Jan D. - Det endelige opgør


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Vejret har jo været pragtfuldt idag og lige til landevejen, men sæsonen nærmer sig afgjort den tid hvor skoven er at foretrække. Ser ud til at være en god lang rute selvom jeg jo ikke har nogen chance for at vurdere selve terrænets sværhed så er det da en relativ lang tur til en vinterrute. Vores foretrukne er på ca 40 km så det blegner jo lidt i sammenligning. 3 timer kan bare godt være længe når det er koldt og fugtigt eller vandet i flasken er blevet til grød is :crazy: .

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vejret har jo været pragtfuldt idag og lige til landevejen, men sæsonen nærmer sig afgjort den tid hvor skoven er at foretrække. Ser ud til at være en god lang rute selvom jeg jo ikke har nogen chance for at vurdere selve terrænets sværhed så er det da en relativ lang tur til en vinterrute. Vores foretrukne er på ca 40 km så det blegner jo lidt i sammenligning. 3 timer kan bare godt være længe når det er koldt og fugtigt eller vandet i flasken er blevet til grød is :crazy: .

Nu er det jo langt fra en off-road mtb-rute, da ca. 27 km var på asfalt (ud/hjem + korte stykker) og kun ca. 4 km som mtb-track. Resten ca. 30 km på hovedstier med grus (af svingende kvalitet). Tempoet holdt som steady-tempo. Havde det været mtb-track havde det heller ikke været så lang en distance.

I første omgang sammenligner jeg mere med landevej, hvor godt 27 i snit på mtb burde være steady-tempoet for mig. Terrænet reducerer en del med nogle km/t og gruset tilsvarende. Dertil kommer så sving, svære nedkørsler og enkelte forhindringer mv. Turen var med ca. 22 på grus umiddelbart nogenlunde på forventet niveau eller reelt lidt over pga. de mange folk. Ses også af tempoet ud/hjem var knap 28½ km/t trods noget var på grus og med snævre sving.

Jeg håber derfor ikke jeg har tabt ret meget form. Det er dog hårdt for fødderne med det hurtige skifte til mtb'en, så jeg håber meget jeg snart igen kan komme ud på raceren.

Jeg kan se at de store bakker i sig selv giver omkring 1,1 i terrænkvocient, men formentlig skal det dobles eller mere. Som de selv ved at det svært at beregne i skoven. Vil gøre et forsøg senere med højdekurver på kort, men det vil stadig være med lidt undervurdering.

Link to comment
Share on other sites

Har nu fået opmålt terræn via runningahead for de knap 40 km i terrændelen. Direkte angav kortet 2,92 pct. eller hvis man skal tage højde for de små kort bakker godt 3 pct. i terræn, hvilket jo er ret højt.

Det ville dog stadig være let off road i Hareskoven at lave en rute med klart højere terrænkvocient, da der her er masser af stejle skrænter, heraf også en del man ikke kan køre op ad.

Ud og hjemturen dog kun omkring 1 pct.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 11/9

Racer klubtræning: 66,3 km + 13,6 km transport

Rute klubtræning: langs motorvejen til Farum og Bregnerød-Lillerød-Nr. Herlev-Uvelse-Lynge-Bastrup-Drive in-Farum-retur langs motorvejen.

Terræn: ca. 1,2 pct.

Store bakker: serien af bakker ved Lynge/uggerløse, Møllebakken ved Bastrup, Nørreskoven.

Vejr: 2-4 m/s NV, 16->11 grader, tørt.

Interval:

- 4 stk. korte som påhæng

- 2 moderate opkørsler imellem intervaller

Absolut ikke det helt store og en lettere tur. Benene var meget tunge efter den hårde søndagstur og var ømme i starten, men det gik efterhånden lidt bedre. Havde ingen alvorlige problemer med intervaltempo selv på de halvstore bakker med licensdrenge (ældste). Trak på et tidspunkt i op omkring 30 i let modvind og det var en smule hård for benene. Skaden med foden gav ingen problemer. Venstre hofte er fortsat lidt træningsøm.

Nedtællingen viser kun 2 trænerdage tilbage inden det er slut. Cyklen med kranse og kæde etc. er nærmest helt nedslidt og skifter dog funktionelt. Har ikke været skiftet i år, men satser lige nu på at den kan klare sig sæsonen ud.

............................

Har det stadig sådan lidt demotivationskrise ind imellem. Hvad fan... er det lige jeg har gang i og hvad er det lige jeg skal fokusere på generelt. Måske lidt af en midtvej eller rettere over-midtvejskrise.

Har snart droppet ud af trænerfunktionen, løb går som en rutchbane op og ned med skader hele tiden. Har sådan set skaffet luft til at træne mig op selv til måske et højere niveau på cyklen, men har lidt svære ved at se målet lige nu (sker der overhovedet noget med formen eller kompenserer jeg bare for det ene procent jeg burde tabe pr. år i kondition)???

Indtil nu er den tid, jeg har sparet ved trænernedtrapningen blevet ædt op at arbejde, hvor ikke alt fungerer p.t. og der er hundetravlt. Samtidig har mit trænerjob medført at en del reparation og vedligeholdelse i hytten har stået i venteposition i flere år. Ikke noget jeg lige brænder for at lave.

