Anita Rye's log


Anita Rye
 Share

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som du selv siger DYBDE. Underligt hvis du kan komme helt i bund med den første Overhead og så ikke i Back :blink:

Jeg kan gå i bund i OL-squat osv, men almindelig styrkeløfter back-squat kan jeg ikke, fordi mine ankler er for stive, det er en lang historie, der er en tråd omkring det, hvor jeg har fået vejledning. VL-sko skulle løse problemet, da min hæl kommer højere op og jeg får støtte i hælen.

Også derfor jeg poster klip af min box-squat og back-squat, så eksperterne kan se om der evt. sulle være andet i vejen :blush:

/Anita

Edited by Feminita
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sgu utroligt du kan komme ned i overheadskvat(og samtidigt holde hælene i gulvet), men ikke kan i alm. :blink:

Jeg er smidig i læg, så har ik problemer med at holde hælen i - tværdigmod - i backsquat ryger jeg på røven hvis jeg holder hælen i og går ned. Men vinklen på mit skindeben skal ikke være så lille når jeg går i bund, som ved back-squat, det er der mit problem er, jeg kan ikke få den lille vinkel :dry: Præver jeg spænder det op i skindebenet og jeg ryger bagover, men ik hvis min hæl løftes lidt :bigsmile:

Udover dét, ser det da ikke dårligt ud :smile: Og god røv :cheer:

Mange tak skal du have :flowers:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anita ... synes nu det er meget tydeligt på din backsquat at du slet ikke åbner op i hoften - fremstår ret tydeligt ved at kigge på dine knæ!!

Lærer du det så kommer du altså også ned - for du kan sagtens i OHSQ og det kræver nu altså engang mere ankelsmidighed fordi din knævandring er længere - ved skulderbred eller bredere benstillling i back SQ skal dine underben helst stå helt lodret/stille ved korrekt udførelse (red: self må der være en lille vandring men ikke noget særligt så det er i den grad et teknik spørgsmål hvis du spørger mig og ikke ankelsmidighed)!!

OHSQ ser sgu ellers LEE nok ud :4thumbup:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hej Anita ... synes nu det er meget tydeligt på din backsquat at du slet ikke åbner op i hoften - fremstår ret tydeligt ved at kigge på dine knæ!!

Lærer du det så kommer du altså også ned - for du kan sagtens i OHSQ og det kræver nu altså engang mere ankelsmidighed fordi din knævandring er længere - ved skulderbred eller bredere benstillling i back SQ skal dine underben helst stå helt lodret/stille ved korrekt udførelse (red: self må der være en lille vandring men ikke noget særligt så det er i den grad et teknik spørgsmål hvis du spørger mig og ikke ankelsmidighed)!!

Ja mistanken om at det ik var ankelsmidighed, dukkede op da ejg jo sagtens kunne komme ned i OL-squat og OH-squat. Men jeg ku ik selv komme det mere præcist. Men jeg er glad for at høre det er teknik og ikke ankel, da det jo så er noget jeg kan gøre noget ved :bigsmile:

Men jeg kan sku ik helt se hvordan jeg skal gøre det, har lige kigget på min box-squat som bliver loadet når den er klar på youtube, der gør ejg det skam også, så jeg må heller få mig en spotter der kan hjælpe mig. :blush:

OHSQ ser sgu ellers LEE nok ud :4thumbup:

Tak skal du have, føler også der er meget power i både OL-squat (loader senere) og OH-squat, bundstyrken fejler i hver fald ikke noget :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anita-pigen :bigsmile:

Jeg har både filmet det hvor det er rigtig (håber jeg) og hvor det er forkert til ære for Pia (Bambi), så hun kan se øvelsen :bigsmile:

Hvor er du sød :flowers: Det er rigtig godt at se andre udføre øvelserne :4thumbup: Jeg har tydeligvis det samme problem som dig i back-squat. Jeg kan heller ikke komme ordentlig ned... Men kan forstå på Angel at det mere handler om teknik end smidighed - det er faktisk en go nyhed, for jeg troede det var mig der var totalt stivbenet :laugh: Igen dejligt med noget video, glæder mig til at se box-squatten :blush:

Knus Pia (Bambi) :wub:

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

Hej igen Anita

Den samme fornemmelse du får inde i hofteledet ved at indtage skrædderstilling og så ligge dig ned på ryggen - er den du skal have når du åbner op i hoften på vej ned i squat!!

