BOGS


Bogs
 Share

Recommended Posts

Tillykke med SL debuten. Nu mangler vi bare at se dig på BB-Scenen? :innocent: Der er vist noget DM i september :poking:

Man skal vist have været dbff medlem i et år inden man må stille op... Men til næste år - hvem ved? :innocent: Ej, jeg er alt for forfængelig med min styrke, så vil nok ikke kunne holde ud at rende rundt og være slap i alle diæt månederne. VL/SL ftw! :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hey søde..

Min fys virker ret prof, så jeg føler mig i sikre hænder Min skulder har det faktisk rimelig godt lige nu, så det du beskriver med 2-3 mdr's stabilitetstræning only og 6-8 mdr med fuld restitution virker helt vildt jo Kan det virkelig passe???

Og ingen træk og stød??

Ja, desværre :unhappy: Sener og ledbånd som blevet strukket ud bruger lang tid før det er helt tilbage til sin oprindelige stabilitet. Og tænk på at du er idrætsudøver hvor du bruger armene over hovedet og har brug for en stabil skuldre - du skal ikke bare tilbage til et niveau der duger for ikke at mærke det i hverdagen. Derfor den lidt længere rehabtid.

Nej, jeg synes ikke du skal lave støt, bænkpres og cleans i din rehabperiode - dine ledbånd ER blevet strukket og at det skete i første omgang er et signal på at du er forholdsvis mobil i kombination med dårlig stabilitetsmuskulatur.

Med tanke på målet med in rehab, så SKAL du dok efter første måned kunne køre incline DB bænkpres, DB militærpres foran hovedet og upright rows. Men stadigvæk med mange gentagelser og fokus, fokus, fokus på kontrol og teknik.

Så hold de første 4-5 uger ud - der efter begynder træningen blive forholdsvis cool igen :smile:

Og det giver delts, kan jeg sige dig!!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Fysio besøg 25. juni

Nå, så har jeg været en tur hos fysioen... :sneaky2: Da jeg fortalte hende, hvad der skete, kiggede hun MEGET forskrækket på mig, og da jeg sagde, at det da ikke kunne være så slemt, så svarede hun, at jo, det VAR DET. Jeg blev undersøgt, og min venstre skulder er en smule nedsunken nu, og jeg stabiliserer helt forskelligt på de to skuldre. Jeg er åbenbart heldig, at den ikke røg helt ud, for så ville den ikke kunne sættes på plads igen uden en operation :cry: I øvrigt en ret alvorlig advarsel, netop fordi vægten ikke var tung..

Jeg har straks fået en hevisning til en ortopæd kirurg på Parkens Privathospital - Uffe Jørgensen, som skulle være den bedste inden for skulderskader. Min fys er RET bekymret for mig, da hun mener, at jeg er disponeret for at have super svage ledkapsler, derfor mente hun, at jeg bør undersøges af en prof. (Det kommer så til at koste mig ca. 1500 kr., og sygesikringen dækker jo ikke :crazy: Men ok, hellere betale lidt ekstra og så komme til den bedste med det samme). Fyssen mente, at jeg hurtigst muligt skulle blive undersøgt af en kompetent person for at få fastlagt, om jeg overhovedet bør dyrke den slags sport :crazy::cry: Hun håbede selvf, at jeg vil få at vide af kirurgen, at jeg kan træne mine skuldre op, men det er sgu ikke sikkert.

Så spurgte jeg hende til, om udstyr var godt til at støtte op om leddene, og hun sagde, at det var bevist, at det gjorde det, og så smilede stort og sagde, at styrkeløft i udstyr da var et fremragende alternativ for mig, som hun godt kunne anbefale... Who the f... would think???????????? :blink:

Nå men indtil videre må jeg træne stabiliserende øvelser og så let bænkpres med begrænset rom og så ellers som sædvanligt. MINUS alle øvelser over skulderniveau - dvs. ingen træk, ingen stød, ingen front squat, ingen frivend, ingen chins osv... :unhappy:

P.S. Fik at vide af fyssen, at mit dødløft højst sandsynligt gik i vasken, fordi kroppen låste helt efter det med skulderen... Måske endda meget heldigt, at jeg ikke fik den op og fuckede skulderen endnu mere...

