Jan D. part III.


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Så lige en opdatering af ugeoversigter fra de sidste mange uger.

Træning uge 28

Racercykel: 211,5 km

MTB: 10 km

Cykling i alt: 221,5 km

Løb: 21 km

Styrketræn. 0,5

Samlet ca. 10,85 time

Træning uge 29

Racercykel: 221,5 km

MTB: 0 km

Cykling i alt: 221,5 km

Løb: 19,85 km

Styrketræn. 0,5

Samlet ca. 10,7 time

Træning uge 30

Racercykel: 221 km

MTB: 11 km

Cykling i alt: 232 km

Løb: 18,95 km

Samlet ca. 10,55 time

Træning uge 31

Racercykel: 150,5 km

MTB: 51,5 km

Cykling i alt: 202 km

Løb: 19,43 km

Samlet ca. 9,7 time + en masse stativer til post dk

Træning uge 32

Racercykel: 299 km

MTB: 103,5 km

Cykling i alt: 402,5 km

Løb: 9 km

Styrketræn. 0,1

Samlet ca. 16,4 time

Træning uge 33

Racercykel: 110,5 km

MTB: 99 km

Cykling i alt: 209,5 km

Løb: 3 km

Styrketræn. 0,7

Samlet ca. 9,2 time

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mandag d. 21/8

Racertransport: 6,5 km

MTB-transport: 6,5 km

Tirsdag d. 22/8

Racer (klubtræning): 57,5 km

+ 6,5 km transport mtb.

Rute: Runder på hejrebakken og skovlinien.

Terræn: Hejrebakken + lidt småbakker på hjemvejen.

Vejr: Vi ramte igen en tørperiode (det går næppe i længden, men super så længe det går).

Raceren har nu fået skiftet kassette, kranse og kæde, så den burde være fit-for-fight igen bl.a. i.f.t. accelerationer. Det er dog for farligt med stående spurter og alt for hurtige omdrejninger uden fastspænding.

Jeg kan dog være klart bedre med ved accelerationer. Døde dog lidt til sidst i de spurtafslutninger vi havde i starten (ikke godt nok). Følte mig dog stærk på sidste del af turen.

Drengene viser fortsat klare forbedringer, så det er trods alt positvit at det ikke er for nemt at træne dem. Håber udvikligen fortsætter, så vi kan få kørt flere end hidtil op i pointrækkerne.

Achillesenen er stadig mærket af ømhed. Har svært ved at vurdere om genoptræningsøvelserne spiller ind. Der kan nok ikke blive tale om ret meget løb her onsdag, hvor mit løbeholdet samles.

Jeg har nu besluttet mig for at tage med til DM for B&U. Derfor skal jeg have presset mest mulig cykling ind fra onsdag aften (efter løB) til og med torsdag aften, mens jeg vil ligge død i weekenden.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 23/8.

Føler mig ikke frisk lige for tiden måske påvirket af astma, allergi, søvnbesvær m.m. Der har også været lidt mere stress på den sidste tid.

Løb: ca. 3,2 km ¨ca. 7min/km

Havde holdt pause i genoptræningsøvelserne for at være så klar til onsdagsløb. Desuden er jeg nu på gigtpiller til at tage imflammationen og havde sat ekstra indlæg i skoene.

Det gik betydeligt bedre end sidste onsdag selv om jeg også løb mere forsigtigt. Kunne tyde på det er et passende startniveau for genstart.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 24/8 - del 1.

MTB-transport mv.: 26,5 km

Der har ikke været overskud og tid til så meget træning endnu, men dog to forlængde transportture i steady tempo. Dog nåede jeg lige en runde på den korte rute nedenfor Høje Gladsaxe.

Interval: 1,9 km ä 27,7 km/t

Der er tale om en ret vanskelig rute med først en nedkørsel med halvdårlig udsyn, nedkørsel afsluttet i 1 skrapt sving på måske ca. 110 grader, yderligere en sving med halvdårlig udsyn, en dobbeltbum, samt en kort meget stejl opstigning (ca. 10 højdemeter). Ikke særlig godt resultat. Tempoet svarer til det sidst målte tempo for ungdom (vel at mærke præmiedrenge), men over 10 runder. Kunne dog muligvis have holdet tempoet omkring 3 runder og der var større risiko for mere trafik end på søndag formiddage.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 24/8 - 2. del

MTB-transport mv.: 10 km

Racer (klubtræning): 45 km

Rute racer: Endnu en tur til skovlinien.

