og håndvægtene rækker indtil videre til mig. Men squat kan kun forgå i et smithstativ - og det gider jeg ikke! Men ok facileteterne kan indgå.

På mandag skal jeg på besøg i en styrkeløfterklub - så hvem ved om jeg ender i sådan en - så bliver jeg vel nød til at ændre i mottoet ude til venstre....

Jeg synes det er fedt at min træning pt. forgår forskellige steder - jeg er lidt træt af hjemmetræning - inkl cyklen - cyklen opfatter jeg faktisk på en måde som hjemme - selv når dern er 30 km ude på landevejen... og det er lidt træls, men det ændre sig nok igen til foråret :)

Så planen kunne være en 2-3 dage ugentligt i Multisport med spinning, crosstrainer og evt noget styrketræning, kombineret med 1-2 dage i TSK eller andet tilsvarende sted- Og så skal jeg selvfølgelig fortsætte med at løbe...

En sidste ting er, selvom jeg helst ikke vil indrømme det, er at jeg kan konstatere at træning fungere bedre om eftermiddagen/aftenen end om morgen - især når det gælder om at løfte jern - et andet godt argument for at droppe de 2 gange 6.50 til 8.00 i USG.

Jeg kan mærke at i morgen bliver en rigtig DOMS dag i mine quads - så det stående arbejde til spinning bliver skønt.... (mit center indsistere på, at det hedder "Body Bike" - sjovt udtryk......

Link to comment
Share on other sites

Et omskifteligt liv i træning, 22-23/11-

En spinning nedtur og en løbeoptur

Fredagsspinning

Fredag mødte jeg op til en spinningtime. Jeg så meget frem til at blive banket godt igennem – den eventuelt eksisterende faste læser af denne klumme (undskyld mig – jeg kan godt lide at være lidt krukket…) vil vide at jeg er kommet til at holde meget af spinding. Jeg havde haft en møgdag – men det plejer træning at hjælpe på – sådan skulle det ikke gå denne fredag…

Vi havde en for mig ny instruktør – spændende i sige selv med lidt afveksling. Starten var også lovende, han var meget engagerende og klart en personlighed der fyldte rummet ud. Her var en der kunne få en til at arbejde hårdt – og det kunne han. Han viste tydeligvis også meget om hvordan man skal side på en cykel. Jeg kunne også godt lide hans still med rolige små pauser uden musik.

Som timen skred frem steg min frustration desværre – der var meget stående arbejde – og det er helt ok – det er jeg ved at blive helt god til! Men – det forgik i meget lavt tempo – med kadencen under 60 meget af tiden. Vi skulle stå op med bagdelen bag sadlen – med meget høj belastning, (kan reguleres let under kørsel på en spinningcykel) det skulle give ”baller af stål”. efter 15 min blev det meldt ud "vi har brændt fedt af nu" – igen vil mange sikkert vide, hvilken reaktion det gav i mit hoved – langsomt sejt arbejde – ”vi brænder fedt” YYYYRERRRKKKKK…

Noget helt andet, end hvad jeg var kommet efter, og træningsmæssigt giver det ikke mening – alle til stedet i rummet, inkl. fitnessdullerne – ville have bedre af en god gang spinding med fart på – og så lave nogle squat en anden dag…

Jeg kunne ikke holde min kæft og brokkede mig med en kommentar, som kun kunne høres som et surt ”Du gør det HELT forkert” – og det skulle jeg selvfølgelig ikke havet gjort – jeg fik dog sagt undskyld til den i øvrigt meget tiltalende mand – ejer af stedet vist i øvrigt – bagefter.

45 min inde i timen var mine ben, præget af squat dagen før og det langsomme arbejde, ristede, det sammen med, at min motivation var blevet til frustration, betød at jeg stod af.

Den træning får en lille enkelt :banana:

Lørdagsløb

Denne morgen vågnede jeg træt i hovedet og temmelig smadret i kroppen. Jeg fik noget mad og gentog og gentog for mig selv – du SKAL ud og løbe Arne!

Jeg prøvede ”Litopsitricket” – se hendes log fra den 22/11 – det virkede ikke med tøjet – det hjalp lidt at tage pulsbæltet på – motivationsniveauet steg dog først til ”positiv” da jeg tog løbeskoene på – jeg har ikke haft sådan nogle i 22 år – det er som om det først er nu hvor jeg har fået dem, at jeg for alvor oplever, at jeg er på vej tilbage til et liv, hvor sport bliver den integrerede del af mit liv, som det har været i over 30 af mine 40 leveår… Så skoene bliver fremover ”Arne tricket” - til forførelse af en ugidelig krop der ikke gider løbe liige nu”.