Måske burde jeg fokusere mere på andre ting i en periode og kaste mig over noget andet. Måske burde jeg bare sætte nogle mere kortsigtede og andre mål end blot tidsforbedringer og atter tidsforbedringer. Med vinteren, der nærmer sig er der jo heller ikke udsigt til supertider og jeg burde nu gradvist gå over til mere mængdetræning og grundtræning. Jeg har stadig ikke taget mig sammen til en egentlig træningsplan selv om trænerjobbet nu synger på sidste vers og jeg fremover selv kan diktere hvad, hvor og hvornår jeg vil træne. Det er lidt som dansen om den varme grød. Har griflet lidt, men er hurtigt gået i stå igen.

Er igen begyndt at kigge på vægten, men der flytter sig åbenbart ikke ud af stedet og det eneste der er sket - er at jeg piner mig med at undgå alle søde sager.

Synes ellers kun jeg tidligere har haft samme langvarige motivationskrise under langvarige skader, så det ligner mig ikke rigtigt (synes jeg selv). Det er noget der er dukket frem de senere år. Tja hvad gør man ved sådan noget? Snupper et par lykkepiller og fortsætter eller.......

Egentlig stop er klart ikke mig og jeg vil bare ærgre mig gul og blå over fald i fysisk. Desuden elsker jeg min træning og hardet godt med den når det går for sig, så problemet er ikke på disse tidspunkter. Det er også ved at være sidste udkald for en periode på toppen. Måske skal jeg bare klappe hesten. Fokusere på andre værdier i træningen og lade tidsambitionerne komme hen af vejen når der er fyldt mere mængde på og foråret stikker snuden frem. Hvad ved jeg.

Et eller andet sted er det for mig et dilemma mellem at være sig selv og i en travl hverdag med andre. Har ligesom oplevet en modreaktion mod mit aktive og åbne liv med 117 daglige aktiviteter (og så er der endda mange kontrakter jeg ikke får vedligeholdt) og savnet freden og mig selv, men omvendt skal jeg nok heller ikke grave mig helt ned. Måske er det bare et led i en overgang fra noget til noget andet og et andet indhold. Jeg ved det ikke. Er nok heller ikke typen der skifter heste hver dag, men kun spor efter en lang periode.

Tja blev lidt anderledes end de sædvanlige tidsnoteringer, men det er måske godt for noget?????

----------------------

Var til morgen få sekunder fra at blive kørt ned af en lastbil med fuld drøn på Hillerødgade mod højre i krydset ved Borups Alle ind mod byen. Hyperfarlig overkørsel for cyklister, da man skal passere højresvingsbanen over i et midterfelt (etableret for få år siden - er en ren skandale). Udsynet er reduceret ved stop til under 100 m pga. en bue. Ingen kørende trafik sænker farten men buldre bare igennem trods lidt brosten og blåt felt. Man skal nærmest dreje hovedet af led og der er meget få sekunders respit for at kommer over.

Har nu sendt en første klage til kommunen (ved ikke lige hvem der er ansvarligt og kan heller ikke finde info på nettet om dette, så jeg må håbe det er rette sted) for det er noget af det mest farlige, der er etableret.

Plejer altid inden stedet at se bagud det sidste stykke og er der fri bane vælger jeg istedet at køre ud på vejbanen for at undgå stop og dårligt udsyn. Er i det hele taget træt at de elendige trafikforhold, uforsvarlig kørsel. Da jeg nu også har hørt historien fra Panum-forsøget om hvor giftig trafikos er vil jeg fremover kun undtagelsesvist køre af byruten og i stedet køre via mosen med frisk luft. Den koster dog ca. 1,5 km ekstra, men bare jeg sørger for at være i god tid er det jo kun en lille forskel, der er værd at tage med og en dag kunne det måske gå galt i bytrafikken. Smutter pedalen eller kæde et kort øjeblik dette sted er man der måske ikke mere....

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 12/9

Racertransport: 14,5 km

Styrketræning: 13 sæt (rettet kan heller ikke tælle mere)

Et kort program i midtugen bliver det til fremover. Som sædvanlig her i starten altid 8 rep. som standard (afvigelser fra dette i parantes).

- Mask. Pull back (intro) 25(4)-45

- Hip Extension (intro ben) 25(4)-70

- Mask. Biceps 25

- Mask. Dips 65

- Benpres 120

- Mask sid. Front pulldown 45

- Pec Deck 45

- Leg raises uden vægt 2 sæt enkeltvis

- Back Extension (stråbænk) 1 sæt uden vægt hænder over hoved

- Mavebøj (lænd i bænk) - 1 sæt lige

- Mask. Push straight forward 65

- Stå. Lateral raises (side) 9x2

Med hensyn til skader er det en blandet fornøjelse. Det går fremad med foden, som jeg nu kan gå hurtigt på. Giver en smule smerter engang imellem. Måtte dog som planlagt afstå fra løbeturen med holdet.