Terræn: mest fladt

Vejr: fint og ikke for megen vind.

Jeg føler lidt jeg er kørt træt og har brug for en pause. Der er heller ikke tvivl om at de seneste 3 uger har været hårde, hvor jeg har været alene som træner (og derfor været i front næsten hele tiden), holdt ekstra træningslejr, haft achilleseneskade og overkompenseret med det andet ben. Achillesenen virker til at være i bedring, mens mit hofteproblem nu igen er blevet mere udtalt (andet ben, tungere gear og mere siddende kørsel, forbi jeg p.t. ikke kører med klikpedaler.

Havde det blot været egen træning havde jeg helt sikkert grebet det anderledes an. Lidt ærgeligt at det hele skyldes overbelastning på en enkelt løbetur.

Dagens tur var alene med nye cykeldrenge 3 stk + en motionist til starttræning. Nu tager jeg også 3 dages pause fra træningen, mens jeg drager til jylland, hvor der er DM for drengene. Forhåbentligt forbedrer det situationen noget.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Bakker og sværhedsgrader

Jeg har længe haft lyst til at beskæftige mig med kategorisering af bakker i kbh-området. Der findes ganske vist en hjemmeside "Danmarks største bakker":

http://cycleequipment.freelinuxhost.com/bakker/

Denne siger dog ikke meget om bakkernes sværhedsgrad. Dels tvivler jeg selv lidt på dataene er helt præcise (som mest er kortopmålt) og dels giver denne hjemmesiden ingen vurdering af bakkernes sværhedsgrad. Selv om dataene skulle være rigtige viser de ikke noget om bakkeforløbet, som kan være temmelig afgørende for sværhedsgraden.

Her lige nogle eksempler til illustration.

- Bakken ad Ganløsevej lige uden for Farum (Gedevase) er begge vej ned-opkørselsbakker, hvor der fås et betydelig medløb, som gør bakkerne lettere at forcere end en ren angivelse af højdemeter og stigningsprocent.

- Nogle bakker fx. Gells har høje stigningsprocenter i snit men et jævnt bakkeforløb. Dette giver en hård men jævn opstigning, hvor max. stigningsprocenten stort set er lig snittet. Andre bakker har et meget mere ujævnt forløb fx. klokkekildebakken ved Buresø, hvor bakken afsluttes med meget stor stigningsprocent (og kræver en vis disponering af kræfterne).

Ideelt set kunne jeg godt tænke mig en detaljeret opmåling af alle bakkerne, men det er naturligvis meget tidskrævende. Jeg vil derfor starte med en grovinddeling af bakkerne efter vurderet sværhedsgrad (som indtil videre er subjektiv præget). Som jeg sætter ind her indenfor de næste par uger.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har været godt med nogle træningsfri dage selv om det langt fra var helt afslapning. Vi havde drenge i 3 forskellige klasser, som skulle køre på forskellige tidspunkter. Jeg tilbragte derfor weekenden meget stående i mål- og startområdet, hvilket min achillesene ikke brød sig om.

Desuden fik jeg vanen tro ikke sovet rigtigt den første nat. Så superfrisk var jeg ikke mandag morgen. Har dog også næsten skrevet første klade om bakkerne i min kategori 1.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 28/8

MTB-transport: 6,5 km

DHL-stafet: 5 km 24:13 + næsten 2 km opvarmning

En rolig dag, hvor jeg forsøgte at få styr på achillesenen, så den var mest mulig klar til stafetten.

Udgangspunktet var derfor en behersket tur, hvor det gjaldt om at undgå problemer med senen.

Efter en grundig opvarmning var jeg klar til start.

Havde lidt besvær med at komme fordi de ventende stafetløber fra start, men ellers lagde jeg hårdt ud. Havde igen oplevelsen af et CP/ATP løb tør før iltforsyningen til musklerne var kommet helt igang. Første km var en del vanskelig med mudder og glat græs, men med en km-tid på 4:47. Herefter gik det for det mest lettere med at komme frem blandt løberne langs vejene og det var lettere at holde udlægget. Efter 3 km begyndte benene at føles trætte. Det er jo også et stykke tid siden jeg har løbet hurtigt. Efter 4 km lå jeg til en meget god tid klart under 19 min., men den sidste km var glat og med svære overhalinger i de mange sving. Desuden skulle jeg løbe et ekstrastykke ift. de 5 km, da vores skiftebås var en yderbås (70-80 m ekstra). Tiden blev derfor lidt mindre god selv om jeg løb fuldt ud, men trods alt langt langt over mine forventninger til løbet.