Jeg havde heldigvis ikke set at det var regnvejr – så er jeg ikke sikker på at jeg havde fået skoene på – det var faktisk ok at løbe i regn.

Fælledparken og græs duer ikke i det vejr – så det blev i stedet løbernes hovedvej i København – grusstien rundt om Sortedamssøen – den har den fordel at jeg har 10 skridt der ned – jeg havde jo ellers sagt til mange, at der kommer jeg ikke før jeg er en gazelle – måske en lidt stiv og gammel en – men ikke en elefant som nu...

Jeg gik en kvart runde rundt og tilbage samme vej – det tog lidt over 10 min. Derefter gik det i skiftevis løb og gang lidt over en runde rundt – ca. 3 km. Jeg løb mellem 90 sek. og op til næsten 3 min af gangen og gik i 45 sek. Jeg afviklede ialt 8 løbeperioder på distancen. Det var klart bedre end sidst. Det tog 22 minutter. Pulskurven er helt anderledes end ved cykling. Pulsen stiger lynhurtigt til et plateau på 155-160 og falder hurtigt til 75-80 når jeg begynder at gå – det ligner en firkant tone på et oscilloskop. (gamle hifi- eller elektroniknørder vil vide hvad jeg taler om) Det er fortsat perifære begrænsninger der tvinger mig til at holde pauser – hovedmotoren kan sagtens klare det – musklerne kan ikke - endnu.

Jeg løb længere ad gangen denne gang – og det føltes bedre. Det kommer bag på mig – men jeg – goddamit – kan faktisk godt lide det – SÅ er det sagt…

Måske løber jeg allerede i morgen igen – hvis mine ben vil det – og whiskyklubben i aften ikke går amok…

Bedømmelse af løbetræningen: 4 x :banana: - der skal være plads til forbedringer

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg løb længere ad gangen denne gang – og det føltes bedre. Det kommer bag på mig – men jeg – goddamit – kan faktisk godt lide det – SÅ er det sagt…

Bedømmelse af løbetræningen: 4 x :banana: - der skal være plads til forbedringer

Sådan Arne! Du er for sej! :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Åh jeg er så glad for at høre at det alligevel, trods ringe ods, kunne fænge dig :bigsmile: inden du ved det løber du "det mest effektive løbeprogram" og who knows hvad det så fører til derfra? Great at høre om andres nyopdagede løbeglæde.... hvem er det nu der har den signatur: "må godt vejr følge den der træner"?.... gid vejrguderne må være med os. Og nu vil jeg så kridte skoene og dappe ud på de regnvåde landeveje, mens det stadig er lyst.... min "mørkerute" er nemlig for smattet når det regner"

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne!

Jeg har også været ude at løbe en "rigtig" tur for første gang i lang tid - det er nu skønt når man først lige kommer i gang... Jeg havde stien nede ved Odense Å for mig selv (der er ikke andre tumper, der gider løbe i regnvejr), og selvom det gik langsomt i forhold til hvad jeg kunne engang, synes jeg alligevel jeg fik noget ud af det, både for benene og kondimæssigt (jeg har ikke lavet noget særligt for min kondi længe).

At komme ind i varmen igen efter en tur ude i det kolde vejr er uforligneligt! Så ville jeg faktisk ikke bytte løbeturen i regnvejr med én i solskin. Man har en helt speciel fornemmelse i ansigtet af frisk luft og varme.

Skønt :sweetsun:

Link to comment
Share on other sites

hej Arne

jeg er ked af at jeg ikke kunne være der i fredags - diamantbryllup hos bedsteforældre trak mig pligtskyldigst væk fra hovedstaden, og jeg kunne ikke nå at komme tilbage.

Ja, Bangs har sin egen kørestil - de er allesammen vilde med ham i Multisport, men det er mere "personlighed" end teoretisk viden, der bærer ham frem. På hans 1'er timer er langt de fleste fx syret til under opvarmningen, fordi han allerede pisker der - og så ved vi jo alle at færre watt føles af mere... men det ved han ikke. Han er ikke ejer, men ejerens bedste ven gennem 25 år, så kritik af ham kommer man ikke langt med, desværre, jeg kunne godt have lyst til at ruske ham lidt ind i mellem. Håber du fik sagt lidt sandhed midt i din undskyldning. Jeg er tilbage på fredags med en intensiv, velopbygget, fedtforbrændende, iltoptagelsesboostende, musikalsk omgang og håber også at du er.