Derimod er det igen kritisk med venstre hofte. Skyldes først og fremmest det voldsomme skifte til mtb i sidste uge og fravalg af stående kørsel på bakkerne (begge var jo for at skåne foden). Desuden skal jeg have obs på styrketrænigen. Havde håbet det var blevet bedre nu på raceren (det plejer det at være), men det har indtil nu ikke været tilfældet. Konklusionen i første omgang med mit dobbelte handicap bliver i første reduktion en stor nedsættelse af intensiteten i cyklingen og en fortsættelse på raceren.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 13/9

Racer (alene næsten da): 66,4 km ä 30,00 km/t + 17,6 km opvarmning, rul og transport

Rute: Østerbro-mosen-standardruten vedmotorvejen til Farum-Lillerød-Nr. Herlev-Gørløse-retur samme vej til Husum

Terræn: 1,17 pct. på de 66,4 km.

Store bakker: Kun Nørreskoven

Vejr: tørt, vest 3-4->1-2 m/s, 16->13 grader.

Benene virkede fra start kørt ned nok stadig eftervirkninger af weekendtræningen (specielt fra midtlåret til hoften). Desuden skulle hoften skånes. På udvejen (start fra mosen) var jeg heldig et par gange at køre med andre, men trak alligevel en pæn del af tiden (måske ca. 9 km på hjul). Ved Nr. Herlev efter mest modvind var snittet derfor ca. 31 og jeg satsede herefter blot på at holde de 30 i samlet snit, hvilket den også var ved vendepunktet i Gørløse. Gjorde kun lige præcis det nødvendige men uden hjælp på hjemvejen - præcis 30,00 rent. Selv om jeg således ikke var rigtigt presset var det heller i nemt med de blystolper. Håber der kommer lidt mere gang i dem til weekenden, men først en hviledag fredag.

Vinden var ikke særlig slem bortset fra det obligatoriske vestenvindsstykke efter Farum (forstår ikke rigtigt hvorfor vinden altid er hårdere her), men tog desværre en smule af på hjemvejen, hvor der ellers skulle være medvind . Hjemme før kl. 19:30. Mørket begynder at nærme sig det sædvanlige træningstidspunkt, så der skal snart rykkes rundt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 15/9

Styrketræning: 56 sæt + 2 min. balancebræt

(program stort set identisk med sidste lørdag, men reduceret med enkelte sæt og lavere belastning i øvelser med brug af hoften)

Kondicykel: 30 min. opvarmning og let rul

Løb på løbebånd: 1 km ä 6 min.

Har virkelig forsøgt at skåne hoften idag, men den er fortsat ikke god. Mere positivt går med med foden, som klarede en forsigtig løbeopstart. Må dog lige afvente effekten de næste døgn. Overvejer om foden nu kan klare spinning (læs fokus mere stående tråd), da det kan aflaste hoften og vejret jo heller ikke skulle bliver supergodt søndag. Kan dog være jeg kun starter med 1 time spinning i kombi med udendørscykling.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag 16/9

MTB-landevej (alene): 72,4 km

Rute: Tril ind gennem byen til Strandvejen-Strandvejen med vendepunkt efter Nivå strandpark-retur samme rute.

Terræn: Normal.

Store bakker: 6 stigninger hver vej på Strandvejen

Vejr: 5-7 m/s SV, 16-18 grader, sol.

Tempo/interval:

80-90 pct.: 46,36 km ä 30,68 km/t (1,19 pct. i terræn og 2 min. pause ved vendepunkt)

Ganske udmærket på en mtb selv om intensiteten også var højere end på de almindelige "lange" ture. Jeg kørte rimeligt igennem bortset fra jeg ikke af hensyn til hoften turde køre med for høje gear og i for lav siddeposition (tog lidt mere vind ind end optimalt). Istedet holdt jeg en høj kadance.

Havde nu forventet medvind hele vejen nordpå, men flere steder bed en sidevind og endda sidemodvind??? Omvendt var der på returen visse steder lidt læ, så det var muligt at holde farten oppe, men også nogle hårde åbne stykker med modvind. Strandvejen er nu også tit uberegnelig hvad angår vind.

Forskellen ud og hjem var da heller ikke stor (31,69 ud og 29,73 hjem). Synes endda noget af energien faldt lidt efter den første time. Det aller sidste stykke ind mod Charlottenlund var det således svært at holde fart i cyklen.

I forhold til racermotionister overhalede jeg 6 og blev kun overhalet af 1!!!

Ellers kun let rul til/fra Strandvejen, så hoften ikke bliver alt for overbelastet.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 18/9

Racer: 88,15 km

- 8,5 km transport

- 16,35 km fortræning

- 63,3 km klubtræning

Rute Klubtræning: Til kollekolle-Værløse-Kr. Værløse-Christianshøjvej-Ganløse-Slagslunde-Buresø-forbi Jørlunde-Fr.sundsvej-Furum-via motorvej til Husum.

Terræn: ca. 1½ pct. totalt

Store bakker: Christianshøjvej (kat. 0), Lundebro (kat. 1), Buresø (kat. 0), Nørreskoven (kat. 1) og selvfølgelig en hele del mindre bakker.

