Peters log


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Ok takker...prøver lige at få så meget styr på udtryk osv. nu.

Våd bag ørerne, det er sq da et mærkeligt udtryk. Hvorfor skulle man være våd bag ørerne når man er ung, det giver da ingen mening. :nonono:

Log'en skal heller ikke blive for kedelig

post-8923-1145550357_thumb.jpg

En jæger sidder og nyder naturen

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Ok takker...prøver lige at få så meget styr på udtryk osv. nu.

Våd bag ørerne, det er sq da et mærkeligt udtryk. Hvorfor skulle man være våd bag ørerne når man er ung, det giver da ingen mening. :nonono:

God idé, så fatter man bare noget af det, når andre går i gang med de vilde udtryk.. Lissom at høre folk snakke om WoW?! :tongue:

Ang. våd bag ørerne: Dunno, mon ikke det har noget at gøre med at tørre sig selv???? :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Min livsplan ser således ud pt.

STX --> FKP - Gennemførelse --> Aktiv frømand max 6-8 år --> Universitetet

...................- Udgår --> LG --> SG --> PTRKUR --> JGK – Gennemførsel --> Jæger max 6 år

.....................................................................................- Udgår --> Universitetet

Tager gymnasiet seriøst. Har fået valgt mine fag målrettet. Får lavet alle mine afleveringer og lektier til tiden og ordentligt. Satser på et ordentligt snit, så jeg kan søge medicin studiet på Universitetet, når jeg er færdig med at skabe mig tosset i skoven :smile:

Du kan da også bare læse medicin først. Med en B-autorisation (læge med selvstændigt virke) i hånden er forsvaret fuldstændig ligeglade med om du er 80 & skindød når du søger et eller andet kursus i forsvaret (m.a.o., aldersgrænserne gælder ikke for læger). Lad det fx være patruljekurset :wink:

Korpsene bruger læger som ideelt skal have den samme uddannelse som de øvrige medlemmer. Men for det første er læger ikke vilde med Forsvaret, for det andet er 60% af yngre læger kvinder, og de 39,9 % af de 40% mænd pindarmede bognørder med begge hænder bundet på ryggen i et eller andet parforhold m/børn :tongue:

De er glade hvis de blot finder nogle få der ved hvad der er den farlige ende af et gevær og overlever den første uge af PTRKUR.

Link to comment
Share on other sites

Tror begge korps er hamrende ligeglad med om jeg er læge eller skraldemand når jeg søger.

Har dog overvejet at søge ind på Universitetet og derefter tage i korpset. Er der ikke noget med at man kan sætte sin uddannelse på standby?

Jeg har også tænkt på at prøve at blive uddannet sanitetsmand, hvis jeg kommer igennem. Så kan jeg måske komme ind på kvote 2, hvis jeg ikke får snittet.

Jægere viser sig frem igen til en eller anden opvisning

post-8923-1145550597_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan man blive optaget og så selv vælge hvornår man vil starte?

Det er lidt noget knald, hvis universiteterne ændre adgangskravene mens jeg render rundt i uniform.

Airshow 2006.

http://forsvaret.dk/FLV-Aabenthus/

Forsvaret holder opvisning, gad vide om jægerne kigger forbi?

post-8923-1145555689_thumb.jpg

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Tror begge korps er hamrende ligeglad med om jeg er læge eller skraldemand når jeg søger.

Har dog overvejet at søge ind på Universitetet og derefter tage i korpset. Er der ikke noget med at man kan sætte sin uddannelse på standby?

Jeg har også tænkt på at prøve at blive uddannet sanitetsmand, hvis jeg kommer igennem. Så kan jeg måske komme ind på kvote 2, hvis jeg ikke får snittet.