Det er for blæret at du får løbet. :treadmill: det er bare derudad med dig.

- Mette

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

Tillykke med dit løb :respekt:

Jeg har ikke sådan en fint pulsur som dit - men jeg føler at min puls gør som du beskriver (jeg er nok hvad du vil betegne som en gammel elektroniknørd - så jeg ved hvad du taler om).

Jeg har det ligesom du har det - jeg kan cykle (med en god puls - og godt tempo) meget længere end jeg kan løbe. Jeg har det dog ikke helt på samme måde med at "hovedmoteren" ikke er problemt. Jeg forstår ikke rigtigt hvad der driller mig - da jeg cyklede kunne jeg være BADET i sved - og stadig kæmpe - den går bare ikke med løb - men jeg føler det er pulsen/åndedrættet der holder mig tilbage

Anyhow - jeg vil godt lige sige det igen

Tillykke med dit løb :respekt:

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag bliver hviledag – beskeden fra kroppen er ikke til at tage fejl af. Jeg var ristet i mine quads i går – det er ikke så slemt i dag. Men mine m. biceps femoris og m. soleus (ydre haser og ydre lægge) kan godt mærke, at de har skullet udføre noget udvandt arbejde på løbeturen – og i sær m soleus har også skullet arbejde med, at holde stabilitet i det stående arbejde på spinningcyklen, Så det bliver en slappe søndag. :bigsmile:

AF, Litopsi, Sputnik , DaDane og b_skaal -tak for kommentarer og opbakning – dejligt at I følger med og gider skrive fra tid til anden!

Jeg kan godt genkende hvad du skriver om at komme ind udefra AF – det var igen en af de oplevelser jeg havde ”glemt" fra min første tid som aktiv. :)

DaDane – det er ikke så usædvanligt at en ny aktivitet føles sværere – da jeg begyndte i romaskinen havde jeg den samme oplevelse i forhold til cyklen hvor jeg følte mig som ”verdensmester”. Kapilæsystemet er udviklet specifikt i forhold til den træning man laver – så det er en af flere forklaringer på det.

Mette - du er tilgivet for at passe dine familierelationer ;) :) . Det var sjovt nok at prøve noget nyt med Bangs. Jeg fik ikke sagt så meget til ham bagefter – der skulle enten siges meget lidt eller rigtigt meget – og jeg tror ikke lytteparatheden var så stor. Det er en skam at han ikke ved bedre – for han er meget engagerende. Du har ret med opvarmningen. Jeg tror jeg talte 7 eller 8 ”ordre” på ”mere belastning” i løbet af de første 5-8 minutter. Helt galt at udsætte begyndere for dette program – med en masse stående kørsel med strakte underarme og røven bag sadlen. vil jeg mene – DOMS dagen efter vil være voldsom – og helt uden positivt formål. Glæder mig til næste fredag! :)

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Mandagsstatus for uge 47, d. 25/11

Udført træning:

Løb: 2 træningspas af 30-35 min

Roning i CII: 2 træningspas på i alt 10 km

Spinning: 1 træningspas af 1 time

Motionscykel/Crosstrainer: 1 træningspas af 40 min

Styrketræning: 2 gange

Dertil kommer ca. 150 km på cykel i almindeligt tempo,

Denne uge synes jeg at det ser så spagt og beskedent ud. Sandheden er, at jeg dels for første gang i meget langt tid gennemførte det planlagte program, samt at det ligeledes er den hårdeste træningsuge i lige så lang tid.

Det vigtigste er at jeg kom uventet godt i gang med løbetræningen. Det var svært at få kroppen til at løbe, det virkede som om jeg havde glemt hvordan. Da jeg først kom i gang var det fysisk nemmere end jeg havde frygtet. Tag ikke fejl – jeg ligner en tigertank på line når jeg løber – men den løber sgu… At jeg ikke hader det, ja ligefrem i skrivende stund glæder mig til næste tur i morgen tidlig er absolut uventet. Korts sagt løb er indtil videre en positiv historie.

