BOGS


Bogs
 Share

Recommended Posts

Syntes det fyssen siger lyder ganske fornuftigt :smile:

Med mindre du har fortalt om nervepåvirkning (smerte udstrålene i arme eller lignende) er der intet der tyder på discus prolaps lige umiddelbart. Derudover kan nerve relaterede symptomer komme fra meget andet end prolapser.

At dit stunt var hjernedødt og farligt kan dog ikke diskuteres :wink:

Mht din forkel i benene: få hende til at teste mobilitet/aktivering i din hoftemuskulatur generelt. Alle tests skal laves, så du har mulighed for at at finde og derefter rette op på forskelle fra side til side. Side til side forskelle er noget LORT for din ryg oma. og skal rettes med det samme.

Hvis du er stiv i den øverste del af ryggen kan du evt se på foam rolling af området, ellers kan en kiropraktor se på problemet.

Blot foreslag, fyssen har erfaring, har haft dig i hænderne og er af mange andre grunde bedre stillet ifht at hjælpe dig end et internet ego som mig. Men mine betragtninger kommer fra min erfaring med styrketræning og min egen defekte krop :wink:

Så se om du kan bruge dem til noget :smile:

Takker Polle,

Det lyder fornuftigt, as always :smile: Hun skal lave flere tests på mig torsdag morgen og se, om de rygbøjninger hun har sat mig til at lave hver dag har gjort nogen som helst forskel. Der skal helt sikkert arbejdes med at rette op på uligevægten i kroppen. Hun er selv gammelt vægtløfter, og hendes mand - der er også er fysio - er en gammel VL'er og hammerkaster, hvilket gør, at jeg føler mig rimelig tryg ved hende, eftersom hun ved, hvad jeg arbejder med til dagligt, og hvilken effekt det kan have på min hypermobile krop.

Det er i øvrigt min lænd der er stiv og ikke så meget det øverste af ryggen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takker Polle,

Det lyder fornuftigt, as always :smile: Hun skal lave flere tests på mig torsdag morgen og se, om de rygbøjninger hun har sat mig til at lave hver dag har gjort nogen som helst forskel. Der skal helt sikkert arbejdes med at rette op på uligevægten i kroppen. Hun er selv gammelt vægtløfter, og hendes mand - der er også er fysio - er en gammel VL'er og hammerkaster, hvilket gør, at jeg føler mig rimelig tryg ved hende, eftersom hun ved, hvad jeg arbejder med til dagligt, og hvilken effekt det kan have på min hypermobile krop.

Det er i øvrigt min lænd der er stiv og ikke så meget det øverste af ryggen...

Ahh, hun lyder rimeligt klåååg. Hendes nummer skal jeg have når jeg flytter permanent til Kbh. Mon ikke jeg får brug for behandling i fremtiden med mit held? :4crutches:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Hej Bogsie!

Ked at høre du stadigvæk har lidt problemer med din ryg og dine hofter. Jeg tror nok at fysioterapeuten siger en hel del du kan bruge. Jeg er ikke helt med på nogle af punkterne, men det kan nok være fordi hun prøvet forklare det på en forståelig måde, men det kan gøre det bliver mere diffust også...

Det der med at forstå sig på og diagnosticere rygsmerter er et rent helvede, for at sige det mildt. Man kan sjældent sige noget sikkert. Bare fordi det ikke stråler, udelukker det ikke nervepåvirkning. Og billeddiagnostik er heller ikke altid meget til at bruge - 30% af dem med rygsmerter har intet unormalt på røntgen/MR og omvendt har 30% af dem med patologisk forændring ingen rygsmerter.

Ordet diskusprolaps bruges i nogle tilfælde lidt for gerne. Lige som "udbrændt". Du kan nok have været tæt på en protrution - og i VÆRSTE tilfælde en prolaps. Da man jo sjældent står inde i et røntgenapparatur når man laver dødløft, kan man aldrig sikkert sige hvad der var sket hvis man kom til skade og fik smerter bagefter. Det eneste man kan bygge det på er typen af smerter du fik bagefter og en beskrivelse af hvad du lavet. Ud fra det, kan man så stille den mest sandsynlige diagnose. Den slags smerter du beskrev, tælles som en slags der kommer når rygsøjlen og omkringliggende væv blevet udsat for mere end det kunne holde til.

