Jan D. - Det endelige opgør


Jan D.
 Share

Recommended Posts

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
:poking:

Er vi ikke holdt længe nok i spænding ??

Næ, hvorfor synes du det? :tongue:

Må heller skriv lidt nu mens humøret er i den positive ende af skalaen. Må nok tilstå det har været i den sorte ende af skalaen i meget lang tid og intet har syntes positivt. Her lige først en generel opdatering.

Helbred generelt

Mine undersøgelser er nu afsluttet helt i denne omgang (undersøgelser rettet mod tarmene). Tarmene er som sådan godkendt, men alle prøver (både blod og tarmprøver udviser allergireaktioner). Jeg må derfor ud fra disse p.t. forudsætte jeg ikke fejler noget "alvorligt" og at dårligdom må tilskrives kombinationer af allergiperioder, stress og til tider mindre optimal livsførelse. Allergi kan dog også være farligt i svære tilfælde. I mit tilfælde vil jeg betegne den som middelsvær i de perioder den mest optræder med symptomer. Med aldren kan det måske være farligt, så det er helt sikkert nødvendigt at gøre noget ved det.

Problemet er dog at den danske lægestand har afviklet specialer omkring allergi og ikke beskæftigere sig ret meget med dette område bortset fra luftvejepåvirket allergi (pollen og astma), samt om allergi overfor medicin og måske lidt ang. hudreaktioner. Derimod er fødevareallergi og. lign. yt og kun noget amerikanske forskere og alternative behandlere beskræftiger sig med. Kort sagt man er på herrens mark.

Skader

December har desuden stået på stress og overbelastningsskader primært for knæene og lidt med vristen. Konsekvensen har været at det oprindelig vinterprogram er erstattet med en lægere skåneperiode, hvor det cykelmæssigt er blevet til kun godt 6 timers cykling + næsten 2 timers styrketræning (begrænset ang. knærelaterede øvelser) pr. uge.

Det er svært at blive klog på årsagssammenhænge, men det peger i retning af især styrketræning, spinningen og evt. kondicyklerne. Handler mest om knæskalsproblemer og ikke om "egentlige knæproblemer i selve knæleddet. Kan skyldes mine tidligere problemer med bruskslid på knæskallens bagside kombineret med for stramme knæstrækkere, kraftige belastninger i bøjet position.

Det virker som om der muligvis er fremskridt på vej med pause for knærelaterede øvelser i styrketræningen, stop for spinning, cykling kun med lettere gear og hyppigere strækøvelser mv.

Desuden har jeg alt for mange skader fra tidligere, der fortsat ligget på lur både højre fodled (løB) og vrist, samt venstre hofte.

Vægt

Tja, vinteren har hidtil været et stort nedderlag med vægtstigning. Er træt af et skrive om forsøg på vægttab, selv om der er mange forsøg. DEr kommer derfor ikke mere brok her i loggen før, der for alvor er positiv nyt.

Stress og forstadier til depression

Har udviklet sig ret slemt. hvor jeg i den grad har savnet de opløftende begivenheder, succeshistorier og mål, der synes indenfor rækkevidde. Min energi har derfor i perioder totalt været fraværende, hvis blot har øget mængden af udestående større hjemlige opgaver samtidig med, at ressourcesituationen og arbejdsstresset er accelereret.

Juleferien (endelig ferie) har derfor givet en reaktion med energiunderskud og meget passivitet. Håber dog nu dette er ved at vende her de sidste dage af ferien. Arbejdet tårner sig dog snart op, men samtidig nærmer jeg mig den deadline jeg har givet min chef. Senest ultimo januar skal der være handlingsinitiativer, der peger i retning af en snarlig bedring af arbejdspresset (flere ressourcer evt. fraprioriteringer af opgaver, hvor sidstnævnte dog kun er realistisk i begrænset omfang). Ellers skal sigtekortet rettes mod et nyt arbejdssted. De magiske 50 år er rundet, men forhåbentligt er mine kvalifikationer så gode at ikke alle arbejdsgivere lider af aldersforskrækkelse.

Mål og ambitioner

Selv om det snart er nytår har jeg ikke tænkt mig denne gang at komme med en masse træningsmål for næste år. Tiden vil vise om mit langsigtede træningsmål er helt yt og om resten af mit træningliv kun skal stå på hyggetræning.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 28/12

Racertræning (alene): 95,02 km

Rute: Husum-Farum-Slangerup-Fr.sund-Broen-Skulderlev-Lyngerup-FR.sund og tilbage samme rute.

Terræn: ca. 1,4 pct.

Vejr: 5-6 m/s SV, men kraftigere ved fjorden og Hornsherred med vindstød ind i mellem. Tørt, men i starten lidt fugtige veje.

Steady tempo (ikke for høj gearing): 86,66 km ä 27,95 km/t

Efter lang tid endelig en lang rigtig træningstur, men stadig uden intervaller. Målet var at aflevere en julgave. I starten var tempoet ok omkring de 28½ km, men fra Slangerup og mod/over fjorden var vinden mere udtalt imod eller med sidevind. Vinden var noget skarp og hård omkring fjorden. På halvøen var vejene ret ukendte for mig og cykel var forvist fra hovedvejen, som jeg ellers havde regnet med. Kørte forkert ad en lang omvej, hvor vinden var ret hård og tempoet gik helt ned til de 20 km/t i modvinden, så her var tidstabet meget stort. Benene blev også mørbanket i denne periode. Nordpå derimod ad den rigtige kortere vej med fra 33 op til 50 km/t og ellers mod øst total med lidt under 30 i snit.

Det samlede snit altså klart levere end normalt. Distancen og vinden havde sin del af forklaringen, men formen er heller ikke i top. Dog glad for at jeg trods alt kunne holde til turen uden men bagefter set ift. de mange knæ- og vristproblemer.

Lørdag 29/12

Løb: 150 m ä 8,6 km/t på løbebånd.

Kondicykel (let): 30 min. (kun ca. 8-9 min. hårdere end rulletempo).

Styrketræning:

Benpres: 3 sæt (8 rep.) 70-70-70 (kun højre ben)

Hip extension: 4 sæt (8 rep.): 100/60-100/60-100/65-100/65 (venstre/højre ben skån højre hofte)

Leg raises: 4 sæt (8-10 rep.) uden vægt (enbens og kun 2 for højre fodled)

Hofteløft: 2 sæt (8 rep.): 20-20 (kun højre ben)

Balance: 3 min. blance og 1 min. vip på vippebræt

Inderlår: 2 sæt (8 rep.): 50-50

Yderlår: 2 sæt (8 rep.): 50-50

Maskindips: 2 sæt (6 rep.) 100-90

Triceps stå. Pull down 2 sæt (6 rep.) 30-30

Maskin Biceps: 2 sæt (8 rep.) 35-35

Stå. biceps håndvægte: 2 sæt (8 rep.): 28-28

Sid. Pull down: 2 sæt (6 rep.) 60-60

Pull straight back: 4 sæt (6 rep.): 60-60

Lænd skråbænk: 3 sæt (8 rep.): +5-+10-+5 kg under bryst.

Lig. overkrop løft (ryg): 3 sæt (8 rep.)

Mask. Push forward: 2 sæt (6 rep.) 75-80

Bænkpres: 4 sæt (6 rep.): 51-61-71-66

Pec deck: 2 sæt (6 rep.): 60-60

Mask. Push up: 2 sæt (6 rep.) 50-50

Lateral håndvægte sidevers 2 sæt (8 rep.): 12-12

Mave bænk: 2 sæt lige + 1 skrå (8 rep.)

Broøvelse: 3 sæt (8 rep.)

Håndled: 2 sæt 10-10 pr. hånd (8 rep.)

Går skidt med benene og er mest skånetræning måske bortset fra hip extension for højre ben. For overkroppen går det derimod klart fremad lige nu. Dels var der en del mængdetilvænning i starten og nu mere overskud til at øge belastningen og dels er jeg i flere øvelser gået ned på 6 rep. Flere PR står derfor for fald om kort tid, hvis der ikke dukker skader op. Desværre er dette dog ikke til meget gavn for hverken løb eller cykling.

Link to comment
Share on other sites

Mandag 31/12

Mtb-træning: 57 km

Rute: Husum-Farum-Allerød-Nr. Herlev og næsten helt retur.