Form, humør og helbred

Fremgang på alle områder – det er hvad jeg vil skrive om det i denne uge – jeg tror det kommer til at fylde meget i næste uge.

Planlægning

Nogle få ændringer – onsdag og lørdag. Crosstraineren er bl.a. kommet ind i programmet.

Alle hverdage: cykel frem og tilbage til arbejde i moderat tempo - 24-25 km/t på MTB

Mandag: styrketræning

Tirsdag morgen: løb - 2-4 km og stigende

Tirsdag aften: spinning

Onsdag morgen: Crosstrainer/motionscykel

Onsdag aften: CII arbejde, 6000-8000 m

Torsdag: Styrketræning

Fredag eftermiddag: spinning

Lørdag morgen: løbetræning

Lørdag eftermiddag korte intervaller i CII

Søndag Træningsfri - eller en længere cykeltur hvis jeg har lyst.

Samlet vurdering af uge 47:

Der var enkelte skønhedspletter, en lidt ustruktureret træning tirsdag aften, hvor jeg til gengæld ”opdagede” kvaliteterne ved crostraineren (Opdagede skal læses som – bukkede under for b_skalls pression..) Spinningen fredag var heller ikke helt vellykket. På grund af løbetræningen vil jeg alligevel lade begejstringen løbe af med mig denne ene gang – og give min egen træningsuge de maksimale 5 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

På besøg i TSK

Det unge sjællandske styrkeløfterhåb Watts, havde inviteret mig på besøg i Tårnby Styrkeløfts klub denne dag. En interessant oplevelse. Jeg er vant til at træne under meget polerede forhold i USG, der holder til på Københavns Universitet. Det her var alt andet end poleret Gamle filttæpper og lokaliteter der lignede en hver svigermors mareridt om en ungkarlehybel søndag morgen :devil: B) Hyggeligt! Og det mener jeg faktisk. Der var nogle biceps-bryst fetichister der trænede incline - men ellers en flok hyggelige og gæve styrkeløfterer. Jeg er ret sikker på at TSK snart har mig som medlem.

Jeg trænede dødløft og lidt bænk med Watts, og lidt DB row til sidst.

Dødløft:

5 x 60

5 x 80 (lidt usikker på om det var sådan vi kørte opvarmningen)

4 x 100

3 x 100

1 x 100

2 x 100

Bedre end sidst - stadig et stykke fra MOL træf. Tyngdekraften i TSK er altså en mellemting mellem i HSK og i USG :tongue:

Bænk:

6 x 40

5 x 60

3 x 60

2 x 60

DB row

5 x 7-8 x ?? kg (tilstrækkeligt!)

En hyggelig og ok træning - min lænd er totalt ristet lige nu

3 x :banana: til den træning.

En stor tak til Watts for introduktionen til stedet. Jeg skal nok lade være med offentligt at kalde dig "the cardiokid" pga din squat i dag :bigsmile:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Min træning i dag med Watts gav andledning til nogle overvejelser om tilrettelæggelse af træningen. Jeg har ikke helt lagt mærke til det før, men mit svage punkt i dødløft er fra ca. 25 cm over gulvet. Det er helt klart mig lænd der ikke kan klare presset - mine ben sparker løftet godt i gang - og min gode styrke fra Rows slår også igennem. Så spørgsmåålet er hvordan keg bedst for styrket min lænd - stiff leg dødløft og dødløft fra skiver er måske en ide. Dødløft er en øvelse med stort potentiale - så den vil jeg gerne forbedre mig i.

Jeg har en del fridage i den næste tid - så måske det skal bruges til nogle lidt længere styrketræningsdage, så der kan blive plads til nogle hjælpeøvelser.... På den anden side kan tiden også bruges til at få brugt nogle kalorier.... livet er fulde af svære valg B)

Det var ligeledes tydeligt, at svagheden i min bænkpres er triceps - men det betyder mindre for mig. Jeg fortsætter med at træne bænkpres som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Det var ligeledes tydeligt, at svagheden i min bænkpres er triceps
Alting er måske ikke så tydeligt, som det umiddelbart ser ud. Jeg læste idag følgende omkring Sticking Points i de tre konkurrenceløft:
Let us look at and analyze sticking points. Most people believe or tend to think sticking points are bad (but they are not if they are at the right spot) and they believe wherever the weight tends to stop, that is the sticking point and that if they work that spot "they shall overcome". This is a fallacy also, so now that you think I am crazy or such, let me logically prove my point.

