Peters log


Augustinus
 Share

Recommended Posts

ny video fra frømandskorpset

http://forsvaret.dk/fkp/

:4mewantfood: :4mewantfood:

fuld knald på videoredigeringen der! :cool:

Klart bedre stykke arbejde end de tidligere, men jeg synes nu stadig at der var lidt der manglede og den hurtige klipning og afspilning af sekvenserne bliver lidt forvirrende og kedelige tilsidst. Men helt klar seværdig :superman: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ja helt klart fed film, vi har også ventet på den længe! Den gamle var også ved at være lidt forældet.

Men synes dog er det er lidt ægerligt at der skal klippes så hurtigt. Man ville jo gerne have lov at nyde billederne :smile:

(Mit lydkort er gået ned, så jeg ser den uden lyd :nonono::laugh: meget frustrerende)

Link to comment
Share on other sites

Ja helt klart fed film, vi har også ventet på den længe! Den gamle var også ved at være lidt forældet.

Men synes dog er det er lidt ægerligt at der skal klippes så hurtigt. Man ville jo gerne have lov at nyde billederne :smile:

(Mit lydkort er gået ned, så jeg ser den uden lyd :nonono::laugh: meget frustrerende)

Du går ikke glip af noget.... Jeg tvivler på at der er fuld knald på lyden når man ligger på skydebanen, eller i æ haw. :laugh: Der var tre-fire melodier, og ingen af dem var specielt top tunet til formålet, synes jeg. Men en god video, helt klart

mht. København vs jylland, så kan jeg jo kun sige at sjælland er mere end københavn, og hvis man ikke bryder sig så meget om "københavnerne" så er det nok fordi man har mødt alle jyderne der kommer herover, og der render rundt og er kække over at være kommet til "storbyen" og væk fra markerne. :tongue:

I mine øjne er der ikke den store forskel, og hvis der er handler det nok mere om bybo i forhold til landet, men det gør sig nu også gældende bare på sjælland.

Link to comment
Share on other sites

:mad::devil::mad::devil:

Hvad sker der lige for min media player!? Kan ikke se video fra FKP's hjemme side.... Kan faktisk ikke se noget som helst med min media player! Nogle gode råd? Anden afspiller?

Waits: Ja men pointen er netop at bo der hvor alle idioterne er flyttet væk fra :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Waits: tror egentlig også det er ligemeget. Tror det er stort set den samme type mennesker i begge korps. Stille og rolige folk.

Men stadig er jeg ikke meget for den hårde Københavner tone. :wink:

789: Jeg har adgang til vægte og stænger i mit styrkecenter. Jeg regner dog med at melde mig ud hertil sommer når mit abonnement løber ud. Jeg er der højest 2 gange om ugen og jeg betaler 240,- om måneden for at være der, så bliver det for dyrt. Så vil jeg hellere træne hjemme.

Men umiddelbart tænkte jeg på mest at køre KB, BW og sandsæk. Jeg er ikke den store fan af vægte og diskopump.

Mads: Prøv at slette din mediaplayer og gå på nettet og hent den nyeste version.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg startede fra bunden af marchmæssigt, ville jeg nok starte med 10km uden rygsæk.

Når det føles som noget man bare gør, så vil jeg gå frem således:

- Lige uger: Arbejde med distancen på marchen uden at rygsækken er tung.

10kg i sækken er mere end nok, start med 5-10km og byg herefter langsom op indtil du er oppe på omkring 20km.

Øg med 2-5km/gang

- Ulige uger: Arbejde med tungere rygsæk over kortere distance.

10km march hvor du starter med en rygsæk på 5-10kg og langsom bygger det op indtil rygsækken vejer omkring 20kg.

Øg med 1-2kg/gang

Efter noget tid - et par måneder - er du oppe at gå 20km med 10kg rygsæk den ene uge, og 10km med 20kg i den anden uge.

Herefter vil jeg som du selv skriver gå over til blot at gå hver 14. dag.

Jeg ser ingen grund til at træne meget lange distancer med meget tunge sække.

Det skal du nok komme til senere.

Top med nogle ture omkring 25-30kg med 15-20kg i sækken.

Lyt som altid til din krop.

Tag skader i opløbet, og hold hellere en frivillig pause end en ufrivillig!

Program

Uge: Kg Distance

1 10kg 10km

2 12kg 5km

3 10kg 12km

4 13kg 6km

5 10kg 15km

6 14kg 7km

7 10kg 16km

8 15kg 8km

9 10kg 18km

10 16kg 9km

Hvad siger de kloge folk fra MOl om dette lille program? For progressivt eller for passivt?