Jægere viser sig frem igen til en eller anden opvisning

post-8923-1145550597_thumb.jpg

Jeg kender en, der har afbrudt sin uddannelse for at blive frømand...Han gjorde bachelordelen færdig, kom derefter ind i frømandskorpset, hvor han inkl. elevtid har været et par år eller noget i den stil, og nu er han næsten færdig med sin kandidatuddannelse, som han har taget med CU (forsvaret ordning om løn under civiluddannelse). Det er ikke en dårlig deal :tongue: CU betyder jo løn under uddannelse i stedet for SU :wink:

Jeg er ikke klar over om lægestudiet har en bachelorgrad, men hvis det er tilfældet er det jo i princippet en afsluttet uddannelse, og så behøver du ikke tager orlov fra uddannelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender en, der har afbrudt sin uddannelse for at blive frømand...Han gjorde bachelordelen færdig, kom derefter ind i frømandskorpset, hvor han inkl. elevtid har været et par år eller noget i den stil, og nu er han næsten færdig med sin kandidatuddannelse, som han har taget med CU (forsvaret ordning om løn under civiluddannelse). Det er ikke en dårlig deal :tongue: CU betyder jo løn under uddannelse i stedet for SU :wink:

Jeg er ikke klar over om lægestudiet har en bachelorgrad, men hvis det er tilfældet er det jo i princippet en afsluttet uddannelse, og så behøver du ikke tager orlov fra uddannelsen.

Han skulle vel aldrig have givet den fuld heimze mens han gjorde det? :wink:

*edit: undskyld vi spam'er din log :blush:

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Det er generelt at forsvaret efter (mener det er) 2-3års tjeneste, giver mulighed for løn under uddandelse.

Har en kammerat som efter 4år bl.a. som sg, læste til folkeskolelærer :4smartass: - med alt betalt.

Har faktisk selv overvejet muligheden, det vil trods alt være lidt sjovere at have mere end de knap 5000,- su'en giver.

Og ja der er rig mulighed for at tage et par år væk fra bøgerne, det er der rigtig mange der gør.

Ganske som mange - mere eller mindre planlagt - går på barsel under studierne.

Officielt, skal man genansøge, men det er mit helt klare indtryk, at man virkelig skal have gjort i nælderne, hvis man ikke lukkes ind igen.

Uni skal jo også have noget at leve af, og det er de godt selv klar over, så tomme pladser fyldes gladeligt op man "gamle" studerende.

Hvor overvejer du at læse medisin henne, hvis/når det skal være?

PS: Mon ikke du bliver en af de (måske den) yngste som har meldt sig, og forhåbentlig gennemfører?

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

PS: Mon ikke du bliver en af de (måske den) yngste som har meldt sig, og forhåbentlig gennemfører?

Måske. Men påtrods af min unge alder, er jeg overbevist om, at når jeg går ud af 3G. (Hvis jeg altså har fortsæt min nuværende træning progressivt) er jeg vel forberedt på en god erfaring og træningstilstand i - løb, svøm, dykning, o-løb, styrke, viljestyrke, psyke, selvtillid, målbevidsthed.

Mange træner kun få mdr. inden de søger korpset og mange træner forkert. Mange har ikke sat sig ind i hvad der reelt foregår inde i korpset, de ved ikke hvordan det er at være rigtig presset og om de stadig VIL være frø når de er sultne, våde, trætte mm.

Jeg har brugt rigtig lang tid på at søge alt information overhovedet tilgængeligt. Jeg ved hvad det nogenlunde handler om, og hvad jeg ca. vil blive udsat for. Jeg ved at det er det jeg vil. og jeg ved, at jeg vil betale en høj pris.

Jeg ved også hvorfor jeg vil være frømand, og det er ikke for at få et fedt ur eller for at få lov at flyve i helikopter og se sej ud foran andre.

Jeg kommer dog til at mangle militær erfaring, dog er jeg godt inde i selve fagsproget og ved hvordan det mest basale virker. Uniform, basis, eksercits, skydning, opsætning af BSO, taktisk patrulje. Håndtegn husker jeg ikke så meget af.

Men jeg regner med, at korpset 'stille og roligt' lærer folk uden erfaring det og jeg regner med, at jeg i det første stykke tid af optagelsesprøven og elevskolen vil have lidt overskud i forhold til de øvrige elever pga. af min grundige forberedelse.

'I frømandskorpset starter man roligt og slutter i en spurt' Man behøver ikke at være fejlfri lige fra start, man skal bare have viljen/lysten til at blive ved med at lære.