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Fysio besøg 25. juni

Nå, så har jeg været en tur hos fysioen... :sneaky2: Da jeg fortalte hende, hvad der skete, kiggede hun MEGET forskrækket på mig, og da jeg sagde, at det da ikke kunne være så slemt, så svarede hun, at jo, det VAR DET. Jeg blev undersøgt, og min venstre skulder er en smule nedsunken nu, og jeg stabiliserer helt forskelligt på de to skuldre. Jeg er åbenbart heldig, at den ikke røg helt ud, for så ville den ikke kunne sættes på plads igen uden en operation :cry:

Jeg har straks fået en hevisning til en ortopæd kirurg på Parkens Privathospital - Uffe Jørgensen, som skulle være den bedste inden for skulderskader. Min fys er RET bekymret for mig, da hun mener, at jeg er disponeret for at have super svage ledkapsler, derfor mente hun, at jeg bør undersøges af en prof. (Det kommer så til at koste mig ca. 1500 kr., og sygesikringen dækker jo ikke :crazy: Men ok, hellere betale lidt ekstra og så komme til den bedste med det samme). Fyssen mente, at jeg hurtigst muligt skulle blive undersøgt af en kompetent person for at få fastlagt, om jeg overhovedet bør dyrke den slags sport :crazy::cry: Hun håbede selvf, at jeg vil få at vide af kirurgen, at jeg kan træne mine skuldre op, men det er sgu ikke sikkert.

Så spurgte jeg hende til, om udstyr var godt til at støtte op om leddene, og hun sagde, at det var bevist, at det gjorde det, og så smilede stort og sagde, at styrkeløft i udstyr da var et fremragende alternativ for mig, som hun godt kunne anbefale... Who the f... would think???????????? :blink:

Nå men indtil videre må jeg træne stabiliserende øvelser og så let bænkpres med begrænset rom og så ellers som sædvanligt. MINUS alle øvelser over skulderniveau - dvs. ingen træk, ingen stød, ingen front squat, ingen frivend, ingen chins osv... :unhappy:

P.S. Fik at vide af fyssen, at mit dødløft højst sandsynligt gik i vasken, fordi kroppen låste helt efter det med skulderen... Måske endda meget heldigt, at jeg ikke fik den op og fuckede skulderen endnu mere...

Jeeeesus, Anna.... ked af at behøve sige det, men den fys lyder som om hun ikke har styr på meget når det kommer til skulderskader :nonono:

Hvis din skuldre var ryget helt ud af led, ville den IKKE være blevet sat på plads med en operation. Du ville være blevet kørt til akutten, hvor den ville blive røntget og smidt på plads igen (efter en god dosis morfin og muskelafslappende). Her efter en vurdering hvis alt er på plads som det skal igen og ingen nerver eller kar sidder i klem. Så en henvisning til en fys med erfaring indenfor området og du ville få et træningsprogram i hånden at tage hjem og starte densamme dag.

Er rimeligt sikker på at de fleste læger ville be dig fuldfølge rehabtræningen og se hvis du kom tilbage til fuld funktion eller ej. Højst sandssynligt ville de booke dig til en kikkertoperation et halv år - eller mere - frem, som du så ville have mulighed at takke nej til hvis det visede sig at din træning gør jobbet godt nok. Du skal uanset hvad have lang tid til optræning af din skuldermuskulatur før en evt operation, ellers vil din rehabperiod blive lang og svær og sandssynligheden for et lykket resultat er mindre, hvis muskulaturen allereden før operationen ikke fungerer optimalt. Du skal bare have så meget muskler som muligt - dels gør indgreppet allene at du mister helt op mod 20% muskelmasse og den efterfølgende måneds immobilitet gører at denne fortsætter.

Videre kan jeg sige at en bænkprestrøje er ikke det bedste for en instabil skuldre - den tvinger skuldren frem og det er helt omvendt det du vil når den er slap.