Let us take an example of the bench press. Someone pushes it 2-4 inches from the top, now almost all of us would say, "oh he needs tricep work, because the bar stopped at the top and that is where the tricep starts/stops". Sometimes this would be true if the bar off the chest is very slow, grinding its way slowly up and then stopping. But in most cases one explodes off the chest and pushes, gradually slowing till he almost reaches the top and then stops. The speed of the bar in the bench press is responsible for how far he ends up (as well as a bench shirt if he has one on). To simplify the argument let us state for example that in the bench, the pecs are used first at the bottom. Then the deltoids kick in. Then the triceps, depending on where your hand placement is, The height of your chest (i.e. the distance the bar travels).

These will dictate as to when each muscle groups kicks in. There are other things that influence it as well, such as the speed of the bar, the length of the limbs, etc. But to keep it on a simple level we will use the previous mentioned items.

Ideally you want each muscle group to kick in as late as possible, i.e. your deltoids would not kick in till you reached half way and the triceps perhaps three fourths of the way up. Now this is probably not the case but it would be ideal. As you blow the bench off your chest for previously mentioned reasons we feel the delts kicking in, then the triceps. If you stall out toward the top, in actuality the deltoids are the weak spot. Because of speed and a bench shirt (if used) the bar is carried into the tricep zone. If you get the bar close to the top, just after the triceps kick in and it stalls it could be the triceps but most likely not. The stall out for triceps would be almost at the finish, as the stall out for the pecs would be just a few inches off the chest. Many people grasp the idea immediately, but many or most do not understand. using this logic, go to the muscle group before the stall out zone and do extra work in that area.

Ideally the sticking points should be at the bottom of each lift. Squat at the bottom, bench at the bottom and deadlift on the floor. If all of your muscles have been worked evenly you should be able to finish anything you start, ideally. Most do not, that is why we go back to each sticking point and work those areas.

See if this will help each of you to work the right areas that need the most work in improving your lift.

Det er en lidt utraditionel indgangsvinkel til dette emne, og jeg laver muligvis på et tidspunkt en separat tråd med dette citat for at få nogle synsvinkler fra de kloge herre på dette site. Men jeg synes i hvertfald det noget man bør give et par tanker, når man overvejer sine egne svage punkter.

Citatet er i øvrigt hentet fra dette link:

Newsletter

Link to comment
Share on other sites

Godt indput Beleriand_K (ærger mig for øvrigt at jeg ikke fik talt lidt mere med dig på træffet)

Mht til dødløft er jeg helt sikker på at min lænd er for svag - det er der andre indikatorer på end hvad jeg lan løfte - jeg vil følge linket og læse videre...

Link to comment
Share on other sites

Morgenløb d. 26/11-02

Svær morgen at fortolke. Jeg følte mig ikke klar efter opvarmningne - jeg var tung på en hver måde. Så jeg måtte snyde mig selv.. Jeg blev på den samme side af Sortedammen og luntede frem og tilbage - hver gang jeg passerede Fugleøen på midten - som er 30 m hjemmefra - måtte jeg så bare lunte forbi og liige tage en tur til. OK turen blev kortere end sidst - 10 min opvarmning, 12 min løb/powerwalk. Til gengæld viser pulskurven at jeg har løbet 8 min 30 sek af de 12 min - det er en fremgang - så alt i alt ok!

Jeg var senere afsted en sidst- så der var mange andre løbere - men nu synes jeg jo jeg høre til - så skråt op med blufærdigheden :bigsmile: 3 store :banana: for den træning.

I aften skal der spinnes!

Link to comment
Share on other sites

På mandag skal jeg på besøg i en styrkeløfterklub - så hvem ved om jeg ender i sådan en - så bliver jeg vel nød til at ændre i mottoet ude til venstre....

Og det har du gjort godt.

Lækkert når ens træning bliver noget større - nærmest en religion :lol: :bigsmile::blink:

Link to comment
Share on other sites

Aftenspinning, d. 26/11

Alle der har trænet et stykke td ved at der er 2 måder at været smadret på efter træning, den hvor man tænker "av hvor er jeg i dårlig form" og den hvor man tænker "yes det var fedt - hvor er jeg dejlig smadret". Denne dag har været den første i et stykke tid, hvor det klart er mulighed nummer to der gælder.