Vejr: 8->4 m/s NV, 13->9 grader, let regnbyge og våde veje.

Interval:

- 80-90 pct.: 7,38 km alene ä 31,78 (terræn 1,03 pct.) mod- og medvind.

- 2 bakkeforceringer stående

- påhæng enkeltstart: 2,6 km (terræn 3,38 pct.) inkl. bakken på Christianshøjvej

- påhæng samlet start: 3,4 km (terræn 1,59 pct.). Afslutning efter bakken ved Lundebro. modvind.

- påhæng samlet start: 2,33 km (terræn 1,03 pct.) modvind.

- påhæng samlet start: 4,38 km (terræn 2,33 pct.) inkl. Buresøbakken.

- Skråt ved siden af drengenes rulleskift: 8,4 km (terræn 1,81 pct.) medvind

- Kontrolleret forcering af bakken i Nørreskoven

- Kørte spurten for drengene før Mørkhøjvej

Da jeg ikke vidste om det var licensdrengene eller de nye jeg skulle køre med tog jeg et interval som led i fortræningen (samt 2 kort bakkeforceringer). Tempoet blev ikke just prangende. En delforklaring var dog også stiv modvind (her vinden var på sit højeste) på første ½-del med 18 m-lang flad stigning. Svært at "køre tiden" ind bagefter.

Jeg kom så til at stå for doseringen af træningen af licensdrengene. Det første interval var som sædvanlig hårdt i starten og jeg måtte først lige kæmpe mig op. Det lykkedes mig at holde hjul på den stejle stigning på Christianshøjvej (uden at være på det yderste) og med lidt overskud på det sidste stykke. Derefter nogle lettere samlede starter. Duer overhovedet ikke til spurter og accelerationer, da jeg er alt for lang tid om at komme op i tempo (så på de tidspunkter er det bare med at hænge på). Igen på Buresø lykkedes det at sidde med over trods det hårde knæk til sidst. På det flade har jeg pænt overskud. Drengene fik med retning mod Farum lov til at køre en længere rulleskift i høj fart, hvor jeg placerede mig mest ved siden af (der var dog medvind eller hvad der så reelt føltes som let modvind), men det var let nok af være med.

Skadessituationen er stort set uændret. To drenge var nede at ligge i det våde føre ved 2 sving.

Har vist ikke lige noget mere at tilføje. Burde måske have taget tid på disse intervaller, men det hele forgik vel i et tempo på intervaller äla 31-35 i snit og fraregnet de mange stop (1 punktering, 2 styrt, 4 opsamlinger og 8 lyskryds) formentlig med snit omkring 30 eller en smule over for klubturen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 19/9

Løb: ca. 1,55 km ca. 6 min/km

Styrketræning: 13 sæt + 1 min. balance

Motionscykel: 15 min. opvarmning og let rul

Efterfølgende viste det sig at onsdagens træning var i overkanten for achillesenen, hælpude og svang, så der er sket et tilbagefald. Må forøsge mig lidt mere forsigtigt. Kom også til at gå alt for meget (måske ca. 8,5 km). Bl.a. blev jeg brændt af af en bus, som ikke kom. Vristøvelse til styrke efter løb nok heller ikke for godt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 20/9

MTB-transport: 8 km

MTB-træning (alene): 25,4 km ä 29,72 km/t + 3 km rul

Rute: Østerbro-Lyngby-Ballerup-Husum

Terræn: godt 1,1 pct.

Vejr: 3 m/s SV, kraftig regnbyge og meget våde veje, ca. 14 grader.

Pokkers til dårlig timing. Røg efter godt 25 min. ind i en kraftig og lang regnbyge, der varende resten af turen. Cykelstiernes sejlede og mine sarte øjne gjode ondt af regndråberne, der sveg i øjenene. Måtte nogle steder køre med en hånd for at skærme øjenene mod vandet. Således absolut ikke gode betingelser for træning og jeg måtte cutte turen en del af for ikke at blive nedkølet i for lang tid. Er derfor nu bagefter med træningen.

Egentlig utroligt at gennemsnitshastigheden blev så høj trods de mange røde lys. Vindmæssig var der direkte modvind på ca. 11 km af ruten, sidevind i ca. 7 km og skrå sidemedvind i 7 km. Dvs. samlet også negativ indflydelse.

Håber jeg kan få kørt resten i morgen formiddag.

Fredag 21/9

Mtb-træning (alene): 29 km + 8 km transport (i eftermiddag)

Rute: Husum-Kollekolle-retur mosen-Østerbro

Vejr: tørt med lidt våde veje og ikke alt for meget vind.

Intervaller/tempo: 5 km + 3 km

Havde glemt uret og da jeg ingen computer har på mtb'en ved jeg slet ikke hvor hurtigt det gik, men hovedsagen var også at få trænet.

Håber jeg kan spinne i weekenden, da jeg trænger til lidt afveksling.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 22/9

Styrketræning: ca. 57-58 sæt + 2 min. balance

Løb løbebånd: 0,5 km

Rul Motionscykel: 8 min.