Jeg tror mere det var rigtig dumt, hvis du både hang med røven i vandskorpen i fht. erfaring og fysik.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Sorry, det var log spam, og bare en reference til en gammel bekendt der kom igennem.

mht. alder, saa tror jeg ikke som saadan at der er noget i vejen for at du klarer dig igennem som meget ung, men uden at kende dig eller noget er der jo ogsaa et element af modenhed og livserfaring der kan spille ind i hvordan man reagere paa ansvar og forstaaelse. Dernaest tror jeg at det kan vaere en fordel at vaere ung da man maaske finder sig i langt mere end en aeldre person. Men det er et gaet.

Hvis jeg maa bore lidt, saa virker det lidt pudsigt at du ikke er helt sikker paa om du vil jgk eller fkp. hvorfor vil du det ene, hvorfor vil du det andet?

Det er vist ikke et krav at du foerst har vaeret inde for at komme i fkp, saa at du ingen erfaring har er intet problem. Jeg linkede vist tidligere til en side med en masse gode raad og tricks, jeg tror den hed noget lignende infanteristen eller noget (eller var det i Patricks log?). Den kan vaere vaerd at laese.

Jeg tror det er at undervurdere de andre der kommer ind hvis du ikke tror de er forberedte, og har stoevsuget alt viden til sig de kan. Du er muligvis i bedre form end de fleste, men dem der kommer helt ind er nok rimelig forberedte ligesom dig. At de saa ryger fra af forskellige aarsager, er en anden sag. Man kan vaere nok saa forberedt, men 'when the shit hits the fan' saa faar piben ofte en anden lyd.

Mange undervurdere loeb og march, men alle har jo minimum traenet 6 maaneder foer de kommer ind, saa helt ringe form er de jo heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg undervudere dem skam heller ikke, jeg har bare hørt, at mange bruger langt mindre tid på forberedelse hvor jeg så har brugt det meste af min ungdom.

Jeg har bare hørt folk som niceman, snakke om mange useriøse ansøgere, folk der ikke engang har sat sig ind i hvad bronzecirkel går ud på, sat sig ind i hvad en frømand i virkeligheden er og hvad det i det hele taget handler om konkret.

Selvom jeg er ung, tror jeg at mange af disse vil blive sorteret fra af psykologen på ansættelsesprøven trods de er meget ældre end jeg. Når vi kommer frem til 96 timer og elevskolen er det naturligvis en helt anden sag, hvor folk helt sikkert har trænet mere eller mindst lige så meget som jeg.

Jeg kunne da forestille mig at jeg måske ville finde fx o-løbene lidt lettere hvis jeg får de 2-3 år brugt på dem. Og det kan så måske afstresse mig lidt og opveje at jeg ikke har den store erfaring med fx 'tilbagetrækning med føling'.

Det er svært at bedømme om man selv er moden, men jeg har altid haft det rigtig dårligt med ikke at lave min ting eller ikke at lave dem ordentligt. At springe over hvor gæret er lavest.

Jeg synes det er vildt irriterende når folk ikke holder deres aftaler, når man ikke kan regne med dem osv.

Synes også ineffektivitet er noget af det værste. Når ting ikke virker fordi nogle har sjusket osv.

Ikke fordi jeg ikke selv falder i med lidt sjusk hist og her, men det lyder meget attraktivt inde i korpset. Hvor alle kender deres opgave, man kan stole på hinanden, ingen er interesseret på at sjuske eller at ødelægge undervisningen. Ingen er sure osv. de har jo selv valgt at være der hvor de er, og de har kæmpet for det.

Jeg er heller ikke meget for at bruge hele min dag indendøre i en cementklods, sidde på en stol og lytte.

Jeg har mere lyst til at befinde mig i skoven, i havet på fjeldet etc.

Mht. til jgk og fkp, har jeg jo intet forhold til nogle af korpsne. Jeg ved bare hvilken slags udd. de går igennem og hvilken slags folk der render rundt derinde. Om det er i Kongsøre eller Nord for Ålborg spiller faktisk ikke den store rolle for mig. Jeg synes begge korps lyder meget attraktive og jeg har lyst til at prøve kræfter med begge.

