Arnes log


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 723
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hurra - et indlæg i min log om træning!

Dagens redskab: CII

5000 m efter 2.30 - skulle holde igen, men er opsat på at gå stille og roligt i gang og ikke blive syg igen endnu en gang.

Godt at se at du er kommet i gang igen.

Som den store træningsnarkoman du jo er, må det ha' været hårdt at skulle ligge stille i næsten 2 uger.

Al træning i de nærmeste 2-3 uger bliver indendørs.

Vejret er sku' heller ikke til andet! :(

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning d.28/10

Denne morgen strammede jeg grabet en smule i CII arbejdet B)

1000 m efter 2.30/500 m

4000 m efter 2.25/500 m

Og så var jeg træt - 14 dage uden ordentligt træning overhovedet - og 10 dage med vekslende træning inden da, det koster- sådan er det.

Link to comment
Share on other sites

Træneren syntes det var en rigtig dårlig ide at gå til spinning i dag - "Du kan jo ikke lade være med at køre for fuld skrue når du først er der - og det er altså for tidligt". Det retteede jeg mig så efter - han har jo ret. Havde ellers glædet mig- men det for ente en uge - at dømme ud fra b_skaals log fra i dag er jeg da gået glip af noget - det er lige før jeg er glad for det :rolleyes:

Så det blev til denne morgen til det samme program i CII som i går - fra i morgen kommer der en smule intervaller på - elleres dør jeg af kedsomhed!

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne oh vise mand - jeg spammer lige din log med et spørgsmål :rolleyes:

Jeg har lige været omkring Føtex hvor jeg kom til at købe at par af de spinningsko fra deres tilbudsavis - jeg mangler ganske vist klikpedalerne på spinningcyklen, men de må komme snarest. Diadore nedsat fra påståede 799 til 399.

I forhold til mine nuværende cykelsko, er de en sand fornøjelse at have på med mine brede plader. Spørgsmålet er så, om det er dumt at købe et par mere til udendørsbrug? En måske vigtig oplysning er at de aldrig!! kommer til at køre i regnvejr. Er der i øvrigt den store forskel på spinningsko og alm. cykelsko?

Undskylder endnu engang, at jeg roder mine sko ind i din fremragende log, men jeg kender ingen at spørge i "den virkelige verden" - TF.

Link to comment
Share on other sites

Alm. cykelsko til raceren og spinning sko er næsten identiske. De modeller som jeg har set været beregnet til spinning er blot en smule bedre ventileret. Jeg vil ikke sige at det er nødvendigt med 2 par sko, men hvis du har pengepungen, fuld kunne du da godt købe et par udendørssko med lidt mere varme i, til brug i vintersæsonen.

Link to comment
Share on other sites

Spinningsko og cykelsko er ikke principielt forskellige. Der er en del, har jeg bemærket - men min erfaringsbase er ikke voldsomt stor, der køre med billige sko indendørs - det tror jeg er en fejl. Jeg spinner nu med et par ode sko med en stiv carbonsål - det er klart bedre, især i det stående arbejde, end de 600 kr. Shimano med nylonsål jeg først brugte.

Jeg tror godt man kan køre med de samme indendørs og udendørs - men som MR er inden på, så er det måske et dårligt kompromis. Jeg har et sæt sommer træningssko, et sæt tur sko, et par vintersko og mine spinningsko. spinningskoen er en sommersko med stiv sål og god svedtransport og ventilation - som jeg faktisk tror er mere velegnet end mange af de "spinningsko" jeg har set. Så sommersko og spinning kan måske godt være den samme - men hvis man køre meget holder de næppe mere end 1 år med dobbelt brug.

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen.

Jeg tror jeg køber et par mere, hvis de har flere, når jeg rammer en Føtex næste gang. Ikke fordi pengepungen er specielt fuld :cries: , men 400 bobs er mindre end hvad jeg gav for de sko jeg allerede har - og som er ret smalle for mine stakkels fødder. Skulle jeg køre i køligt vejr kan jeg jo bare bruge dem. Endnu en gang tak :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej arne jeg har skrevet et indlæg i generelt om min cykelcomputer, men der kom ikke rigtigt noget svar så jeg stiller lige dig spm. da du vist er den mest kompetente teknisk på cykelområdet:

Jeg er nu ved at være godt træt af min gamle cykel computer selve problemet er at den ikke er så god til at fange signalet, jeg har prøvet med en anden censor men det ændrer ikke ret meget. Anden ulempe den er er ikke trådløs. tredje ulempe den har kun det allermest nødvændige funktioner:

-fart

-gennemsnits hatighed

-odometer

-Triptæller

-tid(på trip)

-Maximum speed

-og ur

Jeg har selv fundet frem til følgene computere

Sigma BC1400 pris 209 kr

Specify language: English or one of 6 other languages

Current speed

Trip distance

Riding time

Average speed

Comparison actual / average speed

Stopwatch

Maximum speed

Trip distance meter

Cadence (optional accessory) (lidt træls den skal købes oveni)

Clock

Total distance for bicycle 1

Total distance for bicycle 2 (Det er simpelthen genialt da jeg ejer to cykler!)

Odo Size 1 + Odo Size 2

minus jeg ved ikke om den er trådløs

Total of all ride time since installation or

battery change

Den anden Vetta RT88 trådløs cykelcomputer 331 kr

Trådløs transmission (lækkert)

Speedometer

Gennenitshastighed

Højeste hastighed

Over/under gennemsnit

Odometer

Triptæller

Ur

Stopur

Cadence

Gennemsnits cadence

Maximum cadence (tre cadence funktioner!)

Auto start/stop

+Dens fede design, den kan fåes i US postal, iBanesto, cofidis, lampre farver og logo!!!!!

Hælder selv mest til Vetta RT88

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet hører vel næppe hjemme i en log. Anyway, jeg hedder jo heller ikke Arne. Sigmaen er en god computer, du kan købe et trådløst kit til den seperat, som skulle virke OK. SVJV kan du også købe den "født" med trådløst kit. Personligt synes jeg, at min Sigma BC 800 har rigeligt at byde på. Kadencemålere er IMO totalt overvurderet. Tæl dine omdrejningsantal i 10 sek. og gang med 6, det er ca. 100 kr. billigere. Når først du har lært at køre med en fornuftig kadence, så har du ikke mere at bruge måleren til og de ekstra kabler på rammen er heller ikke særlig fikst at se på, hvis du spørger mig. Den anden model, du omtaler kender jeg ikke. Men hvis du rigtig vil lire med computeren, så skulle du få fingrene i sådan en sag fra Specialized

post-12-1036071931.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eller hvis du har pengepungen fyldt skulle du tage og købe en Polar med cykelcomp. eller en ciclosport HAC4 (magen til min, du kan se mine grafer i min log.) Men begge er lidt dyre så hvis puls og andet gejl ikke er nødvendigt synes jeg en BC800 fra sigma er et godt valg. Kan købes ret billigt fra udlandet med trådløs kit.

Link to comment
Share on other sites

Tak til hessel :)

Vedrørende cykelcomputere må jeg erklære mig enig i hvad de andre herre har skrevet. Jeg er dog ikke helt enig med ziggymund - jeg har haft meget gavn af kadencetælleren - den betyder nok mindre og mindre, det er rigtigt - men denne ekstra finesse koster ikke meget - og kan jo pilles af igen.

Jeg har kørt med såvel Sigma som Polar - det er 2 meget forskellige produkter. Polarens berettigelse er muligheden for at overføre data til computeren og følge træningen den vej - som praktisk cykelcomputer er det faktisk mere besværlig end en Sigma.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satser på at MOL nu atter er stabilt - og at "vi" bare har tabt et døgn af vores kollektive hukommelse :) Jeg vil derfor atter indskrive følende:

Morgentræning den 31/10

Træning i CII roergometer

1500 m opvarmning efter 2.25/500 m

15 x 15/15 intervaller

1500 m efter 2.20/500 m

10 x 15/15

1000 m afkøling

Ialt ca 8000 m toning.

Dejligt at få noget intensitet ind i træningen igen! Jeg kan konstatere at jeg er noget ude af form, jeg kom omkring 15 m mindre frem, per 15 sek. interval, end hvad jeg før har kunnet - det er ca. 10-15 % - og det er meget.

Men hvad - det kommer vel igen på 2-3 uger :unsure::devil: B)

Link to comment
Share on other sites

Ærgerligt med formen, men godt at se du er igang igen  

PS: Sygdom er noget mærkeligt noget - for mig er det lige omvendt af dig. Træningen igår var formentligt den bedste jeg har haft endnu (altså lige efter to ugers sygdom

Ja det kender jeg godt - især med styrketræningen - hvis man i perioder har trænet med megen volumen - så kan man godt få den oplevelse. Men jeg var ved at komme op at ringe igen med min iltoptagelse - og det er altså anderledes, efter at man har trænet så længe som jeg efterhånden har - så straffer alle pauser ud over 4-5 dage sig omgående.