Terræn: almindelig

Vejr: 2-4 grader, 3-4 m/s mest fra nord, tørt

Blev desværre en af årets værste ture. Mest modvind på udturen. Lå derfor på ca. 22½ km/t, men dækket blev mere og mere blødt på det sidste stykke inden vendepunktet, hvor hjulet var helt fladt og tempoet var sunket betydeligt. Det var umuligt for mig at finde noget skarpt i dækket. Rev mig på et eller andet så blodet strømmede ud over dæk og pumpe. Måtte satse på at det var væk og vende næsen hjemad. Mørket var desværre krøbet nærmere end forventet. Desværre begyndte dækket igen at sejle lige efter Farum. Havde håbet jeg kunne rede mig ned til lyspletten ved kollekolle, men nåede kun lige over toppen af kollebakken (12 km fra hjemmet). En venlig bilist stoppede og lyste for mig. Heller ikke han kunne finde en synder i dækkene (eller kan jeg kun takke for hjælpen. Jeg fik sat en ny slange i og så var det bare om at komme afsted efter en længere oppumpning. Desværre var det ikke helt nok til at komme hjem og på mørkhøjvej var det igen slut. pumpede lidt, men fik kun reddet mig yderligere 1km frem og valgte herefter at gå de sidste 2 km.

Kom hermed 1½ time senere hjem og da konen samtidig havde været en tur til lægevagten og apoteket med infektion var der ikke just feststemning og nytårsmaden blev temmelig meget forsinket. Året sluttede dermed som et symptom på den kurs vinteren nu har taget. Kan nu ikke sige mig fri for at have en mtb-fobi og min mistanke retter sig mere og mere mod selv hjulet. Det må være en skarp kant et eller andet sted på det hjul.

Tirsdag 1/1

Styrketræning: 57 sæt ala sidste træning.

Løb: 125 m på løbebånd ä 9 km/t + 1 busspurt ä 75 m.

Kondicykel (nye): let rul/træning 30 min. ä ca. 700 kcal/t. (højeste puls 55 %)

Knæene har ikke haft det særlig godt efter mtb-turen, hvilket dog evt. kan skyldes den tunge kørsel med halvflade dæk mandag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 31/12

Mtb-træning: 57 km

Rute: Husum-Farum-Allerød-Nr. Herlev og næsten helt retur.

Terræn: almindelig

Vejr: 2-4 grader, 3-4 m/s mest fra nord, tørt

Blev desværre en af årets værste ture. Mest modvind på udturen. Lå derfor på ca. 22½ km/t, men dækket blev mere og mere blødt på det sidste stykke inden vendepunktet, hvor hjulet var helt fladt og tempoet var sunket betydeligt. Det var umuligt for mig at finde noget skarpt i dækket. Rev mig på et eller andet så blodet strømmede ud over dæk og pumpe. Måtte satse på at det var væk og vende næsen hjemad. Mørket var desværre krøbet nærmere end forventet. Desværre begyndte dækket igen at sejle lige efter Farum. Havde håbet jeg kunne rede mig ned til lyspletten ved kollekolle, men nåede kun lige over toppen af kollebakken (12 km fra hjemmet). En venlig bilist stoppede og lyste for mig. Heller ikke han kunne finde en synder i dækkene (eller kan jeg kun takke for hjælpen. Jeg fik sat en ny slange i og så var det bare om at komme afsted efter en længere oppumpning. Desværre var det ikke helt nok til at komme hjem og på mørkhøjvej var det igen slut. pumpede lidt, men fik kun reddet mig yderligere 1km frem og valgte herefter at gå de sidste 2 km.

Kom hermed 1½ time senere hjem og da konen samtidig havde været en tur til lægevagten og apoteket med infektion var der ikke just feststemning og nytårsmaden blev temmelig meget forsinket. Året sluttede dermed som et symptom på den kurs vinteren nu har taget. Kan nu ikke sige mig fri for at have en mtb-fobi og min mistanke retter sig mere og mere mod selv hjulet. Det må være en skarp kant et eller andet sted på det hjul.

Tirsdag 1/1

Styrketræning: 57 sæt ala sidste træning.

Løb: 125 m på løbebånd ä 9 km/t + 1 busspurt ä 75 m.

Kondicykel (nye): let rul/træning 30 min. ä ca. 700 kcal/t. (højeste puls 55 %)

Knæene har ikke haft det særlig godt efter mtb-turen, hvilket dog evt. kan skyldes den tunge kørsel med halvflade dæk mandag.

Sur måde at slutte året på. Kender godt problemet med at finde de små skarpe ting i MTB dækkene. Meget sværere end på raceren hvor man normalt finder den første gang man lader tomlen køre rundt.

Godt nytår fra en trofast læser

( Og så overvej lige om du ikke kører for hårdt på i skades perioderne ... )

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 2/1

Racertransport: 13,2 km

Torsdag 3/1

Fik ikke lige trænet onsdag, hvor arbejdet trak ca. 12½ timer. Torsdag nøjedes jeg med 9 timers arbejde og en tur i Paren for at træne, da vejret jo mildst talt ikke var oplagt til udendørs træning.

Egen spinning: 1½ time

Kondicykel: 1 time

Intensiteten er en del lavere end normalt, da hovedparten af træningen kun lige runder de 60%, men med enkelte serier med højere puls.

Spin:

- 10 min. let opvarmning

- 10 min. opvarmning med højere intensitet og 6x½ min. let stå. 1-takt.

- 3x3 min. sid. mellemtakt (ca. 60%)

- 3x3 min. stå. 1-takt (nok 60-65%)

- 8x½ min. halvspurter i dobbelttakt (tja måske op til 85%)

- 6x1 min. halvtung sid. 1-takt (op til 80%)

- 3x2 min. stå mellemtakt (op til 90%)

- 3x3 min. sid. mellemtakt (op til 75%)

Desuden en del pauserul

Kondicykel:

- 15 min. let rul

- 15 min. varieret kadance 100, snit 257 watts, ala 245 kcal/t, puls knap 70%) Red.: burde stå 980 kcal/t. 245 kcal/t :4slap::4banned: det niveau kan man jo næsten klare sovende.

- 5 min. let rul

- 15 min. let rul med 5x1:15 min. tungere sid. kadance 80 ca. 300 watts.

- 10 min. let nedvarmning.

Knæet virkede ok efter knap 1 times træning, så jeg turde give den en smule mere. Ellers fortrinsvist lettere træning.

Kroppen virker dog hammer træt og uoplagt. Mangler bl.a. søvn.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 5/1

Styrketræning: ca. 1 time

Løb: 250 m ä 9 km/t

Kondicykel: 1 time

- heraf 15 min. varieret belastning, kadance 90-100, watts 190-275, 800 kcal/t (puls op til ca. 65%)

- heraf 18 min. med vareiret fra 140-320 watts, ca. 750 kcal/t ) (puls op til ca. 80-85%)

Det var store slankerabatdag i SATS, så der stod en lang kø i det lokale center. Den sædvanlige styrketræning, dog lidt spændinger i den ene skulder, så jeg stod over med skulderøvelserne. Måske burde jeg også snart tage at springe en styrketræning over for at kroppen kan være med. I flere øvelser for overkroppen er der kræfter til at tage mere, men led og sener skulle også gerne kunne være med.

Det går meget langsomt fremad med løbet +50 m pr. tur. Cykeltræningen var igen ret let, men kan alligevel mærkes i benene da det ikke er nogen særlig optimal cykelposition på de gamle trampemaskiner. Satser p.t. først og fremmest på at få trænet mange timer for at holde en høj forbrænding. Vægttab må blive årets absolut vigtigste opgave.

Link to comment
Share on other sites

Sur måde at slutte året på. Kender godt problemet med at finde de små skarpe ting i MTB dækkene. Meget sværere end på raceren hvor man normalt finder den første gang man lader tomlen køre rundt.