Men held og lykke med din rehabtræning og jeg håber virkelig for din skyld at du får styr på dine skuldre INDEN de kommer til skade - du vil ikke blive som mig, det kan jeg love dig.... :crazy:

Knus fra frøken Instabil Led :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fredag 20. april - let VL

En stille og rolig træning for at få gang i kroppen inden stævnet i morgen. Det blev ikke til noget træning siden i tirsdags, da jeg arbejde fra 09 onsdag til 05 torsdag morgen - så hjem og sove ½ time og til møde kl 7... :crazy:

Opvarmning + lidt stræk

Træk balance: 4x5@15

Træk ben: 5@15; 5@15; 8@15

Råtræk fra hæng+træk fra gulv: 2+3@15

Råtræk: 3@20; 3@25; 5x1@27,5

Stød: 1@20; 1@25; 1@27,5; 1@30; 3x1@32,5

Har en god fornemmelse i kroppen, glæder mig til i morgen! :firebounce:

Har været til fysioterapeut igen i går, hun sagde efter at have undersøgt mig igen, at hun fik bekræftet, at det var min dybe hoftebøjer i venstre side den var gal med. Men allerede dér kunne hun se, at de øvelser jeg har lavet har hjulpet på smidigheden i min ryg. Så fik hun tjekket mine skuldre, og kunne godt se, at min højre skulder var mere ustabil end venstre, men påpegede dog, at min muskulatur omkring skulderbladene var ret veludviklet. Så hun satte mig til at lave enarmsstrækkere ved væggen, med fokus på højre side.

Fik i denne omgang også løsnet min lænd og balder med lidt massage - og fik en kommentar om, hvor spændstige og faste balder jeg havde :laugh:

Jeg skal tilbage igen på fredag, og hun sagde faktisk, at jeg nok ikke ville behøve at komme igen, for hun kunne se, at der skulle ret få hjælpeøvelser til for at løse mine problemer pænt hurtigt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 21. april - VL begynder stævne i AK Viking

Morgenvægten sagde 66,7, så der var plads til en ordentlig omgang morgenmad inden indvejningen :4mewantfood: Vejede så ind på 67,5 og 3 kvarter senere begyndte vi på opvarmningen. Først med lidt let gymnastik og så lette træk. Jeg var fast besluttet på at råtrække, da jeg ikke har trænet så meget i bundstilling pga lysken på det sidste og følte mig noget utryg ved det. Anders var noget imod, fordi han jo var af den overbevisning, at det ikke var kg'ene der betød noget til dette stævne Men jeg fik min vilje, da han godt kunne fornemme, at jeg blev lettere muggen over mine træk i opvarmningen, og at det gik ud over min motivation.

Det pudsige ved opvarmningen var, at jeg tog et par singler med min startvægt (og det gjorde Motta i øvrigt også), men det er jo helt sikkert en strategi fra Anders' side - så er man sikker på, at man kan tage vægten derinde og er positivt indstillet (Han er virkelig god til at motivere én og siger alle de rigtige ting, inden man skal ind og løfte!).

Træk: (rettere sagt, råtræk)

1. forsøg: 32 kg - godkendt 3-0, let!

...lavede dog næsten en Eva - glemte helt, at man skulle afvente "ned" signalet :laugh:

2. forsøg: 35 kg - godkendt 3-0

3. forsøg: 37 kg - underkendt 2-1, armene blev ikke strakt hurtigt nok, men den kom op! :smile:

Stød:

1. forsøg: 42 kg - godkendt 3-0, fløj op!

2. forsøg: 46 kg - godkendt 3-0

3. forsøg: 49 kg - underkendt 2-1, igen pga armene (jeg lægger en video op senere, så kan man se, at jeg mere stemmer vægten, end jeg støder den :laugh: ) Men råstyrken er der da :4thumbup:

Fedt stævne, super oplevelse - fandt ud af, at det virkelig er svært at holde koncentrationen på alle sine forsøg - især på de sidste kniber det med at huske på, hvor man skal spænde, og hvor man skal slappe af. Hele kroppen dirrer bare, fordi man er både spændt, nervøs (hvilket egentlig overraskede mig, for jeg har svært ved at blive nervøs normalt), og adrenalinen pumper!

