Peters log


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Der gik du sandelig glip af noget Niels. Men de kommer vel til livgarden for at tale med alle gardere på et tidspunkt.

Ja vi så lidt af det og snakkede lidt med nogle forskellige og så og prøvede diverse udstyr.

Dagens træning

10 kilometers crawl svømning / 400 baner af 25 meter. Tid 4 timer og 3 min. Ny PR.

Fra klokken 13.17 til 17.20 svømmede jeg stor set konstant i svømmehallen kun afbrudt af 4 toiletbesøg. Påvej fra og til toilet blev der samtidig spist banan eller æble og drukket kakao. :smile:

Jeg havde læst på nettet at hallen havde åben kl 12, så da jeg havde fået spist frokost tog jeg derover og blev lukket ind for den dyre pris af 30 kroner.

Da jeg kommer ind finder jeg at hallen er fuldstændig fyldt op af skolebørn. Det kan jeg slet ikke finde ud af så jeg får lige snakket med en lærer og livredderen. Læreren siger at hallen er lukket og at de har alle bassiner pånær det store boblebad. Så bliver jeg lidt små sur indeni mig selv og taler med livredderen som lukkede mig ind for de 30 kroner.

Det var sq egentlig en fejl at jeg var kommet ind sagde han, hallen åbnede først kl. 15. Hmm det var sq lidt irriterende da jeg havde sat mig for at svømme langt. Der var dog ingen der brugte børnebassinet og det fik jeg aller nådigst lov til at benytte. Så endte det med at jeg lå og svømmede der og vendte hver 12,5 meter. Det gjorde nu ikke så meget da mine crawlvendinger var rigtig dårlige. Skolen og alle børnene gik også allerede 10 minutter efter, og så havde jeg hele svømmehallen for mig selv.

Jeg satte en streg på min medbragte UV-plade for hver 10. bane dvs. pr 250m.

Jeg lå og nød det og Uffe dukkede op men gik igen efter små trekvarter. Pludselig var klokken 15 og folk vrimlede ind. Jeg manglede stadig 5,5 kilometer og gad egentlig ikke mere. Nu var jeg kold og træt og havde ingen lyst og der var dælme lang vej endnu. Det var som jeg havde forventet ikke den store fysiske udfordring, men et spørgsmål om jeg ville holde ud og det ville jeg for hver en pris.

Klokken 17.20 svømmede jeg den sidste bane.

Nu kradser huden den er irriteret over alt det chlor. Tæerne,skulderne, armene og fingerne er smadret og det føles som om at jeg har fået betændelse i under armene, men det hele bliver bedre mens jeg skriver så det er lækkert nok.

Lækkert at få klaret et delmål og at få lidt selvtillid og selvbevidsthed til senere brug.

God fornemmelse at køre på 'The third wind'

Link to comment
Share on other sites

Jeg var lige en tur ved havet og være følgebåd(kajak) for niels. Han skulle lige svømme en tur i havet for at teste åbentvands-formen til TRI her snart.

Brugte en masse krafter på at slæbe kajakken frem og tilbage til/fra stranden.

Nu skal der slappes af og ses 'Jarhead' :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jo sol og stjerner var der nok af. Tror ikke jeg får trukket vejret nok, når jeg svømmer. Ligesom når jeg dykker med flaske og åndedrættet bliver bevidst istedet for ubevidst, får man ikke trukket vejret så tit som normalt.

Havde en dundrende hovedpine det meste af tiden. Der var også et tidspunkt, hvor jeg overvejede at gå op til livredderen for at spørge, om han ikke lige kunne holde lidt ekstra øje med mig, fordi jeg kunne mærke, at jeg måske ville besvimme, men så slugte jeg en ordentlig mundfuld vand i en vending og så spjættede jeg og vækkede mig selv og resten af hallen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så skulle der gerne snart være en kettlebell påvej til mig. Imens researcher jeg lidt mere om selve KB træningen. Bl.a:

Håndtering af Kettlebells

Som et absolut minimum af viden omkring træning med- og håndtering af en kettlebell, bør man forstå og efterleve følgende forskrifter:

Sørg altid for at være erklæret sund og rask af din læge!

Man bør altid have et fast greb i kettlebell håndtaget.

Alle løft foretages med en ret ryg!

Kig aldrig ned!