Link to comment
Share on other sites

Min computer hjemme er brændt af- så jeg er ikke så flittigt til at skrive i disse dage. Mandag aften skulle jeg være kørene på ny PC - så jeg samler træningne torsdag til søndag op i min mandagsstatus.

Link to comment
Share on other sites

SKØØØNT ny PC med Windows XP - det er sager, det må jeg indrømme

Styrketræning i USG, mandag d. 4/11

Gider ikke liste alle sæt og vægte.

Jeg kørte 3 sæt i squat, dødløft, BB row, bænkpres og Miltary Pres

Jeg skulle lige igang - og pause har kostet - ikke så meget på maksimal styrke, men min gamle krop taber hurtigt arbejdskapacitet - 5x 5 var udelukket hvis der skulle belastning på der kunne mærkes. dte kommer til at tage 2-3 uger at komme op igen oven pålungebetændelsen, det er bare at akceptere det.

Det var godt at være tilbage i styrkerummet igen!

3 x :banana: for den træning.

Mandagsstatus kommer senere i aften

Link to comment
Share on other sites

Træning, tirsdag d. 5/5

Vågnede til den værste DOMS jeg kan huske længe....

Dagens arbejde:

Roning i CII

1000 m opvarmning

4 x 1000 m efter 2.15/500m med 4 min blød roning imellem

1000 m afkøling

Gik bedre enn forventet - holdt næsten tempoet. Pulsen sluttede på omkring 168-174 i intervallerne. Jeg mangler min software på den nye computer, så det vare lidt inden der kommer data og kurver som normalt.

3 x :banana:

Link to comment
Share on other sites

Forsinket "mandagsstatus"

Udført træning:

Siden jeg blev rask har jeg roet ca. 55 km i CII - det er efter betingelserne tilfredsstillende

Jeg har kun trænet 1 gang per dag - min krop har fået tæsk af sygdom og stress - så derfor passer jeg på mig selv.

Jeg har trænet styrke en gang i USG og 2 gange hjemme

Helbred, form og humør

Helbred: fint, jeg er også ved at komme mig over den træthed som næste 3 ugers sygdom efterlader.

Form: Elendig B) - men i bedring

Humør: Det bedste længe. Arbejdet har ikke været sjovt i en lang periode - men nu fungere det tilfredsstillende - så nu har jeg bare "almindelig stres, efter jeg et stykke tid har haft lidt for ondt i maven. Livet er ok lige nu :)

Planlægning:

CII træning hver dag, med mindre jeg går til spinning. Jeg mangler et morgenhold 7.00 - jeg må se hvad jeg kan passe ind af aften/weekend spinning. Mindst 2 gange ugentligt fra snart!

Mit styrkehold mandag er i fare for at blive lukket - så her skal jeg også se på mulighederne. Jeg vender tilbage med en mere detaljeret planlægning.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Jeg er blevet lidt træt af CII - så jeg klædte mig godt på i eftermiddag og kørte 18 km på MBT tingen - hverken den eller jeg er egentligt i form til det - det forgik stille og roligt med en 22-23 km/t - ret at få cyklet lidt!

Jeg har stadig den vildeste DOMS efter mandag morgen :devil::rolleyes:

2 x :banana: for dagens træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg gemte styrketræningen i dag til MOLtræffet på lørdag, eller retter sagt - jeg udskød DOMS til søndag.... ;)

Dagens træning 30 x 15/15 intervaller i CII, med 1000 m opvarmning og 1000 m afkøling - pulsen røg lunhurtigt op på 170 og de sidste 5-6 intervaller lå jeg i "det røde felt på 185+

3 x :banana: til dagens træning.

Jeg har lige fået genindstaleret software til ergometeret og pulsur- så nu kommer der snart pulskurver på siden igen :D

Jeg skulle havet nået at købe løbesko i dag - men det måtte udsættes - men ja - fra i næste uge vil der stå noget om løb en gang imellem i denne log - det bliver meeeeeget tidligt om morgenen jeg vil kunne ses løbe, lunte, snuble rundt om Sortedamssøen... :rolleyes:

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share