I visse øvelser virker det mest som om styrken bliver ringere bl.a. bænkpres. Har svært ved at få den op helt nede fra brystet og må cutte det sidste rep. på 55 kg (kun 7 rep.). Er lidt luset ift. sidste vinter, hvor jeg godt kunne tage 70 kg. Bør måske sætte vægten en smule ned for at kunne holde startantallet på 8 rep. med korrekt løfteteknik. Håberr det ser bedre ud om et par måneder. Et minus kan dog have været at jeg ikke fik spist frokost inden og kørte uden føde fra morgen-aftensmad (træning sidst på eftermiddagen).

Igen opstod der smerter i mellemfoden efter løb, styrke og de obligatoriske 1,5 km gåtur hjemad med fuld oppakning. Kan vist godt vinke farvel til løb foreløbigt.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 23/9

Racer(alene): 63,4 km

Rute: Til Avedøre Holme-ca. 13 runder ved jernholmen/hammerholmen-retur husum med lidt omvej.

Terræn: ret fladt ca. ½ pct. i terræn.

Vejr: tørt, ca. 3 m/s syd, 13-14 grader.

Interval: 30 km enkeltstart ä 35,16 km/t. PR :w00t:

Droppede igen spinning og valgte istedet den frie luft. Det var godt cykelvejr med ikke alt for meget vind. Fik den indskydelse af tage til holmen og køre efter at holde et godt snit. Fik overbevist mig selv om at jeg kunne køre efter PR og det lykkedes da også med pæn margen. Midtvejs opstod en mindre krise, da tiderne fik tendens til at falde en smule, men jeg fik det rettet op igen.

Runden ved jernholmen er dog generelt lettere at køre end ved Bregnerød, så reelt ligger tiden nok kun på højde med den gamle pr fra sidste år (som også var en god tid). Helt vindstille var det dog ikke, da vinden stod i syd og runden ligger tæt på kysten både mod syd og øst.

Bekræfiger at formen på cyklen ligger ret stabilt højt og generelt lidt over sidste år, men dog stadig sådan at nogle pr volder problemer på samme rute. Jeg mangler nu kun 2 PR i at have "gjort rent bord" i år.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 25/9

Racer klubtræning: 68,7 km + 13,2 km "transport"

Rute: langs motorvej til Farum-2 runder ved Bregnerød-Lillerød/allerød-Lynge-Uggerløse-Lystrup-retur Farum af slangerupvejen-retur langs motorvejen.

Terræn: Et sted mellem 1-1½ pct.

Store bakker: Bakkerne ved Uggerløse-Nørreskoven

Vejr: Ret dårligt, da jeg løb ind i 2 byger og smaskvåde vej på næsten hele turen, kun svag vind, 13->10 grader.

Intervaller:

1. Enkeltstart 5,6 km

2. Samlet start 4,9 km

3. Rulleskift tempo 5,0 km

4. Enkeltstart 2,6 km

De godt 6½ km til klubben var med højt tempo, da jeg var forsinket og også kom for sent, så her var måske allerede et interval dog med røde lys indlagt. Havde kun 2 ældste drenge og en ungdomsrytter (niveaumæssig fra midten og ned ift. deres klasser) dvs. 13-16 år. Fra starten fra klubben fik vi en byge, som vi dog fik kørt os ud af, men blev fortsat våde af opsprøjtet fra cyklerne. Strategien var at få kørt intervaller hurtigst muligt, hvis vejret nu gjorde vi blev nødt til at tage tidlig hjem. AT det blev 2 enkeltstarter skyldes dels vejret og dels en vis niveauforskel).

Jeg holdt selv lav profil efter styrke+enkeltstart i weekenden som stadig var en lille smule i benene. Desuden skulle dette gerne være min restitutionsuge (efter 3 hårdere uger). Derfor skulle jeg bare følge med og terrænet var nogenlunde let for mig. Valgte dog i svingene at køre uhyre forsigtigt for at være sikker på ikke at gå i asfalten med de våde sving, så en smule opkørsel blev det til (plejer ellers at være ok god i svingene).

Tempoet tja - vekslede vist mellem 28-42 på intervallerne afhængig af terræn, så der skulle da ind imellem trædes ret hårdt.

Efter det sidste interval kom 2. ret store byge, som jeg forsøgte at undgå det værste fra, men det lod sig kun gøre ved i starten at køre vestpå, så turen blev alligevel lidt længere end jeg havde regnet med, så dagen kom igen over de 80 km. På hjemvejen var det bare om at komme hurtig retur inden mørket. Trods føret holdt vi da også 30 km/t i bruttotid (dvs. inkl 8-9 trafikstop), hvor der var ungdomsrytteren og jeg der stod føringen næsten hele tiden (vel omkring 40-40-10-10 i procenter).

Som et mirakel slap vi helt fra punkteringer på en dag, hvor andre havde adskillige af slagsen.