Det virker som om den lille ændring med indlæg i løbeskoene gør det om ikke altid problemfrit så meget lettere at undgå ømhed i achillesenen. Dog kan Felden og gigtpiller også have haft en positiv indflydelse. Håber jeg nu kan genoptage min løb gradvist.

Jeg løb sammen med mit løbehold, hvor vi havde en hyggelig aften og forlod først fælledparken, da stort set alle andre var gået. Supergodt selv om jeg selv var ret træt til sidst pga. den manglende weekendsøvn. Håber også de andre fra Mosebanden får et godt stafetløb på deres firmahold.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 29/8.

Racer (klubtræning): 53,5 km

MTB-transport: 6,5 km

Rute: Skovlinien, Værløse igen

Terræn: kun den ½ bakke i Nørreskoven

Vejr: let regn og våde veje

Arh! Lårene var som blyklodser efter løbet mandag. Desuden var sko og pedaler drivvåde, så det var svært at holde kontakten, Al stående kørsel var yt og det samme med accelerationer. Heldigvis var drengene også ret færdige efter DM-løbene i weekenden og opmødet ret lavt. Om sidstnævnte skyldes DM-træthed eller vejret kan man så gætte på. Det blev derfor til en rolig tur med lidt enkeltstart og en kort samlet start, samt ellers let holdkørsel. Fy fanden for et vejr. Man får ikke lyst til alt for meget cykeltræning i det vejr.

Er lige nu lidt træt af at være "på" og kunne godt tænke mig sæsonen var slut, men det er nok et spørgsmål om at få hvilet lidt ud og koblet lidt af mentalt. Indtil videre må det være slut med at melde mig til diverse arrangementer og opgaver - jeg ikke allerede har lovet.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer så mit første arbejdsgrundlag for bakkevurdering, hvor jeg har kategoriseret 6 bakker i kbh-området (jf. foreløbig afgrænsning) som kategori 1 bakker.

Inddeling af bakker i kbh-området.

Afgrænsning:

Indtil videre er området afgrænset til øst for linien Ishøj-Høje Tåstrup-Sengeløse-Herringløse-Grundsømagle-Veksø-Søsum-Ganløse-Slagslunde-Slagerup-Gørløse-Nr. Herlev-Lillerød-Birkerød-Holte-Søllerød-Lyngby-Klampenborg.

Dette svarende til min nuværende tur-radius, som så senere må udvides. Konkret falder bakkerne ved Strø, skodsborg, hesterkøb mv. således udenfor afgrænsningen.

Som første led i inddelingen beskrives bakkerne i kategori I (den sværeste kategori).

Kategori I:

Kriterier:

• Indeholder stedvis meget stejle stykker

• Samlede højdemeter 25 m eller mere

• Kan ikke køres siddende uden meget stort besvær (subjektivt)

• Vanskeligt at pacere selv uden interval/acceleration (subjektivt)

Bakker (uprioriteret):

• Tyren

• Spydbakken

• Slotsbakken i Søllerød

• Klokkekilde (buresø)

• Hersted høje

• Vaserne

Beskrivelse af de enkelte bakker:

Tyren:

Sted: Lyngevej ca. 300-400 m nord for Ganløse/rundkørsel.

Højdemeter: op til 30 m

Længde: 390 m

Gns. stigning: ca. 7-8 pct.

Vejbeskrivelse: 2 sving på bakken

Bakkeprofil: Gradvist øgende stigningsprocent, en smule fladere midtvejs, hvorefter stigningen tiltager op imod og halvvejs igennem 2. sving. Flader herefter gradvist ud efter svinget til et plateau.

Særlige forhold: Medløbseffekt er væk inden den sværeste del af stigningen.

Spydbakken:

Sted: Nord for Veksø mod Søsum (en del mindre svær omvendt)

Højdemeter: 25 m

Længde: ca. 280 m

Gns. stigningsprocent: ca. 9 pct.

Vejbeskrivelse: 1 mindre skarpt sving 1 skarpt sving.

Bakkeprofil: Gradvis øgende stigningsprocent kulminerende på stykket imellem de to sving. Flader ud midt i 2. sving.