Godt nytår fra en trofast læser

( Og så overvej lige om du ikke kører for hårdt på i skades perioderne ... )

Er sådan set også meget i tvivl om hvor hårdt jeg tør træne med knæet. Håber jeg nu har fundet et passende niveau, men det kommer nok til at tage lang tid inden jeg igen kan træne med normal intensitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mandag 7/1-08

Løb: 4x100m i pænt tempo

Egen spinning: 1,7 time

- Opvarmning del 1: 10 min. let kørsel (let)

- Opvarmning del 2: 10 min. med 6x½ min. stå. let mellemtakt (op til 70%)

- Interval 1: 3x3 min. sid. mellemtakt (kadance 100) (pause ä ½ min.) (75%)

- Interval 2: 5x1½ min. stå. 1-takt (pause ä ½ min.) (80%)

- Interval 3: 8x½ min. sid. spurter (kadance ca. 150) (pause ä ½ min.) (95%)

- Interval 4: 3x3 min. halvtung sid. 1- takt (kadance 75) (pause ä 1 min.) (85%)

- Interval 5: 3x2 min. stå. mellemtakt (pause ä 1 min.) (95%)

- Interval 6: 3x3 min. sid. mellemtakt (kadance 100) (pause ä ½ min.) (75%)

- Nedvarmning: 10 min. Inkl. 3 min. let stå. 1- takt

- pause mellemrum: 15 min. Ca. 2 min. mellem hvert interval

Tirsdag 8/1-08

Løb: 100m efter bus

Kondicykel: 30 min. let med en enkelt pulsøgning

Styrketræning: ca. 1 time

Samme standardprogram stort set. Stadig meget begrænset bentræning.

Fik ikke cykeltræning i weekenden og har været lettere demotiveret ift. træningen. Mandag var igen en hård arbejdsdag og kun i de yderste timer nåede jeg at træne inden parkens lukketid (kl.23). Desværre ikke tidsmæssigt helt nok. Programmet stort set det samme som sidst. Intensiteten var dog generelt en smule højere, så pulsen ligger på et næsten almindelig spinningniveau. Træningen gik ret godt ift. knæet.

Torsdag 10/1-08

Knæene føltes onsdag ikke ok med mere ømhed en efter mandagstræningen. Dette til trods for at knæet ikke blev belastet til styrketræningen tirsdag. Med andre ord meget svingende og difuse symptomer. Derfor (og på grund af arbejde ingen træning onsdag).

Derimod cykeltræning torsdag:

Transport til arbejde (racer): 6,6 km

Racer (morgen): 47,1 km

Racer (aften): 26 km

Total: 79,7 km

Efterhånden en sjældenhed med en racertur, men vejret er kommet ind i en mildere og tørre periode. Virkelig en dejlig fornemmelse. Hvor har jeg især savnet flowet gennem landskabet, men også det psykiske kik ved tempoet og overhalingerne af cyklister, der synes at stå stille. Slet ikke det samme som ved indendørs træning og derfor ikke kun kik ved produktionen af endofinerne mv.

Sidste del af morgenturen var således i myldretiden netop med mange cyklister. Til gengæld var udturen ret mørk og i Hareskoven var jeg nærmest blind på den halvt tilbagetrukkede cykelsti, med skovens mørke og de blændende modkørende biler. Svært at skelne personer fra træer og kunne kun lige fornemme stiens bugtninger. Opdagede derfor først en mørkelagt løber, da jeg passerede ham/hende, men forhåbentlig var det ikke bare held vi holdt hver vores side (udsynet til en cykellygte og med myldretrafikken bør have været langt bedre).

Tempoet på morgenturen var umulig at aflæst på cykelcomputeren i mørket, men det virkede som om en pænt tempo uden af være hurtigt. Gik måske lidt sport i overhalingerne ind mod byen. På den sene tur ingen kontrakt til omdrejningsmåleren, så igen uden hastighedsmålinger (måske meget godt). Tempoet var vist nogenlunde fra Østerbro-Lyngby og Ballerup-Husum. Derimod gik det meget mere tungt i modvind på midterstykket fra Lyngby-Ballerup.

Lidt hård træning for knæene.

Fredag 11/1

Løb: 2x100 m (igen løb til bus)

Lørdag 12/1

Den lange centertur i SATS brønshøj med:

Løbebånd: 100m

Let kondicykel: 35 min.

Styrketræning: ca. 1 time

På kondicyklen blev meste ret let cykling og kun med 4x45 sek. med over 300 watt.

Styrketræningen indeholdt intet nyt. Dog forsøgsvis meget let træning for venstre knæ. Træner nu snart normalt med højre knæ. Efter lang tids skån og genoptræning nærmer højre hofte sig derimod gradvist næsten niveau for højre hofte. For overkroppen et hak opad i enkelte øvelser, der synes lidt for lette. På bænkpressen er jeg nu ved at tilnærme mig et kommen forsøg på PR. Dagens max. 6 reps. af 73,5 kg (PR 81 kg), så den er kommet ret tæt på, men jeg kan lige så godt lave en længere og bedre forberedelse inden forsøget.

Søndag 13/1-08

Knæet virkede ok og vejret var igen godt, så det blev en lang træningstur. Fik husket varmecremen på knæene og de virker ok under næsten hele turen. Har derimod store problemer med at holde mit tempo nede. Kan ikke lade være med at give den gas når der er andre cykelryttere i nærheden.

Racer (kun draft ca. 3 km): 71,5 km

Rute: Husum ad langs motorvej til Farum-Allerød-NØ til strandvejen syd for Nivå-Østerbro via strandvejen

Terræn: Lidt over normalt

Vejr: 4 grader, vind SV middel, tørt.

Steady: 56 km ä 30,40 km/t

Udturen fra Husum til Farum rimeligt højt tempo i delvist sidevind lige over de 30 i snit, hvor jeg indhentede en forankørende for havelåge(hentede dog kun 100 m på 9 km). Herefter alene nord og østover mest med medvind og en del sidevind. Tempoet var her med lidt flere og stejlere (men kortere bakker) lidt over 31 i snit selv om jeg tog det lidt lettere end i starten. Havde håbet på lidt læ på dele af strandvejen, men det var desværre ikke tilfældet. Har obligatorisk kort pause på rastepladsen.

En gruppe på 5 passerede under denne, men fik nok op mod 1,5-2 km i forspring inden jeg var igang igen og de dukkede ikke op senere (også en umulig opgave at hente en sådan gruppe i modvind). Ved Rungsted kyst drejede 2 ryttere ud 100 m fremme. Havde håbet på lidt læ, men blev desværre sat lidt tilbage af en venstresvingende taxi. Det lykkedes dog efter lidt elestikkørsel at nå dem i vedbæk (lidt hjælp af et lyskryds). Desværre var det dog håbløst at følge dem på de tre bakker ind modbyen. Vejer ekstremt meget nu og tør ikke køre for hårdt opad. Blev sat med over 100m, men havde dog en tilstrækkelig motor på det flade til at kæmpe mig på. Desværre er der ikke langt mellem de tre bakker, så efter Skodsborg hentede jeg dem først igen 1 km før klampenborg. Deuden kørte der også 2 ryttere indad fra Skodsborg - Kampenborg. Den ene ret hurtig, men den anden tog midt hjul efter bakkerne (er nu også lettere at køre hurtigt over en kortere strækning).

Det positive ved turen var at niveauet ikke er så ringe som frygtet - især ikke her i vinterperioden. Dog var vinden fordelagtig Da linien husum-Cherlottenlund (hvor steady-tiden blev stoppet) ligge på en linie fra SV (vindretningen). Vindstille ville dog stadig have være bedre.

Det negative var at jeg igen har tendens til at give mig lidt for meget når der er konkurrence og ikke passer nok på knæet. Især strandvejsdelen var nok for hård med ca. 30 km/t i snit i modvind og det meste af tiden alene. Derfor ret trætte knæstrækkere efter.

Mandag 14/1-08

Racertransport: ca. 14,5 km

Tirsdag (morgen) 15/1

Racertræning (alene): 26,3 km heraf 25,93 km ä 29,15 km/t.

Super at vejret holder indtil videre. En omvej til arbejde. Stadig lidt ømhed i knæet efter søndagsturen. Kørte bevidst med lettere tråd og det lykkedes vist nogenlunde. Tempoet dog dermed lavere.