Prøv evt. at ligge dig på ryggen på et hårdt underlag med benene i aflåst skræderstilling og mærk strækket helt i hoften :smile:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hej Anita :bigsmile:

Synes simpelthen at det er så COOL at du filmer og loader så vi kan følge med :4thumbup: Jeg kan jo intet sige om form og teknik, men :1356: for det du gør!

Knus

M :elvis:

Hejsa Maria.... !!

Jeg har jo lovet at holde jer alle opdateret :innocent:

Men vil nu også gerne have tjekket teknik i de øvelser - 2 er helt nye for mig og de 2 andre fungere ikke - så det er tiltrængt med lidt kritik :laugh:

Hej Anita-pigen :bigsmile:

Hvor er du sød :flowers: Det er rigtig godt at se andre udføre øvelserne :4thumbup: Jeg har tydeligvis det samme problem som dig i back-squat. Jeg kan heller ikke komme ordentlig ned... Men kan forstå på Angel at det mere handler om teknik end smidighed - det er faktisk en go nyhed, for jeg troede det var mig der var totalt stivbenet :laugh: Igen dejligt med noget video, glæder mig til at se box-squatten :blush:

Knus Pia (Bambi) :wub:

Ja YouTube er sku ik den hurtigste i aften (eller mit net), loadede alle 4 klip kl 18... og kun 2 af dem er færdig nu :sneaky2:

Men smider den box-squat og OH-squat ind når der er færdige :tongue:

KnuZ Anita

Link to comment
Share on other sites

Mystisk, at du ikke kan komme helt i bund i alm. backsquat, men så hold dig da bare til OHSQ - det er en SUPER øvelse! Hvor lang tid tog det dig forresten at uploade til youtube?? Har smidt 9 sek. video op, og det tager en krig! :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Anita

Den samme fornemmelse du får inde i hofteledet ved at indtage skrædderstilling og så ligge dig ned på ryggen - er den du skal have når du åbner op i hoften på vej ned i squat!!

Prøv evt. at ligge dig på ryggen på et hårdt underlag med benene i aflåst skræderstilling og mærk strækket helt i hoften :smile:

Jeg er helt smadret i mine ben, men har prøvet og kan da godt se min hofte er lukket noget mere sammen. Er glad for at få lokaliseret problemet, så jeg kan arbejde med teknikken :superman:

Hvis du stod smallere, ville du have langt nemmere ved at komme under.

Din knævandring er forholdsvis lille, så det vil nok ikke skade at rykke fødderne en anelse tættere sammen.

Med mine knap så rigtige teknik, så kan jeg slet ikke komme ned hvis ik jeg står så bredt... !! men hvis jeg nu gjorde det rigtige :laugh: , så kan det være det gør det nemmere.... !! Tror bare jeg skal have lidt styr på hofte/knæ først :blush:

Mystisk, at du ikke kan komme helt i bund i alm. backsquat, men så hold dig da bare til OHSQ - det er en SUPER øvelse! Hvor lang tid tog det dig forresten at uploade til youtube?? Har smidt 9 sek. video op, og det tager en krig! :mad:

Ja det må jeg give dig ret i - har heller ikke kørt back-squat siden jeg prøvede OL-squat, foruden i dag, men da det er forskellige muskelgrupper de aktivere, vil jeg da gerne have god teknik i begge :w00t:

Jeg har ind til videre brugt 4 timer på ja 2 videoer.. Men tror da snart nr 3 er hjemme...