Jeg havde en dejlig spinningtime her til aften. Louise kunne virkelig få os til at arbejde og min puls fik lov til at komme pænt derop ad. Jeg komer aldrig til at forstå meningen med lav kadence-høj belastning arbejde - det var der en smule af midt i timen - men det trådte jeg bare igennem :) Timen var nok lidt for let for mig nu, den er annonceret som en begyndertime - trinnet efter "intro" - men den ligger på et godt tidspunkt for mig - og man bestemmer jo delvist selv.

Stående arbejde er ikke noget problem mere - selv om jeg da kunne mærke lidt fra dødløftet mandag i Gluteus maximus og i begge Quadriceps femoris.

Gennemsbitspulsen for hele timen 155 - 162 når opvarmningen "trækkes fra". Højeste puls 176. Ca 12 min over puls 170 blev det til og ialt ca 18 min over 165.

God træning til 3 x :banana:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Formiddagstræning d. 27/11

Planen sagde Crosstrainer i Multisport. Det forhindrede dagsprogrammet - det bliver så i morgen. Jeg vil udnytte øjeblikkets store motivation til at give iltoptagelsen et boost - så styrketræningen blivver lige skubbet i baggrunden de næste 14 dage.

Formidagen bød på 15/15 intervaler i CII roergometeret.

Menu:

1000 m opvarmning

20 x 15/15 intervaller Mål; gennemsnitsarbejde på 300 W i de hårde 15 sek -kadence min 36, max 38 - svarende til ca 1.50/500m - eller 70-72 m roning

750 m efter 2.15/500 m

15 x 15/15 med samme mål som ovenstående

Afkøling

De 300 W var et mål sat lidt over forventet evne. Det lykkedes næsten at holde i de første 20 intervaller - fratrukket det første tag i hvert intervall, var jeg konstant inden for -10+20 W. i "2 halvleg" holdt jeg den på -15+10 W i forhold til de 300 W

Vindmodstandsfaktor: 5

Puls:

Første sæt intervaller: max 165, snit 158

Andet sæt intervaller : max 169, snit 157

Jeg er kommet i for god form til at lave programmet på denne måde og med denne belastning, min puls falder "for hurtigt" i de 15 sek pause (let roning).

Alternativer: Arbejde hårderer i "pauseintervallet", belastningen på ergometer kan sættes op, flere intervaller, jeg kan veksle mellem 15/15 0g 30/30 som jeg har gjort før, eller jeg kan forsøge med 15/10 - mulighederne for at variation er heldigvis store.

Ok træning - en fornøjlse at kroppen fungere så godt og er kommet sigt hurtigt over træningen i går. 3 x :banana: for det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne,

Jeg er kommet i for god form til at lave programmet på denne måde og med denne belastning, min puls falder "for hurtigt" i de 15 sek pause (let roning).

Alternativer: Arbejde hårderer i "pauseintervallet", belastningen på ergometer kan sættes op, flere intervaller, jeg kan veksle mellem 15/15 0g 30/30 som jeg har gjort før, eller jeg kan forsøge med 15/10 - mulighederne for at variation er heldigvis store.

Det er da godt, at der er fremgang. :D

Med hensyn til belastningen, tror jeg ikke der er meget at hente ved at øge den på så korte intervaller, og generelt synes jeg personligt, at det er langt hårdere at ro med lille modstand, når man ror under 2 minutter pr. 500 meter (svarer vel lidt til at prøve at følge med Tour de France feltet i første gear).

Jeg tror du vil få mest ud af dit forslag med længere intervaller, måske tage en 45/30 i ny og næ.

God træning! :wave:

Link to comment
Share on other sites

og generelt synes jeg personligt, at det er langt hårdere at ro med lille modstand, når man ror under 2 minutter pr. 500 meter (svarer vel lidt til at prøve at følge med Tour de France feltet i første gear).
Ja det har også været fillosofien - ligesom jeg fortrækker høj kadence til spinning frem for sejt tråd...

Som aktiv roer var jeg ellers en tonser - jeg havde 1-2 cm højere gearing på mine åre end konkurenterne (størrer vægtstangseffekt på åren), for at kompencere for min ikke særligt fremragende teknik... så hvis jeg ikke havde 1-2 længder inde de sidste 200 m... ja så var jeg historie - spurt var ikke mulig...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share