Det eneste jeg giver hende ret i er, at du skal holde pause fra de øvelser du nævner og at det højst sandssynligt var skulderens fejl, at det gik som det gik i din dødløft.

Men, hur som... hvis det viser sig at det bliver operation for din del, kan jeg bare sige at jeg er meget, meget tilfreds med mit resultat! :4thumbup: Selv om jeg de første måneder var gal på mig selv og fortrød det gevaldigt. Den smerte og begrænsning i bevægelighed troede jeg aldrig ville blive god nok så jeg kunne fungere normalt, men efter bare et halvt år, fungerede jeg bedre end jeg kunne huske jeg nogensinde gjort før :bigsmile: Og jeg har mødt masser med andre som fået foretagen den samme operation og de er også helt tilfreds :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeeeesus, Anna.... ked af at behøve sige det, men den fys lyder som om hun ikke har styr på meget når det kommer til skulderskader :nonono:

Hvis din skuldre var ryget helt ud af led, ville den IKKE være blevet sat på plads med en operation. Du ville være blevet kørt til akutten, hvor den ville blive røntget og smidt på plads igen (efter en god dosis morfin og muskelafslappende). Her efter en vurdering hvis alt er på plads som det skal igen og ingen nerver eller kar sidder i klem. Så en henvisning til en fys med erfaring indenfor området og du ville få et træningsprogram i hånden at tage hjem og starte densamme dag.

Er rimeligt sikker på at de fleste læger ville be dig fuldfølge rehabtræningen og se hvis du kom tilbage til fuld funktion eller ej. Højst sandssynligt ville de booke dig til en kikkertoperation et halv år - eller mere - frem, som du så ville have mulighed at takke nej til hvis det visede sig at din træning gør jobbet godt nok. Du skal uanset hvad have lang tid til optræning af din skuldermuskulatur før en evt operation, ellers vil din rehabperiod blive lang og svær og sandssynligheden for et lykket resultat er mindre, hvis muskulaturen allereden før operationen ikke fungerer optimalt. Du skal bare have så meget muskler som muligt - dels gør indgreppet allene at du mister helt op mod 20% muskelmasse og den efterfølgende måneds immobilitet gører at denne fortsætter.

Videre kan jeg sige at en bænkprestrøje er ikke det bedste for en instabil skuldre - den tvinger skuldren frem og det er helt omvendt det du vil når den er slap.

Det eneste jeg giver hende ret i er, at du skal holde pause fra de øvelser du nævner og at det højst sandssynligt var skulderens fejl, at det gik som det gik i din dødløft.

Men, hur som... hvis det viser sig at det bliver operation for din del, kan jeg bare sige at jeg er meget, meget tilfreds med mit resultat! :4thumbup: Selv om jeg de første måneder var gal på mig selv og fortrød det gevaldigt. Den smerte og begrænsning i bevægelighed troede jeg aldrig ville blive god nok så jeg kunne fungere normalt, men efter bare et halvt år, fungerede jeg bedre end jeg kunne huske jeg nogensinde gjort før :bigsmile: Og jeg har mødt masser med andre som fået foretagen den samme operation og de er også helt tilfreds :smile:

Hmmm, altså, det kan være det er mig, der har brugt forkerte udtryk - hun sagde ikke, at den ville gå helt af led, men viste mig et billede af en meget nedsunken skulder, hvor ledkapslen (vist nok) var gået i stykker. Og i mit hoved associeres det med, at den er gået af led... :innocent: Og så sagde hun jo ikke noget om, at en operation er nødvendig, hun ville bare gerne have, at kirurgen kiggede på mine skuldre for at se, hvor løse de i virkeligheden er. Og jeg har fået et genoptræningsprogram af hende :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, altså, det kan være det er mig, der har brugt forkerte udtryk - hun sagde ikke, at den ville gå helt af led, men viste mig et billede af en meget nedsunken skulder, hvor ledkapslen (vist nok) var gået i stykker. Og i mit hoved associeres det med, at den er gået af led... :innocent: Og så sagde hun jo ikke noget om, at en operation er nødvendig, hun ville bare gerne have, at kirurgen kiggede på mine skuldre for at se, hvor løse de i virkeligheden er. Og jeg har fået et genoptræningsprogram af hende :smile:

Ok :smile:

Jeg håber du er i gode hænder. Vi kan ikke have at du forsvinder fra scenen, jo :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt en bænkprestrøje tvinger skulderen frem afhænger nu meget af, hvordan trøjen sidder...