Særlig forhold: bakken er efter nedkørsel, men medløbet er væk inden den sværeste del af stigningen.

Slotsbakken i Søllerød:

Sted: 100 m henne af Mothsvej, der skifter navn til Søllerød slotsvej

Højdemeter: 25 m

Længde: 320 m

Gns. stigningsprocent: ca. 8 pct.

Vejbeskrivelse: 2 skarpe sving på smal villavej.

Bakkebeskrivelse: Let stigning inden 1. sving, herefter meget stejl til noget efter 2. sving og langsom aftagende til noget før enden af vejen.

Særlig forhold: Kender man ikke bakken bliver man overrasket, da stigningen ikke kan ses før i 1. sving.

Vaserne:

Sted: Vej fra Bistrup op til kongevejen. Først en længere nedkørsel i to step, hvorefter bakken starter langsomt op mod Kongevejen.

Højdemeter: op til 30 m

Længde: 580 m

Gns. stigningsprocent: 4,5-5 pct.

Vejbeskrivelse: Et par lette sving, bakken fortsætter lidt til højre ad Kongevejen.

Bakkeprofil: Forholdsvis begrænset stigning i starten af bakken, der tiltager meget på den sidste del af stigningen specielt oppe i svinget til Kongevejen.

Særlige forhold: Hård sidste del når kræfterne delvis er brugt.

Klokkekilde (Buresø):

Sted: Vej nord for slagslunde mod Buresø. Efter det åbne stykke kommer bakker inden der køres ind i træ- og husområdet ved Buresø.

Højdemeter: op til 30 m

Længde: 350 m

Gns. stigningsprocent: 8-9 pct.

Vejbeskrivelse: Går lige op i husområdet.

Bakkeprofil: Først gradvis stigende, der flader ud inden det meget stejle stykke, der flader ud oppe i husområdet.

Særlige forhold: Risiko for at gå død ved forkert disponering.

Hersted høje:

Sted: I Vestskoven ved Herstedområdet.

Højdemeter: 30 m på asfalteret stykke. Der kan køres yderligere 5 m op på grus og 5 m til toppen (græs).

Længde: 420 m på asfaltstykket.

Gns. stigningsprocent: ca. 7 procent

Vejbeskrivelse: U-sving lidt efter start, herefter et lige stykke til 2. sving tæt på plateauet.

Bakkeprofil: Middelstigning til og med 1. sving. Herefter stor stigningsprocent indtil 2. sving, hvor stigningen flader hurtigt ud på plateauet.

Særlig forhold: Kan kun køres op/ned på asfalt samme vej. Nedkørsel vanskelig pga. U-svinget.

Det skal selvfølgelig understreges at dataene er foreløbige ud fra kortopmålinger.

Specielt længden kan være lidt usikker i toppen og bunden af bakken. Det kan derfor være bakkerne er lidt længere og derfor får en lavere stigningsprocent. Dette opfatter jeg dog som mindre væsentligt, da de ret flade stykker af bakkerne ikke er interessante ift. sværhedsgraden.

Længde er målt lidt før og efter de relevante højdekurver (5 m-kurver). De faktiske bakkelængde vil derfor i en del tilfælde være lidt længere.

Højdemeter er målt ud fra antal passerede 5 m-kurver.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 30/8

Løb: 5,35 km ä 6-6:30 + 1,5 km transport

MTB-transport: ca. 16 km

Mine ben var fortsat blytunge. Dette gjaldt dog delvist også de øvrige stafetløbere, så vi løb i et behersket tempo, der vist passerede vores nye løber, der var dukket op for første gang. Opmødet var en del reduceret til kun 5 løbere her i stafetugen, hvor mange af de andre også løber stafet på deres respektive hold (firma etc.).

Achillesenen har det fortsat ok. Kan dog mærke at det måske er en smule i overkanten, men planen er heller ikke at der skal løbes alt for intensivt. I første hug snupper jeg en kort tur i weekenden og derefter handler det først og fremmest om at få mængden op (måske til omkring de 15 km) i et let tempo omkring 6:30.

Kender jeg min krop ret begynder de tunge ben at lette allerede her fra torsdag, hvis jeg kan undgå alt for hård cykeltræning torsdag.