Tirsdag eftermiddag

Racertransport: 6,6 km

Løbebånd: 400m ä 9,2 km/t

Styrketræning over 1 time

Lidt øgning i visse styrkeøvelser for overkroppen. Specifikation:

Lidt Ben:

- Benpres: 3 sæt (8 rep.) 70-70-70 (kun højre ben)

- Hip extension: 4 sæt (8 rep.): 102,5/77,5-102,5/77,5-105/80-105/80 (højre/venstre ben)

- Leg raises: 2 sæt (8 rep.) 100-100 + 4 sæt uden vægt (enbens)

- Hofteløft: 2 sæt (8 rep.): 20-20

- Balance: 4 min. blance og 1 min. vip på vippebræt

- Inderlår maskine: 2 sæt (8 rep.): 52,5-52,5

- Yderlår: maskine: 2 sæt (8 rep.): 52,5-52,5

- inderside cabel: 2 sæt stå. 25-25

Overkrop

- Maskindips: 2 sæt (6 rep.) 100-100

- Triceps stå. Pull down 2 sæt (6 rep.) 30-30

- Maskin Biceps: 2 sæt (8 rep.) 35-35

- Stå. biceps håndvægte: 2 sæt (8 rep.): 32-32 (samlet)

- Sid. Pull down: 2 sæt (6 rep.) 60-60

- Pull straight back: 4 sæt (6 rep.): 65-70-70-70

- Lænd skråbænk: 3 sæt (8 rep.): +10-+10-+10 kg under bryst.

- Lig. overkrop løft (ryg): 3 sæt (8 rep.)

- Mask. Push forward: 2 sæt (6 rep.) 82,5-82,5

- Bænkpres: 4 sæt (6 rep.): 51-76-67,5-67,5 (76 kg dog kun 5 rep.)

- Pec deck: 2 sæt (6 rep.): 65-65

- Mask. Push up: 2 sæt (6 rep.) 50-50

- Lateral håndvægte sidevers 2 sæt (8 rep.): 12-12

- Mave bænk: 2 sæt lige + 1 skrå (8 rep.)

- Broøvelse: 3 sæt (8 rep.)

- Mave underkropvip: 3 sæt (8 rep.)

- Håndled: 2 sæt 12-12 pr. hånd (8 rep.)

Lidt begrænset hvad jeg tør træne for benene. Hip extension dog undtaget. Er nu nået til max. på det lokale centers maskine. Nogle af de større SATS-center har vist flere kg i stakken. Cabelmaskinen når vist heller ikke højere. Har ikke indtil videre fundet nogen løsning på problemet.

Tilsvarende er stakken i maskin dips nu opbrugt i det lokale center. Til gengæld er jeg nu tæt på at kunne klare min egen vægt i stativ, men det vil kræve en vis tilpasningstid, da dette giver lidt ændret belastning. Lidt ømhed i håndleddet ved biceps gør at jeg pr. er fast på 35 kg i maskinen. Ryggen virker stærkere og tilsvarende med brystet. Bænkpres nu kun 5 kg under PR for 1 rep. Styrken i maven er vist også øget.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Arbejde og generel derute

Efter løftebrud ang. ansvarforhold og en fortsat inorering af ressourcesituationen af min chef står det lysende klart at jeg skal have fundet mig en anden arbejdsplads. Det er ganske enkelt for ringe arbejdsforhold. Trods den nuværende beskæftigelsessituation bliver det nok ikke nemt at finde et tilsvarende job svarende til mit ansættelsesniveau og med min alder (det siges jo at offentlige arbejdsgivere i meget høj grad fravælger ansøgere over 50 år).

Min forventning er derfor at det kan tage mellem 2 mdr. eller op til 2 år. Jeg har dog ikke søgt i mange år, så jeg har ingen præcis ide om mine muligheder. Blot at det er sikkert at der ikke må gå over 2 år og jeg ellers må overveje andre alternative udenfor mit nuværende område. Jeg risikere desværre også i den mellemliggende periode skærmysler, hvis der fortsat er et pres for at jeg skal arbejde meget mere end andre. Jeg har modsat tænkt mig at holde mig til en normal arbejdstid fremover på 37 timer.

Samtidig er min situation generelt kritisk med i hobetal af uløste problemer, da jeg i lang tid har tilsidesat disse for at arbejde og være træner. Det er klart at jeg nu må tage seriøst at jeg kan være alvorlig i risikozonen for udvikling af streessymdrom, depression mv. Det er stort set ikke et område af mit liv, hvor der ikke er problemer, hvilket som det er nu også gælder min træning. Jeg har som start udformet en liste på ca. 80 punkter, hvor der skal løses problemer eller tages konkrete initiativer. Derfor er det også et ultraambitiøst mål at afvikle/løse disse problemer i løbet af de næste 2 år (også på denne måde er en reduktion af de lange arbejdsdage en nødvendighed.

Skadessituationen

På træningsfronten mangler der også fremgang. Knæene kan formentlig ikke tåle alt for hård træning. Det vil derfor være nødvendigt med ret skarpe begræsninger for cykeltræningen. Onsdag har mit første initiativ været et besøg hos Kaiser sport. Tog 1½ time, men eller kvalificeret rådgivning. Jeg fik afprøve forskellige løbesko, men ingen mærker gav lige så god støtte i fodafviklingen som de nuværende. Ift. mit svangproblem havde ekspedienten en teori om at det kunne skyldes øget svangbelastning pga. sidelæns glid i skoen pga. min lidt skæve fodafvikling på højre fod. Jeg skal derfor afprøve nogle indlægssåler i en periode, der skulle støtte svangen bedre. Omvendt vil dette formenlig forværre mit problem, hvis der alligevel er tale om en form for mindre hælspore.

Onsdag 16-01-08

Ingen normal træning, idet knæet ikke har haft det godt. Dog løbetræning pga. 4 test af sko på løbebåndet.

Løbebånd: 4xca. 75-100 m + busspurt 125 m

Svangen er desværre netop blevet øm bagefter dette + ret meget gang onsdag. Dog svært ud fra dette at konkludere noget ud over at problemet eksisterer fortsat.

Torsdag 17-01-08

Racertræning (alene): 26,3 km, heraf 25,93 km ä 29,82 km/t

Rute: Husum-Ballerup-Lyngby-Østerbro

Terræn: lidt over middel

Vejr: lunt for årstiden, kun lidt blæst, tørt men våde veje.

Lidt hurtigere end tirsdagsturen måske pga. mindre blæst (var dog mest medvind i tirsdags) og at benene nok også var lidt mere friske. Knæet gav lidt bøvl, men ellers mindre end tirsdagsturen (vurderet ud fra turen - om dette så også virker sådan på lang sigt er en anden sag). Måske var hovedproblemet den hårdere intensitet fra søndagstræningen. Det er desuden meget vigtigt hvordan der geares, så knæet ikke overbelastes.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jan D>Det er jo altid vanskeligt at gøre sig klog på andres situation. Omvendt, når man skriver om denne situation på et offentligt forum, må man forvente, at andre kan finde på at gøre forsøget. Det er så det, at jeg gør nu.

Jeg er selv netop blevet fritstillet fra et arbejde, der var blevet utåleligt. Det har været en lettelse, og på den baggrund vil jeg sige: Du giver dig selv for meget spillerum og for for mange muligheder for ikke at gøre noget, når du giver dig selv en frist på mellem "2 måneder og 2 år". Du skal være meget mere konkret. Hvad vil du gøre og hvornår?

At såvel offentlige som private arbejdsgivere ofte fravælger "modne" ansøgere, hvis der er yngre og kvalificerede ansøgere, er et faktum. Acceptér det og søg alligevel - situationen på arbejdsmarkedet bliver næppe bedre end nu, og for hver dag er du lidt ældre og endnu en ung er blevet gammel nok til at være en konkurrent.

Dine forværrede vægtproblemer er formentlig relateret til stressniveauet. Det er altid vanskeligt at spise fornuftigt, hvis der er mange andre ting, der trænger sig på. På den positive side vil det således også sige, at når du får has på de væsentligste stressmomenter, får du sikkert også bedre styr på badevægten.

Din liste på 80 indsatsområder lyder bekymrende. Alene det at gennemtænke og nedfælde en sådan liste er efter min mening udtryk for en hel urimelig fokuseren på det negative. Prøv som modvægt at udfærdige en liste over alt det, der gør livet værd at leve. Den kan godt blive lang! Jeg har for eksempel noteret mig, at du midt imellem almindeligt brokkeri over din træning rutinemæssigt tilbagelægger lange distancer i højt tempo på din racer.

Jeg håber, at du vil læse mit indlæg i den ånd, som det var ment. Always look at the bright side of life.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Jan D>Det er jo altid vanskeligt at gøre sig klog på andres situation. Omvendt, når man skriver om denne situation på et offentligt forum, må man forvente, at andre kan finde på at gøre forsøget. Det er så det, at jeg gør nu.