Helbred

Helbredet har skrantet de sidste dage. Måske efter afkølingen efter sidste våde torsdagstræning, måske for lidt søvn. Har igen bøvl med underlivet og er igang med en serie undersøgelser hos speciallæge. 1. resultat kommer formentlig torsdag. Kan vel være alt fra tarmbøvl til noget meget mere alvorligt. Forbereder mig lidt mentalt på hvis det skulle være det sidste (hvis man da overhovedet kan det). Får se......

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Takker for sympatien hos jer begge.

Den ene af de to første undersøgelser var helt ok. Den anden viste en afvigende blodværdi, mens resten var ok, så her blev det til en ekstra undersøgelse. Kan skyldes allergireaktion eller noget andet, som jeg skal undersøges for. Blodprøvedagen var mandag, hvor jeg havde det dårligst.

Har jo astma og føler tit allergiagtige reaktioner, så første mulighed er bestemt sandsynlig, men også andre muligheder. Desuden udestår en scanning før lægen vil begynde at konkludere noget som helst.

Tillykke med PR

Flot tid her sidst på sæsonen og især taget i betragtning at du lige har døjet med både ankler og hofte. Når man er så godt kørende på asfalten må det jo nærmest være ærgeligt at skulle igang med vinterens MTB kørsel igen.

Ja, det er en god måde at slutte sæsonen, men det er efterhånden også på tide at slække lidt på tempoet og fokusere mere må mængde- og grundtræning.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 26/9

Løb: 1,65 km

Let jogging, men alligevel ikke helt godt med foden. Sprang helt den lette styrkedag over, men nedtrapning.

Torsdag 27/9

MTB-transport (formiddag): 6,6 km ä 27,3 km/t

MTB-træning: 37,38 km ä 26,38 km/t + 2,36 km

Rute træning: Østerbro-Lyngby-Gells-over vaserne-Bistrup-Farum-Værløse-Ballerup-Husum.

Terræn: 1,66 pct. dvs. en del over middel.

Store bakker: Det var med Gells. Holtebakken og Vaserne lige efter hinanden som de sværeste. Ellers flere andre halvsvære.

Vejr: 4-5 m/s NØ (dvs. lidt til min fordel), 12-13 grader, tørt. Mørkt på sidste del.

Målet var en lettere og kortere tur, så der blev stort set kun kørt til på de store bakker. Kombinationen med de stejlebakker og mellemhøj terrænkvocient gjorde ruten halvsvær. Hoften er lidt irriteret ind imellem især på de stejle bakker, men mest et problem på mtb.

Link to comment
Share on other sites

Søndag 30/9

MTB-transport (og lidt træning): 17,75 km

Spinning: 1 t. 27 min. i Parken

- Opvarmning 12 min.

- SATS Udholdenhed 1 t. 9 min.

- Nedvarmning 6 min.

Havde svært ved at finde motivationen fra starten af. Skulle bare overstås. Ift. hoften var det afgørende ikke at køre for meget siddende enkeltstart. Det var der nu heller ikke helt så meget af, men dog noget, som jeg måtte køre med lidt lavere intensitet. I det hele taget ikke en time, hvor jeg var helt oppe i længere tid. Utroligt meget stående arbejde. I hvert fald over 15 min. stående mellemtakt, så i alle tilfælde er hårdt for mig med min vægt. Desuden lige så meget stående enkelttakt. Måske lidt for ensidig time, men jeg fik jo også det jeg gerne ville have - nemlig aflastning for hoften. Modsat kan det mærkes noget i foden, så det er en balance, der er svær at finde.

Igen en lidt lettere cykeldag. Tog dog på hjemvejen 3 bakker stående i højt gear med pulsforcering (herunder en mellemstor bakke over 400m).

Helbredet har det vist heller ikke idag for godt og virkede lidt svækket. Gider ikke rigtigt noget og venter mest på diverse undersøgelser.

Restitutionsugen er slut og jeg burde nu gå videre over til overgangsperioden med lettere træning, men har stadig ikke fået lagt en plan. Styrketræningen lørdag fik jeg ikke taget mig sammen til.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Sæsonafslutning

Sæsonen er nu slut og det samme er trænerjobbet. Dermed er et kapitel foreløbig afsluttet i mit idrætsliv. Sæsonen har på den ene side budt på en vis fremgang med en del rekorder på mine intervalrunde, forbedring af 30 km-enkeltstartsrekord og en klar forbedring af min tid for Sjælsø rundt. På den anden side har træningen det meste af året været ret hård og jeg er nu havnet i en svær situation primært med min højre fod. Burde formentlig have haft den undersøgt lægeligt for længe siden, men p.t. render jeg i forvejen til læger mv. ca. 2 gange om ugen.

Niveaumæssigt er der ikke meget der tyder på jeg på noget tidspunkt vil kunne følge med i H50, som er veteranklassen for mænd over 50 år. Mangler skønnet måske 8-10 pct. og årets forbedringer udgør højst 2 pct. Ydermere er det uafklaret om mit helbred er godt nok til fortsat træning og endda intensivering af denne.