Link to comment
Share on other sites

Dine fødder er også unaturlig udadroterede :wink:

Edit: Du fjerner den store belastning på hoften ved at stille dig smallere :cool:

Du får øget belastningen på andre punkter, men det er vel værd at give et forsøg.

Jeg har prøvet at stå smalt og bredt - ligeledes har jeg prøvet at have fødderne i mange positioner.

Den position på klippet i back-squat er den jeg har kunne komme længst ned med, derfor jeg har brugt den, så jeg ved det ikke løser problemet bare at ændre på fødderne.

Men når det primære problem er lokaliseret, så vil jeg sikkert også bedre kunne med ben og fødder anderledes.

/Anita

Link to comment
Share on other sites

Hej Anita :smile:

Jeg har lige set dine film af dit overhead / back squats. Som andre har skrevet ser dit overhead squat rigtigt flot ud, mens du derimod mangler en del dybde på dine backsquats.

Må sige at det undre mig noget, da netop overhead squat kræver en del mere smidighed end alm. squat.

Jeg lider selv af nogle meget lidt fleksible ankelled og er ret høj af bygning med lange lårbens knogler. Er med andre ord slet ikke bygget til squat. Men med et par vægtløfter sko med lidt hæl på, og en masse eksperimenter med standbredde er det efterhånden lykkede mig at kunne squatte til godkendt dybde med ok form.

Er sikker på det også skal lykkedes for dig. Især da du jo faktisk kan komme til godkendt i din overhead squat. Kunne godt ligne at der ligger en mental blokering, da du jo trodsalt leger med en del flere kg i din backsquat.

Men de 50kg ser omvendt ret lette ud for dig, så ved ikke helt om det er dit problem. Ihvertfald kan jeg da ridse et par gode råd op, som sikkert allerede er nævnt.

- Sæt dig tilbage ikke ned

- Sæt dig ned mellem dine ben og ikke "på" dem.

- Øv dig med en box. Lav langsomt boxen lavere til du rammer godkendt dybde.

- Kig fremad eller let opad. Ikke ned i jorden.

..Og ja. Skaf et par vægtløfter sko. Tror helt sikkert det vil være en hjælp hvis man virkeligt har usmidige ankler. Omvendt vil du sikkert også kunne lærer at squatte dybt uden. Men et kanon stykke træningsværktøj som jeg ved du bliver glad for flere år frem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anita :smile:

Jeg har lige set dine film af dit overhead / back squats. Som andre har skrevet ser dit overhead squat rigtigt flot ud, mens du derimod mangler en del dybde på dine backsquats.

Må sige at det undre mig noget, da netop overhead squat kræver en del mere smidighed end alm. squat.

Jeg lider selv af nogle meget lidt fleksible ankelled og er ret høj af bygning med lange lårbens knogler. Er med andre ord slet ikke bygget til squat. Men med et par vægtløfter sko med lidt hæl på, og en masse eksperimenter med standbredde er det efterhånden lykkede mig at kunne squatte til godkendt dybde med ok form.

Er sikker på det også skal lykkedes for dig. Især da du jo faktisk kan komme til godkendt i din overhead squat. Kunne godt ligne at der ligger en mental blokering, da du jo trodsalt leger med en del flere kg i din backsquat.

Men de 50kg ser omvendt ret lette ud for dig, så ved ikke helt om det er dit problem. Ihvertfald kan jeg da ridse et par gode råd op, som sikkert allerede er nævnt.

- Sæt dig tilbage ikke ned

- Sæt dig ned mellem dine ben og ikke "på" dem.

- Øv dig med en box. Lav langsomt boxen lavere til du rammer godkendt dybde.

- Kig fremad eller let opad. Ikke ned i jorden.

..Og ja. Skaf et par vægtløfter sko. Tror helt sikkert det vil være en hjælp hvis man virkeligt har usmidige ankler. Omvendt vil du sikkert også kunne lærer at squatte dybt uden. Men et kanon stykke træningsværktøj som jeg ved du bliver glad for flere år frem :smile:

Hej Troels :bigsmile:

Altid dejligt at høre man ikke er den eneste :blush:

Jeg går lige pt og venter på mine nye VL-sko, da jeg har fået af vide den giver en støtte i hælen som vil hjælpe mig.