Jeg er selv netop blevet fritstillet fra et arbejde, der var blevet utåleligt. Det har været en lettelse, og på den baggrund vil jeg sige: Du giver dig selv for meget spillerum og for for mange muligheder for ikke at gøre noget, når du giver dig selv en frist på mellem "2 måneder og 2 år". Du skal være meget mere konkret. Hvad vil du gøre og hvornår?

At såvel offentlige som private arbejdsgivere ofte fravælger "modne" ansøgere, hvis der er yngre og kvalificerede ansøgere, er et faktum. Acceptér det og søg alligevel - situationen på arbejdsmarkedet bliver næppe bedre end nu, og for hver dag er du lidt ældre og endnu en ung er blevet gammel nok til at være en konkurrent.

Dine forværrede vægtproblemer er formentlig relateret til stressniveauet. Det er altid vanskeligt at spise fornuftigt, hvis der er mange andre ting, der trænger sig på. På den positive side vil det således også sige, at når du får has på de væsentligste stressmomenter, får du sikkert også bedre styr på badevægten.

Din liste på 80 indsatsområder lyder bekymrende. Alene det at gennemtænke og nedfælde en sådan liste er efter min mening udtryk for en hel urimelig fokuseren på det negative. Prøv som modvægt at udfærdige en liste over alt det, der gør livet værd at leve. Den kan godt blive lang! Jeg har for eksempel noteret mig, at du midt imellem almindeligt brokkeri over din træning rutinemæssigt tilbagelægger lange distancer i højt tempo på din racer.

Jeg håber, at du vil læse mit indlæg i den ånd, som det var ment. Always look at the bright side of life.

Tak for dit positive indlæg selv om jeg også forstår du har været hårde pinsler igennem og har truffet et valg. Desværre må jeg jo erkende at jeg det sidste i hvert fald ½ år har været så egocentreret (eller rettere fokuseret på mine egne problemer), at jeg ikke har fuldt med i din eller andre logge.

Har aldrig tidligere følt behov for at beskrive mit arbejde systematisk negativt og det er ganske givet noget man skal være varsom med at gøre, men jeg oplever at min situationen den senere tid nu er kommet så langt ud af kontrol at jeg ikke kan tage hensyn til den slags generelle spilleregler og en træningsdagbog uden dette kun vil være et overfladisk maleri af min hverdag, som ikke fortalte hvorfor jeg oftere har mentale motivationsproblemer med træningen (også).

Du har fuldkommen ret i at udtrækning af pinen vil nedbryde mere end det gavner. De 2 mdr. 2 år skal da heller ikke forstås som ventetid, men aktiv søgning efter nyt arbejde og jeg må så håbe det vil lykkedes. Allerhelst ville jeg gerne forlade den arbejdsplads i morgen, men dermed forringes jobchancherne mangedobbelt. Desuden er hele familien på 4 personer mere eller mindre afhængig af mig som "skaffedyr", da jeg indtjener langt hovedparten af levegrundlaget (ellers havde jeg måske skiftet erhverv for længe siden).

På den korte bane er jeg derfor nødt til at stå pinen ud. Mit forsvar vil være at reducere min "gnist/glød" for at økonomistyringen fungerer og alene indsnævre fokus til en konkret opgave ad gangen og så se stort på om der opstilles urealiserbare ambitiøse opgavemål jeg kommer til at overskride, samt reducere det til en 37 timers arbedsuge. Har i korte perioder tidligere i mit arbejdsliv prøvet dette og ved at jeg godt selv kan håndtere dette selv om glæden ved arbejdet mere eller mindre forsvinder. Spørgsmål er dog om dette uden videre accepteres af mine chefer, hvilket det formentligt ikke gør.

Idag som de foregående planlægningsmøder er et godt eksempel på dette, hvor vi ved hvert møde gennemgår deadline for opgaver, hvor det delvist har karakter af forhør og alligevel må over halvdelen af målene udskydes ved hvert møde ganske enkelt forbi ressourcesituationen er håbløs, næsten ingen opgaver prioriteres fra osv. Jeg er nu blevet indkalde til møde med min chef imorgen, så kan jeg måske ud fra dette bedre vurdere om det eskalerer yderligere med urealistiske forventer og krav ellers der bliver hældt olie på vandene. Bliver det meget værre nærmere det sig mere og mere egentlig chikane og her må jeg stå fast, da jeg må prioritere mit helbred højere end trusler og eventuelle santioner.

For mig virker det endnu meget syrrealistisk at den slags den slags grov udnyttelse og hakken på medarbejdere findes i dagens Danmark. Det er klart at man kan få ørene i maskine hvis man har ansvaret for grove forsømmeligheder, men det er der slet ikke tale om her (tværtimod har jeg åbenbart været dum nok til at ofte mig i for lang tid allerede).

Du har selvfølgelig ret i at 80 punktslisten burde modvejes af mindst det dobbelt antal positive værdier. Omvendt kan jeg håbe at den negative liste kan mobilisere den overlevelsesenergi jeg for mange år siden fik "implanteret" og opbygget efter hård modgang og kamp (fandme nej effekten....). Det er også klart at det på overfladen ser meget godt ud med godtbetalt arbejde, hus, kernefamilie og et rimeligt højt fysisk træningsniveau. Jeg vil da heller ikke påstå at der ikke er mange andre i en endnu værre situation (selv om jeg dog ikke har beskrevet hele min baggrund).

Link to comment
Share on other sites

Torsdag eftermiddag

Tilbage til træningen som set på baggrund af skadessituationen blev lidt mere positiv end forventet.

Racertræning: 15 km uden tidstagning og i lidt lettere tempo en formiddagstræningen.

Spinning 55: 55 min. præcist inkl. lidt foropvarmning.

Kondicykel (gammel type): 25 min., heraf 20 min. ä 800 kcal/t.

En smule oftere lidt knæømhed end formiddagstræningen, men til gengæld heller ikke værre trods redebut på et spinninghold.

Sammenlagt for dagen noget under 3 timers cykling. Kan mærke jeg har vundet lidt energi tilbage efter at jeg følte mig overtræt onsdag og gik i seng kl. 21 (hvilket ellers er helt uhørt).

Fredag skulle så være hviledag med træning både lørdag og søndag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Det ser ud til at ansvarændringen hænger sammen med et chefkup for nu at gøre sagen mere speget og noget af det derfor ikke var et tillidsbrud fra chefens side. Jeps Ledelse handler og andet end hvem der har kvalifikationer og formel kompetence. Medarbejdere er mere skatbrikker man kan flytte med og målet er den mest fordelagtige position.

Noget taler for jeg er udset til attraktiv bytte (udbytning). Problemet er blot at nogle planter kun kan vokse optimalt i fri natur og ikke under strengt kontrollerede og dresserede rammer indendørs. Så her passer jeg ikke ind. Ligesom på landevejen trives jeg med åbne himmel og en friske luft og friheden til afstikkere når lejlighed byder sig. Kreativitet kan fx. kun trives optimalt under frie rammer.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 19/1-08

Løbebånd: 500m

Kondicykel: 45 min.

Styrketræning: ca. 1,1 time

Styrketræning som sidst. Løbet er muligvis for hårdt. Har i hvert fald igen haft problemer med højre svang.

Søndag 20/1-08

Nivåturen ala sidste søndag:

Racertræning: 77,1 km

Rute: Husum-Farum-allerød-strandvejen lidt syd for Nivå-strandvejen til kampenborg-Emdrup-Gladsaxe-Mørkhøj-hjem

Terræn: lige over middel

Vejr: super. 4-5 grader, 2-4 m/s SV, tørt.

Steady: 56 km ä 29,76 km/t

Svagere vind end sidste søndag (nok nogenlunde lige hårdt, da ruten har en vis vindfordel). Ellers var der modsat sidst ikke noget target-kørsel. Efter Farum lå jeg hele tiden lidt bagefter 30 i snit. Formmæssigt kan jeg nu konkludere at tiderne ligger fast omkring 29-30 km/t eller måske ca. 5 pct. under sommerniveauet. Den højere vægt og koldere luft udgør dog delforklaringer til denne forskel.