Aktiv restitutionsperiode

Med sæsonens afslutning skal der nu drosles lidt ned og lægges vægt på mere alsidig og knap så intensiv træning. Oktober bliver traditionelt årets letteste måned, hvad angår cykeltræning. Forhåbentlig vil det dosleret på den rigtige måde lette lidt på skadessituationen.

Med de store usikkerheder, der er har jeg indtil videre nøjedes med en plan for de 4 næste uger, som kun omfatter 24,5 times cykling (ca. 6,1 time pr. uge), hvilket er klart lavere end de nuværende ca. 9,2-9,3 time i snit. Cyklingen er planlagt fordelt på 5½ times spinning, 10½ times mtb og 8 timers racer. Ugeopdelingen bliver 6 t., 6½ t., 7 t. og 5 t. med 3 ugentlige ture. Der køres med skiftende koncept hver uge for indholdet i træningen for at give størst mulig variation.

For at undgå overbelastning af foden spinnes, der på hold kun niv. 2 timer i oktober og kun hver anden uge. Den øvrige spinning bliver efter mit eget hoved og vil kun dosere stående kørsler afpasset efter mit behov.

Desuden er der planlagt 1½ times styretræning pr. uge. og 1,3 times anden træning pr. uge af variende karakter. Løb bliver forsøgsvis begrænset til 2 km pr. uge. Totalt ca. 9½ times træning pr. uge.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 2/10

MTB-transport: 16 km

MTB-landevej: 40,6 km

Rute mtb: Bregnerød retur

Terræn: 1,3 pct.

Store bakker: Nørreskoven

Vejr: ca. 2 m/s, ca. 10 grader og tørt.

Let steady-tempo: 32,1 km ä 26,24 km/t

Svært at vænne sig til at det hele skal foregå i lettere tempo. Kørte efter egne rammer lidt for hurtigt (max. 26). Tempomålet er beregnet således:

normal racer steadytempo 30,5-31,0 km/t - 3,5 km/t for mtb + 0,5 km/t for kort distance - 0,5 km/t for temperatur - 1,5 km/t for sæson og restitutionsperiode. Giver 25,5-26,0 km/t. Ganske lette mål, men det er også hensigten.

M.h.t. hoften er der stadig en smule engang imellem, men klart bedre end i sidste uge. Foden bøvler ret meget, men det har næppe sammenhæng med denne træning. Den eneste periode med lidt belastning og pulsstigning var de 30 højdemeter i Nørreskoven stående med lidt højt gear og et par små bakker.

Gang: ca. 5,5 km

Stående: ca. 1 time

Formålet af ovenstående er ikke at påstå dette er træning, men i forsøget på at kortlægge og begrænse belastningen på foden. Dagens belastning var klart for højt og hænger sammen med en del transport og at jeg tog kort tilo demo på slotspladsen. Godt at se de mange mennesker, men jeg måtte haste videre til....

Ultralydslægen, hvor scanningen ikke påviste tegn på at der var noget galt. Prostata er ganske vist større end normalt, men inden for normalområdet for en knap 50 årig. Selvfølgelig rart at høre, men giver fortsat ikke forklaring på mine problemer.

Som om det ikke er nok med problemer med skader og helbredet står arbejdet næsten på den anden ende med klare opløsningstendenser. Flere holder eller har holdt op og der er igen igen optræk til intern bøvl. Ikke p.t. videre morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 3/10

Løb: 2 km + en del gang

Styrke: 22 sæt + 2 min. balance

Løb gav ret meget ømhed og gjorde ondt på første del på grus. Gik klart bedre på græs.

Torsdag 4/10

MTB-transport: 13,2 km

Lørdag 6/10

Skulle have kørt spinning fredag, men det gik op i arbejde, som kører ret dårligt i øjeblikket og er ret stressende.

Racer: 40,5 km

Rute: tur/retur til Bregnerød

Terræn: middel

Store bakker: Den faste i Nørreskoven

Vejr: ok fint og ret stille vejr.

Interval/tempo:

- ca. 6 km (80-90%) med anden rytter

- 5 km interval (ca. 90%) på runde ved Bregnerød ä 34,13 km/t

- steady (70-80 %) 7 km

- moderat bakkeforcering bakken i Nørreskoven 0,75 km

Ok tempo uden at køre mig helt ud.

Søndag 7/10

MTB-landevej: ca. 36 km

Rute: runder på Dynamovej + lidt langs motorvejen

Terræn: Middel

ingen større bakker

Vejr: fint vejr med begrænset vind og pæne temperaturer.

Interval:

- 5 km på runden efter drengerytterne dvs. ca. 33 km/t

- 3 km eget interval 5:25 33,21 km/t

- 2,5 km efter racer ved motorvejen (lidt lettere end ovenstående)

Let rul eller alm. tempo for resten af turen.

Der var klubmesterskab som jeg for længst havde opgivet at deltage i. Kørte dog efter drengene i deres løb og det gik overraskende let at være med trods det var på mtb og de var på racer. Sønnen der er under optræning klarede sig rigtigt godt mod fra A-ryttere til-begyndere og en anden juniorrytter. Var med A-rytterne hele 5 km fra start og holdt kontakt til den anden juniorryttere til over halvvejen af de 1½ time, de skulle køre. Tegner godt, hvis han kan holde sig igang hele vinteren. I veteranfeltet passede de første 30 km efter ca. 46½ min., så jeg ville have haft langt op til de andre, hvis jeg havde stillet op.