Link to comment
Share on other sites

Discopump er vel hvad man selv gør det til... Har man et godt prg. f.eks. HST eller Fullbody tror jeg sagtens at det kan bruges.. Men kan godt forstå at du hellere vil træne hjemme! :smile:

HST er nok mere eller mindre bandlyst i denne forbindelse, hvor målet er frømandskorpset.

Link to comment
Share on other sites

Så snart jeg får fat i et par LOWA er jeg også klar til at gå.. Stille og roligt selvfølgelig, men dit udlæg ser meget oplagt ud.. Også progressionsmæssigt. Dog kan man sige at hvis man finder det for let/hårdt kan man jo skrue lige på de forskellige tal hen ad vejen

Link to comment
Share on other sites

HST er nok mere eller mindre bandlyst i denne forbindelse, hvor målet er frømandskorpset.

Enig.. Dette var dog også bare et eksempel :smile: Det var bare for at smide udtrykket discopump ud og erstatte det med et egenligt konstruktivt program..

Link to comment
Share on other sites

789: Hmm... Hvorfor ville HST være helt ved siden af? Nu er jeg ikke sat så godt ind i HST træning da jeg syntes det er noget lort, men ville gerne lige vide hvorfor så jeg har et andet argument end mine fordomme :bigsmile: Sigter det kun efter hypertrofi eller hva'?

Link to comment
Share on other sites

Program

Uge: Kg Distance

1 10kg 10km

2 12kg 5km

3 10kg 12km

4 13kg 6km

5 10kg 15km

6 14kg 7km

7 10kg 16km

8 15kg 8km

9 10kg 18km

10 16kg 9km

Hvad siger de kloge folk fra MOl om dette lille program? For progressivt eller for passivt?

Du kan godt give den noget mere gas. Og tag så en hvile uge hvis du trænger til det.

Mit forslag er baseret på at du gerne skulle kunne følgende inden for 10uger:

#1 gå 10km med 20kg

#2 gå 20km med 10kg

ulige uger: Vægt holdes konstant, distance øges

lige uger: Fokus på tungere rygsæk

1 10kg 10km - start

2 12kg 6km - start

3 10kg 13km - distence øges 3km

4 14kg 7km - vægt øges 2kg (og distance 1km)

5 10kg 15km - distence øges 2km

6 16kg 8km - vægt øges 2kg (og distance 1km)

7 10kg 18km - distence øges 3km

8 18kg 9km - vægt øges 2kg (og distance 1km)

9 10kg 20km - distence øges 2km

10 20kg 10km vægt øges 2kg (og distance 1km)

Link to comment
Share on other sites

789: Hmm... Hvorfor ville HST være helt ved siden af? Nu er jeg ikke sat så godt ind i HST træning da jeg syntes det er noget lort, men ville gerne lige vide hvorfor så jeg har et andet argument end mine fordomme :bigsmile:Sigter det kun efter hypertrofi eller hva'?

Præcis.

Muskelvækst er ikke noget mål i sig selv (i denne sammenhæng)

Det er styrke derimod, og til dette findes der programmer som er langt bedre end HST.

Edit: Det ligger næsten i navnet "Hypertrofi Specifik Træning" at det ikke har nogen mening i denne sammenhæng

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Synes dit program ser ret passivt ud... Altså, hvis man aldrig har gået march før, skal man jo gerne starte på 10 kg, men du burde da nemt kunne starte med 15-20 kg, og så øge distancen. Når du så kommer op på en stor distance, kan du så gradvist begynde at øge antal kilo, og måske gøre det hver anden uge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sådan set heller aldrig trænet march før. Jeg har bare taget et par åndssvagt lange turer med et åndsvagt antal kilo ca. en gang i kvartalet de sidste 3 år.

Fx en af mine første marchturer var 120km lang, hvor jeg rendte med ca 12kg. Det var i sommerferien imellem 8. og 9. klasse., hvor Uffe og jeg lige havde hørt om 120'eren i korpset for første gang.

(Tror dog aldrig det reele antal kilometer vi gik kom på på 120. Det var nok nærmere 90. Men dengang var jeg endnu mere våd bag ørerne og nok også større i munden. Men alt i alt en hård tur i hvert fald :smile: )

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Men man skal også lige have i baghovedet at jeg alle ugens andre dage også træner, så benene er i forvejen belastet før marchturen og det skulle jo også helst være sådan at jeg skulle kunne træne videre dagen efter. Men rent fysisk udfordrende tror jeg ikke dette program bliver, det behøver det heller ikke være sålænge det giver godt.

Link to comment
Share on other sites

Præcis.

Muskelvækst er ikke noget mål i sig selv (i denne sammenhæng)

Det er styrke derimod, og til dette findes der programmer som er langt bedre end HST.