Hjemvejen blev dog forlænget ift. sidst inkl. lidt lettere bakketræning op af Søborg Hovedgade.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 22/1-08 - morgen

Racertræning: ca. 34,8 km

Rute: Husum-Mørkhøj-Farum ad motorvejen-retur og videre til efter mosen

Terræn: lidt over middel

Vejr: tørt, 0-1 grad, vind 4-6 m/s NV (dvs. modvind ud og medvind indad)

Steady tempo: 22,79 km ä 29,28 km/t (vindneutralt 17,66 km ä 28,19 km/t)

Havde svært ved at undgå for meget pedalpres (af hensyn til knæet) specielt på udturen i den skarpe modvind. Det virker ret afgørende for knæet at der køres mindre gear og psykologisk i modvind skal jeg vende mig til oftere at gå ned på den lille klinge.Tempoet var da også helt nede på 25,51 km/t i Farum efter knap 9 km og med det samme snit 2 km efter på toppen af bakken i Nørreskoven. ca. 33,75 km/t i medvinden gav derefter kun lige over 28 i snit tilbage ved udgangspunktet. Kun den forlængede tur i medvinden bragte den op over 29 km/t.

Virkede som om direkte modvind var betydelig hårdere end søndagens mere skrå modvind. Virker også som om modvinden er hårdere her om vinteren (vindtrykket er hårdere).

Tirsdag aften

Let rul på spinningcykel: 30 min.

Løb udendørs: 510 m

Løbebånd: 200 m

Styrketræning: ca. 1 time

Racertræning: ca. 8 km

Morgentræning gav tunge lår senere på dagen, så det var ikke kun fordi jeg kørte langsommere i morges. Jeg begrænsede derfor styrketræningen for benene. For overkroppen er jeg nødt til at holde niveauet i længere tid. Jeg må afvente at led og sener kan nå med inden der øges igen. Specielt skuldre og kraveben værker med lidt ømhed under træningen uden at der er tale om nogen form for skade endnu. I maskin dips er de 100 kg også på grænsen af hvad jeg kan magte (måske for meget).

Hjemturen udviklede sig nærmest som regulær intervaltræning. Efter Nørrebro st. hentede jeg en bus 5A, som jeg plejer at kunne køre fra (S-bussen er normalt lidt for hurtig). Busserne kører en del hurtigere i aftentimerne især hvis der kun er få passager. For at nå den grønne bølge skal der køres pænt hurtigt opad mod Bellahøj. Med 10 sek. tabt på vejvisning var bussen i udbrud efter Bellahøj, hvor vi begge red på grøn bølge, men efter Brønshøj Torv gik det nedad til min fordel. Det var ikke mange stop bussen tog, så jeg måtte forlænge helt til husum torv for at vinde kapløbet.

Løbet gik mere positivt idag med de nye indlæg, men det er stadig alt for tidligt at om der er nogen forskel. Synes det udendørs løb var lidt hårdt sammenlignet med båndet, men har dog ingen fornemmelse af tempoet udendørs.

Onsdag 23/1-08

Racertransport: 13,2 km

Denne gange med streg under transport og moderat tempo. Ellers hviledag. Tør stadig ikke genoptage deltagelsen på klubbens spinninghold da jeg frygter knæet bliver overbelastet.

Overraskende nok glemte jeg onsdag helt mine knæproblemer, da der ingen symptomer var. Lårene er ellers modsat ret tunge efter tirsdagstræningen. Svært at blive klog på den ene dag overvejer jeg kraftig neddrosling og andre dage no problemos. Svært at få øje på tendensen. Træningen er dog generelt øget i mængde og nok også noget i intensitet efter en lille måned med nedsat træningsmængde. Må håbe det er udtryk for at det trods alt går en anelse fremad.

Har forgæves søgt efter et sammenligningsgrundlag med sidste vinters form. Det meste af tiden trænende jeg mtb med drengene eller kørte på spinninghold. Fandt kun denne

25/1 2007: MTB-landevej: 39,51 km ä 25,32 km/t (2 løbepauser) + 11 km (mørk vinteraften) på noget svær rute

Hmm. Ligger nok tæt på mit nuværende niveau, så teoretisk kan jeg godt nå en tilsvarende god sommersæson.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 24/1-08

Egen spinningopvarmning: 32 min.

Spinning 45 SATS: 39½ min.

Spinning mellem hold: 11 min.

Spinning 55 SATS: 44½ min.

Let rul kondicykel: 15 min.

Træning kondicykel (mellem): 22 min.

Pauserul: 4 min.

Nedvarmning: 12 min.

Hvilket i alt giver nøjagtig 3 timer.

De nøjagtige minutfordelinger vedr. spinningen skal man nok ikke hænge sig så meget i, da det var glidende overgange. Som det måske mere eller mindre fremgår var der også meget let træning i programmet. Den intensive del var således begrænset til spinningen med 4 blokke i alt svarende til måske ca. 1 times cykling, som dog så havde intervalkarakter.

Da det var første gang med 2 timer i træk med knæproblemet valgte jeg desuden at modere intensiteten lidt specielt i den første blok. En anden vigtig faktor var at kadancen var med fortrinsvis lav takt, hvilket selvfølglig også indebærer øget belastning, men som netop er mere kritisk for knæet. Desuden føler jeg det sværere generelt at få pulsen højt op med høj pedalbelastning sammenlignet med hurtigere kadance. Derfor blev pulsniveau generelt ikke helt i top.

I anden spinningtime kørte vi 3x30 sek stå spurt som afslutning på hver blok og her fik den max. gas, men i første blok havde jeg skruer alt for meget belastning på, så jeg var ved at gå død de sidste 15 sek. (efter ATP'en var opbrugt) hver gang. Måtte som konsekvens ligge lidt lavere i starten af times anden blok, men kom dog op igen på høj intensitetsniveau.

På kondicyklen var der begrænset intensitet, men kørt som 18 min. let med 3x45 sek. med 340-360 watt som topbelastning og ellers 45 sek. ä 320 watt, samt 4½ min. på 200-220 watt (målt på de gamle SATS-cykler, der måler lavere end de nye). Totalt snit reduceret svarende til 750 kcal/t pga. den restende lette del. Endelig 4 min. konstant kadance med lidt variation i belastning med snit 800 kcal/t. I begge tilfælde klart under niveauet i spinningtimerne.

Det er igen gået fint med knæet og jeg begynder forsigtigt at være optimist. Derimod blev spinningen en nedtur fra anden kant, idet venstre achillesene i slutningen af kondicyklingen og efter træningen var meget øm primært pga. den hårde statiske spænding (gør ikke ondt ved gang). Kan kun give mig selv skylden, da jeg har taget alt for meget på og ikke som oprindelig planlagt har fordelt træningen på henholdsvis klikbaseret kørsel (spinning/racer) og mtb. Var bare en af disse dele fulgt var der næppe et problem. Ved spiningen er problemet dog klart større pga. mere stående cykling. Må se om jeg kan få mobiliseret noget energi til igen at kigge på mtb'en og i det mindste finde ud af hvordan den punkterer gang på gang på gang.... Kun være godt med en stille mtb-tur i weekenden og aflastning af achillesenen, men måske dermed også lidt større belastning af knæet. Alt skal vejes på en guldskål.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 27/1-08

Løbebånd: 700 m ä 9,2-9,8 km/t (puls 65-70%)

Løbe til tog: 400 m nedad bakke

Kondicykel: 30 min. (10 min. ä 780 kcal/t nok ca. puls 60%)

Styrketræning: ca. 40 min. (reduceret væsentligt)

Total ca. 1,25 t. lettere træning

Cyklingen sædvanligvis kun restitutionstræning på en lørdag. Løb var hårdere da der for det første skulle løbes i et træk og for det andet forbi jeg måtte løbe til toget ud over det planlagte. I styrketræningen gjorde de seneste problemer, at skuldren og achillesenen stod over. Desuden valgte jeg en let udgave med groft sagt kun en øvelse (2 sæt) for de fleste muskelgrupper. Er også lang tid siden jeg har taget en let træning for overkroppen. Forsøgte dog modsat at påbegynde knætræning for det dårlige knæ med ca. 1/3 vægt.

På bænken valgte jeg rekordforsøg og det blev da også til ny PR i bænkpres på 86 kg. Var måske lidt pinligt, da jeg har fået en til at være bagstopper for en sikkerheds skyld, men det gik så godt at det var helt overflødigt (ganske vist hårdt, men...) og vedkommende mente jeg sagtens kunne have snuppet flere rep. Tyder på, at jeg på en god dag godt kan runde de 90 kg inden længe. Burde ikke gå så smertefrit i følge RM-beregneren, men måske kører jeg til dagligt med for korte pauser, så kapaciteten er højere end den normalt ser ud til.