Sidste weekend lærte jeg OL-squat og kommer fint ned, den loades senere, og der hørte jeg for første gang ordet, sæt dig mellem benen og ikke på benen - ligeledes hørte jeg at knæene skulle ud af og ikke indad. Jeg ved ik hvad der er gået galt i back-squat og box-squat, men forkert er det i hver fald. Men jeg skal nok også tænke på at komme mellem benene i back-squat, for det tror jeg faktisk ikke helt jeg gør. :blush:

Jeg tror jeg vil kunne komme til godkendt dybde med OL-squat ben, hvor jeg bare stopper øvelsen ved vandret, men det er jo ikke rigtig meningen, da man jo normalt står bredere i back-squat.

Men ingen tvivl om at jeg skal lege med teknikken og afrøve alle råd.

Og ja de 50 kg er meget nemme... !! Men min teknik bliver ikke flottere af at der kommer flere kilo på, så valgte at løfte let, så jeg kunne gøre det bare lidt rigtig :4thumbup:

/Anita

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har det bedre med at køre OL benbøj eller med smal stand hvorfor gør du så ikke bare det?

Fordi jeg først prøvede OL-squat for 1 uge siden, så har slet ikke tænkt tanken at prøve den teknik på min back-squat :innocent: , men det skal da helt klart prøves næste gang der skal trænes ben :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Backsquat er vel det samme som OL squat. Med back menes vel bare at stangen ligger på bagved hovedet og ikke foran som i et frontsquat.

Det er vel et powersquat du mener så. For en person med stive ankler vil den primære forskelt på et OL squat og et powersquat være stangens placering på nakken, da knævandringen alligevel kan blive meget større end ved et powersquat. Derudover er der selvfølgelig standbredden, men da du pt. har problemer med at ramme dybden, så er det jo bare at kører med den standbredde der giver bedst dybde og føles bedst. :smile:

Nu ligner det ikke du har stangen specielt lav placeret på nakken, men en lav placeringen af stangen gør både at man kan løfte flere kg, men også at det ofte bliver sværere at ramme dybden, da man naturligt vil løfte mere med ryggen.

Find den stil der passer dig bedst. Om det hedder OL eller styrkeløft squat er ligegyldigt, og oftest vil folks squatstil være en herlig blanding af de 2.

Men ser jo ellers ud til at du virkeligt er ved at få styr på det. Det er jo super :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Backsquat er vel det samme som OL squat. Med back menes vel bare at stangen ligger på bagved hovedet og ikke foran som i et frontsquat.

Det er vel et powersquat du mener så. For en person med stive ankler vil den primære forskelt på et OL squat og et powersquat være stangens placering på nakken, da knævandringen alligevel kan blive meget større end ved et powersquat. Derudover er der selvfølgelig standbredden, men da du pt. har problemer med at ramme dybden, så er det jo bare at kører med den standbredde der giver bedst dybde og føles bedst. :smile:

Nu ligner det ikke du har stangen specielt lav placeret på nakken, men en lav placeringen af stangen gør både at man kan løfte flere kg, men også at det ofte bliver sværere at ramme dybden, da man naturligt vil løfte mere med ryggen.

Find den stil der passer dig bedst. Om det hedder OL eller styrkeløft squat er ligegyldigt, og oftest vil folks squatstil være en herlig blanding af de 2.

Men ser jo ellers ud til at du virkeligt er ved at få styr på det. Det er jo super :4thumbup:

Når jeg skriver back-squat mener jeg den squat en styrkeløfter laver, hvor man kun går til vandret - troede det hed back-squat :bigsmile:

Der er da nogle brikker der er ved at falde på plads nu :blush: Jeg troede man ved power-squat skulle stå meget bredt og lægge stangen langt nede og have står bredde på armene. Hvorimod man ved OL-squat har smal bredde, stange høj og smalt armgreb.