Link to comment
Share on other sites

afvigelser bakkehøjde og længde

Der er en del afvigelser i min oversigt ift. hjemmesiden de største bakker (jeg anvender også indtil videre 5m-angivelser i bakkehøjden. Størst afvigelse for vaserne (henholdsvis 30m og 25m), som jeg tror skyldes den pågældende hjemmeside ikke medregner første del af Kongevejen efter højresving. Tilsvarende topper klokkekildebakken først et stykke inde i husområdet. Da jeg selv har foreslået Søllerød slotsvej og Hersted høje over for webmasteren kender jeg en smule til de skøn der er foretaget her og jeg kan ikke se nogen grund til at trække 3 m fra Søllerød slotsvej eller Hersted høje.

Mine opgørelser skal dog stadig ses som et udgangspunkt og vil senere i projektet blive præciseret, så det er for tidligt at påstå at mine data skulle være bedre en hjemmesidens.

Valg af bakker til kategori 1.

Der naturligvis truffet nogle til- og fravalg med valget af de 6 bakker. Størst tvivl imellem de udvalgte har været Vaserne, da den samlede bakkelængde godt nok er høj, men med en lav gns.snitlig stigningsprocent. Indtil videre er den medtaget pga. den ret stejle sidste del, som kan være en dødpiner at komme op ad.

De øvrige bakker er jeg derimod ret sikker på skal med i kategori 1.

Omvendt er der fravalgt en del bakker, som ellers har været i betragtning. Dette gælder først og fremmest følgende bakker:

- Gells pga. lavere samlet bakkehøjde, jævn stigningsprocent

- Frederiksdal pga. lavere samlet bakkelængde

- Holtebakke (naboen til Gells), som er en længere stigning selv om den har stykker der minder om Gells

- Kirkebakken i Veksø, der minder lidt om de foregående

Størst tvivl har jeg dog omkring Christianshøjvej, der i samlet højdemeter og stykker med høje stigningsprocenter ligger på vippen. Anvender den selv til bakketræning. DEn yderligere dataindsamling vil vise om dette ændrer afgrænsningen og valget af bakker.

Som det fremgår har jeg nogle bakker med i mit grundlag som ikke nævnes på hjemmesiden.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 31/8

Racer (klubtræning): 42 km

MTB-transport: 13 km

Rute: Mod Farum til Bregnerød og retur Husum.

Terræn: ikke alverden

Vejr. Ok, men en del modvind

Har nu haft flere dage i denne og sidste uge, hvor jeg bare ikke var til en s.... Det blev dog en ret let tur, hvor jeg fulgt en helt ny rytter, som jeg kørte hjem med tidligt (så jeg fik endelig lidt afløsning som træner). Der må være noget galt med restitutionen, så fra weekenden må jeg forsøge at leve helt efter bogen.

Fredag d. 1/9

MTB-transport: 14,5 km

Lørdag d. 2/9

MTB-landevej: 62 km (delt i to afdelinger)

- 31 km side & modvind ä 28,62 km/t

- 29 km side & medvind ä 31,93 km/t

Igen som kontrast en af de godt kørte tur med et snit på 30,13 km/t. Dette til trods af at mtb'en på hjemturen begyndt at skabe sig og flakse lidt på baghjulet (trænger meget til en større reperation inden vintersæsonen). Var dog også træt efterfølgende.

Søndag d. 3/9

Løb: 3 km ä 6 min./km

Bliver nok ikke til mere denne weekend.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

Rigtig god idé med en kategorisering af bakker, hvori du inddrager andre parameter end blot stigningsprocent og længde.

Du skriver at du senere vil præcisere dataerne. Hvordan vil du gøre dette?

Hessel

Tja, der er en række overvejelser igang, men det er for tidligt nu at lægge sig fast på metoderne. Følgende muligheder er dog i spil.

- Kontrolopmåling på andre kort med højdekurser

- Opmåling af bakkelængde med cykelcomputer

- Evt. højdemåler af en slags (ved ikke om der er penge til det endnu)

- Detaljeret opmåling af stigningsprocenter af de enkelt bakker

De første skulle være lige til, men sidstnævnte metode er den ultimative, men kræver meget tid. Sidstnævnte vil også kunne bruges som grundlag for en højdeberegning. Spørg mig ikke hvordan lige nu, da jeg skal have tid til at udtænke en pålidelig metode, der ikke er dyr.

Gode ideer og input skal være velkommen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Sommersæsonen nærmer sig sin afslutning, hvilket fik mig til at gense mine målsætninger for året for at se hvad jeg evt. mangler at nå.