Dog synes jeg at frømandskorpset ligger lige til højrebenet for mig nu. Derfor prøver jeg tidligt. Hvis jeg da finder ud af, at jeg ikke er moden nok eller mangler erfaring inde i korpset. Bliver jeg bare den erfaring rigere og klogere.

Jeg ser lidt JGK og FKP som Brøndby og FCK. Hvis man vil være prof. fodboldspiller, tror jeg at man synes begge steder lyder spændende at være.

Forskellen imellem korpsne, som jeg ser det udefra er at jægerne er lidt mere højtråbene end frømændene. Da synes jeg, at det er 'sejere' at være lidt tættere og nede på jorden som frømændene, og gå stille med dørerne.

Men når jeg læser om Molktes, Mørchs og BS' oplevelser med aspiranten og korpset trækker det vildt i mig.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige for tiden at finde nogle overlevelses kursus, så jeg kunne få lidt mere erfaring i at være rigtig godt presset over flere dage. Har været inde på nogle spejder hjemmeside, men det er vist ikke det helt vilde de får lavet. Jeg har skrevet til by-nature om at få lidt information om deres 1-10 dages patruljer.

Er der nogen der kender noget godt?

Link to comment
Share on other sites

Okay jeg troede ikke, at du havde længere.

Det kursus vi snakkede om i efteråret, ville jo være helt perfekt. Noget i retning af det, skulle det jo helst være.

Jeg har lige snakket med direktøren, og de har ikke tid til det før engang i sommeren.

Men jeg fik ham til at undersøge om det var nogen andre der havde tid til at lave sådan et kursus.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ik liiige fulgt så godt med, men jeg så bare at en af jer skrev at JGK ik havde haft kvindelige ansøgere. - Hvis det er blevet kommenteret, så må i undskylde.

Men altså, vi havde en gut fra jægerkorpset ude og fortælle om uddannelsen (jeg er værnepligtig i holstebro), og han sagde at de havde haft en kvindelig aspirant som blev fulgt af noget medieværk, men at hun faldt fra, og at de faktisk gav hende lidt længere snor end de andre, netop fordi hun var kvinde og fordi det blev dækket af medierne.

Link to comment
Share on other sites

Du kan da også bare læse medicin først. Med en B-autorisation (læge med selvstændigt virke) i hånden er forsvaret fuldstændig ligeglade med om du er 80 & skindød når du søger et eller andet kursus i forsvaret (m.a.o., aldersgrænserne gælder ikke for læger). Lad det fx være patruljekurset :wink:

Korpsene bruger læger som ideelt skal have den samme uddannelse som de øvrige medlemmer. Men for det første er læger ikke vilde med Forsvaret, for det andet er 60% af yngre læger kvinder, og de 39,9 % af de 40% mænd pindarmede bognørder med begge hænder bundet på ryggen i et eller andet parforhold m/børn :tongue:

De er glade hvis de blot finder nogle få der ved hvad der er den farlige ende af et gevær og overlever den første uge af PTRKUR.

Der er faktisk et par medicinstuderende som er frømænd.

Hehe og selv i FKP er der pindarme - omend trænede!

Våd bag ørene kommer vist af, at man stadig er våd fra fødsel! Hehe...

Så vil jeg lige sige, at nok står der trænbar og blabla...men jeg har også læst sætning som: "der kræves en særdeles god kondition (udholdenhed og muskelstyrke). Det er muligvis for ikke at skræmme folk væk, at der står trænbar. Under alle omstændigheder får man sig nok et chok hos FKPs skole, hvis man kun lige lever op til deres krav.

Det var mine 5 cents.

I øvrigt er Forsvarets regler om civiluddannelse noget pjat. Selvom man har en videregående uddannelse står Rekrutteringen fast på deres alderskrav og argumentation om civiluddannelse. Heldigvis er der mere kyndige mennesker andetsteds, der prøver at banke fornuft i det stive system.

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share