Det gav mig i den grad blod på tanden, så er jeg klar på masser af træning :superman: - holder hele maj fri fra arbejde for at skrive min bachelor, så der er mulighed for at træne med alle de gange, hvor Anders også er der. Og han har sagt ja ti at lægge et program til mig, som også vil tage højde for dødløft og bænk :bigsmile: :4thumbup:

Hvis alt går vel, så skal jeg med til Aalborg Cup i september - så skal jeg bare sørge for at holde mig skadesfri og styrke mine svagpunkter! :bigsmile:

Følte først slet ikke, at jeg har lavet noget særligt i dag, men lige så snart jeg har lagt mig på sofaen, så kom ømheden og trætheden snigende... :crazy:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Vi klarede sgu målet, som vi satte os i starten af januar! Nu er der blod på tanden. :superman:

Tak for et godt stævne idag, og hyggeligt lige at få vendt stævnet med dig bagefter.

/Motta - Ses mandag!

Hey Motta, selv tak - det var sgu en fed dag i dag, hyggeligt med en reparations-cola bagefter :laugh: Håber ikke, du har for mange doms imorgen!

Stort tillykke med vægtløfter stævne debuten. :superman:

Flot gået :superman: :4thumbup:

Thanks, jeg er sgu fint tilfreds - for alle løftene var super nemme, så jeg ved, at der er meget mere potentiale gemt i mig! :superman::bigsmile:

Tillykke med debuten.

Det er fedt at opleve. Men hvad bænker du? :tongue:

Tak :smile:

Hehe, jeg ved, hvad jeg bænker, på tirsdag - der skal nemlig maxes efter de sidste 4 ugers sheiko :superman:

Link to comment
Share on other sites

Så er der video:

Træk 32 kg:

Træk 35 kg:

Træk 37 kg (underkendt):

Stød 42 kg:

Stød 46 kg:

Stød 49 kg:

P.S. Læg mærke til, hvor pænt jeg lægger stangen på plads hver gang :laugh:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Hej Bogs og tillykke med de fine resultater i dit første stævne! :smile:

Glæder mig til at se flotte resultater i dine kommende maxforsøg efter sheikocyklusen :4jumpy:

Tak Linis :bigsmile: Jeg er også lidt spændt på at se, hvad sheikoen har givet - nå nu jeg ikke har kørt den helt til punkt og prikke, eftersom 4 uger er blevet strukket over 5, og deloaden for det meste blev udført bag mit skrivebord :tongue:

Kæft det er flot Anna ! Stort tillykke med din debut :superman: :4thumbup:

Tak Stina, jeg er også rigtig glad og tilfreds :smile:

Det er jo netop efter sådan et stævne man får øje på de ting, som man skal arbejde med fremover - så det kan kun gå i den rigtige retning :smile:

Det skal lige siges, at grunden til, at jeg "kun" har fået sølv i 69 g klassen, er at Signe fra IK også stillede op i samme klasse - og med sine knap to års erfaring har lavet flotte træk på 63 og stød på 85! :4thumbup: (man må nemlig gerne deltage i begynderstævner, så længe man har trænet VL i under 3 år. Så hun fik naturligvis 1. pladsen.) Det var super motiverende at se hende løfte, og min plan er jo selvfølgelig at indhente hende inden året er omme :wink::superman: Man skal nemlig kunne lave 155 kg i totalen i min klasse for at komme med til NM (så vidt jeg husker) - og i 63 kg klassen er det 145. Så nu må vi se :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gøre dette samtidigt med, at jeg strækker mine dybe hoftebøjere ud - ved at ligge på maven og løfte overkroppen op på armene, som når man strækker maven ud - dvs. en slags rygbøjning (6-7 sæt om dagen à 10 gentagelser).

Jeg formoder du har fået grundig instruktion i det stræk?