Ja, Poul forklarede det hele i går :smile:

Ville dok stadig sige at det ikke er det bedste at bruge det før Annas skuldre er god igen - at hun skal kunne få tilbage styrke nok at i hvert fald presse mere end hun gjorde nu også derefter bruge trøje for at yde det ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Poul forklarede det hele i går :smile:

Ville dok stadig sige at det ikke er det bedste at bruge det før Annas skuldre er god igen - at hun skal kunne få tilbage styrke nok at i hvert fald presse mere end hun gjorde nu også derefter bruge trøje for at yde det ekstra.

Det er vi så helt enige om. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er vi så helt enige om. :smile:

De næste to mdr står ihvf på skulder-rehab og ingen tunge presseøvelser (og så må jeg jo lige se, hvad kirurgen siger - fandt forresten ud af, at min arbejdssundhedsforsikring dækker ALLE udgifter, også til privathospitaler :biggrin:)

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 26. juni - IK99

Så er det nye træningscyklus startet! :4jumpy: Planen er at køre følgende:

- DL singles cycle

- Smolov Jr. i ben bagpå (men hører lige Anders, hvad han havde i tankerne) - dog 3 gange om ugen i 4 uger

- Support øvelser (for baglår, bagskulder, ryg og mave) - pendulum trænings inspireret (skift mellem koncentrisk, eccentrisk og isometrisk træning og med skiftende fokus på hhv. størrelse, styrke, eksplosivitet og en kombo af de to sidstnævnte på ugentlig basis)

- En masse skulder rehab og ingen presseøvelser pt

- En ret varieret HIIT træning

Dagens træning:

Face pulls: 3x15@5 kg (kontrolleret)

DL: 15x1@77,5 (1-2 min pause)

BB rows: 3x8@50 (MEGET kontrolleret bevægelse)

BB step-ups: 10@20; 8@30; 8@30 (fokus på baldeaktivering)

Mave (superset):

A1. Janda sit-ups: 10@5 kg; 10@BW; 10@BW; 10@BW

A2. Swiss ball crunch: 4x15@BW

McKenzie push-ups: 12 (turde ikke støtte for meget på skulderen, så jeg droppede dem)

Bird dogs: 2x12 per side

Skulder rehab: 5 forsk. øvelser à 8 reps@1,25

Rigtig god træning i dag, og skulderen har det fint :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 27. juni - Well-Come

30 min. cykling (Amager-Hellerup)

16 min. HIIT (30 sek @ 16 km/t; 90 sek. @ 6,5-7,5 km/t)

...jeg er vist i bedre kondi form, end jeg havde troet :bigsmile: Det betaler sig at cykle til og fra arbejde :smile:

Næste træning kl 16.30 i IK99 i dag - med VL'erne :superman:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 27. juni / PM - IK99

Smolov Jr. start:

OL squat:

2x12@BW

8@20

6@40

6x6@52,5

Har fået Anders til at kigge på programmet, og han anbefalede mig på det kraftigste at sætte mit max ned. Jeg havde i øvrigt heller ikke lagt mærke til, at stigningen i uge 2 lå på 10 kg, og i uge 3 på i alt 15 kg (Incog nævnte, at med et max på under 150 kg bør man bare lægge 2,5 til hver uge - ik? eller var det 5 kg.. hmmm), så det er nok derfor, at det sidste workset på 10x3@91,5 virkede så surrealistisk på Anders :smile:

Smed ihvf 10 kg af mit 1. træningspas, og det føltes helt tilpas!