Cykling:

* Rekordforsøg i 30 km enkeltstart - Opfyldt.

* Deltage i 2-4 motionsløb - Har kun kørt 1 løb med Gribben kan målsætningen nås.

* Fastholde og evt. udbygge den nuværende drengetrup - 1 frafalden, men mindst 2 nye som deltager fast. Bliver nok opfyldt.

* Deltage i minimum 2 træningslejre, evt. dagtræningslejr i sommerferien, initiativer på hjemmesiden mv. - 2 træningslejre + 2 weekendtur med klubben, så overopfyldt. Ligger noget tungt med hjemmesiden, men det kan nås

* Bedre strukturering af egen træningen, specielt i forhold til vintertræningen - mangler, men netop relevant ift. vinteropstarten. Kan nås.

Løb:

* Fastholde 2006 som introduktionsår med tilvæning af sener og led - Har vist været lidt for ivrig og fået en skade - ikke opfyldt

* Deltage i 3-5 motionsløb - Opfyldt med hidtil 4 løb.

* Evt. udbygge det nuværende løbehold med flere løbere - Ser meget lovende ud med mange nye

Styrketræn.:

* Fortsætte styrketræningen i sommerperioden evt. i modereret form - slet ikke opfyldt

Andet:

* Vægttab til omkring 90 kg - Uha, uha. Det ser ikke godt ud. Kan heller ikke nås, men burde i det mindste cutte lidt af

* Undgå skader og styrt - 1 skade - ikke opfyldt

* Mere tid til træningslitteratur - ikke endnu, men måske i vinterperioden

* Evt. egen hjemmeside - Bliver næppe i år, jeg har for travlt

* Fastholde aktivitet på dourun og MOL - Dourun, ja. MOL kun delvist.

Tja, det ser godt ud på trænersiden igen i år (hvis det holder) og formen er vel ok og måske en smule bedre end sidste år. Lidt for ivrig og for lidt tid til de ting, der ligger udenom selve træningen.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 5/9 - fortsat

Racertransport: 17 km

2 gange RAC-milsruten

Mandag d. 6/9

Racertransport: 13,0 km

Tirsdag d. 6/9

Klubtræning (racer): 63,5 km + 17,5 km transport

Rute: Ad motervej til Farum/Liillevangsvej - 2 runder ä 7,5 km - retur via Ganløse, Søsum, Veksø, Ballerup.

Terræn: 2x2 på rundstrækning, samt bakker fra Ganløse-Målev. Dvs. godt kuperet.

Vejr: fint, men kraftig vind mest fra vest.

En hård tur med flere tempoopkørsler mv. Først på udvejen med at skubbe den nyeste til at holde feltet. Dernæst på enkeltstart til Farum med 2 opkørsler til klubmesteren (MEL) ä ca. 100 m og 150 m. Herefter samlet start ved lillevangsvej - først med opkørsel til gruppen ä ca. 300 m, samt tempotræk af to frafaldne i to omgang (ca. 3 km). Endelig var det om at sidde med på bakkerne på returen, da jeg jo ikke elsker bakker.

Kunne efterfølgende høre at selvovervurderingen har nået uanede højder hos drengene, så jeg tager nok en full-speed interval en af de næste gange for at banke tingene lidt på plads, da arbejdsfordelingen ellers er at jeg primært tager mig af bagtroppen og nye (da jeg er bedre til det "pædagogiske").

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Nu går det da helt i sort. Nu er raceren også beskadiget med en flækket fælge, så jeg har ingen funktionsdygtig cykel p.t. Håber dog jeg kan komme u d og køre torsdag ellers skal jeg nok til at bestille plads til spinning i weekenden. Bør alligevel så småt starte med spinning frem mod vintersæsonen. Taler også for at jeg skal til at få opgraderet til 3 cykler ialt.

Link to comment
Share on other sites

Kunne efterfølgende høre at selvovervurderingen har nået uanede højder hos drengene, så jeg tager nok en full-speed interval en af de næste gange for at banke tingene lidt på plads
hehe.....
Nu er raceren også beskadiget med en flækket fælge

:crazy: det lyder som noget der kan blive ubehageligt. Er du kørt på noget som kan lave den slags, eller er det "brugsnedbrydning"?

Link to comment
Share on other sites

hehe.....

:crazy: det lyder som noget der kan blive ubehageligt. Er du kørt på noget som kan lave den slags, eller er det "brugsnedbrydning"?