Kraften til ethvert løft skal primært komme fra benene og bagdelen.

Bøjning og drejning i ryggen på samme tid bør til enhver tid undgås!

Skulderen skal altid holdes sænket! (væk fra øret)

Sørg altid for at låse helt i leddene i afslutningen af hver repetition. (ved hypermobilitet bør man absolut søge en professionel vurdering ved en læge, fysioterapeut el. lign.)

Skyd brystet frem.

Spænd altid i maven.

Hold øjnene på kettlebellen når den er over hovedet i øvelser som Turkish Getup, Bent Press og Windmills.

Kettlebellen bør altid være ren og tør

det samme gælder for hænderne!

Forsøg aldrig at "redde" et dårligt løft. Hvis du får overbalance og kettlebellen trækker dig fremefter, eller du føler at kettlebellen er ved at komme ud af kontrol

LAD DEN FALDE! Hellere et hul i gulvet end et hul i hovedet.

Træn et sted hvor omgivelserne ikke tager skade af at du taber kettlebellen (og undgå at tabe den over dig selv!).

Sørg altid for at have solen i ryggen når du træner, så du ikke bliver blændet.

Undgå sko med meget stødabsorbering

specielt i hælen!

Vær altid koncentreret omkring det du laver! Tænk på den korrekte udførelse af den øvelse du er i gang med, og ikke på aftensmaden, tv

programmet, arbejdet etc.

Ved enhver usikkerhed omkring udførelsen af en øvelse bør man søge hjælp hos en kvalificeret kettlebell træner.

Vær 100 % sikker i de grundlæggende kettlebell øvelser før påbegyndelsen af avancerede kettlebell øvelser som fx Bent press, Two hands anyhow, Sots press og kettlebell jonglering.

TRÆN ALTID MED OMTANKE OG FULD KONCENTRATION!

Disse retningslinier må betegnes som et absolut minimum af nødvendig viden omkring kettlebell håndtering. Kettlebells.Dk anbefaler på det kraftigste, at man ved enhver tvivl og usikkerhed i forhold til kettlebell træning, søger vejledning fra en instruktør, deltager på en Niveau 0 kettlebell workshop, eller får en privat introduktionstime med en certificeret kettlebell træner.

GOD FORNØJELSE OG GOD TRÆNING!

Link to comment
Share on other sites

Hey

Fin log du fører dig med gode overvejelser!

Mht. til FEM og andet AR vil jeg da lige komme med et par inputs og mine egne oplevelser :smile:

Da jeg selv startede for et par år siden at deltage i AR og lign var jeg selv ude for alt det du beskriver fra FEM. Alt går galt, skader, rygsækken er tung og alle de andre hold suser afsted. Til mit første løb kunne vi ikke nå tidsgrænsen og vores mad var sluppet op. Vi var gået HELT sukkerkolde og måtte til sidst plyndre en tank for mars og romkugler inden vi kunne trille i mål. Ikke nogen ubetinget fed oplevelse :unhappy:

Jeg fandt hurtigt ud af at man ikke er verdensmester første gang man deltager i sådanne races. Det kræver meget træning og løbserfaring inden man begynder at klare sig fornuftigt. Så min pointe er ikke at give op selvom de første par løb ikke forløber som man havde tænkt sig. Forsøg igen og igen og tilsidst kommer dagen hvor man lykkes som hold og gennemfører et løb tilfredstillende. Den dag er til gengæld også superfed :4thumbup:

Jeg kan se at i overvejer DTU (150 går jeg ud fra?) til efteråret. Løbet er ok for begyndere og der er mange nye med hvert år. Men der er også meget stor forskel på FEM og DTU. Det er to helt forskellige typer løb. Med hver sin charme. Men vær indstillet på at det kræver noget mere end FEM! Løbedistancen er ca. den samme, men der ud over er der jo lige 115 km mere i DTU på MTB eller til vands.

Et af de punkter jeg hurtigt lærte da jeg begyndte er at vælge udstyr og tøj med omhu. Du skriver at i havde ca. 10 kilo på ryggen. Det lyder umiddelbart som rigtigt meget. Vi havde 5,8 og 5,3 kilo med til FEM, så med lidt omtanke kan det sagtens lade sig gøre at skære ned på den overflødige vægt. Prøv at søge lidt på nettet inden næste løb, der er tusind tips og tricks om vægtoptimering.