Reverse hypers: 3x10

Aaaalt for nemme uden vægt, selvom jeg kørte dem super eccentrisk (10 sek på vej ned)

supersettet med:

Swiss ball leg curls: 3x12

BB curl: 10@20; 2x8@20

...kunne ikke køre ordentligt, da jeg fokuserede for meget på at aflaste min venstre arm pga af skulderen, så endte med kun at få pump i min højre bicep :laugh:

Triceps kickbacks: 3x10@5 per arm - mystisk øm efter dødløften i går :sneaky2:

...den eneste tricepsøvelse jeg kan køre lige nu, som ikke kan mærkes i skulderen (hvis man kører forsigtigt og super kontrolleret) :sneaky2: Hvem skulle tro??

Skulder rehab: 4 øvelser x 8 reps @ 1,25 kg

+ en hel masse hoftebøjstræk

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 28. juni – Well-Come

AM:

40 min. cykling i modvind (Amager - Hellerup)

- Hoftestræk en masse

- 20 min. intervaller på ArcTraineren

- Skulder rehab 4 øvelser 10@1kg

PM:

Seated row (isometrisk/dynamisk – rep 1 = 6 sek. pause ved brystet; rep 2 = 5 sek. osv. 180 sek. pause mellem sæt)

6@”3”

6@”5”

5x6@”6”

Bent-over DB raises: 2x20@2x2 kg; 60 sek. pause

I.T.Y. (stabiliserende skulder/bagskulder øvelse): 2x8@2x1 kg

Skulder rehab: 4x12@1kg per arm

Abs superset:

Serratus crunch: 4x10@2x5 kg

Russian Twist på bold: 4x10

...ingen af øvelserne fungerede optimalt

Rumænsk DL: 10@60; 10@65; 8@65

…kørte det egentlig kun for at blære mig foran damen, der stod og stønnede højlydt (jeg mener, virkelig stønnede), mens hun dødløftede 30 kg med sin personlige træner :laugh: Brugte noget liquid chalk, men det var noget værre griseri og hjalp overhovedet ikke på grebet. Glat stang + svedige hænder ≠ BB/SL/VL :nonono:

Hypers: 2x10@BW+10 kg

40 min. cykling hjem

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Fredag 29. juni – IK99

OL squat:

10@BW

10@20

7@40

6@50

7x5@57,5

…ret korte pauser mellem sættene i dag

BB Bulgarian split squat: 3x10@20 kg

supersettet med

Janda sit-ups: 3x10

Walking lunges: 3x10@30 kg per ben

supersettet med

Reverse crunch/ecc. Dragon flags (blanding :laugh:): 3x10

Skulder rehab: 5 øvelser 2x10@1,25 kg

+ Ca 1½ times cykling i alt i dag

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 30. juni – IK99

Teamede op med Sune til en omgang lørdagstræning, og Incog kom også lige forbi for at maxe i dødløft – det var sgu lige som at se mig selv dødløfte :laugh::tongue:

DL (dynamisk, 30-60 sek. pauser): 15x1@77,5

Good mornings: 10@20; 3x10@35 kg (ecc./ekspl.)

Triceps kickbacks: 12@5; 15@5; 12@5 per arm

Spring:

- til lav boks: 3x10

- fra lav boks ned og op på mellem: 3x10

Man får da pulsen op :laugh:

Abs superset:

Weighted crunch: 2x10@+5 kg

Ball exchange double crunch: 2x10

…Burning abs! :devil:

Skulder rehab: 5 øvelser 2x12@1,25 kg (det går jo fremad :bigsmile:)

+ 1 times cycling

Og så er der DOMS of doom i beneren – det er dælme længe siden, SÅDAN! :firebounce::devil:

Link to comment
Share on other sites

Hej Søde! :smile:

Hvordan går det med din skuldre? Stille og rolig fremad, håber jeg. Fedt at din forsikring dækker det hele! :4thumbup: Hvornår er det du skal til lægen?