Søndag d. 27/1-08

Racertræning (alene): 77,1 km

Rute: Den sædvanglige søndagstur over Allerød-strandvejen syd for Nivå-Charlottenlund-Østerbro-Søborg hovedgade-Mørkhøj.

Terræn: lige over middel.

Vejr: Tørt, solrigt, 6->4 grader, vind 7->3 m/s VNV-NNV.

Steady: 56 km ä 29,56 km/t

Ventede til eftermiddagen i håb om at vinden skulle lægge sig. Det trak ud, så turen startede i stiv modvind og ruten var vindmæssig ret dårligt (modsat de sidste mange søndage) med mere modvind end medvind. Jeg havde derfor regnet med væsentligt dårligere snit.

Var dog heldig at køre på hjul af en rytter, der hentede mig allerede efter 1 km og havde både enkeltstartstyr, var lidt bedre og kun skulle køre en kortere tempotur. Han havde ikke noget imod at jeg lå på hjul det meste af tiden til Farum (ca. 8 km). Kort efter Farum var snittet derfor 28½ km/t trods modvinden. Herefter måtte jeg selv kæmpe med vinden, som dog op og ud mod strandvejen skiftevis var modvind og skrå medvind, hvilket gav et tempo lidt over 27. Snittet var derfor ude ved strandvejen 27,7 km/t. Vinden var nu aftagende men trods alt i ryggen og jeg kørte også rimelig hårdt til med ca. 33,4 km/t i medvinden ind mod byen over 20½ km. Jeg fik derfor igen et snit mellem 29-30.

Set ift. den negative vindretning må det betragtes som over niveauet for de sidste søndagsture. Dog også pga. hjælpen på udvejen, som måske opvejede vindretningen (men de øvrige ture har været med fordel).

Samlet set godt. Skal måske passe på med at køre for meget i høje gear, som jeg delvist gjorde på strandvejen. Det mest ømme sted er nok skulderen, som stadig er øm.

Kort vedr. arbejde

Har desværre overhoved endnu ikke haft overskud til jobsøgning andet end meget simpel sondering af jobmarkedet. En større deadline er nu rundet, så der er på kort sigt udsigt til en lidt mindre belastende periode og jeg har begyndt en mere normal arbejdstid og en smule flexnedtrapning.

Mine chefer er blevet nervøse for mine udmeldinger om evt. jobskifte, da det helt sikkert også vil underminere dele af kontorets opgaveløsning for 2008 og formentlig også kvaliteten af denne over længere tid (da jeg i givet fald trækker temmelig meget viden ud af organisationen). Der er således nu mere accept af at jeg tilstræber en væsentlig bedre job-fritidsbalance og chefændringen for mine opgaver skulle nu være taget af tapetet, så jeg forhåbenligt stadig kan fungere meget selvstændigt. Ressourcesituationen er dog fortsat uændret, men der er delvist accept for at jeg næsten udelukkende proiriterer en vigtigt forestående stor projektgennemførelse og så må andre opgaver udskydes til tidspunkter, hvor der er tid til disse. Det er dog stadig ikke tilfredsstillende nok, men nogle delfaktorer i min utilfredshed ser ud til at være mere eller mindre elemineret. Desuden er det nok ikke til skade at se på hvad verden ellers byder på man kan jo altid sige nej til et tilbud om andet job.

Tirsdag 29/1-08 - formiddag

Racertræning: 40 km, heraf 27 km ä 28,71 km/t + 6,6 km racertransport.

Rute: Tur/retur Farum, samt 1 runde ved Bregnerød

Terræn: lidt over middel.

Vejr: DMI havde lovet kun lidt vind, men det holdt ikke. 5-9 VSV dvs. meget sidevind, menmest imod på udvejen. Tørt og 5-6 grader.

Ikke særligt hurtigt, men føler jeg først kan køre hurtigere efter længere tid pga. knæet, så jeg taber nok en noget på de korte ture selv om man skulle tro det var med mere friske ben. Vinden var også over gennemsnit.

Næsten hjemme virkede styret tungt og havde ganske rigtigt et blødt dæk. Satsede dog på at det kunne holde videre til arbejde efter en oppumpning og underligt nok er det stadig her næsten 1½ time efter stadig mere hårdt end blødt. Sandsynligheden taler for at dækket kan have medført en vis øget rullemodstand på sidste del af tempoturen. 32½ km/t med medvind og terrænfordel de sidste 6 km virker da også en smule for langsomt her.

Tirsdag - eftermiddag

Racertransport: 6,6 km

Styrketræning: ca. 1 time

Kondicykel: 33 min, heraf 15 min. ä 200-280 watt og 910 kcal/t.

Måtte bruge den gamle type Kondicykel, da hæfterne til fodremmene allerede er ødelagt på de nye cykler. DErmed ingen pulsmåling, men måske omkring 70 pct.

Fik yderligere sat bænkpresrekorden op til 88½ kg (1 rep.). efter optrapning over 51 kg (6 rep.), 71 kg, 81 kg og 86 kg (alle 1 rep). Derefter var der dog også halvvejs udsolgt i de to afsluttende sæt, som besvær kun blev på 76 kg og 71 kg (begge 6 rep.).

Turde ikke træne venstre knæ, men jeg nu forsigtigt er gået i gang med skulderen efter 1 ugemed ømhed.

Torsdag 31/1-08

Egen spinning I: 22 min.

Spinning SATS 45: 42 min.

Egen spinning II: 8 min.

Spinning SATS 55: 53 min.

Kondicykel: 55 min.

Totalt: 3 timer.

2 gang efter skaden med dobbelttime. Kan stadig mærke lidt jeg ikke helt er vænnet til den intervalprægede kørsel, da der i skadesperioden alene har været fokuceret på stabilt jævnt tempo. Synes ikke det går godt nok. Fik dog reguleret intensiteten lidt bedre end sidste gang. Det var dog en fejl at jeg ikke havde bare lidt sukkerindtag de første over 2 timer (havde dog spist 1 time inden). Der var vikar, som kørte lidt hårdere end sidste tirsdag. Han mente selv det var niv. 2++, hvilket jeg dog synes var lidt overdrevet, men de andre virkede dog ret stregte og havde det fjerne blik, der fortæller, at det er ren overlevelse.

Nu er der ikke meget der er perfekt for mig, men kan ikke lade være at fremføre bare en af mine sædvanlige anker og det gælder mange spinninghold generelt (ikke specielt dagens). Når der generelt kørte med så lange intensitetsblokke på op til 20 minutter mener jeg ikke deter hverken særlig givtigt eller sejt at nedskære eller springe pauserne over mellem intervallerne. 15-20 min. er meget lang til når det er intervalpræget. Det gør at niveauet i intensiteten falder og ikke når samme niveau som hvis der blev kørt hårde intervaller og holdt tilstrækkelig pause mellem disse. I stedet bliver det en slags intervaltempokørsel med svingende belastning hele tiden.

Det kan godt være der så veksles mellem tung og intensiv kørsel, men speeden er væk i den intensive del når benene i forvejen har tunset tungt lige før uden pause. Jeg taler ikke om længere pauser, men blot korte pauser til restitution svarende til træningslitteraturens anbefalinger for intervaltræning. Desuden er det et generelt SATS-problem at der er alt for mange 2+'er hold og dermed for stort spring fra begynderholdene for dem der ikke har trænet så længe. Jeg har ikkenoget imod hårdere hold, men så kald det det det er.

På kondicyklen var der ret udsolgt, så der var ikke ret meget power at træde med og de 20+15 min. der ikke var ren rul kunne kun holdes på niveau 780-750 kcal/t, hvilket er lavt for mig.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

End off Mission - mislykket projekt

For snart 16 måneder siden gjorde jeg status i starten af denne log og afsatte en 3. årig periode til afprøvning af om jeg kunne fortsætte på et højt motionsniveau eller skulle droppe dette for evigt.

Den seneste tids udvikling med skader og især knæproblemer synes at have giver svaret på dette. Alt tyder på yderligere muligheder for forbedringer ville være en meget svær kamp og vedligeholdelse af de nuværende niveau også problematisk ift. skader.