Edit: Det ligger næsten i navnet "Hypertrofi Specifik Træning" at det ikke har nogen mening i denne sammenhæng

Haha... det beskriver jo meget godt hvad det går ud på :laugh: Godt for strandløven, (næsten) ligegyldigt i denne sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i 789's march program, omend jeg nok ville sige 10kg/10km,12kg/8km til at starte med, men smag og behag. Grunden til at jeg ikke mener du skal starte tungere ud selvom du uden tvivl kan, er at du skal opbygge dine sener og led, og da du stadig er rimelig ung er der ingen grund til at forcere det.

mht. styrke program, vil jeg foreslå at du fokusere på snatch, Clean & jerk, military press, turkish getup med kb'en og squat, bent over row, frivend, dødløft med sandsækken. Fokuser på workload og drop alt for mange øvelser. med sandsækken f.eks. 5x5, og alt efter evner så mange sæt af 10 med kb'en.

Husk dine restitutionsdage, evt. med aktiv restitution

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg endelig ud af svømmehallen og kom hjem. Det var sidste træningsdag inden sommerferien, så der var fri-jagt på alle instruktører. Det vil sige at jeg var i vandet stort set konstant og skulle lege med alle mine 3 hold i træk. Lige så snart jeg prøvede at stå lidt på kanten og få varmen blev jeg naturligvis skubbet i vandet igen. Rimelig kold fornøjelse til sidst.

Jeg tror at jeg er ved at blive syg. Tror det måske kommer af min 10 kilometers i sidste uge, hvor jeg virkelig blev gennemkold og nedkølet. Har haft hovedpine lige siden. Har gået og troet at det var tømmermænd efter diverse fester, men da jeg næsten ikke drikker og ikke plejer at få tømmermænd synes jeg også at det var lidt mærkeligt. Idag satte bihulerne helt ud og jeg kunne knapt stikke hovedet under vandet før det gjorde ond i hele fem-øren. Jeg går også og taler lidt spøjst er lidt hævet i hovedet. Lidt forkølelse kan man åbenbart ikke være fri for selvom temperaturen ligger pænt over 20.

DIEM PERDIDI - Endnu en dag er spildt

Argh må heller få gang i KB'en så det ikke kommer til at passe. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens prøvetræning

Bottom up press. 2 rep. med højre. Kunne desværre ikke præstere nogen ordentlige med venstre. Men der blev gjort mange forsøg

Clean. 3 x 5 rep. med venstre og 3 x 5 rep. med højre. Plus forsøg til lige at få teknikken. For djævlen man slår underarmene :laugh:

Clean and jerk. 3 x 10 skiftevis hånd.

One hand swing. 3 x 10 skiftevis hånd

Racked dragon twisting. 3 x 5. Var lidt bange for mit knæ, men det sagde ikke så meget til det.

Snatch. Havde det ikke så godt med at svinge kuglen så højt op, syntes ikke rigtig jeg havde kræfter nok i strakt arm, især ikke venstre. Så det blev kun til forsøg.

For dælen man blev øm over det hele. Rigtig lækkert!

Det blev spændt godt ud efterfølgende

Aftenens træning

Faldt lige i noget Monty Python så det blev lidt sent :wink:

Clean. Mine håndled/underarme var meget ømme og hævede så jeg startede med at tage øvelsen fra. Det gjorde simpelthen for ondt. Tænkte det ville blive bedre når jeg blev varm. Det gjorde det ikke, så jeg fandt nogle benskinner frem og tog på armene. Det virkede perfekt.

1 x 10 og 2 x 20 skiftevis hånd i svinget.

Clean and jerk 3 x 10 skiftevis hånd i svinget.

Turkish getup. Fed øvelse havde dog ikke kræfter nok til at gøre det ordentlig, men det blev til en masse forsøg. Den får jeg snart kan jeg mærke :devil:

One hand swing 2 x 3 x 10

Bottom up press. Stadig blev det kun til forsøg med venstre hånd. Højre blev til 3+3+1.

Two hand swing. Meget let øvelse. God til opvarmning sikkert? 3 x 10

Walking Dare swing. 3 x 10. Bare lige for at prøve.

Jeg pustede og stønnede noget. Det var en god hård omgang træning og sveden haglede af :devil: Rigtig lækkert og jeg er slet ikke så øm som igår :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så kom ribben op og stå. Det var et større projekt med sav, fil, sandpapir, skruer og bor. Men nu passer den præcis til mig. Som en ekstra lille lækker ting har jeg hængt en ramme op ved siden af ribben med frømandskorpsets tegninger og beskrivelse af en perfekt bronzecirkel :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så kom ribben op og stå. Det var et større projekt med sav, fil, sandpapir, skruer og bor. Men nu passer den præcis til mig. Som en ekstra lille lækker ting har jeg hængt en ramme op ved siden af ribben med frømandskorpsets tegninger og beskrivelse af en perfekt bronzecirkel :laugh:

Heh, lækkert. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share