Hey sveske :bigsmile:

Det går bedre, tak :smile: Jeg laver rehab øvelserne to gange dagligt, og det gør en stor forskel! Jeg skal lige ringe til lægen i næste uge og få en tid - er jo blevet ansat per 1/7, så skulle lige afvente lidt med lægebesøg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey sveske :bigsmile:

Det går bedre, tak :smile: Jeg laver rehab øvelserne to gange dagligt, og det gør en stor forskel! Jeg skal lige ringe til lægen i næste uge og få en tid - er jo blevet ansat per 1/7, så skulle lige afvente lidt med lægebesøg :wink:

Glad at høre det går bedre med din skuldre! :smile: Og det er jo ingen stress at få den til lægen. Håber han har positive nyhedder at komme med efter at have undersøgt dig. Og, som sagt, hvis han siger at han synes den skal opereres skal du ikke bekymre dig over det - jeg er meget tilfreds med mit resultat! Og op til operationen skal du jo bare træne og træne og blive rigtigt stærk og det er jo ikke noget du ville være ked af :wink:

Vi må snart finde en dag og træne sammen med efterfølgende hygge! Sår snart vi er mere installerede i vores ny lejlighed kan du regne med at blive invitteret!

Link to comment
Share on other sites

Glad at høre det går bedre med din skuldre! :smile: Og det er jo ingen stress at få den til lægen. Håber han har positive nyhedder at komme med efter at have undersøgt dig. Og, som sagt, hvis han siger at han synes den skal opereres skal du ikke bekymre dig over det - jeg er meget tilfreds med mit resultat! Og op til operationen skal du jo bare træne og træne og blive rigtigt stærk og det er jo ikke noget du ville være ked af :wink:

Vi må snart finde en dag og træne sammen med efterfølgende hygge! Sår snart vi er mere installerede i vores ny lejlighed kan du regne med at blive invitteret!

Nu skal jeg jo ikke undersøges mhp. operation i første omgang - men for at se, hvor løse led jeg i virkeligheden har og finde ud af, om mine skuldre overhovedet kan tåle, at jeg dyrker vægtløftning... :unhappy: (krydser fingre!)

Men hvordan fandt du ud af, at du skulle opereres? Hvordan føltes skulderen?

Link to comment
Share on other sites

Mandag 2. juli / PM - IK99

A. OL squat:

10@BW

6@20

5@40

8x4@60 - Niiiice :4thumbup:

B1. BB step up: 3x10@30 per ben

...for tungt - afsætter for meget på det bagerste ben. Næste gang - kun 20 kg og fokusere på at skyde hoften opad og uden afsæt!

B2. DB row: 10@2x16 kg; 3x10@2x18 kg

C1. Janda sit-ups: 10, 8, 10, 10

C2. Swiss ball crunch/twist: 4x10

De superset der tager godt nok hårdt på kondien :crazy:

Skulder rehab: 1 sæt à 5 øvelser x 12@1,25 kg

30-40 min. cykling hjem i superøsregnvejr!

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg jo ikke undersøges mhp. operation i første omgang - men for at se, hvor løse led jeg i virkeligheden har og finde ud af, om mine skuldre overhovedet kan tåle, at jeg dyrker vægtløftning... :unhappy: (krydser fingre!)

Men hvordan fandt du ud af, at du skulle opereres? Hvordan føltes skulderen?

Det fandt jeg (eller min fys og læge) ud af, da jeg trods ordentlig træning i 1,5 år ikke kunne få den helt stabil. Jeg kunne ikke en gang svømme brystsvømning uden at den føltes helt vildt instabil. Lægen lavede en tjek i første omgang (troligtvis det du skal til nu) for at danne sig en idé om hvor hypermobil jeg var. Han vurderede mig rimeligt mobil, men sagde at jeg bare skulle træne så meget som muligt op til operationen, da den jo alligevel låg langt væk. Hvis jeg ikke blev helt god op til det tidspunkt, ville det være en god idé at blive opereret, mente han.

Min skuldre var bare løs, simpelthen... Jeg kunne mærke det næsten hver dag, selv om den ikke disloceredes hver dag, så var det alligevel altid noget jeg skulle tænke på i min træning.

Jeg krydser fingrer for at du får lov at fortsætte med din sport. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share