Oktober 2006

3 år til at optræne og bevise at jeg kan fortsætte

I stedet for den klassiske sæsonoptræning har jeg taget den radikale beslutning at nu må det være nok. Enten stopper jeg alle forsøg på hård træning og gemmer mine ambitioner på hylden givet mine skadesproblemer og alder etc. eller også skal jeg inden for de næste 3 år kunne bevise overfor mig selv at jeg godt kan finde en model, hvor jeg i et stykke tid kan fortsætte på et rimeligt højt niveau. Lykkes det ikke er det pension til ambitionerne.

Dette gælder både mine ambitioner om at fortsætte som cykeltræner og ambitioner om at kunne løbe noget mere.

Kristerierne for succes er klare. Følgende betingelser skal alle kunne opfyldes inden for de 3 år:

1. Min vægt skal nedsættes fra nu 98 kg til maksimun 88 kg, hvilket vil bringe mig ned på en BMI lidt under de 25, som er nogenlunde acceptabelt

Vægttabet skal ske med minimum 5 kg i vinter og 5 kg inden cykelsæsonen 2008. Altså i 2 tempi.

2. Jeg skal kunne træne med en intensitet minimum ala den nuværende i længere tid (end nu) uden at få problemer med hoften og ackillesenen eller generelt løbe ind i en masse andre skader.

3. Cykelresultaterne skal minimum kunne måles med de sidste sæsoner i år 2 og år 3. Løb forudsætter at jeg fast ugentlig kan løb en tur på under 5 min/km, hvis det skal være andet en hyggeløb.

4. Der skal vedligeholdes en full-body-styrketræning med fokus på benene stort set hele træningsåret fra år 2.

5. Der skal deffineres faste programmer for træningen og temporammer for denne, som jeg skal holde.

6. år 1 (2007) bruges som optræningsår med henblik på de efterfølgende år.

7. Jeg finder en acceptabel løsning på mine allergi- og astma-problemer, der gør dagligdagen og træning lidt mindre belastende end de perioder jeg har problemer med nu.

8. Restitutionen skal optimeres så slik, kager mv. er forbudt bortset fra til festlige lejligheder, tilsvarende til hvile/søvn optimeres etc. Dvs. mere sund livsstil.

Lykkedes projektet ikke allerede i år 1 med henblik på rimeligt skadesfrihed og hele projektet senest i år 3 dropper jeg mit trænerfunktion i cykelklubben, da konklusionen er at jeg nedbryder mig selv for at skulle holde et acceptabelt niveau. Tilsvarende vil jeg med løb nøjes med hyggetræning med løbeholdet, samt en mere alsidig sammensat motion.

QUOTE

Kort om år 1

Det første år (i den nye tidsregning) skal være et optræningsår, hvor jeg ser stort på hvad jeg har kunnet køre/løbe de sidste år. Til hest med om jeg ikke er hurtigere end drengene i starten af året eller for den sags skyld i slutningen af næste sæson.

Hovedvægten det første år vil være en gradvis mængde- og styrkeoptræning hen over vinteren og fortsat med fokus på mængde (delsvist) næste sommer. Jeg har allerede lavet en plan for mængdeopbygning, som ender med en del højere træningsmængde næste år.

Modsat skal intensiteten NED især nu, men også næste år bortset fra nogle få formtoppe som der satses på. Jeg arbejder på at lave en intensitetsplan, der matcher mængdeplanen, så intensiteten bliver styret stramt fra starten (dvs. holdt meget nede).

Den samlede plan bliver en lidt større sag, som ikke egner sig til at blive lagt her, men kun de overordnede rammer for denne.

Nu har jeg været vandt til at min træning har været tilrettelagt efter trænerjobbet i cykelklubben med heraf følgende mere tilfældig præg. Det skulle nu blive vendt om, så styringen af træningen bliver grebet mere proffessionelt an.

Status ift. målsætningerne er nu:

ad 1) Totalt mislykkedes, da vægten istedet er steget voldsomt (de sidste 3-4 måneder). Dette var ellers en afgørende forudsætning.

ad 2) P.t. har jeg svært ved at træne intensitet pga. mine skader og især knæet. Dette har været karakterisk det meste af vinteren. Småskader har på skift afløst hinanden og nu med længerevarende knæbesvær.

ad 3) Sæsonen sidste år gav små forhåbninger om fremgang, mens det ser meget svært ud for 2008 ang. cykling med høj intensitet. M.h.t. løb har jeg måtte helt stoppe og det er uvist om jeg kommer riftigt igang igen.

ad 4) Store problemer med benøvelser, men det går fint med overkroppen.

ad 5) Det er stadig ikke lykkedes mig at træne efter en meget præcist plan.

ad 6) Forsøg på mængdeøgning ser ud til at mislykkes.

ad 7) Der er ikke fundet nogle løsninger på allergi- og astmaproblemerne. Det er dog konstateret at kroppen generelt reagerer allergisk overfor et eller andet.

ad 8) Det er ikke lykkedes (bortset fra kortere periode) at omlægges kosten.

Kort sagt er der ikke ret meget der er lykkedes. Det kan være at det ville se lidt bedre ud til sommer, da det næsten altid er i vinterperioden, der er problemer, men det er ikke godt nok kun at kunne træne intensivt halvdelen af året.

Konklusion.

Jeg må derfor indse at det er utopisk at tro det fremover skulle blive ret meget bedre. Årsagen er vel tre forskelle forklaringer.

1. Tidligere nedslidning (knæ og led generelt)

2. Den alt for høje vægt

3. At jeg er for godt til at presse mig selv og modsat ikke passer tilstrækkelig meget på mine led (specielt når dette kombineres med pkt. 1 og 2)

Jeg må nu tage konsekvensen af dette og det betyder nu slutningen af meget intensiv træning (nok for ever).

Træning vil fortsat være en del af mit liv, men ambitioner om at fortsætte på supermotionistniveau er ikke længere realistisk.

Det bliver ikke mindst mentalt, da jeg i størstedelen af de sidste godt 22 år har dyrket motion på supermotionistniveau eller lidt under. Det kan stadig ærgre mig at jeg aldrig har nået eliteniveau i nogen sportsgren, men til gengæld trods alt har nået et relativt godt niveau i en masse forskellige idræts- og motionstyper. Talentet lå nok især ved løb, men det satte en knæskade en stopper for og det er nok lidt samme skade, der nu kan blive enden på træning på dette niveau. I tilgift er jeg også det seneste år rendt ind i et hav af andre problemer, som stadig er uløste.

Logføringen her på MOL har uløselig været forbundet med træningsambitionerne så det ligger ikke lige for at fortsætte med dette. Når der ikke er nogle mål eller ambitioner er det tvivlsomt om jeg er motiveret for at føre en log. Denne stopper helt sikkert her, da loggen er knyttet til en mission der er mislykkedes.

Til dem der løbende har læst min log er det derfor farvel og tak for jeres støtte.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Jeg er oprigtig ked af at dit projekt er løbet i vasken så og sige. På den anden side har din log også været meget præget af stort set konstante beretninger om hofte og knæ skader, der efter min usaglige vurdering har været forbundet med dels overbelastning, men også med at du ikke har givet dig selv den pleje og recovery træning der skulle til for at skaderne kunne få lov at hele helt. Så at du har mistet lysten til at fortsætte på det trænings niveau kommer ikke helt som en overraskelse.

Din log har for mig været en af de mest interessante at følge herinde - hmm - ret det til den mest interessante. Den har både været saglig omkring træningen men også med personlige elementer der har gjort den til en fornøjelse at følge. Det har været en fornøjelse at kunne læse med omkring dit virke som ungdoms træner men også din egen træning og de bider af vurdering af amatør cykel sporten.

Jeg håber jdu på et tidspunkt får lyst til at genoptage logningen selv om det bliver på motionist basis.

held og lykke herfra!!

4ever!!

Link to comment
Share on other sites

ØV - det er jeg ked af at læse; naturligvis mest på dine vejne.

MBT har skrevet nogenlunde det samme som jeg ville gøre, så jeg vil nøjes med at ønske dig alt mulig held og lykke fremover.

Både på arbejdet og også med at dyrke motion på et lavere plan. Som MTB er inde på kunne jeg måske også forestille mig at du efter en rolig periode som forhåbentligt gør dig skadesfri måske hopper op på cirkushesten igen - måske på et plan der ligger lidt lavere end i dag men stadig over (langt over) de fleste andre. Og skulle du igen få lyst at føre log så har du i hvert fald en trofast læser her.

Go´ vind!!

Gregers

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share