Generelt er planlægning noget vi bruger meget tid på inden et løb. Finde ud af hvad der skal bruge, hvad er nødvendigt/hvad er ikke.

Og hvad vil jeg så sige med alt dette? :blush: Tjaa at jeg bare synes i skal klø på og lære undervejs. Så kommer resultaterne også henad vejen. :4thumbup:

/Keyz

Link to comment
Share on other sites

Spændende indlæg :smile:

Ja der skal bare kløes på. Jeg regner også med at vi skal have noget mere AR-erfaring inden DTU(150) og desuden skulle formen, udstyret og psyken også være bedre til den tid.

Jeg synes helt sikkert ikke at FEM var en dårlig oplevelse, men det gav mig meget erfaring. Jeg blev bare skuffet over at jeg ikke kunne gennemfører selvom jeg havde viljen, det er stort set første gang jeg har måttet melde fra noget som jeg har sat mig i hovedet, der skulle gennemføres for en hver pris.

Godt lige at blive bragt til overfladen af et godt løb.

Der skal som sagt høstes erfaringer så meget som muligt over sommeren så vi er klar til at gennemfører DTU.

Jeg synes ellers jeg havde brug for alt det jeg medbragte under FEM. Jeg slæbte dog rundt på ca 1,5 liter vand for meget, jeg troede at jeg havde behov for meget mere, men der var vandposter rimlig tit.

Løber du på et fast hold?

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

1 times MTB, max gas :devil:

1 times svømning

Mit knæ er som tidligere sagt ikke over FEM turen endnu. Så både idag og igår har jeg skånnet mig selv for henholdsvis o-løb og alm. løb i klubben. Jeg cyklede istedet skoven tynd på min MTB, alt kørte bare perfekt og farten var virkelig høj. Jeg kørte rundt med min camelbak og rygsækken og prøvede at finde mit hold 8 for lige at tilbyde lidt vand i varmen :smile: De var dog ikke til at finde, da de ikke var mødt op til træning pånær Uffe som så løb på et andet hold.

Efterfølgende svømning, jeg kunne naturligvis ikke holde mig fra svømmetræningen. Jeg kunne dog kun næsten følge med, mine arme var lidt slatne. :tongue:

Det blev dog stadig til en god ordentlig træning med masser af spurter, højt tempo og lidt uv.

Desuden har Uffe og jeg forbedret tovbanen og den er næsten færdig.

Link to comment
Share on other sites

Spændende indlæg :smile:

Ja der skal bare kløes på. Jeg regner også med at vi skal have noget mere AR-erfaring inden DTU(150) og desuden skulle formen, udstyret og psyken også være bedre til den tid.

Jeg synes helt sikkert ikke at FEM var en dårlig oplevelse, men det gav mig meget erfaring. Jeg blev bare skuffet over at jeg ikke kunne gennemfører selvom jeg havde viljen, det er stort set første gang jeg har måttet melde fra noget som jeg har sat mig i hovedet, der skulle gennemføres for en hver pris.

Godt lige at blive bragt til overfladen af et godt løb.

Der skal som sagt høstes erfaringer så meget som muligt over sommeren så vi er klar til at gennemfører DTU.

Jeg synes ellers jeg havde brug for alt det jeg medbragte under FEM. Jeg slæbte dog rundt på ca 1,5 liter vand for meget, jeg troede at jeg havde behov for meget mere, men der var vandposter rimlig tit.

Løber du på et fast hold?

Mht til vægten på tasken betyder det selvfølgelig også meget hvilket udstyr man har. Desværre forholder det sig jo sådan at jo lettere udstyret er, jo dyrere er det :unhappy: Jeg har efterhånden skrabet en del letvægtsudstyr sammen og det skraber selvfølgelig noget af vægten. Men man lærer også hvad man har brug for jo flere løb man kører. I begyndelsen havde jeg alt for meget unødvendigt lort med i tasken. Jeg bruger også "mange bække små"-princippet dvs at selv små vægtoptimeringer tæller når bare der er nok af dem. 10 små vægtoptimeringer af 100 gram stk giver jo 1 kilo osv. Men det behøver ikke nødvendigtvis at være dyrt altid. Tjek f.eks tippet om letvægtsteltet fra Jysk http://adventureteam.dk/filer/Tips%20til%2...20_%20Arkiv.pdf Det har vi selv brugt med succes.