Man kan rimelig let komme til at hænge ret uhensigtmæssigt i skuldrene og trykke den nedre del af rygsøjlen lidt for meget sammen.

Ellers god vind med at få hofter mm. på ret køl igen.

Og gode løft :4thumbup:

Dropper man normalt ikke bare vægten i VL - more or less - når den er under skulderhøjde? Det er svært at se på videoerne hvor meget du holder igen på vej ned, så jeg bliver lidt bekymret for din ryg. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder du har fået grundig instruktion i det stræk?

Man kan rimelig let komme til at hænge ret uhensigtmæssigt i skuldrene og trykke den nedre del af rygsøjlen lidt for meget sammen.

Ellers god vind med at få hofter mm. på ret køl igen.

Og gode løft :4thumbup:

Dropper man normalt ikke bare vægten i VL - more or less - når den er under skulderhøjde? Det er svært at se på videoerne hvor meget du holder igen på vej ned, så jeg bliver lidt bekymret for din ryg. :innocent:

Har fået god instruktion af min fys, så det er der styr på :smile:

Jo, man dropper normalt vægten, når den er tung - men det var jo netop pointen, at den ikke var :wink: Derfor kunne jeg snildt lægge den pænt på plads :tongue:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Fuck, det ser godt ud, Anna :superman:

Tak sveske,

Når jeg nu ser løftene, så synes jeg ikke, de ser helt ægte-VL-agtige ud, så teknikken skal der helt klart arbejdes på. De sidste forsøg på træk og stød ligner mest styrketræk og push press i split eller noget :laugh:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tre hefitige uger (og 180 arbejdstimer) senere: de tre træninger, som jeg havde efter stævnet og midt i al arbejdsvirvar er ikke værd at skrive hjem om. Men alt det overarbejde har båret frugt - jeg er nu ansat på prøve med henblik på at blive projektleder fra 1. august! :bigsmile: Så glæden vil ingen ende tage! :4thumbup:

Nu er jeg klar på noget seriøs VL-træning (og er i øvrigt færdig hos min fysioterapeut) - er erklæret rask, harmonisk bygget og med godt VL-potentiale :superman: Coachen vil styre min træning med hård hånd - og den første måned eller to vil jeg kun skulle træne 3-4 gange om ugen max - og så bygge op til de 6 gange VL om ugen. Dette er min første prioritet, og til Nordland stiller jeg op på dagsformen.

Mht. vægten, har jeg fået kategorisk besked om at holde den og under ingen omstændigheder tabe mig (men stille og roligt ændre på fedt/muskel proportionerne er helt i orden). Så efter trænerens råd, bliver jeg på de 67 kg - "ellers kan jeg godt glemme om at løfte noget som helst!" :laugh:

Træning i dag kl 17.30 - hvem kommer ned i IK?

Link to comment
Share on other sites

Hej søde!

Dejligt at se dig tilbage i gamet igen :smile: Tillykke med den dejlige nyhed om stilling som projektleder! Bliver spændende at følge din VL træning

Knus

Thanx, søde :smile:

Håber virkelig den stilling bliver til noget! Og glæder mig til at give den gas til træningen igen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 8. maj

En fin kom-i-gang træning i Christinas og Signes selskab, DocH dukkede også op senere. Og de halvgamle nisser der var tilstede var godt nok lidt rapkæftede og holdt sig ikke tilbage fra at kommentere på Christinas og min samtale :sneaky2:

Træk ben: 10@15; 3x5@20

Trækbold: 2x5@15; 3x3@20

...det essentielle er her, at man ikke må løfte fødderne helt fra gulvet, når man trækker - hvilket er godt til at rette op på den fejl jeg har at hoppe frem ved trækket, istedet for lige op og ned. Det resulterer så i, at jeg mister balancen og læner mig for meget forover. Man trækker også fra hoftehøjden og går kun en lille smule ned i benene, dvs. man bliver simpelthen nødt til at bruge ben for overhovedet at få vægten op. Hvilket igen er godt for mig :smile:

Vendinger: 4@25; 4@30; 3@35; 3@40; 2½@40

Goodmornings: 3x8@35 - hold op, hvor er jeg blevet slap i den her :crazy:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share