Hm nok det sidste, men veje og cykelstier er mange steder dårlige. I denne uge var der også mange grene på stier/veje i skovområder. Problemet er nok også min store vægt. Lidt ærgeligt at det skete nu -ville hellere have ventet til efter sæsonafslutningen.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 6/9

Løb: 7,5 km

- 1,5 km transport ä 6 min./km

- 3 km løbehold ä 6½ min./km

- 3 km ekstra alene ä 5½ min./km

Kan godt mærke jeg har hold løbepause eller også var det tirsdagstræningen der sad i benene. Løbeholdet var efter stafetugen igen oppe på et godt opmøde. Vi ligger på ca. 10 løbere hver gang.

Torsdag d. 7/9

Racertræning (klub): 62 km + 11 km transport

MTB-transport: 6,5 km

Total cykling: 79,5 km

Rute klub: Husum-mod kollekolle ad Farum-motorvej-Værløse-Kr. Værløse-Christianshøjvej-Farumvej til Ganløse-over Tyren til Bastrup sø-Møllebakken-retur Møllebakken-Krogenlund-Uggerløse-Lynge-Oldvejen-Farum-Kollekolle-Husum.

Terræn: De hårde bakker Christianshøj + Tyren m.fl.

Vejr: Solrigt lidt hård vind fra vest.

Var absolut ikke i topform. Dels træt efter de 2 sidste dages træning, men desuden med astmasymptomer, en fremadskridende forkølelse og derfor ikke særlig oplagt til hård træning. Det var lykkedes mig at låne et baghjul, så cyklen fejlede modsat ikke noget.

Der var færre voksne med, så jeg måtte bruge meget af min tid med den nyeste drenge, som godt nok viser pæn fremgang, men kun kunne følge med på udvejen. Han kæmper dog godt, så det skal nok komme. En nem opgave skulle man tro, men jeg tog rigtigt mange skubbeture, så det blev alligevel til en mellemhård træning. Det er sin sag at køre over de omtalte større bakker med 100 kg, men 130-140 kg er endnu sværere.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Desværre har forkølelsen udviklet sig til et par dage mest i sengen og med manglende overskud til særlig meget aktivitet.

Fredag d. 8/9

MTB-transport: 13 km

Lørdag d. 9/9

Løb (alene): 8 km ä 5:48

Søndag d. 10/9

Spinning II: 51 min.

MTB-transport: 4 km

Jeg skulle nok have undladt cyklingen, da jeg var helt nede bagefter. Kørte ellers rimeligt behersket, men de efterfølgende zombi-symptomer med let feber, åndenød, hovedpine etc. tydede på jeg skulle have holdt mig til sengen.

Ligger nu brak mandag og tvivler på det er klog at stille op til klubtræningen tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgt ikke at udfordre skæbnen for meget, da situationen tirsdag var den samme som mandag. Våbnet med næsedråber og en antagelse om at det værste skyldes bihulerne har der dog været fremgang fra onsdagen.

Onsdag d. 13/9

Racertransport: 13 km

Løb: 8,3 km

- 1,6 km transport ä 6 min/km

- 5 km med løbehold 26:50 (5:22 pr. km)

- 0,3 km med løbehold

- 1,4 km transport ä 6 min/km

Gik vel udmærket, men benene er ikke vænnet helt til at være igang på det niveau igen.

Torsdag d. 14/9

Racer (klubtræning): 59,5 km + 11 km

Racertransport: 6,5 km

Cykel total: 77 km

Rute: Husum-jyllingevej-fabriksparken-Risby-Ledøje mod nybølle-Edelgavevej mod smørumovre-Hove-Veksø-Søsum-runde-toppevadsvej-Møløvvej-Måløv-Ballerup-Herlev-Husum.

Terræn: blandet med fladt og kuperet inkl. Spydbakken & kirkebakken i Veksø.

Vejr: fint med en del vind. Mørkets magter begynder nu at trænge sig ind på træningen, hvilket gør hjemturene knap så spændende.

Min forudsætning for at køre med var at køre minimalistisk. Med flere af de nye må det siges at være opfyldt hvadf angår tempo. Havde tendens til en del hovedpine, men bihulerne er trods alt i fremgang. Cyklen venter fortsat på nye fælge (kører på lånt baghjul, men de bestilles hjem), men er begyndt at lave knirkelyde, som skal undersøges nærmere. Er ret træt af alt det cykelbøvl.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share