Jeg er en del af en fast bruttotrup som tager til forskellige løb. Men jeg har også kørt for andre hold når de manglede en makker. Men primært er det de samme jeg kører med.

Keyz

Link to comment
Share on other sites

Var på arbejde i svømmehallen i 3 timers tid. Fik lov at dykke en del og pjatte rundt. Jeg fik også lavet et væddemål med min med-instruktør. Jeg skulle ryde alt op fra bunden med et åndedrag. Børnene havde virkelig smidt alt det i vandet de overhovedet kunne komme til og jeg havde ingen finner. Vi snakker nok 15+ genstande fordelt jævnligt over hele springbassinet.

Jeg hoppede i og gjorde det selvfølgelig, men det rev sq i lungerne til sidst :devil:

Efter aftensmaden var jeg lidt rastløs. Fyldte min rygsæk med et blybælte, sovepose og et stort tæppe til at fylde rygsækken ud.

Så gik jeg en ildmarch på ca. 7 kilometer med de gamle cyklende ved siden af. Hyggelig tur. :smile:

Da jeg kom hjem vejede jeg sækken til 14 kilogram.

Link to comment
Share on other sites

Kørte til stranden med Niels og Uffe. Vi havde alt dykkergrejet med og svømmede ud fra stranden til der var 4-5 meter dybt. Dykkede ned og søgte så dybt vi kunne. Vi var under overfladen i ca. 50 minutter. Vi delte begge min 12liters så luften blev brugt hurtigt. Vandet og vejret var dejligt. Men udstyret er satme stadig tungt og man er ikke særlig mobil før man kommer ned på dybden og bliver helt vægtløs.

Jeg har forresten fået set alle afsnittene af Discovery Channels serie som følger nogle amerikanske Navy Seal aspiranter helt fra bund. Skide fedt program som viser alt også hell week!

post-8923-1150042294_thumb.jpg

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Kørte til stranden med Niels og Uffe. Vi havde alt dykkergrejet med og svømmede ud fra stranden til der var 4-5 meter dybt. Dykkede ned og søgte så dybt vi kunne. Vi var under overfladen i ca. 50 minutter. Vi delte begge min 12liters så luften blev brugt hurtigt. Vandet og vejret var dejligt. Men udstyret er satme stadig tungt og man er ikke særlig mobil før man kommer ned på dybden og bliver helt vægtløs.

Jeg har forresten fået set alle afsnittene af Discovery Channels serie som følger nogle amerikanske Navy Seal aspiranter helt fra bund. Skide fedt program som viser alt også hell week!

post-8923-1150042294_thumb.jpg

FED træning, gad jeg godt prøve engang... :innocent:

Er i aldrig på forhindringsbanen mere Peter? :superman:

Link to comment
Share on other sites

har du aldrig prøvet at dykke Patrick?

Det må vi lige lave om på når du skal have VPL ved Slagelse. Så skal jeg nok tage dig med ud og lære dig alle tricksne.

Vi er ikke derude lige PT. Jonas er jo skadet og jeg har stadig lidt probs med knæet.

Link to comment
Share on other sites

bare en 16 kilos. Jeg er jo stadig en lille dreng og det er også hvad der anbefales til nybegyndere. Så

...den skal du nok blive glad for.

når jeg er blevet bum-stærk sælger jeg den og køber en større. :smile:

No, no... den er god til at øve nye teknisk sværere øvelser med. :4thumbup:

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Noteret :wink:

Håber snart den kommer, jeg er utålmodig :devil:

Dagens træning

10-11 kilometer løb i heden

2 timer i svømmehallen.

Varmen var hård i sig selv og det var næsten ikke til at få vejret. Vi lagde ud med ca. 15-16km/t efter et kvarters tid begyndte jeg at sakke bagud, mit knæ blev mere og mere ømt og låste sig fast.

Jeg kom dog i mål, men det var noget lort.

Jeg bliver nødt til at forlænge min løbepause.

Morgendagens o-løb bliver jeg nødt til at gå istedet :nonono:

Efterfølgende i svømmehallen. Underviste i uv-rugby og var en del på bunden og tage fat og vise selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share