Er dog ret tilfreds med tempoet på intervallerne.

Mandag d. 8/10

Styrketrænning: 0,1 time

Let Blodspil: 0,25 time

Tirsdag formiddag

Racer: 30,1 km

Terræn: 1,2-1,3 pct.

Vejr. Ca. 8 grader, svag vind og tørt.

Så er det slut for kranse, klinger og kæde. Som forventet kunne de nedslidte dele ikke holde evigt. Har så småt håbet det kunne lade sig gøre at vente 1 måned og lidt til, men på dagens tur begyndte den at oppe i kransene bagpå ved belastning, så nogen hård træning blev det ikke til. Cyklen er nu undleveret til hovedudskiftning af det hele, så raceren er indisponibel et stykke tid.

Lægeundersøgelserne her ikke vist yderligere sygdom, men jeg bliver for en sikkerheds skyld videresendt til mere grundig undersøgelse på Bispebjerg (går nok en rum tid inden der sker noget her). Tilbage står dog at en blodværdi var afvigende sandsynligvis pga. allergi. Hvordan hulen jeg så får lokaliseret kilden til dette er så et godt spørgsmål, men noget jeg bliver nødt til at forfølge.

Konflikterne på hjemmefronten med de voksne børn tapper utrolig meget overskud (som jeg p.t. ikke har) og jeg er de seneste dage blever overfuset af en fra cykelklubben, hvor janteloven (hvis man ikke er toprytter) åbenbart er alt for udbredt.

Så selv om jeg runder et meget skart hjørne de kommende dage er livet ikke lutter lagkage snarere tværtimod. Har nu meddelt min chef (hvor underbemandingen nærmest er blevet endnu værre) at jeg er nødt til at drosle lidt ned fra de nuværende ca. 45 timer til normal arbejdstid.

Onsdag formiddag

Videre træning tirsdag blev undermineret af racerens exit og arbejde. I stedet må jeg fedtelidt mere træning ind i onsdagsprogrammet. Må tilstå trænningen p.t. ikke foregår videre optimalt og meget opsplittet.

MTB-landevej: 23,67 km ä 30,13 km/t + 3 km rul

Terræn: 1,25 pct.

Vejr: begrænset vind. Lidt vindfordel, tørt ca. 9 grader.

Tempoet ser igen ret godt ud selv om distancen også var kort. Må langt fra presse mig selv. Kan godt se at min omregningsfaktor er lidt misvisende. Forskellen til raceren er måske uden større bakker 7-10 pct. og ikke 10-15 pct. På en rute med mange røde lys og stop dog alligevel pænt snit. Skyldes vel nok nedtrapningen, som får effekt som formtopning. Må regne med tempoet røger lidt ned senere på efteråret.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag eftermiddag

MTB-landevej: 23,67 km ä 29,84 km/t + 2,5 km rul

Rute: Østerbro-Lyngby-Ballerup-Husum

Terræn: 1,25 pct.

Vejr: 2 m/s SV dvs. mest modvind. Tørt og ca. 10 grader.

Må indrømme at eftermiddagsturen retur på samme rute var klart hårdere. Den lette vind var modsat mest som modvind og så kostede det lidt at udlægget (sammen med en racer) var en del hårdere end snittet.

Løb: 2 km på græs

Gik ok.

Styrketræning: 24 min.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag 12/10 - formiddag

Overhovedet ikke styr på træningsplanen. Det kører efter at finde en hul til at høvle lidt træning af og det har været næsten umuligt at få afsat nok tid til spinning (med hvad det indebærer af ekstra tid til omklædning/transport. Fredagen var ingen undtagelse og der var kun lidt tid til lidt over 1 time med egen spinning.

Egen Spinning: 1 t. 15 min.

Desværre var den ene klampe helt nedslidt, så jeg kunne ikke køre med høj kadance, men måtte nøjes med tung gearing en hel del stående i enkelttakt. Pulsintensiteten blev heller ikke denne gang særlig høj.

Lørdag 13/10

Styrketræning: 46 sæt og 2 min. balance.

Søndag 14/10

MTB-landevej: 43,4 km ä 28,11 km/t + 3,6 km

Rute: Slotherredsvej-Ringvejen-Fabriksparken-Risby-Ledøje-forbi Hove til vendepunkt og retur samme vej.

Terræn: 1,0 pct.

Vejr: 2-3 m/s SV, 5-9 grader, tørt.

Den kolde årstid er på vej især i morgentimerne. Havde et ekstra lag på selv om det næsten var lidt for meget. Påvirker tempoet nedad, men var nu heller ikke specielt hurtigt, men det er mere end rigeligt til denne nedtrapningsperiode.

Nåede hermed målet for cyklingen og styrketræningen for denne uge, men der slet ikke er kommet gang i den alternative træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share