Så jeg har jo gjort alt hvad jeg kunne for at stå bredt - har tidligere nævnt jeg kan gå nemmere ned med samlede ben, dog bliver det hele tungere. Men jeg tror faktisk det er muligt at finde en god mellemvej, men har som sagt ikke overvejet at prøve med så kort afstand mellem mine ben, da jeg troede man skulle stå meget bred. :tongue:

Men ja, ellers har jeg okay styr på mine løft og vægten er god. Men er rigtig træt af min powersquat ikke fungere, så vil bestem arbejde med det.

Mange tak for rådene - det kan virkelig bruges... :superman:

/Anita

Edited by Feminita
Link to comment
Share on other sites

Trods mine ekstrem stive ben - DOMS er godt på vej :devil:

Så er det lige lykkedes med 0 kg på skulderne.... !! Der er nok andet der kan rettes på, men jeg har en helt anden fornemmelse - den gode fornemmelse som i OL-squat, altså at ejg går mellem mine ben.

Jeg vil øve det næste gang jeg træner ben og filme det, men tror den er tæt på at være god :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får helt ondt i mine knæ af at kigge på din squat video! Du skal helt sikkert ikke vinkle din fødder så meget ud! Det er meningen vinklen af dine fødder skal følge ca. knæets vinkel udaf. Ellers ser OH squatten godt ud, og hvis du kan komme ned der, kan du også når du har stangen på ryggen! :cool::smile:

Ved ikke om du har set videoen med Dan John, som blev postet i funktionel styrke. Hvis ikke burde du se den! :smile:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=36448

Edited by Munden
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver back-squat mener jeg den squat en styrkeløfter laver, hvor man kun går til vandret - troede det hed back-squat
Styrkeløftere skal under vandret for at de kan blive godkendt. Men du har ret i at en styrkeløfter oftest kun går lige under vandret og ikke meget mere, da det jo er vægten på stangen der tæller.

Men styrkeløftere har også vidt forskellige teknikker. Nogle har meget knævandring og nogle har står bredt andre smalt. Men de fleste vil gå efter at have stangen placeret langt nede på nakken og undgå alt for meget knævandring. Det har du ret i :smile:

Der er da nogle brikker der er ved at falde på plads nu Jeg troede man ved power-squat skulle stå meget bredt og lægge stangen langt nede og have står bredde på armene. Hvorimod man ved OL-squat har smal bredde, stange høj og smalt armgreb.

Du har skam fat i meget af det helt rigtige :bigsmile: Men som jeg skrev ovenfor så vil de flestes stil være en blanding. Bredden på armene har ikke noget at gøre med om det er et powersquat eller et OL squat. Mange styrkeløftere holder meget smalt for at opnå et bedre spænd i ryggen. Dog kræver det god skuldermobilitet, og hvis har stangen meget lavt placeret kan det være svært.

Så jeg har jo gjort alt hvad jeg kunne for at stå bredt - har tidligere nævnt jeg kan gå nemmere ned med samlede ben, dog bliver det hele tungere. Men jeg tror faktisk det er muligt at finde en god mellemvej, men har som sagt ikke overvejet at prøve med så kort afstand mellem mine ben, da jeg troede man skulle stå meget bred.
Hehe! Du kan jo ihvertfald variere stresset på dine muskler ved at skifte standbredde senere hen. En superøvelse til indlårene er brede squats. Men i starten gælder det om at finde en naturlig rar standbredde :smile:
Men ja, ellers har jeg okay styr på mine løft og vægten er god. Men er rigtig træt af min powersquat ikke fungere, så vil bestem arbejde med det.

Mange tak for rådene - det kan virkelig bruges...

/Anita

Lyder godt! Du har en rigtig god indstilling, så du skal nok blive en rigtig vild squatter :4thumbup:

Det er jo en af de øvelser hvor jer tøser faktisk godt kan følge helt godt med os fyrer :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share